Auteur Topic: [HINT] Schaakhint  (gelezen 67866 keer)

Offline Supermol1994

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #260 Gepost op: 27-01-2018, 22:24:43 »
Ik vond het kaartspel op tafel in de shots na opdracht 1 opvallend. Focus ging duidelijk van de harten boer naar de mensen daar achter.


Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #261 Gepost op: 27-01-2018, 22:49:29 »
Ik vond het kaartspel op tafel in de shots na opdracht 1 opvallend. Focus ging duidelijk van de harten boer naar de mensen daar achter.
Loes speelde in 2014 in de film 'Pak van mijn HART', maar goed, dat heeft niets met de Schaakhint te maken.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #262 Gepost op: 27-01-2018, 23:30:34 »
Inderdaad.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #263 Gepost op: 28-01-2018, 10:59:26 »
Volgens mij is Lo de enige die meer dan 30 schaakfiguren claimt gezien te hebben. Ik kom met moeite op 2 torens, een paard, 2 kruisen misschien en voor de rest zie ik een hoop probeersels om deze schaakhint meer gewicht te geven dan hij eigenlijk maar kan hebben.
Ik zoek helemaal nooit naar hints, heb ik de laatste 15 jaar niet gedaan. Anderen wel, en in dit geval (puur omdat ik zelf schaak) haak ik daar op in met een samenvatting, dus op het werk van anderen. That's all.

Zoals de fotocollages van Blip, daar zie je toch al veel meer dan 2 torens op? Dat vind ik heel mooi, en toen kwam ook de schaaphint van Bodejos erbij, prachtig toch, en ik telde er toen ook 16 als de 16 pionnen van het schaakspel. Het leek mij een leuke uitdaging voor alle molloten om tot een top-64 te komen maar de meeste posts worden toch weer verwijderd dus daar is blijkbaar geen animo voor. Alleen je ziet aan waar Jan deze keer zit dat de schaakhint gewoon -leeft-, en dat de hele serie door men zal terugverwijzen naar de eerste aflevering van D-EEN. Dus NOG beter wordt het niet, er blijven alleen zulke terugverwijzingen komen denk ik, en in Afl. 10 zegt Art, je had het toch al kunnen weten, die witte dame!! En dan komen in vogelvlucht even snel al die schaakpatroon beelden vlak langs.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #264 Gepost op: 28-01-2018, 14:02:19 »
Mijn insteek was niet zozeer wat jij noemt een ''schaaphint'', maar wel in de richting van het op een andere manier naar schaaksymbolen te kijken, naar alternatieve verschijningsvormen. Daar kun je zover in meegaan als je zelf wil (ja, net zoals met andere hints/aanwijzingen).

In deze aflevering mis ik echter nog iets concreets, waarmee de schaakhint levend kan worden gehouden.  Misschien nog eens goed in het park kijken of daar een figuur voorbij loopt dat zich als Koning heeft verkleed.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #265 Gepost op: 28-01-2018, 14:26:03 »
Nee ik bedoelde jouw post dat je zei "Ik heb het subject nu veranderd in [HINT] Schaaphint". Maar dat was dan alleen bij je eigen post, ik denk dat alleen Juuls het topic overall veranderen kan 8)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #266 Gepost op: 28-01-2018, 14:38:49 »
Ik had inderdaad niet direct aan die subtiele verandering gedacht.

Schaap figureert ook in de cartoon van Vriendlief.

Intussen nog steeds niets gevonden, ik hoopte al op een schaakbord op de wandelpaden in het park, waar de bezoekers van het feest ''levend schaken'' zouden spelen.


Offline Lo

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #267 Gepost op: 28-01-2018, 14:42:02 »
Niets gevonden? En wat vond je van deze dan ::rofl::
En toen zat Jan op een groot schaakbord voor de test te leren. Verdorie. ::rofl::
http://www.wieisdemol.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=62314.0;attach=135377;image
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #268 Gepost op: 28-01-2018, 14:47:05 »
Ik heb met een half oog de aflevering gezien. Maar Jan is hier de toren......



Een dergelijk bord zocht ik dus inderdaad. Vond het al vreemd dat ik er geen kon ontdekken. Hiermee is de schaakhint ''officieel'' weer tot leven gewekt....

Offline bigtukker

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #269 Gepost op: 28-01-2018, 14:55:15 »
Loes heeft in de serie 'De Troon' Koningin Sophia gespeeld.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #270 Gepost op: 28-01-2018, 18:25:00 »
Maar Jan is hier de toren......
(...)

Jan zit tussen de voor toren en pion bedoelde vakken in, volgens de beginopstelling van ieder schaakspel. Voor beide spelers van een schaakspel moet het veld linksonder namelijk een donker veld zijn.

Een pion kan bij sommige posities machtiger worden dan het woord doet vermoeden. Een pion kan, hoewel hij na de eerste zet niet meer dan één vakje vooruit mag, andere stukken bedreigen en schuin 'slaan'. Een pion kan zelfs (mede/samen met andere stukken) zorgen voor schaakmat (ondergang van de koning/totale winst dus voor de tegenpartij) of voor het verdwijnen van de o zo machtige dame/koningin van het speelveld.

Voor diegenen die niet zo van schaken houden en/of willen weten of het klopt wat ik zeg, heb ik een schematische opstelling bijgevoegd. Of staat die hier al ergens? Nog niet gezien i.i.g.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2018, 18:27:14 door Marisa »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #271 Gepost op: 28-01-2018, 18:27:59 »
Kunnen we niet ergens een schaakcompetitie voor RN'ers opzetten? Lijkt me erg leuk en kan ook helpen bij het verder uitpluizen van deze mogelijke hint.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #272 Gepost op: 28-01-2018, 18:34:39 »
Om er dan in de ontknopingsaflevering achter te komen dat het een compleet dwaalspoor bleek te zijn....

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #273 Gepost op: 28-01-2018, 19:10:22 »
Maar dat hoeft het plezier in het speuren en uitpluizen niet in de weg te zitten, of wel?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #274 Gepost op: 28-01-2018, 19:12:56 »
Kunnen we niet ergens een schaakcompetitie voor RN'ers opzetten? Lijkt me erg leuk en kan ook helpen bij het verder uitpluizen van deze mogelijke hint.
Nogmaals, dit gaat niet verder dan het niveau les 1 Stap 1 (pionnendiploma). Het is precies wat Marisa uitlegt, en dat bord... gewoon de beginopstelling.

Wat hebben we er dan aan om competitie te voeren? Ik geef toe, ik heb de paardensprong er nog bijgehaald... die is al heeeeeeeeeeeeel ingewikkeld... dat deed ik omdat dat paard in dat dorp een sprongetje maakte... maar toegegeven komt nog nergens in de serie iets van een spelstand voor. Alleen maar een beginstand. Zoals het Schaak-4, de Wolven+Schapen en dan dus dit basis bord. Niet ook maar 1 zet... helemaal niks.... dus zo'n competitie is alleen maar (leuk) tijdverdrijf.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #275 Gepost op: 28-01-2018, 19:21:06 »
Ik bedoelde het ook als alleen maar leuk. (Maar had er snel het laatste zinnetje aan toegevoegd zodat we niet offtopic zouden gaan.)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #276 Gepost op: 28-01-2018, 19:25:45 »
Ik ben bang dat jij te goed bent... moet je wel een torenvoordeel geven >:D :-X
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #277 Gepost op: 29-01-2018, 02:30:34 »
Frappant is wel dat het schaakbord in aflevering 1 en nu in bijzijn van Jan te vinden is. Aan de andere kant, het is een schaakstad. Vorig jaar zag ik overal hints naar Diederik Jekel die theoretisch heel mooi waren maar ja  ::rofl::

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #278 Gepost op: 29-01-2018, 09:28:42 »
Aan het einde van aflevering 3 zien we een toren en de naam Sioni, een dorpje vlakbij de berg Kazbek, waar ze aan het paragliden waren. Volgens wikipedia is de naam Sioni Welsh voor Johnny - oftewel Jan. Een paar tellen later zien we een shot van Jan, naast een toren. Geen idee of het iets betekent en zo ja: wat? Maar vond het wel opvallend.

« Laatst bewerkt op: 29-01-2018, 09:30:14 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #279 Gepost op: 29-01-2018, 11:11:17 »
De koning is het grootste (hoogste) stuk uit het schaakspel en is te herkennen aan het kruis op zijn kroon. Jouw tweede foto doet me vooral ook hieraan denken, Blip.