Poll

Wie is de Mol?

Susan
37 (39.8%)
Freek
54 (58.1%)
geen van beiden
2 (2.2%)

Totaal aantal stemmen: 93

Auteur Topic: Molduel: Freek versus Susan  (gelezen 50062 keer)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #100 Gepost op: 12-03-2014, 23:37:51 »
Ik vind het prima. Kijk zelf maar even wat je het handigst lijkt. Als het erg uitgebreid wordt is een apart topic misschien overzichtelijker.

Als het ok is, doe ik het hier.

ik ga punten (3,2,1,0) aan mogelijke molsacties. Dit is mijn mening, dus hecht er geen belang aan (of net wel  ;) kies maar)

1) Chinese markt:
Tygo spreekt Engels tegen de agent. Mogelijk had dit geld dus niet geteld. (3p)
Freek vindt geen geld, maar komt heel vroeg binnen, en vraagt naar een groenteboer bij een andere groenteboer wat niets uithaalt(2p)
Sofie vindt geen geld, maar zoekt hulp bij een Chinees die hen wel had kunnen helpen (1p)
Susan vindt geld (0p)

2) Seinen
Tygo en Freek vinden de duo's niet/laat, Susan en Sofie hebben hun cijfer fout ( allen 1p)

3) Opera
Susan kiest een onopvallend personage waar de andere niet opkomen
Tygo oppert als eerste om de generaal en de prins te kiezen
Freek geeft dit antwoord aan art (allen 1p.)
Sofie heeft weinig tot geen inbreng (0p)

4) ATV
Sofie heeft geen duidelijke inbreng in het geld van Jennifer en is slecht met de porto (2p)
Susan vindt de opdracht niet en rekt tijd maar geeft wel een goed antwoord bij de quiz (1p)
Tygo en Freek verdienen 1.000 euro (0p)

5) Jademarkt
Allen vinden geen geld (allen 1p.)

6) roltrap
Susan vergeet 5 woorden (3p)
Tygo vergeet 2 woorden, die niemand kon verbeteren (2p.)
Freek en Sofie deden niets verkeerd (1p.)

7) Onderhandelen
Susan, Freek en Sofie hebben geld in handen en zorgen ervoor dat dit niet geruild kan worden (2p.)
Tygo wisselt snel en zet hierdoor aan om niet te overleggen maar voor jezelf te gaan (1p.)

8) Abseilen
Aangezien we niet zeker weten wie wat binnenhaald, is het hier speculeren. Daar pas ik liever voor.

9)Boeddha's
Freeks beeld is fout, maar Tygo wilt deze persé doen (2p. allebei)
Susans beeld is ook fout maar dit maakte niet fout, Sofie omschrijft onduidelijk (allebei 1p)

10) jacht
De boot van Freek, sofie en Susan wordt geraakt, maar onduidelijks wie zijn fout dit is (1p.)
Tygo vaart schitterend en redt de opdracht (0p.)

11) Snake
Susan is de enige loper die nog in het spel is, en de lopers maakten veel fouten (3p.)
Freek stuurt zijn groep ver weg, zorgt voor slechte communicatie en fouten (2p.)
Tygo communiceert onduidelijk,  legt mogelijk regels niet uit (1p.)
sofie heeft geen duidelijke inbreng (0p)

12) Processie
Freek en Susan spotten J-W niet (1p)
Sofie spot zowel J-W als Tygo, Tygo heeft de meeste slechte plaats om te mollen zelf gekozen (0p)

13) 4x4
De jeep van Freek heeft pech, dit kost tijd (1p)
De anderen doen niet iets duidelijk fout (0p)

14) windmolen
Tygo en Sofie spelen geen windmolens weg, Susan en Freek kiezen de foute. Geld wordt toch verdiend (0p allen)

15) Vingerafdruk
Susan kiest de verkeerde, Tygo vindt zijn niet, Sofie geeft geen info en Freek geeft onduidelijk info (1p allen)

16) Topojacht
Susan zorgt voor geen 2000 euro in de pot (3p)
Tygo maakt geen topo en heeft geen inbreng in de gemaakte (2p)
Sofie heeft inbreng in de topo van J-w (1p)
Freek heeft inbreng in de topo van J-W en in die van Susan (0p)

(in deze opdracht hecht ik wel ander geloof, maar dat is hier niet van tel)

17) eiland
Iedereen wil de kist openen (1p)

18) Freek spotten
Tygo geeft Freek een tip over de taxi's (3p)
Freek wordt niet gespot, de andere spotten hem niet (2p)

19) enveloppen

Freek post jennifer (uit het spel) (3p)
Tygo post 2x Susan (Als susan eruit is, verliezen ze waarde)
Sofie post Susan heel vroeg, meer kans om eruit te gaan (1p)
Susan post laat Freek (0p)

Aantal punten:
Freek 21p
Tygo 21p
Susan 21p
Sofie 15p

Ok, dit haalt dus voor mij niets uit
klaar voor de strijd

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #101 Gepost op: 12-03-2014, 23:57:48 »
Aantal punten:
Freek 21p
Tygo 21p
Susan 21p

Ok, dit haalt dus voor mij niets uit
::rofl::

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #102 Gepost op: 13-03-2014, 10:25:53 »
4) ATV
Susan vindt de opdracht niet en rekt tijd maar geeft wel een goed antwoord bij de quiz (1p)

Voor mij gaat het toch om de details. Bijvoorbeeld op basis van de volgende opmerking van Susan al denk ik dat er gemold is in de controleruimte en dat het onwaarschijnlijk is dat Susan de mol is:

Susan: "We zijn op dezelfde plek als dat we net waren. En wij kwamen tot de conclusie: Het moet hier niet zijn. Maar jullie hebben ons hier weer naartoe teruggestuurd."

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #103 Gepost op: 13-03-2014, 10:35:09 »
Voor mij gaat het toch om de details. Bijvoorbeeld op basis van de volgende opmerking van Susan al denk ik dat er gemold is in de controleruimte en dat het onwaarschijnlijk is dat Susan de mol is:

Susan: "We zijn op dezelfde plek als dat we net waren. En wij kwamen tot de conclusie: Het moet hier niet zijn. Maar jullie hebben ons hier weer naartoe teruggestuurd."
Ik vind het juist mols dat ze zonder tegenstand terugloopt naar een plek waarvan ze al door had dat het niet de juiste plek was. Mooie manier om tijd te rekken en vervolgens de schuld af te schuiven. ::jaja::

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #104 Gepost op: 13-03-2014, 11:44:32 »
Ik vind het juist mols dat ze zonder tegenstand terugloopt naar een plek waarvan ze al door had dat het niet de juiste plek was. Mooie manier om tijd te rekken en vervolgens de schuld af te schuiven.

Het gaat mij om de opmerking die zij maakt (over de porto, niet in een biecht). Als je als mol de verkeerde kant wordt opgestuurd, ja ik zou dat niet in Frage stellen...

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #105 Gepost op: 13-03-2014, 16:25:54 »
Na deze week alles nog een keer te hebben teruggekeken ben ik om: Freek is de Mol.

Ik heb nu niet gekeken naar wie ik het meest mols vond, maar gekeken naar wie het meest kandidaats was en of die kandidaatse acties goed te weerleggen zijn.

Freek is op 4 momenten vrij kandidaats. Deze 4 opdrachten pleiten tegen hem als mol:
2.2 TV-studio.  Freek is bij 2 opdrachten die geld opleveren. Echter de eerste opdracht probeert hij voorbij te lopen, maar Tygo keert terug waardoor ze niet om de opdracht heen kunnen. Als ze waren doorgelopen was de tijd in gegaan zonder dat ze de opdracht zagen. We zien hier dus een mislukte molactie. Nota Bene Susan geeft hier een goed antwoord. De andere opdracht wordt voornamelijk gevonden dankzij Owen. Er wordt 2 keer geld gepakt met freek, maar nooit dankzij Freek.
4.1 Roltrap. Freek molt niet, de reden hiervoor wordt door Jennifer gegeven. Hij weet dat er wordt meegeluisterd. En er zijn al 8 woorden weg, dus mogelijk vindt hij als mol de schade al voldoende.
4.3 Abseilen. Freek pakt geld, maar hij kan moeilijk de kokers laten hangen als hem van onderaf wordt opgedragen deze kokers te pakken. Dat is te opzichtig. Een betere manier om te mollen is om foute antwoorden te geven op stellingen die over hem gaan. Beide stellingen die we over Freek horen wordt er echter niks aan hem gevraagd. Daarnaast horen we niet alle stellingen.
7.3 Topitio's. Freek vergroot de kans op geld in de pot door Susan de oranje topito's te geven. Dit probeert hij eerst echter te voorkomen of uit te stellen en als het uiteindelijk wel gebeurd, drukt hij Susan op het hart dat Freek nu wel iets van Susan tegoed heeft. Als mol neemt hij hier een risico, maar het pakt goed uit.

Bij deze 4 opdrachten pleiten de statistieken tegen Freek als mol, maar ik vind dat voor alle 4 een realistische verklaring te geven valt.

Bij Susan vind ik de volgende zaken opmerkelijk als ze de mol is:
2.1 Opera. Susan zit als mol in de verkeerde positie. Bij dit soort opdrachten zit de mol altijd bij de kiezers/spotters. Susan heeft 0 invloed op het beslissingsproces. Ik heb in diverse seizoenen (NL en buitenlands) nog nooit gezien dat de mol in een dergelijk opdracht lijdend voorwerp is. De leukste verklaring zou zijn dat het een hint is dat Susan op de groepsfoto tussen de acteurs staat, maar dit acht ik niet zeer aannemelijk
2.2 TV-studio. Susan geeft een goed antwoord op de quiz. Als mol hoef je dit niet te doen.
5.1 Boedha beelden. Susan stelt een foute foto voor, terwijl er een andere foute keus gemaakt wordt. Als mol is het logischer om mee te gaan in een al gemaakte fout van iemand anders.
5.3 Speedboot. Ze leest de juiste code op, nadat Aaf hem in eerste instantie niet goed ziet. Als mol hoeft ze dit niet te doen. Logischer zou zijn om te zeggen dat ze het niet kan lezen. (te ver, te snel, bril niet op)
7.1 Windmolens: Susan speelt een windmolen weg door bij het goede paaltje uit te komen. De mol weet welk paaltje hij of zij moet hebben en zou dan een ander paaltje kiezen.  (Daarnaast is de angst van haar in de windmolen volgens mij ook niet gespeeld, omdat een toneelstukje geen enkele zin heeft als je weet dat je toch al in de verkeerde windmolen zit. Mol of geen mol, ze vind het echt eng).
8.2. De vrijstelling aan Freek gunnen terwijl ze zelf geld aan Freek heeft opgestuurd. Als mol is dit hooguit logisch als ze geld achterovergedrukt heeft, maar ze verzekert nu wel dat de rente aan Freek wordt toegekend.


Bij Susan zie ik meerdere momenten waar ze iets doet wat voor een mol niet logisch is; bij Freek kan ik voor alle onmolse momenten een legitieme verklaring bedenken.  Daarnaast kun je soms op 1 of 2 opdrachten de mol al bijna aanwijzen. De weerwolvenopdracht was vorig jaar voor mij doorslaggevend omdat Kees daar alles goed deed wat je als mol moet doen.  Hetzelfde geldt nu voor de windmolenopdracht, een redelijk doorzichtige opdracht waar Freek als enige precies doet wat je van de mol zou verwachten. Opdracht 1 en 2 fout, en opdracht 3 goed.

Dus Freek is de mol.


(Ik houd wel nog 1 slag om de arm: Als er 7200 in de geposte enveloppen zit ipv 8700 -beiden mogelijke opties in de app-, is dat voor mij hard bewijs voor Susan als mol, omdat Freek geen 1500 achterover gedrukt kan hebben. Als er gewoon 8700 in de pot komt, heeft Susan dus op geen enkele wijze met opgestuurd geld gemold, Freek wel door voor de drakenbootrace de hele pot op te sturen.)
« Laatst bewerkt op: 13-03-2014, 16:40:18 door Qper »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #106 Gepost op: 13-03-2014, 16:56:12 »
Leuk dat je "om" bent Qper. Ik kan me helemaal in je laatste post vinden.

Wat betreft het geposte bedrag: ik verwacht niet dat het ineens anders is dan de 8700 euro. Mijn argument daarvoor: in de app krijgen de vragen een, twee of drie stipjes om de moeilijkheidsgraad ervan aan te geven. De vraagt over het geld heeft slechts één stipje. Een inkoppertje dus; gewoon het bedrag dat we verwachten.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #107 Gepost op: 13-03-2014, 16:58:07 »
Freek en Susan staan nu in de poll bovenaan... Benieuwd naar volgende week...
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #108 Gepost op: 13-03-2014, 17:09:05 »
Tja het is een hele moeilijke. Bijna alles wijst naar Susan. Ze verdient het minste geld en laat het meeste geld liggen. Ze wordt door Tygo en Sophie als verdachte genoemd (meestal zitten de laatste 2-3 kandidaten allemaal goed), ze staat vaak op goede molposities en benut deze ook en ze heeft regelmatig communicatieproblemen. Het is me overall alleen allemaal net wat te veel in beeld. De grote lijnen wijzen naar Susan, de details wijzen naar Freek. Ik kies dan liever voor de details.

Susan is voor mij niet (meer) de mol, maar de Anniek/Frederique/Liesbeth van het seizoen. Freek zou een Pepijn/Tim Kamps kunnen zijn (iemand die onbewust heel veel dingen doet waarvan je hoopt dat het molacties zijn), maar ik acht hem nu toch aannemelijker als mol, omdat al zijn kandidaatse acties te verdedigen zijn. Voor Susan vind ik dit niet (meer)
« Laatst bewerkt op: 13-03-2014, 17:12:48 door Qper »

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #109 Gepost op: 13-03-2014, 17:36:51 »
Tja het is een hele moeilijke. Bijna alles wijst naar Susan. Ze verdient het minste geld en laat het meeste geld liggen. Ze wordt door Tygo en Sophie als verdachte genoemd (meestal zitten de laatste 2-3 kandidaten allemaal goed), ze staat vaak op goede molposities en benut deze ook en ze heeft regelmatig communicatieproblemen. Het is me overall alleen allemaal net wat te veel in beeld. De grote lijnen wijzen naar Susan, de details wijzen naar Freek. Ik kies dan liever voor de details.

Susan is voor mij niet (meer) de mol, maar de Anniek/Frederique/Liesbeth van het seizoen. Freek zou een Pepijn/Tim Kamps kunnen zijn (iemand die onbewust heel veel dingen doet waarvan je hoopt dat het molacties zijn), maar ik acht hem nu toch aannemelijker als mol, omdat al zijn kandidaatse acties te verdedigen zijn. Voor Susan vind ik dit niet (meer)

Eens. Zeker met de gedachte dat...
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #110 Gepost op: 13-03-2014, 17:37:11 »
Heel de week twijfel ik al, maar ga nu toch ook maar Switchen dankzij Qper

Freek is de mol  ::jaja::
You'll never walk alone

Online Luc

  • Forumlid
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #111 Gepost op: 13-03-2014, 17:40:49 »
Een opmerking aan Qper.
Met die opera-opdracht was het niet de bedoeling Susan te spotten, de kandidaten gingen ten onrechte ervan uit dat Susan en Owen hebben meegespeeld. Ze moesten twee personages uitkiezen waarvan ze dachten dat die het beste bij Susan en Owen zouden passen. Tygo ging voor de generaal en de prins en tenslotte waren de andere kandidaten ermee akkoord (al zei Freek eerst nog duidelijk 'neen'). Maar het was verwarrend vooral door de uitleg van Art die hier nog het meeste heeft gemold. En Susan had zeker invloed op de beslissing door een totaal onopvallend personage te kiezen. Bovendien werden Susan en Owen in die positie door Art geplaatst, ze hebben er niet voor gekozen.

Dat de mol nooit in de rol van degene die gespot moet worden is inderdaad het geval (heb in een eerder bericht vermeld) maar dat geldt dan nog meer voor Freek die écht gespot moest worden (en het was gemakkelijk 5-op-een-rij te verliezen).

In Susan zie ik overigens geen nepmol zoals Anniek (reeks 9) of Frederique (reeks 6). Nepmollen willen graag verdacht worden maar brachten ook geld in de pot wat met Susan niet het geval is. Susan kun je het meest vergelijken met Milouska die zich als dom voordeed en de botte bijl hanteerde. Susan doet zich voor als een lieve, wat domme vrouw (de 'onmogelijke' mol). Ik sluit Freek nog steeds niet uit maar Susan heeft toch meer het juiste profiel.
« Laatst bewerkt op: 13-03-2014, 17:46:19 door Luc »

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #112 Gepost op: 13-03-2014, 17:46:37 »
Na deze week alles nog een keer te hebben teruggekeken ben ik om: Freek is de Mol.

Ik heb nu niet gekeken naar wie ik het meest mols vond, maar gekeken naar wie het meest kandidaats was en of die kandidaatse acties goed te weerleggen zijn.

...

Mooi beargumenteerde post Qper!
Als ik niet zelf al overtuigd was, kwam ik met jouw bericht ook een heel eind  ::jaja::
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #113 Gepost op: 13-03-2014, 18:12:56 »
Vanavond weten we meer :)
En heb nu alle afleveringen in een vogelvlucht door zitten kijken maar ik ben toch heel benieuwd als Sofie, Freek of Susan de mol blijkt te zijn hoe ze het gedaan zouden hebben zonder een Tygo in de groep.

Niet verkeerd bedoeld maar bij elke opdracht is Tygo haantje de voorste, regelt alles, zegt hoe ze moeten gaan lopen of duwt mensen in de juiste richting en daarom vind ik hem meer mol als deze 3 (wellicht) mollen bij elkaar :D
Niets verkeerd mee bedoeld natuurlijk en ieder zijn eigen mening :D maar stiekem hoop ik, duim ik dat Tygo toch de mol is :D

Offline belg

  • Forumlid
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #114 Gepost op: 13-03-2014, 18:23:41 »
Met die opera-opdracht was het niet de bedoeling Susan te spotten, de kandidaten gingen ten onrechte ervan uit dat Susan en Owen hebben meegespeeld. Ze moesten twee personages uitkiezen waarvan ze dachten dat die het beste bij Susan en Owen zouden passen. Tygo ging voor de generaal en de prins en tenslotte waren de andere kandidaten ermee akkoord (al zei Freek eerst nog duidelijk 'neen'). (...) En Susan had zeker invloed op de beslissing door een totaal onopvallend personage te kiezen. Bovendien werden Susan en Owen in die positie door Art geplaatst, ze hebben er niet voor gekozen.

De opdracht was zo opgebouwd om de kandidaten (Freek, Tygo, Sofie...) als volgt te laten denken:
- Wij kijken naar een voorstelling, wat is hier de bedoeling van?
- Hé, Susan en Owen zijn weggeroepen. Misschien doen zij wel mee?
- Ja, we zullen geld verdienen als we Owen en Susan weten te spotten.
- Nou, Art vraagt welke 2 personages ons zijn bijgebleven. Daarmee bedoelt hij natuurlijk 'wie waren Owen en Susan?'. Wat zijn wij toch slimme kandidaten!

Als de kandidaten zo gedacht hadden, hadden ze 2 lange (fysieke gelijkenis) en stille/onopvallende (realistisch: Chinees spreken) personages gekozen; een andere mogelijkheid was er niet als je zoekt naar de 'echte' Owen en Susan.
Susan heeft dus een goede keuze gemaakt en is absoluut niet mols. Ze kon ook niet anders: hoe ga je aan Owen uitleggen dat je denkt dat de kandidaten jouw in een kleine, veel Chinees zingende vrouw zullen herkennen. Met andere woorden, ze had totaal geen mogelijkheid om te saboteren en de productie (die weet wie de mol is) heeft haar nota bene in die positie gedropt. Dat doe je niet met de mol.

De opdracht is trouwens mislukt omdat (onder andere) Freek riep dat met '2 personages die bijgebleven zijn' niet 'wie waren Owen en Susan' bedoeld werd. En toen hebben ze dus gekozen voor de prins en de generaal, want ja die waren bijgebleven. Hoe dachten ze met zo'n simpel (en volledig subjectief) antwoord geld te kunnen verdienen?  

  

Online Luc

  • Forumlid
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #115 Gepost op: 13-03-2014, 18:40:58 »
Art vroeg duidelijk aan de kandidaten welke karakters hen het meeste zijn bijgebleven. Tygo koos voor de generaal en de prins en de anderen gingen erin mee. Overigens wel begrijpelijk want dat waren de meest in het oog springende personages. Het is toch wel Art die hier voor verwarring zorgde. En het kan best de bedoeling zijn om Susan nog uit de wind te houden als ze de mol is (ik verdacht haar toen ook niet, pas vanaf afl. 4).
« Laatst bewerkt op: 13-03-2014, 18:45:41 door Luc »

Offline belg

  • Forumlid
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #116 Gepost op: 13-03-2014, 18:55:13 »
Tygo zei 'Owen zou de generaal kunnen zijn' (in de veronderstelling dat ze moesten zoeken naar Owen en Susan), daarop zegt Freek 'neen' (Owen was niet de generaal).
Vervolgens is er wat onduidelijk gebabbel, waarna Freek zegt 'ik denk ook dat we naar 2 opvallende personages moeten zoeken' (en dus niet naar Owen en Susan).
Tot slot kiezen ze dus 2 opvallende personages: de prins en de generaal.

De vraagstelling van Art kan je verwarrend noemen, maar hoe had hij de vraag dan moeten stellen zonder de opbouw van suggestie te schaden?

Susan uit de wind houden kan volgens mij even goed in de groep van 7, want een mol-actie valt in de hectiek niet erg op.   

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #117 Gepost op: 13-03-2014, 19:41:42 »
De vraagstelling van Art kan je verwarrend noemen, maar hoe had hij de vraag dan moeten stellen zonder de opbouw van suggestie te schaden?
Gewoon, "Wie zijn volgens jullie Owen en Susan?"

Dan kiezen ze er twee uit van wie ze dan denken dat het Owen en Susan zijn. Dan zegt Art gewoon weer: "Dit zijn niet Owen en Susan." Hele groep verdrietig, want ze denken dat ze dat wel waren. En dan vervolgt Art gewoon: "Maar dat kan kloppen, want Owen en Susan staan helemaal niet op deze foto. Nou Owen en Susan, zeg het maar, wie dachten jullie dat de groep zou aanwijzen?" Owen en Susan: "Deze twee." Art: "En dat is het juiste antwoord."
The British are not impressed.

Offline Shell

  • Forumlid
  • Hold your breath and count to ten...
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #118 Gepost op: 13-03-2014, 20:16:07 »
Veel herkenning in de vwoorden van Qper. Veel van die dingen zijn ook mijn redenen om op Freek te blijven zitten. Ik sterk mezelf nog een beetje met het mollendagboek, ik weet dat het meestal geen hints bevat maar het triggert me toch altijd teveel daarom ga ik er toch altijd even mee puzzelen. Ik heb niet voor elke afleveringstitel of elke passage een verklaring gevonden, Het zijn gewoon de dingen die mij opvielen, sommige vind ik sterk anderen lijken me sterk. Maar ach het is een van de laatste molavondjes dus, laat ik eens wat spinsels in de groep gooien:

Een zware keuze
Als je een zware keuze uitlegt in de vorm van "een keuze met een mogelijk zware invloed" dan worden er 2 keuzes gemaakt die de mol erg goed uit (kunnen) komen:
Sofie trekt Freek mee in het hele geld opstuur verhaal. Zij werpt hem hier weer iets in de schoot. Waar hij al eens overwogen had al het geld te versturen krijgt hij nu zelfs een voorstel waar hij alleen op hoeft aan te haken. Actie ondernomen, en een geldig excuus.

Tygo stelt na het potleeg incident (met een gekke bek) voor om misschien een andere penningmeester te nemen maar neemt dat gelijk terug. "I trust you man" een zware keuze van Tygo?

Wat ook op een zware keuze kan slaan. Het dagboek van de mol gaat er deze aflevering namelijk ook weer over.

"Het scheelde niet veel of er was geld verdiend, maar gelukkig zijn er vóór en tijdens deze opdracht verkeerde keuzes gemaakt."

Freek had erg veel invloed op deze keuzes, de startpositie is al uit en te na besproken. Maar ook tijdens de opdracht nog omdat dat hele treinverhaal (dat nog helemaal niet ter sprake was geweest totdat Freek er aan de  telefoon over begon. Net voordat de telefoon gaat vraagt hij immers aan die vrouw nog de weg naar de ferry) deze actie keuze (met een glanzende bijrol voor La Bunskoek) vertraagt BEIDE teams.

Uit het dagboek van de aflevering "Jennifer"

"Ik vind het intrigerend om te zien hoe deze groep met elkaar, met de pot en met de jokers en vrijstellingen (groen, zwart, allemaal) omgaat."

Freek krijgt tijdens het spel met de enveloppen  een vrijstelling in zijn schoot geworpen, notabene in ruil voor een envelop met geld. Susan heeft deze aflevering (volgens mij?) niets met vrijstellingen van doen. Wil ik hier nog iets verder op doordenken? Dan bedenk ik dat dit zijn eerste vrijstelling was, de groepsvrijstelling van Susan de tweede en de finalevrijstelling van vorige week de (lachende) derde. Oh en die pot? DIe wordt ook nog even benoemd ;) want wie had 'm ook alweer?

"Op de roltrappen bijvoorbeeld ging het zó fout, dat het echt niet meer mogelijk was om het maximale bedrag te verdienen tegen de tijd dat de lijst bovenaan de roltrappen was."
Hieruit concludeer ik dat de mol ergens bovenaan stond, het hoeft natuurlijk niet, want iedereen kan dat achteraf invullen. Maar als ik het even aanneem dan was dit Freek, niet Susan. Susan heeft wel veel worden gemist, maar ik geloof hier in oprechte zenuwen. Dat kan door mijn tunneltje zijn hoor ;) Heb absoluut geen kaas gegeten van microexpressie en dat soort dingen dus ik kijk het gewoon met "normale" ogen. Daarnaast klopt de bewering van Jennifer als een bus, als mol ga je hier niet mollen.

Verder opvallend:
Freek komt in beeld tijdens het betoog van Jennifer over de mol die als eerst geld pakt. (JW ook maar Freek heel uitgebreid met inzoom en alles)
Die vraag bij de stuwdam over Freek en dat koffertje vind ik op z'n minst opvallend. Ook de vraag over het geld zit me niet lekker. Ik denk namelijk dat hij wel degelijk minder geld heeft verstuurd naar Ellis Island. Die opmerking van hem bij het verdelen van het geld "Dat is sowieso van mij" zit me namelijk helemaal niet lekker. Maar ja die appvraag zal wel kloppen lijkt me?

Wat me ook helemaal niet lekker zit? Dat mollenlogo voor die toekomstblik van Susan... Zou het dan toch? Maar het ligt er zo dik bovenop? Het moet haast wel een rookgordijn zijn. Aan de andere kant. Niets is wat het lijkt...
Nog heel even :P
« Laatst bewerkt op: 13-03-2014, 20:30:23 door Shell »
All the crazy shit I did tonight. Those will be the best memories!

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #119 Gepost op: 13-03-2014, 21:27:15 »
Note to self. Niet switchen voor de finale :p