Auteur Topic: Theorie van de sterkste aanwijzing  (gelezen 13636 keer)

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #20 Gepost op: 12-01-2015, 18:28:57 »
Het is meer het probleem van deze theorie waar ik op doelde: het is voor iedereen anders wat een sterke aanwijzing is. De discussie die we nu voeren had in het topic over de opdracht gekund. Maar nu we toch bezig zijn reageer ik maar hier: ik ben het met je eens dat de Mol beter niet alles goed kan doen. Van Viktor en Marlijn weten we dat ze veel goed hebben gehangen. Respectievelijk 7 en 5 schilderijen. Prima als je op die basis de twee doorstreept, maar omdat de winst uiteindelijk maar 100 euro is kan je daar ook over twijfelen. Het past in ieder geval niet bij de criteria die Pac in zijn openingspost bij deze theorie stelt.

Ah oke, nu snap ik je. ::ok:: Je hebt een punt dat er een oorzaak moet zijn dat de winst maar 100 euro is. De vraag is dan of de schuld hiervoor ook bij Viktor (en Marlijn) ligt. Maar goed, dat is idd een hele andere discussie die niet bij dit topic hoort. :P
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline remke

  • Forumlid
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #21 Gepost op: 12-01-2015, 20:14:23 »
Ik kijk ook volgens deze theorie. En dan vooral waarom kan een persoon de mol niet zijn. Een mol heeft altijd keuzes te maken. Als in de situatie iemand een actie doet, die niet hoeft en voordelig is voor de groep, dan hebben we volgens mij met een kandidaat te maken.
In aflevering twee zijn er een hoop van dit soort momenten geweest.

Chris gaat in het museum evelien en anderen corrigeren. ( en evelien zegt op hem te stemmen)

Ajouad heeft al zijn schilderijen goed gehangen, wil Marlijn als penningmeester.

Martine geeft de hint van het lake house bij de TomTom opdracht

Margriet: evelien zegt op haar te stemmen.

Viktor: zet de joker niet in. Hier was hij alleen. Als mol had hij geweten dat er dan een tegenprestatie kwam.

Rik: weet meteen dat de witte eikel de boeddhistische tempel is. Hij zorgt er op een gegeven moment voor dat er 1 i.p.v. 2 kandidaten gaan kijken in het museum. Hij wil penningmeester worden

Marlijn: corrigeert Ajouad juist in het museum. Geeft hint witte eikel bij TomTom opdracht.

Carolina: geen onmolse activiteiten gezien.

molacties zijn er heel veel te zien. Vooral van Carolina, marlijn, Margriet en Martine.
if money talks, then i'm a mime

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #22 Gepost op: 12-01-2015, 20:18:52 »
Viktor: zet de joker niet in. Hier was hij alleen. Als mol had hij geweten dat er dan een tegenprestatie kwam.

Maar wat is hier de invloed op de pot? Stel dat Viktor de Mol is: wat maakt het dan uit of hij als Mol of als hulpmol bijvoorbeeld 100 euro uit de pot kijkt?

Offline remke

  • Forumlid
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #23 Gepost op: 12-01-2015, 20:32:30 »
@heinz
Daar heb je een punt. Hij gaat uiteindelijk toch kijken.
Een ander onvolledig activiteit bij hem is deze: hij bedenkt bij het lake house te gaan vragen naar het theater. Daar neemt hij echt het voortouw in.
if money talks, then i'm a mime

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #24 Gepost op: 12-01-2015, 22:05:59 »
En je theorie/methode was nou juist om niet op "kleine hints" af te gaan toch?
Hier heb je wel een punt ::sorry::

Ik ben misschien iets te snel tevreden als het gaat om een sterke aanwijzing. Omdat ik toch wil dat m'n theorie een Mol aanwijst, terwijl het de echt doorslaggevende momenten gewoon schaars zijn. Dat wat Art zei, 'dat wordt in aflevering 10 duidelijk', is zeker een uitspraak waarbij je volgens mij ontzettend moet gaan opletten. Maar die drie maal is scheepsrecht, is inderdaad weer een stap verder, die ik gevoelsmatig heel sterk vond. Maar niet per se onbetwist, net als de schilderijen.
...óf niet!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #25 Gepost op: 21-01-2015, 16:19:51 »
De sterkste aanwijzingen:
  • ...

Vind ik lastig deze keer. Viktors heldenactie kan net zo goed een Molactie zijn als een kandidatenactie. Het vliegtuig-incident stop ik er ook niet tussen, omdat ik geloof dat dit ook door kandidaten gebeurd kan zijn. De Test is ook weinig over te zeggen.

Aanvullingen welkom!
...óf niet!

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #26 Gepost op: 21-01-2015, 16:22:07 »
De sterkste aanwijzingen:

Vind ik lastig deze keer.

Daarom moet je ook sterkte kandidaten aanwijzingen zoeken, die zijn er wel! Marlijn die een schaar wil kopen, Ajouad die de stof doorknipt.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #27 Gepost op: 21-01-2015, 16:27:18 »
Daarom moet je ook sterkte kandidaten aanwijzingen zoeken, die zijn er wel! Marlijn die een schaar wil kopen, Ajouad die de stof doorknipt.
Ja, maar ik doel eigenlijk meer op dingen die 'bijna onomstotelijk' zijn. Elke Mol heeft namelijk wel goede momentjes, al is het maar per ongelijk (zoals Patrick die 362 in het zand schrijft), en elke kandidaat doet wel Molse dingen. Iemand die zich verspreekt, duidelijk (geen) voorkennis gebruikt, onnodig heeuwl veeuwl geld in de pot brengt of een ijzersterke hint bijvoorbeeld. Aan 'gewone' molacties kun je veel moeilijker afleiden of iemand iets per ongeluk fout doet of omdat het de Mol is.

Overigens vind ik m'n eigen aanwijzing over het dagboek van de Mol wel sterk, dat er één iemand zou zijn die de Mol kwijt wil. Vooral omdat de Mol zelf het zegt. Maar ik weet uit ervaring dat je je eigen gevonden hint altijd overschat ::)
« Laatst bewerkt op: 21-01-2015, 18:15:19 door Pac-Mol »
...óf niet!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #28 Gepost op: 25-01-2015, 22:16:53 »
Sterk in aflevering 4:
  • Viktor stuit meteen op de bom
  • Marlijn en Chris pakken geld (al vergeef ik het Chris nog wel...)
  • Margriet en Chris stemmen vóór 1000 euro
Ik kan het topic misschien beter omdopen in 'Voorkennis'. Want dat is zo'n beetje mijn definitie ::)

Maar goed, het sterke overzicht tot nu toe:
  • Voorkennis over de kamersleutels: Viktor & Margriet pakken de sleutels met de Mol-opdrachten, Marlijn en Martine komen ook in die kamers terecht. [Mal, Mas, Vib, Maw]
  • Er worden camera's uitgezet en verschoven. (Op het moment van de grootste chaos zijn Martine, Rik, Pieter, Marlijn, Evelien in ieder geval in de controll room) [Vib, Cad, Chz, Mal]
  • Wie hangt alle schilderijen goed? (De mol kan eventueel nog wel een paar goed hangen, maar niet alles.) [-Cad, -Vib (?)]
  • Waarschijnlijk is de Mol een keer buiten beeld wezen kijken (Art in MolTalk).[???]
  • Het kiezen van de penningmeester. [Mal, Mas, Vib -Maw, -Riw] (Naar wie wijst Chris nou?) 
  • Viktor stuit meteen op de bom [Vib]
  • Marlijn en Chris pakken geld [-Maw, -Chz]
  • Margriet en Chris stemmen vóór 1000 euro [Vib, Mas, Riw, Maw, Cad, -Mal, -Chz]

Komt het totaal wat mij betreft uit op:*
Vib: 5 -1
Mas: 3
Mal: 3 -1
Maw: 2 -2
Cad: 2 -1
Riw: 1 -1
Chz: 1 -2

Opvallend: Viktor op kop qua 'kijk hier voor de Mol'-momentjes & Martine heeft (naar meen mening) als enige geen afstreeppunten.

(Iedereen is natuurlijk vrij om zelf te bepalen wat je 'sterke' aanwijzingen vindt, dus doe dat vooral!)

*Je kunt die dingen natuurlijk niet zomaar bij mekaar optellen, maar moet je ze allemaal stuk voor stuk afwegen natuurlijk.
...óf niet!

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #29 Gepost op: 26-01-2015, 08:45:57 »
  • Voorkennis over de kamersleutels: Viktor & Margriet pakken de sleutels met de Mol-opdrachten, Marlijn en Martine komen ook in die kamers terecht. [Mal, Mas, Vib, Maw]

Had ik hier nog proberen uit te werken.

(Niet helemaal compleet, Evelien had ook invloed (Carolina en Evelien kunnen van elkaar zien welke kamersleutel ze pakken en beide zijn zonder opdracht). Niet helemaal correct ook, blijkt uit latere reacties, maar dat maakt voor de conclusie niet uit).
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #30 Gepost op: 16-02-2015, 11:24:43 »
Ik loop achter!

De sterkste aanwijzing is voor mij op dit moment de twitterhint. Vandaar dit ik voor Margriet ga ::trots:: (Hij kan nog twee kanten op in principe, maar vanwege de onschuldig op het strand ga ik uit van de bloem-verklaring.)

Andere opvallende dingen in afleveringen 5, 6 & 7:
  • De Mol wil zo snel mogelijk nummers pakken op bij het schatgraven (Volgorde: Carolina, Martine, Margriet, Rik, Chris, Marlijn, Viktor.
  • Martine & Chris doen de lijnenopdracht heel goed (waar ze voorkennis hadden moeten gebruiken als mol!)
  • Wordt vervolgd...
...óf niet!