Auteur Topic: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek  (gelezen 39864 keer)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #60 Gepost op: 28-02-2015, 15:08:36 »

"Je was de beste bliksemafleider die ik me kon wensen. Bedankt voor alles. De mol."


Maar ik zie dat eerder Margriet tegen Rik zeggen hoor. Was hij niet degene die zoveel geld uit de pot haalt voor de mol..en iedereen die dat opvallend vindt...

Betere bliksemafleider kan je niet hebben dan Rik.

Offline Eline91

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #61 Gepost op: 28-02-2015, 15:20:55 »
Maar ik zie dat eerder Margriet tegen Rik zeggen hoor. Was hij niet degene die zoveel geld uit de pot haalt voor de mol..en iedereen die dat opvallend vindt...

Betere bliksemafleider kan je niet hebben dan Rik.

Ik baseer mij hier op de overzichten van Hulpmol en DeDominee, die denken dat deze zin bij Margriet zou moeten horen.

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #62 Gepost op: 28-02-2015, 15:22:20 »
Wat een helder overzicht, Hulpmol!

"Je was de beste bliksemafleider die ik me kon wensen. Bedankt voor alles. De mol."

Het feit dat deze zin dus zeer waarschijnlijk bij Margriet hoort vind ik er sterk op duiden dat Rik de mol is (Aangezien Marlijn collectief is afgeschreven). Het lijkt mij een hele rare zin om als mol aan jezelf te sturen, zeker aangezien Margriet het hele seizoen door zo vele kandidaten verdacht werd. Als zij zelf de mol was, was ze helemaal geen goede bliksemafleider. Als Rik de mol is was Margriet echter wel een fantastische bliksemafleider. Ze nam alle verdenkingen op zich, waardoor Rik gemakkelijker kon mollen. Iedereen had immers toch alle focus op Margriet.

Afijn, ik graaf mijn tunneltje dieper. ;)

Wow, klinkt goed! En eigenlijk heel logisch.
Ik graaf met je mee ;)

Maar ik zie dat eerder Margriet tegen Rik zeggen hoor. Was hij niet degene die zoveel geld uit de pot haalt voor de mol..en iedereen die dat opvallend vindt...

Betere bliksemafleider kan je niet hebben dan Rik.

Nou dat denk ik niet ::ohno:: Margriet word juist door iedereen (kandidaten) verdacht vanaf het begin, Rik niet. Dus is juist Margriet een goede bliksemafleider voor Mol Rik. En niet andersom.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2015, 16:11:27 door Molletjuh »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #63 Gepost op: 28-02-2015, 15:26:47 »
Ik baseer mij hier op de overzichten van Hulpmol en DeDominee, die denken dat deze zin bij Margriet zou moeten horen.

Ik zal even uitleggen hoe ik de slotzinnen heb geplaatst, want 2 van de 3 waren niet te zien tijdens de opdracht zelf.

Dus Margriet krijgt als afsluitende zin 'Maar ach, een leugentje om bestwil kan voor niemand kwaad. Bedankt, De Mol!'

Die 'Maar' zegt iets over de voorgaande zin, want dat is de functie van het woord 'maar'. De enige zin die echt over liegen gaat is de 4e zin van Rik. Dus dat leugentje om bestwil moet bij Rik.

Omdat we weten dat Marlijn haar afsluiter (over de bliksemafleider) fout is (en bovendien oorspronkelijk al in haar envelop zat), moet die bij Margriet horen.

Door eliminatie vinden we dan bij wie de laatste afsluiter moest horen.

1 ding moet ik hier opmerken: Cruciaal is de aanname dat niemand een zin voor zichzelf heeft gekregen.

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #64 Gepost op: 28-02-2015, 16:03:28 »
Goed uitgezocht Hulpmol ::ok::

10. Je hebt de pot een hoop gekost, maar je was voor mij van onschatbare waarde. Bedankt voor alles, De Mol!

Rik die jokers koopt met geld uit de pot om ze vervolgens weg te geven aan Marlijn?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #65 Gepost op: 28-02-2015, 16:42:23 »
Margriet heeft een zin voor Marlijn:

Marlijn, wat hadden we een fijn verbond samen.
Aan het eind van de opdracht leest Marlijn voor:
Marlijn wat hadden we het fijn samen( doorgegeven door Rik)

Heeft Rik de zin veranderd omdat het hem anders verdacht maakt?

Nee, want rond 34 minuten in de uitzending horen we Rik deze zin goed aan Marlijn doorgeven.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #66 Gepost op: 28-02-2015, 16:43:38 »
Ik dacht een goed overzicht te hebben en zie nu ineens dingen waarbij ik denk huh, waar komt dat vandaan.

Moedermol, hoezo had Rik 6 zinnen?? Ik tel er maar 5 namelijk.

Ik ga zo wat paracetamol naar binnen werken en dan nog een keer kijken want snap er geen jota meer van hoe het nu gehusseld zit  ::rofl:: ::rofl::

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #67 Gepost op: 28-02-2015, 16:52:08 »
Voor mij is dit in ieder geval duidelijk: Rik heeft hier sowieso met 3 zinnen geknoeid en met die 3 zinnen was hij zeker dat de 3 verhaaltjes allemaal fout zouden zijn.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #68 Gepost op: 28-02-2015, 16:52:41 »
Ik moet wel zeggen dat Rik het verdachtst uit deze opdracht komt wat mogelijke molacties betreft. Niet gek ook omdat hij in het midden stond. Maar dat gezicht van hem; hij schaamde en ergerde zich volgens mij dood. (En niet gek ook; wat een verschrikkelijke opdracht was dit zeg.)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #69 Gepost op: 28-02-2015, 17:28:11 »
De tactiek die ik als kandidaat had gekozen was Rik zijn 5 zinnen eerst doorgeven en die 500 euro al cashen. Elke lijn naar hem is een directe lijn omdat hij in het midden staat en zijn tekstje is het makkelijkste samen te stellen. Nu heeft deze groep er weer voor gekozen om alles door elkaar te doen en zonder enige structuur/tactiek deze opdracht in te gaan. Er gaat donderdag behoorlijk wat afgelachen worden aan die tafel denk ik als ze zien hoe bepaalde opdrachten simpeler opgelost hadden kunnen worden en hoe de Mol dat voorkomen heeft. :D

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #70 Gepost op: 28-02-2015, 18:07:18 »
Heb nog eens naar de opdracht zitten kijken.

Ze moeten alleen die vragen doorgeven waarvan ze denken dat die voor iemand anders is.

Margriet geeft al haar zinnen door waarbij ik vermoed dat 1 zin voor haar zelf is, maar al haar zinnen komen aan bij de juiste persoon. Echter haar zin voor Marlijn, maar ach een leugentje voor bestwil komt niet voor in de tekst van Marlijn bij afloop. Ik gok er op dat deze tekst bij haar zelf hoorde, gezien ... sometimes it's good to do something bad.

Dan heeft Marlijn een zin: Je koos voor een onverbrekelijk verbond, maar is dat nou een slimme zet of graaf je hiermee je eigen graf. Nu wordt deze zin niet geschreeuwd dus of het is niet laten zien of ze heeft hem zelf gehouden. Ik heb namelijk haar maar 4 zinnen horen schreeuwen

Dan heeft Rik maar 2 zinnen van zijn lijstje geschreeuwd wat we gezien hebben. Dus mis ik bij hem 3 zinnen maar die komen wel weer naar voren in de uiteindelijke verhaaltjes. (zal spreadsheet bijvoegen)

Dan moeten de verhaaltjes voor zover ik gok worden:

Rik, ik dacht aan jou een harde dobber te hebben
De rechtschapen journaalpresentator op wie heel Nederland blind vertrouwt
Maar toen ik je twee jokers aanbood voor 750 euro hoefde je niet lang na te denken.
Om je eigen huid te redden beloog je bliksemsnel de hele groep op een iemand na
Je was de beste bliksemafleider die ik me kon wensen. Bedankt voor alles. De Mol

Marlijn, wat hadden we een fijn verbond samen
Je acteertalent kwam niet alleen jou van pas, maar heeft mij ook veel opgeleverd
Je kocht maar wat graag jokers voor een ondermaatse prestatie in een opdracht
Je koos voor een onverbrekelijk verbond, maar is dat nou een slimme zet of graaf je hiermee je eigen graf.
Je hebt de pot een hoop gekost, maar je was voor mij van onschatbare waarde. Bedankt voor alles. De Mol

Margriet, we hadden vanaf het begin af aan een stilzwijgend verbond
Je was op mijn verzoek in no time penningmeester
Al discussiërend hield jij grote bedragen uit de pot
Jij had net als andere finalisten geen moeite met diefstal uit de pot voor jokers
Maar ach, een leugentje om bestwil kan voor niemand kwaad. Bedankt voor alles. De mol!


Enige wat ik niet snap is dat Art zegt dat ze een vraag teveel heeft (althans niet in het verhaaltje maar wellicht doelt Art op 1 vraag die ze kreeg maar niet gebruikt heeft.... Geen idee.


 

Offline Blieb2013

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #71 Gepost op: 28-02-2015, 18:17:44 »
Naar aanleiding van de postings van Syllie en Hulpmol kan het volgens mij ook zo zijn:

Margriet, we hadden vanaf het begin een stilzwijgend verbond
Al discussiërend hield jij grote bedragen uit de pot
Jij had net als andere finalisten geen moeite met diefstal uit de pot in ruil voor jokers.
Je hebt de pot een hoop geld gekost maar voor mij was je van onschatbare waarde. Bedankt voor alles. De mol. (deze had Rik maar was volgens Art niet voor hem bestemd)

Rik, ik dacht aan jou een harde dobber te hebben.
De rechtschapen journaalpresentator op wie heel Nederland blind vertrouwt.
Maar toen ik je twee jokers aanbood voor 750 euro hoefde je niet lang na te denken.
Om je eigen huid te redden beloog je bliksemsnel de hele groep op een iemand na.
Je was de beste bliksemafleider die ik me kon wensen. Bedankt voor alles. De mol. (deze had Marlijn maar zij had er volgens Art een teveel)

Marlijn, wat hadden we het fijn samen.
Je acteertalent kwam niet alleen jou van pas maar heeft mij ook veel opgeleverd.
Je kocht maar wat graag jokers in ruil voor ondermaatse prestaties in een opdracht.
Je koos uiteindelijk voor een onverbrekelijk verbond, maar is dat nou een slimme zet of graaf je hiermee je eigen graf?

Wat ook nog kan:

Margriet, we hadden vanaf het begin een stilzwijgend verbond
Al discussiërend hield jij grote bedragen uit de pot
Jij had net als andere finalisten geen moeite met diefstal uit de pot in ruil voor jokers.
Je koos uiteindelijk voor een onverbrekelijk verbond, maar is dat nou een slimme zet of graaf je hiermee je eigen graf?
(Marlijn had deze, maar had er volgens Art een te veel. Deze zin kan slaan op het onverbrekelijke verbond Mol Margriet-nepkandidaat Margriet als zij de mol is. Overigens valt mij op dat bij de vorige zin geen "andere kandidaten" maar "andere finalisten" staat. Margriet geen kandidaat, maar mol dus?)

Rik, ik dacht aan jou een harde dobber te hebben.
De rechtschapen journaalpresentator op wie heel Nederland blind vertrouwt.
Maar toen ik je twee jokers aanbood voor 750 euro hoefde je niet lang na te denken.
Om je eigen huid te redden beloog je bliksemsnel de hele groep op een iemand na.
Je was de beste bliksemafleider die ik me kon wensen. Bedankt voor alles. De mol. (deze had Marlijn maar zij had er volgens Art een teveel)

Marlijn, wat hadden we het fijn samen.
Je acteertalent kwam niet alleen jou van pas maar heeft mij ook veel opgeleverd.
Je kocht maar wat graag jokers in ruil voor ondermaatse prestaties in een opdracht.
Je hebt de pot een hoop geld gekost maar voor mij was je van onschatbare waarde. Bedankt voor alles. De mol. (deze had Rik maar het was volgens Art niet voor hem bestemd. Bij deze laatste is het wel zo dat er bij Marlijn twee weg gaan en een terug komt, terwijl Art niet heeft gezegd dat er bij Marlijn een ontbrak. Hij zei enkel dat zei er een te veel had en bij Rik dat de laatste niet voor hem bestemd was.)

Ik ga voor de laatste uitleg en stap definitief over van Rik naar Margriet. Nou, ok, schiet maar  ;D.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #72 Gepost op: 28-02-2015, 18:21:22 »
Volgens Art:

Rik en Marlijn hadden een zin teveel. Van beiden was dat de laatste zin.
Margriet had twee zinnen te weinig.

De zin die teveel was bij Rik:
Je hebt de pot een hoop gekost maar voor mij was je van onschatbare waarde.

De zin die teveel was bij Marlijn:

Je was de beste bliksemafleider die ik me kon wensen.

De zin over de bliksemafleider hoort m.i. bij Margriet.
De eerste zin zou ook op Marlijn van toepassing kunnen zijn.

Nee, Rik had geen zin teveel volgens Art. Alleen zijn laatste zin was fout.
Marlijn had 1 zin teveel en dat is dan een zin die ze niet heeft doorgegeven omdat ze dacht dat die op haar slaat en haar laatste zin was fout.


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #73 Gepost op: 28-02-2015, 18:22:57 »
Het lijkt er op dat we in een discussie terecht komen zoals #TheDress. Iedereen heeft een andere visie op hoe de tekstjes moeten worden samengesteld. ;D

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #74 Gepost op: 28-02-2015, 18:56:04 »
 ::rofl::
Nee hoor. Iedereen maakt de teksten passend om de mol die hij / zij verdenkt en dat is prima :D

Offline moltipper

  • Forumlid
Margriet 'zinloos'
« Reactie #75 Gepost op: 28-02-2015, 19:02:56 »
Margriet kwam 3 vragen tekort.
Zou dit misschien te maken hebben met de titel van de aflevering?
Want de titel is zinloos.
En Margriet was zinloos!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #76 Gepost op: 28-02-2015, 19:07:00 »
Dat is inderdaad de meest voor de hand liggende verklaring van de afleveringtitel.

Was al genoemd in de topic "afleveringtitels", en wat cryptischer al genoemd in antwoord #1 van deze topic, maar dat is waarschijnlijk wel de juiste uitleg. :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #77 Gepost op: 28-02-2015, 19:08:01 »
::rofl::
Nee hoor. Iedereen maakt de teksten passend om de mol die hij / zij verdenkt en dat is prima :D

Het probleem lijkt vooral dat men denkt dat een bepaald tekstje geschreven is voor een Mol en de andere 2 voor een kandidaat. De inhoud lijkt me gewoon irrelevant om de Mol te achterhalen. Als er al iets in zit dan is het een letterspelletje. De 15e letter nemen uit elke zin bijvoorbeeld. ;D

Offline DylanS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #78 Gepost op: 28-02-2015, 19:14:40 »
De eerste zin zegt alles:

Marlijn,
Wat hadden we een fijn verbond samen


Met wie had Marlijn nu een verbond?


Als Rik de mol is, zouden ze dit zomaar als hint uit kunnen leggen. Maar naar mijn mening word hiermee het verbond met de mol, via de molbrieven bedoeld.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #79 Gepost op: 28-02-2015, 19:16:37 »
Ik denk dat het helemaal geen zin heeft om de juiste brieven samen te stellen.

Bedoel je nou dat dat 'zinloos' is? ;-)