Auteur Topic: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie  (gelezen 45487 keer)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #20 Gepost op: 16-01-2014, 23:28:44 »
Deze aflevering is inderdaad zeer moeilijk om goed bij te houden. Vorig jaar had ik ook een probleem met die kokers.

Of bedoel je dat je aan mijn theorie geen touw kunt knopen ;)
« Laatst bewerkt op: 16-01-2014, 23:41:43 door wouterv »
klaar voor de strijd

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #21 Gepost op: 17-01-2014, 00:04:29 »
Ergens anders las ik dat je bij roeien de peddel juist niet te diep in het water moest steken en dat Sofie het dus wel gewoon goed deed. Echter voor mensen die weinig tot geen kennis van roeien hebben, zal het verdacht zijn. Het viel mij zelf namelijk ook op. Al is het meer dat ze niet alleen de peddel niet diep in het water deed, maar dat ze ook niet al te veel roeide.

Al is dit volgens mij hier een beetje offtopic, bedenk ik me nu.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #22 Gepost op: 21-01-2014, 00:50:56 »
Over de inhoud van de kleine koffer weet je niets. Het kan 500 zijn. het kan 0 zijn. Het kan ook 2000 zijn. Ik zou uitgaan van het gemiddelde - en dat is dat er in de kleine koffer 1000 zat, dus hetzelfde als in de grote tas. Dat zou ook wel een toffe streek zijn van productie trouwens.

Overigens kun je nog kijken naar wie mensen vond voor het roeiteam. Zijn zij die niemand vonden, goed bezig voor die opdracht? (Dat beweren mensen die stemmen op mijn molpunten - iemand vinden voor het roeiteam is mols. Dat kun je gebruiken voor je follow the money).

Wat je overeenkomstentheorie betreft vrees ik dat je een heel klein publiek hebt, want ik vind zelf dat hele verhaal best erg ingewikkeld. Follow the money is denk ik eenvoudiger te begrijpen, en ik vind het zelf ook makkelijker te snappen dat dat naar de mol kan leiden.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #23 Gepost op: 21-01-2014, 06:19:01 »
Ik kan hier ook geen touw aan vastknopen. Hogere wiskunde hier....ik ga op het gedrag van de kandidaten af en een gevoel. ::vergroot::

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #24 Gepost op: 21-01-2014, 09:00:30 »
Over de inhoud van de kleine koffer weet je niets. Het kan 500 zijn. het kan 0 zijn. Het kan ook 2000 zijn. Ik zou uitgaan van het gemiddelde - en dat is dat er in de kleine koffer 1000 zat, dus hetzelfde als in de grote tas. Dat zou ook wel een toffe streek zijn van productie trouwens.

Overigens kun je nog kijken naar wie mensen vond voor het roeiteam. Zijn zij die niemand vonden, goed bezig voor die opdracht? (Dat beweren mensen die stemmen op mijn molpunten - iemand vinden voor het roeiteam is mols. Dat kun je gebruiken voor je follow the money).

Wat je overeenkomstentheorie betreft vrees ik dat je een heel klein publiek hebt, want ik vind zelf dat hele verhaal best erg ingewikkeld. Follow the money is denk ik eenvoudiger te begrijpen, en ik vind het zelf ook makkelijker te snappen dat dat naar de mol kan leiden.

Die koffer maakt het inderdaad zeer moeilijk om te tellen.
Kan iemand mij vertellen wie wiewasdemol.nl bijhoudt.Daar staat dat de opdracht 2000 euro kon opleveren.?

Voor de bootopdracht lijkt het mij uiteindelijk niet duidelijk welke 7 wel/niet roeien. Vandaar dat ik in het zoeken van mensen
geen telling geef hier. (gevoelsmatig ligt het anders  ;) )

Ik begrijp ook dat die overeenkomstentheorie ingewikkeld is. Vorig jaar was dat handig qua verdenkingen.
Ewout-Joep
Joep-Janine
Tania-Tim

Nu zijn de verdenkingen niet eenduidig, maar probeer ik het zo. Vorig jaar deed ik dat ook als de verdenkingen niet duidelijk waren. Dat leidde zo wel tot Kees. Ben nu wel benieuwd.

klaar voor de strijd

Offline kloas

  • Winnaar pool WIDM 2010
  • Forumlid
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #25 Gepost op: 21-01-2014, 09:13:43 »
Als beide groepen én op tijd én met de zware koffer waren gekomen was er neem ik aan 2000 verdiend.

We weten dat Art tegen Aaf en Daphne zegt dat elke groep die er binnen 1 uur is geld oplevert voor de pot. Hieruit mag je denk
ik concluderen dat er in de kleine koffer ook sowieso geld zit. Zelf denk ik dat er in de kleine koffer ook 1000 zat en dat het puur een psychologisch element was.

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #26 Gepost op: 21-01-2014, 14:42:46 »
Opdracht 2:
Sofie en Jennifer: +500 euro

Ik vind het wat inconsequent dat je hier Sofie en Jennifer evenveel geld geeft maar bij de 1e opdracht uit aflevering 1 het geld alleen toekent aan Jennifer. De situaties zijn namelijk 1 op 2 vergelijkbaar. (Komen samen aan bij het geld maar Jennifer pakt dat geld zelf)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #27 Gepost op: 21-01-2014, 14:45:49 »
Ik vind het wat inconsequent dat je hier Sofie en Jennifer evenveel geld geeft maar bij de 1e opdracht uit aflevering 1 het geld alleen toekent aan Jennifer. De situaties zijn namelijk 1 op 2 vergelijkbaar. (Komen samen aan bij het geld maar Jennifer pakt dat geld zelf)

Na het eerste zicht vond ik dat ze dat beiden verdienen. Nu ik het terugkijk, heb je wel een punt, want Sofie heeft niets bijgedragen aan de hulp bij Jennifer.

klaar voor de strijd

Offline Telon

  • Forumlid
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #28 Gepost op: 24-01-2014, 11:03:45 »
Het follow the money verhaal is duidelijk

Maar kun die overeenkomstentheorie nog eens uitleggen.
Ik snap er niets van. ???

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #29 Gepost op: 24-01-2014, 11:13:36 »
Normaal gezien was dat bedoeld indien een duidelijke verdachte zou afvallen:
Vorig jaar kon ik zo bijvoorbeeld uittellen hoe het kwam dat Tania erin bleef terwijl Tim er 2x uitging.

Maar indien het niet duidelijk was denk ik dat je ook zo kan redeneren:
De afvaller is niet de mol, dus de antwoorden die naar afvaller leiden zijn sowieso fout.

Bijvoorbeeld:
de kans is kleiner dat de mol een man was na aflevering 1 (5-4). Na aflevering 2 is die kans nog kleiner geworden (5-3). Nu is die kans nog wat groter geworden (4-3).

maar Daphne ligt er nu uit terwijl er verscheidene wel hebben ingezet op haar. Een van hen is sowieso een kandidaat. Dus kan ik straks na mijn examen tellen waarom zij er wel inblijven terwijl Daphne eruit ligt.

Ik geef toe dat het ingewikkeld klinkt, maar vorig jaar hielp het om aan Kees uit te komen
(gevoelsmatig heb ik Paulien genomen als mol, terwijl Kees duidelijker eruit kwam).
Dus wie weet dit jaar weer.
klaar voor de strijd

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #30 Gepost op: 26-01-2014, 18:40:18 »
Ik heb eindelijk tijd om dit aan te vullen.

Opdracht 1:
Ik gebruik hiervoor het schema op dit forum van thorinll.
Ik tel wel altijd 175 euro per woord

Opdracht 2:
iedereen -1500 euro.
degene die geld hadden/kregen is logisch
de andere 4 konden als mol ze de mol waren toekijken maar kwamen ook niet op het idee
om te overleggen/ langer na te denken.

Opdracht 3:
Zeer lastig.
Enkele zekerheden: er zijn 9 kokers opgehaald. (6x250euro= 1500 euro- 3x -100 euro= -300=1200 euro).

Maar wie heeft wat nu binnengebracht is moeilijk.
Er waren 5 kokers per touw * 4 kandidaten= 20 kokers.
Aangezien Art zegt dat er 2000 euro te verdienen was, zijn er dus 8 geldkokers en 12 -kokers.

2 geldkokers zijn er niet opgehaald.
een ervan is dat JW in Aafs boekje gelezen heeft.

De ander is mij niet duidelijk.
Wat we wel weten is dit

JW en Susan:
 JW heeft in het boekje van Aaf gelezen (-250 euro)
De code was 7407 (-100 laten hangen)
Het gewicht was 50 i.p.v. 150 kg.(ik tel 20 zakken, dus oftewel wegen ze 2,5 kg per zak oftewel 7,5 kg per zak)
Er ligt 1500 op de markt (Ik tel 1400, maar ik ben niet zeker dus tel ik dit ook niet mee)

Freek een Aaf:
Daphne droeg een rood shirt tijdens de eerste executie (ik ga ervan uit dat ze hiermee de eerste executie bedoel waar Daphne rood krijgt) (+250)
De teams werden op minder dan 1,5 km afgezet van elkaar (+250 euro)

Sofie en Tygo:
Alle vrouwen droegen een korte broek in de foto van aflevering 2 (-100 euro laten hangen)
Freek heeft 1000 euro naar Ellis Island gestuurd (onduidelijk)


Jennifer en Daphne
Freek weet wat er in het attachékoffertje zit (onduidelijk)
Aaf heeft in Tygos molboekje gelezen (niet controleerbaar)
de tv-studio heet ATV (+250 euro)

Dus voor follow the money tel ik voorlopig zo

Jennifer: -3100 euro + 350 (roltrappenspel)- 1500 (onderhandelingenspel) + 250 euro (koker ATV meegenomen) (rest onduidelijk)= -4000 euro

Susan:   -3900 euro+ 350 (roltrappenspel)- 875 euro(roltrappenspel) -1500 euro (onderhandelingenspel)-250 euro (koker 1 laten hangen) + 100 euro (koker 2 laten hangen)= -6075 euro

Sofie:   -3400 euro- inhoud koffer+350 euro (roltrappenspel) - 1500 euro (onderhandelingenspel) +100 euro (koker 1 laten hangen) (rest onduidelijk)= -4450 euro- inhoud koffer

Aaf:    - -4400 euro + 350 euro -1500 euro+ 250 euro (koker 1 meegenomen)+ 250 euro (koker 2 meegenomen)(rest onduidelijk)= -5050 euro

Tygo:    -3400 euro + 1400 euro (roltrappenspel)-350 euro (roltrappenspel)- 1500 euro (onderhandelingsspel) +100 euro (koker 1 laten hangen) (andere kokers onduidelijk)= -3750 euro

J-W:     -3900 euro - inhoud koffer + 350 euro (roltrap)- 1500 euro (onderhandelen)-250 euro (koker 1 laten hangen) + 100 euro (koker 2 laten hangen) (rest onduidelijk)=  -5200 euro - inhoud koffer

Freek:   -3400 euro - inhoud koffer + 350 euro (roltrap) - 1500 euro (onderhandelen)+ 250 euro (koker 1 meegenomen) +250 (koker 2 meegenomen) = -4050 euro.

Rangschikking Follow the money
1) Susan
2) JW (ook al zat er maar 500 euro in de koffer, dan springt hij nog over Aaf)
3) Aaf
4) Sofie
5) Freek
5)Jennifer
6) Tygo

De overeenkomstentheorie kan ik deze week op de normalere manier gebruiken:
Daphne werd in elke aflevering genoemd als mogelijke verdachte (Jennifer, Susan en JW hebben haar genoemd).
Ik denk dat iedereen wel akkoord is dat hier zeker 2 kandidaten tussen zitten.

Ik kijk nu wat Daphne in de afleveringen allemaal gedaan heeft. De mol moet hiermee overeenkomsten gehad hebben.
Maurice en Owen werden niet echt genoemd (of met te veel meerderen) waardoor dit bij hen minder plausibel zou zijn.

Vrouw
Met Freek naar dezelfde locatie
Geen geld gevonden
Met JW op hetzelfde dak
had cijfer juist geraden
hield niet van de schijnwerpers
zat op de voorste rij van de opera
ging samen met JW op het dak
zat in een kamer met Aaf
zat in Team 1 (Sofie, Freek en JW)
deelde een kamer met Aaf
kreeg geen scherm te zien
moest een keuze maken
kreeg de woorden van een kandidaat
ontving geld bij de onderhandelingen
vormde een team met Jennifer

Freek: 6/16
JW: 6/16
Tygo: 2/16
Aaf: 6/16
Susan: 4/16
Jennifer: 5/16
Sofie: 8/16.

Totaal resultaat:
Freek: 6/16 + 11/21= 17/36
JW: 6/16 + 11/21 17/36
Tygo: 2/16 + 10/21= 12/36
Aaf: 6/16 + 14/21= 20/36
Susan: 4/16 + 14/21= 18/36
Jennifer: 5/16+ 15/21= 20/36
Sofie: 8/16 +11/21= 19/36

Resultaat
1) Jennifer
2) Aaf
3) Sofie
4) Susan
5) JW en Freek
6) Tygo

Tygo lijkt mij op basis van de voorlopige rangschikking onwaarschijnlijk. Ik vergelijk hem nu met Daniël.
Die was niet zo verantwoordelijk voor geld uit de pot én scoorde qua overeenkomsten ook niet bij de hoogsten.

Jennifer kan ik vergelijken met Carolien. Die stond ook lang vanboven bij overeenkomsten maar scoorde laag bij geld uit de pot halen.

Zij lijken mij dus allebei onwaarschijnlijk.

Al de rest zijn meer waarschijnlijker geworden.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2014, 21:58:03 door wouterv »
klaar voor de strijd

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #31 Gepost op: 26-01-2014, 18:41:11 »
Ik weet dat dit ingewikkeld klinkt. Ik heb wel vaker voor dat er iets in mijn hoofd duidelijk is, maar dat ik het niet uitgelegd krijg.
klaar voor de strijd

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #32 Gepost op: 26-01-2014, 21:59:35 »
Ik kan je wel volgen. Het is alleen jammer dat er geen eenduidige mol uit rolt, althans, nu nog niet. En de zwakte zit in de toekenning van geldbedragen. Omdat je de molacties vaak niet of niet goed ziet, is het lastig aan te wijzen wie het aan te rekenen is.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #33 Gepost op: 26-01-2014, 22:09:38 »
Vorig jaar was het gemakkelijker door tanias tunnelvisie, en de eenduidige molbiechten van ewout en Joep.

Geld probeer ik nauwkeurig te brengen maar is niet even gemakkelijk.

En een mol is nog niet duidelijk maar Jennifer en tygo worden al onwaarschijnlijk. Das ook al iets ;)
klaar voor de strijd

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #34 Gepost op: 26-01-2014, 22:20:38 »
MIsschien zit ik in een JEnnifer tunnel en ik heb dit eens allemaal gelezen en ik ben het ermee eens dat geld altijd wel iets zegt. Maar er zijn pas 3 afleveringen geweest en Zoveel geld heeft jennifer nu ook niet binnengehaald, als je alles uitrekent komen ze nog steeds heel laag uit. Sowieso staat de pot historisch laag. Ik ken ook mollen die op het begin wel wat op hebben geleverd, en er later wat meer uit hebben gehaald. Van de kandidaten noemt eigenlijk iedereen jennifer op bij verdachte personen. Freek verdenkt haar, JW ook, Tygo ook, na sofie. Sofie, Susan en Aaf noemen haar ook alle 3.
Dus ik zou haar niet te snel afschrijven als mol, alleen doordat ze in 2 opdrachten geld heeft verdiend. Ik vond die actie dat ze persee onder die pallets wou juist een goede. Ze wist dat DAT geld sowieso verdiend ging worden, dan kon ze het beter zelf verdienen om een rookgordijn op te trekken. Want dat was gewoon een mini pallet doolhofje volgen.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #35 Gepost op: 26-01-2014, 22:50:52 »
Ik schrijf sinds mijn keesdebacle niemand meer af hoor. ze lijkt mij alleen minder waarschijnlijk.  Maar misschien wijzigt dit donderdag al hoor  ;)
klaar voor de strijd

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #36 Gepost op: 26-01-2014, 23:22:40 »
Citaat
De teams werden op minder dan 1,5 km afgezet van elkaar (-100 euro meegenomen want het is 3 km via google maps)

Ergens anders las ik dacht ik dat het om een onderlinge afstand van zo'n 1400 meter ging... Heb je bewijs?

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #37 Gepost op: 26-01-2014, 23:28:38 »
Ik heb Google maps gebruikt.

Plaats 1 clocktower hongkong
Plaats 2 had ik in locaties gelezen dat dit het conrad ritz hotel zou zijn.

Deze staan op ongeveer 3 km van elkaar. Ik kan nu geen link posten omdat ik op mijn gsm op het forum ben en niet thuis ben.
Morgen probeer ik het te posten
klaar voor de strijd

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #38 Gepost op: 27-01-2014, 11:45:32 »
Dank aan de forummers Rat en Jaapie om mij te wijzen op een fout. De teams waren wel op 1,5 km van elkaar afgezet.
klaar voor de strijd

Offline Jaapie

  • Forumlid
Het geld, de pot en alles wat er mee te maken heeft
« Reactie #39 Gepost op: 30-01-2014, 23:15:51 »
Om het algemene topic van aflevering 5 te ontlasten. Art gaf aan dat er tot nu toe 30.750 verdiend had kunnen worden. Daarmee kunnen we dus puzzelen wat er mogelijk in het kleine koffertje zat en hoeveel er op de Jademarkt lag. A.d.h.v het totaal bedrag en de twijfel tussen 1400 en 1500 zeg ik dat er 1500 euro op de Jademarkt lag. Momenteel kom ik echter nog niet uit de som, want ik kom echt op een totaal van 40.000 euro ofzo (grofweg uit mijn hoofd gedaan). Hopelijk kunnen andere helpen bij het maken van deze puzzel :)