Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen  (gelezen 49474 keer)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #60 Gepost op: 22-01-2017, 14:48:09 »
Nog minder geld ze hebben maar 120 euro verdiend. Diederik heeft er als mol gewoon voor gezorgd dat er maar 1 halve duizend over de streep kwam. Met als gevolg -1000 euro.
Maar dat valt buiten de invloed van Diederik. Als Jochem of Thomas hadden opgelet dan hadden ze gewoon 1130 binnengebracht (zonder die halve duizend). Sterker: Diederik geeft volgens mij eerst aan Jochem aan dat hij bij de overdracht de boel samen met Thomas moet uitzoeken. En daarna geeft hij zo duidelijk aan dat er tijd over is, dat het juist opvalt dat Thomas daar geen gebruik van maakt.

m0ll0m

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #61 Gepost op: 22-01-2017, 15:09:32 »
Bovendien kan Diederik onmogelijk de 500 (?) euro zijn kwijtgeraakt die ze aan het eind niet meer hebben. Dan zou een kandidaat die hebben weggemoffeld /kwijt zijn geraakt. Maar kandidaten willen vaak alleen mols doen als anderen dat ook kunnen zien...

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #62 Gepost op: 22-01-2017, 15:41:23 »
Mee eens, Diederik vond ik deze opdracht juist onmols. Hij zat strak op de tijd en gaf duidelijk aan wat de kandidaten moesten doen, dat er halve biljetten in het spel zaten en dat de laatste lopers ruim de tijd hadden om dit uit te zoeken.

Ook is op het laatst uitgezonden dat hij tegen Thomas zegt dat hij buiten beeld valt op een gegeven moment. Buiten Diederiks blikveld dus. De uitgelezen kans om van die 500 euro af te komen en er zeker van te zijn dat er maar 1 briefje van 1000 de finish over komt. Had Diederik erop ingespeeld dat er maar één duizend briefje gepakt werd, dan had hij niet over de portofoon gezegd dat er nog even goed naar halve briefjes gegekeken moet worden lijkt mij.

Waren er meer lopers die een moment buiten het blikveld van andere lopers en van Diederik waren? Of met name Thomas in de laatste etappe?

Offline marvin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #63 Gepost op: 22-01-2017, 15:51:42 »
Maar dat valt buiten de invloed van Diederik. Als Jochem of Thomas hadden opgelet dan hadden ze gewoon 1130 binnengebracht (zonder die halve duizend). Sterker: Diederik geeft volgens mij eerst aan Jochem aan dat hij bij de overdracht de boel samen met Thomas moet uitzoeken. En daarna geeft hij zo duidelijk aan dat er tijd over is, dat het juist opvalt dat Thomas daar geen gebruik van maakt.

m0ll0m

Op het moment dat Diederik zei dat de het moesten checken was Jochem er nog van overtuigt dat hij 3 halve duizend had. (2 briefjes en 1 biljet)
Mijn mening is gewoon dat Diederik (de mol) Expres Roos de halve duizend over heeft laten slaan en Jochem er wel naartoe sturen. dit was het enige wat je als mol daarboven kan doen (en dus ook is gedaan). Diederik heeft er niet zelf voor gekozen om daar boven te staan. Diederik heeft tijdens de stemming geen woord gezegd over dat hij het graag wil doen. Als je als mol in die positie gezet wordt kan je er alleen nog het beste van proberen te maken.

Je zou kunnen zeggen dat de mol zou zeggen dat er nog tijd genoeg is terwijl dat niet zo is, zodat de kandidaten was rustiger aan doen. Maar dat valt te veel op.

Diederik heeft uit deze opdracht het maximale gehaald en dat het allemaal zo goed valt (van 1250 naar 250 ofzo) is mooi meegenomen.

Bovendien gaat de pot volgende week toch leeg.
Wie is de mol is te gek en je wordt er gek van.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #64 Gepost op: 22-01-2017, 15:57:55 »
Als je goed kijkt dan zie je dat hij zijn portofoon in zijn rechterhand heeft.zodra hij gaat lopen stopt hij deze in zijn zak. Niets bijzonders lijkt mij
Alleen heeft hij op dat moment de portofoon in zijn linkerhand. Er zijn hier minstens 3 stukjes film aan elkaar geplakt dus het is wat verwarrend.

Offline Duklo

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #65 Gepost op: 22-01-2017, 16:50:22 »
Al een hele middag bezig met het analyseren van deze opdracht. Ik denk dat we het allemaal met elkaar eens zijn dat er geld uit de estafette-pot is gehaald.

Op basis van de beelden kom ik op een een mogelijke eindstand van de estafette-pot van om en de nabij € 1.660,00
Sigrid € 250
Roos+ Sanne €500
Thomas €500
16 paaltjes ongeveer €410 (€20,00 Jeroen + €70,00 Ima + 12 paaltjes van ongeveer € 29,00 gemiddeld per stuk)

Er wordt € 1130,00 ingeleverd, conclusie... een kleine € 550,00 verdwenen tijdens het spel. Wie oh wie heeft dat gedaan?

Jeroen - nee, estafette-pot pas €20,00. Heeft hij trouwens die 2 briefjes van €10,00 ingeleverd bij Roos. Hij stopte ze mooi in zijn linker broekzak.
Roos - nee, estafette-pot te laag.
Sigrid - nee, estafette-pot te laag.
Sanne - nee. Qua stand estafette-pot (€920,00) zou het kunnen, maar de 2 1/2 €500,00 worden bij Art ingeleverd. Overigens horen we wel de tune van How to get away with murder als we Sanne zien..
Ima - nee. De estafette-pot is nog steeds te laag obv het feit dat de 2 1/2 €500,00 biljetten worden ingeleverd bij Art.
Jochem - ja. Dit zou echter betekenen dat Jochem 2 hele biljetten, 2 halve biljetten (€500) en een aantal kartonnetjes overdraagt aan Thomas. De rest (10 biljetten)heeft hij dan verduisterd. Mogelijk, maar zou dat niet te opvallend zijn geweest?
Thomas - ja. Kwestie van zijn eigen €500,00 en een paar kleine bedragen biljetten niet inleveren.
Diederik-ja. We zien het niet in beeld, maar wat als Diederik de opbrengst (incl. de kartonnetjes) van Thomas over neemt en de stapel sorteert / ontdoet van kartonnetjes en "per abuis" een paar biljetten aan ziet voor karton? Ik, in de Diederik-tunnel zittend, sluit deze mogelijkheid niet uit. Het 1/2 € 1000,00 briefje was immers ook verwijderd uit de stapel.

Ik kan echter uit de stapel geld die Art krijgt overhandigd niet precies opmaken om hoeveel biljetten het gaat. Ik meen een stuk of 12 + 2 halve biljetten te tellen, maar zeker weten doe ik het niet. Dit zou er op kunnen wijzen dat Jochem niet de dader is. Immers hij droeg, in mijn redenatie, 2 biljetten over aan Thomas en Thomas pakt er nog 5 onderweg. Dat zijn er 7 en Art krijgt zeer zeker meer dan 7 biljetten aangereikt van Thomas.

Conclusie; het kan alléén maar Thomas zijn geweest die er voor gezorgd heeft dat de estafette-pot een kleine €550,00 lager was. Of was het toch Diederik achteraf (wat we niet gezien hebben). Hij stuurt immers Jochem in 1 rechte streep op de 1/2 €1000,00 af terwijl hij (als Mol) wist dat dat biljet niet meer compleet gemaakt kon worden. Dus hoppa €1000,00 uit de pot!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #66 Gepost op: 22-01-2017, 17:28:59 »
hier zou zomaar geld kunnen zijn weggehaald maar wie dat kan hebben gedaan, is erg lastig omdat het wederom supergemonteerd is.
we zien dus dat wat men ons wil laten zien, zonder dat we een referentie hebben dat t waar is.

maar wel een intrigerend iets deze opdracht, wat mogelijk herbekijken de opdracht van deze aflevering



Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #67 Gepost op: 22-01-2017, 17:30:33 »
Je hebt blauwe, oranje en rode paaltjes. Bij oranje is geen geld te verdienen -> de Soldaat van Oranje verdient geen geld?

(Ik begin steeds meer in Thomas als Mol te geloven, vandaar...)
...óf niet!

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #68 Gepost op: 22-01-2017, 17:39:19 »
Al een hele middag bezig met het analyseren van deze opdracht. Ik denk dat we het allemaal met elkaar eens zijn dat er geld uit de estafette-pot is gehaald.

Op basis van de beelden kom ik op een een mogelijke eindstand van de estafette-pot van om en de nabij € 1.660,00
Sigrid € 250
Roos+ Sanne €500
Thomas €500
16 paaltjes ongeveer €410 (€20,00 Jeroen + €70,00 Ima + 12 paaltjes van ongeveer € 29,00 gemiddeld per stuk)

[........]

Conclusie; het kan alléén maar Thomas zijn geweest die er voor gezorgd heeft dat de estafette-pot een kleine €550,00 lager was. Of was het toch Diederik achteraf (wat we niet gezien hebben). Hij stuurt immers Jochem in 1 rechte streep op de 1/2 €1000,00 af terwijl hij (als Mol) wist dat dat biljet niet meer compleet gemaakt kon worden. Dus hoppa €1000,00 uit de pot!


Super analyse!! Bedankt

Offline Erik!!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #69 Gepost op: 22-01-2017, 17:39:55 »
Wat een heerlijke opdracht! Dit is waarom ik molloot ben. Een opdracht die we heerlijk in een schema kunnen vatten om er dan op los te analyseren!

Bij de uitleg van de opdracht zegt Art 'Een rechte streep is natuurlijk het snelst, maar levert ook het minste op: 500 euro'
We weten dus dat alle blauwe bordjes samen 500 euro waard zijn.

Vervolgens zien we heel wat kandidaten die klepjes openen en sommigen vertellen zelf hoeveel ze hebben gevonden. Die informatie zie je hieronder in de afbeelding. De kleuren geven de persoon aan. Staat er een vraagteken dan is het onbekend hoeveel geld het was.

Van twee is het onduidelijk door wie ze gepakt zijn, de twee *. Daarvoor zijn twee mogelijkheden:
1. Of Imanuelle heeft drie paaltjes open gemaakt en de laatste is die door Jochem wordt overgeslagen
2. Jochem slaat de eerste over en pakt wel de tweede.
Ik denk persoonlijk dat het de tweede optie is. Maar er is dus geen zekerheid.  

Goed, uit het schema blijkt dat elk blauw paaltje gepakt is behalve die Jochem oversloeg. Ze hebben dus aan de blauwe paaltjes 500 - X euro verdiend. Waarbij X het bedrag van Jochems paaltje is.
Aan de zijpaden verdienen ze: 500 + 250 + 500 euro.
In totaal verdienen ze 500+250+500+500-X = 1750-X euro.
Maar hoeveel krijgt Art in handen? 1130 euro.

Dat doet vermoeden dat het paaltje met van Jochem 20 euro onder het klepje had, want hoe kom je anders op een eindbedrag dat eindigt met 30? Of het moet 130 zijn maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Dus X=20.
Als we verder gaan op deze aanname zien we dat het verschil tussen het geld dat ze opgehaald hebben en het geld dat Art in handen heeft (1750-20)-1130 = 600!
Er is dus 600 euro verduisterd!

Dit is mijn analyse en hier moet u het mee doen.

PS: Ja, ik gebruik graag formules. Ik studeer natuurkunde ::tandpastasmiley::

« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 17:41:50 door Erik!! »

Offline Erik!!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #70 Gepost op: 22-01-2017, 17:48:17 »

Als we verder gaan op deze aanname zien we dat het verschil tussen het geld dat ze opgehaald hebben en het geld dat Art in handen heeft (1750-20)-1130 = 600!
Er is dus 600 euro verduisterd!


Hoe zou deze 600 euro verduisterd kunnen zijn? Ik denk dat Thomas het geld onder het rode klepje (500) en onder de vier blauwe klepjes niet heeft ingeleverd (waarschijnlijk 10,20,20,50).

Thomas is mijn mol!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #71 Gepost op: 22-01-2017, 17:57:21 »
prima analyse. erik

de ontbrekende 600 euro is dus of niet gepakt of verloren geraakt/gemaakt..
over de controle mogelijkheid aan het einde is al voldoende gesproken, maar ik ga er  van uit dat niet iedereen het stapeltje wat hij/zij overhandigt krijgt controleert.

volgens de uitleg  weten we dus dat jeroen nooit 600 euro kon hebben. rechte lijn is max 500 en geen zijpaden.
roos heeft 3 klepjes en 1/2 500 dus kan hooguit de 1/2 van 500 wegmaken maar dat is niet genoeg
Bij sigrid is de pot ook nog niet hoog genoeg om 600 euro weg te kunnen spelen.

pas vanaf sanne zou er geknoeid kunnen worden, maar dan zou sanne bijna niks overhandigen, lijkt me op zijn minst iets wat ima had gemerkt.
dus het moet ergens in laatste deel zijn gebeurd. of t mols is of wanna-be Mol dat zal afl 10 ons leren.

Ik houd voorlopig voor alle pools mn top 3 van mol en van kandidaten gelijk tot ik weet of we inderdaad in afl 4 een veiling krijgen.
maar thomas en jochem stijgen, terwijl diederik wat weg zakt, en sigrid ook







Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #72 Gepost op: 22-01-2017, 18:04:10 »
Ik zie hier veel mensen ervan uitgaan dat Thomas de 500 euro ergens knoeit. Waarom zouden de twee halve 500tjes niet ergens geknoeid kunnen zijn? Is dat tunnelvisie of heb ik iets gemist?

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #73 Gepost op: 22-01-2017, 18:05:54 »
Zou iemand de kartonnetjes gebruikt hebben als afleiding? De stapel heeft veel meer volume, dus het valt minder op als er briefjes verdwenen zijn.

Offline Duklo

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #74 Gepost op: 22-01-2017, 18:06:43 »
Je ziet Art 2 halve biljetten tellen. Dat kan alleen de €500,00 van Roos/Sanne zijn.

Offline Duklo

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #75 Gepost op: 22-01-2017, 18:08:23 »
Zou iemand de kartonnetjes gebruikt hebben als afleiding? De stapel heeft veel meer volume, dus het valt minder op als er briefjes verdwenen zijn.

Dan zou er op meerdere plaatsen geld uit de estafette-pot gehaald zijn. Pas vanaf Sanne is die pot hoog genoeg om € 550,00 - €600,00 te kunnen verduisteren.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #76 Gepost op: 22-01-2017, 18:09:13 »
Zou iemand de kartonnetjes gebruikt hebben als afleiding? De stapel heeft veel meer volume, dus het valt minder op als er briefjes verdwenen zijn.

Ik vermoed dat het 500-biljet dankzij de kartonnetjes kon verdwijnen door het samen weg te gooien. Maar de Mol kwam niet met het idee om het karton te nemen, want dat kwam van Roos.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #77 Gepost op: 22-01-2017, 18:11:58 »
Ik zie hier veel mensen ervan uitgaan dat Thomas de 500 euro ergens knoeit. Waarom zouden de twee halve 500tjes niet ergens geknoeid kunnen zijn? Is dat tunnelvisie of heb ik iets gemist?
Het lijkt er sterk op dat Art twee halve briefjes in zijn hand heeft bij het tellen van de opbrengst. Ik hoop(te) eigenlijk dat dit door de montage zo lijkt en dat er slechts 1 half briefje is  (van -€1000) die hij in eerste instantie overslaat en de hele €500 telt.

Wat ook best opmerkelijk vind is een biecht van Thomas: "We hadden alleen maar hele briefjes. En ik mocht alleen maar met hele briefjes over de finish gaan." De -€1000 wordt sowieso geteld door Art. Moeten we deze biecht simpelweg negeren... heeft Thomas het fout onthouden. Of gaat het er niet alleen om wat door Thomas mee over de finish genomen wordt en mag iedereen wat inleveren. Diederik zegt in eerste instantie ook tegen Jeroen dat hij alleen halve briefjes hoeft door te geven.

Fijne opdracht om nog €100 keer terug te kijken!  :P

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #78 Gepost op: 22-01-2017, 18:17:05 »
thomas heeft dus niet ( of enorm slecht) gecheckt wat hij overhandigd heeft   of hij heeft bewust die helft van 1000 afgegeven. er is over gesproken om nog te checken en als dat zou zijn gedaan, zou ik als deelnemer niet alleen jochem boos aankijken  na zijn opmerking dat hij die 1000 had gepakt, maar zeker ook degene die de hele stapel inlevert.

het zou voor mij reden zijn om thomas zwaar op de rooster te leggen als mogelijke verdachte. adrenaline of niet..



Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #79 Gepost op: 22-01-2017, 18:22:51 »
Ik had inderdaad ook de analyse gemaakt en 30 euro gerekend per blauw paaltje. Ik kom dan op een potentieel bedrag van 1720 euro. Er is dus inderdaad 500-700 euro verduisterd.

Ik heb ook de tijd toegevoegd die Diederik en/of de montage ons door geeft in het oranje. Ogenschijnlijk doet Immanuele er erg lang over: start met nog zeven en een halve minuut op de klok; bij aankomst Jochem nog maar 4 minuten over. Mogelijk heeft zij lopen knoeien (uhm her-sorteren) met/van het geld?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)