Auteur Topic: Dagboek Mol en afvallers  (gelezen 42448 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Dagboek Mol en afvallers
« Gepost op: 2-01-2014, 23:08:07 »
Dagboek van de Mol
Aflevering 1



Hallo mensen, mag ik mij even voorstellen? Ik ben de Mol. Aangenaam kennis te maken.
Ik hoop dat jullie net zo genieten van dit seizoen als ik.

Er zit nu vierhonderd euro in de pot en dat is natuurlijk best wel een goed resultaat voor een eerste aflevering. Nou weet ik ook wel dat Chinees spreken voor niemand van ons dagelijkse kost is, maar er had best wel wat meer verdiend kunnen worden door de groepjes waar in ieder geval géén mol in zat! Eigenlijk kan precies hetzelfde gezegd worden over het seinen. Het is dus duidelijk dat ik het niet helemaal alleen hoef te doen dit jaar en dat doet me goed.

---

Dagboek van Maurice



Aha! Nu weet ik een beetje hoe profvoetballers als Frank de Boer en Arjen Robben zich hebben gevoeld, nadat zij een penalty of kans misten waardoor Nederland werd uitgeschakeld. Tenminste dat denk ik dan hè?

Niet dat ik in staat ben om met een voetbal ook maar iets te kunnen van wat zij presteren. Laat staan dat ik het landsbelang ooit heb hoeven dienen, maar toch. Meedoen aan een groot toernooi of populair spel waar je ontzettend gek op bent en waar je ziel & zaligheid in stopt om er dan - na het missen van een kans - in één keer uit te vliegen. Letterlijk. Met het eerste, beste vliegtuig terug naar huis! Daar kan ik na WIDM 14 dus over mee praten. Meedogenloos, maar daarom houd ik waarschijnlijk juist zoveel van het spel.
Een wijs man zei ooit: "Zonder keihard verlies, geen vet spel."

Pats-boem, ineens dat verschrikkelijke rode scherm!

Woede, teleurstelling, verdriet. Prikkende ogen en stoom uit mijn oren. Nu moet ik vooral om mijn 'bloedfanatieke ikke' lachen. Ha ha. Maar toen niet... Boos op mijzelf omdat ik de test blijkbaar niet goed genoeg heb gemaakt, boos op het Molteam omdat ze mij 'eruit laten gaan' terwijl ik met Tygo nog zoveel mooie plannen in gedachten had en boos op de hele wereld omdat ik tijdens Wie is de Mol? niks heb kunnen doen waarbij ik mijn eigen grenzen op moest zoeken!

Tijdens de voorbereiding heb ik geen seconde aan dit scenario gedacht, omdat mij dit toch niet zou overkomen! Als je meedoet moet je de overtuiging hebben dat je kunt winnen. Gewoon goed spreiden en je komt die eerste ronde wel door. Noem het naïef of arrogant, ik ben gewoon zo'n positieveling die denkt dat je dat kleine beetje geluk zelf af kunt dwingen. Maar helaas, dikke pech.

Terwijl het spel verder gaat keer ik huiswaarts, waar iedereen denkt dat ik lekker op surfvakantie ben. Wat staat je dan te doen als je thuis komt? Inderdaad, een dag later alsnog vertrekken naar een plek waar je goed kunt gaan zuip.. uhm surfen.

En aangezien ik mij tevergeefs ingesteld had op een avontuur vol spanning en adrenaline, heb ik in de periode daarna - figuurlijk - de bittere smaak van de Mol eigenhandig weggespoeld. Door met flinke snelheid van een hoge toren af te glijden, uit een vliegtuig te springen en net als James Bond van Europa's meest angstaanjagende dam af te jumpen, is mijn honger naar sensatie inmiddels gestild.

Het waren maar drie dagen, toch zal ik ze nooit vergeten. Het was fantastisch! Ondanks dat je direct een hechte band hebt met de medekandidaten, kun je geen van hen vertrouwen. De hele dag door goed nadenken wat je zegt; vertel je de hele of de halve waarheid? Een situatie verre van de dagelijkse realiteit.

Helaas was het in die korte periode dat ik in Hongkong ben geweest niet te doen om de ware identiteit van de Mol te achterhalen, want daarvoor ken je iedereen te kort. Wel heb ik een sterk vermoeden. Toen ik afscheid nam van de rest had vrijwel iedereen een verdrietige uitdrukking op het gezicht. Vrijwel iedereen, want bij één iemand zag ik een kleine glimlach van opluchting. En laat diegene nou net één van de personen zijn die niet al te hoog op mijn lijstje van verdachten stond...

Voor mij is het duidelijk wie de Mol is, kijken of ik in aflevering 10 gelijk heb.

---

(Afkomstig van wieisdemol.nl.)
« Laatst bewerkt op: 2-01-2014, 23:09:45 door Heinz »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #1 Gepost op: 2-01-2014, 23:28:19 »
Toen ik afscheid nam van de rest had vrijwel iedereen een verdrietige uitdrukking op het gezicht. Vrijwel iedereen, want bij één iemand zag ik een kleine glimlach van opluchting. En laat diegene nou net één van de personen zijn die niet al te hoog op mijn lijstje van verdachten stond...

Voor mij is het duidelijk wie de Mol is, kijken of ik in aflevering 10 gelijk heb.

Opmerkelijk  ::vergroot:: maar of we hier nou echt wat mee kunnen..

Offline RoyL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spelletje? It's a way of life!
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #2 Gepost op: 2-01-2014, 23:30:05 »
...maar er had best wel wat meer verdiend kunnen worden door de groepjes waar in ieder geval géén mol in zat!

Valt hieruit al te concluderen dat de Mol in de groep zat die wél geld verdiende, dus Susan of Jennifer?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #3 Gepost op: 2-01-2014, 23:32:37 »
Valt hieruit al te concluderen dat de Mol in de groep zat die wél geld verdiende, dus Susan of Jennifer?

Ik lees dat juist andersom : de mol gaat sowieso geen geld verdienen, dus de groepjes waar de mol niet in zat hadden best meer hun best kunnen doen.

Offline MissTinie

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #4 Gepost op: 3-01-2014, 00:01:13 »
Meeste contact met tygo. En het is al best vaak gebleken dat degene die met mol op kamer ligt vaak eruit vliegt. Tygo zei namelijk heel hard "daar gaat mijn kamergenootje".
Kan me eigenlijk niet indenken, maar goed

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #5 Gepost op: 3-01-2014, 16:08:02 »
Er is maar 1 iemand die niet reageert als het scherm of rood komt en dat is Owen, dus ik denk dat Maurice nu Owen verdenkt ;)

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #6 Gepost op: 3-01-2014, 19:44:38 »
Er is maar 1 iemand die niet reageert als het scherm of rood komt en dat is Owen, dus ik denk dat Maurice nu Owen verdenkt ;)
en als je goed kijkt: bij de eerste executie is ook hij de gene die er rustig onder blijft. terwijl de rest ahhh nee roept en zielig en geschrokken in de richting kijkt van Daphne!

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #7 Gepost op: 3-01-2014, 20:00:07 »
en als je goed kijkt: bij de eerste executie is ook hij de gene die er rustig onder blijft. terwijl de rest ahhh nee roept en zielig en geschrokken in de richting kijkt van Daphne!

Daaruit blijkt ook weer dat Owen de enige speler is die het spel ver genoeg doorheeft en nadenkt over hoe hij zich gedraagt. Erg slimme en interessante speler als je het mij vraagt.

Maar mol?
Nee ik denk het niet

Hopelijk komt ie ver.

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #8 Gepost op: 6-01-2014, 22:15:05 »
Valt hieruit al te concluderen dat de Mol in de groep zat die wél geld verdiende, dus Susan of Jennifer?

Ik denk dat je het idd andersom moet lezen: "er had best wel wat meer verdiend kunnen worden door de groepjes waar in ieder geval géén mol in zat!"
Dus het groepje Jennifer/Susan valt m.i. af, want de mol zat (zoals ik het lees) in een groepje waar niets in verdiend werd. De 3 overgebleven groepjes hadden dus beter hun best moeten doen.


Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #9 Gepost op: 6-01-2014, 22:24:03 »
Ik denk dat je het idd andersom moet lezen: "er had best wel wat meer verdiend kunnen worden door de groepjes waar in ieder geval géén mol in zat!"
Dus het groepje Jennifer/Susan valt m.i. af, want de mol zat (zoals ik het lees) in een groepje waar niets in verdiend werd. De 3 overgebleven groepjes hadden dus beter hun best moeten doen.


Ik denk nog erger... want er zijn als de mol in een groepje zat dat geen geld verdiende als nog 3 groepjes die ook geen geld verdienden...en meer dan 0 is nog altijd "wel wat meer". dus het kan alsnog het groepje zijn van susan en jennifer (mol kijkt neer op de andere 4 groepjes)...of een van de 4 groepjes die niks verdienden...dus ik denk niet dat je hier wat mee kan...
« Laatst bewerkt op: 6-01-2014, 22:27:35 door SomeOne_01 »

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #10 Gepost op: 6-01-2014, 22:33:42 »

Ik denk nog erger... want er zijn als de mol in een groepje zat dat geen geld verdiende als nog 3 groepjes die ook geen geld verdienden...en meer dan 0 is nog altijd "wel wat meer". dus het kan alsnog het groepje zijn van susan en jennifer (mol kijkt neer op de andere 4 groepjes)...of een van de 4 groepjes die niks verdienden...dus ik denk niet dat je hier wat mee kan...


En je weet zeker dat je jij niet De Mol bent die hier mee schrijft?   ;D
Je krijgt het wel voor elkaar om mij 4 keer dat stukje tekst terug te lezen, eer ik door heb hoe je het bedoelt  ::rofl::

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #11 Gepost op: 6-01-2014, 22:50:04 »
En je weet zeker dat je jij niet De Mol bent die hier mee schrijft?   ;D
Je krijgt het wel voor elkaar om mij 4 keer dat stukje tekst terug te lezen, eer ik door heb hoe je het bedoelt  ::rofl::
en heb je me inmiddels door?? iig is dat hoe ze die stukjes schrijven denk ik. een zin die alleen als je die goed leest begrijpt, en anders alle kanten op kan gaan.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #12 Gepost op: 6-01-2014, 23:14:37 »
Er had meer verdiend kunnen worden in de groepjes waar in ieder geval geen Mol in zat = meer dan 0 euro verdienen = alle groepjes behalve Susan en Jennifer.

Je kan hem zo uitleggen dat de Mol dus Susan of Jennifer is, OF

Meer verdiend in de groepjes waar geen Mol in zat -> de Mol zat ook in een groepje waar 0 euro in is verdiend.

Ik vind het inderdaad multi interpretabel.. Niets uit af te leiden helaas. :P
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #13 Gepost op: 6-01-2014, 23:17:39 »
en heb je me inmiddels door?? iig is dat hoe ze die stukjes schrijven denk ik. een zin die alleen als je die goed leest begrijpt, en anders alle kanten op kan gaan.

Ja ik begrijp je hahaha en mee eens, je kunt er inderdaad niets mee.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #14 Gepost op: 7-01-2014, 00:05:39 »
Daaruit blijkt ook weer dat Owen de enige speler is die het spel ver genoeg doorheeft en nadenkt over hoe hij zich gedraagt. Erg slimme en interessante speler als je het mij vraagt.

Maar mol?
Nee ik denk het niet

Hopelijk komt ie ver.

Ik denk het ook. Dat wijzen op de 'I' en S.O. seinen.. Zouden Molse hints kunnen zijn of juist idd iemand die het spelletje goed doorheeft.
Ik vind dat hij op bepaalde momenten toch net iets te verbaasd kijkt, zoals bij de discussie over het geld en waarom het aan vier mensen wordt uitgedeeld. Zou gespeeld kunnen zijn maar komt me wel echt voor temeer omdat niemand er echt op let op dat moment. Bovendien zou ik als Mol juist zeker niet op gaan vallen door zo stoicijns te reageren, dat valt op namelijk.

Ik zou best willen dat 'ie de Mol was maar vooralsnog zie ik idd eerder een slimme speler. Hopelijk komt hij snel op het juiste spoor.  :D
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #15 Gepost op: 7-01-2014, 00:36:48 »
Ik denk het ook. Dat wijzen op de 'I' en S.O. seinen..
Volgens Sofie was het haar idee om S.O. te seinen.
The British are not impressed.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #16 Gepost op: 7-01-2014, 00:46:34 »
Volgens Sofie was het haar idee om S.O. te seinen.

Klopt ja dat zegt ze, maar ik kan uit de beelden niet helemaal opmaken wie er precies mee gekomen is omdat Owen het ook al over letters heeft. Temeer daar hij al eerder begint over 'op scherp'.

Maar goed, als het Sofie was die ermee kwam kan het natuurlijk ook juist een molhint naar haar zijn (beginletters van haar naam).   :)

Ik denk dat ze beiden probeerden elkaar een rad voor ogen te draaien met deze actie maar wie weet.  ;D
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #17 Gepost op: 9-01-2014, 22:47:45 »
Dagboek Mol



Zo zeg. Dat was spannend! Ik heb het natuurlijk over de executie op de markt. De zwarte vrijstelling heeft z’n intrede gedaan en hoe!

Het zet alles op scherp en niemand is veilig voor dat ding. Behalve ik dan, maar dat hoeven de anderen niet te weten. Wat mij verder vooral opvalt aan die opdracht op de markt is dat helemaal niemand naar het geld heeft gezocht. Met zulke kandidaten heb je geen mol meer nodig zou je denken, maar niets is minder waar.


Het gaat lekker en ik kan ongezien m’n gang gaan.

Hoewel... ongezien... Wat vond je van de opera? En van de tv-studio? Je hebt me gezien, dat is zeker. Maar of je me gezíen hebt, dat weet ik nog zo net niet. Jammer voor Owen. Ik had ‘m er graag nog wat langer bij gehad, maar aan de andere kant: wie zou er dan naar huis moeten? Ik niet, dat is ook zeker...
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #18 Gepost op: 9-01-2014, 22:50:28 »
Dagboek Owen  deel I



Toen ik die postbode in dat bootje langs die prachtige stranden tussen die schitterende rotsen zag varen aan het begin van aflevering één, kreeg ik wel even buikpijn.

Daar zou ik dus niet meer bij zijn. En dat was wel mijn bedoeling geweest. Ik kwam om Wie is de Mol te winnen. Door het net iets slimmer te spelen. En nu is na aflevering twee het hele avontuur al over...

Ik geef het eerlijk toe: ik ben als kijker laat gezwicht voor Wie is de Mol. Pas een paar jaar geleden ben ik door mijn dochters overgehaald om mee te kijken. En toen ontdekte ik ook dat Wie is de Mol net is als de Tour de France: het heeft geen zin om af en toe een etappe bekijken. Het is pas leuk als je elke keer kijkt, het helemaal volgt, de tactieken probeert te doorzien en partij kiest. De afgelopen seizoenen keken we thuis met zijn allen en toen ik dit jaar werd gevraagd om mee te doen, wist ik dat ik mijn dochters niet meer onder ogen zou kunnen komen als ik nee zou zeggen.

Ik was gelukkig toen onze vlucht naar Hongkong bleek te gaan. De stad waar mijn vader toen ik een klein jongetje was als correspondent had gewerkt en waarvandaan ik ansichtkaarten had gekregen met een jonk en een riksja en van waaruit hij me een masker van een Chinese draak had opgestuurd en een trommel. Het gaf me een goed gevoel om nu op mijn beurt juist in die stad de droom van mijn dochters te kunnen waar maken. Opnieuw een Schumacher in Hongkong. Een soort thuiswedstrijd ver van huis. Het voelde voor mij als een aanwijzing dat ik ver zou kunnen komen in Wie is de Mol.

Ik had me ook terdege voorbereid. Oude seizoenen teruggekeken, tactieken bestudeerd en me zo voorgenomen om dicht bij mezelf te blijven. Kortom: om het spel fanatiek mee te spelen (als ik aan een spelletje mee doe, wil ik winnen!) maar tegelijk om de ironische blik van de buitenstaander vast te houden. Om te proberen me niet teveel mee te laten slepen in de emoties van het spel, maar om het hele schouwspel permanent met verbazing te blijven aanschouwen.

De eerste twee dagen heb ik dat ook nog wel volgehouden. Toen mijn medekandidaten schrokken dat de eerste opdracht een test met executie was, moest ik vooral lachen.


Ik had het gevoel dat ik in onze eigen Koefnoen-parodie op Wie is de Mol was beland.

Net geland, woordje van Art, test, executie, iemand naar huis en door, door, door! Het was zo onwerkelijk dat ik er eerder giechelig van werd dan dat ik het echt spannend vond. Datzelfde gold een beetje voor de zaklantaarnopdracht. Ik heb mijn best gedaan, maar tegelijkertijd vroeg ik me af wat we in hemelsnaam aan het doen waren.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Dagboek Mol en afvallers
« Reactie #19 Gepost op: 9-01-2014, 22:50:52 »
Dagboek Owen deel 2


Ook het bijhouden van mijn Molboekje vond ik moeilijk. Ik wilde eigenlijk graag met mijn medekandidaten kennis maken en ze beter leren kennen. Maar in plaats daarvan moest ik permanent opschrijven waar ze zaten, wat ze aanhadden en met wie ze op de kamer lagen. Ik stelde voor om op vaste plaatsen te gaan zitten en om op alfabetische volgorde de bus in te stappen. Voor mijn eigen gemak, maar ook om te kijken wie zich daartegen zou verzetten. Maar dat leverde niet meteen de informatie op waarop ik gehoopt had.

Als ik af en toe een werkelijk persoonlijk gesprek voerde, kreeg ik gelijk ook een beetje een ongemakkelijk gevoel. Wil deze persoon tegenover mij werkelijk iets over mij weten of heeft hij deze informatie nodig om zijn vragenlijst af te vinken? Is dit een werkelijke ontboezeming of een afleidingsmanoeuvre? En zo werd ik toch steeds meer het psychologische spel ingezogen en werd het steeds lastiger om als buitenstaander te blijven kijken.

En op de derde dag ging het mis. In de voormalige televisiestudio konden we eindelijk aan de slag met een echte Wie is de Mol-opdracht met walkie talkies, een doolhof, vragen en stopwatches. Ik vond het fantastisch! Maar meteen had ik ook het idee dat ik de Mol aan het werk zag. Subtiel maar overduidelijk. Ik had het gevoel dat ik een voorsprong had. Dat ik iets gezien had wat anderen was ontgaan, dat ik misschien net ietsje slimmer was dan de rest. En met die arrogantie dook ik een tunnel in. Ik nam me nog wel voor om niet alles op die ene persoon te zetten en tijdens de volgende opdracht te kijken of mijn beeld daarin bevestigd werd. Maar toen bleek dat de volgende opdracht een individuele was. Mijn medekandidaten kreeg ik helemaal niet te zien. We moesten op de Jade-markt zoeken naar jokers en vrijstellingen en daarna meteen over naar test en executie. Ik zocht, iets te lang naar mijn gevoel, en vond uiteindelijk twee jokers. Bij de test had ik daarom het gevoel dat ik haast had en vulde de eerste vragen allemaal in op mijn mol. Halverwege besefte ik dat ik te eenzijdig had ingezet. Maar het was te laat. Dan maar all the way. Ik spreidde nog wel een beetje, maar wist dat ik gegokt had. Na afloop van die test was er diepe twijfel, maar ik dacht tegelijkertijd hoe heerlijk het zou zijn als ik het zeker zou weten. Dat ik alleen maar op die ene persoon zou hoeven letten. Dat het spel opeens heel anders gespeeld zou worden. Daar had ik zin in.


Toen kwam de executie en zag ik dat rode scherm. Niet alleen de Mol had mij te pakken, ook één van mijn medekandidaten. Maar ik was vooral zelf met open ogen in de val getrapt waar iedereen me voor had gewaarschuwd... Waar ik vorig jaar Joep nog een beetje had uitgelachen, maakte ik nu precies dezelfde fout.

Op weg naar huis, alleen in dat vliegtuig, had ik zo'n twaalf uur de tijd om alles rustig te overdenken. Met een snurkende Chinees in de stoel naast me kwamen de dagen nog eens op mijn netvlies voorbij. En ik verbaasde me over hoe ik zo dom had kunnen zijn. Ik telde alle aanwijzingen bij elkaar op en realiseerde me opeens dat die allemaal leidden naar een totaal andere kandidaat. Kortom: ik dook alweer een heel nieuwe tunnel in. Onverbeterlijk.

Vorige week ging Maurice eruit. Ik vond dat vreselijk om terug te zien. Hij wilde zo graag dit spel spelen. Ik wilde dat ook. Het is die eerste dagen gedeeltelijk ook een tombola, maar wat zal ik komende weken momenten van spijt krijgen dat ik me zo heb laten meevoeren en niet slimmer gespeeld heb! Ik zal met nog meer enthousiasme en aandacht kijken naar mijn medekandidaten. Ik weet zeker dat ik, thuis voor de buis, met een aantal van hen alsnog bevriend zal raken. Alleen zo jammer dat ik daar dan niet bij ben. Ik verheug me op de komende weken. Maar toch vooral op week tien. Die slotaflevering waarin eindelijk duidelijk wordt wie die Mol is!

OWEN SCHUMACHER
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.