Auteur Topic: suggesties voor komende seizoenen  (gelezen 159608 keer)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #60 Gepost op: 17-03-2014, 20:15:52 »
Maar....de mol geeft niks prijs, behalve in de terugblik ??
Jawel, je zag een molactie gebeuren in beeld ergens middenin een aflevering. Dat zie je als je oplet, en toch kan men er nog over zeggen dat hij het daar gewoon even opborg. In de laatste aflevering kan dan worden gezegd wat hij er werkelijk mee heeft gedaan.
The British are not impressed.

Offline wieowie

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #61 Gepost op: 17-03-2014, 20:35:30 »
ik sluit me aan bij het "never change a winning team" maar ik zou toch een paar dingen graag anders zien:

-minder vrijstellingen en iig minder keuzes tussen vrijstelling of geld, keuzes moeten weer dilemma's worden, dus bijvoorbeeld: een vrijstelling voor jezelf of een groepsvrijstelling

-meet the mole (altijd superspannend, zou er elk jaar inmoeten)

-meer doorgeef/communicatie opdrachten (zaten er in maar vaak in 2 stappen, vind het leuker als er meer doorgeefstappen zijn (roltrap opdracht was ok))

-minder plottwists: 1 executietiwst per seizoen is genoeg

-meer psychologische twists / opdrachten





Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #62 Gepost op: 17-03-2014, 21:50:54 »
Wellicht een ander concept.

Ik zou zeggen: schoenmaker blijf bij je leest. Niet al te veel ditjes en datjes alleen de enveloppen waren genoeg geweest (of alleen de zwarte vrijstelling) maar zoveel twists dit seizoen maakte het molzoeken er niet duidelijker op. Verder was het zeker een leuk seizoen maar de mindfuck die je bij de kandidaten zag in 2013 toen ze de kokers in de handen kregen: 'Ik zou ze nog maar niet openmaken'. Dat vond ik echt geweldig. Als de kandidaten niet weten wat iets is en toch proberen erachter te komen.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline m0l

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #63 Gepost op: 17-03-2014, 22:04:46 »
Meer fysieke opdrachten? Ja, graag! Maar dan niet van die opdrachten als roeien maar xtreme-opdrachten! Soort van: Wie is de mol? meets Fort Boyard.

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #64 Gepost op: 17-03-2014, 22:10:57 »
De kandidatengroep vond ik dit jaar geweldig, dus die vind ik goed geselecteerd. Er zitten, voor mij, altijd wel onbekende bn-ers bij. De balans vind ik wel leuk.

Voor mij mag de executie ook wel eens overgeslagen worden in de eerste aflevering.

Ik zie heel graag veel puzzel-/psychologische opdrachten waar ik mijn brein over kan breken. Liever dan een teveel aan vrijstellingen.

Meet the mole zou van mij ook ieder seizoen, in weer een andere vorm, terug mogen komen.

Ik zie graag een hint in de serie die niet door het gemiddelde publiek is op te merken met het blote oog. Zoals toen met Dennis en die Maya-kalender. Een hint die dan in meerdere afleveringen terugkomt in andere vorm, soort van rode draad.

De locatie vind ik altijd wel geweldig.

Ik heb het liefst de gehele ontknoping pas in aflevering 10. Dus nog geen feitjes aan het eind van afl 9. Dat houdt het spannend tot het eind.

Ik zie het liefst hint/aanwijzingen alleen in de tv-uitzendingen, dus zonder Twitter en dergelijke erbij te halen. Muv het moldagboek op de website en de roodshow. Dat houdt het een beetje overzichtelijk ;-)

Offline m0l

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #65 Gepost op: 18-03-2014, 14:21:23 »
De kandidatengroep vond ik dit jaar geweldig, dus die vind ik goed geselecteerd. Er zitten, voor mij, altijd wel onbekende bn-ers bij. De balans vind ik wel leuk.

Voor mij mag de executie ook wel eens overgeslagen worden in de eerste aflevering.

Ik zie heel graag veel puzzel-/psychologische opdrachten waar ik mijn brein over kan breken. Liever dan een teveel aan vrijstellingen.

Meet the mole zou van mij ook ieder seizoen, in weer een andere vorm, terug mogen komen.

Ik zie graag een hint in de serie die niet door het gemiddelde publiek is op te merken met het blote oog. Zoals toen met Dennis en die Maya-kalender. Een hint die dan in meerdere afleveringen terugkomt in andere vorm, soort van rode draad.

De locatie vind ik altijd wel geweldig.

Ik heb het liefst de gehele ontknoping pas in aflevering 10. Dus nog geen feitjes aan het eind van afl 9. Dat houdt het spannend tot het eind.

Ik zie het liefst hint/aanwijzingen alleen in de tv-uitzendingen, dus zonder Twitter en dergelijke erbij te halen. Muv het moldagboek op de website en de roodshow. Dat houdt het een beetje overzichtelijk ;-)
Ik vond de groep dit jaar niet leuk. En dat heb ik de afgelopen jaren al vaker gevonden. Helaas!

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #66 Gepost op: 18-03-2014, 14:35:03 »
Ik vond de groepen een stuk minder leuk en gezellig afgelopen jaren dan daarvoor. Jammer.
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #67 Gepost op: 18-03-2014, 16:09:32 »
Kun je dat ook omvormen tot een "suggestie voor komende seizoenen"? Oftewel, wat stel je voor dat productie concreet doet om ervoor te zorgen dat er een "leukere" groep zou komen?

(Nog even los van het feit dat ik de groepen in elk geval van 2011 en 2014 juist wel erg leuk vond).

Meer fysieke opdrachten? Ja, graag! Maar dan niet van die opdrachten als roeien maar xtreme-opdrachten! Soort van: Wie is de mol? meets Fort Boyard.
Twee woorden...Janine Abbring ::fluit::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline m0l

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #68 Gepost op: 18-03-2014, 18:19:32 »
Kun je dat ook omvormen tot een "suggestie voor komende seizoenen"? Oftewel, wat stel je voor dat productie concreet doet om ervoor te zorgen dat er een "leukere" groep zou komen?

(Nog even los van het feit dat ik de groepen in elk geval van 2011 en 2014 juist wel erg leuk vond).
Twee woorden...Janine Abbring ::fluit::
Andere kandidaten selecteren.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #69 Gepost op: 18-03-2014, 18:26:00 »
Andere kandidaten selecteren.
Wat voor kandidaten dan??? Roepen dat je ze niet leuk vindt en andere kandidaten is niet echt een constructieve onderbouwing :)

Ik heb de groep de laatste jaren als heel leuk ervaren. Er zit van alles wat in qua beroep en karakter enz. dat maakt het juist leuk dat je verschillende persoonlijkheden hebt. En dat ik ze niet ken voordat wie is de mol begint vind ik ook niet erg. Leer ze vanzelf kennen  ::rofl::

Offline m0l

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #70 Gepost op: 18-03-2014, 18:33:58 »
Wat voor kandidaten dan??? Roepen dat je ze niet leuk vindt en andere kandidaten is niet echt een constructieve onderbouwing :)

Ik heb de groep de laatste jaren als heel leuk ervaren. Er zit van alles wat in qua beroep en karakter enz. dat maakt het juist leuk dat je verschillende persoonlijkheden hebt. En dat ik ze niet ken voordat wie is de mol begint vind ik ook niet erg. Leer ze vanzelf kennen  ::rofl::
Zie topic over mogelijke nieuwe kandidaten.

Dat ik sommigen niet ken maakt me niet uit. Susan Visser kende ik ook niet. Geweldig leuke meid!

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #71 Gepost op: 20-03-2014, 11:42:37 »
Geweldige kandidaten dit jaar. Ze moeten weer zo'n groep in elkaar weten te zetten. Figuren als Tygo en Sofie die het spel echt spelen zoals het bedoeld is enz. Daar moeten er meer van komen.

Ik vond het wel jammer dat er dit jaar niet al te veel actie-opdrachten waren. Volgende seizoenen weer iets meer van dat soort opdrachten, zou leuk zijn.

Offline m0l

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #72 Gepost op: 20-03-2014, 13:47:03 »
Geweldige kandidaten dit jaar. Ze moeten weer zo'n groep in elkaar weten te zetten. Figuren als Tygo en Sofie die het spel echt spelen zoals het bedoeld is enz. Daar moeten er meer van komen.

Ik vond het wel jammer dat er dit jaar niet al te veel actie-opdrachten waren. Volgende seizoenen weer iets meer van dat soort opdrachten, zou leuk zijn.
Sofie en Tygo waren inderdaad leuk! Maar een paar anderen niet.

Offline Newbee

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #73 Gepost op: 20-03-2014, 14:20:55 »
Ik merk dat mijn opmerking over mix bn-ers niet bn-ers wat meer uitleg behoeft.

Het gaat mij er niet om of ik ze ken, immers inderdaad meestal de helft van de groep zijn voor mij ook  onbekende. Maar het lijkt me interessant om mensen uit verschillende disciplines te hebben.

Een aantal jaar terug had je bijv. Een opdracht met bussen, en als aan het eind van het spel bleek dat de mol in de winnende bus zat ging er geld uit de pot. Zat hij in de verliezende bus, in de pot. Stel er had een buschauffeur in de groep gezeten hebben hoe zou de groep zich verdelen. Je kunt dan als kijker dmv biechten en indelingen veel meer opmaken mijn inziens.

Een wiskundige bekijkt dingen ook heel anders. Dit kan verwarring opleveren maar ook duidelijkheid.

Iedereen bekijkt vanuit zijn scholing en ervaring dingen anders. Een planner, een arts, een programmeur een beroepsvaarder. En aan de hand van de deelnemers kun je ook spellen aanscherpen. En dan is het aan het spel hoe de verdelingen zijn. Niet we gaan alfabetisch. Nee er wordt dan denk ik beter nagedacht over indeling.

En geef nu toe een politicus kan prima liegen en bedriegen en acteren. Gelukkig vallen sommige hiervan wel weer binnen de bn selectie ;)

Het acteren wordt minder het wordt dan ook mi meer een spel en minder gezellig yell yell yell we redden het wel.

Dus deels 'bekende nederlanders' en deels niet lijkt me echt geweldig. Hoe zitten de verhoudingen, hoe wordt er gespeeld.

Offline m0l

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #74 Gepost op: 20-03-2014, 20:33:36 »
Ik merk dat mijn opmerking over mix bn-ers niet bn-ers wat meer uitleg behoeft.

Het gaat mij er niet om of ik ze ken, immers inderdaad meestal de helft van de groep zijn voor mij ook  onbekende. Maar het lijkt me interessant om mensen uit verschillende disciplines te hebben.

Een aantal jaar terug had je bijv. Een opdracht met bussen, en als aan het eind van het spel bleek dat de mol in de winnende bus zat ging er geld uit de pot. Zat hij in de verliezende bus, in de pot. Stel er had een buschauffeur in de groep gezeten hebben hoe zou de groep zich verdelen. Je kunt dan als kijker dmv biechten en indelingen veel meer opmaken mijn inziens.

Een wiskundige bekijkt dingen ook heel anders. Dit kan verwarring opleveren maar ook duidelijkheid.

Iedereen bekijkt vanuit zijn scholing en ervaring dingen anders. Een planner, een arts, een programmeur een beroepsvaarder. En aan de hand van de deelnemers kun je ook spellen aanscherpen. En dan is het aan het spel hoe de verdelingen zijn. Niet we gaan alfabetisch. Nee er wordt dan denk ik beter nagedacht over indeling.

En geef nu toe een politicus kan prima liegen en bedriegen en acteren. Gelukkig vallen sommige hiervan wel weer binnen de bn selectie ;)

Het acteren wordt minder het wordt dan ook mi meer een spel en minder gezellig yell yell yell we redden het wel.

Dus deels 'bekende nederlanders' en deels niet lijkt me echt geweldig. Hoe zitten de verhoudingen, hoe wordt er gespeeld.
Dat ben ik wel met je eens. Het maakt het verpesten van opdrachten moeilijker. Hoewel ... het kan ook leiden tot meer communicatieproblemen (omdat ondeskundigen de "uitleg" niet begrijpen). Ik denk dat dit het spel sowieso leuker maakt.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #75 Gepost op: 20-03-2014, 20:52:31 »
niet dat hele verhaal in aflevering 9 en 10.
Vlak voor de ontknoping zeg maar.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #76 Gepost op: 20-03-2014, 21:47:59 »
Wat viel er een hoop te verbeteren aan deze laatste aflevering zeg!
Ze worden met het jaar slechter en slordiger gemonteerd.

Graag wil ik mijn lijst met suggesties aanvullen:
- Maak de eerste aflevering niet langer, maar de laatste (of allebei natuurlijk).
- Niet zo lang op het mysterie van wie de mol is blijven hangen.
- Niet de gehele Art presentatie van aflevering 9 erin gooien, mag best in geknipt worden.
- Gebruik die tijd om een montage te maken van hele seizoen met de twee verdachten centraal met spannende muziek (zoals in seizoenen 11 en 12). Dat ouderwetse hand opsteken is wel een beetje lame geworden.
- Veel, en veel meer opdrachten bespreken (nog niet eens de helft van de opdrachten is besproken!).
- De geheime aanwijzingen op het einde, het was nu een rotzooitje door elkaar.
- Kies een mol die dingen ook voor de camera acties durft uit te voeren, ik miste deze afleveringen een 'krijtjesactie' of 'kokersteelactie'.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #77 Gepost op: 20-03-2014, 21:49:11 »
Suggestie: Please, besteedt wat meer aandacht aan de finale aflevering. Meer info, meer details, meer uitleg van hoe de mol de opdrachten heeft ervaren en gemanipuleerd... Kortom, wat meer tijd besteden aan de molstreken en hints..

Want deze finale was best wel  ::slaap::

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #78 Gepost op: 20-03-2014, 21:50:08 »
Groot deel wordt nu in moltalk nog besproken maar inderdaad. Die aflevering net was om bij in slaap te vallen.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #79 Gepost op: 20-03-2014, 21:55:18 »
- Veel, en veel meer opdrachten bespreken (nog niet eens de helft van de opdrachten is besproken!).
Dit. Heel erg dit.

Het centrale thema van heel dit spel is toch die opdrachten? Tien mensen voeren opdrachten uit, en een van hen is raar bezig.

Waarom zijn er maar een stuk of acht opdrachten überhaupt genoemd? Waar zijn al die andere? Ik hoop dat de mol toch in elke opdracht een verhaal heeft? Waarom wordt dat verhaal niet gedaan!

Van de drie miljoen kijkers kijkt misschien 1% op die website. En hoeveel kijken er Moltalk? Ik durf te stellen dat minimaal 95% van de mensen alléén de afleveringen kijkt. Die mensen wil je toch ook volgend jaar terugzien als kijker? Het wordt nu lastig om de mensen die dreigen af te haken te verdedigen, althans, als het gaat om de zoektocht naar de mol met al zijn/haar molacties. Want in 2014 zijn bijna geen molacties uit de doeken gedaan!

Lijkt me ook een beetje weinig eer voor de mol zèlf. Ik mag aannemen dat ze meer heeft gedaan. Waarom is dat niet getoond? Deze aflevering moet alle vragen beantwoorden, in alle opdrachten.

Herhaling van hele stukken van vorige week is dan een zwaktebod. Als je materiaal hebt liggen, gebruik het. Als je geen materiaal hebt liggen, regel dan volgend jaar graag een betere mol... (maar ik kan me niet voorstellen dat Susan in de minimaal negen niet genoemde opdrachten niet gemold heeft...

Ik heb ook wel een mening over andere dingen, maar in vergelijking met dit punt is alle rest bijzaak. Zorg dat je in aflevering 10 de molacties centraal zet, en niets anders. Daar is aflevering 10 voor - voor de molacties.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas