Auteur Topic: [Theorie] Follow-the-Money  (gelezen 62501 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #60 Gepost op: 11-01-2018, 21:56:38 »
Het is en blijft een kwestie van interpretatie. Het lijkt me duidelijk, dat Ruben bijna eigenhandig is voor het vinden van de 2000. Hij vraagt naar de locatie die bij de aanwijzing hoort, hij loopt voorop en vindt het geld. In hoeverre kun je dan zeggen dat Olcay heeft bijgedragen aan het vinden van 2000?
Precies om deze vragen vul ik het niet te specifiek in. Olcay was degene die wilde dat ze opschoten en een taxi in zouden stappen. Wie het ook zou vragen, het cafépersoneel wist het antwoord. En dat Ruben degene is die de envelop vindt vind ik eigenlijk zelfs verdacht: hij wist dat Olcay hem anders wel zou vinden (hij lag duidelijk zichtbaar op het trappetje bij de ingang), dus net een stukje gaan rennen voor ze er zijn en de winst claimen kan net zijn om 'gratis' geld te verdienen als Mol.
...óf niet!

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: Follow-the-Money
« Reactie #61 Gepost op: 11-01-2018, 22:40:24 »
Het is en blijft een kwestie van interpretatie. Het lijkt me duidelijk, dat Ruben bijna eigenhandig is voor het vinden van de 2000. Hij vraagt naar de locatie die bij de aanwijzing hoort, hij loopt voorop en vindt het geld. In hoeverre kun je dan zeggen dat Olcay heeft bijgedragen aan het vinden van 2000?

Lijkt mij heel moeilijk om te zeggen dat je deze envelop niet hebt ziet staan. Het contrast qua kleur is heel groot waardoor de envelop al van heel ver te zien was. Niet meteen een excuus, maar wel zeer moeilijk te ontkennen dat de envelop niet bestaat als je in een duo zit met een fanatieke kandidaat.
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #62 Gepost op: 12-01-2018, 07:56:32 »

Voor dat duo geldt ook dat Olcay zei, dat ze ging bellen en dat deed ze ook en het kostte 1000 euro. We zien niet wat de reactie van Ruben was en of hij het ermee eens was. Is hij Mol, dan laat hij het zo (maar waarom dan in een rechte lijn naar 2000?). Is hij kandidaat, dan kan hij haar ook testen.


In een biecht zei Olcay of Ruben (ff kwijt en nu niet in het moment om het te herbekijken) dat ze afgesproken hadden om
te bellen als de locatie geen kluis had. lijkt mij dat ze beide akkoord waren.

Verder geef ik je gelijk dat het een kwestie van interpreteren is. Vandaar dat het leuk is om te kijken wie wat denkt/toekent
klaar voor de strijd

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Follow-the-Money
« Reactie #63 Gepost op: 12-01-2018, 09:19:17 »
Lijkt mij heel moeilijk om te zeggen dat je deze envelop niet hebt ziet staan. Het contrast qua kleur is heel groot waardoor de envelop al van heel ver te zien was. Niet meteen een excuus, maar wel zeer moeilijk te ontkennen dat de envelop niet bestaat als je in een duo zit met een fanatieke kandidaat.

Mooi shot! En ik denk dus dat de mol in een team zat waar het geld niet te makkelijk te vinden was, mocht je met een fanatieke kandidaat zitten. Om o.a. die reden zie ik Ruben en Olcay nu minder als mol kandidaat maar je weet het nooit....
Meer L

Offline Grenouille

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep Portland Weird
Re: Follow-the-Money
« Reactie #64 Gepost op: 12-01-2018, 15:02:59 »
Mooi shot! En ik denk dus dat de mol in een team zat waar het geld niet te makkelijk te vinden was, mocht je met een fanatieke kandidaat zitten. Om o.a. die reden zie ik Ruben en Olcay nu minder als mol kandidaat maar je weet het nooit....

Daar ben ik het mee eens inderdaad. Of je zou dan weer een hele moeilijke kluislocatie kunnen hebben zodat het geld niet mee zou tellen/twee keer moeten bellen zodat je het geld weer verspeelt.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #65 Gepost op: 13-01-2018, 20:36:19 »
Jan bekent dat ze 2 keer gebeld hebben. Dus ook bij hun groepje is het -1500 euro en de vermiste 500 euro is gevonden.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow-the-Money
« Reactie #66 Gepost op: 13-01-2018, 22:35:40 »
Jan bekent dat ze 2 keer gebeld hebben. Dus ook bij hun groepje is het -1500 euro en de vermiste 500 euro is gevonden.
Oh, ik begreep juist dat die 500 euro toch bij Bella en Simone lag, omdat Simone zegt dat zij 500 hebben verbeld (en wel juist heeft begrepen dat het eerste telefoontje gratis was).
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #67 Gepost op: 13-01-2018, 22:39:40 »
Oh, ik begreep juist dat die 500 euro toch bij Bella en Simone lag, omdat Simone zegt dat zij 500 hebben verbeld (en wel juist heeft begrepen dat het eerste telefoontje gratis was).

Ja, er zijn 2 teams die beweren dat ze de 500 euro hebben opgebeld. Iemand wil zich dus verdacht maken. ;D

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #68 Gepost op: 13-01-2018, 22:44:56 »
Ja, er zijn 2 teams die beweren dat ze de 500 euro hebben opgebeld. Iemand wil zich dus verdacht maken. ;D

Dan zou je denken dat Jan zichzelf verdachter wil maken. € 1500,- in plaats van € 1000,- staat al een stuk molleriger. Ik vermoed dat Simone en Bella dan daadwerkelijk die missende € 500,- buiten beeld verbeld hebben. Waarom zouden ze dat anders melden? € 500,- is niet zoveel, het is niet zo dat je je extra verdacht maakt door erover te liegen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Follow-the-Money
« Reactie #69 Gepost op: 13-01-2018, 23:00:37 »
Ik vind dit nog wel een dingetje. De productie laat niet zien wie die extra 500 euro verbelt. Waarom niet? Om in aflevering 10 dat te laten zien? Of om dat te suggereren, terwijl er niks aan de hand is?

Wat we wel weten:

1. Jan/Jean-Marc bellen voor 1.000 euro
2. Olcay/Ruben bellen voor 1.500 euro
3. Loes/Ron bellen voor 1.000 euro
4. Stine/Emilio bellen voor 1.500 euro
5. Simone/Bella bellen gratis

Wie heeft de ontbrekende 500 euro gebeld, Jan? Of Simone? Of Bella?

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: Follow-the-Money
« Reactie #70 Gepost op: 13-01-2018, 23:02:27 »


1. Jan/Jean-Marc bellen voor 1.000 euro
2. Olcay/Ruben bellen voor 1.500 euro
3. Loes/Ron bellen voor 1.000 euro
4. Stine/Emilio bellen voor 1.500 euro
5. Simone/Bella bellen gratis

Olcay en Ruben bellen voor 1.000
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Follow-the-Money
« Reactie #71 Gepost op: 13-01-2018, 23:58:42 »
Ok, dan wordt het dus zo:

1. Jan/Jean-Marc bellen voor 1.000 euro (+500?)
2. Olcay/Ruben bellen voor 1.000 euro
3. Loes/Ron bellen voor 1.000 euro
4. Stine/Emilio bellen voor 1.500 euro
5. Simone/Bella bellen gratis (+500?)

Wie heeft de ontbrekende 500 euro gebeld?

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #72 Gepost op: 14-01-2018, 00:15:18 »
Ik heb net de aflevering gezien en ik ben even te moe om de telling te maken nu (en het was ook te chaotisch om dit na 1x al op te kunnen schrijven).

Ik ga al wel zeggen: ik hecht geen belang aan het gesprek in de groep over wie hoe vaak gebeld heeft.
Het is gemakkelijk als kandidaat om hier te liegen en je wat verdachter te maken dan nodig als niet-mol
klaar voor de strijd

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #73 Gepost op: 14-01-2018, 11:04:25 »
Ik denk inderdaad dat die extra 500 van Bella en Simone komt, aangezien Simone dit ook zegt in haar biecht, en er is denk ik geen rede om jezelf bij de kijker extra verdacht te gaan maken.
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #74 Gepost op: 14-01-2018, 11:26:08 »
Even een pijnlijk feitje: De groep had tot nu toe 16.000 euro kunnen verdienen  :o
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #75 Gepost op: 14-01-2018, 12:09:40 »
Update Follow The Money:


- Ik heb die €500 die extra gebeld was vorige week bij Bella en Simone gezet, omdat die dat deze aflevering hebben toegegeven
- Ik heb bij opdracht 2.2 bij de mensen die goed zaten (zie HIER de goede plaatsen) €222 (=€2000/9) neergezet (het bedrag dat ze per persoon hadden gehad als de opdracht geslaagd was) en dat bedrag er bij de anderen weer in de - bij gezet om weer op 0 uit te komen.

Lijst van meest naar minst:
1. Ruben (€984)
2. Olcay (€651)
3. Bella (€234)
4. Loes (-€16)
5. Simone (-€99)
6. Jan (-€349)
7/8. Stine/Emilio (-€599)
« Laatst bewerkt op: 14-01-2018, 14:04:03 door widmfan6 »
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #76 Gepost op: 14-01-2018, 12:46:12 »
Update Follow The Money:


- Ik heb die €500 die extra gebeld was vorige week bij Bella en Simone gezet, omdat die dat deze aflevering hebben toegegeven
- Ik heb bij opdracht 2.2 bij de mensen die goed zaten (zie HIER de goede plaatsen) €222 (=€2000/9) neergezet (het bedrag dat ze per persoon hadden gehad als de opdracht geslaagd was) en dat bedrag er bij de anderen weer in de - bij gezet om weer op 0 uit te komen.

Lijst van meest naar minst:
1. Ruben (€962)
2. Olcay (€662)
3. Bella (€212)
4. Loes (-€38)
5. Simone (-€88)
6. Jan (-€338)
7/8. Stine/Emilio (-€588)
Klopt niet helemaal. Je hebt in de berekening bij aflevering totaal iedereen 262 gegeven
Verder is voor mij nog steeds niet zeker dat Bella/Simone voor 500 euro hebben gebeld.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2018, 13:06:08 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: Follow-the-Money
« Reactie #77 Gepost op: 14-01-2018, 13:06:30 »
Is het niet zo dat er geen onderscheid is tussen de mensen die goed en niet goed zaten? Er kon alles of niks verdiend worden dus als er 1 iemand verkeerd zat hadden ze al niks. Dus dan kan de mol juist goed gaan zitten.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #78 Gepost op: 14-01-2018, 13:13:13 »
Is het niet zo dat er geen onderscheid is tussen de mensen die goed en niet goed zaten? Er kon alles of niks verdiend worden dus als er 1 iemand verkeerd zat hadden ze al niks. Dus dan kan de mol juist goed gaan zitten.
Klopt, maar bij follow the money kun je daar geen rekening mee houden. Dit gaat puur om de cijfers.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #79 Gepost op: 14-01-2018, 14:05:18 »
Klopt niet helemaal. Je hebt in de berekening bij aflevering totaal iedereen 262 gegeven
Oeps, klopt helemaal! ::schaam:: Ik heb het aangepast
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)