Auteur Topic: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?  (gelezen 65754 keer)

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #20 Gepost op: 25-01-2016, 19:45:26 »

anoniem 17618

  • Gast
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #21 Gepost op: 25-01-2016, 20:05:40 »
Om te beginnen wil ik een heel erg relativerende opmerking maken.

Alles wat je ziet in Wie Is De Mol is een weergave van een reis van een groep 'vrienden', in dat jaar. De overeenkomst tussen al die jaren houdt (objectief) echt op bij het feit dat er een mol is, een winnaar, een verliezer, geld in de pot voor de winnaar en opdrachten die onderweg uitgevoerd moeten worden.

De kandidaten die je ziet zijn, los van het gegeven dat ze worden aangemerkt als bekend persoon, vooral gewoon mens net zoals jij en ik. Dat is juist ook wat het programma zo krachtig maakt: we zien mensen die op reis zijn. We herkennen ook hun emoties, de gedrevenheid, het klunzen, het doortrapte, het meelevende.

De mensen die we zien, komen uit een complexe samenleving. Die complexe samenleving heet Nederland. En het Nederland van vandaag is niet hetzelfde als het Nederland van één jaar geleden, twee jaar geleden of tien jaar geleden.

De keuzes die de programmamakers maken om bepaalde dingen wel of niet te laten zien hangen, onderbewust, heel veel samen met die veranderingen in de samenleving. Bepaalde opmerkingen die gemaakt (en uitgezonden) werden in seizoen 2, 3 of 4 zouden nu niet meer kunnen. Die verandering is soms ook niet eens de keuze van de programmamakers. Mensen zeggen tegenwoordig soms dingen niet meer om niet meteen aangekeken te worden als een 'Wilders' of een 'GreenPeace-hippie'.

Een andere verandering is dat er steeds meer 'Mol'kennis beschikbaar is voor toekomstige kandidaten. Een goede Mol-kandidaat weet bijvoorbeeld dat er altijd wel een opdracht zal komen waarbij er gekozen moet worden tussen geld uit de pot of een beloning (voor zichzelf of de groep). Er zal ook altijd wel een opdracht bij zitten waarbij je eenvoudige logica raadseltjes moet oplossen voordat je bij het eigenlijke antwoord kan komen. Er zal altijd wel een Mission Impossible/James Bond/Oceans 12 lasergame in zitten. En er zal ook altijd chaos zijn met de communicatie tussen de kandidaten tijdens een opdracht omdat er toch altijd wel 2 of 3 anderen bij zitten die meteen het probleem aanvallen zonder het eerst 2 minuten te analyseren.

De dynamiek van de groep is ook altijd weer anders. En dus is het als programmamakers elk jaar weer de uitdaging om aan de ene kant de sfeer in de groep weer te geven, aan de andere kant de sfeer van de locaties en aan weer een andere kant de beoogde sfeer van een opdracht. Zo herinner ik mij bijvoorbeeld opdracht met lasergamen met een zooi tuktuks in een hal. Alleen de bloedserieuze sfeer sloeg helemaal om in hilariteit ten top. Wat doe je dan? Leg je de opnames stil - met alle mogelijke gevolgen - of neem je het mee? Belangrijke split-second beslissingen.

En zo is elk jaar altijd anders dan het andere jaar.

Wat ik wel jammer vind is dat het de Mol soms wel heel erg gemakkelijk gemaakt wordt. Je hoort de recente generaties mollen met enige regelmaat zeggen dat ze dan vaak vooraf hele ingewikkelde structuren hadden bedacht om dan toch dingen te gaan laten mislukken, alleen dan maken de overige kandidaten al een fout in het begin waardoor de opdracht toch al niet meer kan slagen. En dus is er geen echte Molactie meer nodig. Soms wordt het de Mol ook te gemakkelijk gemaakt, zoals bijvoorbeeld Molloeska die precies wist welke kaarten in het memory-spel ze moest omdraaien. Daarbij hebben de kandidaten gewoon geen schijn van kans. Ik vind zulke, van te voren geproduceerde, acties dan ook geen echte Molacties. En Mollen die een hele pot leeg spelen omdat ze bijvoorbeeld gewoon mee mogen luisteren in een huisje in IJsland vind ik dan ook geen overtuigende mollen. Van een Mol mag wel een beetje intelligentie verwacht worden, vind ik. Het is af en toe een te gespreid bedje voor de Mol.

Toch zitten er gelukkig ook opdrachten bij waarbij kandidaten zelf moeten kunnen bedenken waar er dingen fout zouden kunnen gaan met een Mol in hun midden. Zo viel het mij in de meest recente aflevering op dat geen enkele kandidaat de kist in de gaten hield, ook al stond die ver weg. Want... de Mol had natuurlijk gewoon de juiste sleutel voor de kist mee kunnen krijgen en bovenop de rots al de kist kunnen openen en daar geld te laten verdwijnen. Dat is dan deels al 'geproduceerd' ten gunste van de Mol, maar de kandidaten hebben wel een serieuze kans om de Mol hier te betrappen. Alleen dat laten de kandidaten dan weer na... tja...

En zo zijn er vaker opdrachten in het recente verleden die kandidaten, en ons, voldoende gelegenheid geven om de Mol te achterhalen voordat de presentator in de laatste aflevering vraagt: Wie Is De Mol?

Wat mij betreft: petje af voor die prestatie!
« Laatst bewerkt op: 25-01-2016, 20:10:09 door DeDominee »

Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #22 Gepost op: 25-01-2016, 20:45:09 »
Mijn mening:

de opdrachten an sich en de kandidaten vind ik hartstikke leuk. Ik kijk ook met net zoveel plezier als vorige jaren, maar er zijn wel een paar punten die mij elk seizoen irriteren. De belangrijkste vind ik het gebrek aan creativiteit bij de productie (of juist de overdaad eraan). In mijn ogen moet het lonend zijn voor kandidaten om opdrachten tot een goed einde te brengen, en moet de mol daar een stokje voor proberen te steken. Kandidaten die een bijvoorbeeld het meest geld verzamelen zouden een Joker moeten krijgen. Het moet aantrekkelijk worden gemaakt voor kandidaten om de pot te spekken. Wat er nu gebeurd is gewoon een psychologisch spelletje, waar personen vrijwel hetzelfde spelen. Er zijn ook dit seizoen weer 5 of 6 mollende kandidaten. Niet omdat ze zich per sé verdacht willen maken, maar omdat het ze bijna onmogelijk gemaakt wordt om niet te mollen. Een kandidaat in een van de eerste afleveringen de kans geven om de test te beïnvloeden voor geld uit de pot, of om jokers met min-geld te pakken is gewoon echt een zeer zwakke element. Het levert voor de kandidaat namelijk vrijwel alleen maar voordelen op om hierop in te gaan. Daarnaast hoeft de mol weinig uit te voeren, wat zijn rol eigenlijk overbodig maakt. Ik denk dat er zonder mol ongeveer net zoveel geld in de pot had gezeten.

Dit hierboven vind ik écht verwijtbaar aan de productie. Hoe ingewikkelder en spannender ze het willen maken, hoe geforceerder en saaier het lijkt te worden. Hoe simpel (en gaaf) is het wanneer ouderwets goed kandidaatspel beloond wordt? Dat je wel kunt mollen als kandidaat, maar dat je dan dus wel voordelen misloopt. Dat de mol écht aan de bak moet, en niet in sleutelposities gezet wordt waar hij of zij zonder veel moeite geld uit de pot kan houden. Het moet gewoon weer terug naar de basis.

Een tweede verwijtbaar element vind ik de 'hints'. Ik las meermaals dat mensen het erbij vinden horen, en dat alleen de allerbeste puzzelaars de mol adhv de Kloosterhint konder achterhalen. Daar ben ik het wel mee eens, maar desalniettemin is het dom om zo'n hint te geven. Wat de productie doet is ons in aflevering 2 ALLE puzzelstukjes te geven. Dan wordt deze vanzelf opgelost. Wat ze moeten doen is ons elke aflevering een stukje geven, zodat we richting het einde kunnen achterhalen wie de mol is.


Verder gewoon een topshow hoor:)


Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #23 Gepost op: 25-01-2016, 22:05:18 »
Om te beginnen: goed topic! :D

Hierbij ook die van mij, voor WIDM als geheel over 15,4 seizoen:

Positief:

De montage De beelden zijn altijd weer prachtig. Ik vind het heel mooi dat rustige sfeerbeelden en hectische opdrachtmomenten zich mooi afwisselen. Een ware compositie! :)
De locaties Elk seizoen heeft echt een eigen karakter doordat ze de landen en bevolking zo goed laten zien.
De kandidaten De groepssamenstelling is elk jaar weer fijn. Veel variatie, leuke mensen, leuke groepsdynamiek. Het is een hele mooie groep tot dusver, en elk jaar zitten er weer verrassende kandidaten bij. Cécile en Remy bijvoorbeeld. Overigens vind ik 100% dat het spelen met BN'ers een pluspunt is.
Opdrachten met locals vind ik gewoon de fijnste opdrachten. Cultuur en chaos.
Adrenaline-opdrachten De laseropdacht was subliem. Heerlijk en spannend.
Doolhofopdrachten De zoutmijn, de 1/3-briefjes matchen, ook weer leuk. Van dit soort opdrachten geniet ik.
Geen afvaller in aflevering 1. Test 1 blijft een loterij. Zonder aflevering 1-afvaller zijn er één week lang 10 verdachten, en dat vind ik echt een meerwaarde.
Extra beelden Het hele samenspel tussen de kandidaten is een belangrijk deel van waarom ik WIDM zo mooi vind en ik vind het leuk dat daar extra beelden van zijn. Tof dat ze die moeite nemen voor relatief weinig kijkers.

Maar, dan de negatieve puntjes...

Hints Voor mij gaat het programma om het spel dat de kandidaten spelen. De hints vind ik vooral afleiden; maken het spel "wie is de mol" minder puur. Niet alleen dat, maar veel te duidelijke hints hebben ook al meermaals de molspeurtocht bedorven. Een seizoen zonder hints zou ik een verademing vinden. [Een hintvrije forumzone ook trouwens, goed idee!]
Jokers die geld kosten De finale halen is nu zó belangrijk geworden dat kandidaten twee belangen hebben: 1. jokers bemachtigen en 2. verdacht worden.
Jokers die geld kosten bedienen beide belangen, en zijn dus nooit een dilemma! Jokers die geld opleveren zijn veel interessanter - immers, een kandidaat kan dan een joker bemachtigen, die hem verder brengt in het spel, maar wordt wel minder verdacht omdat die geld inbrengt, en dat kan ervoor zorgen dat hij juist minder ver komt (omdat anderen minder op hem stemmen). Dàn krijg je een dilemma, en komt er ook wat meer geld in de pot.
Te lage beloning opdrachten. De maximaal te halen geldbedragen gaan elk jaar omlaag. In de vrijstellingsroute in 2011.1 lag 10.000 euro zo voor het grijpen. Tegenwoordig kunnen ze net zo goed voor vierduiten spelen...
Opdrachten zijn te moeilijk Veel opdrachten zoals de zoutmijn zijn al bij voorbaat nul euro. Die zijn niet leuk om te kijken. Ik snap best dat je ook wil dat kandidaten fouten maken, maar een opdracht moet wel haalbaar zijn.
99% goed = 0% geldIk vind dat delen van opdrachten vaker beloond moeten worden. Bv. elke goede zoutkar 500 euro. In die situatie kan de mol na één foutje nog steeds actief mollen want er staat nog steeds geld op het spel, en valt er daardoor ook meer te speuren.
Veilingen Opdrachten die zonder toedoen van een mol met 100% zekerheid een flinke hap uit de pot halen, zijn voor niemand leuk en voegen niets toe aan het spel. Weg ermee ajb.
Geluksfactor test Als je zomaar 5 vragen laat wegstrepen wordt het weer een loterij. Dit ondermijnt het idee "wie het minst weet, ligt uit het spel". De test is het middel om de winnaar te bepalen, en daar moet je niet aankomen vind ik.
Presentatie Tot slot: ik heb het idee dat Art negatiever wordt... In zijn eerste seizoenen leek hij nog mee te leven met kandidaten die nul euro verdienden. Hij krijgt nu een soort betweterigheid over zich heen. Ik vind het geen verbetering.

Dus mijn suggesties voor WIDM (in de hoop dat productie meeleest:
  • Geen afvaller meer in aflevering 1.
  • Minder hints
  • Jokers en vrijstellingen pakken moet geld opleveren
  • Véél meer geld te verdienen per opdracht
  • Opdrachten die deels lukken, deels belonen
  • Geen opdrachten die de pot plunderen zonder dat de mol iets hoeft te doen - alle opdrachten moeten goed geld kunnen opleveren.
  • Niet met de test morrelen. Die test hoort bij het format, daar moet je niet aan zitten.

Ik weet dat ik heel kritisch ben, maar WIDM is ongeveer het enige tv-programma dat ik nog kijk en dat zegt echt wel iets. Het is echt het allermooiste programma dat er is en voor mij komt dat doordat het uniek is dat je als kijker zo goed kunt meedoen, door de prachtige natuurfilmachtige montage, door de BN'er kandidaten die echt zichzelf zijn (zelfs de mol) en dat het spel er ingewikkeld genoeg voor is om ons als kijkers zo massaal om de tuin te leiden. Heerlijk.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #24 Gepost op: 25-01-2016, 22:36:51 »
Ik vind het echt een super seizoen, echt om te genieten. Als vanouds gewoon, ik vond het echt super dat ik er door de montage ingeluisd was, ik zat echt vol op Remy, lekker onvoorspelbaar. En dat Ellie eruit ging was ook echt onverwacht. Zij stond zo in de schijnwerpers, zo'n typische winnaar net als Rik. Ik vond vorig seizoen een beetje karig qua opdrachten (wel leuke, maar niet zo heel veel). Nu elke keer 3! Ook heel mooi land, maar ik heb de stranden dan wel voor de komende 2 seizoenen gezien  ;) T.o.v. vorig jaar betere verdeling/dosering van goodies.
Het enige verbeterpuntje; iets meer schermen en iets sneller  ::regenboog::
Hopelijk toch ooit terug naar donderdag voor Nederland, zonde dat er minder kijkers zijn want het is echt leuk om te zien.
Klaas als mol kan ik niet geloven en alle overduidelijke hints.... Ik weet t niet hoor ::schaam::
Cijfer so far: 9,5- maar ik ben bang dat er dit jaar een slechte mol is... We zullen zien, ik kijk uit naar aflevering 5!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #25 Gepost op: 25-01-2016, 23:24:13 »
Prachtig.

Meest prima opdrachten, fantastisch land, echt zin om mijn Spaans weer op te pakken en te emigreren.

De hint naar Klaas had van mij niet gehoeven. Het spel is 'Wie is de mol?'. Je moet het aan het spel kunnen zien, al dan niet met veel moeite, en niet aan hints of verborgen aanwijzingen. Die zijn eventueel bonus.

Zonder de Klaashint was het helemaal een superseizoen.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #26 Gepost op: 26-01-2016, 10:39:38 »
  • Véél meer geld te verdienen per opdracht
Dat is een makkie, dat gaat nooit gebeuren aangezien het publieke omroep is ;)

Ik snap persoonlijk niet waarom dat "weinig geld" zo'n probleem is. Want wat maakt het voor ons uit of de winnaar 5000 of 15000 euro verdient? Maar ik ben het wel eens met dat de kandidaten zich meer moeten focussen op geld verdienen/de opdracht laten slagen dan jokers en geld uit de pot halen (daarvoor).

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #27 Gepost op: 26-01-2016, 10:59:53 »
Ik vind het een topseizoen. Na twee keer aan de mollen geergerd te hebben (Suzan en Margriet) eindelijk een goede mol, waar zonder de megahint bijna niemand op was gekomen. Klaas speelt het namelijk heel goed. De beelden en opdrachten zij geweldig en zolang Art de presentator blijft, dan kijk ik met smacht.

Wat een geweldenaar en ik hoop voor wie is de mol dat Art nog lang blijft!

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #28 Gepost op: 26-01-2016, 13:12:57 »
Wat ik van dit seizoen vind? Dat vind ik echt een lastige vraag. Ik kijk de afleveringen nog steeds met veel plezier, volg veel van wat er in de media gepubliceerd wordt over het programma en ook op het forum ben ik meerdere keren per dag te vinden. Toch raakt dit seizoen mij minder dan voorheen, waarom geen idee. Ik denk dat ik zelf gewoon andere prioriteiten heb gekregen, door werk, studie en familieomstandigheden. Laat ik dan toch een poging doen om mijn beleving bij het seizoen onder woorden te brengen.

Positief:
Wat een top-groep hebben de makers weer bij elkaar gekregen! De kandidaten zijn lekker fanatiek, grappig (Rop!) en durven het spel echt te spelen.
De opdrachten zijn weer typische WIDM-opdrachten. Telkens worden kandidaten weer voor de keuze gesteld om tactisch te spelen of niet. Niet is wat het lijkt; er is altijd wel weer een dubbele laag. Fantastisch! Ook is er veel variatie in de opdrachten.
De beelden zijn weer fantastisch. Ook de sfeer is goed getroffen.

Negatief:
De beloningen in de opdrachten zijn zó laag, dat kandidaten weinig reden meer hebben om voor de pot te gaan. Als je moet kiezen tussen 500 euro of 3 jokers, dan weet je het wel. Maar als je moet kiezen tussen 5000 euro of 3 jokers, dan wordt het een heel ander verhaal. Doordat alle kandidaten alleen maar voor jokers, vrijstellingen etc. gaan, gaat de verrassing uit het spel. De mol hoeft niets te doen. (En geen wonder dat de pot zo laag blijft.)
De kandidaten blijven te lang in dezelfde omgeving. Als kandidaten elkaar in een vreemde stad de weg kunnen gaan wijzen met 'vanaf ons hotel naar dat en dat plein' dan is er toch iets mis?
Op de een of andere manier interesseert het me dit seizoen niet zo wie de mol is of wie eruit gaat na de test. Dat is voor mij een erg rare gewaarwording, want daar gaat toch het hele programma over?

Ik snap persoonlijk niet waarom dat "weinig geld" zo'n probleem is. Want wat maakt het voor ons uit of de winnaar 5000 of 15000 euro verdient? Maar ik ben het wel eens met dat de kandidaten zich meer moeten focussen op geld verdienen/de opdracht laten slagen dan jokers en geld uit de pot halen (daarvoor).

Het gaat er mij niet om wat de winnaar mee naar huis neemt, maar het gedrag van de kandidaten moet weer onvoorspelbaar worden. Doordat de beloningen zo laag zijn, maakt het voor de deelnemers niet meer uit om te kiezen voor zichzelf en molgedrag te vertonen. Terwijl ze met een veel hogere beloning wel drie keer zullen nadenken (net als in vorige seizoenen). Hier wordt het spel onvoorspelbaarder van. Ook zorgt het ervoor dat de mol ook echt iets moet doen, in plaats van te wachten op alle mollerige kandidaten.


Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #29 Gepost op: 26-01-2016, 13:39:14 »
Ik vind wel dat het verdienbare geld met rap tempo afneemt. In 2011 was de standaard €3000, in 2012 waren vrijwel alle opdrachten voor €2500, als er al een opdracht voor €1000 was, was die er echt meer omdat het een simpele, kleine opdracht was. Inmiddels is €1000 al een boel geld. Art noemde 2345 euro 'een astronomisch bedrag'. Dat we dit jaar 'de laagste pot aller tijden' zullen krijgen, zal niemand verbazen. Of het een ramp is? Geen idee. Zolang de kandidaten zelf geloven dat er nog iets te verdienen valt, maakt het niet uit. Maar het werkt gewoon een beetje vervreemdend voor me.

Die jokers, dat is wel een dingetje. Zoals gezegd, bij de opdracht in de groeve is het al een wonder dat geen geld uit de pot is gegaan. Want wat heeft een kandidaat aan geld verdienen hier? Het enige wat vaststond was de -€500. Zo'n opdracht in het klooster is dan wel weer een interessante, omdat er geen geld ten koste van een psychologisch spelletje gaat. Maar in totaal hebben we alleen deze twee jokeropdrachten gehad, dus in dat opzicht valt het nog mee. De veiling buiten beschouwing gelaten, wat heb je aan een 'opdracht' waar alleen maar (en met zekerheid) geld uit de pot kan?! Ik vond de vrijstelling in onmogelijk kistje wel een goede ::ok:: Het moet niet te makkelijk zijn. (Maar een kandidaat mag dan ook nooit 2 vrijstellingen in 1 keer verdienen, kom nou! Gelukkig was er het duo-element.)

Is er een manier te vinden om de pot spekken te stimuleren? Jokers voor de opdracht haalt, weet ik niet. Dan gaat de Mol misschien weer té veel opvallen. Ik zit te denken aan een ander soort tool/voordeel, maar wat? Nog maar 'ns over nadenken.
...óf niet!

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #30 Gepost op: 26-01-2016, 14:08:56 »

Ik weet dat ik heel kritisch ben, maar WIDM is ongeveer het enige tv-programma dat ik nog kijk en dat zegt echt wel iets. Het is echt het allermooiste programma dat er is en voor mij komt dat doordat het uniek is dat je als kijker zo goed kunt meedoen, door de prachtige natuurfilmachtige montage, door de BN'er kandidaten die echt zichzelf zijn (zelfs de mol) en dat het spel er ingewikkeld genoeg voor is om ons als kijkers zo massaal om de tuin te leiden. Heerlijk.

Ik kan me (als medekijker van het eerste uur) heel erg vinden in je analyse Erik! ::ok::

Wat het geld betreft moeten we ons echter geen illusies maken. Dat is louter een economische kwestie. Als men het budget voor dergelijk duur programma (verplaatsingskosten, logies, prospectie vooraf naar geschikte locaties voor de proeven,...) niet had laten dalen dan zou WIDM niet meer gemaakt kunnen worden in deze tijden van zware besparingen in de publieke sector.

Dus liever WIDM met een kleine budget dan geen WIDM. Al zou ik eventueel ook te vinden zijn om pas elke twee jaar een WIDM seizoen te maken. Dat zou het programma alleen maar ten goede komen imo. Dan is er meer tijd om betere proeven te verzinnen en om een topselectie te maken qua Mol en kandidaten. En zo zou men ook een groter budget hebben per seizoen uiteraard. 

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #31 Gepost op: 26-01-2016, 15:06:02 »
Het belangrijkste: ik vind de groep echt heel erg leuk. Heel verschillende types met veel humor en niemand waar ik me aan erger. Het is ook jammer als er iemand weg moet (al helemaal als degene zo onverdacht is als Ellie!)
Er zijn ook weer leuke opdrachten en ze voelen ook minder gerecycled dan andere jaren. De locatie is ook mooi en gelukkig niet zo regenachtig of heel koud. Dus over die basics ben ik heel enthousiast! ::joehoe::

Maar dan, die kloosterhint. Heel raar, bij Case stoorde ik me er niet aan, maar nu heeft het wel wat enthousiasme weggehaald, omdat het té duidelijk lijkt te zijn. Ik kan mijn vinger er niet op leggen. Misschien hoopte ik gewoon dat iemand anders de mol zou zijn? Misschien is twee keer zo'n hint gewoon 1x teveel? Het maakt dat ik er zoals meerdere mensen hier er niet helemaal inzit.
En ik ga toch zeggen dat zaterdag geen molavond voelt. Ik mis de radiohints van vrijdag en het napraten, het lijkt of het maandag al weer over is. Het is echt elke zaterdag 'oh ja, de mol is, bijna vergeten!' Maar goed, er valt mee te leven  ;)

Het is wel een jaarlijks terugkerend molprobleem dat kandidaten ook openlijk mollen en dat jokers ed. boven de pot gekozen worden. Ik ben niet tegen al die extra's, maar ik vind het toch vreemd dat de redactie het 'pot niet spekken' probleem blijkbaar geen probleem lijken te vinden. Ach ja bezuinigingen hé  ;)

Ben in ieder geval superblij dat het humorniveau weer hoog is  ;D
No Milk today???

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #32 Gepost op: 26-01-2016, 16:18:08 »
Ik beleef niet alleen veel plezier aan de serie, maar ook aan wiesisdemol.com en vooral aan het forum. Merci!

Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #33 Gepost op: 26-01-2016, 22:44:31 »
Om te beginnen wil ik een heel erg relativerende opmerking maken.

Alles wat je ziet in Wie Is De Mol is een weergave van een reis van een groep 'vrienden', in dat jaar. De overeenkomst tussen al die jaren houdt (objectief) echt op bij het feit dat er een mol is, een winnaar, een verliezer, geld in de pot voor de winnaar en opdrachten die onderweg uitgevoerd moeten worden.

De kandidaten die je ziet zijn, los van het gegeven dat ze worden aangemerkt als bekend persoon, vooral gewoon mens net zoals jij en ik. Dat is juist ook wat het programma zo krachtig maakt: we zien mensen die op reis zijn. We herkennen ook hun emoties, de gedrevenheid, het klunzen, het doortrapte, het meelevende.

De mensen die we zien, komen uit een complexe samenleving. Die complexe samenleving heet Nederland. En het Nederland van vandaag is niet hetzelfde als het Nederland van één jaar geleden, twee jaar geleden of tien jaar geleden.

De keuzes die de programmamakers maken om bepaalde dingen wel of niet te laten zien hangen, onderbewust, heel veel samen met die veranderingen in de samenleving. Bepaalde opmerkingen die gemaakt (en uitgezonden) werden in seizoen 2, 3 of 4 zouden nu niet meer kunnen. Die verandering is soms ook niet eens de keuze van de programmamakers. Mensen zeggen tegenwoordig soms dingen niet meer om niet meteen aangekeken te worden als een 'Wilders' of een 'GreenPeace-hippie'.

Een andere verandering is dat er steeds meer 'Mol'kennis beschikbaar is voor toekomstige kandidaten. Een goede Mol-kandidaat weet bijvoorbeeld dat er altijd wel een opdracht zal komen waarbij er gekozen moet worden tussen geld uit de pot of een beloning (voor zichzelf of de groep). Er zal ook altijd wel een opdracht bij zitten waarbij je eenvoudige logica raadseltjes moet oplossen voordat je bij het eigenlijke antwoord kan komen. Er zal altijd wel een Mission Impossible/James Bond/Oceans 12 lasergame in zitten. En er zal ook altijd chaos zijn met de communicatie tussen de kandidaten tijdens een opdracht omdat er toch altijd wel 2 of 3 anderen bij zitten die meteen het probleem aanvallen zonder het eerst 2 minuten te analyseren.

En zo is elk jaar altijd anders dan het andere jaar.


Wat mij betreft: petje af voor die prestatie!

Naar mijn mening spreek je jezelf wat tegen. Je geeft terecht aan dat veel dingen veranderen, en dat je het ene jaar niet met het andere moet vergelijken. Ik vind het wel wat overdreven aangezet, maar dat is een keuze. Daarna stel je dat er 'altijd wel laseropdracht', altijd wel een raadselopdracht e.d. in WIDM zit. Waarom? Als alles steeds veranderd, waarom dan wel vasthouden aan dezelfde spelletjes? Je geeft eigenlijk aan dat alles steeds veranderd, maar lijkt het vanzelfsprekend te vinden dat de spelletjes wel hetzelfde zijn.

Ik blijf het een tekortkoming vinden dat de productie kiest voor een strategie waarin kandidaten eigenlijk bijna gedwongen worden om te mollen. Geef kandidaten gewoon niet de keuze tussen 3 jokers of 500 uit de pot. Dat is echt een zwaktebod. Daag jezelf als productie gewoon meer uit. Ik vind dat ik kritisch mag zijn over de invulling van de afgelopen seizoenen. Ik doe dat niet om het programma af te zeiken, maar omdat ik vind dat ze er meer uit kunnen halen.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #34 Gepost op: 26-01-2016, 22:49:42 »
Naar mijn mening spreek je jezelf wat tegen. Je geeft terecht aan dat veel dingen veranderen, en dat je het ene jaar niet met het andere moet vergelijken. Ik vind het wel wat overdreven aangezet, maar dat is een keuze. Daarna stel je dat er 'altijd wel laseropdracht', altijd wel een raadselopdracht e.d. in WIDM zit. Waarom? Als alles steeds veranderd, waarom dan wel vasthouden aan dezelfde spelletjes? Je geeft eigenlijk aan dat alles steeds veranderd, maar lijkt het vanzelfsprekend te vinden dat de spelletjes wel hetzelfde zijn.


De laseropdrachten zijn toch altijd geweldig? En ze zijn nooit precies hetzelfde. Waarom zouden deze niet elk seizoen terug mogen komen?

Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #35 Gepost op: 26-01-2016, 23:04:10 »

De laseropdrachten zijn toch altijd geweldig? En ze zijn nooit precies hetzelfde. Waarom zouden deze niet elk seizoen terug mogen komen?

Dat zeg ik niet hoor :D

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #36 Gepost op: 27-01-2016, 02:48:49 »
Eigenlijk is alles wat ik ga zeggen al gezegd, maar toch:

Ik vind het nog steeds een heel leuk programma, maar minder leuk dan in veel eerdere seizoenen.
- Er kan te weinig geld verdiend worden. Het verschil tussen het winnen van 13000 en 18000 euro is best groot, terwijl 5000 euro bijna geen geld is als je zo'n budget hebt als de publieke omroep.
- Nepmollen loont teveel. Er zou een manier gezocht moeten worden waarop dit voorkomen kan worden, zonder dat het vinden van de mol dan opeens heel makkelijk wordt.
- Een te duidelijke en te vroeg gegeven hint die maar naar één iemand kan wijzen.
- Teveel jokers en vrijstellingen. De laatste seizoenen gaan er te vaak onterecht mensen door alleen maar doordat ze jokers/vrijstellingen hebben. Het zou weer om de kennis moeten gaan.

Iets positiefs: de groep is dit jaar wel leuk. Seizoen 10 en 12 zijn twee van mijn minst favoriete seizoenen omdat ik beide jaren de helft van de groep niet leuk vond. Dit jaar vind ik de kandidatenkeuze een stuk beter.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #37 Gepost op: 27-01-2016, 10:49:43 »
- Er kan te weinig geld verdiend worden. Het verschil tussen het winnen van 13000 en 18000 euro is best groot, terwijl 5000 euro bijna geen geld is als je zo'n budget hebt als de publieke omroep.

Ik vraag nog maar een keer waarom het zoveel uitmaakt hoeveel geld er verdiend wordt? Ik ben er oprecht nieuwsgierig naar.

Vind het wel opvallend, altijd lopen mensen te zeuren dat er teveel geld wordt uitgegeven door de overheid aan nutteloze zaken, maar hier het tegenovergestelde ::rofl::

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #38 Gepost op: 27-01-2016, 11:48:35 »
Ik vraag nog maar een keer waarom het zoveel uitmaakt hoeveel geld er verdiend wordt? Ik ben er oprecht nieuwsgierig naar.

Omdat er dan veel meer motivatie zal zijn bij de kandidaten om proeven te laten slagen én het dus moeilijker wordt voor de Mol om te saboteren. Dan zouden we effectief weer sabotage acties krijgen van de Mol en minder pseudomollen onder de kandidaten. ;D

Ideetje: misschien zouden de BN'ers kunnen strijden voor een goed doel naar keuze. Dan zouden ze zeker 100% inzet tonen tijdens de proeven.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2016, 11:50:08 door Cosmic Fool »

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #39 Gepost op: 27-01-2016, 11:50:56 »
En nog even een aanvulling.

Ik vind het super leuk dat vriendjelief er weer is maar mis ook wel de mollige vodcasts van Joeri.