Auteur Topic: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren  (gelezen 104097 keer)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Gepost op: 9-02-2016, 23:24:30 »
Ik open dit topic in de hoop dat er ergens een crewlid is van WIDM die dit topic dan toch per toeval even open gaat klikken.. en niet lang hoeft te zoeken tot diegene de info vindt die hij/zij zoekt.

Ik hoop nl dat er af en toe WIDM medewerkers dit soort forums afstruinen om of inspiratie op te doen, of om andere redenen. Dat ze dat doen is een feit.. of ze dit topic gaan lezen.. ik hoop het.

Ik word de laatste tijd.. misschien de laatste paar seizoenen, niet heel vrolijk van hoe het programma ingekleed is.
Ik mis de oude stijl. Waar ze bijv bagage moeten inleveren aan het begin… overlevingsdingen moeten kopen van de pot om te overnachten… Waar er niet meteen alles verloren is bij het kleinste foutje…
Kortom , opdrachten waar je als kijker echt een groepsproces zag ontwikkelen en waar je als molspeurder ook echt iets mee kon. Vond ik leuk kijkplezier.. en ik merk dat dat , in ieder geval bij mij, aan het wegebben is. Ik lees dit ook terug van anderen.

Het is toch vrij rustig op het forum nu het voor velen duidelijk is wie de mol is (hoop nog steeds dat we daar massaal naast zitten) Dus hoop dat jullie hier wat tips kunnen zetten, voor de komende jaren voor de WIDM crew, in de hoop dat het gelezen gaat worden.

Zowel opdrachttips als tips om vooral niet te doen zijn welkom!

Zelf stoor ik me dus een beetje aan de opdrachten die onhaalbaar zijn. Ben een voorstander dat de mol een beetje zijn best moet doen.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #1 Gepost op: 10-02-2016, 12:08:36 »
De eerste en belangrijkste tip van mij aan de WIDM-crew is: zorg dat jokers en geld samengaan, en niet tegenover elkaar worden gezet.

In veel opdrachten is het nu vaak zo: jokers vs. geld. Jokers óf geld. Oftewel: jokers kosten geld. Zoals we inmiddels geleerd hebben is dat geen uitdaging. Jokers pakken is voordelig want geeft je voordeel in de test. Geld kosten is voordelig, want maakt verdacht, waardoor anderen op je stemmen en dus fout zitten, en dat geeft je voordeel in de test. Oftewel: de keuze is een no-brainer. Als jokers geld opleveren, dan gaat het voordeel van een joker samen met het nadeel van minder verdacht worden. Dan zijn jokers niet meer puur voordelig, maar worden ze een afweging.
Verder, als jokers en geld samengaan, komt dat neer op het pakken van geld belonen met jokers. Dit moedigt kandidatengedrag aan. Hierdoor moet de mol meer zijn best doen.
Zo kun je een keer een groepsvrijstelling inzetten als beloning voor als een opdracht helemaal goed wordt gedaan. Wedden dat kandidaten dan hun best gaan doen? ;)

Mijn tweede tip is meer beloningsmomenten in opdrachten. Als een opdracht tien beloningsmomenten heeft, dan heeft 'ie ook tien momenten die vermold kunnen worden. Als de hele opdracht één beloningsmoment heeft ("alles of niets"), en er gaat één dingetje fout, dan maakt de rest niet meer uit en hoeft de mol niets meer te doen. Dat is niet leuk voor kijkers en ook niet voor de finale-aflevering. Als elk stukje van de opdracht iets oplevert, is er in elk stukje van de opdracht een incentive voor kandidaten om hun best te doen, en is er elk stukje van de opdracht incentive voor de mol om actief te saboteren.
Voorbeelden waar het goed gaat: kabelbaan, laseropdracht, trappen, geld matchen, fietsroute
Voorbeelden waar het mis gaat: zoutmijn, groepsfoto-reconstructie, sleutelroute, doorgeefverhaal
En natuurlijk kun je extra belonen voor als alles goed gaat om één extra groot beloningsmoment te houden (zoals bij de trappen: alles goed = extra bonus).

Verer mogen de opdrachten makkelijker. Dat kijkers niet aan het begin al denken, dit gaat nooit lukken. De fietsroute is een mooi voorbeeld: die was heel makkelijk haalbaar, en zoals je ziet mislukt het toch faliekant. Dus je hebt helemaal geen moeilijke opdrachten nodig voor een lage pot ;)

En tot slot wees heel voorzichtig met hints. Je hebt talloze forums vol met hyperfanatieke speurders die samenzweren om de puzzel koste wat kost op te lossen. Elke hint gaat worden gevonden, sneller dan je denkt. En als een hint onomstotelijk naar één persoon wijst, dan is de lol voor de rest van het seizoen eraf. Zorg dat hints meerduidig blijven. Het is Wie is de mol, niet Wat is de hint. :)
« Laatst bewerkt op: 10-02-2016, 12:10:23 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #2 Gepost op: 10-02-2016, 14:59:17 »
De eerste en belangrijkste tip van mij aan de WIDM-crew is: zorg dat jokers en geld samengaan, en niet tegenover elkaar worden gezet.

In veel opdrachten is het nu vaak zo: jokers vs. geld. Jokers óf geld. Oftewel: jokers kosten geld. Zoals we inmiddels geleerd hebben is dat geen uitdaging. Jokers pakken is voordelig want geeft je voordeel in de test. Geld kosten is voordelig, want maakt verdacht, waardoor anderen op je stemmen en dus fout zitten, en dat geeft je voordeel in de test. Oftewel: de keuze is een no-brainer. Als jokers geld opleveren, dan gaat het voordeel van een joker samen met het nadeel van minder verdacht worden. Dan zijn jokers niet meer puur voordelig, maar worden ze een afweging.
Verder, als jokers en geld samengaan, komt dat neer op het pakken van geld belonen met jokers. Dit moedigt kandidatengedrag aan. Hierdoor moet de mol meer zijn best doen.
Zo kun je een keer een groepsvrijstelling inzetten als beloning voor als een opdracht helemaal goed wordt gedaan. Wedden dat kandidaten dan hun best gaan doen? ;)
Geld belonen met jokers lijkt me geen goed idee. Om de kandidaten dan gemotiveerd te houden, zou je heel vaak jokers weg moeten gaan geven, en dat is nou net iets waar veel mensen zich aan ergeren. Liever zie ik dat de focus op de één of andere manier terug wordt verlegd naar dat geld verdienen belangrijk is. Frits Sissing was volgens mij de laatste kandidaat die inzag dat je door hard te werken voor de pot ook júíst de Mol kunt vinden, dus ik hoop dat er een nieuwe Frits opstaat die de groep motiveert zijn best te doen (en die daar wél in slaagt.) Hopelijk heeft de volgende groep gewoon meer groepsgevoel en durven ze elkaar op de vingers te tikken. Dan moet de Mol ook extra hard zijn best doen.

Of dat ook op een andere manier te bereiken is? Groepstopito's? Misschien kan Karin bij het voorbereiden van de kandidaten 'Plan Frits' eens opperen, in plaats van de naar ik aanneem gebruikelijkere tips als 'je kunt jezelf verdacht maken' of 'een vrijstelling is goud waard'.

Verder van mijn kant een montagetechnischer verhaal: iets minder biechten. Bij De Mol is het een verademing om gewoon puur naar de opdracht te kijken hoe die verloopt, in plaats van naar de kandidaten te luisteren die over de opdracht vertellen ondersteund met beelden. Graag meer overleg en discussie in beeld ::jaja:: (voor zover die er is, in België zijn ze nog heel open tegen elkaar.) En wat minder: 'Hé kijk, daar staat mijn bord!' Biecht: 'En toen zag ik dus mezelf staan' (neemt mee naar de auto) Biecht: 'Dus die hebben we ook meegenomen'. De beelden doen hun werk meestal wel. Misschien de biechten her en der vervangen door overzichtskaartjes?
« Laatst bewerkt op: 10-02-2016, 15:01:19 door Pac-Mol »
...óf niet!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #3 Gepost op: 10-02-2016, 15:54:09 »
Ik snap dit topic niet zo. We hebben al een topic waarin we kunnen aangeven wat we mis vinden aan de serie. Daarin worden al heel wat tips gegeven hoe het op te lossen (dat hoort m.i. bij opbouwende kritiek, een alternatief bedenken). De discussie over de vele jokers, te moeilijke opdrachten, nepmollen, etc is daar al gevoerd. Is het dan niet handiger om de zgn tips en tricks daar ook maar bij te voegen? Dat houdt het forum wat overzichtelijker.

Wat betreft de bestrijding van nepmollen, daar had ik al een tip & trick beschreven in de "wat vind je dusverre van de mol" topic. Ik ga dat niet hier herhalen, dat zou cross posting zijn.

Dank u :)
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #4 Gepost op: 10-02-2016, 15:56:44 »
Ik snap dit topic niet zo. We hebben al een topic waarin we kunnen aangeven wat we mis vinden aan de serie. Daarin worden al heel wat tips gegeven hoe het op te lossen (dat hoort m.i. bij opbouwende kritiek, een alternatief bedenken). De discussie over de vele jokers, te moeilijke opdrachten, nepmollen, etc is daar al gevoerd. Is het dan niet handiger om de zgn tips en tricks daar ook maar bij te voegen? Dat houdt het forum wat overzichtelijker.
Akkoord. ::ok:: Misschien samenvoegen met een overkoepelende titel? 
...óf niet!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #5 Gepost op: 10-02-2016, 16:00:14 »
Akkoord. ::ok:: Misschien samenvoegen met een overkoepelende titel

"Wat vind je dusverre van WIDM en hoe zou het vlgs jou beter kunnen?"

Zoiets?
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #6 Gepost op: 10-02-2016, 16:00:25 »
Ik snap dit topic niet zo.


Dit topic was ook niet bedoeld om te zeggen wat je tot dusverre van WIDM 2016 vindt... Dat topic bestaat idd al.

Hier graag tips voor de crew voor komende jaren.. En die komen idd ook langs in dat andere topic.. Maar hier hoop ik het overzichtelijk op een rijtje te krijgen. Dus dit is niet bedoeld als klachtentopic ofzo

(ik zou nl als ik widm crewlid zou zijn zo'n soort topic openklikken)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #7 Gepost op: 10-02-2016, 16:06:44 »
Dan is het misschien een handiger idee om alle tips die al genoemd zijn in die andere topic, samen te nemen in een overzichtelijke samenvattende lijst (elk item goed uitgelegd en met bronvermelding/links) en die samenvatting hier te posten. Er zijn best wel een aantal terugkomende thema's in die andere topic namelijk. :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #8 Gepost op: 10-02-2016, 16:14:39 »
De gelaagde opdrachten die in De Mol zitten, die mogen wat mij betreft ook weer terugkomen in WIDM. Met ''gelaagd'' bedoel ik: iedereen moet op van alles tegelijk letten, als voorbeeld noem ik de fiets-opdracht in aflevering 2 van De Mol.

Voorts zou ik het ook niet erg vinden als er weer meer 'deel-beloningen' komen. Als een opdracht voor een deel tot een goed einde wordt gebracht, is er dan altijd nog iets verdiend, en als de opdracht volledig slaagt, ligt er een bonus in het verschiet. Kandidaten tevreden, mol tevreden. Die laatste heeft er dan belang bij dat die bonus tenminste niet verdiend wordt. En dat kan best door zo'n subtiele grap zoals Klaas die uithaalde met die tafel.

Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #9 Gepost op: 13-02-2016, 00:03:25 »
Geld belonen met jokers lijkt me geen goed idee. Om de kandidaten dan gemotiveerd te houden, zou je heel vaak jokers weg moeten gaan geven, en dat is nou net iets waar veel mensen zich aan ergeren. Liever zie ik dat de focus op de één of andere manier terug wordt verlegd naar dat geld verdienen belangrijk is. Frits Sissing was volgens mij de laatste kandidaat die inzag dat je door hard te werken voor de pot ook júíst de Mol kunt vinden, dus ik hoop dat er een nieuwe Frits opstaat die de groep motiveert zijn best te doen (en die daar wél in slaagt.) Hopelijk heeft de volgende groep gewoon meer groepsgevoel en durven ze elkaar op de vingers te tikken. Dan moet de Mol ook extra hard zijn best doen.

Of dat ook op een andere manier te bereiken is? Groepstopito's? Misschien kan Karin bij het voorbereiden van de kandidaten 'Plan Frits' eens opperen, in plaats van de naar ik aanneem gebruikelijkere tips als 'je kunt jezelf verdacht maken' of 'een vrijstelling is goud waard'.

Verder van mijn kant een montagetechnischer verhaal: iets minder biechten. Bij De Mol is het een verademing om gewoon puur naar de opdracht te kijken hoe die verloopt, in plaats van naar de kandidaten te luisteren die over de opdracht vertellen ondersteund met beelden. Graag meer overleg en discussie in beeld ::jaja:: (voor zover die er is, in België zijn ze nog heel open tegen elkaar.) En wat minder: 'Hé kijk, daar staat mijn bord!' Biecht: 'En toen zag ik dus mezelf staan' (neemt mee naar de auto) Biecht: 'Dus die hebben we ook meegenomen'. De beelden doen hun werk meestal wel. Misschien de biechten her en der vervangen door overzichtskaartjes?

Ik ben het deels met de tweede alinea. Echter vind ik (net als Erik Leppen) juist dat je kandidatengedrag moet belonen met jokers. Dus áls je jokers of vrijstellingen toevoegt aan een opdracht, dan alleen voor de kandidaten die de opdracht het meest succesvol uitvoeren. Zoals Erik duidelijk aangeeft hebben we nu een situatie waar het pakken van jokers dubbel loont. De kandidaat pakt immers een voordeel, maar daarbij maakt hij of zij zich ook verdacht (want er wordt geld uit de pot gehaald om een joker te pakken). Hier ben ik echt klaar mee.

Tweede is dat er gewoon geen superhints gegeven moeten worden. Maak het jezelf als productie eens wat makkelijker. Het lijkt wel alsof ze WIDM elk jaar bijzonderder, ingewikkelder en onvoorspelbaarder willen maken. Ik als kijker wil gewoon een authentieke serie zoals De Mol in de eerste afleveringen.

Als laatste is dat ik het zou waarderen als die onmogelijke opdrachten worden geschrapt. Het is saai om te kijken naar opdrachten die onhaalbaar zijn, zelfs als er geen Mol in het spel zat.

Offline petra-o

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #10 Gepost op: 14-02-2016, 13:25:15 »
Neem een voorbeeld aan België. Als daar alles goed zou gaan is er 100 000 euro te winnen. En tot zover ik het nu heb gezien, geen joker, geen vrijstellingen. En ook met onbekende Belgen

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #11 Gepost op: 14-02-2016, 15:04:23 »
Ik blijf erbij, als enige geloof ik, dat ik dat geld totaal niet belangrijk vind. De publieke omroep heeft het financieel gezien moeilijk, het is gewoon niet mogelijk om een maximale pot van een ton te hebben.

En dat is ook helemaal niet nodig. Maar de focus moet wel meer gaan naar geld verdienen (al is er maar 100 euro te verdienen, who cares) in plaats van jezelf verdacht maken en jokers.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #12 Gepost op: 14-02-2016, 15:08:03 »
Ik blijf erbij, als enige geloof ik, dat ik dat geld totaal niet belangrijk vind.

Nee hoor , niet als enige. Ik vind de hoogte van de pot totaal onbelangrijk.
Daarbij hoop ik niet dat we teruggaan naar onbekende nederlanders. Vind het wel leuk zo. Zie je iemand weer eens op een andere manier en merk dat ik dan toch weer een ander beeld van die bner krijg. De onbekende nederlander widm hebben we gehad.. niet meer terug naar af please

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #13 Gepost op: 14-02-2016, 19:36:21 »
Laat kandidaten van te voren nog niet weten met wie ze reizen. Wel krijgen ze bij aankomst een uitgebreid profiel met informatie als de burgerlijkste staat, schoenmaat, favoriete boek, etcetera. Als gevolg hiervan kunnen de kandidaten moeilijker weten hoe anderen zich normaal in hun shows of programma's gedragen en is het moeilijker voor ze om te weten wie de mol is.

Offline Takkemol

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #14 Gepost op: 14-02-2016, 19:51:38 »
Ik mis de laatste jaren een presentator die zichzelf wat minder belangrijk en interessant vindt. Altijd maar weer die hele preken en teveel eigen inbreng. Het spel dient gemaakt te worden door de spellen en deelnemers. Dat wordt maar weer eens bevestigd kijkend naar de eerste NL jaargangen en de actuele Belgische De Mol. Daarin had en heeft de presentator een heel andere rol. En helaas is dat Moltalk ook geen goede toevoeging (meer). Het is nog alleen maar voor de kijkcijfers, iedere overgebleven verdacht maken terwijl er hele grote hints rondwaren. Slappe boel is het. En ook dat hele jokers, jokers, jokers en vrijstellingen gedoe. Het leidt af van het spel.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2016, 19:53:28 door Takkemol »

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #15 Gepost op: 14-02-2016, 21:06:36 »
Ik mis de laatste jaren een presentator die zichzelf wat minder belangrijk en interessant vindt. Altijd maar weer die hele preken en teveel eigen inbreng. Het spel dient gemaakt te worden door de spellen en deelnemers. Dat wordt maar weer eens bevestigd kijkend naar de eerste NL jaargangen en de actuele Belgische De Mol. Daarin had en heeft de presentator een heel andere rol. En helaas is dat Moltalk ook geen goede toevoeging (meer). Het is nog alleen maar voor de kijkcijfers, iedere overgebleven verdacht maken terwijl er hele grote hints rondwaren. Slappe boel is het. En ook dat hele jokers, jokers, jokers en vrijstellingen gedoe. Het leidt af van het spel.

Mee eens. Ik vind Art zeer denigrerende en kinderachtige opmerkingen maken richting de kandidaten, dat mag wel wat minder wat mij betreft. Ook zijn opvulpraatje bij de test van de vorige aflevering was tenenkrommend. Alsof hij tegen een paar kleuters praat. "Jullie moet niet naar mij kijken, maar naar Klaas, hij heeft de zwarte vrijstelling wel of niet ingezet." Goh Art, je meent het. Ja sorry we zijn echt een stelletje oelewappers. Ik mis Karel en Pieter-Jan..

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #16 Gepost op: 14-02-2016, 21:11:50 »
Hoewel Art misschien meer aan het woord is dan zijn voorgangers, vergeet ik hem sneller. Voor mij is hij simpelweg de presentator, zodat ik weet wat de opdracht een beetje is. Bij Karel en Pieter-Jan had ik echt het gevoel alsof ze onderdeel waren van het spel, alsof luisteren naar de uitleg al een opdracht op zich was. Zij zetten zichzelf neer alsof ze de strenge meester waren die toezag, terwijl Art meer de vriend is die het vrijgezellenfeest heeft georganiseerd en uitlegt wat hij bedacht heeft. Geen onderwerp van gesprek in ieder geval.

...o hoi Art je leest mee ::zwaai:: Je doet het verder prima hoor ::art::
...óf niet!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #17 Gepost op: 14-02-2016, 21:17:10 »
Ik zie Art niet zozeer als een vriend van de groep zoals Gilles bij de belgen. Eerder als een soms ietwat betweterige schoolmeester die met zijn klasje op schoolreisje is. Dat belerende was in het begin nog wel origineel, maar het wordt de laatste jaren een beetje te en het begint te vervelen.
Als we het over tips hebben voor de komende jaren.. na moeder Angela, strenge Karel, mysterieuze Pieter-Jan en schoolmeester Art misschien wel tijd voor weer een vrouwelijke presentator. Een soort Viviënne figuur. Iemand die de kandidaten kan enthousiasmeren.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #18 Gepost op: 14-02-2016, 21:19:49 »
Hoewel Art misschien meer aan het woord is dan zijn voorgangers, vergeet ik hem sneller. Voor mij is hij simpelweg de presentator, zodat ik weet wat de opdracht een beetje is. Bij Karel en Pieter-Jan had ik echt het gevoel alsof ze onderdeel waren van het spel, alsof luisteren naar de uitleg al een opdracht op zich was. Zij zetten zichzelf neer alsof ze de strenge meester waren die toezag, terwijl Art meer de vriend is die het vrijgezellenfeest heeft georganiseerd en uitlegt wat hij bedacht heeft. Geen onderwerp van gesprek in ieder geval.

't Is maar net waar je van houdt. Om die reden vond ik Karel en Pieter-Jan juist veel betere / leukere presentatoren. Anderszijds zie ik ook niet helemaal in waarom de presentator moet weten wie de Mol is. De presentator zou geen invloed op het spel moeten kunnen hebben, maar schijnbaar heeft hij dit wel. En de vele (slecht geacteerde) monologen van Art vind ik helaas ook niet zo geslaagd.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #19 Gepost op: 14-02-2016, 21:23:19 »
't Is maar net waar je van houdt. Om die reden vond ik Karel en Pieter-Jan juist veel betere / leukere presentatoren. Anderszijds zie ik ook niet helemaal in waarom de presentator moet weten wie de Mol is. De presentator zou geen invloed op het spel moeten kunnen hebben, maar schijnbaar heeft hij dit wel. En de vele (slecht geacteerde) monologen van Art vind ik helaas ook niet zo geslaagd.
Ik ben ook meer van het 'natuurlijke overwicht'. Maar dat heeft ook te maken met wat je gewend bent, mensen die de seizoenen Angela live hebben gezien vinden haar vaak een goeie presentator, terwijl ik haar veel te zachtaardig vind.
...óf niet!