Auteur Topic: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken  (gelezen 48003 keer)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #100 Gepost op: 16-03-2014, 12:01:42 »
Ik denk trouwens dat Art hier een handje heeft geholpen. Hij stelt immers de groepjes voor. Was het Susan ook gelukt om in het bijzijn van Sofie of Tygo een envelop te verduisteren? Dat was in ieder geval een stuk lastiger geweest.

Had ik al geopperd, staat een paar berichten terug ;)

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #101 Gepost op: 18-03-2014, 11:19:36 »
Wat ik raar vind: ze zouden toch alleen het geld krijgen wat gestuurd is naar de finalisten?
Nu hebben ze ál het geld gekregen (behalve dan die envelop zoek is), dus ook het geld wat verstuurd is naar Daphne en Jennifer.

Al het geld wat veilig aan kwam, zouden ze behouden. Maar als de persoon in aflevering 9 nog in het spel zat, zou men er rente over geven.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #102 Gepost op: 18-03-2014, 11:27:11 »
De rekensom zou vrij simpel kunnen zijn (met dank aan Jelsir en de_ils:

wiehoeveelaan wierentetotaal
Freek:
1.200
Jennifer
1.200
Sophie:
1.200
Susan
600
1.800
Aaf:
350
Daphne
350
Tygo:
1.000
Susan
500
1.500
Tygo:
1.700
Susan
850
2.550
Jennifer:
1.500
Sophie
750
2.250
Susan:
1.750
Freek
875
2.625
totaal
8.700
3.57512.275

De pot zou daarmee op 18.525 uitkomen, maar in werkelijkheid zit er 15.950 in. Er ontbreekt dus 2.575. Daar is iets fout gegaan. Waarschijnlijk geeft Art gewoon te veel rente. Het lijkt er immers sterk op dat de enveloppe van Susan naar Freek weg is.

Daarmee is er ook geen geld uit de pot gehaald zoals gesuggereerd (en in Moltalk nog eens extra) werd, maar er is gewoon een stukje "verzekerd geld" verdwenen. In de bus blijven liggen? Of nooit verstuurd?

m0ll0m

Sorry, maar ik heb geen idee hoe jij op deze rentebedragen bent gekomen. Kun je dat uitleggen?
Art heeft aangegeven dat eerder versturen meer rente op zou leveren, en jij rekent nu 50% voor iedereen? Wat dat betreft snap ik je berekening niet. Het rentepercentage bij de envelop van Freek en Sofie (eerste enveloppen die verstuurd werden) moet hoger zijn dat bijvoorbeeld de envelop die Susan verstuurde (laatste envelop die verstuurd werd).


Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #103 Gepost op: 18-03-2014, 12:01:07 »
Ik merk dat er nogal wat onduidelijkheid bestaat over de envelop naar Freek. Dat deze nooit op de plek van bestemming is aangekomen is wel duidelijk, maar hij is wél verstuurd. In aflevering 1 zien we de envelop van Freek duidelijk in de handen van de postbode. Ook zien we Susan de envelop duidelijk in de box doen.
Er moet dan wel iemand die envelop expres niet hebben opgehaald wil je het verdwijnen van de 1750 euro nog een molactie noemen. Iedereen kan dat nog gedaan hebben, want iedereen is wel alleen bij een brievenbus geweest.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #104 Gepost op: 18-03-2014, 12:06:34 »
Ik merk dat er nogal wat onduidelijkheid bestaat over de envelop naar Freek. Dat deze nooit op de plek van bestemming is aangekomen is wel duidelijk, maar hij is wél verstuurd. In aflevering 1 zien we de envelop van Freek duidelijk in de handen van de postbode. Ook zien we Susan de envelop duidelijk in de box doen.
Er moet dan wel iemand die envelop expres niet hebben opgehaald wil je het verdwijnen van de 1750 euro nog een molactie noemen. Iedereen kan dat nog gedaan hebben, want iedereen is wel alleen bij een brievenbus geweest.

Naar mijn idee moet de envelop van Susan naar Freek wel in een van de brievenbussen zitten. Art gaf toch zelf aan dat er 7 brieven waren? En in de intro zag je wel dat men deze brief bezorgde. Voor mij staat het vast dat de envelop in ieder geval in een van de brievenbussen zat.


Wat ik trouwens niet snapte: Er was geen tijdsdruk. Ga dan met allen langs allen brievenbussen...

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #105 Gepost op: 18-03-2014, 12:10:22 »
Voor wat het verdwijnen van de envelop van Freek denk ik inderdaad dat we donderdag te zien krijgen dat de mol een nachtelijk boottochtje heeft gemaakt en alvast die envelop er uit heeft gehaald en heeft laten verdwijnen.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #106 Gepost op: 18-03-2014, 12:12:24 »
Naar mijn idee moet de envelop van Susan naar Freek wel in een van de brievenbussen zitten. Art gaf toch zelf aan dat er 7 brieven waren? En in de intro zag je wel dat men deze brief bezorgde. Voor mij staat het vast dat de envelop in ieder geval in een van de brievenbussen zat.

Ja voor mij ook, alleen wie die envelop heeft laten liggen kunnen we nooit weten. Sommige mensen schrijven het verdwijnen van die envelop gelijk aan Susan toe ;).

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #107 Gepost op: 18-03-2014, 12:17:08 »
Voor wat het verdwijnen van de envelop van Freek denk ik inderdaad dat we donderdag te zien krijgen dat de mol een nachtelijk boottochtje heeft gemaakt en alvast die envelop er uit heeft gehaald en heeft laten verdwijnen.

Dat zou ik een stomme mollenstreek vinden dan... Beter heeft de mol ter plekke wat uitgehaald...

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #108 Gepost op: 18-03-2014, 12:22:01 »
Tygo gaat bij 1 van de bussen waar Sofie heen loopt ook niet mee hoor ;) dus die kans had Sofie dan ook.

En hoezo een stomme mollenstreek?? Omdat jij hem niet ziet zoals het weggooien van een krijgt door AM?

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #109 Gepost op: 18-03-2014, 12:41:15 »
Wat ik trouwens niet snapte: Er was geen tijdsdruk. Ga dan met allen langs allen brievenbussen...
Snapte ik ook al niet.

En ook, uit de beelden blijkt dat Sofie en Tygo uiteindelijk bij dezelfde brievenbus aankomen als Susan en Freek. Logisch dat die leeg is, daar zijn ze al geweest. Dat was al meteen mijn eerste conclusie toen ik het zag, nog voor de beelden vergeleken waren. Dus ik dacht, nou moeten ze een extra rondje om dat eiland maken om alle andere brievenbussen te controleren, maar nee, de kandidaten nemen er genoegen mee dat er overduidelijk één brievenbus niet geleegd is.

Blijkbaar zijn er òf extra regels geweest die wij niet hebben gehoord (of stiekem wel een tijdsdruk), òf de kandidaten zijn gewoon lui geweest.

En hoezo een stomme mollenstreek?? Omdat jij hem niet ziet zoals het weggooien van een krijgt door AM?
Omdat dit een streek is uit seizoen 1, de Mol die 's nachts een hengel weggooit. Leuk, maar we zijn inmiddels wel iets verder dan dat.
The British are not impressed.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #110 Gepost op: 18-03-2014, 12:59:11 »
En hoezo een stomme mollenstreek?? Omdat jij hem niet ziet zoals het weggooien van een krijgt door AM?

De mol moet niet van te voren al gemold hebben, maar moet dat tijdens een opdracht doen. Van te voren al een envelop weg halen, is naar mijn idee geen goede mollenstreek.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #111 Gepost op: 18-03-2014, 13:00:51 »
Dat deze nooit op de plek van bestemming is aangekomen is wel duidelijk, maar hij is wél verstuurd. In aflevering 1 zien we de envelop van Freek duidelijk in de handen van de postbode. Ook zien we Susan de envelop duidelijk in de box doen.

De hamvraag blijft: heeft Suus een lege enveloppe opgestuurd in aflevering 6 of een enveloppe met 1750 opgestuurd en die simpelweg niet opgehaald in aflevering 9? Derde mogelijkheid: volle enveloppe verstuurd in aflevering 6 en naderhand na haar 'er kan nu niets meer mee gebeuren' in de holst v/d nacht geslopen naar de box en de enveloppe geleegd? Vierde mogelijkheid: volle enveloppe verstuurd in aflevering 6 en in aflevering 9 in het holst v/d nacht voorafgaande aan de brievenbusopdracht gevaren naar het eilandje waar de postbode de brief heeft bezorgd en hem aldaar geleegd en weer leeg teruggestopt.

Maar welke het nu ook is: we gaan het donderdag ongetwijfeld zien :)
« Laatst bewerkt op: 18-03-2014, 13:04:22 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #112 Gepost op: 18-03-2014, 13:04:16 »
De hamvraag blijft: heeft Suus een lege enveloppe opgestuurd in aflevering 7 of een enveloppe met 1750 opgestuurd en die simpelweg niet opgehaald in aflevering 9? Derde mogelijkheid: volle enveloppe verstuurd in aflevering 7 en naderhand na haar 'er kan nu niets meer mee gebeuren' in de holst v/d nacht geslopen naar de box en de enveloppe geleegd? Vierde mogelijkheid: volle enveloppe verstuurd in aflevering 7 en in aflevering 9 in het holst v/d nacht voorafgaande aan de brievenbusopdracht gevaren naar het eilandje waar de postbode de brief heeft bezorgd en hem aldaar geleegd en weer leeg teruggestopt.

Maar welke het nu ook is: we gaan het donderdag ongetwijfeld zien :)

Lege enveloppe lijkt me te risicovol. Als een kandidaat dan wel bij die brievenbus met lege enveloppe aankomt weet hij meteen dat er mee geklooid is. Zo maak je je als mol wel erg verdacht.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #113 Gepost op: 18-03-2014, 15:54:21 »
volle enveloppe verstuurd in aflevering 6 en in aflevering 9 in het holst v/d nacht voorafgaande aan de brievenbusopdracht gevaren naar het eilandje waar de postbode de brief heeft bezorgd en hem aldaar geleegd en weer leeg teruggestopt.
Het moet toch niet gekker worden he   ;D
Maar zou wel mooie  (maanlicht/ sihouet ?? ) plaatjes opleveren  ::rofl::

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #114 Gepost op: 18-03-2014, 16:01:32 »
Sorry, maar ik heb geen idee hoe jij op deze rentebedragen bent gekomen. Kun je dat uitleggen?
Ja hoor
Citaat
Art heeft aangegeven dat eerder versturen meer rente op zou leveren, en jij rekent nu 50% voor iedereen?

Klopt en klopt ook. Ik was dat onderdeel 'eerder versturen levert meer geld op' vergeten. Dus het overzicht klopt niet. Ik ben op het verkeerde been gezet omdat het zo netjes net niet uitkwam...

Vervolgens heb ik gekeken of ik iets met percentages kon bedenken in relatie tot het aantal uitzendingen. Maar dat mislukte. Een vast bedrag per envelop per dag is geopperd en berekend, maar komt ook niet helemaal lekker uit. Het blijft jammer dat niet duidelijk is hoe de berekening is gegaan.

Iedereen zegt dat Suus (of haar enveloppe) verantwoordelijk is voor het kasverschil.
Wat ik echter vreemd vind: Art zegt dat zes vd zeven enveloppen gevonden zijn, en overhandigt het daarin verzekerde geld voor de pot. Rechts onderin wordt het bedrag opgeteld.
Dat klopt niet. In de teller is al die weken bijgehouden hoeveel er gepost is. Aan het begin van deze aflevering is dat 8700 euro. Art krijgt maar 6 van de 7 enveloppen (en dus te weinig geld), maar in de teller gaat die 8700 er gewoon bij. Ze krijgen in handen echter alleen het geld dat in de enveloppen zat (minder dan 8700 dus). En vervolgens geeft Art de "rente".

Als ze dan gaan tellen dan zit er 1750 minder in dan de teller aangeeft en dan pas telt de teller terug.

m0ll0m
« Laatst bewerkt op: 18-03-2014, 16:05:39 door m0ll0m »

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re:
« Reactie #115 Gepost op: 18-03-2014, 17:48:13 »
Betekent dat dat er wel rente is uitgekeerd over Susan's envelop naar Freek terwijl deze envelop niet is opgehaald?
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:
« Reactie #116 Gepost op: 18-03-2014, 19:19:15 »
Betekent dat dat er wel rente is uitgekeerd over Susan's envelop naar Freek terwijl deze envelop niet is opgehaald?

Zolang we de berekening niet kennen is alles mogelijk. Het lijkt alsof Art vrij uit de losse pols de rente bepaald (daarom dacht ik ook dat het heel simpel 'de helft' zou zijn), maar het is gewoon de productie geweest die dat heeft klaargelegd. Hoe ze dat hebben berekend en of dat inclusief de enveloppe van Susan was... geen idee.

m0ll0m

Offline rubes

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #117 Gepost op: 18-03-2014, 21:39:54 »
De hamvraag blijft: heeft Suus een lege enveloppe opgestuurd in aflevering 6 of een enveloppe met 1750 opgestuurd en die simpelweg niet opgehaald in aflevering 9? Derde mogelijkheid: volle enveloppe verstuurd in aflevering 6 en naderhand na haar 'er kan nu niets meer mee gebeuren' in de holst v/d nacht geslopen naar de box en de enveloppe geleegd? Vierde mogelijkheid: volle enveloppe verstuurd in aflevering 6 en in aflevering 9 in het holst v/d nacht voorafgaande aan de brievenbusopdracht gevaren naar het eilandje waar de postbode de brief heeft bezorgd en hem aldaar geleegd en weer leeg teruggestopt.

Maar welke het nu ook is: we gaan het donderdag ongetwijfeld zien :)

Volgens mij deed susan het geld in envelop en daarna in de brievenbus. iedereen zat er bij toen Suzan het geld kreeg en in het brievenbus deed.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #118 Gepost op: 18-03-2014, 21:52:50 »
Volgens mij deed susan het geld in envelop en daarna in de brievenbus. iedereen zat er bij toen Suzan het geld kreeg en in het brievenbus deed.

Dat klopt. Maar dat laat onverlet dat Suus op een later tijdstip in haar eentje terwijl de rest slaapt kan terug komen om te foefelen met haar eigen enveloppe  ::vergroot:: Zeker door haar opmerking 'dat geeft ook rust, daar kan niks meer mee gebeuren' opmerking en blik in de camera is dat echt koren op de molen voor mij als Suus=mol aanhanger  ::tandpastasmiley::

Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Timbles

  • Forumlid
Re:
« Reactie #119 Gepost op: 18-03-2014, 22:15:52 »
Zolang we de berekening niet kennen is alles mogelijk. Het lijkt alsof Art vrij uit de losse pols de rente bepaald

Mijn poging:
Alles wat in aflevering 2 of 3 gepost wordt 60 % rente
Alles wat in aflevering 4 of 5 gepost wordt 40 % rente
Alles wat in aflevering 6 of 7 gepost wordt 20 % rente

Dan krijgen we
Afl3:1200*60% = 720 (Sofie-->Susan)
Afl5:(1500+1200+1500)*40% = 1680 (Tygo--> Susan 2x, Jennifer--> Sofie)
Afl6:1750*20%=350 (Susan--> Freek)

Totaal 2750
Waarin ik aanneem dat het bedrag in de niet gevonden envelop wel rente heeft opgeleverd.