Auteur Topic: [Theorie] Follow-the-Money  (gelezen 62506 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #240 Gepost op: 28-02-2018, 23:10:34 »
Voor mij zit het verschil tussen Olcay en Ruben al in aflevering 1. Ruben lijkt het initiatief te nemen bij het kiezen van de locatie (waar geld blijkt te liggen) en loopt ook ver voorop om het geld te pakken (2000). Olcay belt vervolgens voor 1000 euro. Ze zegt wel dat ze dat eerder aankondigde (wat in mijn ogen iets anders is dan overleggen met Ruben), maar dat hebben we in beeld niet gezien.

De overzichten zijn fantastisch, maar ik denk echt dat hier het verschil zit.

Ruben/Olcay: +2000 en -1000 = 1000. Delen door 2 = 500 per persoon.

of

Ruben +2000
Olcay -1000

In het laatste geval kan er bij vel mensen bij Olcay nog 1500 af en bij Ruben 1500 op. En dan is het opeens wel heel duidelijk allemaal. Ook omdat ik pooltechnisch niet anders meer kan, ga ik uit van het laatste :-)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #241 Gepost op: 1-03-2018, 00:50:15 »
Voor mij zit het verschil tussen Olcay en Ruben al in aflevering 1. Ruben lijkt het initiatief te nemen bij het kiezen van de locatie (waar geld blijkt te liggen) en loopt ook ver voorop om het geld te pakken (2000).

Oppassen met deze aanname, hoor. Er blijkt echt nergens dat Ruben het initiatief neemt bij het kiezen van de locatie. En dat hij voorop loopt om het geld te pakken past volledig in zijn rare gewoonte om, als een opdracht niet meer kan mislukken, zelf de eer op te strijken. Dat deed hij bijvoorbeeld ook heel duidelijk op de markt.

Ik volg dit topic wel, vind het een interessante methode. En het is niet makkelijk, petje af voor hoe jullie hier proberen de nuances te vinden! ::ok::

Offline Starlynk

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #242 Gepost op: 1-03-2018, 14:51:10 »
Ik heb nog eens teruggekeken naar het verdiende geld en dan de groepsopdrachten buiten beschouwing gelaten. Wat de mol daar allemaal wel of niet doet, komen we toch pas achter in de ontknoping. Voor de rest alleen gekeken naar wat expliciet duidelijk verdiend/gemist is door een kandidaat.

De opdrachten en bedragen die je dan overhoudt zijn als volgt:

1.1 (Kluis, Geld, Jokers): Jan -1000, Ruben en Olcay +1000
3.1 (Tijd is geld): Jan +450 (de x2), Olcay -750, Ruben -50 (deze opdracht wel een beetje twijfelachtig omdat het in duo's is en onduidelijk is in hoeverre de mol invloed heeft op welke auto hij rijdt)
3.2 (Kwestie van vertrouwen): Jan 0, Olcay 0, Ruben +500 (indien je ook kijkt hoe ze het andere team "sturen" is dat bij Jan en Olcay allebei -500 en bij Ruben -250)
5.1 (Geldcircus): Jan +50, Olcay +50, Ruben +120 (ik kijk puur naar het limbodansen.. Ruben en Jan doen ook balletje-balletje, maar dat is een opdracht die sowieso was gelukt, wie hem ook deed, dus m.i. kun je als mol die het beste gewoon zelf doen, dan kun je in ieder geval nog een beetje vertragen)
5.2 (Chaos): Dit is een hele lastige om qua geld te verdelen, dus ik laat hem buiten beschouwing in de bedragen (met pijn in het hart)
6.1 (Verlost): Jan +200, Olcay +200, Ruben +100
6.2 (Lada's met lading): Jan -250, Olcay 0, Ruben 0 (alleen het niet kunnen meenemen van de Georgiër is duidelijk qua gemist/verdiend geld)
8.2 (Car-aoke): Jan +100, Olcay +250, Ruben 0 (ik neem alleen het uitbeelden mee omdat je daar veel meer invloed hebt als mol)
8.3 (Geldstroom): Jan 0, Olcay -50, Ruben 0 (onduidelijke kokers buiten beschouwing)

Dan kom je tot een totaaltelling van:
Jan -450
Olcay +700
Ruben +1670

Dit wordt voor een groot gedeelte veroorzaakt door de eerste opdracht, wat twijfelachtig is, zeker ook omdat onduidelijk is wie van Olcay/Ruben nou echt verantwoordelijk is voor het geld verdienen. Als je die opdracht buiten beschouwing laat, dan kom je uit op:

Jan +550
Olcay -300
Ruben +670

Als je opdracht 3.1 ook niet meeneemt (vanwege duo's + onduidelijk verdeling) dan krijg je:

Jan +100
Olcay +450
Ruben +720

Lastig om hier een sluitende conclusie aan te verbinden, maar voor mij valt Ruben sowieso af als mol, want hoe ik het ook wend of keer, hij komt er altijd het meest als kandidaat uit. 

Voor Olcay en Jan valt allebei e.e.a. te zeggen. Waar ik eerst vooral naar Jan neigde, schuif ik nu langzaam richting Olcay omdat ze de twee keer dat ze de kans heeft om een megabedrag binnen te halen faalt, terwijl Jan bij zijn megabedrag kans (de verdubbelaar) wel scoort..

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #243 Gepost op: 1-03-2018, 19:38:32 »
Citaat
Oppassen met deze aanname, hoor. Er blijkt echt nergens dat Ruben het initiatief neemt bij het kiezen van de locatie.

Daar heb je inderdaad een punt. Ik baseer het op de laatste beelden in het café. Ruben staat bij de balie en wint informatie in. Olcay staat achteraf te wachten tot hij klaar is. Tenminste... Ik kan het eigenlijk niet anders zien.

Citaat
1.1 (Kluis, Geld, Jokers): Jan -1000, Ruben en Olcay +1000
3.1 (Tijd is geld): Jan +450 (de x2), Olcay -750, Ruben -50 (deze opdracht wel een beetje twijfelachtig omdat het in duo's is en onduidelijk is in hoeverre de mol invloed heeft op welke auto hij rijdt)

Ruben en Olcay (indien gezamenlijk verantwoordelijk, bellen ook voor 1000 euro. +1000 zou dan +500 worden gemiddeld. Aangezien Jan de verdubbelaar binnenbrengt, was de auto van Olcay in 3.1 geen 750 maar 1500 waard toch? Dat laatste valt uiteraard over te discussiëren, dat eerste denk ik niet.

Het is een verschil ten nadele van Olcay van nog eens -500 en -750 = -1250. Het overzicht ziet er dan ineens heel anders uit met Olcay als enige in de min.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #244 Gepost op: 3-03-2018, 22:48:03 »
Goed, dit was het alweer. Olcay of Jan voor mij volgens deze theorie, maar goed, best wel veel voor alle 3 uiteindelijk.

Ik pas mogelijk het overzicht nog aan als ik interessante posts lees over opdracht 9.2 en wie daar meer invloed had op het geld dat niet in de pot kwam.


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #245 Gepost op: 3-03-2018, 23:04:24 »
De penningmeester heeft dit keer wel heel veel tijd en kans gehad om ongezien de hele pot weg te gooien. Heeft ie nu nog iets minder dan een week de tijd voor. >:D

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #246 Gepost op: 3-03-2018, 23:51:12 »
De penningmeester heeft dit keer wel heel veel tijd en kans gehad om ongezien de hele pot weg te gooien. Heeft ie nu nog iets minder dan een week de tijd voor. >:D
Haha, ik zie me het filmpje al voor me waarin Jan na de opnames nog weet-ik-veel-waar aan Jan Alleman Molgeld aan het weggeven is ::rofl::
...óf niet!

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #247 Gepost op: 4-03-2018, 20:39:35 »
Geld is  naar de maan ;D

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #248 Gepost op: 11-03-2018, 10:57:40 »
Hier de Follow-The-Money van MolTalk

Komt op mij over alsof ze gewoon de opdrachten hebben uitgekozen die ze goed uitkwamen en de rest hebben genegeerd ???
En ik hier maar denken dat de productie ons probeerde te manipuleren, en wilde zorgen dat we Jan gingen verdenken  ::rofl::
Moet toch mijn excuses aanbieden richting MolTalk, aangezien nu denk ik toch wel duidelijk is dat de mensen bij MolTalk dus écht niet weten wie de Mol is...
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #249 Gepost op: 11-03-2018, 11:32:49 »
Oh ja wat irritant vond ik dat. "Typisch moltalk ook weer, en weer bijna niks over Simone"
 ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Volgend jaar er maar eens met andere ogen naar kijken

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #250 Gepost op: 11-03-2018, 13:23:58 »
Volgens mij was het nota bene Patrick die hiermee kwam. Dezelfde Patrick waarvan al jaren over wordt gezegd dat hij alleen in Moltalk komt om mensen op het verkeerde spoor te zetten. Ben blij dat dat nu ook voorbij is. Patrick zat dit keer echt op het juiste spoor.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #251 Gepost op: 11-03-2018, 18:34:39 »
Dit seizoen bleek eigenlijk ongeschikt voor een effectieve FTM. In het overzicht staat bij aflevering 1 voor Olcay 1000 euro, maar dat kan maximaal 500 zijn. Dan staat ze al naast Jan, zo'n beetje. En persoonlijk vind ik dat -750 bij het autorijden -1500 moet zijn. Ik heb me daardoor flink in de luren laten leggen in ieder geval, in combinatie ook met de opdracht waarbij ze 1000 (aan de finish 2000) niet over de eindstreep kreeg (-2000). Jan moet het extreem goed gedaan hebben, omdat zijn medekandidaten (op Ruben na) niet doorhadden dat hij zoveel knoeide. Of omdat er iemand bij was die nog minder goed deed. Maakt het voor mij ook lastig de kwaliteit van deze Mol te duiden.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #252 Gepost op: 11-03-2018, 20:09:12 »
Dit seizoen bleek eigenlijk ongeschikt voor een effectieve FTM.

Hier kan ik het niet helemaal mee eens zijn, Tarballs. Ik denk dat veel uitmaakt hoe je die FTM opstelt.

In het overzicht staat bij aflevering 1 voor Olcay 1000 euro, maar dat kan maximaal 500 zijn.

Zo heb ik in deze opdracht Jan -750 euro toegekend en JM maar -250 omdat het initiatief voor het bellen bij Jan ligt.

Als je consequent probeert om initiatief zwaarder te laten meetellen, dan kreeg je een FTM waarin Jan ook als slechtst verdienende kandidaat naar voren kwam van de laatste 4 deelnemers.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #253 Gepost op: 11-03-2018, 20:10:58 »
Ik dacht dat ik dat had gedaan  ::rofl::

Blijkbaar verkeerd gezien, verkeerd geïnterpreteerd. Whatever. Gezien het feit dat relatief veel mensen zo lang mis zaten is denk ik wel een aanwijzing, dat het op verschillende manieren viel uit te leggen. Ik had dat dit seizoen veel meer dan in andere seizoenen.