Auteur Topic: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling  (gelezen 50145 keer)

Offline AHA

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #60 Gepost op: 28-01-2017, 22:18:33 »
Immanuelle lijkt mij het meest verdacht. Biedt bij Art slechts € 0,00 en op de veiling zelf neem ze bij de veiling van de eerste joker het voortouw om zo de toon te zetten voor de rest van de veiling. Na de veiling van de eerste joker verdwijnt ze op de achtergrond.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #61 Gepost op: 28-01-2017, 22:18:46 »
Mooie opdracht, heel spectaculair.

Thomas is mijn mol, en ik vond hem dan ook heel slim bieden, en telkens op het laatst afhaken. Hij heeft immers geen joker nodig.

Jeroen is wel verdacht, net op een cruciaal moment penningmeester worden, net als Kees Tol ooit. Maar toch gedroeg hij zich te nerveus, en te kandidaats.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #62 Gepost op: 28-01-2017, 22:19:13 »
Is het niemand opgevallen dat Sanne zegt dat ze maar 500 euro boven die '1500' euro heeft geboden ipv de '1300' euro. Heeft ze weer voorkennis?

Was het een voice over? In dat geval is het een biecht van na de opdracht.

Als ze het tijdens de opdracht zei, is het voorkennis.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #63 Gepost op: 28-01-2017, 22:19:17 »
Er is hier, naar mijn bescheiden mening, maar één iemand verdacht en dat is Thomas. Hij start het bieden en drijft de prijs op. Als hij denkt dat het bieden stopt gaat hij door en trekt zich op het laatste moment terug.
Maar het is ontzaglijk dom van allemaal omdat zij niet met elkaar een afspraak hebben gemaakt hoe ver te gaan.
Zij wisten dat er geveild zou worden, zij kennen de resultaten daarvan uit voorgaande jaren, mogen we aannemen, en hadden daarom moeten overleggen. Dan was het voor de MOL erg moeilijk zo niet onmogelijk geworden om te mollen. En er was niet zoveel uit de pot getrokken.
Het was voor Jeroen niet zo moeilijk geweest om te verzekeren als er afspraken waren gemaakt. Tenzij Jeroen weg is gehouden van de groep. Dat zou dan de 3e keer zijn dat hij uit de groep is genomen.
Vind het niet juist Jeroen de schuld te geven van te laag verzekeren. De rest heeft veel meer fouten gemaakt.

Dan moet iedereen elkaar wel volledig vertrouwen, want dat is nogal een gok om te nemen. Spreek je als groep af dat er niet meer dan 500 euro voor één joker wordt ingezet, zul je zien dat iemand uitendelijk doodleuk z'n hand opsteekt (of tapt z'n stoel) als puntje bij paaltje komt. Met zo weinig jokers in het spel, zullen veel kandidaten uiteindelijk toch liever in het spel blijven (voor zover één joker daarbij kan helpen) dan de pot op niveau houden voor een eventuele andere winnaar dan zijzelf. Denk niet dat een groep op dit soort afspraken durft te vertrouwen.

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #64 Gepost op: 28-01-2017, 22:22:05 »
Het is gewoon enorm slecht uitgelegd. Als je eerst een schatting moet geven van hoeveel 3 jokers SAMEN waard zijn (hier hamerde art op tegen Sanne), dan is het toch logisch dat jeroen de pot laag verzekerd? Jeroen heeft natuurlijk gedacht dat de 3 jokers in 1 keer geveild zouden worden. Akelige opdracht, ik vind dat mollende kandidaten niet zo veel macht zouden moeten krijgen. Maar oké, mol is overduidelijk imanuelle na dit spel.
Ben het eens met de kritiek dat alles wat we hiervoor hebben gezien nu enorm in waarde daalt. Ik vond de opdracht in Ijsland veel interessanter omdat je elkaar kon beïnvloeden, hier was het gewoon ieder voor zich, geen samenwerking niks, gewoon ordinair de pot leegtrekken. Laat kandidaten in ieder geval naast elkaar zitten zodat ze met elkaar kunnen communiceren, nu is mollen te makkelijk. We weten van Margriet dat je gewoon het eerste zetje moet geven (geld uit de pot halen) en dan zal de rest volgen. Ik begin me ook te irriteren aan het denigrerende toontje van Art, het is immers de productie die met dit soort spellen de pot leegtrekt, dat kun je moeilijk de kandidaten verwijten die gewoon reageren zoals de mens psychologisch in elkaar zit.

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #65 Gepost op: 28-01-2017, 22:22:29 »
Is het niemand opgevallen dat Sanne zegt dat ze maar 500 euro boven die '1500' euro heeft geboden ipv de '1300' euro. Heeft ze weer voorkennis?

Ik denk dat ze hier de 1500 en 1300 door elkaar haalt: ze had immers die "persoonlijke" 1300 in gedachte die ze kon spenderen aan jokers: ze dacht dus dat haar joker netto 700 euro had gekost.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #66 Gepost op: 28-01-2017, 22:24:06 »
Sigrid bied 1500 voor 3 jokers
Imanuelle bied niks
Thomas bied 2000
Jochem bied niks
Diederik bied 3500
Sanne bied 750

Jeroen verzekert 200 euro erbij, tot 1500 euro


Als mol zijnde wil je een zo laag mogelijk gemiddelde. Diederik bood enorm hoog, en ook Thomas aan de hoge kant. Zij zijn daardoor minder verdacht als mol.
Jochem en Imanuelle zijn meer verdacht omdat zij niets boden.
Daarnaast Jeroen natuurlijk verdacht door zijn lage verzekering.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #67 Gepost op: 28-01-2017, 22:27:08 »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Grenouille

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep Portland Weird
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #68 Gepost op: 28-01-2017, 22:27:49 »
Als mol zijnde wil je een zo laag mogelijk gemiddelde. Diederik bood enorm hoog, en ook Thomas aan de hoge kant. Zij zijn daardoor minder verdacht als mol.
Jochem en Imanuelle zijn meer verdacht omdat zij niets boden.
Daarnaast Jeroen natuurlijk verdacht door zijn lage verzekering.

Een hoog gemiddelde betekent dat mensen zich sneller laten gaan.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #69 Gepost op: 28-01-2017, 22:29:46 »

Mooi overzicht! Vind Thomas dan weer juist verdacht zo met het hoogste eenerlaatste bod.
Meer L

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #70 Gepost op: 28-01-2017, 22:31:42 »
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #71 Gepost op: 28-01-2017, 22:33:38 »
We hebben het bedrag van Jochem als enige ook niet gehoord, toch?

Sorry dubbelpost
Jawel, 0 euro.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #72 Gepost op: 28-01-2017, 22:35:03 »
Ik denk dat ze hier de 1500 en 1300 door elkaar haalt: ze had immers die "persoonlijke" 1300 in gedachte die ze kon spenderen aan jokers: ze dacht dus dat haar joker netto 700 euro had gekost.

Waarschijnlijk dacht Sanne dat er bij de 1300 nog 200 kwam van de verzekering zodat zij er 500 boven zat.

Offline R. Kipling

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #73 Gepost op: 28-01-2017, 22:41:29 »
Eigenlijk zit deze opdracht er toch gewoon in om geld uit de pot te halen en het eindbedrag naar omlaag te halen...

Indien Jeroen de (zwaar) pot verzekerd, gaat er geld uit de pot, zelf al gedragen de kandidaten zich niet.

Indien Jeroen de pot (zwaar) verzekerd is er ook aanzienlijke schade indien de kandidaten zich wel gedragen.

Indien Jeroen de pot niet/licht verzekerd is er aanzienlijke schade indien de kandidaten zich niet gedragen.

Indien Jeroen de pot niet/licht verzekerd is er geen of weinig schade indien alle kandidaten zich wel gedragen maar ja... zelf als Jochem 2 maal achter elkaar biedt telt het.

Verder: Thomas als mol en de drie kandidaten met een joker als idioten.  Jammer voor het spel.


Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #74 Gepost op: 28-01-2017, 22:42:51 »
  Jammer voor het spel.


Nee onderdeel van het spel! Toon zelfbeheersing als je voor de pot gaat.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Grenouille

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep Portland Weird
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #75 Gepost op: 28-01-2017, 22:43:50 »
Ik blijf erbij dat je zelf als kandidaat allemaal gewoon niet zou moeten bieden xD Voor wie maakt het nou wat uit dat er geld uit de pot is? Wij krijgen die poet niet, hebben de kandidaten aan 't eind helemaal zelf verspild. Wij hoevel alleen maar te kijken en te giechelen over hoe ze hun eigen pensioen weggooien.

Als kandidaten niet bieden en de mol 1 keer, blijft de prijs op 200 steken. Had ook gekunt. Maar ja...

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #76 Gepost op: 28-01-2017, 22:49:32 »
Ik blijf erbij dat je zelf als kandidaat allemaal gewoon niet zou moeten bieden xD Voor wie maakt het nou wat uit dat er geld uit de pot is? Wij krijgen die poet niet, hebben de kandidaten aan 't eind helemaal zelf verspild. Wij hoevel alleen maar te kijken en te giechelen over hoe ze hun eigen pensioen weggooien.

Als kandidaten niet bieden en de mol 1 keer, blijft de prijs op 200 steken. Had ook gekunt. Maar ja...

Dit is gewoon allemaal psychologie. Het enige wat de mol hoeft te doen is een eerste zetje geven en dan zullen de kandidaten volgen. Ik zeg niet dat kandidaten geen persoonlijke verantwoordelijkheid hebben maar dit is gewoon het logische scenario en dat weten de makers. Dit spel bracht geen nieuwe dimensie aan het spel, het haalt juist alles onderuit wat tot nu toe gebeurt is.

Offline R. Kipling

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #77 Gepost op: 28-01-2017, 22:53:30 »
Dit is gewoon allemaal psychologie. Het enige wat de mol hoeft te doen is een eerste zetje geven en dan zullen de kandidaten volgen. Ik zeg niet dat kandidaten geen persoonlijke verantwoordelijkheid hebben maar dit is gewoon het logische scenario en dat weten de makers. Dit spel bracht geen nieuwe dimensie aan het spel, het haalt juist alles onderuit wat tot nu toe gebeurt is.

Volledig mee akkoord.

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #78 Gepost op: 28-01-2017, 23:06:04 »
Lastig spel. In feite ging Jeroen er van uit dat ze niet meer dan 500 per joker overhadden. Voor die 200 euro verschil had ik trouwens geen verzekering genomen. Echter de bieding begint al op 200 bij de eerste joker. Met 5 kandidaten, 1 penningmeester en 1 mol is doordat openingsbod de toon al gezet om het op te laten lopen. Die 200 is trouwens 10% van Thomas zijn prijs. Iedereen wil toch een kansje wagen en met 100 euro per bod, is 1000 euro zo gehaald en het hek van de dam. Juist daarom moet het bedrag van gratis bieden ook niet te laag zijn. 1300 is een mooi bedrag van hoog genoeg om iedereen hebberig te maken, maar laag genoeg om de pot leeg te roven. En de verwarring van 1300 per joker of voor het totaal begrijp ik wel. De mol hoeft alleen maar op te bieden....

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #79 Gepost op: 28-01-2017, 23:16:48 »
Lastig spel. In feite ging Jeroen er van uit dat ze niet meer dan 500 per joker overhadden. Voor die 200 euro verschil had ik trouwens geen verzekering genomen. Echter de bieding begint al op 200 bij de eerste joker. Met 5 kandidaten, 1 penningmeester en 1 mol is doordat openingsbod de toon al gezet om het op te laten lopen. Die 200 is trouwens 10% van Thomas zijn prijs. Iedereen wil toch een kansje wagen en met 100 euro per bod, is 1000 euro zo gehaald en het hek van de dam. Juist daarom moet het bedrag van gratis bieden ook niet te laag zijn. 1300 is een mooi bedrag van hoog genoeg om iedereen hebberig te maken, maar laag genoeg om de pot leeg te roven. En de verwarring van 1300 per joker of voor het totaal begrijp ik wel. De mol hoeft alleen maar op te bieden....
nogmaals ik denk dat jeroen ervanuit ging dat die 3 jokers in 1 keer zouden worden geveild, dat word immers gesuggereerd door het als een totaalbedrag van 3 te vertellen. Vandaar de lage inzet.