Auteur Topic: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto  (gelezen 33684 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #60 Gepost op: 14-01-2016, 19:51:13 »
hahaha ja1 Volgens mij zaten ze allemaal aardig te mollen!;D Maar wat ik me afvraag, en heb ik die vraag nog nergens gezien... we zagen wel netjes een foto die Art gemaakt heeft in beeld van voor de chaos zeg maar Art heeft geen foto gemaakt van na de rangschikking door de deelnemers? Waarom kregen wij geen na-foto te zien? Niet écht te controleren zo en zeker ook niet voor de deelnemers ;-) Of heb ik iets gemist en is er wel een na-foto van Art in beeld gekomen?  ::vergroot::

 

Het laatste wat ze in WIDM gaan doen is bij elke opdracht haarfijn zeggen wie fouten maakte en wie alles goed deed. Als die 2 miljoen kijkers meekrijgen dat bijvoorbeeld Annemieke er niets van heeft gebakken en ervoor zorgde dat er 3 foute rijen waren terwijl bijvoorbeeld Tim alles goed had, dan kan je daar toch wat conclusies uit trekken.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #61 Gepost op: 14-01-2016, 19:58:04 »
Het laatste wat ze in WIDM gaan doen is bij elke opdracht haarfijn zeggen wie fouten maakte en wie alles goed deed. Als die 2 miljoen kijkers meekrijgen dat bijvoorbeeld Annemieke er niets van heeft gebakken en ervoor zorgde dat er 3 foute rijen waren terwijl bijvoorbeeld Tim alles goed had, dan kan je daar toch wat conclusies uit trekken.

(Wel lijkt de informatie die we krijgen elk jaar wat vager te worden. Bij de zoutmijnen weten we (ook na een week uitpluizen) niet eens zeker wat de bedoeling van de opdracht was, en ook niet welke karren er uiteindelijk goed gerekend werden. Dat soort essentiële informatie zou toch wel prettig zijn om te weten.)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #62 Gepost op: 14-01-2016, 20:00:52 »
(Wel lijkt de informatie die we krijgen elk jaar wat vager te worden. Bij de zoutmijnen weten we (ook na een week uitpluizen) niet eens zeker wat de bedoeling van de opdracht was, en ook niet welke karren er uiteindelijk goed gerekend werden. Dat soort essentiële informatie zou toch wel prettig zijn om te weten.)

Daar ben ik het uiteraard mee eens.

Ik vind het niet erg dat je zelfs door frame-by-frame werk niet kan zien bij de 9 kandidaten hoe goed ze hun mensen hebben neergezet, maar ik heb wel altijd graag een duidelijke omschrijving van de opdracht.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2016, 20:18:49 door Hulpmol »

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #63 Gepost op: 14-01-2016, 20:16:44 »
(Bij de zoutmijnen weten we (ook na een week uitpluizen) niet eens zeker wat de bedoeling van de opdracht was, en ook niet welke karren er uiteindelijk goed gerekend werden.)

Dat ik kan nog wel raden hoe dat zit aan de hand van wat uitgezonden is. Is niet zo moeilijk. Het is wel vaker een een kwestie van terugkijken. Dus hoe het geëdit is zeker van invloed.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #64 Gepost op: 14-01-2016, 22:00:33 »
haha ja Heinz, bij die zoutopdracht met 4 bergen zout vroeg ik mij écht af hoe ze het verschil konden zien. volgens mij niet, alleen door die bordjes, dus volgens mij hoefde dat 'verkeerde' zout in de 'verkeerde' kar helemaal niet overgeschept te worden want alleen op de kar stond het onderscheid geschreven  ;D - Wie maakt wie wat nu wijs - ???  ::vergroot:: ;D

Ik weet niet wie wel eens zoutvelden bezocht heeft (ik wel, prachtig trouwens!) maar al die bergen zout is gewoon zout en wordt pas verder bewerkt in 'fabrieken' enzo ;-)Zeker niet daar!

Strooizout is toch echt wel grover dan keukenzout hoor. Er is uiterlijk echt wel verschil te zien tussen de zoutsoorten.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #65 Gepost op: 15-01-2016, 19:34:27 »
Aangezien DeDominee al mooie analyses maakte van opdracht 1 en 3 heb ik deze week toch vooral gekeken naar opdracht 2. Hierbij dus mijn afsluitende kijk op de opdracht.

Vanaf het platform waar de dansers zijn tot boven zijn er 19 treden onderverdeeld in een trap van 4 treden onderaan en dan 3 trappen met telkens 5 treden (zoals te zien op de luchtshots, voorbeeld: 18:24)
Daarvan worden enkel de bovenste 14 treden (van onder naar boven onderverdeeld in groepen van 4,5 en 5 treden respectievelijk) bezet door de lokale bevolking.

Nadat Art de opdracht heeft uitgelegd oppert Klaas meteen om per blok de mensen te gaan onthouden, maar niemand lijkt aandacht te besteden aan zijn suggestie. Uiteindelijk, wanneer Rop met hetzelfde idee komt, is iedereen akkoord om blokken van mensen te onthouden.

Tim, Airen en Cécile nemen (in die volgorde van links naar rechts) de bovenste 5 treden voor hun rekening. Annemieke, Remy en Ellie nemen (weer van links naar rechts) de middelste 5 treden voor hun rekening. Klaas, Taeke en Rop nemen de onderste 4 (!) treden voor hun rekening. Marjolein krijgt de opdracht om het totale overzicht te houden.

Terwijl Rop zijn mensen terug aan het plaatsen is, zet hij zijn mensen op die onderste trap die bestaat uit 4 treden. Hij vraagt aan Ellie of er 3 trappen gebruikt werden en daarop verplaatst hij zijn mensen een trap hoger zodat hij juist komt te zitten (en dus niet zoals ik hier ergens las in Ellie haar vak terecht komt).

Uitslag: Wat we zeker weten uit de opdracht zelf, is dat er 7 treden goed waren en dus ook 7 treden fout. De bovenste 2 treden zijn goed, de 3e is fout. De 7e trede (de 2e van de middelste groep) is fout en trede 13 en 14 zijn goed.
Er zijn ook 3 andere treden afgekeurd

Mijn analyse: Afgaande op de beelden (die voornamelijk vanaf onder werden genomen) meen ik toch te zien dat zowel Klaas, als Taeke als Rop hun vak volledig goed hebben. Dat zijn dus 4 goede treden.
Na het afkeuren van traptrede 3 zien we Art staan bij de mensen van Remy. Hij keurt 2 rijen af en vervolgens horen we hem ook nog traptrede 7 afkeuren. Telkens doet hij dit terwijl hij kijkt naar de mensen van Remy. Dat zijn dus minstens 3 foute treden.

Remy zegt dan in een biecht dat het mis ging bij 1 van de bovenste 3 mensen en 2 van de middelste 3 mensen. Net als vele anderen hier interpreteerde ik dat eerst als treden, maar het kan niet anders dan gaan om mensen.
Ellie voegt in haar biecht er aan toe dat ze 'er de P in heeft' dat haar 'vak, het middelste vak' de mist in ging. Aangezien zij aan de rechterkant mensen moest zetten, gaat dit niet over haar blok mensen, maar over de volledige trap met Remy en Annemieke bij.
Ik besluit dus uit die 2 biechten dat er bovenin iemand heeft zitten klooien en in het midden 2 mensen fout bezig waren.

Mijn eindbalans:
Klaas, Taeke, Rop (en ook een beetje Marjolein) zorgen voor 4 goede treden en dus 400 euro.
Bij Annemieke, Remy en Ellie gaan 2 van de 3 de mist in (waarbij Remy zeker meerdere fouten maakte) en zijn er 4 of 5 foute treden en dus 0 of 100 euro.
Bij Tim, Airen en Cécile maakt 1 iemand fouten en zijn er 2 of 3 foute treden en dus 200 of 300 euro.

Het hoeft eigenlijk niet gezegd te worden, maar als je verbeteringen of toevoegingen hebt, mag je die altijd geven.

Offline atrus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #66 Gepost op: 15-01-2016, 23:24:41 »
Ik vind dat de instructies van Art en dan vooral het moment waarop hij ze geeft de mol enorm veel ruimte geven. De eerste set instructies is heel algemeen. De kandidaten hebben geen idee HOE ze geld kunnen verdienen. Art meldt dat pas in tweede instantie maar danheeft de groep al een bepaalde tactiek gekozen en valt erniets meer te redden. Waarom gaat dat zo? Ik kan me maar 1 antwoord voorstellen... een afspraak van de productie met de mol. De mol krijgt hier de gelegenheid van de productie om te mollen. Ik vind Klaas en Rop hier dus uiterst verdacht omdat zij allebei voorstellen om met blokken te werken.
De jacht is mooier dan de vangst! (TK)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #67 Gepost op: 15-01-2016, 23:46:32 »
Ik vind dat de instructies van Art en dan vooral het moment waarop hij ze geeft de mol enorm veel ruimte geven. De eerste set instructies is heel algemeen. De kandidaten hebben geen idee HOE ze geld kunnen verdienen. Art meldt dat pas in tweede instantie maar danheeft de groep al een bepaalde tactiek gekozen en valt erniets meer te redden. Waarom gaat dat zo? Ik kan me maar 1 antwoord voorstellen... een afspraak van de productie met de mol. De mol krijgt hier de gelegenheid van de productie om te mollen. Ik vind Klaas en Rop hier dus uiterst verdacht omdat zij allebei voorstellen om met blokken te werken.

Uiteraard wist de Mol op voorhand dat de rijen zouden geteld worden en de Mol zal niet geprotesteerd hebben toen Klaas en Rop met het idee kwamen (als ze het zelf al niet zijn).

Anderzijds, stel dat je weet dat rijen tellen en je hebt 14 rijen en 10 kandidaten. Wat is je tactiek dan? Wie laat je meerdere rijen onthouden? En hoe zorg je er voor dat ondanks dat je de volgorde van je mensen kent dat ze nog goed zitten t.o.v. de mensen op de aangrenzende rijen?

Naar mijn mening is er bijna geen andere mogelijkheid om degelijk te memoriseren dan hoe men het nu deed. Het grote nadeel is dan wel dat de Mol macht heeft over mogelijk 5 rijen. Het is net zoals bij de metro-opdracht moeilijk om er een Mol uit te pikken op basis van de gekozen tactiek.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #68 Gepost op: 16-01-2016, 09:53:48 »
De tactiek is de slimste om het te onthouden en de beste om te voorkomen dat je ontdekt wie welke fout heeft gemaakt. Mol en kandidaat hebben blijkbaar belang bij dezelfde tactiek en daarom is daaraan denk ik weinig te ontdekken.

Wat het resultaat betreft. Boven is 1 rij niet goed. Dat betekent dat er horizontaal een fout is gemaakt, terwijl ik als mol de fout verticaal zou maken omdat die dan meteen twee rijen beïnvloedt. Op basis daarvan zou je denken dat de mol in een van de middelste vakken is en dat het niet Ellie is.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #69 Gepost op: 16-01-2016, 10:26:13 »
Maar we hebben dit jaar een mol die vrijwel alles goed doet, die maar zo heel af en toe een steekje laat vallen. Ook dat hoort bij contra denken enzo. Klaas helaas.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #70 Gepost op: 16-01-2016, 11:08:46 »
Maar we hebben dit jaar een mol die vrijwel alles goed doet, die maar zo heel af en toe een steekje laat vallen. Ook dat hoort bij contra denken enzo. Klaas helaas.

Volgens mijn berekeningen van Follow the Money is Klaas momenteel zelfs de beste verdiener van de hele groep. Dat is zo contra dat het eigenlijk voor kijker en kandidaat onfair is als hij de Mol is.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #71 Gepost op: 16-01-2016, 13:18:05 »
Volgens mijn berekeningen van Follow the Money is Klaas momenteel zelfs de beste verdiener van de hele groep. Dat is zo contra dat het eigenlijk voor kijker en kandidaat onfair is als hij de Mol is.

Hoezo? In de vooruitblik zie je toch dat je kunt bieden op testvragen. Voor een mol is het dan natuurlijk wel fijn als er wat geld in de pot zit zodat die het er weer uit kan halen ::vergroot::

Offline Bruun

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #72 Gepost op: 16-01-2016, 13:27:21 »
Hoezo? In de vooruitblik zie je toch dat je kunt bieden op testvragen. Voor een mol is het dan natuurlijk wel fijn als er wat geld in de pot zit zodat die het er weer uit kan halen ::vergroot::

Persoonlijk vind ik dat je als Mol er in eerste instantie voor moet zorgen dat er zo weinig mogelijk geld in de pot komt. Dus niet eerst zelf volop geld verdienen met de gedachte dat je het later toch weer weg kunt spelen.Want wie weet mislukt dat door onverwachte omstandigheden en dan zit dat geld dus gewoon nog (gedeeltelijk) in de pot. Geld wegspelen dat een ander verdiend heeft: prima. Maar zelf geld verdienen met de intentie om het later weg te spelen: slechte Mol.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #73 Gepost op: 16-01-2016, 13:29:30 »
Hoezo? In de vooruitblik zie je toch dat je kunt bieden op testvragen. Voor een mol is het dan natuurlijk wel fijn als er wat geld in de pot zit zodat die het er weer uit kan halen ::vergroot::

Dat klopt, maar het gaat over wat tot nu toe gebeurd is.

Als Klaas de Mol is dan kan je het als kandidaat niet weten op basis van binnen gebracht geld. Klaas haalt daar in het begin even 1000 euro binnen (met behulp van falende kandidaten zoals Ellie en Annemieke) en hij is als eerste klaar met zijn blokje mensen en heeft het dan ook nog eens volledig juist wat 400 euro oplevert (in samenwerking met Taeke en Rop).

Airen, die er dan uit gaat vorige week, heeft geen schijn van een kans.

Wij als kijker hadden inderdaad al meermaals opgevangen dat de Mol wel eens geld in de pot zou kunnen brengen om het er achteraf uit te halen. In een ranking van beste verdieners verwacht ik dan dat zo'n Mol ergens in de middenmoot staat: Hij werkt wel mee om geld te verdienen, maar hij gaat het nu ook niet met hopen binnen halen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #74 Gepost op: 16-01-2016, 13:31:03 »
Maar zelf geld verdienen met de intentie om het later weg te spelen: slechte Mol.

Niet mee eens. Het is voor zo'n geldwegspeelopdracht wel leuk als er geld is om weg te spelen en de mol hoort ook een beetje bij de productie he.. die moet wel een beetje meehelpen dat alles lukt. Daarbij is het een afleidingsmanoeuvre .. althans in de eerste intantie.. waardoor mensen op het verkeerde been worden gezet. Dat is ook een taak van de mol.

Eerst maar ff afwachten vanaaf wat er gebeurt.

Offline Bruun

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #75 Gepost op: 16-01-2016, 14:42:19 »
Niet mee eens. Het is voor zo'n geldwegspeelopdracht wel leuk als er geld is om weg te spelen en de mol hoort ook een beetje bij de productie he.. die moet wel een beetje meehelpen dat alles lukt. Daarbij is het een afleidingsmanoeuvre .. althans in de eerste intantie.. waardoor mensen op het verkeerde been worden gezet. Dat is ook een taak van de mol.

Smaken verschillen... (gelukkig maar)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #76 Gepost op: 16-01-2016, 15:28:04 »
Klaas haalt daar in het begin even 1000 euro binnen

Ik kijk daar anders naar. Die opdracht is heel weinig uit te halen op basis van follow-the-money.

en hij is als eerste klaar met zijn blokje mensen en heeft het dan ook nog eens volledig juist

Nou ja, hij zit uiteindelijk wel op andere plek (samen met Tim)...

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #77 Gepost op: 16-01-2016, 15:39:37 »
Ik kijk daar anders naar. Die opdracht is heel weinig uit te halen op basis van follow-the-money.

Dat klopt, maar na 4 opdrachten waar geld te verdienen was, moet je het doen met de magere info die je hebt. Klaas, Ellie, Annemieke en iedere andere kandidaat die zijn opdracht niet kon volbrengen zou indirect bijgedragen hebben met het verdienen van 1000 euro.

Nou ja, hij zit uiteindelijk wel op andere plek (samen met Tim)...

Klopt, maar ik denk dat ondanks Art zijn opmerking niets is gedaan met de positie van de kandidaten. Anders had men de 15e trede moeten meerekenen en ook de grond voor Taeke. In ieder geval, ondanks dat Tim en Klaas een trede lager gaan zitten, werden beide treden wel goed gerekend.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #78 Gepost op: 16-01-2016, 16:15:04 »
maar ik denk dat ondanks Art zijn opmerking niets is gedaan met de positie van de kandidaten. Anders had men de 15e trede moeten meerekenen en ook de grond voor Taeke. In ieder geval, ondanks dat Tim en Klaas een trede lager gaan zitten, werden beide treden wel goed gerekend.

Zou ik zo uit mijn hoofd niet durven beweren; zou zelf denken dat het wel telt. Kijk, dit is iets wat wringt en het is onduidelijk wat de verklaring ervan precies is. Het zou nog de vraag kunnen zijn: Is het nou verdacht of een regiedingetje?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 2 - de groepsfoto
« Reactie #79 Gepost op: 16-01-2016, 16:16:33 »
Zou ik zo uit mijn hoofd niet durven beweren; zou zelf denken dat het wel telt. Kijk, dit is iets wat wringt en het is onduidelijk wat de verklaring ervan precies is. Het zou nog de vraag kunnen zijn: Is het nou verdacht of een regiedingetje?

Hoe bedoel je dat laatste?