Auteur Topic: Kritische noot over het huidige seizoen  (gelezen 122288 keer)

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #60 Gepost op: 10-01-2017, 21:35:55 »
Ik heb dit jaar weer wat ik wel vaker heb bij de eerste aflevering, een lichte teleurstelling. Dat kan mogelijk komen door mijn hoge verwachtingen, die er gewoon zijn omdat ik het programma zo leuk vind. Dit zegt verder weinig over de rest van het seizoen, maar ik vind dat opdrachten in wie is de mol moeten gaan over geld, zeker de eerste aflevering. Een groepsvrijstelling in de eerste aflevering vind ik ook leuk, maar alleen individuele vrijstellingen vind ik jammer. Ik heb graag dat er geld verdient wordt omdat kandidaten een opdracht goed uitvoeren of dat er geld niet verdient/uit de pot gaat omdat kandidaten een opdracht slecht uitvoeren en/of de mol saboteert.

Dit jaar was het halen van een groepsvrijstelling gewoon niet realistisch, terwijl het geld wel erg ondergeschikt voelde aan de vrijstellingen en het vraagteken. Er valt gewoon nog wel heel weinig te speuren naar de mol aangezien er zeker nog geen geslaagde molactie is geweest. Er zijn gewoon seizoenen geweest zoals in 2011 en 2012, waarbij ik de eerste aflevering leuker vond en er gewoon meer te zoeken naar een mol viel.

Eens en oneens. Ik vind dat als het dan over vrijstellingen gaat, het absoluut in aflevering 1/2 moet zitten. een vrijstelling als er nog 5 mensen overzijn is veel heftiger en ook bepalender, je hebt dan kans op Freek rituelen en dat is leuk maar ook deels oneerlijk voor kandidaten die wel goed zitten..
Ik ben het met je eens dat ik vind dat er in aflevering 1 geld verdiend moet worden, omdat die zorgt voor de groepsdynamiek en omdat de mol dan geld in de pot heeft om mee te gaan werken (mollen). In dat opzicht was dit een goede opdracht want er is 2500 euro in de pot gekomen. De laatste paar seizoenen hebben we t/m aflevering 3 met amper of zelfs 0 euro in de pot gezeten wat het mollen al helemaal niet leuk maakt.

Ik vind dat ze inderdaad een aflevering mogelijkheid moeten bieden tot groepsvrijstelling >want iedereen moet dit langer dan 2 dagen moeten meemaken (of iig kans erop) en vanaf dan nog 1/2 vrijstellingen door het spel maar hoezo 4 al meteen?

Qua geld ben ik het dus niet eens, qua vrijstellingen wel.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #61 Gepost op: 10-01-2017, 23:02:28 »
@Rämon

Over dat iedereen dit langer dan 2 dagen mee moet kunnen maken: eens. Ze zouden daarvoor kunnen beginnen met een aflevering zonder test en executie. De tijd die overblijft opvullen met een derde opdracht, of 2 lange natuurlijk. Speeddaten zou ik er wel tussen willen zien, dat iedereen iig een tijdje 1op1 contact heeft met de mol. Dan aflevering 2 weer 2 opdrachten en test en executie. Zo blijft iedereen langer in het spel, hoef je ook niet moeilijk te doen met groepsvrijstelling er door proberen te drukken en krijgt elke deelnemer een gelijke kans om een objectieve analyse te maken van wie de mol is.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #62 Gepost op: 10-01-2017, 23:07:09 »
Zou het sowieso niet eerlijker zijn om pas een afvaller aan te wijzen in aflevering 2? De extra kandidaat zou men dan alsnog kunnen lozen middels een dubbele executie, á la 2005.
Woosie down?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #63 Gepost op: 10-01-2017, 23:11:15 »
Ja dat is mijn voorstel toch ook? Gewoon 1e aflevering geen test + executie. Wat betreft extra kandidaat: zou je als het goed is niet eens hoeven te lozen want er is altijd een aflevering waarin niemand naar huis gaat (of iemand terugkomt).

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #64 Gepost op: 10-01-2017, 23:17:47 »
Ja dat is mijn voorstel toch ook? Gewoon 1e aflevering geen test + executie. Wat betreft extra kandidaat: zou je als het goed is niet eens hoeven te lozen want er is altijd een aflevering waarin niemand naar huis gaat (of iemand terugkomt).

Excuus, ik had je post niet goed gelezen. Lees voor 'gewoon' maar 'inderdaad'. Ik vond het in 2005 wel plezierig dat ze met die percentages werkten: als er minder goede antwoorden in de tests werden gegeven dan in de vorige aflevering moesten er niet één maar twee kandidaten naar huis. Saillant genoeg was er toen een onvoorziene omstandigheid - een zieke kandidaat die moest worden gerepatrieerd - waardoor er eerst een afgevallen kandidaat terugkwam, die later alsnog sámen met een andere afvaller weg moest. Dit is overigens beslist geen pleidooi voor de terugkeer van afgevallen kandidaten, mocht er iemand van de productie meelezen.
Woosie down?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #65 Gepost op: 10-01-2017, 23:33:32 »
 ::rofl:: Geeft niks maar nu ben ik jou ff kwijt. Wat bedoel je met lees voor 'gewoon' maar 'inderdaad'?
Mn punt was dat je geen loos-aflevering nodig hebt als in aflevering 1 iedereen mag blijven. Want in WIDM is er altijd wel een aflevering waar iedereen blijft.
Los daarvan vond ik die percentages ook heel leuk. Vooral dat Yvon toen het laatste scherm kreeg  ::tandpastasmiley:: wat een mindf*ck.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #66 Gepost op: 10-01-2017, 23:37:09 »
::rofl:: Geeft niks maar nu ben ik jou ff kwijt. Wat bedoel je met lees voor 'gewoon' maar 'inderdaad'?
Mn punt was dat je geen loos-aflevering nodig hebt als in aflevering 1 iedereen mag blijven. Want in WIDM is er altijd wel een aflevering waar iedereen blijft.
Los daarvan vond ik die percentages ook heel leuk. Vooral dat Yvon toen het laatste scherm kreeg  ::tandpastasmiley:: wat een mindf*ck.

 :-X Ik begin te dementeren geloof ik: ik bedoelde 'lees voor 'sowieso' maar 'inderdaad''...

Is het inderdaad zo dat er in elk seizoen een aflevering is waarin niemand afvalt? Ik geloof je wel hoor, maar het staat me niet zo helder voor de geest. In dat geval is er inderdaad al helemaal geen reden om de executie in aflevering 1 niet af te schaffen.

Woosie down?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #67 Gepost op: 10-01-2017, 23:43:56 »
Is het inderdaad zo dat er in elk seizoen een aflevering is waarin niemand afvalt?
Aangezien er in de eerste 8 afleveringen 7 mensen moeten afvallen, moet er een aflevering zijn waarin niemand afvalt.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #68 Gepost op: 10-01-2017, 23:47:58 »
Aangezien er in de eerste 8 afleveringen 7 mensen moeten afvallen, moet er een aflevering zijn waarin niemand afvalt.

Ik heb het even uitgetekend en je hebt helemaal gelijk. Anders zijn er aan het eind van aflevering 8 nog maar 2 kandidaten. Merkwaardig dus eigenlijk, dat er steevast 10 afleveringen zijn...
Woosie down?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #69 Gepost op: 11-01-2017, 00:06:53 »
:-X Ik begin te dementeren geloof ik: ik bedoelde 'lees voor 'sowieso' maar 'inderdaad''...

Is het inderdaad zo dat er in elk seizoen een aflevering is waarin niemand afvalt? Ik geloof je wel hoor, maar het staat me niet zo helder voor de geest. In dat geval is er inderdaad al helemaal geen reden om de executie in aflevering 1 niet af te schaffen.



Ach het is al laat ;)

Het is in mijn ogen altijd een ongeschreven regel geweest. Er zijn veel verschillende vormen van geweest maar uiteindelijk is het in elk seizoen wel voorgekomen dat er gedurende een aflevering ofwel niemand ging ofwel een afvaller terug in het spel kwam (waar ik ook niet om sta te springen). Vandaar idd 10 afleveringen. Waarom? Geen idee.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2017, 00:09:21 door Mollenmania »

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #70 Gepost op: 11-01-2017, 18:38:01 »
Ik snap beide kampen wel. Het eerste wat ik dacht toen het meteen over vrijstellingen ging was:Owh, niet nu al.. Wordt het een seizoen waar er weer meer en meer jokers, vrijstellingen etc het spel beinvloeden? Want ik ben een fan van het pure spel, en van het uitgangspunt dat degene die het meeste weet of het meeste goed gokt door moet gaan. En niet dat degene die het minst weet alsnog kan blijven. Ik kan me ook heel aardig in behoorlijk wat kritiekpunten vinden.

Ik snap echter ook de punten vd andere zijde. Men lijkt geluisterd te hebben naar kritiek, er is veel meer sfeer, en  geef het een kans.

Op zeer persoonlijke titel: ik vond De Mol op 4 werkelijk meer dan geweldig. Een verademing. Iets wat ik op de NL tv ook graag (weer) zou willen zien. Ik ben absoluut fan! WIDM schrijf ik zeker niet af en ik blijf kijken, maar het superenthousiame wat ik weer terugkreeg door De Mol op 4 zou ik graag ook weer beleven met de Nederlandse variant.
Dit. Helemaal eens.

Hoewel ik dit echt een fantastische aflevering vond, en heel goed om de kandidaten en groepsdynamiek te leren kennen, hoop ik wel dat de komende afleveringen wat meer 'gewone' opdrachten komen. Dus groep probeert geld in de pot te krijgen via spannende opdracht en mol probeert dat ongemerkt te voorkomen. Gewoon de basis van het spel dus. Aan de vooruitblik naar afl. 2 te zien zou die wens weleens vervuld kunnen worden, dus ik wacht af.

En klagers over dat anderen 'klagen': Als er ergens 'kritische noot' boven staan kun je dat topic natuurlijk ook gewoon overslaan als je geen kritiek wilt horen.  ;)
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #71 Gepost op: 11-01-2017, 22:15:56 »
Ben het er (nog) niet mee eens. Te vroeg om zulke uitgebreide kritiek te hebben. En... mogelijk zat er meer in de 1e aflevering dan wij opgemerkt hebben. Vergeet niet dat de kandidaten erg moe waren en dus nog niet zo scherp.
Het is erg moeilijk voor de crew om iedere keer even spannende opdrachten te verzinnen die iedereen bevallen. Smaken verschillen nu eenmaal. Misschien is dit het voorspel geweest naar super mooie en spannende afleveringen.
Denk dat we wat minder kritisch moeten zijn en wat meer bezig met het spel.
Er is altijd wel wat, toch?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #72 Gepost op: 12-01-2017, 00:11:54 »
Denk dat we wat minder kritisch moeten zijn en wat meer bezig met het spel.
Er is altijd wel wat, toch?

De kritische noten - inmiddels een bescheiden symfonie - overziende is het ironische nu juist dat de kritiek al een stuk minder was geweest als de aflevering iets meer 'spel' had bevat. :-\\
Woosie down?

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #73 Gepost op: 12-01-2017, 12:58:20 »
OK beste Molloten, waar zijn we nu eigenlijk mee bezig?
Er is 1 aflevering geweest en wat een meningen. Dat mag wel, maar is dit nou zo nodig? Ik vind dat de productie er heel goed in is geslaagd ons allemaal in verwarring te brengen in deze eerste aflevering. En daar gaat het toch om!! Is het links om of is het rechtsom, er zijn dit jaar nog geen uitgesproken meningen over wie de MOL is en welke aanwijzingen daarvoor te vinden waren. Dat is toch de bedoeling? Meer onzekerheid, meer spanning! En toch vinden sommigen de eerste aflevering saai en de opdrachten niet bijzonder. Het is ook nooit goed!
Is er nou niemand die de productie feliciteert met deze aflevering omdat er geen uitgesproken aanwijzingen in zaten, de MOL zich niet verraden heeft enz.
Ik denk altijd maar: "De beste stuurlui staan aan wal"
Zullen we wachten met verdere kritiek tot we minimaal aflevering 5 hebben gehad?
Veel speurplezier allemaal en geniet er nou gewoon van!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #74 Gepost op: 12-01-2017, 13:17:05 »
Ik was ook niet onder de indruk van de eerste aflevering, maar dat ben ik bij WIDM bijna nooit. Dus ik voel ook de nood (nog) niet om meer dan deze post te besteden aan eventuele frustraties. Je hebt dat verplichte kennismakingsgedoe dat altijd een hoop vaart uit je aflevering haalt en in deze aflevering zat slechts 1 opdracht die over geld ging en afgaande op de beelden die we te zien kregen, werd alles heel makkelijk gevonden. Dus ik kom er geen stap verder mee in mijn zoektocht naar de Mol.

Meestal begint het vanaf aflevering 2 wel te lopen en neemt mijn kijkplezier ook toe. Daar hoop ik nu ook op.

Is er nou niemand die de productie feliciteert met deze aflevering omdat er geen uitgesproken aanwijzingen in zaten, de MOL zich niet verraden heeft enz.

Dat is toch het hele punt van de serie? ;D Ik feliciteer de productie graag omwille van de mooie beelden en het feit dat we geen intro over het spel kregen van 10 minuten, maar de productie feliciteren omdat ze na de overduidelijke hints in 2013 en 2016 de Mol wat meer verborgen houden dit jaar (wat toch het belangrijkste punt is van het hele programma) is een beetje raar, niet?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #75 Gepost op: 12-01-2017, 13:24:18 »
Dat is toch het hele punt van de serie? ;D Ik feliciteer de productie graag omwille van de mooie beelden en het feit dat we geen intro over het spel kregen van 10 minuten, maar de productie feliciteren omdat ze na de overduidelijke hints in 2013 en 2016 de Mol wat meer verborgen houden dit jaar (wat toch het belangrijkste punt is van het hele programma) is een beetje raar, niet?

+ 254 voor die laatste opmerking  ::bravo::
Woosie down?

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #76 Gepost op: 12-01-2017, 14:43:42 »
+ 254 voor die laatste opmerking  ::bravo::

Doe er nog maar een paar bij.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #77 Gepost op: 12-01-2017, 18:38:47 »
ik vond het geen goede aflevering laat ik daar mee beginnen. puur omdat ik het idee heb dat we als molspeurders enorm weinig kregen om mee te speuren.
t geld is allemaal gevonden omdat t voor t oprapen lag.
dat er nooit 4 mensen allemaal hun vrijstelling zouden inleveren, was overduidelijk. de vraag riep zich op gegeven moment zelfs op bij mij of er wel een mol was.de opdrachten in deze afl zie ik echt als opwarmrondes en hopelijk word ik daarin niet teleurgesteld

wat ik wel een enorme verademing vindt is t terugdringen van de biecht , voor tijdens en na de opdrachten. vaak met overduidelijke zaken, want we hebben ze net gezien.
nu werd t spel duidelijk doordat we t zagen, niet doordat kandidaat 1 , 3 en 5 in hun biecht er iets over te zeggen hadden.

ik vind kritiek/discussie iets wat dit forum levendig houdt en dus prima.dus applaus voor de starter van het topic, applaus voor de makers dat ze naar onze kritiek luisteren en applaus voor iedereen die ondanks alles hier al zoveel jaar komt. zij maken samen voor mij widm tot meer dan een tv spel, want anders had ik net zo goed rad van fortuin kunnen kijken ::bravo::




Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #78 Gepost op: 12-01-2017, 19:33:50 »
wat ik wel een enorme verademing vindt is t terugdringen van de biecht , voor tijdens en na de opdrachten. vaak met overduidelijke zaken, want we hebben ze net gezien.
nu werd t spel duidelijk doordat we t zagen, niet doordat kandidaat 1 , 3 en 5 in hun biecht er iets over te zeggen hadden.

Helemaal mee eens! Echt een hele fijne verbetering! ::cheerleader::

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #79 Gepost op: 12-01-2017, 20:37:14 »

Er is 1 aflevering geweest en wat een meningen. Dat mag wel, maar is dit nou zo nodig? Ik vind dat de productie er heel goed in is geslaagd ons allemaal in verwarring te brengen in deze eerste aflevering. En daar gaat het toch om!! Is het links om of is het rechtsom, er zijn dit jaar nog geen uitgesproken meningen over wie de MOL is en welke aanwijzingen daarvoor te vinden waren. Dat is toch de bedoeling? Meer onzekerheid, meer spanning! En toch vinden sommigen de eerste aflevering saai en de opdrachten niet bijzonder. Het is ook nooit goed!


Ik denk dat er vooral veel kritiek op is gekomen dat er in de eerste aflevering ogenschijnlijk (te) weinig te mollen viel en dus daardoor ook niet veel te ontdekken. Met het risico (en dat is mijn eigen aanvulling) dat we dit jaar de Mol wéér door een hint ontdekken en niet door zijn of haar Molacties.