Auteur Topic: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?  (gelezen 65756 keer)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #60 Gepost op: 28-01-2016, 14:41:12 »
Ik wil de Mol op die manier op het spoor komen, maar niet vinden, nee. Op seizoen 7, 13 en 16 na* zijn hints nooit zo sluitend geweest en daarom slechts een fijn stukje vermaak dat óók bij het molspeuren hoort (of je je er mee bezig houdt moet je zelf weten natuurlijk). En zolang je er van uit mag gaan dat de productie er geen sluitende hints in stopt (wat m.i. echt niet moet kunnen), is het speuren naar hint voor mij in ieder geval een leuke bezigheid. Als ze je een duwtje in de goede richting geven (d.w.z. je gaat beter op ze letten dankzij een hint, maar je uiteindelijke oordeel hangt af van iemands gedrag) vind ik het in ieder geval alleen maar een extra dimensie aan het spel. 't Is gewoon jammer dat de productie onderschat heeft (of lak heeft aan) hoe zeer zo'n kloosterhint het speurplezier verprutst.

Over jokers met mingeld: hier geef ik mijn bovenposters gelijk in. Het punt voor Annemieke hier is dat ze er vergif op kon innemen dat als zíj niet degene was die de jokers pakte, iemand anders het wel zou doen. Dan zou voor haar de eindstand zijn: ik geen drie jokers, maar wél 500 euro uit de pot. Kortom iedereen draagt de last van geld uit de pot (als het ze al iets kan schelen), maar de jokers verdien je individueel. Zo kom je altijd in het evenwicht dat je het beste af bent door ze wel te pakken.

Helemaal mee eens. Hints zijn leuk, want je kijkt erg gefocust naar een uitzending, en je gaat helemaal hints bedenken die bij jouw tunnel-mol passen  ::rofl:: tot in de gekste theorieën aan toe. Maar Dit was geen hint, dit was een kinderpuzzel die direct naar de mol leidt. Waarom ze dat doen? Geen idee, maar ik zou me kunnen voorstellen dat ze een hint erin wilde stoppen die de wat minder mollotige molkijkers na afloop van het seizoen ook goed kunnen volgen, en daarom blijven kijken naar het volgende seizoen van WIDM.

Over die jokers en het mingeld: inderdaad, zelfs Remy zou die jokers en -500 euro gepakt hebben. Het +geld wordt nooit gepakt, wat ik wel heel jammer vind, maar heel begrijpelijk. Verdenkingen op jezelf is belangrijker dan geld. Zo'n itemspel vind ik wel heel gaaf altijd maar het gaat te makkelijk ofzo, ik zou er op de een of andere manier meer diepgang in willen zien.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2016, 14:43:25 door Mollenmania »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #61 Gepost op: 28-01-2016, 14:42:41 »
Ik wil de Mol op die manier op het spoor komen, maar niet vinden, nee. Op seizoen 7, 13 en 16 na* zijn hints nooit zo sluitend geweest en daarom slechts een fijn stukje vermaak dat óók bij het molspeuren hoort (of je je er mee bezig houdt moet je zelf weten natuurlijk). En zolang je er van uit mag gaan dat de productie er geen sluitende hints in stopt (wat m.i. echt niet moet kunnen), is het speuren naar hint voor mij in ieder geval een leuke bezigheid. Als ze je een duwtje in de goede richting geven (d.w.z. je gaat beter op ze letten dankzij een hint, maar je uiteindelijke oordeel hangt af van iemands gedrag) vind ik het in ieder geval alleen maar een extra dimensie aan het spel. 't Is gewoon jammer dat de productie onderschat heeft (of lak heeft aan) hoe zeer zo'n kloosterhint het speurplezier verprutst.

Over jokers met mingeld: hier geef ik mijn bovenposters gelijk in. Het punt voor Annemieke hier is dat ze er vergif op kon innemen dat als zíj niet degene was die de jokers pakte, iemand anders het wel zou doen. Dan zou voor haar de eindstand zijn: ik geen drie jokers, maar wél 500 euro uit de pot. Kortom iedereen draagt de last van geld uit de pot (als het ze al iets kan schelen), maar de jokers verdien je individueel. Zo kom je altijd in het evenwicht dat je het beste af bent door ze wel te pakken.


Ook al is het overduidelijk dat Klaas de mol is, ik wil en kan er gewoon niet in geloven dat WIDM zoiets zou doen. Nogmaals, hints in het programma vind ik helemaal SUPER! maar dan wel die je op het spoor zetten, en niet onomstotelijk de mol GEVEN. Dat is ook niet eerder gebeurd toch, ZO duidelijk? Meest duidelijk was Case is the Mole, maar zelfs die kon je nog weerleggen naar C (Cornelisse, Carolien etc).

Daarom blijft mijn vraag ook: waarom zouden ze dit zo doen? En is het wel echt waar? Ik heb WIDM en de productie hoog zitten en daarom strookt dit ook niet met elkaar.

Ik vind het wel echt een top seizoen verder.
+/+ Leuke groep, goede chemie en ik lig echt in een deuk
+/+ Mooie beelden van een prachtig land, ik ben er geweest en je proeft echt de sfeer met deze beelden
+/+ Opdrachten vind ik erg leuk en divers
+/+ 3 opdrachten per aflevering

-/- Onomstotelijke hint
-/- Teveel kandidaten die mollen: meer geld dat te winnen valt kan dit tegengaan, evenals beloond worden voor echt je best doen

Ga zo door WIDM! Ik denk dat dit mijn meest favoriete seizoen was geweest zonder ONOMSTOTELIJKE hint (en nogmaals het gaat niet om makkelijk vinden etc, maar dat het ALLEEN naar Klaas wijst)

Mocht die hint iets anders zijn, dan staat WIDM16 bij mij op 1!!!!  ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 28-01-2016, 14:44:31 door Juuls247 »
Meer L

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #62 Gepost op: 28-01-2016, 15:32:16 »
Er zijn wel vaker "onomstotelijke" hints geweest. Seizoen 1 even buiten beschouwing latend, kom ik bij seizoen 2 al een abseilende mol tegen. Deze was net als in seizoen 7 met Inge verspreid over meerdere afleveringen en kon ook anders geďnterpreteerd worden. Ik zat toen zo steevast in de tunnel van Sigrid, dat ik deze aanwijzing zag als een hint naar de uiteindelijke winnaar. Nico zat toen op Sigrid. Voor mij was zijn dalen steeds een stukje dichter bij de hoofdprijs, het kistje.
Seizoen met Jon had ook een "onomstotelijke" hint. Er was iets met de testvragen waaruit je een internetadres kon goochelen. En op die site stond de foto van Jon. Hij wordt hier verder niet genoemd, omdat hij destijds niet gevonden was. Iedereen vond dat toen geweldig. Maar wat als iemand het wel had gevonden?

Ik ben het met Pac-Mol eens. Hints horen erbij, maar moeten je op het spoor brengen van de mol. En zeker niet onomstotelijk.

Wat ik tot dusverre van dit seizoen vind.... Het komt mij vooral geregisseerd over. Opdracht 1  in afl. 1 die moest lukken om aandacht op het geld te kunnen brengen. De derde opdracht waarbij een groepsvrijstelling kwam. Ik vertrouw dat hamsterkistje niet. Dergelijke opdrachten zijn nog nooit mislukt. Blijkbaar moest de route wel omgedraaid worden om te zorgen dat er niemand afviel.
Ook later waren er opdrachten waarbij ik mijn twijfels heb. Zoals bv de eerder besproken 3 jokers en min 500, wat er toch wel uit gaat. Of de zogenaamde reservesleutel waarbij de kist op de berg geopend kan worden... Het komt mij allemaal veel minder spontaan over. Alsof de uitslag al vast staat.

Enfin, pas na de reünie aflevering kunnen we pas echt de balans opmaken. Nu is het vooral speculeren.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #63 Gepost op: 28-01-2016, 20:22:47 »
Mooi land. Leuke groep. Opdrachten leuk. Alleen de hints dit jaar zijn veel te makkelijk.  Klaas is overduidelijk de mol. Er valt mijn inziens niet zo veel te discussiëren meer op dit forum. Daarom vind ik dit seizoen minder dan voorgaande seizoenen.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #64 Gepost op: 28-01-2016, 20:34:58 »
Mooi land. Leuke groep. Opdrachten leuk. Alleen de hints dit jaar zijn veel te makkelijk.  Klaas is overduidelijk de mol. Er valt mijn inziens niet zo veel te discussiëren meer op dit forum. Daarom vind ik dit seizoen minder dan voorgaande seizoenen.
Hoewel ik me ingesteld had op een seizoen met extra scherpe analyses (academische vaardigheden leren is best handig voor WIDM), heb ik er inmiddels vrede mee dat we weten wie de Mol is. De productie heeft een fout begaan met het invoeren van de kloosterhint, maar het leuke vind ik dan wel is dat ze (daarom?) dit jaar extra veel puzzels hebben uitgezet. Het Molgeld, de postcodepuzzel, en dan nog de tweets die nog ontrafeld moeten worden ::ok:: ::ok:: En dat leidt inderdaad tot minder discussie. Maar voor een puzzelaar als ik is het ook wel weer leuk om je daarop te kunnen focussen. Dus liever dit seizoen alle obvious hints met puzzelgehalte, dan elk jaar één te veel.
...óf niet!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #65 Gepost op: 28-01-2016, 23:53:55 »
Seizoen met Jon had ook een "onomstotelijke" hint. Er was iets met de testvragen waaruit je een internetadres kon goochelen. En op die site stond de foto van Jon. Hij wordt hier verder niet genoemd, omdat hij destijds niet gevonden was. Iedereen vond dat toen geweldig. Maar wat als iemand het wel had gevonden?
Die vond ik zelf minder erg, omdat je die op z'n vroegst halverwege het seizoen had kunnen ontdekken i.t.t. tot de priesterhint in aflevering 1 en de kloosterhint in aflevering 2.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #66 Gepost op: 29-01-2016, 11:09:09 »
Overigens... hadden we in afl. 1 een hint die naar Remy wees, in afl. 2 (dus) een hint die naar Klaas wijst. In afl. 3 volgde een hint die naar Ellie wees (de mol zit onder de grond) en in afl 4 een hint die naar Tim lijkt te wijzen (ontbrekende postcode). Contra denkend dat niets is wat het lijkt...

m0ll0m

PS: en ja ik weet dat het werk van Rat bovenstaande een beetje te niet doet, maar toch.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #67 Gepost op: 29-01-2016, 11:16:28 »
Overigens... hadden we in afl. 1 een hint die naar Remy wees, in afl. 2 (dus) een hint die naar Klaas wijst. In afl. 3 volgde een hint die naar Ellie wees (de mol zit onder de grond) en in afl 4 een hint die naar Tim lijkt te wijzen (ontbrekende postcode). Contra denkend dat niets is wat het lijkt...
Ieder jaar worden er voor elke kandidaat wel hints gevonden, maar het verschil is dat de kloosterhint van een ander kaliber is. Als die theorie wel zou kloppen, hebben de makers een grote fout begaan door één van de hints onomstotelijk te maken tegenover andere hints die net zo goed toeval zouden kunnen zijn. (Hoe moeten we dan weten welke hints nep-hints zijn bijvoorbeeld?)
...óf niet!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #68 Gepost op: 29-01-2016, 16:09:24 »
Vind het geweldig! Land en opdrachten, gewoon mooi en verrassend.
Het is voor de productie ieder jaar moeilijker om spannende opdrachten te verzinnen en dat geldt zeker voor de hints. Ben nog aan het spreiden. Wil nog niet in de Klaastunnel. Denk, voorlopig, ook niet dat het zo simpel is.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #69 Gepost op: 30-01-2016, 00:54:51 »
WIDM is voor mij van mijn favoriete programma verworden tot iets wat ik aan laat staan als ik mn afstandsbediening niet kan vinden. Doodjammer.
Woosie down?

Offline SuperFurry

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #70 Gepost op: 30-01-2016, 08:04:51 »
Wat een negativiteit hier zeg... Jammer. Zelf geniet ik volop van dit seizoen! Leuke kandidaten, veel en goede opdrachten, schitterende beelden van de Dominicaanse Republiek! Men klaagt over het feit dat de mol al bekend is, maar wacht eerst nou maar eens af hoe het loopt. En als je het geheim niet vroegtijdig wil ontrafelen, moet je niet op dit forum gaan rondneuzen. Je weet dat hier superspeurders zitten die alles tot op de bodem uitzoeken, al zestien seizoenen lang. Met de kennis van nu (op internet vind je kennelijk zelfs de postcodes van de deelnemers zonder al te veel moeite...) is het voor de makers van WIDM haast onmogelijk om hints te verzinnen die niet vroeg of laat ontdekt zullen worden door molloten. Daarbij komt dat het merendeel van de kijkers lang niet zo fanatiek is en zeker de helft van wat hier ontdekt wordt, tot aan de finale nooit zal opmerken.

Geniet gewoon van dit fantastisch gemaakte programma, want voor je het weet is het seizoen alweer voorbij en moet je weer tien maanden wachten!  ::tandpastasmiley::
« Laatst bewerkt op: 30-01-2016, 10:53:13 door SuperFurry »
Ma how zeg!

Offline FilmMaster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #71 Gepost op: 30-01-2016, 09:12:30 »
Vind het tot nu toe een erg geslaagd seizoen.  Ik hoop wel dat degene die ik verdenk dan ook echt de mol is.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #72 Gepost op: 30-01-2016, 09:18:27 »
Wat een negativiteit hier zeg... Jammer. Zelf geniet ik volop van dit seizoen! Leuke kandidaten, veel en goede opdrachten, schitterende beelden van de Dominicaanse Republiek! Men klaagt over het feit dat de mol al bekend is, maar wacht eerst nou maar eens af hoe het loopt. En als je het geheim niet vroegtijdig wil ontrafelen, moet je niet op dit forum gaan rondneuzen. Je weer dat hier superspeurders zitten die alles tot op de bodem uitzoeken, al zestien seizoenen lang. Met de kennis van nu (op internet vind je kennelijk zelfs de postcodes van de deelnemers zonder al te veel moeite...) is het voor de makers van WIDM haast onmogelijk om hints te verzinnen die niet vroeg of laat ontdekt zullen worden door molloten. Daarbij komt dat het merendeel van de kijkers lang niet zo fanatiek is en zeker de helft van wat hier ontdekt wordt, tot aan de finale nooit zal opmerken.

Geniet gewoon van dit fantastisch gemaakte programma, want voor je het weet is het seizoen alweer voorbij en moet je weer tien maanden wachten!  ::tandpastasmiley::

Ik vind het ook echt ene FANTASTISCH seizoen en heerlijk om naar te kijken, mooi opgenomen en mooie groep!
Meer L

Offline Nessa

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #73 Gepost op: 30-01-2016, 09:47:34 »
Ik geniet al voor de 16e keer van Widm.
Super geweldig is dat ik nu ook met mijn kinderen samen kan genieten doordat het op zaterdag is.

N

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #74 Gepost op: 30-01-2016, 09:56:27 »
Heel jammer van de kloosterhint en de macht over de test was een miskleun. Verder is het weer genieten geblazen van het nog altijd beste tv-programma ooit dat er zelfs alsmaar mooier uit gaat zien. Meer duidelijkheid over de opdrachten zou ik wel heel fijn vinden. Wat de regels en resultaten van een opdracht zijn blijft nog wel eens te vaag.

Ik kijk ook ontzettend uit naar de start van De Mol 4 overmorgen en ik ben heel benieuwd naar de verschillen met WIDM 16.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #75 Gepost op: 30-01-2016, 16:03:16 »

Ik kijk ook ontzettend uit naar de start van De Mol 4 overmorgen en ik ben heel benieuwd naar de verschillen met WIDM 16.

Ik zou die ook heel graag willen zien. Vroeger erg van genoten. Jammer genoeg kan ik "Vier" niet ontvangen. Heeft iemand daar een oplossing voor, misschien?

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #76 Gepost op: 30-01-2016, 16:31:50 »
Men klaagt over het feit dat de mol al bekend is, maar wacht eerst nou maar eens af hoe het loopt. En als je het geheim niet vroegtijdig wil ontrafelen, moet je niet op dit forum gaan rondneuzen. Je weet dat hier superspeurders zitten die alles tot op de bodem uitzoeken, al zestien seizoenen lang. Met de kennis van nu (op internet vind je kennelijk zelfs de postcodes van de deelnemers zonder al te veel moeite...) is het voor de makers van WIDM haast onmogelijk om hints te verzinnen die niet vroeg of laat ontdekt zullen worden door molloten.

Nah, het is voor de makers wél mogelijk een superhint te bewaren voor één van de laatste afleveringen of een goeie hint te bedenken die nog wat onzekerheid toe laat. Of om geen extra aandacht op de superhint te vestigen d.m.v. een afleveringtitel.

Dit gezegd hebbende kan ik me eigenlijk bijna niet voorstellen dat het er zó dik bovenop ligt. Ik hoop dan ook dat het productieteam in een deuk ligt dat we er allemaal ingetuind zijn. Maar desondanks zullen ze daar weinig te lachen hebben, als ze lezen dat de harde kern over het algemeen 'not amused' is en de kijkcijfers teruglopen. Dus ongeacht of de hint waar is of niet, een echt strakke zet was het niet.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #77 Gepost op: 30-01-2016, 16:54:56 »
WIDM zal altijd WIDM blijven voor mij. Oftewel: telefoon uit, op de bankt met alles binnen handbereik en genieten.
Echter voor mezelf merk ik wel dat ik de laatste jaren minder actief ben op het forum van WIDM. Ik volg het absoluut wel, maar op de een of andere manier kan ik me er niet toe zetten theorieën e.d. te bedenken Hoe dat komt? Minder tijd op internet, meer andere dingen te doen en misschien voegt het te weinig toe?

Echter, ik zal altijd WIDM blijven kijken! En er altijd van blijven genieten. Zo ook dit seizoen. Wat een mooi land is de Dominicaanse Republiek!

Dan even de positieve en minder positieve zaken (ik noem het bewust niet negatief, want hoe kan er iets echt negatief zijn aan WIDM?)

+ Zoals de meesten al zeiden: een heel leuke groep, met een lach op zijn tijd, en lekker fanatiek. Dit is een van de eerste seizoenen dat er tot heden nog niemand is die er van mij zo snel mogelijk uit mag...
+ Zoals gezegd: het land. De Dominicaanse Republiek lijkt gemaakt voor een prgramma als WIDM! Mooie plekken voor de opdrachten.
+ De opdrachten. Tuurlijk zijn er wat mindere opdrachten (de 'test-opdracht' is de minste), maar over het algemeen heel mooie opdrachten.

+- De uitzenddag. Ik weet dat er lang geleden al meer op zaterdag is uitgezonden, maar we zijn misschien wel te gewend geraakt aan de donderdag. Of dit heel erg negatief is weet ik niet... Maar ja, ik denk nu wel iedere donderdag over wat ik toch moet gaan kijken, aangezien er op dit moment werkelijk niks leuks is op donderdagavond. En ja, ik moet nu Castle missen...

- De test-opdracht. Dit was zeker te makkelijk voor de mol om geld uit de pot te krijgen. Dan veel liever een ouderwetse veiling. Dat vond ik juist vaak heel leuke opdrachten.
- Geen geld voor juiste delen van opdrachten. Dat is al meer genoemd, maar daar verwonder ik me al jaren over, waarom bij sommige opdrachten ook niet behaalde delen van opdrachten beloond worden. Het is nu nagenoeg altijd 'alles of niets'. Overigens lijkt het mij ook leuk als er weer, zoals in het verleden al meer gebeurd is, geld uit de pot moet als een opdracht mislukt is...

-- Het 'geklaag' van sommigen op de verschillende fora over dit seizoen. Misschien zou men eens gewoon naar het programma moeten kijken zoals men de eerste jaren ook deed. Dus: gewoon genieten en niet te veel aan aanwijzingen denken. En vooral geen te hoge verwachtingen hebben; verwachtingen die toch nooit waargemaakt kunnen worden. Mij bevalt het in ieder geval perfect!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #78 Gepost op: 30-01-2016, 18:45:50 »
En als je het geheim niet vroegtijdig wil ontrafelen, moet je niet op dit forum gaan rondneuzen. Je weet dat hier superspeurders zitten die alles tot op de bodem uitzoeken, al zestien seizoenen lang.
Ook als je niet op dit forum kijkt, kom je de kloosterhint tegen. Hij staat werkelijk overal. Ze hadden gewoon niet zo'n veel te duidelijke hint in zo'n vroege aflevering moeten stoppen.

Iets wat ik nog was vergeten, maar wat voor mij echt heel negatief is: wederom een live finale.
Vorig jaar was dat alleen leuk voor de mensen die erbij waren. Doordat het niet van tevoren was opgenomen, kwamen de eerdere afvallers bijna niet aan het woord en hebben ze ook weinig molacties besproken. Het moment waarop de finalisten naar buiten kwamen en door de menigte werden toegejuicht, vond ik ronduit gęnant. Een beetje alsof ze de Koninklijke familie waren.
En dan gaan ze dat dit jaar weer doen. WIDM is geen Big Brother.

Ja, dit was een heel negatief bericht.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #79 Gepost op: 30-01-2016, 18:54:33 »
Helemaal mee eens, ik vond het afgelegen decor ergens in een oud gebouw gewoon vee leuker en bij WIDM passen. Sfeer ook veel beter en geen geschreeuw dat je constant er tussendoor hoort.