Auteur Topic: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie  (gelezen 45651 keer)

Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #80 Gepost op: 4-02-2014, 21:15:37 »
Wat ik mis in de'follow the money' zoektocht is dat een goede mol zorgt dat anderen geld verspillen. Tuurlijk zal degene die structureel het meest geld in de pot brengt niet snel de mol zijn, maar ik zie erg veel haken en ogen aan deze methode. Als ik de mol zou zijn, dan zou ik medekandidaten proberen te verleiden tot verkeerde keuzes. Zelf zou ik zorgen dat ik zo nu en dan wel geld verdien omdat elke (slimme) kandidaat bijhoud wie er geld verdiend tijdens de opdrachten. Ik denk eigenlijk dat je verder komt als je kijkt wie er tijdens de opdrachten op sleutelposities staat en met name wanneer deze mensen zich aanbieden als Aart kandidaten voor een opdracht zoekt. De mol zal zich aanbieden als zij/hij daarmee op een sleutelpositie komt en zich niet aanbieden als hij/zij beter in het andere team kan zitten. Follow the Money lijkt mij in elk geval een te strikte manier van zoeken naar de Mol, al kun je het wel redelijk goed gebruiken om 1 of 2 kandidaten weg te strepen.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #81 Gepost op: 4-02-2014, 21:23:15 »
Follow the Money lijkt mij in elk geval een te strikte manier van zoeken naar de Mol, al kun je het wel redelijk goed gebruiken om 1 of 2 kandidaten weg te strepen.
Dat is ook waar ik het voor gebruik, als check of mijn gevoel wel hout snijdt en grootverdieners weg te strepen. Overigens is de theorie dit jaar volgens mij lastiger toe te passen dan voorgaande jaren. In mijn herinnering zijn er seizoenen geweest waar veel meer individuele of duo opdrachten waren dan dit jaar. Het komt dit jaar veel meer aan op interpretatie om te bepalen wie er verantwoordelijk is voor het verdienen of niet verdienen van geld.

Overigens, Qper super bedankt voor de tijd die je er in steekt. ::ok:: ::ok:: ::ok::

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #82 Gepost op: 4-02-2014, 21:54:00 »
Dat is ook waar ik het voor gebruik, als check of mijn gevoel wel hout snijdt en grootverdieners weg te strepen. Overigens is de theorie dit jaar volgens mij lastiger toe te passen dan voorgaande jaren.

Dat valt goed mee hoor. Er zijn enkel de kamerzoektocht en de abseilopdracht dat het lastig maakt.

Maar vorig jaar waren er ook kokers waarvan we heel lang niet wisten wat het inhield of de minedump waar geld verdienen niet duidelijk was. Dus sprekend voor mij valt het goed mee.
klaar voor de strijd

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #83 Gepost op: 5-02-2014, 19:13:36 »
Dan mag je je berekening hier eens tonen. Overal is het te verdienen bedrag een veelvoud van 250 en ook het totaal is een veelvoud van 250, dus het verschil moet ook een veelvoud van 250 zijn en dat is 4100 niet...

Of je moet rekenen met 1400 op de Jademarkt, dat is echter 1500. Daar vind ik dan 100 euro voor je.

Op welke manier heb je trouwens de kofferopdracht mee laten tellen?

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #84 Gepost op: 5-02-2014, 23:49:22 »
Kijk eens goed rond. Ik post elke week mijn ideeën  ;)
klaar voor de strijd

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #85 Gepost op: 6-02-2014, 00:00:26 »
Ik had even de nieuwe pagina gemist. Mijn reactie was een reactie op Traveljunkie.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #86 Gepost op: 6-02-2014, 23:15:25 »
Nieuwe Telling

opdracht 1: Iedereen behalve JW krijgt 1250 euro. (als tygo de mol was, zou hij weten dat die brassband het slechtste idee allertijden zou zijn, dus zou hij dat door JW laten doen)

Sofie krijgt nog eens 1250 euro om JW te spotten. Dit leverde niets op maar Sofie kon niet weten wat Susan en Freek zouden doen. De andere behalve Tygo krijgen om hem niet te spotten -1250 euro.

Opdracht 2: ondanks het geklooi werd de opdracht vlot gehaald. Dus iedereen +2500 euro


Susan:  -13575 euro + 1250 euro (spotten Tygo)- 1250 euro (niet spotten JW) +2500 euro (jeepopdracht)= - 11075 euro

Sofie:  -11950 euro - inhoud koffer + 1250 euro (spotten Tygo) + 1250 euro (spotten JW) + 2500 euro (jeepopdracht)= -6950 euro

Tygo=    -6250 euro + 1250 (gespot door slecht gekozen positie) + 2500 euro (jeepopdracht)=  - 2500 euro

J-W:     -7700 euro - koffer - 1250 euro (niet gespot) + 2500 euro (jeepopdracht)= -6450 euro - inhoud koffer

Freek:    -11550 euro- koffer + 1250 euro (spotten Tygo) - 1250 euro (niet spotten JW) + 2500 euro= -9050 euro

Top 5:

1) Susan
2) Freek
3) JW
4) Sofie
5) Tygo

(JW heeft contant minder dan Sofie uit de pot gehouden maar de inhoud van de koffer tel ik nog mee)

Overeenkomsten: Aaf was redelijk verdacht dus kan ik gewoon de overeenkomsten trekken.

Aaf is een vrouw
Aaf deelde eerst een kamer met Freek
Aaf ging met Sofie naar de locatie
Aaf vond geen geld
Aaf hield niet van de schijnwerpers
Aaf had haar cijfer koud
Aaf zat op de tweede rij van de kandidaten
Aaf ging met Susan op pad
Aaf zat in team 2 (Susan, Jennifer tygo)
Aaf kreeg haar scherm te zien
Aaf moest een keuze maken
Aaf kreeg de woorden van een kandidaat
Aaf vormde een team met Freek
Aaf deed stellingen
Aaf had oog voor detail
Aafs boot werd niet afgeschoten
Aaf zat in het veld
Aaf zat met JW in het team
Aaf observeerde
Aaf deed dit met Sofie
Aaf zat in een jeep met Susan

JW 7/21+ 25/56= 32/77
Freek 5/21+ 26/56= 31/77
Tygo 4/21+ 18/56= 22/77
Sofie 10/21+ 29/56= 39/77
Susan 12/21+ 30/56= 42/77

Rangschikking:
1) Susan
2) Sofie
3) JW
4) Freek
5) Tygo


Mijn conclusie voorlopig is dat Susan op beide eerste staat  (in de gaten houden)
JW staat 2x derde, die moet ook in de gaten gehouden worden.

Tygo scoort 2x laag en is dus zeker geen mol.

Samengevoegde rangschikking

1) Susan
2) JW
3) Freek en Sofie
4) Tygo
klaar voor de strijd

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #87 Gepost op: 13-02-2014, 11:29:40 »
Ik plaats hem maar hier, aangezien het over overeenkomsten gaat.

Omdat we door de 'Blik In De Toekomst'-opdracht nu relatief veel vragen uit de test van aflevering 5 weten, dacht ik dat het wel leuk was om het even in een schema te zetten. In het bovenste blok zie je de bekende vragen, met de goede antwoorden als de betreffende kandidaat de Mol is. (Jennifer en Aaf zijn dat natuurlijk zeker niet, maar voor dit schema wel handig om mee te nemen)
In het onderste blokje het aantal vragen die je per ongeluk goed had als je op A stemde, maar B de Mol blijkt te zijn.

For what it's worth natuurlijk. :) (onder voorbehoud van telfouten :-X)
« Laatst bewerkt op: 13-02-2014, 12:02:37 door Jayne »

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #88 Gepost op: 13-02-2014, 11:44:04 »
Kun je het tabelletje even verduidelijken. Wat het lijkt me nogal stug dat als JW 6 vragen op Aaf ingevuld heeft, dat Aaf dat ook perse op JW heeft. En iedereen stemt op zichzelf?! Blijkbaar interpreteer ik je tabel dus niet juist...

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #89 Gepost op: 13-02-2014, 11:48:48 »
Kun je het tabelletje even verduidelijken. Wat het lijkt me nogal stug dat als JW 6 vragen op Aaf ingevuld heeft, dat Aaf dat ook perse op JW heeft. En iedereen stemt op zichzelf?! Blijkbaar interpreteer ik je tabel dus niet juist...

Overeenkomsten betekent dat je bijvoorbeeld in hetzelfde bootje zat, of ook een loper bij Snake was, of ook een vrouw bent, etc...

Als JW dus op Aaf zit (zoals gesuggereerd) en Freek is de mol, is het uitermate verrassend dat hij er nog in zit. "verkeerde aflevering"

« Laatst bewerkt op: 13-02-2014, 12:00:48 door Jossie »
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #90 Gepost op: 13-02-2014, 11:52:45 »
Kun je het tabelletje even verduidelijken. Wat het lijkt me nogal stug dat als JW 6 vragen op Aaf ingevuld heeft, dat Aaf dat ook perse op JW heeft. En iedereen stemt op zichzelf?! Blijkbaar interpreteer ik je tabel dus niet juist...
Oké, zal het even verduidelijken. :)

Je moet het zo lezen:
Stel dat je deze vragen beantwoordde met Aaf als mol in gedachten, maar Tygo is de echte Mol, dan heb je maar 1 vraag goed. Maar als je Aaf in gedachten had, maar JW is de echte Mol, dan heb je 6 vragen goed. En als je Aaf stemde, maar Sofie is de mol, had je er 5 goed, enzovoort.

Het gaat dus om het aantal vragen dat je 'per ongeluk' goed zou hebben, al zit je op de verkeerde mol. Als je op de goede mol zit heb je ze allemaal goed, vandaar dat daar een 9 bij staat.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2014, 12:05:26 door Jayne »

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #91 Gepost op: 13-02-2014, 11:53:50 »
Overeenkomsten betekent dat je bijvoorbeeld in hetzelfde bootje zat, of ook een loper bij Snake was, of ook een vrouw bent, etc...

Als JW dus op Aaf zit (zoals gesuggereerd) en Freek is de mol, is het uitermate verrassend dat hij er nog in zit.
Je uitleg klopt inderdaad, behalve dat JW natuurlijk in aflevering 5 op Jennifer zat (tenminste, dat beweert hij). :)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #92 Gepost op: 13-02-2014, 11:54:29 »
Handig overzichtje Jayne, dat ga ik eens goed bestuderen.  ::ok::

Sofie heeft trouwens wel al een kindje op het moment van de opnames.  :)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #93 Gepost op: 13-02-2014, 11:56:36 »

Sofie heeft trouwens wel al een kindje op het moment van de opnames.  :)
Wel? Oh, dan moet ik hem aanpassen. Ik dacht dat ze nu in verwachting was van haar eerste.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #94 Gepost op: 13-02-2014, 11:57:12 »
Wel? Oh, dan moet ik hem aanpassen. Ik dacht dat ze nu in verwachting was van haar eerste.

Nope dit is haar tweede kindje, zei ze in de interviews. :)

Even erbij gepakt:
http://www.wieisdemol.com/forum/archief/seizoenNL2013/index.php?topic=47872.msg1626708#msg1626708
« Laatst bewerkt op: 13-02-2014, 12:00:15 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #95 Gepost op: 13-02-2014, 11:58:49 »
Je uitleg klopt inderdaad, behalve dat JW natuurlijk in aflevering 5 op Jennifer zat (tenminste, dat beweert hij). :)

Ah, klopt, wellicht kunnen we dit ook voor aflevering 6 opstellen. De vragen uit de test volgen volgens mij altijd een zelfde opbouw.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #96 Gepost op: 13-02-2014, 12:04:31 »
Ik heb het overzicht aangepast. Sofie met kind nu. ;)

Ah, klopt, wellicht kunnen we dit ook voor aflevering 6 opstellen. De vragen uit de test volgen volgens mij altijd een zelfde opbouw.
Je zou het kunnen proberen, maar meestal weet je volgens mij minder vragen. Alleen die je bij de test in beeld ziet. 'Wie is de Mol?' en 'Is de Mol een man of een vrouw?' zitten er volgens mij wel altijd bij.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #97 Gepost op: 13-02-2014, 12:09:21 »
Ik heb het overzicht aangepast. Sofie met kind nu. ;)
Je zou het kunnen proberen, maar meestal weet je volgens mij minder vragen. Alleen die je bij de test in beeld ziet. 'Wie is de Mol?' en 'Is de Mol een man of een vrouw?' zitten er volgens mij wel altijd bij.

Ik zal eens kijken of er een werkbaar patroon in zit voor alle afleveringen (pak ik de andere seizoenen er ook bij, voor meer betrouwbaarheid).
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #98 Gepost op: 13-02-2014, 12:13:39 »
Ik heb hier al mijn idee geplaatst van overeenkomsten jayne.  Dat kan je misschien helpen.
klaar voor de strijd

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #99 Gepost op: 13-02-2014, 12:17:19 »
Ik heb hier al mijn idee geplaatst van overeenkomsten jayne.  Dat kan je misschien helpen.
Oh die heb ik ook met belangstelling gelezen, hoor!  ::ok::

Mijn overzichtje is alleen even ingezoomd op aflevering 5, omdat we ineens best veel vragen uit die test weten. :)