Poll

Wie is ....de mol?

Jan Versteegh
128 (58.2%)
Olcay Gulsen
58 (26.4%)
Ruben Hein
34 (15.5%)

Totaal aantal stemmen: 219

Auteur Topic: Wie is de Mol? poll  (gelezen 179945 keer)

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #640 Gepost op: 18-02-2018, 22:40:45 »
Je kan toch een Mol aanduiden door te zeggen waarom de anderen het niet kunnen zijn? Is toch een even goede tactiek? ;D
Je kunt m.i. niet JM aanwijzen als gedoodverfde afvaller met een redenering waarin Jan de mol is als je feitelijke hypothese is dat Simone de mol is...

Als je hypothese is dat Simone de mol is dan kunnen Jan en JM allebei nog afvallen.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #641 Gepost op: 18-02-2018, 22:43:06 »
Ja dat is ook waarom Simone de mol is en Jan niet. Volgens mij zijn jullie het gewoon eens met elkaar...

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #642 Gepost op: 18-02-2018, 22:46:23 »
Je kunt m.i. niet JM aanwijzen als gedoodverfde afvaller met een redenering waarin Jan de mol is als je feitelijke hypothese is dat Simone de mol is...

Als je hypothese is dat Simone de mol is dan kunnen Jan en JM allebei nog afvallen.

Ik kan dit echt niet anders uitleggen dan hoe ik het tot hiertoe gedaan heb. ;D Laatste poging, want anders gaan we te veel off topic:

Voor mij is Simone de Mol, want de andere 3 zijn het niet.
- Ruben is het niet omdat hij te veel geld binnen brengt.
- Jan is het niet omdat wanneer hij de Mol zou geweest zijn, hij in aflevering 1 een groot risico nam door met JM naar een test te gaan, want als de andere 8 mensen (die dan kandidaat waren geweest, ook Simone dan) de kluis wel bereikt zouden hebben, dan viel JM gegarandeerd af omdat Jan dan als Mol niet ging afvallen. Die 100% kans op afvallen wil een Mol niet aan een kandidaat geven.
- Olcay is het niet omdat ze op de markt te veel de goed doet en zo een groot aandeel heeft in de 860 euro.

Als je snapt waarom ik Jan uitsluit, dan heb je kevin174 begrepen. ;)

Ja dat is ook waarom Simone de mol is en Jan niet. Volgens mij zijn jullie het gewoon eens met elkaar...

Dat is het ironische inderdaad. Whiskers en ik hebben dezelfde Mol en we discussiëren over iemand anders die ook denkt dat Simone de Mol is. Tijd voor aflevering 10 dus als dit de discussies worden. ::rofl::

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #643 Gepost op: 18-02-2018, 22:48:28 »
Dus toch Simone, *zucht*.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #644 Gepost op: 18-02-2018, 22:51:24 »
Hypothese: Jan is de Mol

Aanname: Jan kan niet met de productie overleggen omdat Jean-Marc naast hem loopt.

Uitleg: Aangezien Jan niet kan weten of de andere 4 duo's de kluis vinden, kan het zijn dat indien hij met kandidaat Jean-Marc de kluis niet haalt, dat ze de enige 2 kandidaten zijn die de test moeten maken. Dan valt Jean-Marc af natuurlijk, want de Mol valt niet af. Dus heeft Mol Jan actief een speler het spel uitgewerkt. Dat zou toch wel heel oneerlijk zijn.

Conclusie: De Mol vindt de kluis altijd zodat zijn maatje niet met de Mol alleen naar een executie moet. Dus Jan is niet de Mol.

Ja, die gedachte had ik ook. Maar... De kandidaten hadden in afl 2 de mogelijkheid om de afgevallen kandidaat terug te halen. Dan was het nog steeds oneerlijk geweest trouwens en erg hard (want de rest van de groep moet er ook nog in meegaan).

In het geval van Jan was er ook nog een taxi-chauffeur die enorm de tijd aan het rekken was. Zou best kunnen dat Jan iets had willen vertragen, maar dat hij wel (zonder geld) de kluis had willen halen. Denk dat het mol-technisch minder goed heeft uitgepakt.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #645 Gepost op: 18-02-2018, 22:56:41 »
Ja, die gedachte had ik ook. Maar... De kandidaten hadden in afl 2 de mogelijkheid om de afgevallen kandidaat terug te halen. Dan was het nog steeds oneerlijk geweest trouwens en erg hard (want de rest van de groep moet er ook nog in meegaan).

In het geval van Jan was er ook nog een taxi-chauffeur die enorm de tijd aan het rekken was. Zou best kunnen dat Jan iets had willen vertragen, maar dat hij wel (zonder geld) de kluis had willen halen. Denk dat het mol-technisch minder goed heeft uitgepakt.

Die argumenten vind ik best OK, maar ik kijk er toch anders naar. Op het einde zijn ze aan de Lavra gekomen en dus kan Jan heel heroïsch dat kistje nog vinden. Dat doet hij niet en hij gaat dus voor het risico. Dat het een gegrond risico is, blijkt in aflevering 2, want niemand wil een afvaller binnen halen die onmogelijk betere info kan hebben dan de 9 mensen die nog in het spel zitten omdat ze al een groepsopdracht gedaan hebben.

Als Mol alleen met je kandidaat naar de finish gaan, was toch een doodsvonnis hoor.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #646 Gepost op: 18-02-2018, 22:58:17 »
Nee, sorry. Ik zie het niet.
Ik zie niet waarom de mol een geweten zou moeten hebben, ik zie niet waarom we met Simone als mol in het achterhoofd een redenering zouden moeten volgen alsof Jan de mol is. Sorry, ik ben vast raar en/of moe, maar ik zie het echt niet.  :-[

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #647 Gepost op: 18-02-2018, 23:04:59 »
Nou ja, ik denk dus dat het niet anders kan dat Jan de mol is.  :)

Maar de mol hoeft inderdaad geen geweten te hebben.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #648 Gepost op: 18-02-2018, 23:13:16 »
Nou ja, ik denk dus dat het niet anders kan dat Jan de mol is.  :)

Maar de mol hoeft inderdaad geen geweten te hebben.

Als het niet anders kan, dan willen we graag argumenten lezen. ;)

Ik erken dat Jan minder geld heeft binnen gehaald dan de kandidaten schijnen te denken, maar er zijn toch een stuk of 3 dingen die hij gedaan heeft en die ik niet zie passen bij eventueel molschap.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #649 Gepost op: 18-02-2018, 23:19:16 »
Nee, sorry. Ik zie het niet.
Ik zie niet waarom de mol een geweten zou moeten hebben, ik zie niet waarom we met Simone als mol in het achterhoofd een redenering zouden moeten volgen alsof Jan de mol is. Sorry, ik ben vast raar en/of moe, maar ik zie het echt niet.  :-[
Tijd om te slapen ::hug::. Het is een best logische redenering vind ik ::jaja::. Niet helemaal sluitend maar zeker een goed argument.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #650 Gepost op: 18-02-2018, 23:28:59 »
Als het niet anders kan, dan willen we graag argumenten lezen. ;)

Dat blijft natuurlijk lastig, in het Jan-topic staan er wel een paar. Ik zie bij hem echt wel molacties (wat natuurlijk lastig is, want andere kandidaten zijn natuurlijk ook verdacht), maar bij Jan minder opzichtig in beeld gebracht. Zijn gedrag/ lichaamstaal bij het slagen of mislukken van een opdracht vind ik af en toe vreemd; niet kloppen bij de situatie.

Als ik zelf de mol zou zijn, dan zou ik mijn mede-kandidaat ook veilig willen stellen in de 1e opdracht; iemand anders kan dat als mol anders doen (en er wel voor kiezen om een kandidaat op te offeren, wat ik overigens niet echt sociaal vind)  en ik denk ook dat Jan teveel tijd heeft verloren met die taxi-rit. Misschien wist hij niet de exacte locatie. Lastig punt!
« Laatst bewerkt op: 18-02-2018, 23:55:37 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #651 Gepost op: 19-02-2018, 08:07:38 »
Dus toch Simone, *zucht*.

Ja, die laatste hint was er teveel aan.  ::zwaaisip::

voor wie het gemist heeft:


https://www.youtube.com/watch?time_continue=14&v=zk48uN_jyE0
^ via Brtdm

op dit forum eerder opgemerkt door ladynina

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #652 Gepost op: 19-02-2018, 11:06:50 »
Ik kan dit echt niet anders uitleggen dan hoe ik het tot hiertoe gedaan heb. ;D Laatste poging, want anders gaan we te veel off topic:

Voor mij is Simone de Mol, want de andere 3 zijn het niet.
- Ruben is het niet omdat hij te veel geld binnen brengt.
- Jan is het niet omdat wanneer hij de Mol zou geweest zijn, hij in aflevering 1 een groot risico nam door met JM naar een test te gaan, want als de andere 8 mensen (die dan kandidaat waren geweest, ook Simone dan) de kluis wel bereikt zouden hebben, dan viel JM gegarandeerd af omdat Jan dan als Mol niet ging afvallen. Die 100% kans op afvallen wil een Mol niet aan een kandidaat geven.
- Olcay is het niet omdat ze op de markt te veel de goed doet en zo een groot aandeel heeft in de 860 euro.

Als je snapt waarom ik Jan uitsluit, dan heb je kevin174 begrepen. ;)

Dat is het ironische inderdaad. Whiskers en ik hebben dezelfde Mol en we discussiëren over iemand anders die ook denkt dat Simone de Mol is. Tijd voor aflevering 10 dus als dit de discussies worden. ::rofl::


De WIDM productie maakt verschillende scenario's. Bijvoorbeeld als ze Ron terug in het spel hadden genomen, zagen de opdrachten in de aflevering erna ook anders uit. Of als er in afl 6 wel iemand een rood scherm had gehad, was er nu waarschijnlijk niemand vertrokken om één of andere reden.
Om diezelfde reden denk ik: Als alleen de mol en zijn/haar maatje de test moesten doen in afl 1, hadden ze misschien wel een ander scenario waarbij die persoon niet afviel.
Omdat je niet weet wat er in dat geval is gebeurd, kan je niet zeggen dat de Mol persé de kluis moest vinden. Bella en Simone waren namelijk ook maar net op tijd bij de kluis. Als Bella ergens net wat meer had getreuzeld, hadden ze het niet gehaald. Geen garantie dus dat ze de kluis gingen vinden.

Gelukkig zijn er nog wel genoeg andere argumenten te bedenken dat Jan de Mol niet is, maar deze is een beetje vergezocht naar mijn mening. ;)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #653 Gepost op: 19-02-2018, 11:21:03 »

De WIDM productie maakt verschillende scenario's. Bijvoorbeeld als ze Ron terug in het spel hadden genomen, zagen de opdrachten in de aflevering erna ook anders uit. Of als er in afl 6 wel iemand een rood scherm had gehad, was er nu waarschijnlijk niemand vertrokken om één of andere reden.
Om diezelfde reden denk ik: Als alleen de mol en zijn/haar maatje de test moesten doen in afl 1, hadden ze misschien wel een ander scenario waarbij die persoon niet afviel.
Omdat je niet weet wat er in dat geval is gebeurd, kan je niet zeggen dat de Mol persé de kluis moest vinden. Bella en Simone waren namelijk ook maar net op tijd bij de kluis. Als Bella ergens net wat meer had getreuzeld, hadden ze het niet gehaald. Geen garantie dus dat ze de kluis gingen vinden.

Ik weet heel goed dat ze meerdere scenario's hebben voorzien, maar opdracht 1 stond vast. De slotsom blijft dat een duel met de Mol altijd in een exit resulteerde. Dat betekent hoe dan ook de marktopdracht missen en dus de eerste groepsopdracht, dat betekent ook dat je bij terugkomst de rest van je verblijf de vreemde eend in
de bijt blijft. Bovendien kan je het als productie ook niet maken om een kandidaat zelf er terug bij te halen, dat moet door minstens 1 kandidaat beslist worden.

Ook zie ik het niet in Jan zijn karakter om JM op die manier te benadelen eigenlijk. Bij Olcay zou ik anders redeneren, maar die haalde dus wel de kluis.

Gelukkig zijn er nog wel genoeg andere argumenten te bedenken dat Jan de Mol niet is, maar deze is een beetje vergezocht naar mijn mening. ;)

Daar is toch niets vergezocht aan? Een 'de Mol zou dit nooit doen' is toch een heel gewoon argument om te geven?

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #654 Gepost op: 19-02-2018, 12:28:34 »
Ik weet heel goed dat ze meerdere scenario's hebben voorzien, maar opdracht 1 stond vast. De slotsom blijft dat een duel met de Mol altijd in een exit resulteerde. Dat betekent hoe dan ook de marktopdracht missen en dus de eerste groepsopdracht, dat betekent ook dat je bij terugkomst de rest van je verblijf de vreemde eend in
de bijt blijft. Bovendien kan je het als productie ook niet maken om een kandidaat zelf er terug bij te halen, dat moet door minstens 1 kandidaat beslist worden.

Ook zie ik het niet in Jan zijn karakter om JM op die manier te benadelen eigenlijk. Bij Olcay zou ik anders redeneren, maar die haalde dus wel de kluis.

Daar is toch niets vergezocht aan? Een 'de Mol zou dit nooit doen' is toch een heel gewoon argument om te geven?

Ik twijfel toch wel sterk of het zo vast stond hoor. Als iedereen de kluis had bereikt, was er toch niemand naar huis gegaan? Dan had je ook een ander scenario. Ik denk dat als de Mol en een kandidaat samen de test moesten maken, dat het wel wat ophef zou veroorzaken dat de kandidaat dus met zekerheid eruit vliegt. Dat zouden ze niet kunnen maken denk ik, dus zal er wel iets anders bedacht zijn.
Verder: Als de Mol met zekerheid de kluis zou halen, kan de productie dus een kandidaat kiezen die ze een vrijstelling geven voor de eerste aflevering. (de kandidaat die ze bij de Mol stoppen is dan zeker van een ticket naar Tbilisi)
Lijkt me ook een beetje oneerlijk ten opzichte van de rest.

Het zou zeker kunnen dat de makers het zo oneerlijk opzetten, maar je weet niet wat voor scenario's er zouden komen in de andere gevallen. Al zorgde dit scenario wel voor spectaculair beeld ;).


Een "de mol zou dit nooit doen" argument vind ik zeker wel goed! Ik denk bijvoorbeeld nog steeds dat Olcay en Ruben de mol niet zijn, omdat de Mol heel simpel kan sturen om eerst naar de jokerlocatie te gaan. De Mol zou dus nooit naar de geldlocatie gaan als eerste.
Ik denk echter dat de Mol vrij weinig baat heeft bij het wel of niet halen van de kluis. Het enige doel van de Mol is geld uit de pot halen. Stel dat Simone en Bella het geld hadden gevonden, dan denk ik niet dat Simone nog de kluis wilde vinden ;).
« Laatst bewerkt op: 19-02-2018, 12:32:36 door Geel scherm »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #655 Gepost op: 19-02-2018, 12:33:53 »
In het geval van Jan was er ook nog een taxi-chauffeur die enorm de tijd aan het rekken was. Zou best kunnen dat Jan iets had willen vertragen, maar dat hij wel (zonder geld) de kluis had willen halen. Denk dat het mol-technisch minder goed heeft uitgepakt.
Daarnaast is er altijd wel een moment om de mol te melden hoeveel paren de kluis al hebben gevonden. Hetzij door tekens hetzij door andere aanwijzingen. Daarnaast inderdaad had Jan zijn taxi-chauffeur niet echt meezitten...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #656 Gepost op: 19-02-2018, 12:49:25 »
Ik twijfel toch wel sterk of het zo vast stond hoor. Als iedereen de kluis had bereikt, was er toch niemand naar huis gegaan? Dan had je ook een ander scenario. Ik denk dat als de Mol en een kandidaat samen de test moesten maken, dat het wel wat ophef zou veroorzaken dat de kandidaat dus met zekerheid eruit vliegt. Dat zouden ze niet kunnen maken denk ik, dus zal er wel iets anders bedacht zijn.
Verder: Als de Mol met zekerheid de kluis zou halen, kan de productie dus een kandidaat kiezen die ze een vrijstelling geven voor de eerste aflevering. (de kandidaat die ze bij de Mol stoppen is dan zeker van een ticket naar Tbilisi)
Lijkt me ook een beetje oneerlijk ten opzichte van de rest.

Het zou zeker kunnen dat de makers het zo oneerlijk opzetten, maar je weet niet wat voor scenario's er zouden komen in de andere gevallen. Al zorgde dit scenario wel voor spectaculair beeld ;).

Als iedereen de kluis had bereikt, ging er inderdaad niemand naar huis, maar dat is het punt niet dat ik wil maken uiteraard. Mijn punt is dat Jan en JM de kluis niet bereiken en de kans bestaat dat Jan als Mol niet zou weten of er nog teams in die situatie zijn, want inderdaad, dan zou JM uitgeschakeld zijn.

De makers kennende zie ik hen ook eerder gaan voor een vrijstelling voor een kandidaat i.p.v. een harde uitschakeling.

Een "de mol zou dit nooit doen" argument vind ik zeker wel goed! Ik denk bijvoorbeeld nog steeds dat Olcay en Ruben de mol niet zijn, omdat de Mol heel simpel kan sturen om eerst naar de jokerlocatie te gaan. De Mol zou dus nooit naar de geldlocatie gaan als eerste.

Dat vind ik dan weer niet voldoende omdat je niet kan zien hoe dat vinden van geld gelopen is. Als Ruben vraagt waar het op één na grootste houten bouwwerk is en ze geven hem het antwoord, dan kan Olcay echt niet zeggen: "Maar laat ons dan datgene zoeken waarvan we niet weten waar het is"

Olcay is ook diegene die Ruben had aangespoord te bellen naar Art voor 1000 euro en ze waren beiden niet erg goed op dreef met het zoeken naar die kluis nadat ze zelfs de M18-hint hadden.

Ik denk echter dat de Mol vrij weinig baat heeft bij het wel of niet halen van de kluis. Het enige doel van de Mol is geld uit de pot halen. Stel dat Simone en Bella het geld hadden gevonden, dan denk ik niet dat Simone nog de kluis wilde vinden ;).

Maar dat deed ze niet. Mooi naar de jokers en dan naar de kluis en dat zonder op enig moment tijd te hebben om naar de geldlocatie te zoeken. Dus Simone is het.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #657 Gepost op: 19-02-2018, 15:13:18 »
Ik twijfel toch wel sterk of het zo vast stond hoor. Als iedereen de kluis had bereikt, was er toch niemand naar huis gegaan? Dan had je ook een ander scenario. Ik denk dat als de Mol en een kandidaat samen de test moesten maken, dat het wel wat ophef zou veroorzaken dat de kandidaat dus met zekerheid eruit vliegt. Dat zouden ze niet kunnen maken denk ik, dus zal er wel iets anders bedacht zijn.

Dat denk ik ook al vanaf het begin. Er was dan waarschijnlijk iemand afgevallen, die dan in de afl. 2 zeker weten terug kwam ipv misschien. Daar zijn allerlei simpele scenario's voor te bedenken.

Het staat ook in het eerste dagboek van de mol dat het bereiken van de kluis geen doel was (maar dat het ook niet erg was als dat wel gebeurde, natuurlijk).

Als dat gelogen is (wat ik dus niet denk) vind ik het erg zwak om dat daar te vermelden. Laat het dan in het midden en heb het er gewoon niet over.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #658 Gepost op: 19-02-2018, 16:34:56 »
Ik kom er niet helemaal meer uit geloof ik. Qua hints lijkt het overduidelijk Simone. Maar qua gedrag en acties ga ik toch eerder voor Jan.
 ??? :o
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? poll
« Reactie #659 Gepost op: 19-02-2018, 16:37:52 »
Dat heb ik nou ook.  ;D