Auteur Topic: [HINT] Schaakhint  (gelezen 67968 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #200 Gepost op: 24-01-2018, 17:15:23 »
Ik heb even een flinke hoeveelheid humor verwijderd.
Om het gewoon overzichtelijk te houden.
Hier gaat het over de eventuele schaakhint.
Niet over wolven of schaapjes dacht ik. Of genderneutraliteit.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #201 Gepost op: 24-01-2018, 17:46:35 »
Maar de wolf staat ook op E1: http://www.iggamecenter.com/info/nl/foxh.html


Dank je. Heel goed. Dit 'Wolf en schapenspel', de hier al eerder genoemde bekende (en eenvoudige} variant van een schaakspel op een dam- of schaakbord, bedoelde ik.

De woorden van Ruben in de auto "Ik ben helemaal ingesloten door schapen" kunnen, zeker omdat de wolf óók net als de koning bij het reguliere schaakspel op E1 moet staan,  best hiernaar verwijzen, aangezien bij dit 'schaakspel' de wolf de boosdoener is die moet worden ingesloten door schapen.
Is zelfs voor mij overtuigender dan mijn eigen eerdere bedenksels rond Jan Versteegh.

Offline Qicksel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #202 Gepost op: 24-01-2018, 18:08:49 »
En kruizen icm met schaken verwijzen eerder naar een koning dan een koningin

Althans, de meerderheid hier zegt dat de vele kruizen ook verwijzen naar het schaakspel. Dus dan moet de mol wel een man zijn toch?

De kruizen staan voor de loper, in het Engels een bishop genoemd. Het symbool van een koper is ook een mijter met een kruis erop.
Dus het staat voor iemand die hardloopt  ;)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #203 Gepost op: 24-01-2018, 18:57:36 »
Dat schaakbord stond in Kiev toch?
Heeft Ruben Schaken daar toevallig ooit gevoetbald? ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #204 Gepost op: 24-01-2018, 19:02:55 »
Nee, maar wel in Baku, Azerbeidzjan.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline KiWi0501

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #205 Gepost op: 24-01-2018, 20:56:25 »
Dank je. Heel goed. Dit 'Wolf en schapenspel', de hier al eerder genoemde bekende (en eenvoudige} variant van een schaakspel op een dam- of schaakbord, bedoelde ik.

De woorden van Ruben in de auto "Ik ben helemaal ingesloten door schapen" kunnen, zeker omdat de wolf óók net als de koning bij het reguliere schaakspel op E1 moet staan,  best hiernaar verwijzen, aangezien bij dit 'schaakspel' de wolf de boosdoener is die moet worden ingesloten door schapen.
Is zelfs voor mij overtuigender dan mijn eigen eerdere bedenksels rond Jan Versteegh.

Het zou een echte widm hint kunnen zijn....

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #206 Gepost op: 24-01-2018, 21:19:02 »
Hier kan je toch gewoon zien dat in dat café wel vaker een bord verkeerd staat opgesteld?

Edit, via die link zie ik ook deze recentere post.
« Laatst bewerkt op: 25-01-2018, 18:24:57 door evelienh1986 »

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #207 Gepost op: 24-01-2018, 21:29:15 »
Ik weet HELEMAAL niets van schaken, maar heb wel een vraag:
Als die ene op de verkeerde plaats staat, dan staat diegene ernaast toch ook niet op de goede plaats? Of zie ik dat verkeerd?

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #208 Gepost op: 24-01-2018, 21:35:18 »
Nee, dat zie je niet verkeerd, M0lmuis. De koning staat dan óók fout. Op de plaats van de koningin, namelijk.

« Laatst bewerkt op: 24-01-2018, 21:56:52 door Marisa »

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #209 Gepost op: 24-01-2018, 21:44:03 »
Dank je Marisa, ben ik weer wat wijzer geworden  :-[

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #210 Gepost op: 24-01-2018, 21:45:19 »
Ik weet HELEMAAL niets van schaken, maar heb wel een vraag:
Als die ene op de verkeerde plaats staat, dan staat diegene ernaast toch ook niet op de goede plaats? Of zie ik dat verkeerd?
zie je helemaal goed. Maar bij schaken gaat t erom de koning schaak mat te zetten. Nu staat de koningin dus op de plek van de koning. Hier wordt dat uitgelegd alszijnde dat de koningin dus nu  ‘uitgeschakeld’ moet worden omdat ze op de plek van de koning staat. Hoop dat dit logisch klinkt

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #211 Gepost op: 24-01-2018, 21:51:54 »
Olcay heeft wellicht geen linken naar schaken, maar wel naar "koningin".
Maxima heeft haar kleding gedragen bijv en koningin (bijv Fashion koningin van de Lage Landen) is ze ook wel eens genoemd  ::rofl::

Olcay Gulsen koningin zoeken in google  ;D

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #212 Gepost op: 24-01-2018, 22:16:10 »
zie je helemaal goed. Maar bij schaken gaat t erom de koning schaak mat te zetten. Nu staat de koningin dus op de plek van de koning. Hier wordt dat uitgelegd alszijnde dat de koningin dus nu  ‘uitgeschakeld’ moet worden omdat ze op de plek van de koning staat. Hoop dat dit logisch klinkt

Nee, dat klinkt voor mij helaas niet logisch FS, maar mijn vraag is wel beantwoord. Dank daarvoor  ::ok::

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #213 Gepost op: 24-01-2018, 22:21:58 »
zie je helemaal goed. Maar bij schaken gaat t erom de koning schaak mat te zetten. Nu staat de koningin dus op de plek van de koning. Hier wordt dat uitgelegd alszijnde dat de koningin dus nu  ‘uitgeschakeld’ moet worden omdat ze op de plek van de koning staat. Hoop dat dit logisch klinkt
Huh? Wat bedoel je met alles na je eerste zin hierboven?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #214 Gepost op: 24-01-2018, 22:26:26 »
Huh? Wat bedoel je met alles na je eerste zin hierboven?
Bij schaken moet je de heer / koning toch uitschakelen..? Als opeens de koningin op de startplek staat van de koning kan de hint dus zijn dat de koningin uitgeschakeld moet worden .. hint naar de mol is een vrouw. Sorry ik kan m niet anders uitleggen ..
« Laatst bewerkt op: 24-01-2018, 22:29:08 door FS »

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #215 Gepost op: 24-01-2018, 22:29:45 »
Bij schaken moet je de heer / koning toch uitschakelen..? Als opeens de koningin op de startplek staat van de koning kan de hint dus zijn dat de koningin uitgeschakeld moet worden .. hint naar de mol is een vrouw. Sorry ik kan m niet anders uitleggen ..
Ah, zo. Helder, dank!  ::ok::

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #216 Gepost op: 24-01-2018, 22:39:06 »
Ah, zo. Helder, dank!  ::ok::
plus dat natuurlijk de vrouw kennelijk op D1 staat. (Deen, Stine) al meerdere keren benoemd hier..(had ik uit mezelf nooit ontdekt trouwens)
Ik heb nog nergens zo’n sterke hint gezien naar iemand anders. Bijzonder dat ze nog niet op 1 staat in de poll  ???

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #217 Gepost op: 24-01-2018, 22:41:21 »
plus dat natuurlijk de vrouw kennelijk op D1 staat. (Deen, Stine) al meerdere keren benoemd hier..(had ik uit mezelf nooit ontdekt trouwens)
Ik heb nog nergens zo’n sterke hint gezien naar iemand anders. Bijzonder dat ze nog niet op 1 staat in de poll  ???

Dat komt omdat de acties van Stine nog een beetje in de schaduw staan van de andere acties. Er is geen duinenopdracht waar je makkelijk door eliminatie de onzichtbare Thomas kon spotten.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #218 Gepost op: 24-01-2018, 22:44:14 »
Dat komt omdat de acties van Stine nog een beetje in de schaduw staan van de andere acties. Er is geen duinenopdracht waar je makkelijk door eliminatie de onzichtbare Thomas kon spotten.
Klopt.. ik vind r ook niet zo spannend  ::)
Maar hier kan je niet omheen helaas

Ik hoop nog steeds stiekem dat t gewoon lekker Olcay is en dat het hele schaakbord 1 grote toevalligheid is

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #219 Gepost op: 24-01-2018, 22:54:15 »
plus dat natuurlijk de vrouw kennelijk op D1 staat. (Deen, Stine) al meerdere keren benoemd hier..(had ik uit mezelf nooit ontdekt trouwens)
Ik heb nog nergens zo’n sterke hint gezien naar iemand anders. Bijzonder dat ze nog niet op 1 staat in de poll  ???

De witte dame/witte koningin moet op d1 staan, maar daar staat ze niet, al dan niet per ongeluk foutief geplaatst op het schaakspelbord dat te zien is tijdens het bepalen van de strategie/het overleg tussen Jean-Marc en Jan, aflevering 1.
De witte heer/koning moet op E1 staan in het schaakspel, maar daar staat ie dus niet. Dame en heer staan dus op elkaars plek. Dit alles betekent voor mij dat het niet per se Stine hoeft te zijn die het meest verdacht moet worden, tenminste niet naar aanleiding van de schaakhint.

E1 (plaats van de koning/degene die mat moet worden gezet/verslagen moet worden) zou je zelfs misschien kunnen lezen als  een verwijzing naar de titel van aflevering 1: EE N verhaal apart.