Auteur Topic: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid  (gelezen 48070 keer)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #60 Gepost op: 31-01-2015, 04:58:53 »
Enige wat ik kan bedenken is  ze de testschermmuisklikken slordig monteren en die niet altijd kloppen, wat erg jammer zou zijn.
Die kloppen ook niet. Die worden achteraf gemaakt. In seizoen 8 had mol Dennis alle vragen op zichzelf ingevuld en ze dus ook allemaal goed, maar in beeld zien we hem antwoorden aanklikken die op bijv. Edo sloegen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Aflevering
« Reactie #61 Gepost op: 31-01-2015, 09:26:45 »
Klopt het dat Sofie Tygo de koker laat pakken die verbonden is aan de stelling dat Freek 1000€ opgestuurd heeft? Sofie moet

Offline tommiiee

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #62 Gepost op: 31-01-2015, 12:01:07 »
Is er een fragment waar we kunnen zien hoe de vakjes nou precies genummerd zijn? Wanneer dit het geval is kunnen we iig bekijken hoeveel vragen iedereen goed heeft. Welke vraag ze goed hebben beantwoord lijkt me lastiger speuren

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #63 Gepost op: 31-01-2015, 13:13:16 »
Toch vrij eenvoudig? Elke vraag die gesteld wordt aan een kandidaat correspondeert met één van de nummers van de kaartjes die die kandidaat heeft getrokken, en ook met één de veertien vakjes. Als het antwoord juist was, maag er in dat vak gegraven worden.
Blijkbaar is het toch niet zo eenvoudig want "één van de twee" is natuurlijk volstrekt ambigu.

« Laatst bewerkt op: 31-01-2015, 19:28:55 door KVilsteren »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #64 Gepost op: 31-01-2015, 13:23:46 »
Die kloppen ook niet. Die worden achteraf gemaakt. In seizoen 8 had mol Dennis alle vragen op zichzelf ingevuld en ze dus ook allemaal goed, maar in beeld zien we hem antwoorden aanklikken die op bijv. Edo sloegen.
het doet er inderdaad helemaal niet toe wat de mol invult, zijn groene scherm staat los van zijn antwoorden. Wel is het zo dat wat ie vertelt, een beetje moet overeenkomen met wat in beeld te zien is.

Het staat namelijk een beetje slordig, als je zegt: "Marlijn is volgens mij de mol", terwijl er een shot is gemonteerd, waarin te zien is dat de naam van Rik wordt aangeklikt.

Offline molfan86

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #65 Gepost op: 31-01-2015, 13:30:30 »
Wie welk nr goed heeft, wordt al een keer genoemd
(Want Art zegt dat 1-4-6-7-9-10-12 juist zijn)
Maar even voor het volledige overzicht op een rij en daarnaast in welk vak ze zijn graven!

Carolina   antw 10 goed   -  gaat graven in vak 9   = vak van Chris
Martine    geen antw goed -  gaat graven in vak 6  = vak van Marlijn
Margriet   antw 1 goed    -   gaat graven in vak 10 = vak van Carolina
Rik        antw 7 goed    -      graaft in eigen vak    = vak 7
Chris      antw 9en12 goed-   graaft in vak 1         = vak van Margriet
Marlijn    antw 6 goed    -    graaft in vak 12        = vak van Chris
Viktor     antw 4 goed    -    graaft in eigen vak    = vak 4

Wat wil de mol?
*Graag graven
*Geen geld in de pot

Welke positie is voor de mol belangrijk?
*Als de mol bij voorbaat al een antwoord foutief beantwoord heeft en dat er daardoor geen geld in het spel kwam, dan is het waarschijnlijk dat de mol als één van de eerste kaartjes pakte.
*De mol graaft in zijn eigen vak en zorgt dat het geld niet gevonden wordt.

Ik vond dit echt een geweldige opdracht.... :-)
« Laatst bewerkt op: 31-01-2015, 13:33:23 door molfan86 »

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #66 Gepost op: 31-01-2015, 14:36:48 »
Klopt het dat Sofie Tygo de koker laat pakken die verbonden is aan de stelling dat Freek 1000€ opgestuurd heeft? Sofie moet

Je loopt een seizoen achter  ???

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #67 Gepost op: 31-01-2015, 14:43:00 »
Je begint met "toch vrij eenvoudig" en vervolgens komt er een aanname... Deze opdracht is erg onduidelijk (in beeld gebracht) imho, stel wanneer het zo is zoals jij zegt dan hadden ze misschien beter eerst de vragen kunnen stellen en pas daarna de cijfers door de kandidaten laten trekken. Nogmaals, het verband tussen de cijferkaartjes, de vragen en de vakken is moeilijk te vinden.

Het had wat duidelijker gekund en het is inderdaad een beetje een aanname, maar wel een redelijk voordehandliggende verklaring als je 14 vragen, 14 kaartjes en 14 vakjes hebt, je de woorden van Art erbij betrekt en er een hoop mensen zijn die dezelfde conclusie trekken, waaronder de mensen van Moltalk. En dat het een beetje ambigu is welke vraag voor elke kandidaat bij welke van zijn twee vragen hoort, zou zijn omdat het anders wel heel erg makkelijk wordt. Vergelijk het met de 'blik in de toekomst'-opdracht vorig jaar, waarbij we wel wisten hoeveel vragen ieder naar waarheid had beantwoord, maar als dat er maar één was, we niet zeker wisten welke dat was.

Met 'toch vrij eenvoudig' bedoelde ik dus iets als 'Er is toch een vrij eenvoudige verklaring mogelijk' voor wat de betekenis was van de kaartjes met de nummers en wat die te maken hadden met de vakken. Eentje die imho eenvoudiger is dan de gesuggerereerde verklaring dat de nummers overeen zouden zijn gekomen met testvragen. Dat is pas een volledig uit de lucht gegrepen aanname.

toevoeging:

Je loopt een seizoen achter  ???

Ik geloof dat Joff daar halverwege de tweede zin ook achterkwam :-)
« Laatst bewerkt op: 31-01-2015, 14:45:02 door tumtum »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #68 Gepost op: 31-01-2015, 15:35:45 »
De Mol gaat m.i. natuurlijk graag graven in een vak waarvan de mol weet dat daar iets ligt, en het vervolgens niet opgraven/wegscheppen/laten liggen. Zoals Caroline gaat graven in het vak van (het goede antwoord van) kandidaat Chris bijvoorbeeld.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #69 Gepost op: 31-01-2015, 15:46:41 »
Carolina nr. 10-11, Art vraagt als eerste naar vraag 11 in de test, naar waarheid geantwoord. Vraag 20 gelogen.
Martine nr. 3-13, Art vraagt naar vraag 18 in de test, gelogen. Vraag 20 gelogen.
Margriet nr. 1-2, Art vraagt naar vraag 12 in de test = 1&2?, gelogen. Vraag 20 naar waarheid geantwoord.
Rik nr. 7-14, Art vraagt naar vraag ? in de test = gelogen. Vraag 20 naar waarheid geantwoord.
Chris nr. 9-12, Art vraagt naar vraag 12 in de test, naar waarheid geantwoord. Vraag 20 naar waarheid geantwoord.
Marlijn nr. 6-8, Art vraagt naar vraag 7 in de test, naar waarheid geantwoord. Vraag 20 gelogen.
Viktor nr. 4-5, Art vraagt naar vraag 19 in de test, naar waarheid geantwoord. Vraag 20 naar waarheid geantwoord.

Vak 1 = nr 1 Margriet, graaft in vak 1? (=aangenomen dat elke kandidaat zijn/haar eigen vak wil bewaken)
Vak 4 = nr 4 Viktor, graaft in vak 4? (=aangenomen dat elke kandidaat zijn/haar eigen vak wil bewaken)
Vak 6 = nr 6 Marlijn, graaft in vak 6? (=aangenomen dat elke kandidaat zijn/haar eigen vak wil bewaken)
Vak 7 = nr 7 Rik, graaft in vak 7? (=aangenomen dat elke kandidaat zijn/haar eigen vak wil bewaken)
Vak 9 = nr 9 Chris, Martine graaft in vak 9  ???
Vak 10 = nr 10 Carolina, graaft in vak 10? (=aangenomen dat elke kandidaat zijn/haar eigen vak wil bewaken)
Vak 12 = nr 12 Chris, graaft in vak 12? (=aangenomen dat elke kandidaat zijn/haar eigen vak wil bewaken)

Alleen bij Carolina en Chris lijkt het te kloppen met de nummers die ze trokken, als in: Art stelde vraagnr. 11 en naar vraag 12 bij Chris volgens de flashbacks. Martine had dus niet mogen graven want twee keer gelogen = geen kans om dichterbij de schat te komen? Graaft toch in vak 9 ("ik begin wel bij 9") van Chris (want twee keer naar waarheid geantwoord).
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #70 Gepost op: 31-01-2015, 16:45:29 »
De Mol gaat m.i. natuurlijk graag graven in een vak waarvan de mol weet dat daar iets ligt, en het vervolgens niet opgraven/wegscheppen/laten liggen. Zoals Caroline gaat graven in het vak van (het goede antwoord van) kandidaat Chris bijvoorbeeld.


Ik denk dat de mol er in zijn eigen antwoorden gewoon voor zorgt het geldvak uit te schakelen. Het is erg risicovol om te graven en te hopen dat de medekandidaten het geld niet zien liggen. We moeten dus kijken naar wie de 7 andere vakken uit heeft geschakeld.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #71 Gepost op: 31-01-2015, 17:51:34 »
Ik denk dat de mol er in zijn eigen antwoorden gewoon voor zorgt het geldvak uit te schakelen. Het is erg risicovol om te graven en te hopen dat de medekandidaten het geld niet zien liggen. We moeten dus kijken naar wie de 7 andere vakken uit heeft geschakeld.


Maar dan moet de Mol wel invloed hebben op welke kaart hij pakt. Die was er schijnbaar niet. Tenzij de kaart gemarkeerd was ofzo (lijkt me niet), maar dan nog moet je er op tijd bij zijn. Misschein zegt dit iets over Carolina, die als eerste mag pakken? ... Al zou ik dat wel flauw vinden, want de Mol zou dan wel duidelijk geholpen worden.

We weten ook niet wat de beloning was. Misschien ging deze opdracht over iets anders (info, of zoals bijna elke opdracht dit jaar: jokers) want echt mollen lijkt hier vrij moeilijk.

Of de Mol moet iets gevonden hebben en datgene snel verborgen hebben. Heb het nog niet teruggezien, maar het schijnt dat Rik zoiets lijkt te doen.

EDIT: zoals Mollem hierboven dus suggereert inderdaad (de mogelijke moltactiek).
« Laatst bewerkt op: 31-01-2015, 17:54:30 door tumtum »

Offline tartarus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #72 Gepost op: 31-01-2015, 19:29:54 »
Mij vielen de handvaten van de scheppen op. Allemaal rood, op 1 na.
Volgens mij heeft Carolina de schep met het zwarte handvat.
"hier klopt wat niet", zei de hartchirurg

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #73 Gepost op: 31-01-2015, 19:30:16 »
en een groene voor Victor. Betekent dus waarschijnlijk niets.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #74 Gepost op: 31-01-2015, 21:07:44 »
Ik vind dat gesprek tussen Viktor en Carolina ook nog steeds raar. Op het screenshot de pagina hiervoor zie je duidelijk dat Carolina niet in het buitenste vak aan het graven is. Ik vind het opvallend dat ze zich dit niet meer kan herinneren als ze de opdracht met Viktor aan het bespreken is. Toch wel opvallend.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #75 Gepost op: 31-01-2015, 21:26:33 »
Spreek je de waarheid bij jouw vraag, mag je in 1 van je 2 vakjes graven
Spreek je de waarheid bij jouw vraag, mag iemand in 1 van je 2 vakjes graven.

Mensen hoeven niet in hun eigen vak te graven.

Als de mol slim is graaft ie in het vak met de "beloning" mits dat erbij zit (ongeacht bij wie dat vak hoort), en dan gewoon niet heel diep.

Het enige dat mij opviel is dat Carolina niet diep heeft gegraven. Weet niet of dat al genoemd is. Kan tunnelvisie zijn, maar nog altijd heeft Carolina nog altijd niets gedaan dat ik niet verdacht vond...
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline tartarus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #76 Gepost op: 31-01-2015, 22:25:13 »
De mol weet natuurlijk in welk vak het geld ligt.
Het is dus zaak dat de mol dat vak krijgt, en die vraag dan fout antwoord. Dan mag er niet in gegraven worden.
Om daarbij niks aan het toeval over te laten, moet de mol dus als eerste de kaartjes met de nummers kiezen. Er wordt dan ook niet gevraagd wie als eerste wilt, maar aangewezen: carolina.
"hier klopt wat niet", zei de hartchirurg

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #77 Gepost op: 31-01-2015, 22:28:55 »
Als het geld in één vak lag, en Carolina is de Mol, dan had deze opdracht helemaal geen zin. Dan konden de kandidaten doen wat ze wilden, er zou dan geen enkele kans van slagen zijn.  ::ohno::

Er moet altijd een kans zijn dat de opdracht slaagt. Dat Carolina als eerste mag doet mij vraagtekens zetten bij haar als Mol, ik zou dat heel oneerlijk vinden van de productie.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline MarkS41

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #78 Gepost op: 31-01-2015, 22:31:32 »
Ik vind dat gesprek tussen Viktor en Carolina ook nog steeds raar. Op het screenshot de pagina hiervoor zie je duidelijk dat Carolina niet in het buitenste vak aan het graven is. Ik vind het opvallend dat ze zich dit niet meer kan herinneren als ze de opdracht met Viktor aan het bespreken is. Toch wel opvallend.

Dit viel mij inderdaad ook heel erg op toen ik de aflevering terug keek!! Ze zegt dat ze in het vakje achter Chris aan het graven was. Dit was ook goed te zien op het papiertje. Maar er is ook goed te zien dat ze daar helemaal niet graaft maar juist schuin achter Chris in vakje 9. En Margriet heeft natuurlijk in vak 10 gegraven. Verder snap ik ook niet waarom Viktor en carolina dachten dat nummer 8 er niet was.....
Dus dat briefje van Viktor en carolina sloeg nergens op eigenlijk
« Laatst bewerkt op: 31-01-2015, 23:25:40 door MarkS41 »
"Some men see things as they are and say why - I dream things that never were and say why not."

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - Liegen of waarheid
« Reactie #79 Gepost op: 1-02-2015, 01:23:40 »
En nu zet ik mijn Moeke in:
"Die 6 kan ook een 9 zijn!", vertelde ze mij vanavond...

Ik ben gaan kijken...
Chris trekt kaarten 12 en 9.
Maar ...die 9 zou je kunnen omdraaien...zou een 6 kunnen zijn.
Hij zegt ook specifiek; "getal 9"...? @21.13


Marlijn trekt 6 en 8...je ziet alleen 8 (daar is die gallige 8 weer) maar géén 6. @21.18
Alleen bij Marlijn zie je maar 1 cijfer; de 8. Zou zij de 9 hebben getrokken....?
En in Hemelsnaam; wat kan dit betekenen?

Kunnen hierdoor de vragen en/of antwoorden anders zijn geweest van Chris en Marlijn?

*Ik ga er een nacht over slapen*







Omnia vincit amor