Auteur Topic: Kritische noot over het huidige seizoen  (gelezen 122350 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #20 Gepost op: 8-01-2017, 11:23:52 »
Eigenlijk was dit aflevering 0 (introductie van de deelnemers en de locatie) en mag Vincent door botte pech niet meedoen met het echte Wie is de mol.
Inderdaad. Ondanks heel veel actie hebben we geen echt spel gezien dat enorm helpt bij het vinden van de mol. Zelf als de mol niet in de helicopter zat, heeft het misschien te weinig zin om echt te mollen. Omdat het geld toch wel gevonden zou worden.

De opdracht met het zoeken naar de enveloppen was echt kinderlijk eenvoudig. Een uur om 5 enveloppen te vinden is echt veel te veel, zeker in een stad waar je als kandidaten iedereen kunt verstaan. En dan waren de aanwijzingen ook nog ongelofelijk makkelijk, jammer! Dat kan een misrekening zijn van de productie, maar misschien is er wel een reden dat de makers deze opdracht zo gemakkelijk hebben gemaakt? Dat zullen we in de volgende afleveringen wel zien.
Het vuurtje opstoken tussen kandidaten en wat geld in de pot brengen om het spel echt op gang te krijgen waren volgens mij de belangrijkste doelen van de aflevering.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Momfer de Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #21 Gepost op: 8-01-2017, 11:40:14 »
Persoonlijk wel genoten van de eerste aflevering. Verhoudingen werden meteen goed op scherp gezet. Dit kan mooi zijn voor het verloop van dit seizoen. Had wel al snel door dat deze aflevering erg gescript was.
Als het bij deze ene aflevering blijft heb ik daar geen probleem mee. Het spel zelf is sterk genoeg, heeft geen opsmuk nodig.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #22 Gepost op: 8-01-2017, 11:44:00 »
Een beetje kritiek kan geen kwaad, daar wordt ook naar geluisterd door de makers. Maar na 1 aflevering zo'n lange post? Het is in ieder geval wel heel goed doordacht en beschreven, maar ik ben het er niet mee eens. (net zoals ik het ook niet eens ben met kritische kijker die speciaal een account aanmaakt op een fanforum om te zeggen dat hij het een sterke post vindt ? bijzonder...)

Ik vond het prachtig en ja het ging nog niet alleen maar om het geld, maar we hebben de kandidaten leren kennen en er zijn groepjes ontstaan. Daarbij gaf de bioscoop opdracht ook meteen wat onrust in de groep. Er is in het verleden ook nog wel eens kritiek geweest omdat de kandidaten daar niks hadden verdiend. Daar komt deze smiley ::art::  ook nog van. Nu hebben ze geld en dan vind je het weer te makkelijk. Het is niet goed of het deugt niet.... Ik vond het een prima begin.
Dit. Hier sluit ik me helemaal bij aan!  ::ok::

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #23 Gepost op: 8-01-2017, 12:23:49 »
Ik kan me goed vinden in Stijns verhaal, en vind zijn kritiek juist getuigen van een grote en positieve betrokkenheid bij het programma. Dat gedrein van 'zuur' en 'jammer' en 'boehoe' lijkt me dus onnodig.

Elk jaar probeer ik met een frisse en open blik te kijken, maar ik krijg steeds vroeger in het seizoen (of eigenlijk al in de opgepompte hysterie in de aanloop naar de start) de indruk dat de makers zichzelf wel erg fantastisch vinden. Gisteren was er hier bijvoorbeeld een post van Rick McCollough, die - op zichzelf natuurlijk heel sympathiek - ons veel plezier wenste maar in één adem door stelde dat dit het kapotvetgaafste seizoen aller tijden is. Als ik zoiets lees, denk ik: 'Dat maak ik zelf wel uit'. Merkwaardig ook dat tóen (anders dan de pavlovreactie bij kritische posts) hier niemand zei: 'Is dat niet wat voorbarig, nog vóór aflevering 1?'.

Als voorbeeld van 'NPO op reis gelardeerd met quasispannende muziekjes' was de aflevering van gisteren geslaagd. Als aflevering van het reality spelprogramma 'Wie is de Mol?' hield het mijns inziens nauwelijks over. Maar ons wachten gelukkig nog negen afleveringen die zo maar eens stuk voor stuk geweldig kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2017, 12:29:36 door Michmol »
Woosie down?

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #24 Gepost op: 8-01-2017, 12:29:55 »
@Michmol: Als Rick die mening is toegedaan, mag hij dat hier ook neerzetten. Hij kent de hele serie en weet wat er nog komen gaat.
Net zoals jij, mag iedereen zijn mening geven over WIDM. Jij mag inderdaad zelf uitmaken of je het met hem eens bent of niet.

Persoonlijk vond ik het gisteravond een gave aflevering en heb ik een beetje inzicht gekregen in de deelnemers.

De muziek die altijd onder de programma's worden gezet vind ik geweldig en volgens mij wordt het met veel zorg uitgekozen.

Een ander mag daar anders over denken uiteraard.
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #25 Gepost op: 8-01-2017, 12:40:36 »
Jammer dat mensen als zo veel kritiek hebben na 1(!) aflevering. Zelf vond ik het een leuke aflevering :). Ik denk dat je niet veel meer kunt verwachten van een voorstelaflevering. Het is niet de bedoeling dat we nu al weten wie de mol is. Hooguit een beetje een indruk van wie alle kandidaten zijn.
Daarnaast zie ik dat de makers al flink hun best gedaan hebben om aan onze wensen te voldoen, aangezien mensen vorig jaar ook veel kritiek hadden. Ze lieten al meer groene schermen zien tijdens de executie. EINDELIJK werd er eens een mooi bedrag verdient in de eerste aflevering (iets wat we al vele jaren ook al niet hebben gezien). In dat opzicht is het ook nooit goed. Verdienen ze niks in de eerste aflevering heeft iedereen kritiek. Verdienen ze wel eens een mooi bedrag in de eerste aflevering, dan was het ineens te makkelijk en heeft de mol niet goed zijn best gedaan.
Daarnaast stoor ik mij niet zo aan die 4 vrijstellingen die ze af hebben gegeven. Je kunt na een aflevering toch niet opmaken wie de mol is, daarnaast moeten mensen in de test toch alleen maar gokken wie zij denken dat de mol is. Dus in mijn optiek kun je het beste in aflevering 1 zo veel vrijstellingen afgeven dan halverwege het seizoen.

Ik kijk erg uit naar volgende week. De vooruitblik beloofde al veel gave spellen.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #26 Gepost op: 8-01-2017, 12:47:19 »
@Michmol: Als Rick die mening is toegedaan, mag hij dat hier ook neerzetten. Hij kent de hele serie en weet wat er nog komen gaat.
Net zoals jij, mag iedereen zijn mening geven over WIDM. Jij mag inderdaad zelf uitmaken of je het met hem eens bent of niet.

Persoonlijk vond ik het gisteravond een gave aflevering en heb ik een beetje inzicht gekregen in de deelnemers.

De muziek die altijd onder de programma's worden gezet vind ik geweldig en volgens mij wordt het met veel zorg uitgekozen.

Een ander mag daar anders over denken uiteraard.

Dag Dolfie, we zijn het geheel met elkaar eens dat Rick hier mag plaatsen wat hij wil, maar ik parafraseerde hem als voorbeeld van mijn indruk dat de makers zichzelf ook wel erg kwetsbaar maken voor kritiek door vantevoren al te roepen dat ze iets geweldigs hebben gemaakt. Stijn (die naast inhoudelijke reacties ook niet-onderbouwd commentaar krijgt dat neerkomt op 'je moet je mond houden') wachtte tenminste nog tot na de uitzending voor hij zijn mening gaf.

Natuurlijk vindt McCollough zijn eigen koekjes lekker - anders zou hij ze ons ook niet aanbieden - maar een eerlijke en verstandige bakker laat eerst zijn klanten proeven. ::tandpastasmiley::
Woosie down?

Offline Duiker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Carpe Fucking Diem
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #27 Gepost op: 8-01-2017, 13:31:33 »
Dat is inderdaad een manier om er naar te kijken Stijn.
Ik snap je punt, maar ik heb me wel prima vermaakt. Aflevering 1 gaat zelden de boeken in als de meest spectaculaire en inderdaad is het misschien wat leuker om bijvoorbeeld a la seizoen 4 Canada uit een heli te droppen en met kisten door een bos te gaan rennen. Maar dit is meer mindfuck en geeft meer stof tot nadenken. Ik had bijvoorbeeld Vincent als eerste afvaller voorspeld en focusde daarom wat meer op hem en dat was best grappig om steeds te denken 'oh hij blijft er toch in'  - 'oh hij kan er nog uit' - 'hmm nee nu zal ie wel blijven' - 'oh wat als..' - 'aha hij kan er nog steeds uit' - 'hee hij gaat er toch uit' - 'ja hij is er toch uit'.
Ook vind ik Oregon een van de mooiste staten van de VS en ben erg benieuwd hoe ze dat in kaart gaan brengen. Ik hoop op Crater Lake en de Oregon Dunes bijvoorbeeld, maar ook dat omhoog gaan van die brug in Portland was prachtig. Sure, daar komen was wel erg makkelijk. Dit is een van de weinige landen waarin je locals gewoon alles kan vragen in het Engels. Maar als eerste aflevering vond ik dit wel genoeg food for thoughts. We zien wel hoe het verder gaat, ik blijf toch wel kijken, wat er ook gebeurt.  :)
Molloot sinds seizoen 4

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #28 Gepost op: 8-01-2017, 13:48:40 »
Gisteren was er hier bijvoorbeeld een post van Rick McCollough, die - op zichzelf natuurlijk heel sympathiek - ons veel plezier wenste maar in één adem door stelde dat dit het kapotvetgaafste seizoen aller tijden is. Als ik zoiets lees, denk ik: 'Dat maak ik zelf wel uit'.  

Dan heb je Ricks bericht niet goed gelezen. Hij zegt nota bene: 'Ik maak WIDM al 17 jaar inmiddels en ik vind dit jaar een van de allerbeste serie, top 3 zeker, en misschien de beste ooit. Maar dat laat ik aan jullie over.' Er is wat mij betreft overigens niets mis mee om als maker je publiek te laten weten hoe mooi je jouw product vindt. Jij gebruikt de metafoor van een bakker die maar beter eerst zijn klanten koekjes kan laten proeven voordat hij zijn eigen mening over zijn prachtproduct geeft. Dan jaag je jezelf als ondernemer behoorlijk op kosten als je alles eerst laat voorproeven. Heb je je ooit afgevraagd waarom een winkelier fraai uitgedoste etalages en vitrines heeft?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #29 Gepost op: 8-01-2017, 14:12:12 »
Dan heb je Ricks bericht niet goed gelezen. Hij zegt nota bene: 'Ik maak WIDM al 17 jaar inmiddels en ik vind dit jaar een van de allerbeste serie, top 3 zeker, en misschien de beste ooit. Maar dat laat ik aan jullie over.' Er is wat mij betreft overigens niets mis mee om als maker je publiek te laten weten hoe mooi je jouw product vindt. Jij gebruikt de metafoor van een bakker die maar beter eerst zijn klanten koekjes kan laten proeven voordat hij zijn eigen mening over zijn prachtproduct geeft. Dan jaag je jezelf als ondernemer behoorlijk op kosten als je alles eerst laat voorproeven. Heb je je ooit afgevraagd waarom een winkelier fraai uitgedoste etalages en vitrines heeft?

Dat wij het zelf mogen bepalen is inderdaad heel ruimhartig van Rick! Het grote verschil is wel dat déze bakker al ruimschoots betaald is (uit belastinggeld, tevens opgebracht door mensen die helemaal niet van koekjes houden - daar hoor ik zelf overigens niet bij) vóór hij ook nog maar één krakeling op de markt heeft gebracht.  ;)
Woosie down?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #30 Gepost op: 8-01-2017, 16:48:42 »
Op zich ben ik het met je eens, Stijn, het waren absoluut niet de meest spectaculaire (en misschien uitgedachte) opdrachten. Maar... dat hoeft voor mij ook niet meteen in aflevering 1. Aflevering 1 is toch voor de gemiddelde kijker na 10 maanden niet aan het programma te hebben gedacht een soort van hernieuwde kennismaking met het programma. Daarnaast is het ook nog eens een kennismaking met de kandidaten, en daar zouden de opdrachten die jij voorstelt (hoewel zeker spectaculair!) toch van afleiden. Gewoon rustig beginnen, en dan steeds beter worden!

Zelf vond ik het zeker een heerlijke eerste aflevering! Helemaal niks mis mee, en zoals al gezegd zeker een van de beste eerste afleveringen ooit!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #31 Gepost op: 8-01-2017, 16:52:49 »
Dat geld er minder toe deed was het enige dat mij een beetje dwarszat. Vond het verder door de sfeer en beelden een erg geslaagde eerste aflevering. Ik was niet zo hyped dit jaar om te kijken, maar ik zit er toch zomaar weer in  :)
No Milk today???

Offline Kritischekijker

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #32 Gepost op: 8-01-2017, 17:38:36 »
Het is in ieder geval wel heel goed doordacht en beschreven, maar ik ben het er niet mee eens. (net zoals ik het ook niet eens ben met kritische kijker die speciaal een account aanmaakt op een fanforum om te zeggen dat hij het een sterke post vindt ? bijzonder...)


Ik kom wellicht voor jou een beetje uit het niets opduiken, maar ik volg widm al sinds seizoen 1 en lees ook al een dikke tien jaar zo af en toe mee op dit forum. Juist omdat ik, net zoals Stijn vermoed ik, het oorspronkelijke format zo tof vind, betreur ik het dat het programma elk jaar iets verder af lijkt te glijden van de oorspronkelijke bedoeling. Plat gezegd: meer schoolreisje met BN-ers, minder strategisch spel. De makers richten zich op mysterie en mooie shots, de BN-ers leggen elk shot opnieuw uit wat wij zelf al hadden kunnen zien. Op zich niet zo erg, er is een publiek voor, maar de Mol op 4 liet zien dat het ook op de andere manier kan. Show, don't tell. Het spel gewoon lekker laten spelen door de kandidaten. Dat spreekt mij veel meer aan.   

Ik moet zeggen dat op basis van de 1e aflevering lijkt dat de NLe makers wel dingen hebben overgenomen van de Mol (gelijk beginnen met een opdracht, minder Art, iets minder biechten), maar de opdrachten vielen me toch behoorlijk tegen. De post van Stijn illustreerde dat mooi en omdat ik zag dat hij er nogal op aangevallen werd, dacht ik: toch even laten weten dat ik zijn lange en doordachte reactie waardeer.

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #33 Gepost op: 8-01-2017, 17:56:50 »
Kritiek is goed, maar voor sommige mensen hier op het forum is het nooit goed. Je ziet overduidelijk terug dat WIDM heeft geluisterd naar de vorige kritieken en deze eerste aflevering zat alles in waar eerst veel kritiek op was.

Deze aflevering was geweldig en belooft heel veel voor de rest van het seizoen. 

Het is gewoon jammer dat dit forum in een grote klaagforum is veranderd. Jullie molloten moeten gewoon accepteren dat widm voor de menigte wordt gemaakt. Het scoort fantastisch en de overgrootte meerderheid is positief.

Dus wacht aub dit seizoen gewoon af voordat er weer geklaagd wordt, want voor sommige is het nooit goed.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2017, 17:59:34 door keesisdemol »

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #34 Gepost op: 8-01-2017, 17:57:04 »
Vier kandidaten hebben in de hele aflevering niet één kans gehad om geld wèl of níet te verdienen. Dit spelletje ging toch over geld verdienen (en dat proberen te voorkomen)? Eigenlijk was dit aflevering 0 (introductie van de deelnemers en de locatie) en mag Vincent door botte pech niet meedoen met het echte Wie is de mol.

Goed omschreven. Ik vond het als kijker en fan niet zo'n boeiende aflevering voor wat betreft het spel (Molspeuren) maar wel een leuke aflevering om in de sfeer te komen en de kandidaten te leren kennen. Volgende week zal het heus meer over geld gaan en komen de eerste echte molacties, en hopelijk ook van de echte Mol. Mijn voornaamste bezwaar is dan ook dat het niet echt eerlijk is tegenover de eerste afvaller. En ik ben het met good-riddance eens dat het allemaal net iets anders had gekund waardoor het even interessante televisie opleverde maar er toch iets te mollen was geweest, en dat is dus jammer. Het was wel mooie televisie, maar het spel waar het om zou moeten gaan is voor mijn gevoel nog niet echt begonnen.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #35 Gepost op: 8-01-2017, 17:58:38 »
Plat gezegd: meer schoolreisje met BN-ers, minder strategisch spel.
Eerlijk gezegd heb ik juist het idee dat de nadruk steeds meer op het strategische komt (jokers, zwarte vrijstellingen, maar ook kandidaten die met steeds uitgekiendere tactieken komen, het spel in drie dubbele lagen al bekijken en zelfs nephints verzinnen) dan op een 'schoolreisje' waar de kandidaten er lekker onbevangen in staan, de Mol gewoon op 'slechts' het tweede doordenkstapje de kandidaten om de tuin leidt en het spel gespeelds wordt zoals het wordt voorgesteld - een groep die geld verdienen voor de pot door opdrachten uit te voeren.
...óf niet!

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #36 Gepost op: 8-01-2017, 18:06:03 »
Plat gezegd: meer schoolreisje met BN-ers, minder strategisch spel.

Schoolreisjes FTW  ::rofl::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #37 Gepost op: 8-01-2017, 18:30:51 »
Ik heb nog even geen zin in zo´n lap kritische tekst na afl.1.  >:( Ik vond het een prima aflevering en het helpt je alleen maar om het plezier in het kijken weg te nemen.Dus ik lees het misschien later nog wel.  Er zullen altijd wel kritiekpuntjes blijven. Ik hoop dat je na afl 2 een positief stuk kunt schrijven maar dat wordt erg lastig als je duidelijk op zoek bent naar waar kan het beter en wat deugt er niet i.p.v. wie is de mol?

Offline stijn-h

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #38 Gepost op: 8-01-2017, 18:52:46 »
Ik vind het mooi om te zien dat er een discussie is. Lukie4, ik snap je vraagteken bij het bericht van Kritischekijker, maar zover ik weet kennen wij elkaar niet. Ik heb me trouwens niet aangevallen gevoeld tijdens het lezen. Er wordt uitsluitend op mijn mening geschoten en daar is de discussie juist voor. Niks persoonlijks dus. ;) Ik kom hier ook niet om mijn gelijk te halen, maar de discussie te starten.

Ik ben het niet eens met wat Kritischekijker zegt over de vele biechten tijdens de opdrachten. Het is onbewust voor de kijker heel belangrijk om de persoonlijke touch te horen van de kandidaten. Om een ander programma als voorbeeld te nemen: The Voice of Holland. Daar kun je ook zeggen: laat de kandidaten gewoon zingen en laat niet de hele poppenkast eromheen zien. Toch komt zo’n liedje onbewust veel meer binnen als je vooraf hebt gehoord wat het persoonlijke gevoel van de zanger is bij het nummer, de emotie van de vriendin van de kandidaat ziet of een coach enthousiast ziet zijn.

Verder zag ik dat er verwarring was door de titel van het topic. Mijn mening gaat puur om aflevering 1 en dus is dit niet de conclusie die ik over het hele seizoen trek. Met de topictitel wilde ik een plek creëren om het gedurende het hele seizoen te bespreken. Ik zal weer neutraal naar volgende afleveringen kijken, maar ontken niet dat het een trend is die ik al meer seizoenen spot en dus nu al na 1 aflevering het aankaarten waard vind.

Ik had het bericht van Rick McCullough gemist, maar ik ben hier positief over. Het laat zien dat ze betrokken zijn met de fans en het is logisch om je eigen product naar de buitenwereld aan te prijzen, zolang ze er intern wel kritisch naar blijven kijken. Daarom vond ik het vorig jaar ook heel goed dat hij zijn hand in eigen boezem stak na de kloosteraanwijzing en dat ik ook merk dat er serieus geluisterd wordt naar de kritiek van de afgelopen jaren.

We zijn in Nederland heel goed in zeiken over alles, zeker zeiken zonder enige vorm van opbouwende kritiek. Daar hou ik ook niet van. Niet kritisch blijven kijken naar hele goede producten is echter nog gevaarlijker. WidM is nog steeds 1 van de mooiste paarden van stal, maar als je niet alert blijft, kan hij kreupel worden.

Offline kierewiet

  • Forumlid
  • MAAR!!!!!!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #39 Gepost op: 8-01-2017, 19:43:50 »
Supergoede 1e aflevering van een nieuw seizoen, ben dus niet mee eens met de topic starter en zelfs de groepssamenstelling heeft mij zeer positief verrast met Diederik als uithangbord