Auteur Topic: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.  (gelezen 17147 keer)

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Gepost op: 8-01-2017, 02:54:08 »
Vond geen geschikt topic om dit in te plaatsen, dus zie geen andere optie dan er een apart topic over te openen. Het gaat om niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar die, naar mijn inzien, voor eens en altijd uit de wereld geholpen mogen worden. Let wel: heb een uitgebreid overzicht gemaakt en het is dus vrij lang. Zal het uit overzichtelijkheid in onderdelen opdelen.

Met betrekking tot theorieën m.b.t hints:

Zo heb je bijv de eeuwige (ieder seizoen weer terugkerende) theorie dat ze een leeftijd, sterrenbeeld of naam-hint (bijv) niet meer doen omdat ze naam-hints al zó vaak hebben gedaan, tja, het tegendeel is toch echt al vaker bewezen. Consistent zelfs. Bij Margriet en Susan zeiden mensen (bijv) ook steeds (als een naam-hint was gespot) "Nee, zo'n naam hint gaan ze echt niet nog eens doen, hebben ze al zó vaak gebruikt" (terwijl op het einde bleek dat er een vis en bloem hint was, wat verwees naar hun naam) dus met dat soort alsmaar terugkerende beweringen ben ik wel een beetje klaar. Het tegendeel is immers al vaker bewezen.

Mensen die soms denken te weten wat de productie wel of niet kiest (terugkerende beweringen als bijv "Is té makkelijk, doen ze niet joh" of "Die klooster-hint is té duidelijk, zouden ze nooit doen" dat soort voorspelbare beweringen ieder seizoen weer, terwijl ze achteraf ernaast zaten) want dat soort opmerkingen zie ik ieder seizoen weer terugkeren: dit of dat doet de productie niet. Dat weet je helemaal niet, je kunt niet in de hoofden van de bedenkers kijken. Misschien weten ze wel dat mensen zo denken (dat mensen het vaak júist wegstrepen als het té makkelijk lijkt) en júist om die reden kunnen ze wél ervoor kiezen het te gebruiken. Zoiets weet je allemaal niet.

Met betrekking tot spoiler theorieën:

Net als de theorie dat (als bijv een kandidaat een column heeft geschreven in de opname-periode over iets wat actueel is) "dan toont dat aan dat diegene vroeg afvalt" terwijl dat niet persé hoeft, ooit van internet gehoord? Aan de andere kant van de wereld kun je ook (op internet) het actuele nieuws volgen en vervolgens een column daarover schrijven en dan de column dan naar de desbetreffende redactie mailen (ze zullen wel een aantal uren vrije tijd hebben neem ik aan) hoeft niet persé iets te zeggen. Neem ook de buzzer-analyse van Anna bij ER. Ze zou er in een vroeg stadium uitgaan "Want ze had in de opname-periode, relatief vroeg, Dave bericht op social media" terwijl ze er nét voor de finale uitvloog... er klopte achteraf echt niks van. Soms klopt het trouwens wel, daar niet van!

Een kandidaat die dit of dat doet kán de mol niet zijn-theorieën:

Een kandidaat die veel geld binnenhaalt word vaak doorgestreept. Zo weet ik nog met Susan dat iemand me voor gek verklaarde want dat kon niet aangezien ze geld had binnen gehaald. Deze theorie keert vaak terug terwijl ik de follow-the-money-analyse (over 5 jaar tijd) eens heb bekeken, en meerderen mollen stonden niet per definitie als meest verdacht in die statistische lijstjes maar ze bleken wel de Mol.

Of kandidaten die zichzelf verdacht maken die daardoor doorgestreept worden. Ook al klopt deze theorie soms wel, deed Margriet op de 1ste groepsfoto bijv een vinger-gebaar, wat ooit een indirecte aanwijzing naar de mol was, doordat Margriet dat deed dachten velen "Ah, daar heb je weer een kandidaat die de mol wil lijken" maar ze was het wél) vergis je dus niet: juist omdat mensen zo denken, kan de echte mol/de productie 'dat' (te duidelijk mol gedrag of té duidelijke aanwijzingen) bewust gebruiken om als kandidaat over te komen.

Citaat

Dit topic is trouwens niet bedoeld als verwijt hé (heb zelf ook weleens analyses gedaan die niet klopte achteraf!) maar eerder als verheldering. En om enige nuance aan te brengen: ik zeg niet dat het per definitie geldt, soms kloppen bepaalde theorieën of analyses wél achteraf, alles wat ik zeg is dat mensen (soms) bijna per definitie op dit soort theorieën afgaan terwijl (gebleken is dat) het niet persé iets hoeft te zeggen. Dat is alles. Zijn er volgens jullie nog meer theorieën m.b.t het ontmaskeren van WIDM terwijl het niet persé klopt?
« Laatst bewerkt op: 8-01-2017, 03:03:21 door good-riddance »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #1 Gepost op: 8-01-2017, 11:24:19 »
Er zijn altijd wel overduidelijke hintjes. De I-ams en AJ's van de hints zegmaar. Maar er zijn ook honderdduizend overduidelijke dingen géén hint. Diederik zegt "in de hoop". Tja. De grote vraag blijft, wèlke overduidelijke dingen zijn iets, en welke niet.

En door het fanatisme van molloten proberen we al die dingetjes wel te vinden. Iets vinden dat niks is, is niet erg. Een hint missen vinden we minder leuk. Daarom roepen we met z'n allen alles dat we opmerken dat maar íets kan zijn. En natuurlijk omdat dat leuk is.  :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #2 Gepost op: 8-01-2017, 11:29:20 »
Tsja, WIFOM.

Mols/onmols gedrag wordt pas echt geloofwaardig als er geld mee gemoeid is, maar zelfs dat gaat niet altijd meer op zoals vorig seizoen duidelijk werd. Misschien is er in de eerste aflevering van dit seizoen, mede door de mol, ook weer geld in de pot gekomen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #3 Gepost op: 8-01-2017, 13:00:09 »
Nog eentje: er is gewoon een mol. Niet twee, niet drie, niet nul, EEN! En waag het niet in mijn bijzijn weer zulke onzin uit te kramen :<

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #4 Gepost op: 8-01-2017, 13:23:26 »
Nog eentje: er is gewoon een mol. Niet twee, niet drie, niet nul, EEN! En waag het niet in mijn bijzijn weer zulke onzin uit te kramen :<

En dat dat nou zelfs in Moltalk benoemd werd vond ik van de zotte eigenlijk ::rofl::
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #5 Gepost op: 9-01-2017, 11:16:27 »
Iets dat ook vaak terugkomt:

Een kandidaat wordt gescreend op "bruikbaarheid", om de mol te kunnen zijn, op grond van zijn of haar naam.

Een voorbeeld was: Zarayda was de mol omdat haar naam Swahili was voor het woord "mol". Nou ja, zoiets was het dus.

Je moet maar net een BN-er hebben met de naam Zarayda, de persoon moet mee willen doen met het programma en ook nog eens beschikbaar zijn.

En dan hebben we het er nog niet eens over gehad dat in Zuid Afrika het Swahili geen gangbare taal is.

Het verhaal is een eigen leven gaan leiden in 2013.

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #6 Gepost op: 9-01-2017, 11:41:54 »
Iets dat ook vaak terugkomt: Een kandidaat wordt gescreend op "bruikbaarheid", om de mol te kunnen zijn, op grond van zijn of haar naam.

Ja, dat zie je inderdaad ook vaak. Een mol zal natuurlijk niet op z'n naam worden gekozen. Het is omgekeerd, als ze eenmaal een mol hebben gekozen, kunnen ze gaan kijken: zouden we een hint kunnen verwijzen naar diegene z'n naam of naar iets wat naar diegene kan verwijzen? Mensen redeneren dan verkeerd om: dús dan moeten ze de mol hebben gekozen op basis van z'n naam of hint? Nee, natuurlijk niet. Maar als diegene eenmaal de mol is, kunnen ze het wel gebruiken omdat het handig van pas komt. Ze kiezen éérst de mol en dán pas gaan ze hints bedenken, neem ik aan. Andersom zou té absurd voor woorden zijn. Zou fijn zijn als de productie eens wat terugkerende alsmaar rondgaande theorieën bevestigd dan wel uit de wereld helpt, zijn we gelijk ervan af.

Zoals ik al in jou topic melde, past eigenlijk beter hier: wat wel een meldwaardig feitje is dat mollen over het algemeen iets ouder zijn:

Wat mij wel opvalt dat er vaak iéts oudere mollen worden gekozen (de leeftijd van de mollen in hún seizoen vanaf 2011 even genomen: Patrick (43) Kees (30) Susan (49) Margriet (44) Klaas (40) bijna allemaal 40+ behalve Kees) maar dat de mollen (vaak) iets ouder waren komt denk ik omdat (heeft iemand van de productie ooit in een interview gezegd toen gevraagd werd: waar letten jullie op bij het kiezen van de mol?) dan letten ze ook of diegene 'het molschap' wel aankan, werd geantwoord. Misschien dat daarom (sneller) de voorkeur uitgaat naar iemand met meer levenservaring? Want ieder seizoen doen ook 20'ers mee. Heb het even opgezocht en hier staat dat de gemiddelde leeftijd van alle mollen bij elkaar 35,7 jaar is (zie bron) opzich relatief gezien helemaal niet zo oud dus, maar ze gingen (in de meerderheid van de gevallen) dus niet voor een 20'er. Ook dit zegt weer niet persé iets, ze gaan echt niemand op basis van leeftijd kiezen, maar wel een meldwaardig feitje.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #7 Gepost op: 9-01-2017, 12:24:48 »
Nog eentje: er is gewoon een mol. Niet twee, niet drie, niet nul, EEN! En waag het niet in mijn bijzijn weer zulke onzin uit te kramen :<
En: De presentator (Art dus) is ook niet de mol. Kan niet, onzin, niet meer over hebben.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #8 Gepost op: 9-01-2017, 13:10:07 »
Goed topic.

Waar ik mij in 2015 over verbaasde is dat mensen dachten dat WIDM een hint op basis van iemands geaardheid (homo) zou bedenken. De AVRO is wel de laatste die zou onderscheiden op basis van huidskleur / geaardheid / afkomst. Een dergelijke hint zouden ze er nooit in stoppen.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #9 Gepost op: 9-01-2017, 13:33:38 »
Of dat Susan de mol is, omdat ze de reclame insprak voor een reclame waar Patrick in speelde  ::rofl::

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #10 Gepost op: 9-01-2017, 13:55:16 »
Theorieën buiten de uitzending om...

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #11 Gepost op: 9-01-2017, 14:38:19 »
Of dat een kandidaat eruit ging die de mol bleek te zijn en iemand anders mol moest worden of zoiets ingewikkelde. Of toch later weer in het spel terug kwam omdat die de mol was. We hebben namelijk een seizoen gehad dat een kandidaat ziek werd. En een seizoen dat een kandidaat terugkwam
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #12 Gepost op: 9-01-2017, 15:27:16 »
Oh ja.....Roeland, 2005.

Hele volksstammen waren ervan overtuigd dat hij de oorspronkelijke mol was.

Totdat Yvon een mollenstreek onthulde die ze uithaalde voordat Roeland ziek naar huis moest. En NOG geloofden veel mensen dat niet.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2017, 00:47:39 »
Nog eentje: er is gewoon een mol. Niet twee, niet drie, niet nul, EEN! En waag het niet in mijn bijzijn weer zulke onzin uit te kramen :<
Dit seizoen zijn er wel twee mollen in Amerika ::jaja:: :-X






de echte mol en donald trump ::pinokkio::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #14 Gepost op: 11-01-2017, 01:17:26 »
Nog eentje: heb je een telraam, een oud Grieks woordenboek of een geofferde geit nodig om je hint uit te leggen? Stop maar met typen.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2017, 01:19:31 door vlees »

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #15 Gepost op: 11-01-2017, 13:39:35 »
Wat ik ook ieder jaar zie zijn ingewikkelde rekensommen met iemands naam of geboortedag. (Bijv. Dat alle cijfers van de geboortedatum bijelkaar opgeteld worden en dat je dan uitkomt op het seizoensnummer) Deze zullen nooit kloppen, de mol wordt niet uitgekozen vanwege zijn/haar verjaardag!

Dit is overigens ook de reden dat ik 'the city of roses' niet snel als hint zal koppelen aan Roos. Locaties en Mol worden niet bepaald om hints te vormen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #16 Gepost op: 11-01-2017, 13:49:14 »
Wat ik ook ieder jaar zie zijn ingewikkelde rekensommen met iemands naam of geboortedag. (Bijv. Dat alle cijfers van de geboortedatum bijelkaar opgeteld worden en dat je dan uitkomt op het seizoensnummer) Deze zullen nooit kloppen, de mol wordt niet uitgekozen vanwege zijn/haar verjaardag!

Dit is overigens ook de reden dat ik 'the city of roses' niet snel als hint zal koppelen aan Roos. Locaties en Mol worden niet bepaald om hints te vormen.

Het eerste onderdeel van je post klopt helemaal, maar het tweede gedeelte niet. Locaties worden wel degelijk gekoppeld/gekozen om wie de mol is. Dat een rozentuin wordt gebruikt voor de executie met Roos als deelnemer/mol hoeft echt geen toeval te zijn.

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #17 Gepost op: 11-01-2017, 14:06:38 »
Het eerste onderdeel van je post klopt helemaal, maar het tweede gedeelte niet. Locaties worden wel degelijk gekoppeld/gekozen om wie de mol is. Dat een rozentuin wordt gebruikt voor de executie met Roos als deelnemer/mol hoeft echt geen toeval te zijn.

Ja, het filmen van een rozentuin kan inderdaad wel een hint zijn, maar ik bedoelde meer het bezoek aan een stad of een land. Het lijkt me niet dat ze naar Portland gaan omdat Roos de mol is. Dat bedoelde ik eigenlijk.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #18 Gepost op: 11-01-2017, 15:13:52 »
Oh ja.....Roeland, 2005.

Hele volksstammen waren ervan overtuigd dat hij de oorspronkelijke mol was.

Totdat Yvon een mollenstreek onthulde die ze uithaalde voordat Roeland ziek naar huis moest. En NOG geloofden veel mensen dat niet.

Maar je moet toegeven: die theorie was aanvankelijk best geloofwaardig  ::jaja::. Er waren tamelijk veel aanwijzingen (het feit dat Yvon opeens de Obvious hulpmol was op de dag dat Roeland niet mee kon doen bijvoorbeeld). (Ik geloof er zelf niet in, voor de duidelijkheid).

Toch is het een interessante vraag of WIDM een plan-B heeft, en zo ja: welk? Het is al twee keer voorgekomen dat een kandidaat voortijdig het spel moest verlaten (de zieke Roeland in Australië en de levensgevaarlijk geblesseerde Janine in Zuid-Afrika). Beide keren betrof het niet de Mol, maar het zou natuurlijk zomaar kunnen gebeuren dat uitgerekend die onverhoopt uitvalt. Zou zo'n peperdure productie werkelijk afhangen van het toeval? Uit het verleden kennen we wel verhalen van reservekandidaten, die kort vóór vertrek alsnog afgebeld worden (Frans van Deursen staat me bij, ook in 2005).
Woosie down?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Niet kloppende (terugkerende) theorieën ieder jaar.
« Reactie #19 Gepost op: 11-01-2017, 15:40:58 »

Toch is het een interessante vraag of WIDM een plan-B heeft, en zo ja: welk? Het is al twee keer voorgekomen dat een kandidaat voortijdig het spel moest verlaten (de zieke Roeland in Australië en de levensgevaarlijk geblesseerde Janine in Zuid-Afrika). Beide keren betrof het niet de Mol, maar het zou natuurlijk zomaar kunnen gebeuren dat uitgerekend die onverhoopt uitvalt. Zou zo'n peperdure productie werkelijk afhangen van het toeval?

Omdat dat zo'n interessante vraag is heb ik die mogen stellen aan Art in de chat vorig jaar. Dat is terug te lezen op het forum. Zijn antwoord was dat daar frappant genoeg geen draaiboek voor is.