Auteur Topic: forum onderzoek  (gelezen 33755 keer)

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #60 Gepost op: 10-03-2015, 17:20:57 »
Citaat
Ik kreeg gedurende dit seizoen opeens een PM van een nieuwe molloot. Piet Belg ofzo Huh Heel vreemd want dat krijg ik normaal inderdaad nooit. Die vroeg mij hoe je de mol moest vinden.

Grappig, want ik kreeg inderdaad ook van ene Wesselboog de vraag wie ik dacht dat de mol was, of ik naar de fandag ging en of ik molgeld kon maken  ::rofl:: en die ook netjes u tegen me zei :O  ::rofl::

Maar ach, heb hem maar doorverwezen naar het molgeld topic en daar eens moest vragen omdat ik niet zo crea bea was :D dus wie weet bij wie hij nog terecht is gekomen  ::tandpastasmiley::

Offline M0LF

  • Forumlid
Re: forum onderzoek
« Reactie #61 Gepost op: 10-03-2015, 17:38:39 »
Ik ben ook wel benieuwd hoe het op de andere fora gesteld was trouwens. Zagen jullie daar hetzelfde 'fenomeen'?

Goeie vraag ja. Klopt. Wij zagen precies hetzelfde op die andere fora. Ik denk ook dat het gewoon iets menselijks is om te doen. Niemand bedoelt het om iemand te negeren.

Wat wij veel terugkregen was dat ze gewoon hun 'maatje' iets zien posten, waar ze de jaren daarvoor ook al mee op 'speurtocht' zijn geweest, en dan gewoon willen reageren. Als een soort van hi again!

Niet doorhebbende dat hetgeen waar ze op reageren al door iemand anders was gepost en daar gewoon overheen lezen (per ongeluk) of gewoon niet gezien hebben.

Een paar van die nieuwelingen voelde dat ook. Zonder dat het opzet was van de andere kant. Helaas bleek in hun verdere 'forumgedrag' dan wel dat hun frequentie aan posts terugnam.

En dat is natuurlijk een constatering. Wat ik het meest interessant vind is of jullie dat hier zelf merken of niet. Er zelf last van hebben of niet. Liever idd op mensen reageert die je al 'kent'. Of dat het helemaal niet van toepassing is voor je gevoel.

 

Offline marvin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: forum onderzoek
« Reactie #62 Gepost op: 10-03-2015, 19:17:27 »
Ik weet dat er al veel meningen gegeven zijn, maar ik denk maar hoe meer hoe beter ;)

Allereerst vind ik het top dat jij/jullie dit onderzoeken. Ik vermoed dat er een hoop tijd in is gekropen. Ik ben ook zeer benieuwd of en hoe ik in het onderzoek ben voorgekomen.

Het "negeren" ik me eigenlijk nooit opgevallen in die zin. Persoonlijk vind ik het juist prettig om niet na iedere reactie/theorie facebook gedrag te krijgen (vind ik leuk e.d.)
Het is natuurlijk zo dat ik eerder op iemand reageer die ik (niet eens persoonlijk) ken van het forum, dat is in werkelijkheid ook zo. Stel: je komt in een café en je ziet iemand in z'n eentje zitten aan de bar en je ziet een groepje mensen die je al jaren kent, dan is het toch logisch dat je naar dat groepje toe gaat. (om vervolgens wel die man/vrouw aan de bar bij de groep te betrekken, als deze zich bij het gesprek wilt mengen.)

Verder reageer ik niet op een persoon maar op de theorie/reactie. Tuurlijk wordt Heinz (en in dit geval Joost2 ook) veel in gesprekken betrokken, omdat zij uren de tijd hebben genomen om een volledig overzicht hebben gemaakt van hun mol.

iemand die veel doet/veel actief is zal idd meer reacties krijgen, maar dat komt omdat iemand die heel actief is over het algemeen veer meer verschillende berichten plaatst. Ik zelf post ongeveer 100 berichten per seizoen. daar krijg ik ook niet altijd antwoord op. Is dat erg? nee. Want geen reactie krijgen betekent niet dat het niet gelezen wordt. Ik lees zelf niet altijd alles, maar ik weet zeker dat hier mensen zijn die bijna alle theorieën gelezen hebben.

Nogmaals ik vind het super dat je zoiets doet en ik hoop dat je iets met mijn bericht kunt in je verdere onderzoeken. Veel succes ermee.

oja, jij kan inmiddels niet meer zeggen dat je genegeerd wordt, net 3 dagen een account en nu al meer dan 60 reacties gekregen. ;) Geintje!
Wie is de mol is te gek en je wordt er gek van.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: forum onderzoek
« Reactie #63 Gepost op: 10-03-2015, 19:39:00 »
Interessant om te lezen. Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar...

Ik kan mij voorstellen dat ik in de groep val die dit jaar vooral op bekenden heb gereageerd. Ik heb dit jaar in verhouding met andere jaren weinig gepost, omdat ik wat andere dingen aan mijn hoofd had. Slechts 244 posts ;). Volgens mij is een deel van de verklaring, in mijn geval, de volgende: Ik heb niet uitgebreid de tijd om te discussiëren over een onderwerp. Als ik iets interessants heb ik daar af en toe wel over gepost volgens mij, maar dat beperkt zich dan tot de topics waar je aandacht bij zijn, je verdachten.
Verder heb ik best vaak alleen een topic snel doorgescand op zoek naar nieuwe of noemenswaardige inzichten. Daarbij zie je natuurlijk ook de naam en avatar van iemand en ben ik eerder geneigd om een post iets uitgebreider te lezen als ik de forummer ken (hoewel ik lange posts en lang lopende discussies vaak genegeerd heb). Automatisch wordt daardoor de kans dat ik reageer op een post van iemand die ik ken groter.
Wat ook meespeelt is dat ik volgens mij ook nog wel eens kritisch kan zijn op wat er gepost is, omdat ik er anders tegenaan kijk. Maar zoals gezegd niet echt zat te wachten op langdurige discussies. Tegelijkertijd wil ik niemand op zijn of haar tenen trappen. Hoe iemand zo 'n reactie opvat kan je beter inschatten bij de mensen die je kent. Er zijn mensen op het forum waarvan ik weet dat ze er uitgebreid over willen discussiëren (gechargeerd: die je willen overtuigen van hun gelijk) en mensen die dat niet doen, maar het andere perspectief mee nemen in hun afwegingen en speurtocht naar de mol (die vooral inzichten verzamelen). Dit neem ik, deels bewust, mee in mijn overweging om een (kritische) reactie te posten. Dit kan mij er dus ook van weerhouden om te posten als ik iemand niet ken.
Ik heb zelfs een aantal keer een halve post geschreven om vervolgens te besluiten om hem maar niet af te maken of te versturen, omdat de reactie mogelijk negatief opgevat kon worden, terwijl ik de post waarop ik reageerde dus wel inspirerend genoeg vond om in eerste instantie te willen reageren en ik de inzichten uit die post zelf waarschijnlijk ook meeneem in mijn overwegingen. Maar in die gevallen er dus niet uitkwam hoe ik dat moest brengen.
Dus in een poging om iemand niet af te schrikken met een een... uhm... passievolle (lees felle) reactie met tegenargumenten voor zijn theorie uit het zich uiteindelijk dus in het negeren van het bericht. Wat natuurlijk ook een averechts effect heeft.

Verder moet ik ook eerlijk toegeven dat ik er een dubbel gevoel bij heb. Aan de enige kant vindt ik dit een fijne community waarvan ik hoop dat hij nog lang blijft bestaan en groeit. Ik vindt het heel tof om alle inzichten te lezen. Ik heb ook wel een paar theorieën op twitter gepost met een link naar het forum. Aan de nadere kant vraag ik mij af wat mijn rol daar in is. Moet ik mij als forummer druk maken over of nieuwe forummers zich welkom voelen? Vanuit dat eerste gevoel is het antwoord daarop natuurlijk 'ja', maar tegelijkertijd voel ik blijkbaar ook niet de drang om daar in te investeren. (Dit is een analyse van mijn gedrag, niet zo zeer of ik daar tevreden mee ben.)

Dit zijn de gedachten die bij mij opkomen over dit onderwerp. Geen betoog vanuit een beklaagdenbankje, maar eerder vanaf de sofa bij de psychotherapeut. :P Dus...

Offline annemaMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt....
Re: forum onderzoek
« Reactie #64 Gepost op: 10-03-2015, 20:50:01 »
Ook ik wil me even mengen in deze discussie. Of in ieder geval mijn mening hierover geven. Voorheen zat ik altijd op het officiële forum op wieisdemol.nl (van de AVRO toen nog).
Sinds vorig jaar ben ik hier terecht gekomen, vanwege een leegloop in het AVRO forum.

Ik lees ALLES! Ik schrijf niet heel veel. Ik post zelfs erg weinig. Vooral omdat ik vaak later de topics doorneem, het meeste van wat ik vind of zou willen delen, is al (meerdere keren) gezegd, dus dan reageer ik niet, omdat het niets toevoegt.
Daarom ben ik veel veel forummers erg onbekend.

Maar als ik wat zeg, dan vind ik het wel steekhoudend of iets toevoegend. Zo zei ik dit jaar dat de foto van taprobane eiland wellicht Viktor afbeeldde, die evt beëdigd zou worden als hondenbelastinginspecteur. Ik moest er zelf ook wel om lachen, omdat Viktor dat kenbaar maakte alsof hij zichzelf ontmaskerde. Leuk stukje. Dus ik had dat als 'grappig' geplaatst. Maar de enige reactie was 'haha'.
Dat vond ik ook wel jammer en ik hoop dat dat me niet weerhoudt om volgend jaar ook aparte of gedurfde aannames te plaatsen.

Verder voel ik me hier best thuis op dit forum. Er wordt respectvol met elkaar omgegaan. Das erg belangrijk.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: forum onderzoek
« Reactie #65 Gepost op: 10-03-2015, 21:29:47 »

Verder voel ik me hier best thuis op dit forum. Er wordt respectvol met elkaar omgegaan. Das erg belangrijk.


dat is fijn om te horen Annemarietje ::ok::
er was eens......

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: forum onderzoek
« Reactie #66 Gepost op: 10-03-2015, 22:01:20 »
Hoelahoep en Hulpmol zijn 'nieuw', maar hebben enorm veel nuttige denken geschreven en voor mij zeker een grote rol gespeeld in mijn zoektocht naar de mol.

 ::bravo::

Ik zat alleen totaal verkeerd vorig jaar en dit jaar ;D

Grappig, want ik kreeg inderdaad ook van ene Wesselboog de vraag wie ik dacht dat de mol was, of ik naar de fandag ging en of ik molgeld kon maken  ::rofl:: en die ook netjes u tegen me zei :O  ::rofl::

Maar ach, heb hem maar doorverwezen naar het molgeld topic en daar eens moest vragen omdat ik niet zo crea bea was :D dus wie weet bij wie hij nog terecht is gekomen  ::tandpastasmiley::

Die heb ik ook gehad hahaha!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #67 Gepost op: 10-03-2015, 22:16:56 »
Citaat
Die heb ik ook gehad hahaha

Haha die heeft zich dan vermaakt met berichten sturen.
Kreeg straks al een berichtje van Dutch Babe dat zij ook al berichtjes van hem heeft gehad.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #68 Gepost op: 10-03-2015, 22:29:52 »
haha nu voel ik me wel genegeerd.. niks gehad  :-\\

 ::rofl::

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #69 Gepost op: 10-03-2015, 22:38:45 »
haha nu voel ik me wel genegeerd.. niks gehad  :-\\

 ::rofl::

Dat is gemeen inderdaad. Zal hem de volgende keer wel naar jou doorsturen en zeggen dat dat genegeer echt niet kan  ::rofl::

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: forum onderzoek
« Reactie #70 Gepost op: 10-03-2015, 22:39:13 »
Haha die heeft zich dan vermaakt met berichten sturen.
Kreeg straks al een berichtje van Dutch Babe dat zij ook al berichtjes van hem heeft gehad.


haha nu voel ik me wel genegeerd.. niks gehad  :-\\

 ::rofl::

::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: forum onderzoek
« Reactie #71 Gepost op: 10-03-2015, 22:45:57 »
Hoelahoep en Hulpmol zijn 'nieuw', maar hebben enorm veel nuttige denken geschreven en voor mij zeker een grote rol gespeeld in mijn zoektocht naar de mol.

Fijn om te lezen. Bedankt. ::ok::

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: forum onderzoek
« Reactie #72 Gepost op: 10-03-2015, 22:47:42 »
Die heb ik ook gehad hahaha!

Hier nog eentje  :P Heb hem verwezen naar het molgeldtopic en op de vraag of ik weet hoe ik molgeld moet maken gezegd dat ie beter widmfan6 kan vragen  ::ok::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #73 Gepost op: 10-03-2015, 23:22:23 »
Grappig, want ik kreeg inderdaad ook van ene Wesselboog de vraag wie ik dacht dat de mol was, of ik naar de fandag ging en of ik molgeld kon maken  ::rofl:: en die ook netjes u tegen me zei :O  ::rofl::

Maar ach, heb hem maar doorverwezen naar het molgeld topic en daar eens moest vragen omdat ik niet zo crea bea was :D dus wie weet bij wie hij nog terecht is gekomen  ::tandpastasmiley::
Ik kreeg ook een pm van hem, maar daar stond alleen "hallo". Dus die heb ik wel genegeerd ;D Had geen idee hoe ik daar nou weer op moest reageren.

Ohja wat ik me trouwens ook nog afvroeg over het onderzoek, hebben jullie alleen citaten meegeteld als reactie, of zijn jullie echt per bericht gaan kijken of dit ergens een reactie op was?
« Laatst bewerkt op: 10-03-2015, 23:23:58 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #74 Gepost op: 10-03-2015, 23:23:55 »
Die heeft op eigen initiatief dus een onderzoek gehouden wie er zou reageren  ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: forum onderzoek
« Reactie #75 Gepost op: 11-03-2015, 07:01:51 »
Wat mij overigens wel opvalt, en ik denk gewoon dat ook dat iets is dat op andere fora ook gebeurt:


Mensen melden zich aan, en hun eerste post begint met de mededeling: ''Hoi, ik ben nieuw hier, dus ik weet niet hoe dit werkt'', of iets dergelijks.

En dan komt 1 of meer opmerkingen, argumenten, die (hoe kloppend ook), al eerder aan de orde zijn geweest.

Terwijl iemand die zich hier registreert, voordat ie akkoord geeft, eerst een pagina te zien krijgt, waarop gedragsregels te lezen zijn.


Die worden dan vaak gewoon niet gelezen, om maar zo snel mogelijk de registratie rond te krijgen. Je kan niet om die regels heen, je hebt de pagina moeten passeren.

Het argument dat iemand nieuw is, en daarom niet weet wat de huisregels op het forum zijn, gaat niet op. Toch wordt het vaak als vrijbrief gebruikt om te posten wat men wil. Mensen mogen natuurlijk wel vrij posten, als ze geregistreerd zijn, maar de regels waaraan die berichten moeten voldoen, zijn er natuurlijk ook niet voor niets.

Dit zou kunnen worden opgevangen, maar het weerhoudt mensen tegelijkertijd misschien om zich te registreren, door bij die registratie vragen te stellen over de inhoud van die registratiepagina.


Iemand die zich alleen maar registreert om lukraak te posten, haakt dan al af. Een ''bot'' kan zich dan niet eens registeren.

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: forum onderzoek
« Reactie #76 Gepost op: 11-03-2015, 10:17:20 »
Ik vind het echt opvallend hoe men hierop reageert. Toen ik de bevindingen van MOLF las was mijn eerste gedachte "wat een open deur wordt daar ingetrapt!". Blijkbaar ben ik de enige die op z'n zachtst gezegd, totaal niet verbaasd is dat mensen er inbewust naar neigen vooral te reageren op mensen die ze kennen.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: forum onderzoek
« Reactie #77 Gepost op: 11-03-2015, 10:25:06 »
Iemand die zich alleen maar registreert om lukraak te posten, haakt dan al af.
Waardoor je de ledentoestroom de nek omdraait ;)

Het punt wat ik wil maken, is dat ik denk dat de meeste mensen registreren om te posten (wat "lukraak" inhoudt is voor iedereen anders. Ik heb ook geen vooropgezet plan, dus ik post ook "lukraak"). Ze lezen het forum, zien dat er wat interessants gaande is, en willen meedoen. Aan forumregels heeft bijna niemand een boodschap. Alleen regels die afwijken van andere forums zijn misschien interessant. De rest is voor veel mensen gezond verstand en voor de rest onbelangrijk meta-gedoe.

Al doende leert men. De forumregels leer je wel tijdens het posten, als iemand je vertelt dat je ze breekt. Forumregels die je van nature niet breekt hoef je ook niet te leren. De meeste mensen zullen nooit tegen die regels aanlopen, omdat ze zich wel gedragen. Enkelen lopen wel tegen dingen aan, en die hebben dan wat hulp nodig. Daar zijn moderators voor (het woord "moderator" betekent "gespreksleider").

De registratieprocedure omslachtiger maken betekent minder nieuwe leden. Het is een vastdenkpatroon.

Daarnaast: wat is precies het probleem als iemand iets noemt dat al gezegd is? Iedereen die iets post wat al is gezegd, geeft nieuwe informatie, namelijk "ik vind dit belangrijk genoeg om meteen te posten".
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: forum onderzoek
« Reactie #78 Gepost op: 11-03-2015, 10:55:36 »
[...] heb ik altijd geleerd dat je met bewijzen moet komen voordat je iets beweert. Ik vind het jammer dat je deze hier niet wilt delen, vooral omdat je wel verregaande conclusies verbindt aan wat je zou hebben gevonden. (Of je dit onderzoek echt hebt uitgevoerd kunnen we niet eens achterhalen, laat staan of de conclusies kloppen.) [...]

Ook ik vind het lastig om hierop te reageren omdat we niet weten hoe M0lf precies tot zijn conclusies komt. Dat hij aangaf dat er slechts 2 mensen op een post van hem reageerden terwijl het er minstens 6 bleken te zijn, was in ieder geval een binnenkomer die weinig vertrouwen wekte. Los daarvan is de onderzoeksvraag natuurlijk wel interessant en zoals Lo aangaf waarschijnlijk ook op vele fora toepasbaar. Ik begrijp ook wel dat M0lf niet zijn onderzoek in alle detail wilde delen maar slechts 1 opmerking/tip plaatste, maar de widm.com-forummers zijn er om begrijpelijke redenen bovenop gedoken!

Ik vind het echt opvallend hoe men hierop reageert. Toen ik de bevindingen van MOLF las was mijn eerste gedachte "wat een open deur wordt daar ingetrapt!".[..]

Toen ik op dit forum kwam (2009) merkte ik ook dat er op mijn posts relatief weinig gereageerd werd, maar dat vond ik toen al logisch omdat ik nieuw en onbekend was. Maar als je dus het rustiger worden van het forum wilt wijten aan dat het moeilijk is om ertussen te komen, moet je m.i. wel aan kunnen tonen dat dit nu moeilijker gaat dan een x aantal jaar geleden.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: forum onderzoek
« Reactie #79 Gepost op: 11-03-2015, 12:13:26 »
Waardoor je de ledentoestroom de nek omdraait ;)



Voor een deel klopt dat. Maar als je de deur te ver open zet, krijg je de aziatische/oost-europese en afrikaanse spambots op je nek. Die druppelen hier op RN ook af en toe binnen, maar hoofdzakelijk in het enige forum waar de deur op een kier staat (het Valentijn-forum).

En daar is het zelfs te overzien.

Dit is echter niet het issue waar het in het onderzoek in eerste instantie om draaide.