Auteur Topic: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM  (gelezen 90297 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #40 Gepost op: 17-02-2018, 11:47:06 »
In een vorige post opperde ik de mogelijkheid dat er dit jaar tòch 2 mollen zijn. Ik dacht daar in elk geval veel aanwijzingen voor te zien. Deze week is dat lijstje eigenlijk alleen maar langer geworden. In 4.3 Rode Draad heb ik zojuist gepost wat ik meen op te maken uit de muurteksten, voor zover het me lukt het te ontcijferen. Plus dat op het tijdstip 11:11 (op muur als Loes aan de overkant komt) Ruben en Olcay hun zonnebril hebben afgedaan, en in de hand houden. Aan het begin van de opdracht, toen Art de opdracht uitlegde, deden ze dat ook al.

Aan het begin van opdr 4.2, waarin de mol zich zou laten zien, zien we 2 parachutisten dalen. Verder houdt Art zoals al door anderen is opgemerkt voortdurend een hand op een vakje vlak voor hem. Mogelijk het mechanisme waarmee hij de mol moet inseinen. Alleen bij Ruben (in het begin) en Olcay heeft hij zijn handen gespreid op tafel.

Andere mogelijke aanwijzingen:
Afl. 5
– In de woordzoeker staan RUBEN en OLCAY recht onder elkaar, gescheiden door het woord MOL.
– Alle kamernummers van de kandidaten in het Tskaltoebo Spa resort beginnen met 22 (2218, 2219 en 2224).
– Ruben staat met zijn tweeën (Loes) voor een doorkijk, zelfs 2x. De doorkijk is m.i. een link met de zebrahint, waarbij het ook een kwestie van doorkijken is en je uitkomt op 2 personen.
Afl 6
– De groep bestaat nu nog uit 5 personen. Op 21’50 zien we 5 ganzen de weg oversteken; 3 witte, en 2 zwarte.
– Ook veel “gewone” 2-tallen: we zien o.a. 2 auto’s (WI-001-DM en WI-002-DM), een kabelbaancabine met 2 ronde raampjes, 2 ossen die de ploeg vooruit gaan, een groep bruine paarden met 1 wit en 1 zwart gekleurd paard, en close-ups van setjes (stoelen, bloemstukjes, pannen) in de verhuisopdracht.
– Afl.titel: Olcay en Ruben hadden het penningmeesterschap vanaf het begin in handen. Ze zijn hier nu a.h.w. van verlost (al had Ruben het liever gehouden). Of evt: hun huis staat aan de rand van het dorp. Ver. En wie laadt, moet ook lossen.
– Het viel iemand op dat de letters TE van het woord MOTEL op de sleutelbossen van Ruben en Olcay meer vervaagd zijn dan bij de anderen.
– Terugverwijzing naar de zebrahint in afl. 4, via de graffiti op de muur achter Art bij opdr 3. Een detail dat me niet eerder was opgevallen: aan de muur boven Olcay aan de ontbijttafel hangt een schilderij in ruitvorm, met daarop een soort zwart-wit ei en daaronder het cijfer 13. De 1 wijst naar Ruben, de 3 naar Olcay. 13 is de som van de logenummers waar Ruben (7) en Olcay (6) hadden moeten eindigen tijdens aanschuiven, Art zat toen in 11.

Ik blijf de link met zwart-wit wel sterker vinden bij Ruben, maar Olcay heeft het bedrijf 2Stepzahead. "2Stepza" → Zaza → en je komt uit bij een zebra (tenminste wie zich de Fabeltjeskrant nog kan herinneren :)). Zebrahead dus. Het is wachten op muziek van de band Zebrahead in een van de volgende afleveringen.

Verder:
– In elke aflevering zijn wel een hond en kat in beeld.
– M18: de 1e en 8e letter van de naam van Olcay zijn de O en de L. De 18e letter van het alfabet is de R.

Sommige hints die ik eerder aan Ruben toeschreef, leg ik bij nader inzien anders uit. Zoals de dode wesp bij het woord ROM. Daar staat dan gewoon Ruben en Olcay de Mol. De lettercombinatie RO verklaart m.i. ook de vele ROtondes en andere ROnde vormen die nu aan Simone worden toegeschreven.

Alles bij elkaar denk ik dat er dit jaar toch echt 2 mollen zijn: Ruben en Olcay. Koning en koningin van het schaakspel, en elkaars tegenpolen, zwart en wit. Olcay brutaal, eerlijk, gaat voor geld. Ruben de meer klassieke mol. Subtiel, af en toe oneerlijk, en vanaf het begin verdacht gemaakt door Olcay. Opvallend: als ze samen zijn (afl. 1, verhuisopdracht), brengen ze geld in de pot. Ik denk daarom dat ze beiden voor geld hebben gekozen in opdr 4.2, en dat Jan de groepsvrijstelling koos. Maar als anderen een kans hebben om hen het mollen te verhinderen, mogen ze blijkbaar mollen. Veel voorkennis krijgen ze niet mee, lijkt het. In opdr 6.1, sleutelpositie, neemt Olcay daarom heel sneaky een briefje met een aanwijzing waar geld ligt uit handen van Ruben, die zich daar opvallend genoeg niet tegen verzet.
Met deze beperkingen kun je eigenlijk ook best spreken van 2 halve mollen, al is het maar om het recht te breien met de reglementen :). De test maken is natuurlijk nog steeds mogelijk: een vraag ingevuld op een van beiden zou bv. een half punt kunnen opleveren. En in de finale zien we wellicht 4 mensen, die inmiddels weten dat er een mol-duo is, en in de test moeten aangeven welk duo. Zo kan er ook een winnaar komen.

Uit de leader valt ook nog wel wat op te maken. EDIT: zie hier.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2018, 13:34:14 door Newbie2 »

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #41 Gepost op: 17-02-2018, 12:43:55 »
Ik zat een klein stukje van afl 1 te kijken waarbij Jan Versteegh tijdens een biecht zegt (nav het plegen van een duur en nutteloos telefoontje naar Art):

“M18. Thanks Art. Dat wist ik al.”

(Art vertelde de coördinaten vd kluis waar Jan niks aan zou hebben)

Toch een hint van de mol zelf? En ja: ik lijd aan tunnelvisie op dit moment.  ;)
« Laatst bewerkt op: 17-02-2018, 12:46:21 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #42 Gepost op: 17-02-2018, 13:33:47 »
Hoe leuk gevonden ook, Newbie2. Er zijn géén 2 mollen. Elk jaar komt er wel een theorie langs dat er twee mollen in het spel zouden zijn. Je kunt van 1 ding zeker zijn, er zijn geen 2 mollen. De makers hebben deze theorie al zo vaak ontkracht. Hoe kun je op zoek gaan naar de mol als het er eigenlijk twee zijn? In dit spel weet je 1 ding zeker, er is 1 mol.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #43 Gepost op: 17-02-2018, 13:40:52 »
@joligmolletje: En Art dan?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #44 Gepost op: 17-02-2018, 13:53:10 »
Hoe leuk gevonden ook, Newbie2. Er zijn géén 2 mollen. Elk jaar komt er wel een theorie langs dat er twee mollen in het spel zouden zijn. Je kunt van 1 ding zeker zijn, er zijn geen 2 mollen. De makers hebben deze theorie al zo vaak ontkracht. Hoe kun je op zoek gaan naar de mol als het er eigenlijk twee zijn? In dit spel weet je 1 ding zeker, er is 1 mol.

Ik ben bang dat dat aannemen als een vast gegeven dit jaar juist een valkuil is. Maar we zullen zien. Ik wil aan bovenstaande nog toevoegen (had ik ergens tussen neus en lippen door gemeld) dat de graffiti van het zebrahoofd rechts achter Art in opdracht 6.3, voor zover ik kan zien, bestaat uit een M en een heleboel 2-en.

Geeft trouwens niks hoor als er straks geen 2 mollen zijn, maar toch alleen Ruben of Olcay. Ik heb er genoeg lol in om gewoon wat verder te graven. En dat mijn conclusie op dit moment is dat ze het allebei zijn, verrast me zelf ook wel een beetje moet ik zeggen.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #45 Gepost op: 17-02-2018, 14:13:29 »
Hoe leuk gevonden ook, Newbie2. Er zijn géén 2 mollen. Elk jaar komt er wel een theorie langs dat er twee mollen in het spel zouden zijn. Je kunt van 1 ding zeker zijn, er zijn geen 2 mollen. De makers hebben deze theorie al zo vaak ontkracht. Hoe kun je op zoek gaan naar de mol als het er eigenlijk twee zijn? In dit spel weet je 1 ding zeker, er is 1 mol.
Yessss dit. Voor eens en altijd  ::jaja::
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #46 Gepost op: 17-02-2018, 17:26:25 »
Yessss dit. Voor eens en altijd  ::jaja::

Inderdaad! Anders had het programma 'Wie zijn de mollen' geheten.  :)

Dat mede-kandidaten zich soms kunnen gedragen als de mol, is een ander probleem.
Het blijft de bedoeling dat we op zoek zijn naar één mol!
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #47 Gepost op: 17-02-2018, 22:08:49 »
Schudde Ruben daar op de brug nu de hand van een "George" ?
Is dat een referentie naar uber-mol George?
De mol schudt de mol de hand...

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #48 Gepost op: 18-02-2018, 11:25:27 »
Zien we nou Jan's naam boven de deur van het Tsemi gebouw waar de tests worden afgenomen?

Het Georgische teken voor de letter M lijkt ook verdacht op een handgeschreven J.

Is het toeval dat Jan's opvallende blauwe Tshirt dezelfde kleur heeft als de treinbegeleider op het laatste balkonnetje?  Wie wien we op het "vallende" doos fragment op het allerlaatste balkonnentje? Jan of de treinbegeleider?

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #49 Gepost op: 18-02-2018, 12:23:47 »
Zien we nou Jan's naam boven de deur van het Tsemi gebouw waar de tests worden afgenomen?

Het Georgische teken voor de letter M lijkt ook verdacht op een handgeschreven J.

Is het toeval dat Jan's opvallende blauwe Tshirt dezelfde kleur heeft als de treinbegeleider op het laatste balkonnetje?  Wie wien we op het "vallende" doos fragment op het allerlaatste balkonnentje? Jan of de treinbegeleider?
Vallende doos-fragment was toch op het eerste balkonnetje? Of heb ik dat verkeerd gezien?

Offline Moltijd

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #50 Gepost op: 18-02-2018, 12:47:05 »
Vallende doos-fragment was toch op het eerste balkonnetje? Of heb ik dat verkeerd gezien?

Klopt ja, in mijn ogen ook het eerste balkonnetje, en daar stond Ruben als ik het goed zag.

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #51 Gepost op: 18-02-2018, 12:53:14 »
Klopt ja, in mijn ogen ook het eerste balkonnetje, en daar stond Ruben als ik het goed zag.

Klopt inderdaad, maar wou gewoon mogelijkheid bekijken dat we Jan op het achterbalkonnetje buiten de trein zien van waaruit hij ook makkelijk dozen kan gooien.
Ben daar ondertussen vanaf gestapt gezien Jan's opvallende rode streep op T-shirt.
Wel blauw net zoals de dozen die hij moest sorteren. ::rofl::

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #52 Gepost op: 18-02-2018, 12:55:18 »
Zit (nog) niet in de Jan-tunnel, maar volgend viel me op in de eerste groepsfoto :

Alle kandidaten staan in triootjes/driehoekjes behalve Jan.

Offline Derrudi

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #53 Gepost op: 19-02-2018, 20:59:21 »
Over hints gesproken: Ik sprak iemand van de produktie en na enig aandringen  :-X vertelde hij:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

 ::oink::
Mzahk hr cd lnk !

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #54 Gepost op: 19-02-2018, 21:09:29 »

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

 ::oink::

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline ZwarteMol

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #55 Gepost op: 21-02-2018, 12:11:39 »
Nog een aanwijzing bij de reeds gevonden hints naar Ruben als mol .

In het eerste dagboek schreef de mol :

"In onze kamer staat de televisie aan met een lokaal programma. Merkwaardig. Kort daarna komt Art in beeld en spreekt ons toe. Nu zijn we begonnen. Echt begonnen."

Die zin is altijd beetje blijven hangen bij mij...
Op elke kamer speelt er een verschillend lokaal programma af,
dit is niet zomaar toch, dacht ik steeds maar.
Dus nog maar es aflevering 1 van de start herbekeken.
Helemaal in het begin hoor je een groep die zingt ,
op 35 Sec hoor je ze duidelijk K hunela zingen,
dit is het Georgisch voor mol ...

Even later flitst het beeld naar de kamer waar het scherm afspeelt,
op dat moment is er nog niemand binnen,
je ziet duidelijk dat dit de kamer is van Ruben & Olcay.

Even later op 02.57 zijn ze de kamer binnen, zegt Ruben : " Kijk ", wijst naar het scherm en dan hoor je inderdaad het zinnetje met de mol erin, zoals Newbie hier al in het overzicht gezet heeft.

Ruben was sowieso al mijn mol,
maar bij deze is het voor mij nu toch echt wel bevestigd !

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #56 Gepost op: 21-02-2018, 12:36:04 »
Nog een aanwijzing bij de reeds gevonden hints naar Ruben als mol .

In het eerste dagboek schreef de mol :

"In onze kamer staat de televisie aan met een lokaal programma. Merkwaardig. Kort daarna komt Art in beeld en spreekt ons toe. Nu zijn we begonnen. Echt begonnen."

knip....


Ik heb toen al uitgezocht wat er gezegd/gezongen werd (Heb hulp gehad van docenten Engels in de verschillende landen)

« Laatst bewerkt op: 21-02-2018, 17:41:44 door Lukie4, Reden: quote ingekort voor leesbaarheid van het forum »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #57 Gepost op: 21-02-2018, 13:21:46 »
Nog een aanwijzing bij de reeds gevonden hints naar Ruben als mol .

In het eerste dagboek schreef de mol :

"In onze kamer staat de televisie aan met een lokaal programma. Merkwaardig. Kort daarna komt Art in beeld en och echt wel bevestigd !


knip...

Fantastisch gevonden! Ik kan hierin perfect geloven omdat dit een doorslagje is van de Vlaamse mol waar een groep mariachis een mol-liedje zong waarbij mol-Gilles uit het raam kwam hangen.
In theorie zou het ook nog naar Olcay kunnen verwijzen, maar gezien Ruben's tekst...
En ik kan er misschien nog eentje bijvoegen ...
Bij mij bleven de herhaalde droombeelden van de V-daken in mijn achterhoofd hangen...
Bekijk eens goed de groepsfoto opdracht op 13'.26". We zien de tekst GROePSFOTO op de muur. De e valt uit de toon tussen de hoofdletters. Bij het Euro teken staat er een rare stip. Ruben rent als eerste de kamer binnen en plaatst zich voor de stip.  En wat zien we ?  Schaduw van Ruben's hoofd verschijnt perfect tussen de e en de v (voor).   Als we dit omdraaien krijgen we pijl naar boven, Ruben's hoofd en de (handgeschreven) e van het Georgische alfabet voor m(ol).
Ik weet niet hoe je een still maakt maar je ziet het op 13.26 in de aflevering. Toeval?
« Laatst bewerkt op: 21-02-2018, 17:42:36 door Lukie4, Reden: quote ingekort voor leesbaarheid van het forum »

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #58 Gepost op: 21-02-2018, 13:27:06 »
Maar dan wil ik even de spelbreker zijn  ::tandpastasmiley::

Waarom vind/rent de Mol (Ruben) de juiste kamer binnen?
Ik zou als Mol nooooooit de juiste kamer vinden en totaal de andere kant oprennen...tijd kost geld.


Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #59 Gepost op: 21-02-2018, 13:43:06 »
Maar dan wil ik even de spelbreker zijn  ::tandpastasmiley::

Waarom vind/rent de Mol (Ruben) de juiste kamer binnen?
Ik zou als Mol nooooooit de juiste kamer vinden en totaal de andere kant oprennen...tijd kost geld.



Klopt, maar in dit geval was de mol even de controle kwijt, vermits de groep beslist had voor die opdracht te gaan. Olcay vraagt verzameling in de controlekamer. Ruben rekt tijd door de groep in de waan te brengen dat de groepsfoto daar ter plekke moet genomen. Olcay doorbreekt dit en Ruben rent als eerste weg "Ik weet waar het is!..Que?. Hij MOET als eerste aankomen om zijn plaatsje bij de stip in te nemen.

Nu, ik deel maar wat ik zie.... ik probeer tunnels te vermijden....met een nijging naar Jan, die bij mij té geacteerd overkomt.  En het feit dat er zo duidelijk wordt gemonteerd dat iedereen Ruben verdenkt maakt mij wantrouwig. Ik kan bij elke kandidaat wel mols gedrag vinden.

Het probleem is dat je als je een A "vindt" je ook op zoek gaat of er B's en C's en.... volgen.
En ik vrees dat dat tot nu toe voor mij bij alle overblijvende kandidaten het geval is.
Dus van mij mag je gerust spelbreken... no problem