Auteur Topic: Kritische noot over het huidige seizoen  (gelezen 122359 keer)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #320 Gepost op: 15-03-2017, 09:10:32 »
Kritiek zonder opbouw is als een vraag zonder antwoord...  ::zwaai::

Ik denk dat er tussen de kritiek zeker wel ook oplossingen worden beschreven. En als ik kijk naar 2017 tov 16 denk ik dat er met stukken van de kritiek ook zeker iets is gedaan. Dat waardeer ik enorm.

Zeker. Dit topic staat vol met opbouwende kritiek en suggesties, vind ik.  ::jaja::

En als je bijvoorbeeld tegen de finale vrijstelling bent, en uilegt waarom, is dat toch al een suggestie (om dat niet meer te doen)? Vind ik niet negatief. Maar dat blijkt persoonlijk.


Ik snap dus dat sommigen hier (mezelf incluis) negatief over kunnen komen, maar met de programmamakers hoef je echt geen medelijden te hebben. Die hebben een van de leukste banen die er zijn. Als het plebs er dan ook wat van vindt, ach...  ;)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #321 Gepost op: 15-03-2017, 09:51:45 »
Precies, volgens mij is het juist constructief wat hier staat beschreven. Dat ik baal van de meeste opdrachten dit seizoen maakt dat ik ook voorstel om meer gelaagde, psychologische opdrachten te doen. En daar heb ik nog even meer tijd voor nodig, om goede te verzinnen. Zodat ik die weer in het andere topic over opdrachten kan plaatsen. Ik kan me niet voorstellen dat het gros van dit forum blij is geweest met de mindere 'mindf!±±@ck' dit jaar. Dat is toch wat het spel zo tof maakt? Dus, ik ga eens aan de tekentafel zitten. Dank weer voor alle leuke discussies  ::bravo::
Meer L

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #322 Gepost op: 15-03-2017, 11:12:44 »
wat ik zeg ;) het viel me gewoon op. Maar daar ga ik echt geen verkeerde conclusies uit trekken hoor!
er was eens......

Offline peterterh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #323 Gepost op: 15-03-2017, 12:06:56 »
Ten tijde van de kritiek over seizoen 16 was seizoen 17 al volop in voorbereiding. Ik weet het niet zeker, maar kan me voorstellen dat je in februari al wel een draaiboek klaar hebt voor de opnames van het nieuwe seizoen in mei/juni. Er zullen zaken geregeld moeten zijn, accomodatie, huurauto's, vergunningen enz. Ze hebben m.i. echt maar de kritiek geluisterd en eraan gewerkt zoveel nog mogelijk  was voor afgelopen seizoen. Maar ik denk dat we in seizoen 18 nog wel eens verder verrast kunnen worden en dat het niveau van het programma nog een stap hoger komt te liggen.

En gooi er nog wat extra psychologische lagen/opdrachten in. Heerlijke televisie en voer voor discussie waarom iemand iets zegt/denkt.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #324 Gepost op: 15-03-2017, 12:10:29 »

En gooi er nog wat extra psychologische lagen/opdrachten in. Heerlijke televisie en voer voor discussie waarom iemand iets zegt/denkt.

precies dit laatste, lekker discussieren 

Offline snugger

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #325 Gepost op: 15-03-2017, 22:07:42 »
Ik heb van kop tot staart genoten van dit seizoen. Geschikte kandidaten (afgezien van twee barby-popjes), prachtige entourage, spannende opdrachten. Vanaf aflevering 2 zat ik vast in de Thomastunnel.

Ik ben geen molloot die dagelijks doorpuzzelt. Ik ben eerder een meelezer op dit forum. Daar geniet ik van: al jullie opmerkingen.

Maar wees eens reëel, lieve molloten.
Hier hebben 337 mensen meegedaan aan de voorspelling van de mol.
Terwijl er ongeveer 3000.000 mensen naar de uitzendingen keken.
Grofweg is 1 op de 1000 kijkers een molloot. Voor wie wordt het programma gemaakt?

Mijn advies is, om dit programma spannend te houden, om dit forum te negeren.  ::zon::
 




Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #326 Gepost op: 16-03-2017, 14:14:41 »
Ik heb van kop tot staart genoten van dit seizoen. Geschikte kandidaten (afgezien van twee barby-popjes), prachtige entourage, spannende opdrachten. Vanaf aflevering 2 zat ik vast in de Thomastunnel.

Ik ben geen molloot die dagelijks doorpuzzelt. Ik ben eerder een meelezer op dit forum. Daar geniet ik van: al jullie opmerkingen.

Maar wees eens reëel, lieve molloten.
Hier hebben 337 mensen meegedaan aan de voorspelling van de mol.
Terwijl er ongeveer 3000.000 mensen naar de uitzendingen keken.
Grofweg is 1 op de 1000 kijkers een molloot. Voor wie wordt het programma gemaakt?

Mijn advies is, om dit programma spannend te houden, om dit forum te negeren.  ::zon::
 




Want mensen die het programma door en door kennen (in tegenstelling tot casual kijkers) kunnen geen zinnige kritiek geven? Wat een onzin. Mocht je een verkeerde indruk hebben gekregen, wij geven geen kritiek om af te blazen op wie is de mol, wij proberen het programma beter te maken. Kritiek negeren is het domste wat je kunt doen, misschien wel het makkelijkste.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2017, 16:42:07 door Sylvain »

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #327 Gepost op: 16-03-2017, 19:25:53 »
volgens mij lees jij niet goed ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #328 Gepost op: 21-03-2017, 11:17:52 »
Zeker, mee eens! Ik heb het ook niet zozeer gemist dit seizoen, want ik vond de opdrachten en het 'brede scala' ervan erg goed. Maar bijvoorbeeld zo'n opdracht als abseilen in seizoen 14 zou ik wel leuk vinden om nog een keer te zien :) Dat ze voorzichtiger willen zijn snap ik en is ook een slimme keuze van ze!

Dat ze voorzichtiger zijn geworden, begrijp ik ook. Zo'n ongeluk als met Janine Abbring is natuurlijk een nachtmerrie om mee te maken.
Abseilen zou denk ik nog wel kunnen (als het goed is ben je goed gezekerd  :) ). Of een wat engere attractie (bij pretparken etc. mag je ervan uitgaan dat het veilig is). Ik vond de pretparkopdracht in ieder geval leuk om te zien.

De opdracht van Janine lijkt mij minder veilig, omdat je net anders kunt neerkomen dan de bedoeling is (wat helaas ook gebeurd is). Er was ooit een seizoen (Argentinië dacht ik?) waarbij de kandidaten ontzettend hard van een enorme heuvel (berg?) moesten afrennen. Dat lijkt mij ook een stuk minder veilig.

Hoe dan ook: er zijn volgens mij wel manieren om opdrachten spannender te maken zonder dat het onveilig wordt.

Spanning kun je ook inbouwen door dilemma's/lagen in de opdrachten te bouwen. Dat iedere keuze gevolgen heeft voor geld/de groep. De opdracht zelf hoeft dan niet per se gewaagd te zijn, maar als kijker lijkt het mij interessant om te zien: interessanter dan bordjes ophangen of schieten op een schijf.  :)
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline eilandgek

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #329 Gepost op: 21-03-2017, 15:30:03 »
Na het ongeluk van Janine vind ik persoonlijk ook dat de makers té voorzichtig zijn geworden. De omschrijving van "De Wereld Draait Door personeelsuitje" onderschrijf ik.

Pluspunten: prachtige locatie, het totaal aan opdrachten was gevarieerd, vooral heel "mooi" om naar te kijken allemaal.

Minpunten:
Over het geheel genomen ontbrak de spanning te vaak. Ik was vaak aan het denken "oeh wat mooi", maar leefde niet mee met/tijdens de opdrachten met de kandidaten. Het was gewoon kijken en zien hoe ze het ervan afbrengen....
Veel teveel focus op "bondjes". Gebruik die zendtijd om betere opdrachten meer in beeld te brengen, evt. mét duidelijke uitleg zoals bij De Mol.
Te "saaie/simpele" (gelaagdheid ontbrak, want natuurlijk zijn opdrachten meestal lastig om tot een goed einde te brengen) opdrachten, vaak ook te kort. Om weer de vergelijking te maken met De Mol: zet kandidaten meer tegen elkaar op!
Graag ook weer iets minder op safe spelen, iets spannender/zwaardere opdrachten kan heus wel.

Kortom: dezelfde kritiek als vrijwel iedereen hier heeft genoemd! ;-)

De slotuitzending met bekendmaking van de mol viel me enorm tegen. Thomas heeft het ongetwijfeld goed gedaan, maar de helft van de opdrachten werd niet getoond (heeft hij daar dan niets gedaan?), de afleveringstitels werden niet uitgelegd, en tot slot miste ik vooral de hints van dit seizoen. Ik kan ze online ook nergens vinden. Zijn ze echt nergens te vinden? Waren ze er uberhaupt wel?

Ik heb de indruk dat de makers, nu Wie is de Mol zó populair is geworden, het programma niet té ingewikkeld willen maken. En met zoveel kijkers kunnen ze ook niet teveel hints geven, anders is de mol binnen no-time ontmaskerd, iets wat laatste jaren regelmatig is gebeurd... "Wie is de Mol" in zijn oude vorm, lijkt aan zijn succes tenonder te gaan, en te evalueren naar een ander type programma.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #330 Gepost op: 21-03-2017, 16:25:33 »
gelukkig is er één topic waar steeds hetzelfde gezegd mag worden zonder dat iemand er bezwaar tegen maakt ::ok::
er was eens......

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #331 Gepost op: 21-03-2017, 16:48:20 »
want hoe kun je nog wat nieuws verzinnen na ZOveel seizoenen? Ik vind het knap dat ze dit nog konden verzinnen.

Kijk voor de aardigheid eens naar de Vlaamse Mol: de ene na de andere zeer originele opdracht en bijna allemaal gelaagd.

Dit is het enige draadje waar kritiek geuit mag worden en ik zeg het beslist opbouwend bedoeld: beste Nederlandse programmamakers,
ga alsjeblieft eens met je Vlaamse collega's praten. Ik weet zeker dat het een zeer inspirerend gesprek wordt!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #332 Gepost op: 21-03-2017, 17:18:33 »
Ik snap ook niet echt wat er mis was met de opdrachten dit seizoen  ::ohno:: Ik vond ze op een paar opdrachten na allemaal gelaagd en daardoor een sterke factor dit seizoen  ::jaja::

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #333 Gepost op: 21-03-2017, 17:33:54 »
Ik snap ook niet echt wat er mis was met de opdrachten dit seizoen  ::ohno:: Ik vond ze op een paar opdrachten na allemaal gelaagd en daardoor een sterke factor dit seizoen  ::jaja::

Ik vond de opdrachten dit seizoen al een stuk sterker dan vorig seizoen, dat is het niet. Ik denk dat je het begrijpt als je de Vlaamse Mol hebt gezien. WIDM moet geen 1 op 1 kopie worden van de Mol, beide hebben hun eigen kracht en charme, maar ze kunnen elkaar wel inspireren.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #334 Gepost op: 21-03-2017, 17:48:13 »
Ik heb vorig jaar de Vlaamse Mol gezien, maar zit er niet op te wachten dat WIDM die kant op gaat. Beide zijn verschillende programma's met een andere sfeer. Beide anders en beide leuk

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #335 Gepost op: 21-03-2017, 18:06:10 »
Wel, ik vond de opdrachten dit seizoen echt al veel gelaagder dan eerst.

-Bioscoop in aflevering 1.
-Rechtbank in aflevering 2.
-Duinen met de halve biljetjes in aflevering 3.
-De veeveiling werd door het verzekeren gelaagd - aflevering 4.
-De underground in aflevering 6.
-Buttons zoeken bij de rodeo werd door de kans op een 'vrijstelling' ook gelaagd - aflevering 6.
-Portofoonketen in aflevering 7.

Dit zijn zo even de voorbeelden die gelijk in me opkomen.

Echter!! Seizoen 11 was het perfecte voorbeeld van goede WIDM opdrachten imo. Niet zó gelaagd als die van de Vlaamse, maar toch goed genoeg.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #336 Gepost op: 26-03-2017, 22:59:20 »
Portofoonketen een vd slechtste opdrachten ooit. Totaal onrealistische tijdsduur en super matig in beeld gebracht. Ik denk dat er nog steeds mensen zijn die niet werken wie er nu welke deelnemer kon horen ::rofl::
Was voor mij bijna net zo saai als de hooibalen opdracht.



Ik vind de bioscoop een geslaagde opdracht en de rechtbank ook. Alleen waren daardoor al twee deelnemers twee afleveringen weg van de groep. Mol town prima opdracht Alleen niet goed in beeld gebracht voor de kijker.

Als men al een veiling Moet opnemen in de serie dan vind ik hoe t dit jaar werd gedaan een goed werkend alternatief..

Verder mag t spel wel wat harder, dit betekent niet de groep t tussen de opdrachten niet leuk mag hebben met elkaar. Maar t leek nu wel de bejaardenbond op uitstap.

Over het feit of widm nog ooit terug kan jeroen naar t psychologische mindfuck programma. Helaas voor mij en voor Anderen die dat graag zien gebeuren, don't think it is going to happen.
Met bijna drie miljoen kijkers doe je iets goed als makers en dat gaan ze niet veranderen.
Zie t als een filmmaker die de eerste films maakt volgens zijn standaard met een Klein budget dan steeds verlies draait en dan de kans krijgt om een kaskraker te schieten, maar dan wel met een ander soort insteek.

2017 was veel beter dan 16, 15 voor mij en begon sterk , zwakte wat af en eindigde weer wat sterker,( vooral dankzij moltown ). . Op naar 18

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #337 Gepost op: 6-04-2017, 02:29:52 »
Ik spreek de hoop uit dat het volgende seizoen ons allen een hoop (puzzel) plezier zal brengen zonder al die, vaak harde, kritiek.
De Mol is gemaakt voor het grote publiek en dat wordt wel eens vergeten. Men kan toch van de productie niet verlangen dat er rekening wordt gehouden met een klein aantal forumleden die ontevreden zijn.
Dit jaar was, zoals de meeste molloten schrijven, een zeer geslaagd seizoen met prachtige opnamen en geslaagde opdrachten. Natuurlijk kan het altijd beter en misschien komt een opdracht niet helemaal uit de verf, maar dat moet toch kunnen! Er mag best positieve kritiek zijn maar dit seizoen was het negatieve wel erg aanwezig.
Ik, in ieder geval, heb genoten. Bij deze dank ik ook alle mensen die dit forum beheren. Het was weer geweldig gedaan dit jaar! Hartelijk dank!

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #338 Gepost op: 6-04-2017, 10:37:17 »
Mooi Gadoesja!  ::bravo::

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #339 Gepost op: 6-04-2017, 19:44:50 »
Wat ben ik blij dit te lezen Gadoesja. Ik kan niet anders dan het volledig met je eens zijn.
Dankjewel voor dit positieve bericht ::bravo::
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.