Auteur Topic: [Theorie] Follow-the-Money  (gelezen 62477 keer)

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow-the-Money
« Reactie #40 Gepost op: 9-01-2018, 20:00:36 »
Maar de voicemail van Art zegt expliciet aan 3 duo's "Dit telefoontje kost 1000 euro".
Ja, dat is bij hun 3e telefoontje aan Art dus  ;)

EDIT ivm jouw edit: bij 4 duo's? Weet je dat zeker?
« Laatst bewerkt op: 9-01-2018, 20:04:06 door Whiskers »

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #41 Gepost op: 9-01-2018, 20:04:53 »
Yep. Ik heb het zonet speciaal herbekijken. Alleen bij Simone/Bella horen we dit niet zeggen.
Bij alle andere duo's wel.
klaar voor de strijd

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #42 Gepost op: 9-01-2018, 20:07:01 »
Ja, dat is bij hun 3e telefoontje aan Art dus  ;)

EDIT ivm jouw edit: bij 4 duo's? Weet je dat zeker?

Uit het bestand met ondertitels:

509
00:33:43.018 --> 00:33:46.016
Dit telefoontje kost je e. 1000.


619
00:41:27.016 --> 00:41:31.014
Hallo met Art. Dit telefoontje kost je e. 1000.

680
00:45:11.015 --> 00:45:16.009
Of zie je het al? Met Art. Dit telefoontje kost je e. 1000.

721
00:47:47.024 --> 00:47:52.011
Hallo, met Art. Dit telefoontje kost je 1000 euro.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Follow-the-Money
« Reactie #43 Gepost op: 9-01-2018, 20:12:36 »
Het is inmiddels een hele discussie geworden ::rofl::

Het lijkt een kwestie van interpretatie.
Je kunt er denk ik vanuit gaan dat je normaal gesproken niet 2x naar hetzelfde voicemail bericht belt dus het volgend telefoontje is naar een volgend voicemailbericht met een hoger tarief.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #44 Gepost op: 9-01-2018, 20:16:11 »
Het is inmiddels een hele discussie geworden ::rofl::

Maar we zien elkaar allemaal nog graag hoor. ;)

Het lijkt een kwestie van interpretatie.
Je kunt er denk ik vanuit gaan dat je normaal gesproken niet 2x naar hetzelfde voicemail bericht belt dus het volgend telefoontje is naar een volgend voicemailbericht met een hoger tarief.

Juist, dat is hoe het normaal gesproken zou zijn. Ik probeer gewoon een scenario te bedenken waarin Mol Stine of Mol Emilio een 2e keer belt voor 500 euro.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Follow-the-Money
« Reactie #45 Gepost op: 9-01-2018, 20:20:37 »
Ik denk ook dat de mol meer weet van die missende 500 euro....



Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow-the-Money
« Reactie #46 Gepost op: 9-01-2018, 20:49:38 »
@wouterv en @hulpmol
Dan moet ik me gewonnen geven denk ik  ::rofl::

Maar ik stoor me er dus wel aan dat de tarieven niet overeenkomen met wat Art letterlijk zegt EN dat er voor het laatste uur (met 2 voicemails want elk half uur een nieuwe), waaronder de cruciale aanwijzing naar de locatie van de kluis) maar 1 tarief is. Blijf dat buitengewoon onlogisch vinden  >:(
Toch minpuntjes bij een fantastische openingsopdracht  :\'(

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #47 Gepost op: 9-01-2018, 22:10:02 »
@wouterv en @hulpmol
Dan moet ik me gewonnen geven denk ik  ::rofl::

Maar ik stoor me er dus wel aan dat de tarieven niet overeenkomen met wat Art letterlijk zegt EN dat er voor het laatste uur (met 2 voicemails want elk half uur een nieuwe), waaronder de cruciale aanwijzing naar de locatie van de kluis) maar 1 tarief is. Blijf dat buitengewoon onlogisch vinden  >:(
Toch minpuntjes bij een fantastische openingsopdracht  :\'(

Geen probleem. Daarom zijn we hier op het forum.Om elkaar op weg te helpen.

Ik denk dat het zoals Moedermol zegt, gewoon een interpretatiekwestie is.
Normaal gezien bel je niet 2x naar hetzelfde voice-mailbericht, dus in die optiek klopt de tekst van Art wel.
(Behalve als je de mol bent en je wilt er graag wat geld uit).

Als er nog mensen follow-the-money doen, post het hier. Kunnen we met elkaar vergelijken.
klaar voor de strijd

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #48 Gepost op: 9-01-2018, 23:32:19 »
@Whiskers @wouterv

Volgens mij is het allemaal niet zo heel ingewikkeld.

Er zijn drie verschillende voicemails. Die kosten respectievelijk 0 euro, 500 euro en 1000 euro. Bedrag is niet afhankelijk van hoeveelste belletje per team het is, maar elke aanwijzing heeft zijn eigen prijs.

0 euro: 'Ik ben kaarten aan het vergelijken, volgende bericht kost 500 euro'
500 euro: 'De coördinaten wijken af'
1000 euro: 'Dit bericht kost 1000 euro. De kluis ligt op M18'

Bella en Simone verbellen in beeld 0 euro.
Stine en Emilio bellen zowel voor 500 als 1000 euro.
Loes en Ron en Jan en Jean-Marc bellen voor 1000 euro.

Het totaal is 4500, dus één telefoontje van 500 zien we niet, mogelijk/waarschijnlijk stilletjes gepleegd door de Mol.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2018, 23:35:54 door tumtum »

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #49 Gepost op: 10-01-2018, 20:14:54 »
Ik heb mijn eigen Follow The Money tabel gemaakt



Ik tel alleen de daadwerkelijk verdiende bedragen mee, en verdeel de bedragen die door meerdere mensen zijn verdiend, verdeel ik gewoon over die mensen.
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow-the-Money
« Reactie #50 Gepost op: 10-01-2018, 20:56:20 »
@Whiskers @wouterv

Volgens mij is het allemaal niet zo heel ingewikkeld.

Er zijn drie verschillende voicemails. Die kosten respectievelijk 0 euro, 500 euro en 1000 euro. Bedrag is niet afhankelijk van hoeveelste belletje per team het is, maar elke aanwijzing heeft zijn eigen prijs.

0 euro: 'Ik ben kaarten aan het vergelijken, volgende bericht kost 500 euro'
500 euro: 'De coördinaten wijken af'
1000 euro: 'Dit bericht kost 1000 euro. De kluis ligt op M18'

Bella en Simone verbellen in beeld 0 euro.
Stine en Emilio bellen zowel voor 500 als 1000 euro.
Loes en Ron en Jan en Jean-Marc bellen voor 1000 euro.

Het totaal is 4500, dus één telefoontje van 500 zien we niet, mogelijk/waarschijnlijk stilletjes gepleegd door de Mol.
Er zouden 4 voicemails moeten zijn, want Art zegt elk half uur een nieuwe voicemail in te spreken  ;)

Ik heb mijn eigen Follow The Money tabel gemaakt



Ik tel alleen de daadwerkelijk verdiende bedragen mee, en verdeel de bedragen die door meerdere mensen zijn verdiend, verdeel ik gewoon over die mensen.
Totaal  - 3000 euro?  ???
Daar gaat iets mis denk ik...
« Laatst bewerkt op: 10-01-2018, 20:59:24 door Whiskers »

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow-the-Money
« Reactie #51 Gepost op: 10-01-2018, 21:01:23 »
Pot staat toch ook op -3000?
Er kwam 2000 binnen en ging 5000 uit

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow-the-Money
« Reactie #52 Gepost op: 10-01-2018, 21:05:44 »
Pot staat toch ook op -3000?
Er kwam 2000 binnen en ging 5000 uit
Owh, ik zat te suffen idd  ::schaam::
Dacht dat het alleen om de verbelde bedragen ging  ::rofl::

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #53 Gepost op: 11-01-2018, 09:16:02 »
Juist, dat is hoe het normaal gesproken zou zijn. Ik probeer gewoon een scenario te bedenken waarin Mol Stine of Mol Emilio een 2e keer belt voor 500 euro.

Art zegt inderdaad dat het volgende telefoontje X euro kost en niet de volgende aanwijzing. Dat laat de mogelijkheid open om een tweede keer te bellen voor dezelfde aanwijzing. Wat mij aan deze redenering niet bevalt is dat de mol dan in principe 300 keer stiekem Art kan bellen om de pot op min 150.000 euro te zetten. Zelfs als de koppels dan al het geld én de kluizen vinden, staan ze nog dik in de min. Daarom neig ik ernaar om uit te gaan van een bedrag per aanwijzing, ondanks het feit dat Art spreekt van een bedrag per telefoontje. Maar het is inderdaad multi-interpretabel.

Mocht het tóch om een bedrag per aanwijzing gaan, dan zijn de koppels die niet in beeld 500 euro hebben verbeld hebben verdacht, en dan met name degene die de telefoon beheerde. Dat zijn:

[-] Loes
[-] Jan én Jean-Marc (hadden beiden de telefoon in handen)
[-] Simone (Bella belde met Ruben, maar had de telefoon alleen in het café terwijl Simone ernaast zat)
[-] Ruben én Olcay (hadden beiden de telefoon in handen)
« Laatst bewerkt op: 11-01-2018, 09:27:51 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: Follow-the-Money
« Reactie #54 Gepost op: 11-01-2018, 10:09:53 »
Art zegt inderdaad dat het volgende telefoontje X euro kost en niet de volgende aanwijzing. Dat laat de mogelijkheid open om een tweede keer te bellen voor dezelfde aanwijzing. Wat mij aan deze redenering niet bevalt is dat de mol dan in principe 300 keer stiekem Art kan bellen om de pot op min 150.000 euro te zetten. Zelfs als de koppels dan al het geld én de kluizen vinden, staan ze nog dik in de min. Daarom neig ik ernaar om uit te gaan van een bedrag per aanwijzing, ondanks het feit dat Art spreekt van een bedrag per telefoontje. Maar het is inderdaad multi-interpretabel.

Mocht het tóch om een bedrag per aanwijzing gaan, dan zijn de koppels die niet in beeld 500 euro hebben verbeld hebben verdacht, en dan met name degene die de telefoon beheerde. Dat zijn:

[-] Loes
[-] Jan én Jean-Marc (hadden beiden de telefoon in handen)
[-] Simone (Bella belde met Ruben, maar had de telefoon alleen in het café terwijl Simone ernaast zat)
[-] Ruben én Olcay (hadden beiden de telefoon in handen)


Heeft Jean-Marc de telefoon veel gehad? Hij zei dat ie niet om kon gaan met Smartphones, ik zou denken dat Jan hem de meeste tijd dan beheert.

Overigens nog een aantekening. (Ik ga ook even uit van de logica van 1 bedrag per aanwijzing)
Het is niet zo dat het belletje dat uit de uitzending is weggelaten, per se van de Mol moet zijn. Ik zie de makers er ook wel voor aan om gewoon wat verwarring te veroorzaken.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Follow-the-Money
« Reactie #55 Gepost op: 11-01-2018, 10:27:27 »
Art zegt inderdaad dat het volgende telefoontje X euro kost en niet de volgende aanwijzing. Dat laat de mogelijkheid open om een tweede keer te bellen voor dezelfde aanwijzing. Wat mij aan deze redenering niet bevalt is dat de mol dan in principe 300 keer stiekem Art kan bellen om de pot op min 150.000 euro te zetten. Zelfs als de koppels dan al het geld én de kluizen vinden, staan ze nog dik in de min. Daarom neig ik ernaar om uit te gaan van een bedrag per aanwijzing, ondanks het feit dat Art spreekt van een bedrag per telefoontje. Maar het is inderdaad multi-interpretabel.

Mocht het tóch om een bedrag per aanwijzing gaan, dan zijn de koppels die niet in beeld 500 euro hebben verbeld hebben verdacht, en dan met name degene die de telefoon beheerde. Dat zijn:

[-] Loes
[-] Jan én Jean-Marc (hadden beiden de telefoon in handen)
[-] Simone (Bella belde met Ruben, maar had de telefoon alleen in het café terwijl Simone ernaast zat)
[-] Ruben én Olcay (hadden beiden de telefoon in handen)


De Mol zal niet 300 keer gaan bellen, er is het risico dat de ander het merkt tenslotte. En de Mol zal zich een beetje inhouden neem ik aan, anders gaan de kandidaten elkaar vanaf de eerste aflevering te lijf vanwege een pot van -30.000 om mee te starten  ::rofl::

Maar ik vatte het ook op dat het per half uur betrof.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Follow-the-Money
« Reactie #56 Gepost op: 11-01-2018, 10:40:59 »
Het is niet zo dat het belletje dat uit de uitzending is weggelaten, per se van de Mol moet zijn. Ik zie de makers er ook wel voor aan om gewoon wat verwarring te veroorzaken.

Niet nodig, wij verwarren onszelf en elkaar wel door overal wat achter te zoeken. ::rofl::

Dat in WIDM vaak niet meer duidelijk is wat precies geld oplevert of kost (geen geldtellertje in beeld zoals vroeger of nog steeds bij De Mol) is ook al verwarrend genoeg. Wat ook wel weer leuk is omdat het voor meer puzzelen en discussie zorgt. (<- merk op hoe ik mijn kritische noot positief verpak)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #57 Gepost op: 11-01-2018, 11:02:49 »
Art zegt inderdaad dat het volgende telefoontje X euro kost en niet de volgende aanwijzing. Dat laat de mogelijkheid open om een tweede keer te bellen voor dezelfde aanwijzing. Wat mij aan deze redenering niet bevalt is dat de mol dan in principe 300 keer stiekem Art kan bellen om de pot op min 150.000 euro te zetten. Zelfs als de koppels dan al het geld én de kluizen vinden, staan ze nog dik in de min. Daarom neig ik ernaar om uit te gaan van een bedrag per aanwijzing, ondanks het feit dat Art spreekt van een bedrag per telefoontje. Maar het is inderdaad multi-interpretabel.

Mocht het tóch om een bedrag per aanwijzing gaan, dan zijn de koppels die niet in beeld 500 euro hebben verbeld hebben verdacht, en dan met name degene die de telefoon beheerde. Dat zijn:

[-] Loes
[-] Jan én Jean-Marc (hadden beiden de telefoon in handen)
[-] Simone (Bella belde met Ruben, maar had de telefoon alleen in het café terwijl Simone ernaast zat)
[-] Ruben én Olcay (hadden beiden de telefoon in handen)


In theorie zou dat kunnen. Al voeg ik me bij de anderen dat de Mol dat tot nu toe nog nooit gedaan heeft. Zo was er in een museum in Sri Lanka ook de mogelijkheid om een paar keer in en uit een kamer te lopen voor geld. In theorie kan je dan springen in de deuropening, maar de Mol houdt het dan ook braafjes op 1 keertje uit het zicht eens binnen gaan.

Ik heb geen schrik dat we ooit een Mol krijgen die in die mate gaat mollen dat hij/zij de rest van het seizoen met een negatieve pot zit.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #58 Gepost op: 11-01-2018, 20:47:40 »
Ook ik houd voor mijn blog een geldtabel bij :) Het is nog niet veel bijzonders, maar het zal zich optellen :D
« Laatst bewerkt op: 11-01-2018, 20:56:30 door Pac »
...óf niet!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Follow-the-Money
« Reactie #59 Gepost op: 11-01-2018, 21:30:18 »
Het is en blijft een kwestie van interpretatie. Het lijkt me duidelijk, dat Ruben bijna eigenhandig is voor het vinden van de 2000. Hij vraagt naar de locatie die bij de aanwijzing hoort, hij loopt voorop en vindt het geld. In hoeverre kun je dan zeggen dat Olcay heeft bijgedragen aan het vinden van 2000?

Ok, ze hield hem niet actief tegen (niet zichtbaar) maar droeg ook niet bij.

Voor dat duo geldt ook dat Olcay zei, dat ze ging bellen en dat deed ze ook en het kostte 1000 euro. We zien niet wat de reactie van Ruben was en of hij het ermee eens was. Is hij Mol, dan laat hij het zo (maar waarom dan in een rechte lijn naar 2000?). Is hij kandidaat, dan kan hij haar ook testen.

Hoe dan ook... Op basis van wat ik zie, zie ik niet wat Olcay bijdraagt aan het vinden van 2000 en niet waarom het de schuld van Ruben is dat er gebeld wordt.

Ik zou als ik een schema moest maken eerder zeggen: Ruben +2000, Olcay -1000. Gemiddeld +500 geeft een totaal ander beeld.

Lastig.

Voor Stine en Emilio geldt hetzelfde. Emilio begint over het bellen, Stine haakt in en terwijl ze nog aan het redeneren is, belt Emilio al voor de eerste keer. Tsja... Wie is er dan verantwoordelijk? Emilio als de aanstichter? Stine als degene die hem stimuleert? Allebei? Of geen van beide omdat we ook aan kunnen nemen dat ze niet (allebei) wisten dat het 500 zou gaan kosten.

Misschien is het, ook gezien de aard van de opdracht, te lastig om nu goed te kunnen zeggen wie welke verantwoordelijkheid had en nam.