Auteur Topic: Aflevering 5 - Schaalvergroting  (gelezen 28846 keer)

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #20 Gepost op: 30-01-2015, 23:09:04 »
Kan iemand al iets met de titel?

Niet heel letterlijk maar er is mogelijk een verwijzing naar de schaltjes van vorige week. In het opdracht-2-topic heb ik daarover een theorietje gepost.

[oh en de andere verklaring die me te binnenschiet is de hond helemaal in het begin die uit de fontein drinkt, da's een flink vergrote schaal ;) ]

In Moltalk hadden ze een mooie hint. Margriet "vergroot" haar schaaltje van 11 naar 12 = schaalvergroting?

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #21 Gepost op: 30-01-2015, 23:17:08 »
Margriet, Martine en Chris zijn wederom als verdachten genoemd door de afvaller, ieder 3x nu als ik het goed heb.
Dus niet de mol?

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #22 Gepost op: 30-01-2015, 23:20:55 »
Margriet, Martine en Chris zijn wederom als verdachten genoemd door de afvaller, ieder 3x nu als ik het goed heb.
Dus niet de mol?

Met name Margriet en Chris worden door bijna alle kandidaten als verdachten genoemd bij de test. Dus het kan nog zijn dat meer mensen op ze zaten, maar de afvallers gewoon de minste vragen goed hadden. Zou zeker Margriet nog niet willen uitsluiten!
Tell me what your telescope says

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #23 Gepost op: 30-01-2015, 23:48:00 »
Mooie afleveringen van zowel Wie Is De Mol als Noord Zuid.

Na druk ligt veel op Carolina (rare manieren in beeld en meer zelf vertrouwen), Rik en zoals wel vaker: Marlijn.

8 wederom macht, juist grappig dat victor dit zij, net als de de stad van Carolina ook wist. 8 = Chris is 8ste naam in het lijstje van kanidaten hier op wieisdemol.com. Margreet is de 8ste kanidaat in de leader en natuurlijk pakte zij vorige week de Zwarte vrijstelling uit bakje 8.

Ook grappig detai: in de leader 8 mannelijke hoofden die een slang vast houden. Misschien een vrouwelijke mol die op handen word gedragen door de enige overige man: Chris Zeegers.

Na aanleiding van deze aflevering neig ik Rik als afvaller neer te zetten en dit na 5 weken als Mol, Chris de winnaar en Carolina als de verliezer/mol en Margreet/Martine als de verliezer/de mol.
Caroline kreeg ook deuntje van Skyfall te horen, net als Victor eerder al kreeg en op het moment dat zij en Victor in beeld kwamen. Ik heb het gevoel dat zij inderdaad eerder op Victor stemde voor een vrijstelling en nu op Martine op de vraag wie is de mol. Mogelijk had ze Victor en gaat ze nu na Martine een mogelijke fout, wat dan maakt dat Martine de verliezer word en Margreet de mol.

Dat Rik, Merlijn en Martine of Margreet. Veel mensen op Martine, Victor en Chris gestemd.


« Laatst bewerkt op: 30-01-2015, 23:54:07 door Pierce_Brosnan »

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #24 Gepost op: 31-01-2015, 04:45:54 »
Het feit dat Veendam, de geboorteplaats van Caro, er tussen zat bij opdracht 3.
Dit zei Viktor ook tijdens de aflevering, maar het is niet helemaal correct: Carolina is geboren in Colombia. Ze is wel opgegroeid in Veendam.

Margreet is de 8ste kanidaat in de leader en natuurlijk pakte zij vorige week de Zwarte vrijstelling uit bakje 8.
Margriet pakte de zwarte vrijstelling uit bakje 11. De inhoud van bakje 8 is op dit moment onbekend.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2015, 04:48:40 door Regis Filia »
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #25 Gepost op: 31-01-2015, 15:05:17 »
Het was even wennen, WIDM op vrijdag, maar het was in ieder geval weer een topaflevering. Vooral de opdracht op het meer was absoluut leuk!
Ich bin ein Bärliner!

Offline McMholly

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #26 Gepost op: 31-01-2015, 15:13:40 »
Ik vind Martine erg verdacht overkomen deze aflevering.

Opdracht één:
- Ze zegt bijna niks, wijst alleen met haar hand naar schilderijen. Als ze wat zegt, is dat een herhaling van wat anderen zeggen.
- Hetzelfde bij de antwoorden: ze houdt haar mond, behalve als iemand anders het goeie antwoord heeft gegeven.
- Tijdens de keuze gaat zij meteen voor het wegspelen van de joker. Een mooie kandidatenactie lijkt het omdat je de ander de joker(s) niet gunt, maar het haalt wel mooi 1200 euri uit de pot.
- "Ik ben er gewoon helemaal ingetuind", zegt Martine vrijwel zonder enige 'verrassings-emotie'.

Opdracht twee:
- Heeft twee keer 'gelogen', waaronder de eerste keer, die ze zogenaamd 'vergeten' is.
- Deed eerst aardig langzaam met de schep en gebruikte daarna haar handen (bij opdracht 2-topic door Molloot97 genoemd: "dit kan een Mol ook heel goed"), maar met je handen graven schiet natuurlijk niet veel meer op dan met een schep.

Opdracht drie:
- Martine zegt dat ze niet moeten praten over de portofoon, zodat ze niet kunnen weten welk pakketje ze mee moeten nemen, zodat ze een alibi heeft als zij wordt aangekeken.
- Ze stelt voor om ze allemaal mee te nemen, wat natuurlijk geheid fout gaat.
- "... of de Mol is *benauwd lachje*". Ze probeert de aandacht op Marlijn te schuiven, maar verraadt ze hier zichzelf onbewust?
- Praat nu juist wel door Margriet en Rik heen die contact opnemen met Chris.
- Ze kijkt heel raar naar Art op 45:40, zoals ze dat veel vaker heeft gedaan in vorige opdrachten in vorige afleveringen.
- "Ik zal aan je denken", zegt ze tegen Rik op de bank. En wie krijgt er volgende aflevering een brief van 'De Mol'? Juist.

--

Andere opvallende dingen over andere kandidiaten:
- Rik zag wel degelijk dat Marlijn die joker pakte, kijk maar naar zijn ogen: hij ziet het en kijkt daarna te onschuldig weg en reageert ook met een hele kleine draai met zijn lichaam op wat hij ziet, in mijn ogen (10:13).
- Art zegt tegen Rik nog bij de schep-opdracht dat 'liegen' de kans verkleint op een beloning. Waarom zou hij dat nog eens moeten herhalen?
- Dit is de derde keer volgens mij dat Art het heeft over 'De Mol' en dat het shot daarna Carolina in beeld komt (30:10).
- Chris is niet verdacht als hij als eerste zijn hand opsteekt, omdat hij erg avontuurlijk is en deze opdracht hem wel zou liggen, volgens de groep.
- Marlijn zegt: "We hebben drie dozen afgeleverd, drie "goeie". Bedoelt ze hiermee dat zij weet dat zij geen "goeie" heeft afgeleverd omdat ze zomaar eentje neerzet van de vier die ze mee namen?
« Laatst bewerkt op: 31-01-2015, 15:15:49 door McMarthy »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #27 Gepost op: 31-01-2015, 15:39:46 »
Heeft iemand een screenshot van het moment dat tijdens de test Margriet in beeld is en daarna Caroline? Er komt een Riksja door het beeld met een raar figuur achterop. Volgens mij had dat figuur een hele grote schaal op schoot.

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #28 Gepost op: 31-01-2015, 15:52:07 »
Heeft iemand een screenshot van het moment dat tijdens de test Margriet in beeld is en daarna Caroline? Er komt een Riksja door het beeld met een raar figuur achterop. Volgens mij had dat figuur een hele grote schaal op schoot.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #29 Gepost op: 31-01-2015, 16:42:42 »
Dit vond ik de beste aflevering tot nu toe. Voor het eerst twee originele en leuke opdrachten, die echt goed opgezet waren (de tempel en Nederland opdracht)!

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #30 Gepost op: 31-01-2015, 17:10:49 »
@bobW een screenshot, niet een gifje waarbij we nog niet weten wat het is omdat het veel te vlug gaat...

Offline Lythianc

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Pieter-Jan is en blijft de echte mol!
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #31 Gepost op: 31-01-2015, 17:19:07 »


Ik zie er alleen maar een vent in een Charmander Onesie in  ::rofl::

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #32 Gepost op: 31-01-2015, 17:31:37 »
Bij beelden van het kantoor van Chris is in een shot duidelijk ook de plaatsnaam Den Bosch te zien (voor het vlot), en in een ander shot dat van Utrecht (schuin achter het vlot).
Beide afstanden daar op het meer schat ik op zo'n 20 tot 25 meter van het vlot.
Gezien de werkelijke afstand van Utrecht naar Den Bosch schat ik de schaal van Nederland op dat meer op ongeveer  1:1000.

Hoe dit te linken aan een hint zie ik niet direct maar de titel van de aflevering kan wel naar deze schaal wijzen.
Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #33 Gepost op: 31-01-2015, 19:58:19 »
Dank BobW. Wat heeft die man op schoot  ???

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #34 Gepost op: 31-01-2015, 21:10:44 »
Leuke aflevering, waar wel het een en ander uit te halen is.

De tempelopdracht is leuk bedacht, maar wordt weer verpest doordat het helemaal over jokers gaat. Als ze hetzeflde spel hadden gespeeld voor de pot, had ik 'm kunnen waarderen.
De Nederlandopdracht, die vind ik nou leuk. Lekker chaotisch, en iets waar je leuk kunt mollen maar het ook heel goed kan doen.
De opdracht op het strand vond ik niet zo bijzonder. Maar wel mooi dat er gewoon weer netjes drie opdrachten waren :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #35 Gepost op: 1-02-2015, 09:50:18 »
Ik zat me het hoofd te breken over de titel van de aflevering. Bij het zien van de contouren van Nederland op het water, dacht ik eerlijkgezegd: had die titel niet ''schaalverKLEINING'' moeten zijn?


Hierop door-redenerend, is mijn conclusie dat we de ''clou'' van deze aflevering, dus een duidelijk zichtbare mollen-actie, niet in deze opdracht moeten zoeken.


Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #36 Gepost op: 1-02-2015, 11:25:12 »
Kan iemand liplezen wat Marlijn zegt bij de test van Rik.

Offline McMholly

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #37 Gepost op: 1-02-2015, 12:52:39 »
Vanaf 51:08 zie je Marlijn een pijnlijk gezicht trekken nadat Art bekend maakt hoeveel euro ze konden hebben tot nu toe.

Het shot meteen daarna, hoor je een soort 'tikje', wat bij de muziek hoort.
Maar op dat 'tikje' loopt er een hond voorbij.

Ook loopt er een hond voorbij in aflevering 4, wanneer Ajouad de Dagoba-trap oploopt.

Toeval?

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #38 Gepost op: 1-02-2015, 13:46:02 »
Is ze de volgende afvaller misschien? ;D

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Schaalvergroting
« Reactie #39 Gepost op: 1-02-2015, 14:16:17 »
Leuke aflevering, waar wel het een en ander uit te halen is.

De tempelopdracht is leuk bedacht, maar wordt weer verpest doordat het helemaal over jokers gaat. Als ze hetzeflde spel hadden gespeeld voor de pot, had ik 'm kunnen waarderen.
De Nederlandopdracht, die vind ik nou leuk. Lekker chaotisch, en iets waar je leuk kunt mollen maar het ook heel goed kan doen.
De opdracht op het strand vond ik niet zo bijzonder. Maar wel mooi dat er gewoon weer netjes drie opdrachten waren :)
Als deze opdracht alleen voor de pot was zou er niets van overblijven. De mol kan vrij makkelijk de gidsen (laten) betrappen. Dan is alles klaar. Ik vond de jokers voor deze opdracht relevant (hoewel ik ke kritiek op het pver het algemeen te aanwezig zijn van jokers wel deels deel).