Auteur Topic: suggesties voor komende seizoenen  (gelezen 159353 keer)

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
suggesties voor komende seizoenen
« Gepost op: 14-03-2014, 20:56:49 »
Wie heeft er een goed idee voor de komende seizoenen??
Wellicht een ander concept.

Ik zelf zou wel van de bekende nederlander  ( weer ) afwillen. (Zij hebben geen boodschap aan een paar duizendjes meer of minder )
Dan: Hoger prijzengeld wellicht
De Mol, die geld uit de pot speelt, maar dat geld dan zelf mag houden.
Wel verbieden dat geld verduisterd wordt.
Zoiets ????

Wat zijn de prijzen bij "De Mol Junior "eigenlijk ?
Toch geen geld , hoop ik....
« Laatst bewerkt op: 16-03-2014, 22:10:05 door Molle Pietje »

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #1 Gepost op: 14-03-2014, 21:09:13 »
Zonder bekende Nederlanders heb je veel minder kijkers.
Veel mensen kijken omdat een leuke bn'er meedoet en met bn'ers maak je gewoon een beter programma omdat ze beter kunnen om gaan met de camera enzo.

Ik vind het concept wel prima hoor.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #2 Gepost op: 14-03-2014, 21:13:56 »
Zonder bekende Nederlanders heb je veel minder kijkers.
Veel mensen kijken omdat een leuke bn'er meedoet en met bn'ers maak je gewoon een beter programma omdat ze beter kunnen om gaan met de camera enzo.

Akkoord, maar het spel mist de essentie...spanning tussen mol en kandidaten.
De Mol moet het nu te vaak van de montage hebben volgens mij.....

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #3 Gepost op: 14-03-2014, 21:15:50 »
Wie heeft er een goed idee voor de komende seizoenen??
Wellicht een ander concept.

Ik zelf zou wel van de bekende nederlander  ( weer ) afwillen. (Zij hebben geen boodschap aan een paar duizendjes meer of minder )
Dan: Hoger prijzengeld wellicht
De Mol, die geld uit de pot speelt, maar dat geld dan zelf mag houden.
Wel verbieden dat geld verduistert wordt.
Zoiets ????

Wat zijn de prijzen bij "De Mol Junior "eigenlijk ?
Toch geen geld , hoop ik....
Hij WIDM Junior wordt geld verdient, maar dat wordt gedoneerd aan het Wereld Natuur Fonds. Elk deelnemertje speelt voor een bedreigde diersoort.

Ik hoop dat er aan het WIDM concept niets veranderd en daar vallen alle punten onder die jij noemt m.u.v. de bekende Nederlanders. Maar ook dat bevalt mij prima. De enige reden waarom ik een serie met onbekende Nederlanders zou willen is om zelf kans te maken om mee te doen.

Ik hoop dat ze nog iets leuks bedenken m.b.t. jokers, vrijstellingen of topito's. Gewoon voor de variatie. De zwarte vrijstelling vond ik om die reden ook leuk. Het bracht extra spanning in het spel (vooral hoe er om gegaan werd met de tweede). Het is overigens knap en uniek dat een topitospel als hoogste gewaardeerd is in het opdrachten overzicht. Dat is héél vaak héél anders geweest. Nu hebben ze een goede vorm gevonden. Ik zal eens nadenken of ik iets leuks kan bedenken m.b.t. dergelijke spelelementen.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #4 Gepost op: 14-03-2014, 21:17:44 »


Wat zijn de prijzen bij "De Mol Junior "eigenlijk ?
Toch geen geld , hoop ik....
dat kun je vinden in het forum van de juniorversie.

Overigens is het een misvatting dat een BN-er niet zou zijn geinteresseerd in geld, niet iedereen uit de Bn-er categorie heeft  miljoenen op de bank.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #5 Gepost op: 14-03-2014, 21:23:29 »
Zonder bekende Nederlanders heb je veel minder kijkers.
Dat wordt altijd wel als reden aangehaald, maar is dat wel zo? Seizoen 5 haalde minder kijkers dan seizoen 14, en tòch waren ze allebei met BN'ers. Wordt er ooit serieus onderzoek naar gedaan? Wordt er aan mensen gevraagd "had u deze serie ook gekeken als de kandidaten onbekende Nederlanders waren geweest?"
In elk geval niet aan mij.

Overigens: ja, ik had het ook gekeken met onbekende Nederlanders, omdat ik het kijk voor het spel, niet voor de kandidaten.
The British are not impressed.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #6 Gepost op: 14-03-2014, 21:29:06 »
Het maakt mij niet uit of ze met onbekende / bekende Nederlanders spelen of dat ze een seizoen met oud mollen doen als ze maar niets veranderen aan het concept.

Enige wat ik dit jaar wel echt gemist heb en wat hopelijk wel terugkomt is de grote, adrenaline opdrachten of goede psychologische spelletjes. Zo'n opdracht waarin Freek zijn vrijstelling moest verdedigen maar dan met iets meer regels bijvoorbeeld :D
Die zijn ook leuk om uit te puzzelen  ::rofl::

En mochten ze hulp nodig hebben dan ben ik in te huren  ;D

Oooh ja, en dan nog wel graag Tygo (of andere appetijtelijk mannelijk persoon) als mol met een adam vs eva setting

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #7 Gepost op: 14-03-2014, 22:23:45 »
Wellicht een ander concept.
Never change a winning team format

Ik zelf zou wel van de bekende nederlander  ( weer ) afwillen. (Zij hebben geen boodschap aan een paar duizendjes meer of minder )
Het is al vaker aangehaald en dat gaat dus niet meer gebeuren, tenzij het aantal BN'ers hoger is dan het aantal OBN'ers  ::hypocriet::

Dan: Hoger prijzengeld wellicht
Vroeger was het prijzengeld veel hoger (toen kon je bij een opdracht nog zo'n € 5.000 á € 10.000 winnen). WIDM is een heel duur programma om te maken. We mogen dus al blij zijn dat WIDM überhaupt op de NPO te zien is ;)

De Mol, die geld uit de pot speelt, maar dat geld dan zelf mag houden.
Dan gaat de mol dus veel opvallender mollen en is het minder leuk om naar te kijken. De mol krijgt nu wel een (geringe) vergoeding voor de bewezen diensten.

Wel verbieden dat geld verduistert wordt.
Zoiets ????
Dat is nou juist het leukste aan WIDM: als de gewone kandidaten niet goed opletten, kan er zomaar geld verdwijnen.

Nee, van mij hoeft het concept absoluut niet gewijzigd te worden.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #8 Gepost op: 14-03-2014, 22:27:34 »

Het is al vaker aangehaald en dat gaat dus niet meer gebeuren, tenzij het aantal BN'ers hoger is dan het aantal OBN'ers  ::hypocriet::

morgenvroeg wordt daar iets aan gedaan, Joeri is dan te gast bij zapplive...........

Dus weer een Obn-er minder.......

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #9 Gepost op: 14-03-2014, 22:34:11 »
Ben wel tevreden met het programma.
Ik vond het dit jaar iets teveel van het goede met vrijstellingen. De zwarte, de groene en de doorzichtige. Twee verschillende lijkt me zat. 
Ik hou wel van een meet the mole opdracht, maar ach als die er ieder jaar inzit krijg je weer het commentaar dat het teveel lijkt op, dus het is wel goed dat ze dat niet ieder jaar doen.
Een leuke gevarieerde kandidatengroep is een pré, maar dat is tot nu toe altijd gelukt. Daar vertrouw ik wel weer op.

Wat mij betreft gaat het dus best goed. Zoals Barrie Stevens ooit zei: "vooral doorgaan!"
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline invmat

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #10 Gepost op: 14-03-2014, 23:49:05 »
Ik vind dat er een regel moet worden toegevoegd aan het spel:

"Als geen van de finalisten de laatste vraag van de eindtest juist beantwoordt, dan gaat de pot naar 0."

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #11 Gepost op: 15-03-2014, 00:12:36 »
Dat zou nogal een anticlimax zijn, helemaal geen geld.
Dan kun je beter degene die het minst fout zat gewoon de pot geven, dat is nog een beetje grappig ook.
Als het ooit gebeurd teminste.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #12 Gepost op: 15-03-2014, 00:14:21 »
Dat wordt altijd wel als reden aangehaald, maar is dat wel zo? Seizoen 5 haalde minder kijkers dan seizoen 14, en tòch waren ze allebei met BN'ers. Wordt er ooit serieus onderzoek naar gedaan? Wordt er aan mensen gevraagd "had u deze serie ook gekeken als de kandidaten onbekende Nederlanders waren geweest?"
In elk geval niet aan mij.

Overigens: ja, ik had het ook gekeken met onbekende Nederlanders, omdat ik het kijk voor het spel, niet voor de kandidaten.

Dit dus. Ik denk dat ze het als excuus gebruiken omdat ze met de bekendheid tegenwoordig geen casting meer hoeven te doen, bekende Nederlanders melden zich vrijwillig voor deelname of oud kandidaten stellen nieuwe kandidaten voor. Ik kijk het programma ook enkel om het spel, de kandidaten zijn mij om het even.

Als ik een suggestie zou moeten geven: ipv het aantal spelelementen uit te breiden in de vrijstellingenhoek, ga back to basic. Strooi niet zo geutig met vrijstellingen in de rondte en je heb geen zwarte vrijstelling nodig om het ongedaan te maken.

Schrap de finalevrijstelling want zo geraken kandidaten omwille van gunfactor in de finale terwijl ze de juiste mol niet verdenken en iemand met juiste verdenking een rood scherm geven doordat het besloten wordt op tijd. Tygo had anders in de finale gestaan ipv Freek.

Nee, het format is nog immer prima in tact dus eens met never change a winning team. Maar met randzaken schieten ze nu teveel door, waardoor rasechte kandidaten liever voor jokers/vrijstellingen spelen dan voor het geld. Het heet niet wie is de kandidaat met de meeste jokers/vrijstellingen op zak of iets dergelijks.  ::)

Meer back to basic met minder copy paste ofwel recyclen van oude opdrachten zou de serie goed doen. Want anders zie ik mijzelf op den duur uitgekeken raken gezien het anders een herhaling van zetten wordt in een nieuw jasje.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #13 Gepost op: 15-03-2014, 00:40:25 »
Ik vind Wie is de mol een heel puur spel omdat het eigenlijk heel weinig regels heeft. Je hebt een mol, een pot, een test en een rood scherm. That's it. Hoe meer regels je maakt, hoe minder puur en meer "cluttered" het spel wordt. Ik zit daar niet op te wachten. Regels als "je mag geen geld verduisteren" of "de winnaar moet wel de juiste mol verdenken om zijn geld te krijgen" vind ik onzinnige regels die het spel er niet boeiender op maken, maar die het wel weer meer regeltjesgestuurd maken. De mol die geld mag houden idem. Dat is helemaal geen drijfveer voor de mol. Het mollen op zich is zijn eigen beloning.

Wat betreft BN'ers, ik vind het wel een groot pluspunt, ook al ken ik die mensen vaak niet, als het weer met onbekende mensen zou zijn zou dat daar best wel van balen. Ik vind het juist leuk dat je BN'ers van een hele andere kant ziet dan normaal gesproken. Daarnaast kun je je van tevoren al een beetje wennen aan de gezichten en namen, en stiekem vind ik met het oogpunt op de fandag ook het idee om straks een, zeg, Jan-Willem Roodbeen de hand te schudden nu eenmaal een interessantere gedachte dan datzelfde te doen met onbekende kandidaten.

Wat betreft suggesties. Wat ik graag wil zien is afleveringen met opdrachten waar we informatie over de mol uit kunnen halen.
Een opdracht die gaat om een vrijstelling of jokers valt daar niet onder. Er moet geld op het spel staan in de opdracht. Liefst ook als ze minder dan 100% correct worden uitgevoerd. Goed voorbeeld vond ik de jeep in 2011, waarbij elk item geld opleverde maar met een verdubbelaar bij 100% succes. En tot slot ook graag opdrachten die gewoon normaal haalbaar zijn. Dus niet iets met lijntekening van vingerafdrukken omschrijven. Ben zeer benieuwd hoe productie die opdracht heeft getest op haalbaarheid.
De blik-in-de-toekomstopdracht is heel leuk maar gaat ons niet dichter bij de mol brengen, dus zo'n opdracht valt voor mij niet onder de essentie van wat Wie is de mol is, namelijk de puzzel wie de mol is.

Tot slot wat ik graag zou zien is geen afvaller in aflevering 1. Ik vind de posities van Maurice, Ewout, Marion en alle andere eerste afvallers simpelweg niet eerlijk - na twee opdrachten is er simpelweg te weinig informatie om iets zinnigs over de mol te kunnen zeggen - vooral als veel opdrachten in tweetallen zijn. Het tweede argument is dat deze mensen eigenlijk nietmeedoen aan de puzzel wie de mol is. Meteen na de eerste aflevering zijn er nog maar negen molkandidaten over, ik vind het wel zo leuk als dat er tien zijn, zodat over alle deelnemers in ieder geval serieus kan worden gespeculeerd.

Dus dat :) Voor de rest is het het beste programma dat ik me kan wensen :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #14 Gepost op: 15-03-2014, 01:09:36 »
Tot slot wat ik graag zou zien is geen afvaller in aflevering 1.
Dat vind ik wel een goede suggestie, vooral ook omdat er toch altijd een aflevering moet zijn waarin niemand afvalt. Doe dat dan gewoon meteen aan het begin, geef je mensen toch net even meer kans mee en laat je niet iemand 48 uur vliegen voor een half dagje widm (en 45 minuten aflevering). Kunnen de kijkers ook iets meer aan de groep wennen, denk ik.
The British are not impressed.

Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #15 Gepost op: 15-03-2014, 01:14:58 »
Grappig, ik lees dat BN-ers geen boodschap hebben aan een paar duizend euro meer. Hmm, wij hebben het harder nodig dat klopt. Maar ik denk dat Paulien het niet met de topic opener eens is als het gaat om het geld. Marc Marie destijds denk ik ook niet. Het geld van Frederik is (hoe mooi) naar kanker onderzoek gegaan. En dan heb ik het nog niet over Paul en Hadewych. Ik denk dat die het geld, ook al is het puur qua luxe, goed kunnen gebruiken. Als ik mij niet vergis heeft Hadewych het vooral gebruikt om een cd op te nemen.

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #16 Gepost op: 15-03-2014, 01:25:45 »
- neutraler monteren
- minder vrijstelligen en jokers
- orginelere opdrachten (sommige zijn regelrecht gekopieerd uit andere seizoenen), maar nu Anton weg is heb ik wel er vertrouwen in dat dit anders wordt.
- een opdracht waarin de mol centraal staat (meet the mole, gesprek met de mol seizoen 12, bus seizoen 11)

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #17 Gepost op: 15-03-2014, 09:06:56 »
Grappig, ik lees dat BN-ers geen boodschap hebben aan een paar duizend euro meer. Hmm, wij hebben het harder nodig dat klopt. Maar ik denk dat Paulien het niet met de topic opener eens is als het gaat om het geld. Marc Marie destijds denk ik ook niet. Het geld van Frederik is (hoe mooi) naar kanker onderzoek gegaan. En dan heb ik het nog niet over Paul en Hadewych. Ik denk dat die het geld, ook al is het puur qua luxe, goed kunnen gebruiken. Als ik mij niet vergis heeft Hadewych het vooral gebruikt om een cd op te nemen.

Het is naar mijn mening zo, dat het geld een onderschikte rol speelt.
Dan wel klopt de pot niet, dan wel verdwijnt het geld anderszins.
De BN- spelers lijken daar niet erg om te malen.
Ook het niet goed uitvoeren van een opdracht wekt vaak wat gegrinnik op, op het moment dat Art weer roept : Da's nou jammer :Weer geen 2000 in de pot.
Ik bespeur zelfs geen teleurstelling.
Die pot lijkt ( steeds meer ) van minder belang.
De mol zie je niet de pot bewust klein proberen te houden.
Tsja, waarom zou hij ook, in dit concept.
Hij "wint"er weinig mee, richt de aandacht alleen maar meer op zichzelf.
Er zit een discrepantie tussen de bedoeling van : Mol houdt (stiekem )geld uit de pot en de kandidaten ,die er zoveel mogelijk in proberen te krijgen / houden.
Daar zit op dit moment te weinig spelspanning op.

Dan zou ik persoonlijk het spel liever zien spelen met fanatieke kandidaten, die het geld goed kunnen gebruiken en daar dan ook meer voor gaan...
« Laatst bewerkt op: 15-03-2014, 09:14:02 door Molle Pietje »

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #18 Gepost op: 15-03-2014, 09:14:57 »
En wat ik ook heel fijn zou vinden is niet al in aflevering 1 een shot geven van de mensen die in de finale staan.

Ik weet van een aantal mensen die de mol wel kijken maar niet echt puzzelen dat die al meteen zeiden van ooh dus die drie staan in de finale.

Nu had dat niet zo hoeven zijn maar achteraf gezien vind ik dit heel jammer dat het zo gedaan is.

Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #19 Gepost op: 15-03-2014, 10:16:39 »
Het is naar mijn mening zo, dat het geld een onderschikte rol speelt.
Dan wel klopt de pot niet, dan wel verdwijnt het geld anderszins.
De BN- spelers lijken daar niet erg om te malen.
Ook het niet goed uitvoeren van een opdracht wekt vaak wat gegrinnik op, op het moment dat Art weer roept : Da's nou jammer :Weer geen 2000 in de pot.
Ik bespeur zelfs geen teleurstelling.
Die pot lijkt ( steeds meer ) van minder belang.
De mol zie je niet de pot bewust klein proberen te houden.
Tsja, waarom zou hij ook, in dit concept.
Hij "wint"er weinig mee, richt de aandacht alleen maar meer op zichzelf.
Er zit een discrepantie tussen de bedoeling van : Mol houdt (stiekem )geld uit de pot en de kandidaten ,die er zoveel mogelijk in proberen te krijgen / houden.
Daar zit op dit moment te weinig spelspanning op.

Dan zou ik persoonlijk het spel liever zien spelen met fanatieke kandidaten, die het geld goed kunnen gebruiken en daar dan ook meer voor gaan...


Deels mee eens, maar in mijn ogen zijn de kandidaten net zo fanatiek met het spel bezig en ook met het winnen van het geld. Echter heb je 3 soorten kandidaten:

1. De kandidaat die de mol is.
2. De kandidaat die bezig is met het bereiken van de finale en ontmaskeren van de mol,  met het gegeven dat als de kandidaat het even niet weet hij of zij zelf even verwarring sticht om zichzelf extra tijd te geven om de mol te vinden.
3. De kandidaat die alles geeft om de opdrachten zo goed mogelijk uit te voeren of de kandidaat dit nu kan of niet.

Maar het ligt zeker niet aan de kandidaten maar meer aan de opdracht. Kijk bijvoorbeeld naar de enveloppenopdracht. Die had nooit kunnen slagen omdat ze nooit geweten hebben hoe de opdracht kon slagen. Ook bij de processie hadden ze het zo kunnen doen dat als 1 team een loper zag de loper 1 joker kreeg en 1250 Euro in de pot ging,  werd die niet ontdekt 3 jokers en werd die door beide ontdekt 2500 Euro in de pot. Of iets dergelijks.

Ik doel ermee te zeggen dat de opdrachten zo worden gemaakt dat het geld ondergeschikt is en de psychologie de overhand heeft.