Auteur Topic: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?  (gelezen 65755 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #40 Gepost op: 27-01-2016, 11:55:45 »
Ideetje: misschien zouden de BN'ers kunnen strijden voor een goed doel naar keuze. Dan zouden ze zeker 100% inzet tonen tijdens de proeven.
Ik denk inderdaad niet dat er veel veranderd voor BN'ers, zelfs al verdubbel of verdrievoudig je de pot. De deelnemers willen juist zo lang mogelijk in het spel blijven. Goed idee. Ik denk dat een goed doel (in combinatie wellicht met een verhoging van de pot) een stuk beter zou werken en ook een stuk beter te verkopen zou zijn als besteding van publiek geld.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #41 Gepost op: 27-01-2016, 12:54:57 »
Ik denk inderdaad niet dat er veel veranderd voor BN'ers, zelfs al verdubbel of verdrievoudig je de pot. De deelnemers willen juist zo lang mogelijk in het spel blijven.

Mogelijk heb je gelijk, al denk ik niet dat alle BN'ers grootverdieners zijn. Dus een pot van €40.000 of meer zou ze mss wel aan het denken kunnen zetten.

Krijgen de deelnemers eigenlijk een vergoeding? Om het loonverlies van die drie weken goed te maken bijvoorbeeld. De aanwezigheid en grootte van die vergoeding kan uiteraard ook bijdragen tot de motivatie van de kandidaten om naar een grote pot te streven.

 

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #42 Gepost op: 27-01-2016, 13:30:22 »
Over de meeste dingen die hier zijn gezegd ben ik het eens. Ik wil alleen toevoegen dat ik, en ik weet niet of ik me populair ga maken met deze mening, misschien een beetje Art moe ben.  :-X. Art presenteert het fantastisch, ik vind hem het erg goed doen, maar ondertussen ben ik misschien toe aan een nieuwe presentator. Een frisse wind of iets dergelijks. Ondertussen heeft Art evenveel seizoenen gepresenteerd als Angela.

Voor mij werkt zo lang dezelfde presentator blijkbaar niet. Nogmaals, ik vind Art het erg goed doen, en het programma draait natuurlijk niet om de presentator, maar ik merkte opeens dat ik toe ben aan een andere presentator.

Verder niet belangrijk over hoe ik geniet van dit seizoen hoor. Ik vind het een erg mooi seizoen  ::ok:: .
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #43 Gepost op: 27-01-2016, 13:42:14 »
Over de meeste dingen die hier zijn gezegd ben ik het eens. Ik wil alleen toevoegen dat ik, en ik weet niet of ik me populair ga maken met deze mening, misschien een beetje Art moe ben.  :-X. Art presenteert het fantastisch, ik vind hem het erg goed doen, maar ondertussen ben ik misschien toe aan een nieuwe presentator. Een frisse wind of iets dergelijks. Ondertussen heeft Art evenveel seizoenen gepresenteerd als Angela.

Voor mij werkt zo lang dezelfde presentator blijkbaar niet. Nogmaals, ik vind Art het erg goed doen, en het programma draait natuurlijk niet om de presentator, maar ik merkte opeens dat ik toe ben aan een andere presentator.

Verder niet belangrijk over hoe ik geniet van dit seizoen hoor. Ik vind het een erg mooi seizoen  ::ok:: .


Ik stem voor Herman van der Zandt ::zwaai::
Alleen denk ik dat ze dan voor Lauren Verster zullen gaan, zie haar ook nog wel een keer widm presenteren.

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #44 Gepost op: 27-01-2016, 13:44:38 »
Vind ik geen gek idee eigenlijk, de presentatie in de handen van een nieuw iemand leggen. Een frisse wind door het spel die sowieso al moeilijk is toe te passen (alles is vast al eens gedaan, op de mol naar huis na maar dan stopt iedereen hier met kijken  ::rofl:: ).
No Milk today???

Offline Juulx1

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #45 Gepost op: 27-01-2016, 15:16:52 »
Voor mijn gevoel is dit seizoen anders dan voorgaande, omdat het lijkt alsof we weer van voor af aan beginnen met widm. Dit komt vooral door de uitleg over het spel aan het begin van het seizoen, de andere uitzenddag en de makkelijk te vinden hint richting Klaas. Misschien dat het doel van dit seizoen is om een nieuwe generatie molloten aan te trekken? Door middel van het wat makkelijkere hints en aanwijzingen en de nieuwe zendtijd wordt er voor mijn gevoel op een nieuw publiek gericht.

Desondanks dat ik de meeste afleveringen niet live heb of ga zien omdat ik op zaterdagavond vaak iets te doen heb (vooral nu met carnaval) en ik daardoor veel minder in het spel zit, geniet ik toch weer van de het speurwerk op dit forum en de molloten onderling en natuurlijk van de leuke, grappige groep kandidaten en prachtige beelden.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #46 Gepost op: 27-01-2016, 17:15:00 »
Ik denk dat ik 1 van de weinigen ben die de nieuwe uitzenddag niet erg vind. Als ik ga stappen ga ik toch nooit voor 2300. Dus lekker mollen van tevoren.

De groep vind ik leuk en de opdrachten zijn tot nu toe ook op niveau. De Dom.Republiek ben ik vaak geweest dus dat maakt het extra leuk om te zien voor me.

Verder wil ik net als velen hier dat het jokerfestijn en vrijstelling festijn eens wat minder wordt. En als ze een joker kunnen verdienen dan graag op een andere manier.
Het doorgaan moet op basis van kennis zijn.

En die hint... zucht... das gewoon erg jammer.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #47 Gepost op: 27-01-2016, 19:30:48 »
De kandidatengroep dit jaar vind ik echt geweldig! Ik weet dat dit erg persoonlijk is maar de volgende mensen vind ik zeer sympathiek en wil ik meer van zien of had ik graag meer van willen zien: Annemieke, Tim, Klaas, Ellie, Remy, Airen. Eigenlijk alle afvallers dus :P. (let's pray for Annemieke, Tim en Klaas ::rofl::). Er is echt maar één kandidaat die ik echt niet zo leuk vind dit jaar en dat is Marjolein.

Als tweede vind ik de locatie en de opdrachten zo mooi. Even snel door de opdrachten heen: de metro was een heerlijke hectiek-opdracht aan het begin van de serie, de topito trekken was weer zo'n opdracht waarvan je denkt "yes, nu gaat er niemand afvallen, hebben we die aflevering ook weer gehad!" (zo'n hekel aan altijd, niemand weg kunnen strepen in een aflevering voor aflevering 9), de zoutkarren was weer een heerlijke chaosopdracht, de groepsfoto was een leuke puzzel, het klooster was voor mij puur voor de sfeer en de oud-mollen weer eens zien in hun oude rol (al was die hint wel jammer), de gelddelen matchen was voor mij niet al te spectaculair maar toch een prima opdracht door het gepuzzel, de laseropdracht is een klassieker ::bravo::, de macht over de test is een zeer jammerlijke opdracht omdat zomaar al het geld uit de pot kan worden geroofd, het kanoën was erg spannend om te kijken en ik zou het graag zelf een keer zo doen, het vrijstelling- en jokerfestijn is verschrikkelijk (gelukkig ligt de vrijstelling achter een cijferslot!), het bergbeklimmen was een zeer goede opdracht ::bravo::.

De geheime aanwijzing ligt er dit jaar zo voor de hand op, jammer. De mol heb ik nog niet genoeg van gezien, kan ik na aflevering 10 pas wat van zeggen!

Ander puntje is de spoilers in de leader: ik snap dat andere mensen hier fan van zijn, maar volgende keer liever geen spoilers in de vorm van dat je kon zien dat mensen bepaalde afleveringen haalden (bijv. Tim, Airen, Remy, Marjolein en Cécile aflevering 2, Ellie en Annemieke aflevering 3, Klaas en Taeke aflevering 4). Die dingen hoeven van me niet meer, of alleen van opdrachten uit afl. 1 (zoals in seizoen 12).
« Laatst bewerkt op: 27-01-2016, 21:22:02 door Molloot200 »
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline McMholly

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #48 Gepost op: 27-01-2016, 21:25:14 »
Ik ben veelal positief over dit seizoen van Wie is de Mol.
Ik ga even een paar positieve en negatieve punten neerzetten:

Positief:
- De kandidaten zijn geweldig gekozen. Er zit van alles wat in. Ik moest eerst wennen aan Cécile en midden in aflevering twee vond ik Ellie even vervelend, maar Cécile is juist steeds interessanter aan het worden omdat ze zo 'anders' is dan de groep (hetzelfde geldt voor Ellie). De groep past, hoe verschillend ze ook zijn, echt heel goed bij elkaar en dat is echt leuk.
- De locaties zijn schitterend. Ik hou erg van mooie beelden en Wie Is De Mol levert die constant. De stranden op Samána, het Klooster van aflevering 2, de hele entourage van de DR in opdracht 1 van aflevering 3.. prachtig om te zien.
- De opdrachten zijn erg verschillend maar vaak ook uitdagend. Er moet echt iets voor gedaan worden. Wanneer er te veel opdrachten zijn waar je, als je alleen langs een mandje loopt, gemakkelijk vrijstellingen o.i.d. kunt krijgen zou ik dat jammer vinden.
- Art is nog steeds lekker 'geheimzinnig' bezig tegenover de kandidaten. Alhoewel ik zijn praatje aan het begin van het seizoen tegen de Mol wat minder vond en echt heel scripted was (hou ik niet van), is zijn manier van doen passend bij een Wie Is De Mol-presentator.

Negatief:
- Het aantal schermen dat bij de executie te zien is, is erg laag (zoals velen al aangaven). Waar bij vorige seizoenen nummer 7 in het rijtje het rode scherm kregen, ging het tot nu toe niet verder dan nummer 3. En die spanning is nou juist zo mooi bij Wie Is De Mol. Ik hoop dat we vanaf nu wat meer schermen krijgen te zien.
- De wisseling van uitzenddag is voor mij niet perse doorslaggevend negatief (ik blijf altijd fan en zal ook altijd kijken), maar het is wel even wennen. Normaal was het donderdagavond altijd voor mij (en bij ons thuis) de sfeer van Wie-Is-De-Mol-Avond. Nu het op zaterdag is, is dat een beetje weg op de een of andere manier. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar het moet echt nog even wennen.
- De montage van de regie laat, zoals ik het opvat dit seizoen, heel veel dubbele signalen achter. De ene aflevering wordt Annemieke verdacht gemaakt en de aflevering daarna wordt ze 'beschermd'. Daarna wordt er de nadruk op gelegd hoe kandidaats Klaas wel niet is. Dan wordt de nadruk stevig gelegd op Remy, die het uiteindelijk niet bleek te zijn. Rop is eerst kandidaat, wordt daarna een beetje verdacht gemaakt, en daarna weer kandidaat gemaakt, et cetera. Op zich is het wel de bedoeling van Wie Is De Mol, maar misschien ligt het ook aan mij om dit liever wat minder te zien. Ik raak nu echt de draad kwijt omdat ik alles door elkaar zie: kandidaten halen grote bedragen binnen, om het de Mol er vervolgens weer uit te laten halen.

Offline Blieb2013

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #49 Gepost op: 27-01-2016, 21:35:20 »
Geweldig!  ::ok:: Leuke groep kandidaten, prachtige beelden, duidelijke en leuke opdrachten en ook nog beelden van buiten de opdrachten om. Echt genieten. Leuk dat er zowel nieuwe als bekende elementen in zitten. Art's intro vond ik wat geforceerd, was ook erg veel tekst. Maar verder vind ik dit Art's beste seizoen, hij doet het tot nu toe erg leuk en ontspannen. Ook zijn de teksten wel mysterieus maar wel goed te volgen.

Aflevering 1 vond ik al prachtig maar aflevering 2, met de oud-mollen was echt fantastisch. Aflevering 3 sprak me minder aan. Bij een geld-uit-de-pot-opdracht vind ik het leuker als het zo'n veiling is als in het Inge Iepenburg-seizoen of als kandidaten mogen bieden uit de pot of op bagagespullen of voor luxe zoals waar je slaapt of wat je eet. Dat is zichtbaarder. Aflevering 4 maakte alles weer goed met die toffe opdrachten.

Jammer natuurlijk dat er zo'n Klaas-hint is gevonden die nauwelijks voor andere uitleg vatbaar is.  Als die klopt, is het echt jammer. Haalt de spanning eraf. Ik heb liever dat een hint een aanwijzing is ipv een antwoord op de vraag wie de mol is. Ik heb het idee dat er minder beelden inzitten die als hint geďnterpreteerd kunnen worden tot nu toe. Dat vind ik ook altijd wel aardig om over te speculeren, maar misschien komt dat nog of kijk ik niet goed genoeg  ::vergroot::.

Toch vind ik het tot zo ver een heel mooi seizoen! Ik zou enkel nog meer extra beelden willen zien, maar wie niet!   ;D

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #50 Gepost op: 27-01-2016, 21:38:47 »
Het meeste is al gezegd en geschreven.

Ook ik ben zéér positief over de groep kandidaten, een mooie mix en leuke kandidaten. Ook weer een verrassende mooie locatie, prachtige beelden geschoten door de filmcrew en elke week weer een genieten. Er zitten ook weer leuke opdrachten in. Ik erger me (nog) niet aan het aantal jokers e.d. Geld uit de pot kunnen halen voor testvragen vind ik dan weer minder.

Ik mis echter wel nog steeds het donderdagavond gevoel. Ik ben gewend van september t/m begin maart op donderdagavond om half 9 voor de buis te zitten (eerst ER en dan WIDM) en dat is er nu niet. Ik heb elke donderdag het idee dat ik iets mis. En ik mis ook het vrijdagochtend kletsen met collega's op het werk, wat we nu weer gezien hebben. Op maandag hebben we vaak genoeg weer andere dingen te bespreken (men trekt er immers in het weekend vaak op uit), en liggen de zaken weer wat minder vers in het geheugen.

De hints liggen er dit jaar wel erg bovenop. Als dé hint echt klopt, is dat voor mij echt wel een enorme domper op het seizoen. Kom op zeg, aflevering 2? Niks geleerd van Case? Hoe leuk de groep ook is, en hoe mooi de beelden zijn geschoten en vermakelijk de opdrachten ook zijn, het gaat er uiteindelijk nog steeds om, wie die mol is. En voorlopig vind ik de persoon in kwestie nog steeds te weinig doen voor een mol, en blijf ik hopen op een ander. ::jaja::

En ook ik mis de spanning bij de executies. Aangezien het grootste deel al gemonteerd is neem ik aan, gaat daar nu niet heel veel meer aan veranderen gok ik, hopelijk lezen ze mee en doen ze hier iets aan voor het volgende seizoen. ::jaja::

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #51 Gepost op: 27-01-2016, 21:50:12 »
De hints liggen er dit jaar wel erg bovenop. Als dé hint echt klopt, is dat voor mij echt wel een enorme domper op het seizoen. Kom op zeg, aflevering 2? Niks geleerd van Case? Hoe leuk de groep ook is, en hoe mooi de beelden zijn geschoten en vermakelijk de opdrachten ook zijn, het gaat er uiteindelijk nog steeds om, wie die mol is. En voorlopig vind ik de persoon in kwestie nog steeds te weinig doen voor een mol, en blijf ik hopen op een ander. ::jaja::

Ik ga toch wel echt lachen als hij het uiteindelijk niet is. Dan hebben hier heel veel mensen zitten zuchten om niets.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #52 Gepost op: 27-01-2016, 21:52:35 »
Dan gaat hier de vlag uit ::jaja::

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #53 Gepost op: 27-01-2016, 22:03:55 »
de macht over de test is een zeer jammerlijke opdracht omdat zomaar al het geld uit de pot kan worden geroofd
Dit inderdaad ook. Ik vind het ook oneerlijk tegenover de eerste afvallers, omdat die dan nóg minder kans hebben om op de juiste mol te zitten omdat de mol gewoon geld kan verdienen. Het gaat er toch weer (grotendeels) uit.

Ik ga toch wel echt lachen als hij het uiteindelijk niet is. Dan hebben hier heel veel mensen zitten zuchten om niets.
Ik zou het mooi vinden als Klaas niet de mol is, mits er een goede verklaring voor de kloosterhint wordt gegeven.
Ik ben nog steeds een beetje pissig over de fotoklikgeluiden in seizoen 14 die er voor de lol in waren gestopt en niks betekenden.  :-X
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #54 Gepost op: 27-01-2016, 23:23:54 »
Tot dusver?
+ Land
+ Groep
+ Beelden/montage
- Opdrachten zijn meer van hetzelfde
- Dag van uitzending
- Maximaal te verdienen bedragen
- Joker(s)/vrijstelling of geld

Zoals altijd weten ze bij WIDM een prima gezelschap aan kandidaten bij elkaar te krijgen. Lekker divers, itt andere jaren kende ik er ditmaal aardig wat. De scouting van het nieuwe molland lukt ze ook altijd. Het is toch weer net wat anders dan Nicaragua & El-Salvador maar toch ook weer overlappend. De manier van filmen en de montage van de sfeerbeelden vind ik de laatste jaren echt toegenomen in kwaliteit. Ik zie graag meer van zulke beelden zodat je een voorstelling kunt maken van het land in kwestie. Ik zie WIDM niet puur als reality/spelshow maar ook als kennismaking met een nieuw land c.q. reisprogramma. Dus ik zie graag meer shots tussen de opdrachten door.

Omdat ik al 15 seizoenen WIDM op de voet volg (junior even buiten beschouwing gelaten) komen steeds vaker opdrachten duidelijker terug. Iets met een metro of trein, iets met lasergamen, iets nabij strand, zee en dergelijke. Altijd komt er wel een 'kies je item' opdracht, nu dus ook nadrukkelijker een optie voor de mol om de pot leeg te trekken (na seizoen 7, seizoen 12 nu weer in seizoen 16) Of wat te denken van een mysterieuze opdracht (klooster) annex meet-your-mole. Nu is daar op zich weinig mis mee, maar ik kan de neiging niet onderdrukken om toch onbedoeld te gaan vergelijken met voorgaande seizoenen. En dan heb ik als snel het idee: niks nieuws onder de zon. Das ook lastig natuurlijk om na 15 jaar je opnieuw proberen het hoofd te breken over nieuwe type opdrachten. Maar dat i.c.m. verhuizing naar zaterdag en het feit dat Art 4000 euro 'een astronomisch bedrag' durf te noemen  ::) maakt wel dat ik wellicht wat widm-moe aan het worden ben. Het is in WIDM-maatstaven een absurd laag bedrag, bereikt doordat je kandidaten voor de keuze stelt: geld in de pot > hebben ze niks aan tot de finale of joker/vrijstellingen/test-info opdat ze nog wat langer in het spel blijven. Tuurlijk kies je als kandidaat dan voor je eigen hachje redden en dus niet voor de pot. Het zou meer een dilemma opleveren voor Annemieke had ze 3 jokers + 1500 euro in de pot gebracht ipv 500 euro uit de pot bij het jokers pakken. Want kandidaten willen zich verdacht opstellen, met geld voor de pot bemachtigen doe je dat niet. In beginsel, tenzij je zoals Klaas weet dat in aflevering 3 er een gelegenheid is om.. enfin.

Denk dat ik inmiddels te vertrouwd ben met het concept dat ook het speuren weinig genoegdoening meer oplevert inmiddels. Zeker als de intro van aflevering 1 dan ook als een 'widm voor dummies' fungeert en ze als het ware een reboot aan de serie geven in de hoop nieuwe kijkers te trekken, ze tegelijkertijd verstokte kijkers wellicht kwijt gaan raken. En in dezelfde stijl 'widm voor dummies' de hints makkelijker maken. Of is het in het algemeen gemakkelijker voor ons geworden omdat we door de wol geverfd na 15 seizoenen inmiddels wel weten hoe het spelletje in elkaar steekt en dingen sneller door hebben? Geen idee, maar daarom vind ik een Mol IV een verfrissende duik in wat nieuws: back to basic zo voelt het. Met gewoon onbekende mensen, wel weer Argentinië maar ongetwijfeld ontdaan van allerlei snufjes die in WIDM heden ten dage zo gewoon is geworden. Dat maakt het programma WIDM niet minder, maar wel anders. Kan ook liggen dat ik na al die jaren inmiddels richting een andere levensfase ben overgegaan en mede daardoor zoiets heb dat ik minder hyped ben voor iets waar ik als nog toch met plezier blijf volgen.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Bendemolniet

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #55 Gepost op: 28-01-2016, 00:27:12 »
Ik vind dat er teveel nadruk wordt gelegd op hints. Dat komt natuurlijk door de community / social media / moltalk en het feit dat er hints in het programma verborgen zitten.
Maar soms lijkt het alsof het niet meer Wie Is De Mol is, maar Wat Is De Hint?

Offline Feodora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #56 Gepost op: 28-01-2016, 11:40:29 »
Wat ik van dit seizoen vind?
Positieve punten zijn voor mij de groep, het land, bepaalde opdrachten en hoe het in beeld wordt gebracht. De groep vind ik lekker divers met vele leuke karakters en veel humor. Het land vind ik heel mooi en ook heel mooi in beeld gebracht. De opdrachten met de mensen aldaar vind ik erg leuk, de laseropdracht en de rotsopdracht waren gaaf. De kloosteropdracht vond ik erg mooi in beeld gebracht.
Negatieve punten zijn voor mij:
- De veilingopdracht: wat mij betreft een echt no-go. Als mol kun je zo veel te gemakkelijk geld uit de pot halen en hoef je de opdrachten ervoor niet eens echt te mollen.
- Hints: Net als bij vele anderen hoeven hints van mij niet zo en zeker niets aan de twijfel overlatende letterhints in aflevering 2. Ik vind het veel leuker om de mol te vinden aan de hand van acties tijdens de opdrachten. Ik ben dan ook zeker voor een hint-vrije zone op dit forum.
- Jokers en vrijstellingen: Wat mij betreft mogen de vrijstellingen weg en jokers moeten alleen te verdienen zijn als je als kandidaat goed je best doet.
- Als Klaas de mol blijkt te zijn vind ik het slecht dat de productie hem bij de eerste opdracht al in een sleutelpositie zet. 

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #57 Gepost op: 28-01-2016, 11:41:31 »
Hints horen bij Wie is de mol. Zonder hints geen forum. Geen Wie is de mol.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden!!!! En we zijn nog niet eens op de helft.

Helemaal. Mee. Eens. -- Je kunt het nooit goed doen met hints: of ze zijn onvindbaar en alleen achteraf met moeite uit te leggen, of ze zijn -zoals nu- met veel speurwerk te vinden. En dan nog heb je een grote groep die (bijvoorbeeld) denkt dat de hints dit jaar naar kandidaten wijzen en niet naar de mol. Ergo: niets is wat het lijkt.

Ik vind de kloosterhint juist briljant: hij is vindbaar, maar alleen als je zo "idioot" bent dat het verschil tussen molboek en molboekje je opvalt... Dat mensen zouden speuren naar de afbeelding op de achterkant van het molgeld, dat wist de productie natuurlijk ook al. Maar let wel: we hebben het aan de vele uren van Rat te danken dat er zo'n sluitend bewijs is. En nog zie ik mensen die de stukjes proberen te passen op Taeke of Tim...

Al met al: ik kijk met veel plezier, het zijn mooie beelden en zijn (zo blijkt) toch best leuke kandidaten. Als er iets is waar ik me aan zou moeten ergeren dan is het dat ik vind dat AvroTros het concept wel een beetje uitmelkt: MolTalk vond ik in de Arjen Lubach tijd een leukere sfeer hebben (hoewel ik het huidige duo leuk vind, maar het mist de 'underground' scene). De term "WIDM-experience" doet mij naar een teiltje verlangen. Enz. Maar dat gaan om "het umfeld". Dit seizoen: ik geef het een  ::ok::  en, call me stupid, maar ik vind het juist leuk dat er hints in zitten die je met noest speurwerk wel kunt vinden.

m0ll0m

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #58 Gepost op: 28-01-2016, 13:01:26 »
we hebben het aan de vele uren van Rat te danken dat er zo'n sluitend bewijs is.
Aan de andere kant...2016 is the age of the internet. Als een groepje van een paar online vrienden in een paar uur zo'n puzzel kan oplossen met "sluitend bewijs", dan is die puzzel simpelweg te makkelijk voor dit doeleind. Want met 2.000.000 kijkers is er gewoon bijna absolute zekerheid dat zo'n groepje ergens rondwaardt dat het tot hun levenswerk maakt om die puzzel te gaan oplossen en daarna de oplossing op internet posten. Bam, weg mysterie. Avrotros kan inpakken en dit hadden ze kunnen zien aankomen. [Maar misschien hebben ze dat ook gedaan, en besloten dat dat niet erg is]

Maar zoiets moeten ze gewoon niet doen. Het programma is daarmee namelijk verworden tot "wat is de hint" en een beetje een soort what's the question waarbij je een puzzel met letterreeksen moet oplossen. En dat vind ik čcht heel erg zonde. Want daar gaat het format niet over. Het format gaat over een psychologisch spel waarbij spelers dingen doen en wat hun beweegredenen zijn, en dat er een persoon tussen zit met een verborgen agenda die met voorkennis handelt met een ander doel voor ogen, en de kwestie is om uit handelingen van alle mensen af te leiden wie die persoon is. Dát is Wie is de mol. Achterkantjes van geldbriefjes met stippelpatroontjes bij elkaar puzzelen is leuk als Denksportboekje, maar hoort, vind ik, niet in dit programma. Zeker niet als ze al die briefjes gewoon de wereld in twitteren. Dat ze de kandidaten zo'n puzzel geven, allemaal prima, geeft ook leuke tv-momenten namelijk, maar het is ons nu echt te makkelijk gemaakt.

Anders gezegd: ik wil de mol niet op deze manier vinden.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #59 Gepost op: 28-01-2016, 14:21:15 »
Anders gezegd: ik wil de mol niet op deze manier vinden.
Ik wil de Mol op die manier op het spoor komen, maar niet vinden, nee. Op seizoen 7, 13 en 16 na* zijn hints nooit zo sluitend geweest en daarom slechts een fijn stukje vermaak dat óók bij het molspeuren hoort (of je je er mee bezig houdt moet je zelf weten natuurlijk). En zolang je er van uit mag gaan dat de productie er geen sluitende hints in stopt (wat m.i. echt niet moet kunnen), is het speuren naar hint voor mij in ieder geval een leuke bezigheid. Als ze je een duwtje in de goede richting geven (d.w.z. je gaat beter op ze letten dankzij een hint, maar je uiteindelijke oordeel hangt af van iemands gedrag) vind ik het in ieder geval alleen maar een extra dimensie aan het spel. 't Is gewoon jammer dat de productie onderschat heeft (of lak heeft aan) hoe zeer zo'n kloosterhint het speurplezier verprutst.

Over jokers met mingeld: hier geef ik mijn bovenposters gelijk in. Het punt voor Annemieke hier is dat ze er vergif op kon innemen dat als zíj niet degene was die de jokers pakte, iemand anders het wel zou doen. Dan zou voor haar de eindstand zijn: ik geen drie jokers, maar wél 500 euro uit de pot. Kortom iedereen draagt de last van geld uit de pot (als het ze al iets kan schelen), maar de jokers verdien je individueel. Zo kom je altijd in het evenwicht dat je het beste af bent door ze wel te pakken.
...óf niet!