Auteur Topic: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen  (gelezen 156657 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #180 Gepost op: 11-01-2016, 19:55:54 »
Citaat
Maar ook als je ons individueel beluistert en informatie werkelijk tot je neemt kun je de Mol dit jaar makkelijk vinden.

Woorden van Susan. Als de hint naar Klaas zo helder en volgens velen eenduidig is, zullen we toch ook nog iets met deze zin moeten en in elk afzondelijk verhaal een link naar Klaas kunnen vinden. Toch?

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #181 Gepost op: 11-01-2016, 20:04:49 »
Ik heb deze opdracht zeer grondig geluisterd (vooral bij zinnen door elkaar, of door biechten heen).
Ik heb nog wat extra zinnen ontdekt, waardoor volgens mij de verhalen ongeveer als volgt gaan:


Margriet van der Linden:

Do you remember my face? Wellicht is het makkelijker om dit jaar niet op zoek te gaan naar de mol, maar naar de andere kandidaten. Deductie als  strategie. Als kandidaat word je bedrogen en gemanipuleerd waar je bij staat, verblind door je jacht op die ene, de mol. De mol komt in vele gedaanten. Probeer tunnelvisie te vermijden. Een opvallende mol is vaak geen mol, maar een angstige kandidaat. De mol herken je niet in het volle daglicht, die kun je hooguit ondergronds betrappen op duistere zaakjes. Neem mijn raad ter harte, en je zult zien dat de finale binnen bereik is. Het hangt af van je eigen oordeel. (Mist wel een "het spel veranderd achter je rug"-zin)


Dennis Weening:

Ik ga je inleiden in de geheimen van follow the money. Een mol die in een opdracht geld verdient, weet altijd op een ander moment dit geld er weer uit te spelen. Wat zou jij doen als mol? De mol doet meestal het tegenovergestelde van wat jij denkt. Denk dus contra. Fanantiek spelen is geen garantie voor succes. Het geld lijkt soms onbelangrijk, maar dat is het niet. De mol heeft immers een missie, opdrachten saboteren. Het spel verandert altijd achter je rug.


Kees Tol:

Je hebt een hele goede ingewijde uitgekozen als bron van informatie om jouw zoektocht naar de mol makkelijker te maken.  Als je mijn bericht serieus neemt en de informatie gebruikt, is de mol dichter bij dan je denkt.  Kennis is macht in wie is de mol. In jouw spel om de mol te ontmaskeren, moet je daarom zoveel mogelijk kennis vergaren. De kandidaat die het meest oprecht overkomt, krijgt van de groep vaak het vertrouwen. Er is maar één iemand in het spel, die uit vertrouwen het meeste rendement haalt. Maar het spel verandert niet voor je ogen, het spel verandert altijd achter je rug. En nog een laatste tip: let goed op je molboek.


Anne-Marie Jung:

in dit oude klooster staan vijf oud mollen, vijf leden van het genootschap van oud mollen. Een hele eer als je als kandidaat toegelaten wordt. Een mol loopt nooit synchroon aan de groep. Ga om de mol te ontmaskeren nooit een permanente verbintenis aan. Als je goed hebt opgelet, en mijn hele verhaal in je hebt opgenomen, weet je wat je te doen staat als je weer buiten bent. Zoekt en gij zult vinden. Het spel is je legenda. Het spel verandert nooit voor je ogen, maar altijd achter je rug.


Susan Visser:

We gaan je inwijden in de geheimen van het spel om je te helpen de mol te vinden. Als je ons allemaal beluistert, wordt je op het spoor van de mol gezet, maar ook als je ons individueel beluistert en de informatie werkelijk tot je neemt, kun je de mol dit jaar makkelijk vinden. Jokers, vrijstellingen, de mol heeft niets aan deze zaken, tenzij het kan worden ingezet als manipulatiemiddel of als ruilmiddel tegen geld uit de pot. Ben jij zelf absoluut honderd procent betrouwbaar, nou dan. Ga van niemand anders uit dan van jezelf. Het spel verandert niet voor je ogen, het spel verandert achter je rug. Kijk om je heen, focus.

Waarschijnlijk missen wel een aantal zinnen aangezien de lengte van de verhalen nog al verschilt. Er is ook nog rond 38:50 bij Magriet een fragment waar iemand die goed kan liplezen misschien iets mee kan.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #182 Gepost op: 11-01-2016, 20:10:47 »
@squirleon, als ik dit zo lees dan komt er weer heel wat anders uit....

oordeeL
sabotereN
haalT
legendA
jezelF

geen KLAAS in ieder geval  ::rofl::
Meer L

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #183 Gepost op: 11-01-2016, 21:13:13 »
Woorden van Susan. Als de hint naar Klaas zo helder en volgens velen eenduidig is, zullen we toch ook nog iets met deze zin moeten en in elk afzondelijk verhaal een link naar Klaas kunnen vinden. Toch?

Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Ik ben al wat gaan rommelen met in mijn ogen gekke woordjes zoals "duistere zaakjes". Maar dat levert nog geen mooi anagram op. (Met Klaas in gedachten probeerde ik er natuurlijk iets met kruis van te maken.)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #184 Gepost op: 11-01-2016, 21:17:42 »
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Ik ben al wat gaan rommelen met in mijn ogen gekke woordjes zoals "duistere zaakjes". Maar dat levert nog geen mooi anagram op. (Met Klaas in gedachten probeerde ik er natuurlijk iets met kruis van te maken.)

Maar ook als je ons individueel beluistert en informatie werkelijk tot je neemt kun je de Mol dit jaar makkelijk vinden.

Dat slaat volgens mij simpelweg op "Het spel verandert niet voor je ogen, maar achter je rug."

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #185 Gepost op: 11-01-2016, 21:20:38 »
Maar ook als je ons individueel beluistert en informatie werkelijk tot je neemt kun je de Mol dit jaar makkelijk vinden.

Dat slaat volgens mij simpelweg op "Het spel verandert niet voor je ogen, maar achter je rug."

Ja dat zou zeker kunnen.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #186 Gepost op: 11-01-2016, 21:33:52 »
Ik zie zinnen in jouw bericht die ik niet herken.

Ik heb uit een beginpost van "DeDominee" de zinnen gekopieerd, alles afgeluisterd en in een logische volgorde gezet. Er vanuit gaande dat iedere oud-mol , de ogen opent een logisch verhaal vertelt en de ogen sluit. De projecties worden steeds opnieuw afgespeeld.

Vervolgens heb ik alle zinnen extra gecontroleerd met de ondertitels van teletekst. Zie bijlage (In het rood de zinnen van de oud-mollen) en topic "Ondertitels TT 888" .
Top Moedermol, dank!!
Nou als ik het zo lees dan kom ik totaal NIET in de buurt van iets wat op Klaas zou kunnen lijken  ::rofl::
Zit er nou een mol hier op het forum? (probeer de lol er maar van in te blijven zien ;-)
Meer L

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #187 Gepost op: 11-01-2016, 21:42:44 »
Ik zie zinnen in jouw bericht die ik niet herken.
De zinnen die @squirleon er heeft bijgeschreven hoor je soms ergens ver op de achtergrond. "Een Mol loopt nooit synchroon met de groep" hoor je bijvoorbeeld op 38:45 (uitzending gemist), maar in de ondertiteling staat dan alleen "ER KLINKEN STEMMEN".

EDIT: Dit voegt overigens wel een extra uitspraak mol-uitspraak toe als Cécile en Klaas in het klooster zijn, wat de Klaas-hint zou doorbreken, maar het kan best zijn dat ze de uitspraken op de achtergrond gewoon niet meerekenen.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2016, 22:03:00 door widmfan6 »
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #188 Gepost op: 11-01-2016, 22:47:48 »
Wat widmfan6 zegt klopt inderdaad. Ik zal kijken of ik deze zinnen kan verantwoorden:
Het 'opdrachten saboteren' van Dennis kun je horen bij Ellie, direct na het nog goed verstaanbare 'de mol heeft immers een missie'
De eerste zin tot en met 'van informatie" van Kees is te horen bij Tim, direct na het eerste "do you remember my face" samen met het stuk van Dennis van 'follow the money'. Er is hier wel iets vreemds aangezien ik het gevoel heb dat Kees hier ook nog iets zegt met de woorden 'om de juiste mol'. Maar op een ander moment, wat dus wel een duidelijke zin is, zegt Kees achter elkaar "Als bron van informatie om jouw zoektocht naar de mol makkelijker te maken." Dus dat klopt niet met elkaar.
Het eerste deel van deze zin is ook te horen direct nadat Tim wegloopt bij Kees, samen met 'om de mol te ontmaskeren nooit een permanente verbintenis aan' Waar ik 'ga' voor heb gezet omdat mij dat correct leek, net als een keer 'mol' bij Margriet waar je alleen een m hoort en het 'opdrachten saboteren' van Dennis, wat na de s zeer moeilijk te verstaan is.

De zin van 'geen permanente verbintenis' is weer te horen nadat Tim bij Susan wegloopt samen met stemmen die ik niet heb kunnen verstaan.

'De mol komt in vele gedaanten' en 'een mol loopt nooit synchroon met de groep' Zijn te horen bij Klaas en Cécile voordat Margriet begint te spreken. Ook hier zijn extra stemmen die ik niet kan verstaan, zelfs met veel proberen en hier is ook het fragment dat je Margriet wel ziet praten, maar niet hoort. Ten slotte zijn er nog door mij onverstane stemmen op het moment dat Annemieke en Rop nog buiten staan en bij Rop voordat Kees begint te spreken. Misschien dat iemand met programma's die geluid kunnen bewerken om achtergrond geluiden beter te laten horen naar de zeer moeilijk verstaanbare stukken kan luisteren om te ontdekken wat er dan wordt gezegt.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #189 Gepost op: 11-01-2016, 22:48:35 »
Eigenlijk is het wantrouwen tussen Cécile en Klaas best opvallend. 2 dagen ervoor vertrouwde ze hem nog het penningmeesterschap toe. Zou ze iets verdachts gezien hebben tijdens de zoutkarrenopdracht/de groepsfoto-opdracht?

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #190 Gepost op: 11-01-2016, 23:28:09 »
Eigenlijk is het wantrouwen tussen Cécile en Klaas best opvallend. 2 dagen ervoor vertrouwde ze hem nog het penningmeesterschap toe. Zou ze iets verdachts gezien hebben tijdens de zoutkarrenopdracht/de groepsfoto-opdracht?

Zit toevallig net de kloosteropdracht terug te kijken, maar volgens mij wantrouwt Cécile hem niet per se, maar ze willen beiden gewoon graag naar binnen. Dat ze vervolgens vrijwel niets loslaat is eerder een teken dat ze hem als concurrent ziet.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #191 Gepost op: 11-01-2016, 23:51:21 »
Ik heb gisteren met de teksten van de klooster opdracht zitten puzzelen voordat ik het forum had gelezen. Doordat bij zowel Kees als Susan nog een laatste advies/opmerking volgt na de "achter je rug"-variant, ga ik er vanuit dat alle oud-mollen nog een afsluitend advies/opmerking hebben. Ik kwam er op uit dat dat de gewraakte zinnen zijn die we bij Cecile en Klaas te horen krijgen. Die conclusie had ik getrokken voorafgaand aan het zien van de hint. Maar goed, fijn dat er meerdere analyses zijn!

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #192 Gepost op: 12-01-2016, 06:41:49 »
We zien 5 hoofden in het klooster, maar geen van die hoofden is het hoofd dat we in de leader zien. Is dat de Mol van dit jaar? ::vergroot::

Ter vergelijking; het eerste hoofd komt uit de leader.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Ik geloof wel in deze hint. Vooral in combinatie met 'het spel verandert achter je rug'. De hoofden van mollen worden immers geprojecteerd op de poppen. Als de kandidaat wegloopt, dan kan de projectie verspringen naar de mol van dit seizoen. Het spel verandert immers achter je rug. De woorden 'het spel' verwijzen dan niet zo zeer naar 'wie is de mol' als geheel, maar meer naar deze opdracht.

Tegenargument: Art zei ook al bij een andere opdracht (topito slepen, aflevering 1) dat het spel achter je rug verandert.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #193 Gepost op: 12-01-2016, 07:43:19 »
Doordat bij zowel Kees als Susan nog een laatste advies/opmerking volgt na de "achter je rug"-variant, ga ik er vanuit dat alle oud-mollen nog een afsluitend advies/opmerking hebben. Ik kwam er op uit dat dat de gewraakte zinnen zijn die we bij Cecile en Klaas te horen krijgen.
Nu ik de teksten uitgeschreven zie, lijken me de korte zinnetjes die de afsluitende zinnen zijn bij Klaas en Cecile inderdaad de afsluitende zinnen van iedere mol. De voorlaatste zin zou dan iedere keer zijn: het spel verandert achter je rug.

Dit maakt het voor de kandidaten ook een (weliswaar) moeilijke hint in combinatie met de woorden van Susan: afluisteren tot het einde. Het einde is letterlijk de laatste letter van de uitspraken van de vijf mollen. Het is niet zo gek om te veronderstellen dat kandidaten door de ongebruikelijk laatste woorden op het idee komen om hier mee te gaan puzzelen. Als je als kandidaat dan op het idee komt om de laatste letters te gebruiken kan het bovendien nog maar op drie mogelijke mollen slaan (met namen van vijf letters): Ellie, Klaas en Taeke, dus zelfs als je je niet alle woorden herinnert ben je er zelfs met drie van de vijf eindletters uit.

Ik kom er eigenlijk niet meer om heen dat dit de hint is.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2016, 09:32:37 door molton »
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Molvarp

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #194 Gepost op: 12-01-2016, 08:00:20 »
Vinden jullie het trouwens ook niet gek dat Dennis opeens blauwe ogen heeft? ???

ik dacht hier John van Eerd in te zien  ???

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #195 Gepost op: 12-01-2016, 11:10:58 »
Ik geloof wel in deze hint. Vooral in combinatie met 'het spel verandert achter je rug'. De hoofden van mollen worden immers geprojecteerd op de poppen. Als de kandidaat wegloopt, dan kan de projectie verspringen naar de mol van dit seizoen. Het spel verandert immers achter je rug. De woorden 'het spel' verwijzen dan niet zo zeer naar 'wie is de mol' als geheel, maar meer naar deze opdracht.

Hmm, dit klinkt helemaal niet gek. Vooral ook omdat de geprojecteerde gezichten er raar uitzien, ze lijken niet echt, of niet helemaal, op de personen die ze moeten voorstellen. Alsof er een ander gezicht doorheen zit gemorpht (of hoe dat ook heten mag) ... (als ik dan naar de gezichten van de kandidaten kijk vallen mij vooral de wenkbrauwen van Rop op, maar goed die verdenk ik nog minder dan Klaas, dus denk niet dat dat veel zegt)
« Laatst bewerkt op: 12-01-2016, 11:13:28 door tumtum »

Offline rovamar

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #196 Gepost op: 12-01-2016, 12:08:32 »
Wanneer je alle tips die de "oud mollen" geven doorleest, valt mij op dat waarschijnlijk de Mol (2016) ook geprojecteerd is in het klooster op de hoofden. wsl aan het eind van ieder filmpje

een aantal voorbeelden:

Susan: als je ons allemaal beluisterd wordt je op het spoor van de mol gezet. ook: als je ons individueel beluisterd en de informatie werklijk (letterlijk) tot je neemt kun je de mol vinden.
kees: als je mijn bericht serieus neemt en de info gebruikt is de mol dichterbij dan je denkt. en als bron van info om jouw zoektocht naar de mol makkelijker te vinden.
Anne Marie: in dit klooster staan 5 oud mollen.... (en 1 nieuwe mol denk ik) ik heb een vermoeden dat ik nml 6 verschillende hoofden heb gezien, nog niet bewezen)
ook Anne Marie als je goed heb opgelet en mijn hele verhaal in je hebt opgenomen, weet je wat je te doen staat als je weer buiten bent.........
en de alle belangrijkste is wel: het spel verander achter je rug. kijk om je heen.

Niemand neemt de tijd om een heel filmpje af te kijken en loopt snel door naar een andere om zoveel mogelijk te zien. dit is de ontmoeting met de mol, die ook ieder jaar weer terug komt. het spel verandert achter je rug (zodra een oud mol is uitgesproken) en de mol 2016 heeft bij ieder hoofd het laatste woord...

dank aan diegene die alle verhaaltjes/ tips heeft uitgeschreven en de hoofden bij elkaar heeft gezocht.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #197 Gepost op: 12-01-2016, 12:11:44 »

Niemand neemt de tijd om een heel filmpje af te kijken en loopt snel door naar een andere om zoveel mogelijk te zien. dit is de ontmoeting met de mol, die ook ieder jaar weer terug komt. het spel verandert achter je rug (zodra een oud mol is uitgesproken) en de mol 2016 heeft bij ieder hoofd het laatste woord...


Het is volgens mij niet allemaal in beeld gebracht. Van Tim zien we vrij veel beelden, maar bij de overige 4 duo's is er enorm veel gesneuveld in de montage.

Cécile beweert bij buiten komen dat ze 'Susan volledig heeft afgeluisterd'.

Offline Tomahawk9

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #198 Gepost op: 12-01-2016, 16:27:05 »
Ik weet niet of die CF iets is, als je de woorden doorschuift ivm lengte om klaas te krijgen, krijg je dit:

m o l b o e K

o o r d e e L

l e g e n d A

c o n t r A

f o c u S

En dan heb je dus alleen nog  mol op de eerste regel. Verder niks kunnen vinden in dit schema

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 3 - mollen met oud-mollen
« Reactie #199 Gepost op: 12-01-2016, 16:38:46 »
Zeer plausibel dat de hint zo bedoeld is. ::ok::

« Laatst bewerkt op: 12-01-2016, 16:51:58 door Heinz »