Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten  (gelezen 43593 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #100 Gepost op: 19-01-2016, 09:19:17 »
Ik ben de voorbije 2 avonden ook bezig geweest met het maken van een analyse van de opdracht. Aangezien ik die toch niet verloren wil laten gaan, post is ze maar even. Aangezien het nogal een groot verslag is, moet ik hem splitsen over 3 berichten.

Speluitleg kaartje
In deze envelop vind je 1/3e deel van een biljet. Om het geld te verzilveren moet je het biljet compleet maken. Verspreid door de koloniale binnenstad staan 5 palen ook met een deel van een biljet. Dit mag je meenemen als je het ruilt voor een ander deel! Om de duizend te matchen moet je ondergronds.

De paaltjes
(a) Een paaltje met 500 euro op de Plaza de España.
(b) Een paaltje met 250 euro in Parque Colon.
(c) Een paaltje met 100 euro in Parque Duarte.
(d) Een paaltje met 50 euro bovenaan de trappen in Calle Hostos.
(e) Een paaltje met 1000 euro in de tunnel ter hoogte van Museo del Ron y la Caña.

Groepjes
(1) Annemieke en Taeke starten met een biljet van 500 en een biljet van 1000 euro op Plaza de España.
(2) Klaas en Tim starten met een biljet van 250 en een biljet van 500 euro in Parque Colon.
(3) Cécile, Marjolein en Remy starten met biljetten van 100,250 en 1000 euro in Parque Duarte.
(4) Ellie en Rop starten met een biljet van 50 en een biljet van 100 euro in de Calle Hostos.

Spelverloop
Zoals we gewoon zijn van WIDM is niet alles chronologisch gemonteerd. Ik heb er voor gekozen om de scenes zoals we ze zien op volgorde te nummeren van 1 tot 34, maar mijn analyse zal chronologisch verlopen.
Aangezien de groepjes mooi te samen bleven, ga ik groepje per groepje bekijken.

Annemieke en Taeke



Annemieke en Taeke beginnen op de Plaza de España (1). Ze zien het paaltje met de 500 euro staan en Taeke belt naar Klaas en Tim (2). Taeke en voornamelijk Tim komen er samen uit dat Annemieke en Taeke voor de 500 euro moeten gaan die Klaas en Tim achterlaten in Parque Colon en dus laten Annemieke en Taeke de 1000 euro achter.
Ze wandelen door de Calle Emiliano Tejera en op het kruispunt met de Calle Arzobispo Meriño weten ze niet welke kant ze op moeten (4). Taeke zegt dat ze naar rechts moeten (wat duidelijk uit de richting is) terwijl Annemieke goed opmerkt dat het hotel naar links is.



Uiteindelijk zien we dat Annemieke en Taeke de goede weg hebben genomen (12 en 15). Annemieke gebruikt haar kennis van het Spaans om de weg te vragen (17) en zo vinden ze uiteindelijk het Parque Colon (18). Remy belt ondertussen naar Taeke om te polsen wat de situatie is (19). Rop en Ellie arriveren op het plein (20) en Rop vraagt meteen de weg naar Parque Duarte. Om een onverklaarbare reden zegt Annemieke dat ze daar net vandaan komen en bovendien geeft Annemieke een verkeerde aanwijzing. Ze stuurt Rop en Ellie door de winkelstraat en dan naar rechts, terwijl ze naar links zouden moeten.
Gelukkig zet Annemieke haar fout recht en belt ze Rop die ze dringend verzoekt om terug te keren (21). Rop en Ellie keren terug op het plein (26) en Rop besluit om achter te blijven zodat de 500 euro binnen is (27).

Klaas en Tim



Klaas en Tim werden gedropt in het Parque Colon en zien daar meteen een paaltje staan met 250 euro. Klaas oppert om anderen te contacteren, maar wordt al zelf gebeld door Taeke (2) met het gekende verloop. Klaas en Tim verlaten het plein (3) op zoek naar de 250 euro. Wanneer Klaas en Tim aan de Puerta Carlos III staan, worden ze gebeld door Remy (8 ). Ze komen te weten dat het laatste stuk van de 250 euro bij Remy hangt en vragen aan de locals aan de poort de weg naar Parque Duarte. Onderweg heeft vooral Tim veel oog voor randgebeurtenissen zoals een voorbij wandelend klasje (9) en een man met paard en kar. Helaas heeft Tim 'no dinero' bij en maant Klaas hem aan om door te stappen (10). Klaas en Tim komen uiteindelijk aan in Parque Duarte (22) en laten het groepje van 3 daar achter met het volledige biljet van 250 euro. Klaas en Tim wandelen terug (23) en onderweg begint Klaas plots over dat de metro toch wel heel ver ligt (24). Gelukkig zien Tim en Klaas hun vrienden en vragen ze waar ze underground kunnen. De man zegt dat ze naar 'the other side' moeten (25). Vanaf dit punt is de zoektocht naar de 1000 euro mislukt aangezien ze helemaal niet naar de andere kant van de rivier hoeven. Klaas en Tim wagen het er toch maar op en Tim vraagt aan Klaas of hij voor de 1000 euro wil gaan (13) en natuurlijk wil Klaas voor de 1000 euro gaan (ook al was op dat moment voor de kandidaten bekend waar alle stukken van de 100 euro lagen). Klaas en Tim lopen de drukke baan langs het water af (29 en 30) en wanneer ze aan de trappen zijn van de groepsfoto opdracht komen ze Ellie tegen (33). Uiteindelijk lopen ze met Ellie nog wat verder, maar hun zoektocht eindigt tevergeefs (34).
« Laatst bewerkt op: 19-01-2016, 10:57:00 door Hulpmol »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #101 Gepost op: 19-01-2016, 09:19:34 »
Cécile, Marjolein en Remy



Het passieve trio. Ze starten in Parque Duarte en ze denken initieel om het biljet van 100 euro te vervolledigen (5). Remy belt Rop en legt (goed en duidelijk) uit waar Rop moet zijn om de 100 euro te vervolledigen (7). Vervolgens belt Remy naar Klaas om mee te geven dat het laatste deel van hun 250 euro bij hen hangt (8 ). Een tijdje later wordt Remy gebeld door Rop, die ondertussen hopeloos verdwaald is in het Parque Colon (16). Ondertussen staat het trio al een tijdje op het plein te wachten op iemand en uit verveling belt Remy eens naar Taeke, die doodleuk vertelt dat hij en Annemieke ondertussen wel al nuttig werk hebben geleverd (19). Klaas en Tim komen aan in Parque Duarte en het trio krijgt de 2 briefjes van 250 euro waardoor voor hen het spel er op zit (22).

Ellie en Rop



Zij starten in de Calle Hostos en het eerste wat we zien is dat Rop de telefoon had uitgezet (6). Geheel logisch naar mijn mening zien ze ook het paaltje met het biljet van 50 niet hangen.



Ellie en Rop besluiten het kruispunt maar te verlaten en te gaan rondwandelen, maar ze weten niet welke kant ze op willen. Rop zegt eerst naar boven te willen (waar ze dat briefje van 50 wel hadden zien hangen), maar Ellie antwoordt dat ze totaal geen gevoel voor richting heeft. Rop verandert dan maar zijn gedacht en plots lopen ze in de andere richting (11). Remy belt daarna naar Rop en ze wisselen de gekende informatie uit (7). Rop neemt daarna de leiding en gaat op dat moment de juiste richting uit richting Parque Duarte.
Even later komen ze aan in Parque Colon. Daar zien ze niemand en dus belt Rop maar met Remy die door heeft dat Rop op het verkeerde plein staat (16). Rop en Ellie wandelen weg van het plein, maar (al sla je me dood) op een bepaald moment staan Rop en Ellie aan de andere kant van het plein. Daar vragen ze de weg aan een local, maar Rop heeft 'geen idee' wat de man zegt (14). Ze lopen dan maar het plein op waar ze staan (waarvan Rop blijkbaar niet weet dat het hetzelfde plein is als daarnet) en daar zien ze Annemieke en Taeke die daar ondertussen staan (20). Rop vraagt vliegensvlug de weg naar Parque Duarte en Annemieke stuurt hen (zoals gezegd) de verkeerde kant op. Wanneer Rop en Ellie net naar rechts gaan en dus de verkeerde richting op worden ze gebeld door Annemieke (21). Rop weigert eerst terug te komen omdat hij voor de 100 euro wil gaan, maar Annemieke overtuigt hem om terug te komen. Ellie en Rop arriveren dan terug in Parque Colon (26) en Rop besluit bij Annemieke en Taeke te blijven en de 500 euro binnen te rijven (27).

Ellie



Ellie verlaat het plein en ze gaat met Klaas en Tim de 1000 euro zoeken (27). Na een kleine omweg loopt ze in de winkelstraat terug in de richting van het plein (31). Toch vindt ze haar weg richting de Plaza de España (waar een briefje van 1000 euro hangt) ze neemt het briefje (32), wandelt de trapjes af (28) en beneden aan de poort van het fort ziet ze Klaas en Tim wandelen (33). Ze loopt met hen mee richting de overkant van de rivier, maar de tijd is helaas om (34).
« Laatst bewerkt op: 19-01-2016, 11:05:36 door Hulpmol »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #102 Gepost op: 19-01-2016, 09:19:56 »
Analyse

Verdacht
Klaas: Houdt zich maar erg afzijdig terwijl Taeke en Tim het gesprek voeren dat cruciaal zal blijken de opdracht te doen slagen. Loopt daarna samen met Tim maar gewoon dat plein af op zoek naar de 250 euro zonder dat hij eerst polst bij Remy en Rop wat zij hebben. Het is Remy die hen uiteindelijk moet bellen om te melden dat de 250 euro bij hen hangt. Spoort Tim onderweg wel aan om voort te maken en het biljet van 250 euro op te halen. Wanneer ze dat biljet hebben gaat hij samen met Tim op zoek naar het biljet van 1000 in plaats van te kiezen voor de 100 euro (waarvan men op dat moment alle 3 de stukken wist zijn).

Rop: Neemt absoluut niet het initiatief om iemand te bellen om te weten naar waar hij het beste loopt. Wat tegen hem spreekt als Mol is dat hij niet naar dat paaltje loopt met het briefje van 50 om dat briefje te vervolledigen. Uiteindelijk begint Rop aan een reis door Santo Domingo waar hij de helft van de tijd niet weet (of speelt hij het?) waar hij is. Wanneer hij Annemieke en Taeke ziet en weet dat ze het briefje compleet kunnen krijgen, wil hij toch maar zo snel mogelijk weg wezen en hij vraagt snel de weg naar Parque Duarte. Dat Annemieke een foute aanwijzing geeft, is welgekomen voor hem als hij de Mol is, want hij kan nu gewoon die foute weg ingaan. Helaas belt Annemieke hem om terug te komen. Hij weigert eerst nog even met een smoes dat hij eerst de 100 wil vervolledigen en dan pas de 500, maar Annemieke overtuigt hem om terug te komen. Als Rop de Mol is, dan weet hij dat zijn mogelijkheden om te mollen nu toch over zijn en dus blijft hij maar achter bij Annemieke en Taeke.

Neutraal

Tim: Ja, hij heeft meer oog voor de locals soms dan voor de opdracht, maar zonder zijn gesprek met Taeke in het begin had deze opdracht een pak moeilijker geweest. Het is Tim die alle informatie door geeft aan Taeke en zo vinden ze de 750 euro. Achteraf gaat hij toch ook liever op zoek naar de onbekende plek van de 1000 euro in plaats van voor de zekere 100 euro te kiezen.

Ellie: Liet zich heel makkelijk meedrijven met Rop. Nam op geen enkel moment te leiding en liep dus mee een raar parcours door de stad. Anderzijds, als je geen leiding neemt, is het ook moeilijk om te mollen.

Onverdacht

Annemieke: Vangt met Taeke het op 1 na hoogste bedrag. Bij twijfel aan een kruispunt kiest ze de goede richting en ze gebruikt haar kennis van het Spaans om de weg te vinden naar het overgebleven stuk van de 500 euro. Dat ze Rop verkeerde aanwijzingen geeft naar Parque Duarte maakt ze meteen goed door hem terug te roepen.

Taeke: Van alle groepjes belt hij als eerste het groepje waar de laatste 500 euro zit en dat doet de opdracht uiteindelijk slagen, want indien hij Remy zou bellen en er achter komt dat daar een tweede stuk van 1000 euro ligt, is de kans niet onbestaande dat hij dat briefje compleet wil maken (wat hen waarschijnlijk niet zou lukken). Hij is op het kruispunt dat ik beschreef wel even de richting kwijt, maar gaat voor de rest goed mee met Annemieke.

Cécile en Marjolein: Staan bij callcenter Remy die de moeite doet om 100 euro en 250 euro te vervolledigen. In al die tijd dat Cécile en Marjolein er staan, onderneemt geen van hen een poging om het plein te verlaten en chaos te creëren. Door te wachten op andere groepen zorgen ze voor 250 euro uiteindelijk.

Offline Amateur

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #103 Gepost op: 19-01-2016, 10:31:04 »
 ::bravo::

Sta ik helemaal achter. In dit geval is Klaas eerder mijn Mol, omdat zijn verdachte acties onderbelicht worden. :)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #104 Gepost op: 19-01-2016, 20:06:38 »
Wat ik essentieel vind is, dat na een minuut zeven kandidaten wisten waar minstens 1 briefje van 1000 was. Alleen Rop en Ellie wisten het waarschijnlijk niet. Op 12 minuten voor het eind hadden Klaas en Tim een briefje van 1000 en wisten ze zeker waar het tweede was. Toch hebben ze geen moeite gedaan dat te pakken. Uit het kaartje van Hulpmol blijkt, dat ze er gewoon langs zijn gelopen zonder het mee te nemen. Dat vind ik het meest verdacht aan het hele verhaal. Hadden ze dat gedaan, dan was er nog een aantal minuten tijd om de laatste te vinden. Of dat was gelukt is uiteraard de vraag, maar door deze actie was het slagen van de actie op voorhand uitgesloten.

Ik zoek het dus ook bij Klaas en Tim.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #105 Gepost op: 19-01-2016, 20:22:18 »
Wat ik essentieel vind is, dat na een minuut zeven kandidaten wisten waar minstens 1 briefje van 1000 was. Alleen Rop en Ellie wisten het waarschijnlijk niet. Op 12 minuten voor het eind hadden Klaas en Tim een briefje van 1000 en wisten ze zeker waar het tweede was. Toch hebben ze geen moeite gedaan dat te pakken. Uit het kaartje van Hulpmol blijkt, dat ze er gewoon langs zijn gelopen zonder het mee te nemen. Dat vind ik het meest verdacht aan het hele verhaal. Hadden ze dat gedaan, dan was er nog een aantal minuten tijd om de laatste te vinden. Of dat was gelukt is uiteraard de vraag, maar door deze actie was het slagen van de actie op voorhand uitgesloten.

Ik zoek het dus ook bij Klaas en Tim.

Ik denk dat er een paar telefoongesprekken de montage niet gehaald hebben. Uiteindelijk had je alle 3 de delen nodig en aangezien Klaas en Tim nog wat tijd hadden, is het misschien logischer dat zij het onbekende stukje gingen zoeken en dat Ellie nog snel het bekende stukje ging nemen.

Wat fout liep naar mijn mening was de tactiek om te kiezen voor wat onbekend is terwijl men wist dat 100 euro voor het grijpen lag + dat wanneer Tim en Klaas toch besluiten naar die 1000 te zoeken dat ze daarvoor zelfs de stad uit willen rennen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #106 Gepost op: 19-01-2016, 22:41:24 »
Citaat
Ik denk dat er een paar telefoongesprekken de montage niet gehaald hebben. Uiteindelijk had je alle 3 de delen nodig en aangezien Klaas en Tim nog wat tijd hadden, is het misschien logischer dat zij het onbekende stukje gingen zoeken en dat Ellie nog snel het bekende stukje ging nemen.

Dat zou ik geloven als ze er niet gewoon waren langsgekomen. Het tweede biljet kon in dezelfde loop gewoon mee. De derde persoon had later kunnen aanhaken om een compleet biljet te kunnen maken.

Bovendien konden Klaas en Tim toen ze (op een kleine 12 minuten voor het eind) verdergingen niet konden weten of en wanneer ze hulp zouden krijgen. En al helemaal niet van wie.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #107 Gepost op: 19-01-2016, 22:50:21 »
Dat zou ik geloven als ze er niet gewoon waren langsgekomen. Het tweede biljet kon in dezelfde loop gewoon mee. De derde persoon had later kunnen aanhaken om een compleet biljet te kunnen maken.

Bovendien konden Klaas en Tim toen ze (op een kleine 12 minuten voor het eind) verdergingen niet konden weten of en wanneer ze hulp zouden krijgen. En al helemaal niet van wie.

Dat zou best wel eens kunnen. Ellie moet wel op de een of andere manier geweten hebben dat ze dat briefje van 1000 moest gaan halen ipv de 100 te vervolledigen. Er moet dus ergens toch communicatie geweest zijn tussen Klaas, Tim en Ellie.

Offline Vage logica

  • Forumlid
  • ... is not equal to ...
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #108 Gepost op: 20-01-2016, 03:36:05 »
Allereerst mijn complimenten aan hulpmol voor de mooie en vooral zeer complete analyse.  ::bravo::

Wat ik essentieel vind is, dat na een minuut zeven kandidaten wisten waar minstens 1 briefje van 1000 was. Alleen Rop en Ellie wisten het waarschijnlijk niet. Op 12 minuten voor het eind hadden Klaas en Tim een briefje van 1000 en wisten ze zeker waar het tweede was. Toch hebben ze geen moeite gedaan dat te pakken. Uit het kaartje van Hulpmol blijkt, dat ze er gewoon langs zijn gelopen zonder het mee te nemen. Dat vind ik het meest verdacht aan het hele verhaal. Hadden ze dat gedaan, dan was er nog een aantal minuten tijd om de laatste te vinden. Of dat was gelukt is uiteraard de vraag, maar door deze actie was het slagen van de actie op voorhand uitgesloten.

Ik zoek het dus ook bij Klaas en Tim.

Klaas en Tim hebben dit misschien slim gespeeld. Door langs het bekende biljet op het plein te lopen, hadden ze een 'wissel' over. Mochten ze het ontbrekende 1000 biljet onder de grond vinden, dan konden ze dit nu gelijk meenemen en mogelijk nog binnen de tijd Elly (met het laatste biljet) tegemoet lopen.

Hadden ze het biljet op het plein meegenomen en vervolgens het 'ondergrondse' biljet gevonden, dan hadden ze bij dat 'ondergrondse' biljet op Elly moeten wachten. Zelf mochten ze het laatste biljetdeel niet pakken zonder een ander biljetdeel terug te hangen, wat natuurlijk zinloos is.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2016, 03:38:16 door Vage logica »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #109 Gepost op: 20-01-2016, 04:39:56 »
Omslachtig. Ze kwamen er langs en lieten het hangen. Als ze alle drie hadden gehad, dan hadden ze Ellie gebeld: "Hallo, we zijn hier". En dan wachten of ze komt. Simpeler kon het niet.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #110 Gepost op: 20-01-2016, 08:30:38 »
Omslachtig. Ze kwamen er langs en lieten het hangen. Als ze alle drie hadden gehad, dan hadden ze Ellie gebeld: "Hallo, we zijn hier". En dan wachten of ze komt. Simpeler kon het niet.
Volgens mij was het slechts nodig dat het biljet bij de telling compleet was. Dus al dat heen-en-weer rennen van en naar kandidaten met overige delen van een biljet was helemaal niet nodig geweest (alleen om te controleren of iemand de boel niet loopt te saboteren). Met een beetje coordinatie over de telefoon voordat iedereen ging lopen was het zo opgelost. Dus, even over de telefoon afstemmen welke stukken er bekend zijn, welke biljetten compleet gemaakt kunnen worden en welke delen dan aan de palen opgehangen moeten worden lijkt mij genoeg voor het slagen van de opdracht. Op die manier had je eenvoudig 250 en 500 euro kunnen completeren. Dan is het alleen nog een kwestie van het ondergrondse deel van de duizend euro zoeken en een ander deel van een biljet aan de paal onder de grond krijgen om te kunnen ruilen. Ze hadden in vier teams (vier telefoons) op zoek kunnen gaan naar de 1000 euro. Zodra het gevonden is, hadden ze degene met het "zinloze" deel kunnen bellen om te ruilen.

Dus, wat Klaas en Tim deden was, wat dat betreft, ok, omdat je niet eens Ellie hoeft te bellen als je het hebt gevonden (het maakt niet uit of Ellie of Klaas/Tim een zinloos deel van een biljet bij zich dragen). Ik vind het echter een mol-actie van dit duo omdat ze het gebied waar het spel zich duidelijk afspeelt wilden verlaten. Ze hadden m.i. kunnen vermoeden dat het ontbrekende deel zich binnen het deel van de stad waar het spel zich afspeelde zou bevinden.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #111 Gepost op: 20-01-2016, 09:23:19 »
Het is natuurlijk vreemd dat ze niet elkaar de opdracht hebben gegeven om mensen te vragen waar je ondergronds kunt. 2 briefjes van 1000 waren al in de groep. Taeke stuurt, door alleen met Tim en Klaas te bellen en meteen de afspraak te maken om met de 500 te beginnen en daarmee leidt hij de aandacht van de 1000 af. Als hij toevallig Cecile had gebeld, had hij gehoord dat zij ook 1000 hadden. Maar hij belde natuurlijk Tim en Klaas! Taeke en Annemiek waren vlak bij de ondergrondse plek, als ze even hadden gevraagd, hadden ze het gevonden. Verder doet Taeke de hele tijd niets, probeert nog een keer de verkeerde kant op te gaan. Verdacht! Annemiek is degene van hun twee die de opdracht tot een goed einde brengt.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2016, 09:40:56 door Run »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #112 Gepost op: 20-01-2016, 09:39:26 »
Als je er van uit gaat dat Taeke de mol is (en dus voorkennis heeft over de positie van het geld) inderdaad, maar vanuit kandidaatsperspectief is het wel te begrijpen dat ze eerst de "makkelijke" 500 euro compleet willen maken. De 1000 euro is immers daarmee niet verloren, maar hangt gewoon aan een paaltje te wachten. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het risicovol is voor de mol om de 1000 euro daar, vlakbij de andere 1000 euro, achter te laten. Als immers de ontbrekende ondergrondse 1000 euro wordt gevonden is het biljet zo compleet. Ik denk dat de mol veel meer heeft aan controle (in de hand) over een van de stukjes van 1000 euro.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #113 Gepost op: 20-01-2016, 09:46:17 »
gewist, excuus
« Laatst bewerkt op: 20-01-2016, 09:51:52 door Run »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #114 Gepost op: 20-01-2016, 09:49:18 »
Het is natuurlijk vreemd dat ze niet elkaar de opdracht hebben gegeven om mensen te vragen waar je ondergronds kunt. 2 briefjes van 1000 waren al in de groep. Taeke stuurt, door alleen met Tim en Klaas te bellen en meteen de afspraak te maken om met de 500 te beginnen en daarmee leidt hij de aandacht van de 1000 af. Als hij toevallig Cecile had gebeld, had hij gehoord dat zij ook 1000 hadden. Maar hij belde natuurlijk Tim en Klaas! Taeke en Annemiek waren vlak bij de ondergrondse plek, als ze even hadden gevraagd, hadden ze het gevonden. Verder doet Taeke de hele tijd niets, probeert nog een keer de verkeerde kant op te gaan. Verdacht! Annemiek is degene van hun twee die de opdracht tot een goed einde brengt.

Dan verschillen we van mening over de optimale tactiek (wat natuurlijk mag ;) ).

Ik vind het net heel onmols van Taeke (en Tim) dat ze daar met hun twee meteen de basis leggen voor het binnen halen van 750 euro. Uiteindelijk, als je ziet waar dat laatste briefje van 1000 euro kon gevonden worden, had het volgens mij nooit gelukt om die 1000 euro vol te maken. Dus hebben ze naar mijn mening het maximale (op de gekende 100 euro na) eruit gehaald

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #115 Gepost op: 20-01-2016, 09:55:07 »
Uiteindelijk, als je ziet waar dat laatste briefje van 1000 euro kon gevonden worden, had het volgens mij nooit gelukt om die 1000 euro vol te maken.
Ze hebben het welgeteld 1x gevraagd waar je ondergronds kon. Terwijl de hele groep steeds overal mensen tegenkwam, zoveel tijd kost het niet om mensen even te vragen waar je ondergronds kunt. Zeker waar Taeke en Annemiek waren, die waren er vlakbij en er zullen zeker mensen daar geweest zijn die de plek konden aanwijzen. Je hoeft er niet meteen naartoe te gaan, want de kans op verdwalen is groot maar als je aan het eind tijd over hebt weet je waar je naartoe moet.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2016, 09:57:45 door Run »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #116 Gepost op: 20-01-2016, 10:05:59 »
Goede analyse, Hulpmol. (Heerlijk leesvoer in de trein. ;)) ::ok::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #117 Gepost op: 20-01-2016, 10:06:08 »
Ze hebben het welgeteld 1x gevraagd waar je ondergronds kon. Terwijl de hele groep steeds overal mensen tegenkwam, zoveel tijd kost het niet om mensen even te vragen waar je ondergronds kunt. Zeker waar Taeke en Annemiek waren, die waren er vlakbij en er zullen zeker mensen daar geweest zijn die de plek konden aanwijzen. Je hoeft er niet meteen naartoe te gaan, want de kans op verdwalen is groot maar als je aan het eind tijd over hebt weet je waar je naartoe moet.

Misschien wel, maar uiteindelijk wist de oude man aan de poort ook niet te vertellen dat er onder het koloniale centrum een gangenstelsel was gebouwd. Dat is eigenlijk wat ik opmerkelijk blijf vinden: Er is geen metrostation te vinden in een straal van 2 kilometer rond het koloniale centrum en de oude man zegt zelfs dat ze naar de overkant van de rivier moeten waar ook geen metrostation te vinden is. Ik neem aan dat hij daar staat in opdracht van de toeristische dienst van Santo Domingo of zo, maar hij weet dan niet te vertellen dat onder Santo Domingo ondergrondse gangen zijn.

Maar om op jouw punt terug te komen: Het had misschien wel gewerkt om bij aanvang van de opdracht eerst iemand te vragen of ze een idee hebben waar je makkelijk ondergronds kunt. Al zou ik als kandidaat (en dat heb ik gemerkt zaterdag toen ik live keek) automatisch denken dat ik een metrostation moet zoeken, misschien denk ik niet genoeg out of the box. :)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #118 Gepost op: 20-01-2016, 10:09:45 »
Er is geen metrostation te vinden in een straal van 2 kilometer rond het koloniale centrum en de oude man zegt zelfs dat ze naar de overkant van de rivier moeten waar ook geen metrostation te vinden is.
Een vaag gebaar van 'naar de overkant' van een héél oude man, als ik Tim en Klaas was geweest had ik het aan die andere mannen ook gevraagd. Het is geen superscherpe groep wat dat betreft.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2016, 10:11:52 door Run »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #119 Gepost op: 20-01-2016, 10:14:32 »
Hoe kom je erbij dat het een heel gangenstelsel is? Dan zou ik het inderdaad wel apart dat ze dat niet weten. Wat die mannen bedoelen met de andere kant weet ik ook niet. Ik dacht dat ze de andere kant van het fort bedoelden toen ze het uit aan het leggen waren.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)