Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test  (gelezen 78373 keer)

Offline Monkeymol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #60 Gepost op: 16-01-2016, 23:18:30 »
Ik denk dat we in ieder geval nu wel het geld kunnen gaan volgen. Iedereen even fictief op 0 zetten. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de pot nog een keer zo geplunderd kan worden. De mol zal vanaf nu niet veel geld binnen halen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #61 Gepost op: 16-01-2016, 23:18:57 »
Qua montage was Remy het laatst, maar qua overgebleven enveloppen kan ik zo niet zien wie er als laatste was. Misschien heb je inderdaad gelijk en hebben ze Remy expres als laatste gemonteerd om zijn 'fout' van niks bieden vers in ons geheugen te laten.
Je hebt gelijk, Remy is het laatst, ik dacht dat ik iedereen gehad had na Annemieke  ::schaam::
En ik zag nog iets: Rop zit in de montage als tweede, maar hij pakt de laatste envelop! En hij begint met een 2.
Dus het kan goed dat Rop de laatste was, de mol is, en 2345 heeft opgeschreven, strategisch net onder het hoogst gebodene.
Bij Elly liggen er zeker 6 enveloppen, Rop pakt de laatste, bij Taeke zichtbaar 3, Marjolein zichtbaar 3, Klaas 2, Cecile 2, Tim 4, Annemieke 5, Remy 4. Oftewel Elly was de eerste, Annemieke was de tweede, Remy en/of Tim nummer 3 en 4, Taeke en/of Marjolein nummer 5 en 6, Klaas en/of Cecile nummer 7 en 8 en Rop nummer 9.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2016, 23:38:53 door Run »

Offline Monkeymol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #62 Gepost op: 16-01-2016, 23:30:28 »
Zou de mol wat later in de rij zijn en rustig de inhoud van de enveloppen bekijken?

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #63 Gepost op: 16-01-2016, 23:32:27 »
Maar bij 1 iemand zien we dat de naam op de envelop is geschreven.

Dat is bij iedereen.  Enveloppen (leeg) lagen bij Moltalk op tafel en Rik vestigde de aandacht er nog eens op.

Bovendien was het noodzakelijk: hoe weet je anders wie welk bod heeft uitgebracht?
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 00:23:40 door Stormpie, Reden: plaatje verwijderd »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #64 Gepost op: 16-01-2016, 23:37:41 »
Dat is bij iedereen.  Enveloppen (leeg) lagen bij Moltalk op tafel en Rik vestigde de aandacht er nog eens op.

Bovendien was het noodzakelijk: hoe weet je anders wie welk bod heeft uitgebracht?
Bij Annemieke zag je heel duidelijk dat ze haar naam er niet op schreef. Ik dacht nog: grappig, er staat al de mol op, hint? Al verdenk ik haar niet... Kan best later erop geschreven zijn door de productie
Meer L

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #65 Gepost op: 16-01-2016, 23:42:31 »
Dat is bij iedereen.  Enveloppen (leeg) lagen bij Moltalk op tafel en Rik vestigde de aandacht er nog eens op.

Bovendien was het noodzakelijk: hoe weet je anders wie welk bod heeft uitgebracht?

Lijkt mij ook noodzakelijk, maar als ik dan naar de envelop van Annemiek kijk, dan lijkt daar niets op te staan. Of ze schrijft heel klein. En die van Taeke werd als enige in beeld gebracht
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 00:07:18 door Dolfie, Reden: Logo uit beeld halen svp »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #66 Gepost op: 16-01-2016, 23:45:49 »
Ze hebben er zelf hun naam op geschreven.  Bij moltalk was duidelijk zichtbaar dat elke naam met een ander handschrift was
« Laatst bewerkt op: 16-01-2016, 23:57:10 door Whiskers »

Offline stijn-h

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #67 Gepost op: 17-01-2016, 00:03:27 »
Voor mij is het zeker dat de mol het bod van 2345 heeft uitgebracht.
Voor de executie zegt Art namelijk:
1 van jullie hoeft niet zenuwachtig te zijn, die had de macht over de test...
De mol hoeft nooit zenuwachtig te zijn, dus als een kandidaat dit bedrag had geboden, hoefden er 2 niet zenuwachtig te zijn.

Ik dacht eigenlijk al dat in de uitzending duidelijk was dat Tim dit had geboden, door de manier waarop hij sprak in de biecht. Nu ik hier kijk, blijkt dat ik dat nog niet voor waar kan aannemen, maar toch geloof ik nog steeds dat hij het heeft geboden.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #68 Gepost op: 17-01-2016, 00:04:36 »
Art bij de executie: "Één van jullie hoeft niet zenuwachtig te zijn, die had de macht over de test".
Maar de mol hoeft ook niet zenuwachtig te zijn. Heeft de mol dan zelf het tweede hoogste bod gedaan? En betekent 2345 dan toch iets?

edit: Sorry, zie dat stijn-h me net voor was met deze bevinding
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 00:07:11 door WIDM uncovered »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline SoSuDeMo

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #69 Gepost op: 17-01-2016, 00:05:51 »
Opvallend is dat op de officiële widm website 2340 staat in plaats van 2345.
Junior2: 16e. Widm2015: 129e.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #70 Gepost op: 17-01-2016, 00:07:23 »
Opvallend is dat op de officiële widm website 2340 staat in plaats van 2345.
dat kwam omdat Art het bedrag afrondde. ze hadden nog geen vijfjes
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #71 Gepost op: 17-01-2016, 00:10:21 »
dat kwam omdat Art het bedrag afrondde. ze hadden nog geen vijfjes
Klopt!

Offline Anoniemand

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #72 Gepost op: 17-01-2016, 00:26:55 »
Ik heb de opdracht teruggekeken en bijgehouden hoeveel kaartjes/enveloppen er nog waren toen ze aankwamen bij de tafel. De volgorde zoals je die hieronder ziet is de volgorde zoals die op tv te zien was:

Ellie: ging als 1e
Rop: 1 kaartje, dus als laatste
Taeke: 5 kaartjes of 6 enveloppen? Ikzelf denk ik dat ik 6 enveloppen zag na veel terugspoelen
Marjolein: in hetzelfde shot dat Taeke wegloopt komt Marjolein naar de tafel. Marjolein komt dus na Taeke
Klaas: 3 kaartjes
Cecile: 2 kaartjes
Tim: moeilijk te zien, maar wel nog veel kaartjes
Annemieke: moeilijk te zien, maar wel nog veel kaartjes. Ik heb het vermoeden dat Annemieke na Tim, of vice versa. Bij Tim stond de kaartjesstapel recht en bij Annemieke scheef, dus dat Annemieke een kaartje van Tims rechte kaartjesstapel pakte en bovenste kaart scheef heeft laten staan. Annemieke komt dus na Tim.
Remy: 4 kaartjes? Als Taeke 5 kaartjes had toen hij aankwam, dan moet Marjolein vier kaartjes gezien hebben. Maar bij Remy zie ik ook 4 kaartjes. Daarom denk ik dus dat Taeke nog 6 enveloppen had, Marjolein 5, en Remy 4 kaartjes.

De volgorde is dus volgens mij:

Ellie, Tim, Annemieke, Taeke, Marjolein, Remy, Klaas, Cecile, Rop

We mogen aannemen dat niemand een vreemd bedrag opschrijft, zoals 192 euro. Ook mogen we aannemen dat het opgeschreven bedrag een 10-voud is (uitzondering is de geboden 2345 euro en de 333 euro van Cecile).

Ellie: zet de stift op het midden van het kaartje. Schrijft ze een laag bedrag op?

Rop: Schrijft een 2 op van redelijk formaat. Kan best een 4-cijferig bedrag zijn. Schrijft hij 2345 euro op?

Taeke: Schrijft een 41 op. Voor het derde cijfer begint hij met de stift linksboven relatief dichtbij de 1. Een kenmerk van een 5 opschrijven, maar ook van bijvoorbeeld een 1, 2, 3, 4 en 7. Kan ook best een ander getal dan een 5 zijn, maar waarom zou je 4110 of 4130 euro opschrijven, als je toch zo hoog gaat? Aangezien ik denk dat zijn 3e cijfer geen 0 is, en dus geen 410 euro opschrijft (het enige driecijferige tienvoud dat begint met een 41), en we mogen aannemen dat hij bijvoorbeeld geen 411 euro schrijft, denk ik dat hij een viercijferige getal heeft opgeschreven. Ik denk dat Taeke dus 4150 euro heeft opgeschreven (alhoewel denk ik niet dat hij de Mol is in mijn opzicht :)). (Zie mijn reactie, 2e ´bladzijde´ 8e reactie)

Marjolein: Onbekend

Klaas: Onbekend

Cecile: Dank voor de screenshot. Zonder dat ik de screenshot zag, had ik al dmv terugkijken het vermoeden dat het 333 euro was. Dank voor de bevestiging. Naar mijn inzien is Cecile duidelijk niet de mol.

Tim: Begint helemaal links. Schrijft hij een 4-cijferig bedrag op? Hij houdt zijn hand voor het kaartje. Hij maakt een boogje (zoals een ´u´) met het onderbuikje van de ´u´ naar rechts gericht en stopt dan op dat punt (om waarschijnlijk een streepje naar rechts te maken. Hij wil dus waarschijnlijk een 2 opschrijven). Kenmerkend aan dat onderbuikje naar rechts zou hij een 2, 3, 5 of 7 willen opschrijven. Als het een viercijferig bedrag is, kan dit niet met een 5 of 7 beginnen, maar ook niet met een 3, want het een na hoogste unieke bedrag was 2345 euro. Als het toch blijkt dat Tim een 3-cijferig bedrag heeft opgeschreven, kunnen het wel met een 2, een 3, een 5 of een 7 beginnen.

Annemieke: Niet te zien welk bedrag ze opschrijft. Maar ze zegt: ´´In eerste instantie dacht ik, ik bied laag, want ik vind het zonde van het geld. Maar na even nagedacht te hebben dacht ik: laat dan mij maardegene zijn die die vijf vragen d´r uit haalt´´. Zou ze minstens 1000 euro hebben opgeschreven?

Remy: ::art::
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 00:29:10 door Anoniemand »

Offline Monkeymol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #73 Gepost op: 17-01-2016, 00:31:41 »
Nice overizcht!! 1 Opmerking over het volgende stukje:


We mogen aannemen dat niemand een vreemd bedrag opschrijft, zoals 192 euro. Ook mogen we aannemen dat het opgeschreven bedrag een 10-voud is (uitzondering is de geboden 2345 euro en de 333 euro van Cecile).


Ik denk niet dat je mag aannemen dat niemand een vreemd bedrag opschrijft. Als je namelijk uniek wilt zijn met je bedrag, dan is het beter om niet in 10-tallen of afgeronde getallen te denken.

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #74 Gepost op: 17-01-2016, 00:46:00 »
Ik denk dat het niet anders kan dat de mol het het totale geldbedrag (of iets daaronder) van €4150,- heeft opgeschreven. Dat is de enige manier waarop de mol de meeste winst (of in dit geval verlies) kan behalen bij deze opdracht, gezien het feit dat het hoogst geboden bedrag door één van de kandidaten hierdoor altijd wint. In dat geval zou je Rop en Cecile dus kunnen afstrepen als mol.

Verder denk ik dat Tim het winnende bod had. We zien niet welk bedrag hij opschrijft, maar aan zijn handbeweging te zien, een omgekeerde 'u', blijkt zijn eerste cijfer een 2 te zijn. Ook zijn opmerking "Wie heeft dat rare bedrag geraden, geen idee, ik heb ook geen idee, weet ik veel!" en gezichtsuitdrukking nadat Art het één na hoogste bod bekend maakt, doet me er sterker in geloven dat Tim de €2345,- heeft geboden.

Conclusie: Rop, Cecile en Tim mogelijk niet de mol?

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #75 Gepost op: 17-01-2016, 01:01:21 »
Het gaat hier om de één na de hoogste unieke bod. Als mol ga je altijd voor het hoogst mogelijke bedrag (€4.150), zodat de één na hoogste unieke bod nog steeds heel hoog kan zijn.

In feite zou je deze opdracht ook kunnen zien als: Het gaat om de hoogste unieke bod van een kandidaat. Dat de mol €4.150 biedt is in feite maar een formaliteit. Hetzelfde hebben we ook gezien in seizoen 7 waarbij de mol maar bleef door bieden terwijl het om de één na hoogste bod (gedaan door kandidaten) ging.

Eigenlijk is er dus geen molactie geweest. Dat er zoveel geld uit de pot is getrokken, is in feite een verdienste (vreemde term in dit geval) van één van de kandidaten.

Door de kloosterhint lijkt nu alles op Klaas te wijzen als mol. Je gaat er meer op letten. Niet qua acties, maar qua aanwijzingen.

Dit is een echte contra jaar... We zien (mol?) Klaas de eerste 3 afleveringen zo beetje het meeste geld binnen slepen terwijl het leegtrekken van de pot door de kandidaten gebeurt.

Rare seizoen. Ik hoop dat er nog een flinke twist komt waardoor Klaas niet de mol blijkt te zijn, anders zou dit voor mij één van de slechtste seizoenen ooit zijn. Terwijl het zo goed begon.

Was het maar alvast 1 februari.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #76 Gepost op: 17-01-2016, 01:49:17 »
Ik vind het ook een vreemde opdracht. Laat echt totaal niks zien. Het lijkt bijna alsof deze opdracht erin is gestopt puur om de Mol de ruimte te gunnen de eerdere opdrachten geld binnen te halen, zodat deze minder verdacht is..

In het Australische Wie is de Mol seizoen van 2013 hebben ze dezelfde opdracht gebruikt, alleen kon je als kijker toen wél zien wat iedereen individueel opschreef. Ze hielden een stille veiling, iedereen in hokjes en bieden op verschillende 'prijzen', zoals jokers en vrijstellingen. Was inzichtelijker en de mol heeft toen niet het hoogste bedrag geboden uiteindelijk maar zat ergens in het midden.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 01:59:44 door Nat79 »

Offline Shiba

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #77 Gepost op: 17-01-2016, 01:54:45 »
Zoals gebeurde met het Dick Jolletje dus.

Dat de mol in het midden blijft als iedereen kan zien wat hij doet snap ik wel. Maar in het midden blijven als het stiekum kan is dom.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #78 Gepost op: 17-01-2016, 01:58:39 »
Het gaat hier om de één na de hoogste unieke bod. Als mol ga je altijd voor het hoogst mogelijke bedrag (€4.150), zodat de één na hoogste unieke bod nog steeds heel hoog kan zijn.

In feite zou je deze opdracht ook kunnen zien als: Het gaat om de hoogste unieke bod van een kandidaat. Dat de mol €4.150 biedt is in feite maar een formaliteit. Hetzelfde hebben we ook gezien in seizoen 7 waarbij de mol maar bleef door bieden terwijl het om de één na hoogste bod (gedaan door kandidaten) ging.

Eigenlijk is er dus geen molactie geweest. Dat er zoveel geld uit de pot is getrokken, is in feite een verdienste (vreemde term in dit geval) van één van de kandidaten.

Door de kloosterhint lijkt nu alles op Klaas te wijzen als mol. Je gaat er meer op letten. Niet qua acties, maar qua aanwijzingen.

Dit is een echte contra jaar... We zien (mol?) Klaas de eerste 3 afleveringen zo beetje het meeste geld binnen slepen terwijl het leegtrekken van de pot door de kandidaten gebeurt.

Rare seizoen. Ik hoop dat er nog een flinke twist komt waardoor Klaas niet de mol blijkt te zijn, anders zou dit voor mij één van de slechtste seizoenen ooit zijn. Terwijl het zo goed begon.

Was het maar alvast 1 februari.


Mee eens. Met een pot van 4150 euro en Taeke die met 41 begint, lijkt de kans groot dat hij voor de 4100 + nog een beetje ging. Kan een molactie zijn want inderdaad, dan weet je dat het hoogstgeboden van de andere deelnemers automatisch het winnende bedrag is. De mol zal zo hoog mogelijk willen inzetten. Met een pot van 4150,- is het onwaarschijnlijk dat Taeke 41,- of 410,- wilde gaan opschrijven lijkt me. Hele rare willekeurige getallen in deze context.

Zoals gebeurde met het Dick Jolletje dus.

Dat de mol in het midden blijft als iedereen kan zien wat hij doet snap ik wel. Maar in het midden blijven als het stiekum kan is dom.

Mee eens. Als Cecile 333,- bood wat uit screenshots zou blijken, zou ze op basis daarvan voor mij als mol afvallen. Bij een geheime stemming zet de mol hoog in.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 11:20:50 door Lukie4, Reden: twee berichten samengevoegd »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #79 Gepost op: 17-01-2016, 02:16:07 »
Dat de mol in het midden blijft als iedereen kan zien wat hij doet snap ik wel. Maar in het midden blijven als het stiekum kan is dom.

Maar wat nu als 1 van de kandidaten al de volle pot heeft geboden, bijvoorbeeld omdat hij/zij de opdracht niet meteen goed snapte en niet goed gehoord heeft dat het om het 1 na hoogste bedrag ging. Bedenk: Art doet z'n verhaal, jij bent totaal niet voorbereid en overleggen mag niet.
Dan hoeft de mol niet hoog te bieden en het lijkt me ook niet wenselijk dat de mol de macht over de test krijgt want dan gaat de mol ook nog zo'n beetje bepalen wie er naar huis gaat. Dat lijkt me iets te ver gaan.

En mogelijk was er ook nog een opdracht vanuit de productie dat er nog wel iets in de pot moest blijven zitten en niet pak m beet 10 euro of zo.
Waarschijnlijk komt er ook nog mingeld in het spel en dan hebben ze nog wel iets nodig om dat op te vangen.