Auteur Topic: Molgeld  (gelezen 186310 keer)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molgeld
« Reactie #560 Gepost op: 1-03-2016, 12:32:51 »
Rat - ik heb het eerder gezegd, ik zeg het nu anders: diepe, diepe, diepe buiging voor het werk wat je erin hebt gestoken.

De productie heeft van te voren de hint gegeven dat er iets op de achterkant te zien was en ze hebben in ieder geval een iemand zo "gek" gekregen om daar veel tijd en preciesie in te steken. Alleen daarom al vind ik (productie: lezen jullie mee) dat er in de finaleuitzending in ieder geval aandacht voor dit werk moet zijn. Tot op heden is het allemaal heel netjes buiten moltalk gebleven, maar aanstaande zaterdag is het toch echt HET moment.

Twijfelen heeft echt geen zin meer. De Klaas-tunnel was al omgebouwd tot kapel, maar is dankzij het werk van Rat verbouwd tot een stralend lichte waarheidstempel ;-)

m0ll0m

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: Molgeld
« Reactie #561 Gepost op: 1-03-2016, 13:05:33 »
Groot applaus voor Rat, heb hier iedere week in spanning mee zitten kijken  ::bravo:: ::ok::

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Molgeld
« Reactie #562 Gepost op: 1-03-2016, 13:23:59 »
Groot applaus voor Rat, heb hier iedere week in spanning mee zitten kijken  ::bravo:: ::ok::

Ja Rat, je hebt extra spanning toegevoegd!

Offline Hansiemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molgeld
« Reactie #563 Gepost op: 1-03-2016, 17:12:02 »
Er zullen ongetwijfeld mensen naar een afbeelding op het molgeld hebben gezocht, ik hoop ook kandidaten. Maar...
Rat heeft er een enorme hoeveelheid werk in gestopt, met een schitterend resultaat.
Dit moet de productie van WIDM 2016 goed doen.
Daarom hoop en verwacht ik ook dat er achter de schermen al kontakt is gezocht met Rat, en dat heel Nederland zaterdagavond ziet hoe hij heeft gepuzzeld!
Hulde Rat!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Molgeld
« Reactie #564 Gepost op: 1-03-2016, 18:15:41 »
Rat for president!   ::bravo::

Een uitnodiging voor aanstaande zaterdag of anders toch minimaal vertoning van zijn werk zou niet meer dan terecht zijn!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Molgeld
« Reactie #565 Gepost op: 1-03-2016, 19:31:29 »
Bedankt voor alle complimenten. ::bravo::

De ontknoping hoort zich wat mij betreft te richten op de de mol, molacties en kandidaten. Als ze mij noemen ("die gek die urenlang bezig is geweest met het oplossen van de puzzel" of iets dergelijks) zou ik me vereerd voelen, maar laat ze alsjeblieft hun uitzendtijd besteden aan dingen die we nog niet weten.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Molgeld
« Reactie #566 Gepost op: 1-03-2016, 19:37:00 »
Vandaag is de Internationale Complimentendag, dus wat mij betreft mag je ze rustig in ontvangst nemen.

Op Facebook vertikken veel mensen om ook maar een seconde Klaas in de foto te zien. die zien er dus nog steeds Tim of Annemieke in.



Offline Hansiemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molgeld
« Reactie #567 Gepost op: 1-03-2016, 19:48:34 »
Graag zou ik weten wie de pot met geld eigenlijk heeft! En hoeveel molgeld er nog is!
Off topic: je bescheidenheid siert je, Rat!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Molgeld
« Reactie #568 Gepost op: 1-03-2016, 19:51:57 »
De ontknoping hoort zich wat mij betreft te richten op de de mol, molacties en kandidaten. Als ze mij noemen ("die gek die urenlang bezig is geweest met het oplossen van de puzzel" of iets dergelijks) zou ik me vereerd voelen, maar laat ze alsjeblieft hun uitzendtijd besteden aan dingen die we nog niet weten.
Ja zeg waarom denk je dat de uitzending anders 20 minuten langer duurt ;)
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molgeld
« Reactie #569 Gepost op: 1-03-2016, 19:53:49 »
Als ze mij noemen ("die gek die urenlang bezig is geweest met het oplossen van de puzzel" of iets dergelijks) zou ik me vereerd voelen (...)

 ::rofl:: ::bravo::

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Molgeld
« Reactie #570 Gepost op: 1-03-2016, 19:59:21 »
Bedankt voor alle complimenten. ::bravo::

De ontknoping hoort zich wat mij betreft te richten op de de mol, molacties en kandidaten. Als ze mij noemen ("die gek die urenlang bezig is geweest met het oplossen van de puzzel" of iets dergelijks) zou ik me vereerd voelen, maar laat ze alsjeblieft hun uitzendtijd besteden aan dingen die we nog niet weten.

 ::rofl:: Je bent een vermelding waard, Rat!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Molgeld
« Reactie #571 Gepost op: 1-03-2016, 20:02:39 »
Ik kreeg van iemand die WIDM kijkt, en zich zelden op Facebook en twitter begeeft, de volgende vraag:


Allemaal goed en wel met die pixel-puzzel, maar hoe komt @Ratzoektmol (Rat, dus) aan die complete foto?


Ja, hoe geloofwaardig klinkt het, als ik zeg dat die zelf gemaakt is, maar hoe zat het nou ook alweer?


Ik ben er zelf steeds vanuit gegaan dat het de foto is van het 10-euro-biljet.



Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Molgeld
« Reactie #572 Gepost op: 1-03-2016, 20:11:50 »
Ik ben er zelf steeds vanuit gegaan dat het de foto is van het 10-euro-biljet.
Dat klopt :) Het lijkt er haast op dat ze op voorkant van de biljetten expres de kandidaten zetten, zodat we wisten welke foto we moesten gebruiken. ::jaja:: Ik had als productie in ieder geval voor de veilige optie van een nieuwe foto gekozen...
...óf niet!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Molgeld
« Reactie #573 Gepost op: 1-03-2016, 20:18:19 »
Daarmee zijn we er nog niet: die persoon wil dan natuurlijk weten hoe die foto is omgezet naar dat raster. Als ik daar een overtuigende verklaring voor kan geven, is ie bereid met de Molgeld-theorie mee te gaan, en stapt ie over van zijn rotsvaste overtuiging dat het Annemieke is.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Molgeld
« Reactie #574 Gepost op: 1-03-2016, 20:30:27 »
Ik kreeg van iemand die WIDM kijkt, en zich zelden op Facebook en twitter begeeft, de volgende vraag:


Allemaal goed en wel met die pixel-puzzel, maar hoe komt @Ratzoektmol (Rat, dus) aan die complete foto?


Ja, hoe geloofwaardig klinkt het, als ik zeg dat die zelf gemaakt is, maar hoe zat het nou ook alweer?


Ik ben er zelf steeds vanuit gegaan dat het de foto is van het 10-euro-biljet.



Voor het vinden van de oplossing heb ik:
- De foto van Klaas gebruikt die ook gebruikt is op de voorkant van het biljet van €10. Niet een screenshot van het biljet zelf, daarvan zou de kwaliteit te laag zijn.
- Van deze foto heb ik eerst de kleur en contrast aangepast om het overeen te laten komen met dat van het molgeld (ongeveer).
- Daarvan heb ik met een aantal effecten de stippen foto gemaakt (heb meer dan 40 varianten geprobeerd voordat ik een versie waar de stukjes bij aansloten, het juiste aantal stippen).
- Alle briefjes die sinds dien door de mol getweet zijn sluiten aan bij de toen gemaakte oplossing volgens een heel logisch stramien.
- Het bovenste plaatje dat ik gisteren geplaatst heb zijn puur en alleen de briefjes die door de mol gepost zijn.

De originele foto (onder en boven wat ingekort) en nog veel meer is te vinden via deze link.

Mocht je de vraag krijgen: "Is het ook geprobeerd op foto's van andere kandidaten", dan is het antwoord "Nee". Ik in elk geval niet. Maar stel... de politie onderzoekt een moord en heeft DNA van een verdachte en de verdachte zit al in de cel... dan gaan ze ook geen buurt onderzoek doen om te kijken of iemand anders hetzelfde DNA heeft (de kans dat er ergens een geadopteerde één-eïgetweeling van de dader rondloopt is namelijk behoorlijk klein). Ze zullen controleren of de verdachte ook daadwerkelijk de dader is... maar in ons geval, we weten dat de briefjes getweet zijn door de mol.

Ik heb een paar minder relevante stappen overgeslagen in het lijstje dat hierboven staat, maar dit is de basis. Ik zou overigens geen moeite doen om mensen te overtuigen die het niet willen horen. Zaterdag komen ze er vanzelf achter dat Klaas de mol was.

Daarmee zijn we er nog niet: die persoon wil dan natuurlijk weten hoe die foto is omgezet naar dat raster. Als ik daar een overtuigende verklaring voor kan geven, is ie bereid met de Molgeld-theorie mee te gaan, en stapt ie over van zijn rotsvaste overtuiging dat het Annemieke is.
Om specifiek deze vraag te beantwoorden. Ik heb deze tutorial gevolgd: http://www.scottphotographics.com/turning-a-photograph-into-a-polka-dot-image-in-gimp/
« Laatst bewerkt op: 1-03-2016, 20:38:00 door Rat »

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molgeld
« Reactie #575 Gepost op: 1-03-2016, 20:55:28 »
Rat ::bravo:: ::respect::


(dit was toch wel een leuke hint)
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Molgeld
« Reactie #576 Gepost op: 1-03-2016, 20:59:20 »
Rat ::bravo:: ::respect::


(dit was toch wel een leuke hint)
::jaja::
Maar eerlijk gezegd wel gegeven het feit dat we toch al zeker wisten wie de Mol was, zodat het puzzelen een bonus was :) (Hoewel zonder kloosterhint waarschijnlijk toch pas tegen aflevering 7 iets zinnigs te puzzelen was)
...óf niet!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Molgeld
« Reactie #577 Gepost op: 1-03-2016, 21:16:09 »
Dank voor je uitleg, Rat. Mij hoef je niet te overtuigen. Ik vind het eigenlijk gewoon vermakelijk dat mensen er Annemieke in zien, en (meer begrijpelijk) Tim.

Het is alleen zo dat er nou eenmaal mensen zijn die het vreemd vonden dat jij klaarblijkelijk over de voorbeeldfoto beschikte. Nou, dat is dus niet zo, je hebt hem simpel gezegd, met heel veel geduld, zelf gemaakt. Maar niet bepaald ''uit de losse pols''.


Offline Leek

  • Forumlid
Re: Molgeld
« Reactie #578 Gepost op: 2-03-2016, 01:35:25 »
Of we krijgen zaterdag te horen dat door het gepuzzel van Rat de mensen zo ver de Klaastunnel in zijn getrokken dat er nooit meer iets van vernomen is en dat ze hierdoor een belangrijk onderdeel over het hoofd hebben gezien.  >:D

Moet wel eerlijk vertellen dat ik even niet weet wat dat dan zou moeten zijn. Maar het zou wel inslaan als een bom. Waar voor de Klaastunnelaars dan vervolgens veilig en diep genoeg voor verborgen zitten.  ;D

 

Offline Merlijne

  • Forumlid
Re: Molgeld
« Reactie #579 Gepost op: 2-03-2016, 09:21:31 »
Geweldig, Rat!! Dank voor alle energie die je erin hebt gestoken!