Auteur Topic: forum onderzoek  (gelezen 33613 keer)

Offline M0LF

  • Forumlid
forum onderzoek
« Gepost op: 9-03-2015, 20:53:12 »
Zonder medeweten van Realitynet is er hier schijnbaar een onderzoek geweest over het forum gebruik. Dit leverde een discussie op in een aflevering topic. Vandaar dat ik het topic nu gesplitst heb.
Realitynet wist niets van het onderzoek en heeft er ook nog geen mening over aangezien we er nog heel weinig van weten. Toch vinden we de discussie interessant genoeg zo aan het einde van dit molseizoen.


Lukie4


Wij zelf zien het aantal mensen ook minder worden. We weten niet precies waar het aan ligt.

Ik volg een opleiding in de media wereld en heb een onderzoek moeten doen naar verschillende fora. Ik vond een WIDM forum een supergoed idee om mijn onderzoek mee te beginnen..

Ik werd door verschillende mensen gewezen op dit forum omdat hier de molloten centraal zitten en moet zeggen naar alles doorgespit te hebben en de andere sites bleek dat wel te kloppen..

Om nu al mijn bevindingen hier te plaatsen over forum gedrag vind ik niet zo nodig op dit moment maar kwam deze vraag van Lukie tegen en wilde daar graag op reageren.

Ik ken een aantal mensen die hier soms posten .. de 1 wat meer jaartjes dan de ander.. Wat zij mij allemaal vertellen is dat het hier een beetje een kliekje is geworden. Vaste mensen hier reageren alleen op de mensen die zij kennen. Ik ga geen gb namen noemen , maar wat mij is opgevallen is dat velen mensen die hier nieuw zijn meer genegeerd worden ondanks hun soms geniale opmerkingen dan anderen ..

Dat weerhoudt nieuwe mensen die zich op dit forum aanmelden ervan om te blijven posten.

Dat is jammer.

(dit is overigens niet de enige reden waarom het achteruit loopt)

Ik ben zelf wat ouder dan de gem persoon hier op dit forum denk ik ( ben wat laat begonnen met een andere opl  ::rofl::)

Ik ben als MOLF ingelogd en dacht ik post een aantal dingen... Volledig genegeerd.. Geeft verder niet want mijn doel was niet om over widm te praten eigenlijk.. maar was puur benieuwd hoe mensen zouden reageren die hier al wat langer posten en al jaren met elkaar in gesprek zijn over WIDM.

Syllie en Lo: jullie waren de enigen die enige reactie hadden naar zowel mij als een paar anderen mensen die in dit experiment meededen..
Leuk en bedankt daarvoor.

Als afsluiting moet ik zeggen dat ik dit een geweldig forum vind. Overzichtelijk, en betere info over hints naar de mol dan elk ander forum.

Ik ben ook van mening dat niemand expres iemand negeert. Het gebeurt misschien onbewust ...

Mijn advies: omarm mensen die zich nieuw aanmelden... Sluit ze niet uit (zelf zit ik al 9 jaar aaneengesloten op de juiste mol, poste alleen niet op een forum) Dus de nieuwe mensen hebben ook echt inzicht ..

 ::ok::





« Laatst bewerkt op: 9-03-2015, 23:15:28 door Lukie4, Reden: Inleiding geschreven »

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #1 Gepost op: 9-03-2015, 21:11:40 »
Syllie en Lo: jullie waren de enigen die enige reactie hadden naar zowel mij als een paar anderen mensen die in dit experiment meededen..
Leuk en bedankt daarvoor.
:-\\
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #2 Gepost op: 9-03-2015, 21:13:45 »
Hm... Volgens mij maak ik mij hier ook schuldig aan ::sorry::
Maar dat gaat dan volledig onbewust :-\\
« Laatst bewerkt op: 9-03-2015, 21:17:57 door Pac-Mol »
...óf niet!

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #3 Gepost op: 9-03-2015, 21:23:14 »
Syllie en Lo: jullie waren de enigen die enige reactie hadden naar zowel mij als een paar anderen mensen die in dit experiment meededen..
Leuk en bedankt daarvoor.


Als ik zo je berichten bekijk zijn er wel meer mensen die op je gereageerd hebben.
Het is niet leuk als je je genegeerd voelt maar ik denk niet dat de mensen op dit forum jou negeren.

Je zegt ook dat nieuwe mensen zelfs met geniale ingevingen genegeerd worden. Ik zou graag een voorbeeld daarvan zien want ik heb het idee dat iedereen hier open staat voor goede ideeën, ongeacht wie de bedenker is.


Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #4 Gepost op: 9-03-2015, 21:26:44 »
Ik vind dit een heel interessant draadje worden en ik wil hier graag wat over vertellen, maar ik geloof niet dat het Aflevering 3 topic daar geschikt voor is. Of het moet zijn dat je je verraden voelt, M0LF ::rofl::

Misschien is het een idee dat er centraal een topic gestart kan worden over de bevindingen van deze site (als die er al niet is)? Euh, het is niet zo dat ik daar mijn gal ga spuwen of zo hoor, maar af een toe een kritische, onderbouwde noot kan nooit kwaat lijkt me...

Ik vind jullie wel allemaal lief hoor! ::hug::

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #5 Gepost op: 9-03-2015, 21:28:00 »
(deze discussie staat volgens mij in het verkeerde topic)

Ik volg veel topics op dit forum, sowieso 2/3 wel. En van die topics lees ik álle berichten, ook al reageer ik niet overal op. Ik denk dat meer mensen dit doen. Er wordt niet altijd op alle berichten gereageerd, maar ze worden absoluut gelezen door (een deel van) de forumleden.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #6 Gepost op: 9-03-2015, 21:28:15 »
Het zal best zo zijn dat er op een forum sneller op je gereageerd wordt naarmate een persoon je beter "kent", maar iedereen begint bij nul. Als je een beetje doorzet word je vanzelf herkenbaarder en wordt er dus ook vanzelf meer op je gereageerd.

Offline M0LF

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #7 Gepost op: 9-03-2015, 21:35:20 »
Als ik zo je berichten bekijk zijn er wel meer mensen die op je gereageerd hebben.
Het is niet leuk als je je genegeerd voelt maar ik denk niet dat de mensen op dit forum jou negeren.

Je zegt ook dat nieuwe mensen zelfs met geniale ingevingen genegeerd worden. Ik zou graag een voorbeeld daarvan zien want ik heb het idee dat iedereen hier open staat voor goede ideeën, ongeacht wie de bedenker is.



Sorry als ik iemand anders die een reactie had gemist heb... Ik ben ingelogd geweest onder meerdere namen en meerdere ip adressen. Dat was de bedoeling ook...

Ik verzin het echt niet dat mensen die elkaar kennen hier voornamelijk op elkaar reageren... Ik heb honderden pagina's doorgespit... honderden reacties gelezen. Ik heb zelfs een reactie van Someone01 naar FS gelezen waarin die persoon duidelijk zei: word je genegeerd ofzo?

Het is ook geen verwijt trouwens, ik hoop dat dat duidelijk is. Ik wilde alleen een stukje vertellen wat mij is opgevallen is op dit forum.

Voel je niet aangevallen. Het is maar een experiment...

En niet moeilijk trouwens om te achterhalen dat het klopt wat ik zeg. Spit iedereen die hier veel post hun berichten maar door en vink aan wie naar wie reageert.. Veel werk, i know  ::rofl::




Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #8 Gepost op: 9-03-2015, 21:51:18 »
Wat heb jij een werk gehad om alle fora's door te spitten  ::jaja::

Wat betreft het genegeerd worden door mensen die al langer hier posten heb ik dat nooit echt zo ervaren.
Ik zit nu zelf ook net twee jaar hier dus voor sommigen wellicht nog een groentje (als je het zo wil noemen).

Natuurlijk zijn er hier veel die al vele jaren langer hier zitten en elkaar ook privé kennen of wellicht via de molfandag.

Als iemand iets post en ik ben het daar mee eens of oneens dan reageer ik inderdaad. Maar ik ga niet kijken van oh, dat is een nieuweling of een oude garde poster. Ik lees in ieder geval wel alles wat er gepost wordt.
Voor mij is iedereen gelijk en hebben we 1 gemeenschappelijke deler en dat is widm ( en wellicht andere series waarvan hier ook boarden zijn )

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #9 Gepost op: 9-03-2015, 21:59:39 »
Sorry als ik iemand anders die een reactie had gemist heb... Ik ben ingelogd geweest onder meerdere namen en meerdere ip adressen. Dat was de bedoeling ook...

Ik verzin het echt niet dat mensen die elkaar kennen hier voornamelijk op elkaar reageren... Ik heb honderden pagina's doorgespit... honderden reacties gelezen. Ik heb zelfs een reactie van Someone01 naar FS gelezen waarin die persoon duidelijk zei: word je genegeerd ofzo?

Het is ook geen verwijt trouwens, ik hoop dat dat duidelijk is. Ik wilde alleen een stukje vertellen wat mij is opgevallen is op dit forum.

Voel je niet aangevallen. Het is maar een experiment...

En niet moeilijk trouwens om te achterhalen dat het klopt wat ik zeg. Spit iedereen die hier veel post hun berichten maar door en vink aan wie naar wie reageert.. Veel werk, i know  ::rofl::




Ik vind het wel interessant wat je zegt. Dat moet veel werk zijn geweest, alles doorspitten en analyseren op interacties! ::vergroot::

Bijzonder dat je conclusie is dat veel mensen vooral op elkaar reageren. Misschien wel in het offtopic-topic en vergelijkbare topics, maar in de afleveringentopics had ik dat niet zo verwacht. Sneu ook als nieuwe mensen zich genegeerd voelen! Dat is zeker niet met opzet; ik kan me niet inbeelden dat er forummers zijn die op een fandag in een hoekje staan te smiespelen over die 'sukkels' van nieuwkomers. (Wel overigens dat het een komen en gaan is van forummers, maar dat is een heel ander verhaal).

Ik kan me wèl voorstellen dat je als langetijdsforummer afgaat op de kwaliteit van een eerste bericht. Nieuwe forummers zullen misschien vaker iets posten wat al eerder gezegd is, of een aanwijzing oprakelen die door de andere forummers als 'vergezocht' wordt beschouwd. Ik denk dat het ook te maken heeft dat doorgewinterde forummers hun ideeën op een bepaalde manier presenteren, die nieuwe forummers zich nog niet eigen hebben gemaakt. En tenslotte denk ik dat de frequentie van reacties ook wel eens bij de nieuwe forummers zelf kan liggen: sommige nieuwkomers in dit seizoen hebben al veel gepost en doen actief mee met alle discussies - en solliciteren zo naar uitgebreide reacties - terwijl anderen meer afwachtend zijn.

Wat betreft mezelf: ik moet helaas schuldig pleiten. ;D  Na zoveel jaar op dit forum post ik niet meer zoveel, en als ik het doe toch vaak in reactie op mensen die ik al een aantal jaartjes ken. ::joehoe::

Hoe dan ook kijk ik er weer naar uit op de aankomende fandag nieuwe forummers te leren kennen! En ik wil daarbij zeggen aan nieuwe forummers: voel je vooral niet geïntimideerd door een 'bekende' forumnaam. We hebben allemaal dezelfde hobby!
Tell me what your telescope says

Offline mollientje

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #10 Gepost op: 9-03-2015, 22:07:09 »
Hm.. ik ben ook een groentje. Lees wel al twee jaar mee maar verder dan dat kom ik niet. De enkele keren dat ik iets (totaal onzinnigs) roep heb ik mij niet genegeerd gevoeld. En het is logisch dat niemand mij kent als ik bijna nooit iets post. Wie weet, stalk ik jullie volgend jaar met de een na de andere (onzinnige) posts ;)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #11 Gepost op: 9-03-2015, 22:07:55 »
Sorry als ik iemand anders die een reactie had gemist heb... Ik ben ingelogd geweest onder meerdere namen en meerdere ip adressen. Dat was de bedoeling ook...
Onder het account MOLF hadden Joost2, Jaapie, Moedermol en ik al mistens één keer op een bericht van je gereageerd voordat je deze 'bekentenis' hier plaatste (misschien vergeet ik nu iemand). Dan vind ik het jammer dat je hier plaatst dat er maar twee mensen op jou hebben gereageerd.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline M0LF

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #12 Gepost op: 9-03-2015, 22:14:44 »

Als iemand iets post en ik ben het daar mee eens of oneens dan reageer ik inderdaad. Maar ik ga niet kijken van oh, dat is een nieuweling of een oude garde poster. Ik lees in ieder geval wel alles wat er gepost wordt.


Jouw naam kwam ook naar boven alszijnde objectieve forummer..Als meest genoemd in onze onderzoeksgroep  :D
Ik wil daarmee trouwens niemand anders mee benadelen , reageer alleen even op Syllie

Wat mij verder opviel is dat iedereen hier altijd een reactie op de gb naam Heinz heeft.. Kennelijk is die persoon 'bekend' in de widm forum wereld.

Ondanks dat hij op Freek zat vorig jaar (haha sorry moest het ff zeggen, heb niet voor niets alles uitgespit)Dit jaar kwam deze persoon overigens wel weer met het beste overzicht aan Margriet hints dus dat maakt het wel goed  8)

Ik vind jullie echt allemaal geweldig en echte inspectors en geniet al jaren van dit forum..

Het was maar een experiment en ben zelf blij met mijn bevindingen die overigens goed aansluiten bij mijn opleiding psychologie die ik jaren geleden heb afgerond




Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #13 Gepost op: 9-03-2015, 22:29:06 »
Wat mij verder opviel is dat iedereen hier altijd een reactie op de gb naam Heinz heeft.. Kennelijk is die persoon 'bekend' in de widm forum wereld.

Ondanks dat hij op Freek zat vorig jaar (haha sorry moest het ff zeggen, heb niet voor niets alles uitgespit)Dit jaar kwam deze persoon overigens wel weer met het beste overzicht aan Margriet hints dus dat maakt het wel goed  8)

 ::trots:: ::rofl:: Ik begrijp niet helemaal wat je wil zeggen met Freek/Margriet en wat het "goed" maakt dat er zoveel op mij gereageerd wordt, maar dat je mijn naam vaak tegenkomt is waarschijnlijk ook omdat ik zelf veel post en ook op iedereen reageer, of diegene nou 13 minuten of net als ik 13 jaar actief is op dit forum. :)

Overigens is dit geen verdediging of iets, ik vind je onderzoek juist erg interessant en zoals ik al zei zal het zeker zo zijn dat naarmate je meer post, je herkenbaarder wordt en er meer op je gereageerd wordt. (13 jaar geleden zal er ook vast een stuk minder op mij gereageerd zijn dan afgelopen jaar.)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #14 Gepost op: 9-03-2015, 22:32:47 »
Sorry als ik iemand anders die een reactie had gemist heb... Ik ben ingelogd geweest onder meerdere namen en meerdere ip adressen. Dat was de bedoeling ook...

Mij maakt het niet uit hoor. Jij voelt je genegeerd terwijl er meerdere mensen gewoon een reactie op je hebben geplaatst.

Citaat

Ik verzin het echt niet dat mensen die elkaar kennen hier voornamelijk op elkaar reageren... Ik heb honderden pagina's doorgespit... honderden reacties gelezen. Ik heb zelfs een reactie van Someone01 naar FS gelezen waarin die persoon duidelijk zei: word je genegeerd ofzo?

Je zei eerst nog dat je genegeerd werd, en nu zeg je dat mensen die elkaar kennen op elkaar reageren. Dat is al iets heel anders dan genegeerd worden.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #15 Gepost op: 9-03-2015, 22:33:12 »
Voor mij geldt ook dat ik niet altijd de tijd neem om een topic door te lezen. Dan scan ik het gewoon een beetje door, en bij een bekende avatar ga je automatisch kijken wat diegene dan zoal heeft gepost. Dat merk je toch sneller op dan een scherpe analyse an sich.  (Van die personen weet je ook beter wat je kan verwachten, heb je ook meer een 'beeld' bij qua persoon, etc.)
...óf niet!

Offline M0LF

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #16 Gepost op: 9-03-2015, 22:42:38 »
::trots:: ::rofl:: Ik begrijp niet helemaal wat je wil zeggen met Freek/Margriet en wat het "goed" maakt dat er zoveel op mij gereageerd wordt, maar dat je mijn naam vaak tegenkomt is waarschijnlijk ook omdat ik zelf veel post en ook op iedereen reageer, of diegene nou 13 minuten of net als ik 13 jaar actief is op dit forum. :)

Overigens is dit geen verdediging of iets, ik vind je onderzoek juist erg interessant en zoals ik al zei zal het zeker zo zijn dat naarmate je meer post, je herkenbaarder wordt en er meer op je gereageerd wordt. (13 jaar geleden zal er ook vast een stuk minder op mij gereageerd zijn dan afgelopen jaar.)

Wat ons opviel is dat ondanks dat je er vorig jaar naast zat , er op jou het meest METEEN gereageerd wordt. En ook echt meteen door meerdere mensen..

haha dat is natuurlijk een compliment. Jij viel idd ook op als iemand die ondanks de vele jaren op dit forum nog steeds op de 'newbees' gereageerd heeft..

Uit ons onderzoek blijkt echter dat dat niet voor iedereen geldt... Ik wil gewoon echt geen gb namen gaan noemen omdat het niet mijn doel is om mensen te kwetsen of te benadelen in dit verhaal.. Ze doen het echter niet met opzet.. Dat was ook het interessante van het onderzoek

Vind het leuk om te lezen dat bijv Pac-Mol zelf zegt dat hij er waarschijnlijk ook schuldig aan is zonder zijn bedoeling...(dat wijst op zelf inzicht)

En kan me niet voorstellen dat niet meer mensen zichzelf hierin herkennen als ze er even bij stil gaan staan.

Is ook logisch. Altijd leuk om met mensen die je al kent van molfandagen of anderzijds gesprekken te hebben op een forum..

Wees je er echter bewust van en omarm de nieuwelingen


Edit: Mollenmania: Je mist het verhaal denk ik. Ik voel me niet genegeerd. Ik ben bezig geweest met een onderzoek. Voelde dus vrij weinig  ;)
Was de bedoeling dat het objectief was en is uitgevoerd door 10 verschillende mensen
 

« Laatst bewerkt op: 9-03-2015, 22:47:19 door M0LF »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #17 Gepost op: 9-03-2015, 23:00:15 »
Interessant onderzoek ::ok::. Wel in het verkeerde topic, maar interessant haha.

Ik ben ook wel benieuwd naar het gehele onderzoek. Ik kan hier niet goed voor mezelf spreken aangezien ik vrijwel niet post in dit gedeelte van het forum, maar het is wel opvallend. Ik heb namelijk het idee dat in de relaxhoek dit echt het tegenovergestelde is. Daar worden nieuwelingen altijd met open armen ontvangen. Terwijl dit op hetzelfde forum is.

And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #18 Gepost op: 9-03-2015, 23:04:59 »
Edit: Mollenmania: Je mist het verhaal denk ik. Ik voel me niet genegeerd. Ik ben bezig geweest met een onderzoek. Voelde dus vrij weinig  ;)
Was de bedoeling dat het objectief was en is uitgevoerd door 10 verschillende mensen

Ik denk niet dat ik iets mis hoor. Jij zegt dat je genegeerd bent en geeft daar als argument voor dat er maar 2 mensen zijn die op je posts gereageerd hebben. Dit klopt niet, zoals Regis Filia al aangaf.

Nogmaals, kan je een voorbeeld geven van een nieuwe forummer die een geniale opmerking had die genegeerd werd?

Ik ga geen gb namen noemen , maar wat mij is opgevallen is dat velen mensen die hier nieuw zijn meer genegeerd worden ondanks hun soms geniale opmerkingen dan anderen ..

Leuk dat je een onderzoek doet hoor maar ik zie dan ook graag je resultaten, en niet alleen de conclusie.



Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #19 Gepost op: 9-03-2015, 23:15:11 »
Ik heb wel een tip voor je om minder 'genegeerd' te worden: ga naar de chat. Zo ben ik ook ooit begonnen. Nieuwkomers zijn er altijd van harte welkom en je krijgt er meteen antwoord op al je geniale theorieën. Dat mensen op het forum meer op sommige mensen reageren komt er misschien door dat ze gewend zijn om op die mensen te reageren, of omdat ze het al over dit onderwerp gehad hebben op de chat, er over hebben kunnen nadenken en dus al eerder een antwoord klaar hebben.
The British are not impressed.