Auteur Topic: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen  (gelezen 23070 keer)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #20 Gepost op: 29-01-2017, 06:07:01 »
Vond alleen Diederik verdacht. Hij kan in een fractie van een seconde vertellen hoeveel hooibalen er liggen maar komt pas 2 minuten voor tijd met het idee dat de balen gerold kunnen worden.

Thomas ook wat verdacht, die wist mooit bij het gevonden geld in de buurt te zijn, bijna alsof hij het vond.

Overigens stond Imanuelle balen over de rand te gooien geloof ik. Dat lijkt handig maar is wel extra zwaar, je moet ze hoger optellen en verder weg brengen (zoals hun het doen)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #21 Gepost op: 29-01-2017, 06:30:30 »
Vond alleen Diederik verdacht. Hij kan in een fractie van een seconde vertellen hoeveel hooibalen er liggen maar komt pas 2 minuten voor tijd met het idee dat de balen gerold kunnen worden.

Thomas ook wat verdacht, die wist mooit bij het gevonden geld in de buurt te zijn, bijna alsof hij het vond.

Overigens stond Imanuelle balen over de rand te gooien geloof ik. Dat lijkt handig maar is wel extra zwaar, je moet ze hoger optellen en verder weg brengen (zoals hun het doen)

Maar de hamvraag is natuurlijk: wat is verdacht?

Misschien juist wel de mensen die geld vonden en goed hun best deden. De veiling kwam daarna namelijk  ;)

(dat strookt niet met mijn mol Thomas maar dat terzijde)

« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 06:33:45 door FS »

Offline sunshine0101

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #22 Gepost op: 29-01-2017, 06:40:49 »
Zou dat 'strikje', het strikje van Mickey Mouse kunnen zijn?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #23 Gepost op: 29-01-2017, 08:55:13 »
Citaat
Maar de hamvraag is natuurlijk: wat is verdacht?

De hamvraag is volgens mij... Wat maakt het uit? Geen geld verdienen is in principe mols, wel geld verdienen ook niet zo erg want er komt nog een veiling aan.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #24 Gepost op: 29-01-2017, 09:10:15 »
Maar de hamvraag is natuurlijk: wat is verdacht?

Misschien juist wel de mensen die geld vonden en goed hun best deden. De veiling kwam daarna namelijk  ;)

(dat strookt niet met mijn mol Thomas maar dat terzijde)

Thomas was er juist steeds bij als er geld gevonden werd. Precies wat ik bij deze flauwe opdracht vooraf als scenario had: de Mol vindt met voorkennis wat geld, net voor de opdracht dat het geld er weer dubbel en dwars uitgaat.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #25 Gepost op: 29-01-2017, 09:55:19 »
Volgens mij zegt Jochem dat alleen om de verdenking van Thomas af te houden, omdat Jochem hem als mol ziet en natuurlijk niet wilt dat anderen uit de groep Thomas ook als mol gaan verdenken ;)
De anderen krijgen zijn biecht toch niet te horen?

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #26 Gepost op: 29-01-2017, 11:51:35 »
Ik vond het een leuke opdracht, een variatie op een "graaf-opdracht". Alleen voor ons valt er weinig uit te halen anders dat de meesten als kippen zonder kop aan het werk gingen.
Graven, graven, graven...

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #27 Gepost op: 29-01-2017, 12:34:24 »
Thomas was er juist steeds bij als er geld gevonden werd. Precies wat ik bij deze flauwe opdracht vooraf als scenario had: de Mol vindt met voorkennis wat geld, net voor de opdracht dat het geld er weer dubbel en dwars uitgaat.

Goed gezien!

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #28 Gepost op: 29-01-2017, 13:02:28 »
Ik vond het wel vermakelijk om een keer een opdracht te zien zonder 'dubbele bodem'. Het was gewoon wat het was, geld zoeken tussen de hooibalen. Ik vind het verdacht dat ze pas aan het einde van de opdracht doorhebben dat ze de balen er het beste rij voor rij uit kunnen rollen, want dat is verreweg de slimste optie (en de optie met de minste fysieke belasting).

Sanne deed erg raar, want ze bleef maar zoeken in een uithoek en stond op de baal die ze eruit probeerde te trekken (logisch dat dat niet gaat). Thomas lijkt de mol-claimtechniek te hebben willen toepassen. Steeds stond hij als haantje de voorste erbij toen iemand anders geld vond.

Als mol hoef je hier niets te doen. Je kunt gewoon lekker actief meezoeken, want de kans dat al het geld gevonden zou worden is natuurlijk nihil. Ik vind het nog een wonder dat ze er zoveel geld mee hebben verdiend!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #29 Gepost op: 29-01-2017, 13:08:59 »
De hamvraag is volgens mij... Wat maakt het uit? Geen geld verdienen is in principe mols, wel geld verdienen ook niet zo erg want er komt nog een veiling aan.

Eens. En dat geld dan ook voor de rest van de opdrachten in deze afl en de afleveringen ervoor.
Dus we zijn weer terug bij af.

Gelukkig dacht ik bij af ook al dat het Thomas was om andere redenen

Offline PaulusPietsma

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #30 Gepost op: 29-01-2017, 21:18:30 »
Begrijp bij deze opdracht net als anderen ook niet waarom ze die balen niet gewoon over de rand gooien.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #31 Gepost op: 29-01-2017, 23:50:13 »
30.03

Sigrid: "Als iedereen ermee instemt dat we in het midden moeten zoeken stemt de mol daar dan ook niet in mee?
En dat het dus (Diederik tussendoor: "Ja prima maar") likely is dat het ook aan de zijkanten ligt?"
Diederik: "Maar er zijn de overige zes die denken: das prima".
Begeleid met een nadrukkelijke doffe trommelslag.


De overige 6?
Ik de mol, jullie 6 de overigen?

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #32 Gepost op: 30-01-2017, 01:27:14 »
Vergeleken met de veiling was deze opdracht een stuk minder... maar toch denk ik dat De Mol hier één ding kon doen.

Art zegt vooraf dat er vier biljetten zijn verstopt met een totale waarde van 2000 Euro.
Het eerste biljet dat er uit wordt gehaald is er eentje van 250 euro. Er van uit gaande dat er alleen veelvouden van 250 in zitten betekent dit dat er minimaal 1 biljet is met minimaal 750 euro. Maar nog veel waarschijnlijker acht ik de indeling 250-250-500-1000.

Daar van uit gaande hoeft De Mol alleen maar te zorgen dat het biljet van 1000 niet gevonden wordt. Door er bijvoorbeeld strobalen op te gooien. Ik snap niet dat niemand van de deelnemers daar niet op kwam toen het eerste biljet met maar 250 euro gevonden werd...

Weet alleen even niet wie ik op grond hiervan moet verdenken...

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #33 Gepost op: 30-01-2017, 03:34:29 »
30.03

Sigrid: "Als iedereen ermee instemt dat we in het midden moeten zoeken stemt de mol daar dan ook niet in mee?
En dat het dus (Diederik tussendoor: "Ja prima maar") likely is dat het ook aan de zijkanten ligt?"
Diederik: "Maar er zijn de overige zes die denken: das prima".
Begeleid met een nadrukkelijke doffe trommelslag.


De overige 6?
Ik de mol, jullie 6 de overigen?

Denk toch dat hij voortborduurde op Sigrid, dat als de Mol dat denkt het de zes anderen even niets interesseert. En dat het hem ook niet interesseert omdat hij kapot staat te gaan van de zon en de fysieke inspanning. Ze vinden ook toch 750 euro, dat had veel slechter gekund.

Maar de hamvraag is natuurlijk: wat is verdacht?

Misschien juist wel de mensen die geld vonden en goed hun best deden. De veiling kwam daarna namelijk  ;)

(dat strookt niet met mijn mol Thomas maar dat terzijde)

Diederik heeft een IQ van 137 en niet de beste conditie om met hooibalen te slepen. Hij heeft er wel over nagedacht, getuige de snelle berekening hoeveel hooibalen er zullen zijn en hoeveel er bij benadering per minuut verspeelt zouden moeten worden. Daarom vind ik het toch verdacht dat hij heel laat met die oplossing komt. Te laat om er iets aan te hebben, maar toch gedaan om de adviserende Diederik te zijn.

Inmiddels ben ik tot mijn treurnis trouwens ook overgestapt op Thomas. Die hard werkte maar geen enkel bedrag zelf vond, al gaf hij andere deelnemers die indruk. Diederik is nog steeds mijn wens mol.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #34 Gepost op: 30-01-2017, 11:02:30 »
Begrijp bij deze opdracht net als anderen ook niet waarom ze die balen niet gewoon over de rand gooien.
Omdat dat érg zwaar is en ze dan veel minder balen van hun plaats hadden kunnen halen.
Geloof mij, ervaringsgegeven, zo'n hooibaal is behoorlijk zwaar.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #35 Gepost op: 30-01-2017, 13:39:19 »
Meerdere kandidaten doen bij deze opdracht opvallende dingen. Zo neemt Thomas direct weer het initiatief om ergens te beginnen: "Ik ga in het midden. Wie wil met mij tillen?" Dat zou een molstreek kunnen zijn, omdat hij weet dat daar toch niets ligt. Maar op de plek waar hij begint vinden ze uiteindelijk 250 euro. Bovendien legt hij de hooibalen die hij eruit trekt (in elk geval aan het begin van de opdracht) keurig op de rand. Wel maakt hij in zijn biecht achteraf Sanne nogal geforceerd verdacht, alleen maar omdat ze in een hoekje liep te zoeken. Bovendien trok hij zelf alleen maar balen uit de bovenste laag, terwijl de twee gevonden geldbedragen dieper lagen.

Dan Jeroen: "Sigrid. Art zei: in het midden."
Sigrid: "In het midden? Dit is het midden."
Jeroen (kattig): "Dit is niet het midden, dit is de zijkant."
Nadat Sigrid zich niet van de wijs laat brengen zegt hij: "Riep Art nou in het midden, of heb ik dat gefantaseerd?"

Op geen enkel moment heeft Art gezegd dat ze in het midden moesten zoeken! Maar ook Jochem gaat erin mee. Hij zegt: "Het midden zei die, kan niet missen."

Al met al zeker drie kandidaten waar het e.e.a. opvalt. Thomas weer initiatiefrijk, hardwerkend maar onopvallend. Jeroen die iets zegt wat niet klopt en sterk de indruk geeft dat hij Sigrid wil weglokken uit de hoek waar ze uiteindelijk geld vindt. En Jochem die eveneens zeer stellig is dat ze in het midden moeten zoeken, wat niet klopt, maar wel geld vindt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #36 Gepost op: 30-01-2017, 13:46:26 »
Vergeleken met de veiling was deze opdracht een stuk minder... maar toch denk ik dat De Mol hier één ding kon doen.

Art zegt vooraf dat er vier biljetten zijn verstopt met een totale waarde van 2000 Euro.
Het eerste biljet dat er uit wordt gehaald is er eentje van 250 euro. Er van uit gaande dat er alleen veelvouden van 250 in zitten betekent dit dat er minimaal 1 biljet is met minimaal 750 euro. Maar nog veel waarschijnlijker acht ik de indeling 250-250-500-1000.

Daar van uit gaande hoeft De Mol alleen maar te zorgen dat het biljet van 1000 niet gevonden wordt. Door er bijvoorbeeld strobalen op te gooien. Ik snap niet dat niemand van de deelnemers daar niet op kwam toen het eerste biljet met maar 250 euro gevonden werd...

Weet alleen even niet wie ik op grond hiervan moet verdenken...


Lijkt me een best goed idee. De MOL weet dan waar de 1000.- ligt (voorkennis)en hoeft alleen maar de anderen af te leiden van die plek of er inderdaad zoveel mogelijk balen op te leggen.
Het blijft mij verbazen dat deze groep geen plan bedacht en de hele laag bovenste balen overboord kieperde.

Offline JannekeSDG

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #37 Gepost op: 30-01-2017, 16:49:54 »
Er vanuit gaande dat de Mol weet waar het geld ligt vind ik Jeroen verdacht. Hij bitst tegen Sigrid dat ze in het midden moet graven terwijl zij aan de zijkant bezig is. Daar haalt ze later toch 750 omhoog? Wilde Jeroen haar daar weghebben? (Overigens verdenk ik Thomas het meest al hoop ik nog steeds op een keer op een opvallende  lekkere agressieve mol (...Jochem.) ;D ::ok::

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #38 Gepost op: 30-01-2017, 18:34:07 »
Ik verdenk ze er het meest van dat ze als kippen zonder kop te werk te gaan.
Of ze willen geen plan maken of ze komen niet op het idee om een plan te maken.
Allebei niet zo slim.
De MOL vaart hier wel bij.

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 2 - hooibalen
« Reactie #39 Gepost op: 30-01-2017, 20:06:09 »
Dan Jeroen: "Sigrid. Art zei: in het midden."
Sigrid: "In het midden? Dit is het midden."
Jeroen (kattig): "Dit is niet het midden, dit is de zijkant."
Nadat Sigrid zich niet van de wijs laat brengen zegt hij: "Riep Art nou in het midden, of heb ik dat gefantaseerd?"

Op geen enkel moment heeft Art gezegd dat ze in het midden moesten zoeken!
Dat kan altijd nog buiten beeld gebeurd zijn. Ik snap trouwens ook niet waarom Sanne in haar eentje in een hoekje ging zoeken. Waar ze niet eens een hooibaal opgetild krijgt.

Als je in het midden begint, wordt het lastiger een tactiek toe te passen waarbij er laag voor laag gezocht wordt, want je gaat altijd hooibalen wegstapelen op plekken waar je nog niet gezocht hebt. Dus wat dat betreft loopt dit wel handig, uit het oogpunt van een mol.
Tell me what your telescope says