Poll

Wie is de Mol?

Susan
37 (39.8%)
Freek
54 (58.1%)
geen van beiden
2 (2.2%)

Totaal aantal stemmen: 93

Auteur Topic: Molduel: Freek versus Susan  (gelezen 50011 keer)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #40 Gepost op: 10-02-2014, 13:40:42 »
Inderdaad, daarom snap ik Avogadro in deze niet

Ik weeg bij zo'n moment simpelweg af of ik het de mol vind of een kandidaat, ongeacht de verdere (rationele) uitwerking. Op dat moment vind ik Susan als eventuele mol te stuntelig bezig.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #41 Gepost op: 10-02-2014, 14:55:10 »
Mooie lijst Heinz!  ::ok::

Zelf zit ik ook nog steeds te twijfelen tussen Susan en Freek. Deze lijst heeft het alleen maar moeilijker gemaakt  ::rofl::

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #42 Gepost op: 10-02-2014, 19:44:56 »
1.1 Freek
1.2 beiden
2.1 Freek
2.2 Freek (Susan geeft direct een goed antwoord bij de quiz)
2.3 beiden
3.1 Freek
3.2 beiden
4.1 Susan
4.2 beiden
4.3 Susan
5.1 Freek
5.2 beiden
5.3 beiden
6.1 beiden
6.2 beiden

Freek: 5
Susan: 2
Beiden: 8

Ik ben meer naar het kijken van de echt onmolse acties en die heeft Susan er voor mij meer, dus op basis van mollenacties en onmolse acties wint Freek dit Mollenduel!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #43 Gepost op: 10-02-2014, 20:31:50 »
The winners:
1.1 Freek
1.2 Freek
2.1 Freek
2.2 Susan
2.3 Beiden
3.1 Freek!
3.2 Susan  vdv
4.1 Susan
4.2 Beiden
4.3 ??
5.1 Freek
5.2 Beiden niet echt
5.3 Beiden!
6.1 Beiden
6.2 Freek?

Freek: |||| |||| !!?
Susan: |||| !

Lekker bezig, Freek.
...óf niet!

Offline Vangu Vegro

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #44 Gepost op: 10-02-2014, 21:24:53 »
1.1 Freek
1.2 beiden
2.1 Freek
2.2 beiden
2.3 Susan (De Mol heeft door evt. voorkennis de grootste kans iets te vinden)
3.1 beiden
3.2 Freek (vanwege posten geld)
4.1 Susan
4.2 beiden
4.3 Susan
5.1 Susan
5.2 Susan
5.3 beiden
6.1 Susan
6.2 beiden

Freek 3 - Susan 6.
"Als onder makkelijk te mollen mollen mollen mollen mollen, mollen mollen mollen stukken makkelijker nog."   - Kees Torn

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #45 Gepost op: 10-02-2014, 22:46:34 »
Van mij mogen ze beide winnen. Ik neem aan dat deze doorloop tot de finale (mits beide er nog in zitten). Dan vul ik het lijstje dan wel in en beslis dan wel of ik Freek of Susan als mol neem :D

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #46 Gepost op: 22-02-2014, 23:24:54 »
Mooi overzichtje weer. Ook maar even wat dingen tegenover elkaar gezet met behulp van deze lijst:

Negatieve acties
1.1 Freek vind geen geld 1-0
1.2 Freek seint niet goed, Susan noemte foute code 2-1
2.1 Freek gaat meet in/stuurt aan op foute keuze, Susan geen invloed 3-1
2.1 Susan kan de opdracht niet vinden 3-2
3.1 Freek stuurt beide teams naar de overkant en loopt verkeerrd. Susan kiest de zware tas en heet meermaals problemen met de telefoon 5-4
3.2 Freek stuurt geld op, Susan vindt meerdere sterke tegenstanders 6-5
4.1 Susan vergeet meerdere woorden 6-6
4.2 Beiden ruilen het geld niet 7-7
4.3 Susan laat Jan-Willem geen geld pakken 7-8
5.3 Beiden vinden de juiste beelden niet en gaan mee in een foute keuze 9-10
5.3 Freek geeft enkele onjuist of onduidelijke aanwijzingen. Susan staat meermaals stil 10-11
6.1 Beide zien Jan-Willem niet 11-12
Freek – Susan: 11-12
Potentiele acties
2.1 Probeert Freek expres opdrachten voorbij te lopen? 1-0
2.3 Heeft Freek geld verduistert of borden verhangen? 2-0
3.1 Heeft Freek het telefoonnummer van Daphne gewist? 3-0
3.2 Heeft Susan tegenstanders van tevoren ingeseind (ze roept “it’s time naar de volleballers”) 3-1
6.2 Heeft Freek de auto’s gesaboteerd? 4-1
Freek – Susan: 4-1
Mogelijke voorkennis 
2.1: Freek kiest verkeerde karakters: 1-0
3.1: Freek stuurt beide groepen naar overkant van het water 2-0
3.2: Freek stuurt geld op zodat er niet kan worden ingezet bij bootopdracht 3-0
4.1: Susan vergeet woorden die geld opleveren: 3-1
4.2: Beiden ruilen geld niet met elkaar: 4-2
4.3: Susan kiest Jan-Willem uit en zorgt daarmee dat ze beneden staat 4-3
5.1: Beide zien juiste beelden niet 5-4
6.1: Freek geeft een uitgebreide omschrijving van Aaf in de optocht. Dit lijkt ingestudeerd: 6-4
Freek – Susan 6-4

Geld individueel (momenten, geen bedragen
1.1 Susan staat toe dat Jennifer 400 vind, Freek staat voor met 1-0
2.1 Susan heeft geen invloed, Freek wel 2-0
2.2 Susan geeft 1 goed antwoord. Freek is bij 2 opdrachten die geld opleveren 2-1
3.2 Freek voorkomt meer winst in de botenrace (maar ook verlies) 3-1
4.1 Susan vergeet de meeste woorden 3-2
4.3 Freek pakt geld, Jan-Willem, gecoached door Susan niet 3-3
5.3 Susan maakt meerdere overtredingen, met name stilstaan 3-4



Beste molpositie
1.1 Gelijjk 0-0
1.2 Positie Susan iets beter (Freek centraal, maar Susan moet laatste cijfer geven) 0-0,5
2.1 Freek (Susan geen invloed op beslissing) 1-0,5
2.2 Gelijk (groepsopdracht)
2.3 Freek (kan geld verduisteren, Susan was pas als laatste 2-0,5
3.1 Gelijk (beide lopers)
3.2 Gelijk (groepsopdracht)
4.1 Susan (als tweede kun je relatief onopvallend veel goede woorden ‘vergeten’) 2-1,5
4.2 Gelijk (beide zitten vlak voor een envelop met geld en pakken die)
5.1 Gelijk
5.2 Freek heel klein beetje beter (hij heeft het kladblok, kan een letter fout noteren) 2,25-1,5
5.3 Susan (Loper kan makkelijk fout maken, navigator kan gecorrigeerd worden) 2,25-2,5
6.1: Gelijk
7.1: Gelijk
Freek – Susan 2,25 – 2,5

Follow The Money (na afl. 5)
2750 euro NIET verdiend door Susan
855 euro NIET verdiend door Freek
(afl 6 moet ik nog berekenen, maar die zal tussen Freek en Susan geen individueel verschil maken)

Negatieve Acties:  Susan 11-12
Potentiele Acties: Freek 4-1
Mogelijke voorkennis: Freek 6-4
Geldmomenten Susan 3-4
Molpositie Susan 2,25 – 2,5
Follow The Money Susan

Susan wint  met 4-2 in sets. Freek heeft op punten  echter een beter ‘doelsaldo’ 26,25 voor Freek en 23,5 voor Susan.

Voorlopig houdt ik het bij Susan, maar Freek zit er dicht achter. Ben vooral benieuwd naar de windmolenopdracht in aflevering 7. Daar lijken kandidaten individueel geld te kunnen pakken. Hopelijk kan ik er daar 1 door afschrijven.

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #47 Gepost op: 23-02-2014, 11:54:24 »
Dat klopt. Het ligt aan het soort opdracht of je er echt iets over kan zeggen. Soms (best vaak) is er de mogelijkheid om een deel van gevonden geld weg te gooien: George bij de geldwagen, Milouska bij de paarden, Dennis op het cruiseschip, Jon in de trein en Kees in de minedump. Daartegenover heb ik nog tijdens de doolhofopdracht Tim afgeschrevenals mol. (Daarna viel die af, maar als ie erin bleef was ik ook hierdoor geswitched). Als iemand straks 1000 euro of meer van een windmolen haalt, is die een stuk minder waarschijnlijk aks mol.

De koploper in Follow the Money is idd lang niet altijd de mol. Dit kan komen door nepmollengedrag (Art, Nadja, Liesbeth) of doordat 1 kandidaat verantwoordelijk is voor 1 dure actie. Zo heeft Paul voor de finale 5000 euro laten liggen en daarmee individueel meer buiten de pot gehouden dan Inge in het hele seizoen.

In Susan zie ik echter geen authentieke nepmol. Ook laat ze over meerdere afleveringen en opdrachten geld liggen.



« Laatst bewerkt op: 23-02-2014, 11:59:26 door Qper »

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #48 Gepost op: 23-02-2014, 12:34:53 »
In Susan zie ik echter geen authentieke nepmol. Ook laat ze over meerdere afleveringen en opdrachten geld liggen.

Wat bedoel je precies met 'authentieke nepmol'?
Nepmollen hebben we al in verschillende soorten en maten gezien immers?  ;)

Je hebt natuurlijk degenen die alles bij elkaar mollen op vaak zeer doorzichtige wijze (Nadja, Art, Anniek). Of degenen die gewoon van nature klungelen en er sws al verdacht uitzien (Liesbeth, Paulien), of degenen die proberen echt de Mol te spelen als alternatief en verwarring te zaaien (Sanne).

Ik zie zelf Susan een beetje als mix van categorie 2 en 3, i.e. iemand die van nature klungelt en soms verdenkingen van anderen wat aanwakkert omdat ze zelf nog erg twijfelt over wie de Mol is. Maar in welke mate het per ongeluk is of niet is moeilijk in te schatten.  :)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #49 Gepost op: 23-02-2014, 13:56:49 »
Wat bedoel je precies met 'authentieke nepmol'?
Nepmollen hebben we al in verschillende soorten en maten gezien immers?  ;)


Ik bedoel daarmee voornamelijk het in het zicht van medekandidaten opvallende fouten maken. En daarmee bedoel ik idd meer jouw categorie 1. Dus Art,  Nadja,  Joris en zelfs Sebastaan (pot verstoppen) en in mindere mate ook Liesbeth. Kandidaten die bewust fouten maken met als doel zichzelf verdacht te maken.

Paulien vind ik niet echt een nepmol, die was minder bewust bezig met zichzelf verdacht maken. Dat is idd meer  onhandigheid of chaotisch. Patrick Martens, Tania, Georgina passen ook enigszins in dit plaatje.

Bewust zichzelf verdacht maken doet Susan niet echt. Echt onhandig vind ik haar ook niet overkomen. In beide plaatjes past ze net niet. Voor Freek geldt hetzelfde, maar die kost de groep (individueel bekeken) veel minder dan Susan.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2014, 14:02:04 door Qper »

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #50 Gepost op: 23-02-2014, 19:26:50 »
3.1 Freek stuurt beide teams naar de overkant en loopt verkeerd.

Ik zeg het overal en tegen iedereen die het (niet) wil horen, dus excuses als het vervelend wordt:

Freek stuurt beide teams niet naar de overkant.

Ze zijn al aan de overkant, Freek stuurt ze richting de kust/ferry.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #51 Gepost op: 23-02-2014, 20:13:55 »
Ik zeg het overal en tegen iedereen die het (niet) wil horen, dus excuses als het vervelend wordt:

Freek stuurt beide teams niet naar de overkant.

Ze zijn al aan de overkant, Freek stuurt ze richting de kust/ferry.
Maar het oorspronkelijke plan was om een van de teams inaan de goede kant te plaatsen. Freek verhinderde dat op het laatste moment.
...óf niet!

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #52 Gepost op: 23-02-2014, 20:30:28 »
Maar het oorspronkelijke plan was om een van de teams inaan de goede kant te plaatsen. Freek verhinderde dat op het laatste moment.

Dit klopt. Freek zorgt ervoor dat ze allebei naar een herkenbaar gebouw gaan aan de kant waar ze al zijn, dichtbij de kust/ferry. Je kan dat bekijken als beide teams aan de verkeerde kant van het water houden. Ik vind dit een goede keuze (als kandidaat), maar daar kan iedereen uiteraard zelf over oordelen.

Het gaat mij om de startplek. Die was aan de overkant van Daphne/Aaf. Als we het daar over eens zijn, vind ik alles prima.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #53 Gepost op: 24-02-2014, 00:16:20 »
Ik vind dit een goede keuze (als kandidaat), maar daar kan iedereen uiteraard zelf over oordelen.

Het gaat mij om de startplek. Die was aan de overkant van Daphne/Aaf. Als we het daar over eens zijn, vind ik alles prima.

Ik begrijp niet waarom je hier elke keer op terug blijft komen, eerlijk gezegd?
Sinds dit nauwkeurig is uitgezocht in het locatie-topic heeft niemand dit betwist mijns inziens (althans niet dat ik heb gezien). En het maakt ook niet uit, aangezien de effectieve molsactie van Freek in dat geval hetzelfde zou blijven: beide teams aan de verkeerde kant van het water laten starten.
Jij ziet dit kennelijk als een goede kandidaatse actie van Freek, terwijl een simpel klokje bij het boarden van de ferry aangeeft dat team Susan, Tygo en Jennifer al op 38 minuten van de 60 zitten, alvorens ze oversteken (niet rekenend evt extra wachttijd). Daarmee is duidelijk dat aanzienlijk wat tijd verloren is gegaan tegen de tijd dat ze aan de overkant aankomen.
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #54 Gepost op: 24-02-2014, 01:05:28 »
Ik begrijp niet waarom je hier elke keer op terug blijft komen, eerlijk gezegd?
Sinds dit nauwkeurig is uitgezocht in het locatie-topic heeft niemand dit betwist mijns inziens (althans niet dat ik heb gezien). En het maakt ook niet uit, aangezien de effectieve molsactie van Freek in dat geval hetzelfde zou blijven: beide teams aan de verkeerde kant van het water laten starten.
Jij ziet dit kennelijk als een goede kandidaatse actie van Freek, terwijl een simpel klokje bij het boarden van de ferry aangeeft dat team Susan, Tygo en Jennifer al op 38 minuten van de 60 zitten, alvorens ze oversteken (niet rekenend evt extra wachttijd). Daarmee is duidelijk dat aanzienlijk wat tijd verloren is gegaan tegen de tijd dat ze aan de overkant aankomen.

Ik kwam er op terug, omdat de montage in de aflevering ons doet geloven dat ze aan dezelfde kant als Aaf/Daphne zijn gestart zijn en omdat Qper zegt dat Freek ze naar de overkant stuurt. Hoevaak en hoe lang hebben we de boeddha's langs zien komen, omdat de montage daar een ander beeld laat zien dan het beeld dat Freek kiest?

Ik vind het prettig als men begrijpt dat ze vlakbij de ClockTower het groepsoverleg hebben gevoerd en niet vlakbij Aaf en Daphne. Het is een soort van natuurlijke drang naar de waarheid.

Als mensen het dan nog steeds als een goede molactie zien, vind ik dat prima, maar dan hebben we het over hetzelfde.

Maar ik merkte zelf ook dat ik het iets te vaak noemde, dus ik zal erover ophouden.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #55 Gepost op: 27-02-2014, 23:23:03 »
Het duel wordt boeiender en boeiender. ::joehoe:: (Ik zal het waarschijnlijk zondag aanvullen.)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #56 Gepost op: 28-02-2014, 02:08:07 »
In de ring... Susan en Freek!

Susan geeft een linkse om bij de 'Windmolens' erbij te mogen zijn, maar Freek blokt hem met exact dezelfde tactiek. Ze staren wat naar elkaar en roepen 18 en 4. Freek claimt het punt want bij 18 moest je helemaal niet wezen, maar Susan claimt ook het punt want zij baalt van de keuze van Jan-Willem.

Na de eerste ronde, alles is nog open.

De tweede ronde,

Freek geeft een stoot van tijdrekken bij de 'Vingerafdruk', Susan counterpunched direct terug. Bam, verkeerde bordje. Freek lijkt een klein beetje aangeslagen.

Derde ronde wil Freek sterk terugkomen. Hij haalt meteen uit met "Ik zie Sofie niet' wegwezen hier. Susan probeert een andere tactiek en gaat Freek te lijf met oranje topitos. 1,2,3,4,5. Freek zakt op de grond, maar de bel luidt en wie weet kan het nog?

Vierde ronde. Susan ramt er een 'Ik ga geen geld in de pot laten komen' overeen. Freek ligt Knock Out.

Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #57 Gepost op: 28-02-2014, 17:28:27 »
Is windmolen 2 de enige windmolen met geld? Zoja, kan ik van zowel Susan als Freek het molgedrag bij de windmolens niet helemaal rijmen.


Freek doet het als mol goed door de eerste 2 opdrachten niet te halen en de 3e wel. Susan zorgt ook dat ze bij de klimmer zit, maar speelt ook een molen weg. Freek iets verdachter, maar Susan niet uit te sluiten.


Bij het klimmen: Jan-Willem kiest de goede windmolen en pakt het geld:

Susan durft niet verder. Dit kan geacteerd zijn, maar waarom zou je dit acteren als je toch al in een foute molen zit?
En als Susan de mol met voorkennis is en echt hoogtevrees heeft, waarom dan zorgen dat je in de windmolen moet?

Voor Freek: Er wordt afgesproken dat Freek molen 5 neemt. Waarom zou je als mol jezelf verdacht maken door tegen deze afspraak in te gaan? Als hij 5 beklimt vindt hij ook geen geld.   Dit is wel logisch als je kandidaat bent en je jezelf verdacht wil maken of Susan en/of Jan-Willem niet vertrouwd.  Als je als mol niet verdacht wil worden, kun je toch rustig in de afgesproken verkeerde windmolen klimmen?

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #58 Gepost op: 28-02-2014, 17:31:50 »
Volgens mij was het niet echt 'afgesproken' dat Freek molen 5 zou beklimmen. Zegt Susan niet dat ze hoopten dat Freek 5 zou nemen? Dat is wat anders dan dat Freek volgens afspraak molen 5 zou beklimmen en dat dan ineens toch niet deed.
The British are not impressed.

Offline martijnolev

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Freek versus Susan
« Reactie #59 Gepost op: 28-02-2014, 17:57:37 »
''Waar Susan en Freek vechten om een been, gaat Jan Willem er mee heen''  >:D