Auteur Topic: De beste positie van de Mol  (gelezen 28275 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
De beste positie van de Mol
« Gepost op: 8-01-2017, 11:34:23 »
Ook dit topic komt meestal van de forummers zelf, dus bij deze.


De mol heeft hoe dan ook, te maken met een groepje van 3 of van 4.

dus in dit geval heeft ie niet het totale overzicht, omdat ie pas op het laatst deel uitmaakt van de hele groep.

Wat denken jullie: laat de mol zich in de kaarten kijken in de bioskoop? In dat geval is er nu nog maar een keuze uit 3 deelnemers.

Of zit de Mol in de bioskoop te kijken naar de gesprekken met Art.

Kortom: Wat is volgens jullie de beste positie van de mol?

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #1 Gepost op: 8-01-2017, 11:43:17 »
Voor mij is de beste positie voor de mol in de helikopter. Niet alleen staat of valt het succes van de vervolgopdrachten bij het vinden van de vrijstellingen, een mol wil invloed uit kunnen oefenen op het spel. Gaan de vrijstellingvinders liegen over de gevonden vrijstelling of zijn ze er eerlijk over? Kiezen deze mensen voor de groep (groepsvrijstelling) of voor zichzelf? In de andere groep kon je als mol het geld niet vinden (zowat onmogelijk met de duidelijke aanwijzingen die gegeven werden), het vraagteken verduisteren (onzinnig gezien het vervolg) en invloed uitoefenen op wiens vrijstelling werd afgepakt. Vooral dat laatste is belangrijk, maar zou je als mol je daarin willen mengen? Eerder hebben mollen altijd aangegeven dat ze zich daar niet prettig bij voelden en nooit op de man af kozen wie ze naar huis wilden spelen. Ik richt me dus vooral op de helikoptergroep.

Offline Momfer de Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #2 Gepost op: 8-01-2017, 11:58:51 »
Het helikopter.groepje zou altijd de vrijstellingen vinden. Geen tijdsdruk en alle aanwijzingen op levensgrote banners. Het andere groepje kreeg ook duidelijke aanwijzingen, met de bedragen die te verdienen waren erachter.
Het enige molwerk dat je hier kon verrichten was tijdrekken. Al met al moeilijk om als mol een goede positie te vinden. Om vertrouwen te winnen misschien beter om geen vrijstelling te vinden.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #3 Gepost op: 8-01-2017, 12:16:42 »
De opdrachten waren zo simpel dat de Mol zich rustig eender waar kon zetten en de kandidaten zouden altijd de opdracht correct uitvoeren. De Mol heeft mogelijk net als vorig jaar wat goodwill gekweekt door geld te vinden onderweg. Hij/zij heeft misschien geprobeerd om de 1000 euro van de Thai food cart mis te lopen (dan kijk ik vooral naar Sanne en Diederik) wat dan niet gelukt is.
Anderzijds kan de Mol gewoon gekozen hebben voor zo weinig mogelijk verdenkingen door zich van geld af te houden en gewoon te genieten van de helikoptervlucht.

Verder ben ik na vorige seizoenen sceptisch dat er in aflevering 3 (of zelfs later) weer een smak geld uit de pot kan verdwijnen en dat we de eerste afleveringen volledig in het duister gehouden worden over molposities.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #4 Gepost op: 8-01-2017, 12:53:25 »
Ik ben wel benieuwd of de Mol in vorige seizoenen, vrijwel altijd, in sleutelposities zat ofniet.

Het hangt van het karakter van de Mol af maar over het algemeen zal een Mol vooral in de groep opgaan en af en toe wel en af en toe geen sleutelpositie hebben. Sleutelpositie als in: meeste invloed. (Blader maar eens door deze oude overzichten.)

Het wordt echt interessant als er in een opdracht posities zijn waar een Mol helemaal niets kan uitrichten en als er specifieke dingen zijn die een Mol (vaak met voorkennis) of kandidaat moet doen om het verloop van de opdracht echt te bepalen. De extreme gevallen dus. Denk in het laatste geval bijvoorbeeld aan het volgordespel uit aflevering 6, WIDM 8. Zit een kandidaat meermaals in posities waar ie niets kan uitrichten dan is het waarschijnlijk niet de Mol. Zit ie meermaals in cruciale posities en mislukt de opdracht dan is dat erg verdacht. Want het gaat er natuurlijk ook om wat een kandidaat/Mol met een sleutelpositie of cruciale positie doet.

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #5 Gepost op: 8-01-2017, 13:04:03 »
Voor alledrie de posities in aflevering is het uit te leggen naar de mol
- in helikopter omdat de vrijstellingen zeker gevonden moeten worden  (maar met 4 kandidaten had dat wss ook wel gelukt)
- in groepje dat het vraagteken vond, omdat die in het spel moest komen (maar dat was anders wss ook wel gelukt)
- in groepje dat de hoge bedragen ging zoeken, omdat daar het meest te mollen valt  (maar misschien moest er wel gewoon veel geld de pot in)

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #6 Gepost op: 8-01-2017, 13:41:56 »
Folle the money! Dus in het busje.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #7 Gepost op: 8-01-2017, 13:46:48 »
Wat dat betreft vond ik wel dat de moeilijkste taak hier het vinden van de vrijstellingen was. Dát en het vraagteken moesten eigenlijk allebei het spel inkomen (althans, dat was het leukste voor het verloop van de tweede opdracht). Het vraagteken is standaard waar de kandidaten het nieuwsgierigst naar zijn en wat ze heel snel pakken. Kijk bijvoorbeeld naar Rik van de Westelaken in aflevering 9 van seizoen 15. Er wordt niet getwijfeld om voor de envelop met het vraagteken te gaan. De vrijstellingen vinden was wat moeilijker. Roos opperde al de verkeerde code en Vincent stelde al voor om naar dat treinstation te gaan. Op een gegeven moment vindt Jeroen wel de naam van de brug, maar daarna wordt de code niet meer gevonden. Thomas vindt het allemaal maar wat lang duren en vindt de code ineens - vrij snel.

Naar mijn idee is Thomas hier het meest mols. Zeker ook omdat ik vind dat bij de bioscoopopdracht daarna hij als enige lijkt te weten dat er camera's op hem staan en daardoor ineens heel expressief met zijn gezicht doet en bijna - zoals Diederik ook zegt - een soort toneelstuk opvoert. Die houd ik voor nu even bovenaan mijn lijstje. Voor de laatstgenoemde bioscoopopdracht maakt het voor de mol niet zoveel uit waar hij zit, maar ik denk dat misschien om vertrouwen te winnen, ik dan wél bij het vrijstellingsgroepje zou willen zitten, maar bij de opdracht in de stad van Portland in één van de twee geldgroepjes.

Over die geldgroepjes gesproken denk ik ook dat de mol hier niet in zit. Alles wordt zó snel gevonden, zeker bij het groepje [Jochem - Yvonne - Sigrid]. Bij hen kost het eigenlijk vrij weinig moeite om alles te vinden. In het groepje [Diederik - Imanuelle - Sanne] verloopt het nog niet 100% soepel, maar de reacties als ze de enveloppen met geld vinden vind ik wel oprecht eigenlijk.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #8 Gepost op: 8-01-2017, 16:28:56 »
Als mol zijnde zou ik toch in eerste instantie gaan voor een plek in het busje. Zo heb je toch nog een vorm van invloed op het binnen halen van het geld. Of het nu gelukt is of niet, je kunt altijd proberen tijd te rekken. De mol kon volgens mij veel minder doen als hij in de heli zou zitten. Ja, eventueel invloed uitoefenen op het al dan niet binnen halen van de vrijstellingen. De kans op een groepsvrijstelling was toch al nagenoeg 0, dus daarvoor zou hij toch ook niet in de heli hoeven te zitten.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #9 Gepost op: 8-01-2017, 16:31:27 »
Mijn gevoel zegt busje.

Maar als ik mezelf in de mol verplaats, zou ik misschien wel denken 'ah fak it, ik ga gaaf de heli in, dat geld vinden ze toch wel. En dan kan ik lekker verwarring zaaien in de bios.'

Dit helpt echt ja  :P
No Milk today???

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #10 Gepost op: 8-01-2017, 16:54:17 »
Aan de ene kant; een mol hoort geld uit de pot proberen te houden. Dus dan de bus in. Maar voor het spel waren die vrijstellingen belangrijker, hij verhindert geen geld maar brengt het zelf ook niet binnen. Beter dan bij Klaas vorig jaar die geld in de pot bracht. Geld gaat er later vast wel weer uit. En is in dit stadium en bij dit spel de psychologie van verdeel de groep.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #11 Gepost op: 8-01-2017, 17:09:52 »
Mijn eerste gedachte was dat de mol in de busjes zou moeten zitten. Hij/zij heeft dan invloed op het vinden van het vraagteken en het geld. De kans dat de helikopter-groep de vrijstellingen niet verdiend is volgens mij kleiner dan de kans dat de andere groepen het vraagteken niet vinden. Zowel de vrijstellingen als het vraagteken moesten gevonden worden.

Maar uiteindelijk denk ik dat de positie deze eerste aflevering niet zo veel uitmaakt. Wat wel van belang is is dat de mol de eerste aflevering niet te  afwachtend is. Zich op een bepaalde manier laat zien. Dit kan zijn het over het hoofd zien van de envelop door het groepje bij het museum of het voorstel om te liegen over het vinden van de vrijstellingen. Dat laatste heeft niet direct invloed op de pot, maar bepaald wel de sfeer of denkwijze van de groep. Het versterkt het effect van de laatste opdracht. Iedereen voor zichzelf. Deze denkwijze kan in toekomstige opdrachten wel geld kosten voor de pot en de mol kan er gebruik van maken.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #12 Gepost op: 8-01-2017, 17:26:27 »
Maar uiteindelijk denk ik dat de positie deze eerste aflevering niet zo veel uitmaakt. Wat wel van belang is is dat de mol de eerste aflevering niet te  afwachtend is. Zich op een bepaalde manier laat zien. Dit kan zijn het over het hoofd zien van de envelop door het groepje bij het museum of het voorstel om te liegen over het vinden van de vrijstellingen. Dat laatste heeft niet direct invloed op de pot, maar bepaald wel de sfeer of denkwijze van de groep. Het versterkt het effect van de laatste opdracht. Iedereen voor zichzelf. Deze denkwijze kan in toekomstige opdrachten wel geld kosten voor de pot en de mol kan er gebruik van maken.

Of de Mol profileert zich juist als iemand die het niet zo hard speelt. Ieder voor zich is het toch wel. Denk aan de lieve Susan en Nico, de lang-leve-de-lol Dennis en Kees, de warrige of naïeve George, Milouska en Jon. Jochem past daar wel ergens tussen denk ik al kan ik er geen actie uit aflevering 1 aan koppelen.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #13 Gepost op: 8-01-2017, 17:36:07 »
Ik startte dit topic, maar kon even zelf niet reageren, batterij was op.

De mol kan voor beide opties kiezen. Natuurlijk is het van belang dat je als mol niet meteen de heli-optie kiest, en dus voor het oog van de camera een beetje bij "jouw" envelop blijft rondhangen, en hem dan plotseling "vindt".

Maar dan kies je ervoor dat zes kandidaten zien wat jij doet, bij het gesprek met Art. Dat lijkt me geen prettig vooruitzicht voor de rest van het spel. Zelf ga je er als mol niet uit, maar als je weet dat je de hete adem van 6 kandidaten in de nek zal voelen, dan zou ik als mol kiezen voor de busjes.

Zoals gezegd, ik denk dat je minder in de spotlights staat, als je als mol voor de busjes kiest.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #14 Gepost op: 8-01-2017, 17:44:17 »
Mijn eerste gedachte was dat de mol in de busjes zou moeten zitten. Hij/zij heeft dan invloed op het vinden van het vraagteken en het geld. De kans dat de helikopter-groep de vrijstellingen niet verdiend is volgens mij kleiner dan de kans dat de andere groepen het vraagteken niet vinden. Zowel de vrijstellingen als het vraagteken moesten gevonden worden.

Maar uiteindelijk denk ik dat de positie deze eerste aflevering niet zo veel uitmaakt. Wat wel van belang is is dat de mol de eerste aflevering niet te  afwachtend is. Zich op een bepaalde manier laat zien. Dit kan zijn het over het hoofd zien van de envelop door het groepje bij het museum of het voorstel om te liegen over het vinden van de vrijstellingen. Dat laatste heeft niet direct invloed op de pot, maar bepaald wel de sfeer of denkwijze van de groep. Het versterkt het effect van de laatste opdracht. Iedereen voor zichzelf. Deze denkwijze kan in toekomstige opdrachten wel geld kosten voor de pot en de mol kan er gebruik van maken.

Ik ben het eens met bovenstaande. Ik zie deze pro-actieve 'kandidaten' houding momenteel terug bij Yvonne. De opdracht met het geld zoeken in de stad is eenvoudig. Het is echter wel cruciaal dat het vraagteken gevonden wordt. Yvonne vind dit ogenschijnlijk eenvoudig. Daarnaast vind ze ook de envelop met het laagste bedrag (250 euro): kandidaten-actie (lees: of krediet opbouwen als Mol, zie Susan Visser die exact hetzelfde deed in 2014 in aflevering 1 bij een soortgelijke opdracht).

Daarnaast sliep Yvonne op de kamer met de eerste afvaller. De aflevering doet vermoeden dat Vincent haar niet verdacht (lees: vertrouwde).

Daarnaast vond ik in het theater haar biecht dat ze moest 'acteren' een rookgordijn, om haar in de montage als 'kandidaat' neer te zetten. Ik vond het 'overacting' en de betreffende biecht zou ook zomaar eens regelrecht in de finale-aflevering geplakt kunnen worden als 'mollenbiecht'.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #15 Gepost op: 8-01-2017, 17:45:55 »
Maar dan kies je ervoor dat zes kandidaten zien wat jij doet, bij het gesprek met Art. Dat lijkt me geen prettig vooruitzicht voor de rest van het spel. Zelf ga je er als mol niet uit, maar als je weet dat je de hete adem van 6 kandidaten in de nek zal voelen, dan zou ik als mol kiezen voor de busjes.
Ik zie het juist wel als een profileermomentje voor de Mol. Althans, de opdracht lijkt me gewoon veel interessanter als de Mol op het grote scherm te zien is...
...óf niet!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #16 Gepost op: 8-01-2017, 17:53:01 »
zie Susan Visser die exact hetzelfde deed in 2014 in aflevering 1 bij een soortgelijke opdracht.

Susan heeft daar toen wel geprobeerd om Jennifer Hoffman weg te leiden van het geld. Susan liep zelfs voorbij het gebouw waar ze moesten zijn en het was Jennifer die de ontdekking deed.
Het zal Susan uiteindelijk wel geholpen hebben in het begin om verdenkingen te vermijden van enkele kandidaten.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #17 Gepost op: 8-01-2017, 17:58:05 »
Susan heeft daar toen wel geprobeerd om Jennifer Hoffman weg te leiden van het geld. Susan liep zelfs voorbij het gebouw waar ze moesten zijn en het was Jennifer die de ontdekking deed.
Het zal Susan uiteindelijk wel geholpen hebben in het begin om verdenkingen te vermijden van enkele kandidaten.

De opdracht was/is dermate eenvoudig dat (al) het geld sowieso gevonden zou worden. Sowieso deze 250 euro zou gevonden worden, omdat beide teams op het einde daar naar op zoek waren. In dat geval kan je als Mol gewoon de kandidaat uit hangen. In dit geval is het 'laagste bedrag' vinden dan helemaal niet zo raar als Mol zijnde. Het snel lokaliseren van het geld en er heen rennen doet dan kandidaats aan, maar toch kan je de Mol zijn.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #18 Gepost op: 8-01-2017, 18:46:25 »
hij verhindert geen geld maar brengt het zelf ook niet binnen.
De opdracht van de mol is niet om "geen geld binnen te halen.".  De opdracht is om te zorgen dat in totaal zo min mogelijk geld wordt verdiend.

De mol kan (met alleen informatie uif afl. 1) alleen mollen als hij in de bus zit. Misschien blijkt later dat hij dankzij een helikopterpositie alsnog via een onweg geld kan verduisteren, bv. omdat ie het vertrouwen krijgt van de groep.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #19 Gepost op: 8-01-2017, 20:18:28 »
Ik denk dat de mol sowieso in de heli zat.
Wanneer de mol in de heli zit, betekend dit 1 vrijstelling minder voor een kandidaat. De mol heeft voorkennis en kan de hoop hebben dat de vrijstelling niet van hem afgepakt wordt, dan heb je nog maar 2 kandidaten met een vrijstelling over, en zijn de kansen eerlijker verdeeld.

Ik neig erg naar Thomas, ook doordat hij de foute antwoorden afwimpelde en zelf het goede antwoord zag. De vrijstellingen moesten natuurlijk wel gevonden worden.