Auteur Topic: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM  (gelezen 90275 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #60 Gepost op: 21-02-2018, 13:46:25 »
Fantastisch gevonden! Ik kan hierin perfect geloven omdat dit een doorslagje is van de Vlaamse mol waar een groep mariachis een mol-liedje zong waarbij mol-Gilles uit het raam kwam hangen.
In theorie zou het ook nog naar Olcay kunnen verwijzen, maar gezien Ruben's tekst...

Zoals BigBoots de post boven jou aantoont, is het dus niets...

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #61 Gepost op: 21-02-2018, 14:02:33 »

Bekijk eens goed de groepsfoto opdracht op 13'.26". We zien de tekst GROePSFOTO op de muur. De e valt uit de toon tussen de hoofdletters. Bij het Euro teken staat er een rare stip.


Schroef, bout...

Ik vind die e niet bijzonder. Zelf schrijf ik een aantal letters altijd als hoofdletter i.p.v. kleine letter



Beetje veel vouwtjes, terwijl nederlands toch altijd mijn goeiste fak was  :)
« Laatst bewerkt op: 21-02-2018, 14:05:39 door m0lmuis »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #62 Gepost op: 21-02-2018, 15:07:47 »
Ik vind de vondsten van ZWARTEMOL en Beagle juist erg interessant, en knap gevonden! ::ok:: Ik heb inmiddels wel in de gaten dat bij veel aanwijzingen dit seizoen je op een behoorlijk subtiel niveau moet kijken en soms zelfs luisteren. Dat maakt het seizoen echt boeiend vergeleken bij vorig jaar.

Ik weet niet hoe je een still maakt maar je ziet het op 13.26 in de aflevering. Toeval?

Stills bijgaand. Ik denk dat je er toch wel een te pakken hebt, hoor! De GROePSFOTO en de stippen waren me opgevallen, maar de schaduw niet. Wat me laat twijfelen is dat er rechts ook een stip staat, waar zo te zien niets mee gebeurt. Mogelijk is er gebruik gemaakt van een bestaand detail in de muur. Ik zou hem zelf wel iets anders interpreteren. Als je de pijl niet omdraait maar gewoon volgt komt je namelijk uit bij de 2. :)

Waarom vind/rent de Mol (Ruben) de juiste kamer binnen?

Dat vond ik inderdaad ook vreemd. Maar nu snap ik het beter. Hij moest als eerste naar binnen om te voorkomen dat iemand anders voor de stip zou gaan staan. Omwille van de hint dus.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #63 Gepost op: 21-02-2018, 15:12:43 »
Kijk naar die tonnen! Die zijn toch ook blauw? (De tekst lijkt groen.)
« Laatst bewerkt op: 21-02-2018, 15:14:22 door Avogadro »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #64 Gepost op: 21-02-2018, 15:22:15 »
Aangezien de e's in het woord 'een' ook op die manier geschreven zijn, besluit ik dat de persoon die het schreef gewoon dat schrift heeft en er niets speciaal achter zit.

Ik vind de vondsten van ZWARTEMOL en Beagle juist erg interessant, en knap gevonden! ::ok:: Ik heb inmiddels wel in de gaten dat bij veel aanwijzingen dit seizoen je op een behoorlijk subtiel niveau moet kijken en soms zelfs luisteren. Dat maakt het seizoen echt boeiend vergeleken bij vorig jaar.

Dus je gaat liever voor het fout interpreteren van klanken door iemand die de taal niet machtig is in plaats van voor de vertaling van sprekers van die taal?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #65 Gepost op: 21-02-2018, 15:38:51 »
Aangezien de e's in het woord 'een' ook op die manier geschreven zijn, besluit ik dat de persoon die het schreef gewoon dat schrift heeft en er niets speciaal achter zit.

Dus je gaat liever voor het fout interpreteren van klanken door iemand die de taal niet machtig is in plaats van voor de vertaling van sprekers van die taal?

Het zou ook niet handig zijn geweest om in het woord 'een' dan wel hoofdletters te gebruiken, dat zou teveel opvallen.

Ik kan niet oordelen over wat ZWARTEMOL gehoord heeft. Maar in het geval van het fragment in de kamer van Ruben en Olcay in afl. 1 hoor ik wel degelijk (en anderen dus ook) "Zou dit de mol zijn?". Het kan natuurlijk ook prima dat dit sterk lijkt op iets wat in het Kazakhstaans iets heel anders betekent. Het een sluit het ander niet uit. Puzzeltje voor de maker om dat dan verder zo onopvallend mogelijk te verwerken, lijkt me.

EDIT: Kazakhstaans.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2018, 15:43:50 door Newbie2 »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #66 Gepost op: 21-02-2018, 15:51:47 »
Het zou ook niet handig zijn geweest om in het woord 'een' dan wel hoofdletters te gebruiken, dat zou teveel opvallen.

Maar dat haalt wel de kracht uit eender welke hint je er hoopt uit te halen natuurlijk. Als je argument is 'de e valt op' en er staan nog 2 zo'n e's in, dan valt de e niet meer op.

Ik kan niet oordelen over wat ZWARTEMOL gehoord heeft. Maar in het geval van het fragment in de kamer van Ruben en Olcay in afl. 1 hoor ik wel degelijk (en anderen dus ook) "Zou dit de mol zijn?". Het kan natuurlijk ook prima dat dit sterk lijkt op iets wat in het Kazakhstaans iets heel anders betekent. Het een sluit het ander niet uit. Puzzeltje voor de maker om dat dan verder zo onopvallend mogelijk te verwerken, lijkt me.

EDIT: Kazakhstaans.

Nu ga je er vanuit dat de makers wel heel ver zijn gaan zoeken voor een hint, terwijl de evolutie toch juist is dat de hints makkelijker verteerbaar worden ieder jaar. Ik geloof niet zo zeer in een hint waarbij je dingen die niet gezegd worden toch moet horen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #67 Gepost op: 21-02-2018, 16:38:33 »
Maar dat haalt wel de kracht uit eender welke hint je er hoopt uit te halen natuurlijk. Als je argument is 'de e valt op' en er staan nog 2 zo'n e's in, dan valt de e niet meer op.

Nu ja, een kleine letter e in een woord met verder alleen maar hoofdletters vind ik toch opvallen. Ook als diezelfde letter in een ander woord met alleen maar kleine letters terugkomt. Maar misschien verschillen we hier gewoon van inzicht.

Nu ga je er vanuit dat de makers wel heel ver zijn gaan zoeken voor een hint, terwijl de evolutie toch juist is dat de hints makkelijker verteerbaar worden ieder jaar. Ik geloof niet zo zeer in een hint waarbij je dingen die niet gezegd worden toch moet horen.

Ja, ik denk dat ze er dit jaar inderdaad een heel creatief team op hebben gezet. Als ik tenminste naar andere zaken kijk waarvan ik denk dat het hints zijn... Dus misschien is de trend dit jaar toch even anders. De "Zou dit de mol zijn?", als het een hint is, lijkt me trouwens ook weer niet zo heel moeilijk in elkaar te draaien. Je gaat na wat erop lijkt in het Kazakhstaans, en maakt daar een zin mee die je in betreffende uitzending stopt. Het zal een vertaler verder niet opvallen.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #68 Gepost op: 21-02-2018, 16:59:04 »
We hebben dit jaar nog niet echt naar het geld gekeken.
Alle biljetten hebben hetzelfde serienummer, het maakt niet uit welke waarde. Waarom dit serienummer?

280310048588

Wellicht: Als je de 0 niet meetelt, zijn het 9 cijfers.
Er zijn 9 afleveringstitels, tweets, kandidaten.

Heb nog niets gevonden, maar ik vraag me af waarom specifiek voor deze nummerreeks is gekozen.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #69 Gepost op: 21-02-2018, 17:15:41 »
Dat serienummer komt vaker voor. Het is hetzelfde als vorig jaar; daardoor dachten een of meer kandidaten dat dit een hint naar Roos als Mol zou zijn, omdat Roos op 28 maart jarig is.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #70 Gepost op: 21-02-2018, 17:20:25 »
Dat is jammer, geen puzzel
Kan me een seizoen herinneren waar de waarde van het bedrag verwerkt zat in het serienummer (weet niet meer welk jaar). Dacht daarom dat het nu iets betekende. Maar, je hebt gelijk, vorig jaar was het ook deze nummerreeks.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #71 Gepost op: 21-02-2018, 17:50:15 »
Ja, ik denk dat ze er dit jaar inderdaad een heel creatief team op hebben gezet. Als ik tenminste naar andere zaken kijk waarvan ik denk dat het hints zijn...

Dat is het net. Jij bent diegene die de beelden stilzet en probeert er iets aan te linken. Het team verandert niet en toch zijn ze 10 keer creatiever dan de voorbije jaren. Volgens mij ben jij creatiever dan de bedenkers van de hints hoor. ;)

Dus misschien is de trend dit jaar toch even anders. De "Zou dit de mol zijn?", als het een hint is, lijkt me trouwens ook weer niet zo heel moeilijk in elkaar te draaien. Je gaat na wat erop lijkt in het Kazakhstaans, en maakt daar een zin mee die je in betreffende uitzending stopt. Het zal een vertaler verder niet opvallen.

Ik vind dat toch behoorlijk moeilijk hoor. Ik ben het kazachs niet machtig, dus ik zou echt niet weten waar te beginnen. Bovendien gaan ze dan door al die moeite terwijl ze maar een half dagje in dat land zijn.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #72 Gepost op: 21-02-2018, 17:52:49 »
Ik vraag me af of er nog een aanwijzing zit in Ouverture nr. 3 in D Major "Air" BWV 1068 van Johan Sebastian Bach.

Vorig jaar was hadden we Für Elise.
Ik heb al veel gezocht, maar kan niets vinden wat bij aan een kandidaat zou kunnen linken.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #73 Gepost op: 21-02-2018, 17:53:56 »
Dat is jammer, geen puzzel
(...)
Ja, dat vind ik nou ook. Misschien gebruiken ze volgend jaar ander molgeld met een ander serienummer...

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #74 Gepost op: 21-02-2018, 17:54:36 »
Aangezien de e's in het woord 'een' ook op die manier geschreven zijn, besluit ik dat de persoon die het schreef gewoon dat schrift heeft en er niets speciaal achter zit.

Dus je gaat liever voor het fout interpreteren van klanken door iemand die de taal niet machtig is in plaats van voor de vertaling van sprekers van die taal?

Ik denk dat er hier een misverstand is. ZwarteMol trekt de vertalingen niet in twijfel.
Hij hoort een GEORGISCH woord dat "de mol" betekent in een Kazaachs lied...
Of de klanken goed gehoord zijn weet ik niet, maar vertaling van Kazaachs sprekers wordt hier nergens in twijfel getrokken.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #75 Gepost op: 21-02-2018, 17:57:49 »
Ja, dat vind ik nou ook. Misschien gebruiken ze volgend jaar ander molgeld met een ander serienummer...

Durven ze nog iets met molgeld doen nadat Rat en (ik geloof) Pac hier al de gebruikte foto van Klaas gevonden hadden na 3 afleveringen? ;D

Ik denk dat er hier een misverstand is. ZwarteMol trekt de vertalingen niet in twijfel.
Hij hoort een GEORGISCH woord dat "de mol" betekent in een Kazaachs lied...
Of de klanken goed gehoord zijn weet ik niet, maar vertaling van Kazaachs sprekers wordt hier nergens in twijfel getrokken.

En ik beweer ook niet dat hij de vertaling in twijfel trekt. Ik beweer alleen dat dit een Kazachs lied is en dat we weten dat het ook echt Kazachs is en dat een hint als "Dit Kazachse woord klinkt als een Georgisch woord als je goed luistert" is niet geloofwaardig.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #76 Gepost op: 21-02-2018, 18:18:34 »
Durven ze nog iets met molgeld doen nadat Rat en (ik geloof) Pac hier al de gebruikte foto van Klaas gevonden hadden na 3 afleveringen? ;D
Vast niet!  ::tandpastasmiley::   
Rat en ja, ik herinner me ook Pac, hebben toen geweldig knap werk verricht.

Ik hoop op iets vernuftigs. Wat mij betreft valt een ' Schijn Werper'  daar niet onder.

Het zou wel leuk zijn wanneer er in het serienummer van dit jaar, dat blijkbaar hetzelfde is als dat van vorig jaar, tóch een hint zit... waarbij ze mogelijk hebben gedacht dat vast niemand op het idee komt om er dán iets achter te zoeken.
Dus misschien nog niet opgeven, @Bigboots! (en dat zeg ik ook maar tegen mezelf  :) ).

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #77 Gepost op: 21-02-2018, 18:28:32 »
Vorig jaar hadden we die biljetten me 1 letter erop. Was niets bleek achteraf  :o

Offline ZwarteMol

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #78 Gepost op: 21-02-2018, 19:01:20 »
Ik denk dat er hier een misverstand is. ZwarteMol trekt de vertalingen niet in twijfel.
Hij hoort een GEORGISCH woord dat "de mol" betekent in een Kazaachs lied...
Of de klanken goed gehoord zijn weet ik niet, maar vertaling van Kazaachs sprekers wordt hier nergens in twijfel getrokken.

Dit is idd zo Beagle, ik (zij  ::tandpastasmiley::) trek absoluut de vertaling niet in twijfel !
Ik denk dat er hier in de oorspronkelijke tekst t'khunela is ingevoegd ,
dat hoor je duidelijk in de aflevering op 00.35.

Ik heb de fragmenten van Bigboots even stilgezet op het moment dat ik het hoorde,
het zinnetje " Qara quiyk saukele " is de oorspronkelijke tekst,
maar als je goed luistert klopt het niet met wat gezongen wordt volgens mij.
Na Qara hoor je al een heel ander woord dan quiyk.

Ik ben idd de taal absoluut niet machtig,
dus kan het idd gewoon mijn verbeelding zijn,
maar denk het echt niet!

Dit zou echt een hint kunnen zijn,
werd idd bij Gilles in België ook al es gebruikt.

Er zijn trouwens wel andere hints gebruikt gedurende de jaren die toch nog wat gecompliceerder zijn
dan deze zou zijn.

Het Georgisch woord voor mol had ik al lang opgezocht en de uitspraak er van,
gewoon om tijdens de afleveringen te checken of er nergens niets te boven kwam,
zowel in de tekens of uitspraak ,dit is toch niet zo uitzonderlijk?

En in combinatie met de zin uit het dagboek werd mijn gedachte versterkt,
het is ook het enige fragment waarbij van beeld wordt geswitcht naar de kamer.
Plus dat de echo van de muziek blijft doorzinderen tijdens de daarop volgende shots .

EN dan nog het andere stukje waar je toch wel heel duidelijk MOL hoort !
Dit alles samen durf ik toch accepteren als hint.

Is er soms al iemand die het zangfragment van Irma heeft kunnen of laten ontleden?
Ben daar eigenlijk ook wel heel benieuwd naar.

Maar in ieder geval elk z'n mening & inzicht !!
Dit komt er bij mij gewoon bovenop op de rest !
We zien het binnen een 3 tal weken wel  ::tandpastasmiley::

Offline ZwarteMol

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #79 Gepost op: 21-02-2018, 19:04:47 »
Fantastisch gevonden! Ik kan hierin perfect geloven omdat dit een doorslagje is van de Vlaamse mol waar een groep mariachis een mol-liedje zong waarbij mol-Gilles uit het raam kwam hangen.
In theorie zou het ook nog naar Olcay kunnen verwijzen, maar gezien Ruben's tekst...
En ik kan er misschien nog eentje bijvoegen ...
Bij mij bleven de herhaalde droombeelden van de V-daken in mijn achterhoofd hangen...
Bekijk eens goed de groepsfoto opdracht op 13'.26". We zien de tekst GROePSFOTO op de muur. De e valt uit de toon tussen de hoofdletters. Bij het Euro teken staat er een rare stip. Ruben rent als eerste de kamer binnen en plaatst zich voor de stip.  En wat zien we ?  Schaduw van Ruben's hoofd verschijnt perfect tussen de e en de v (voor).   Als we dit omdraaien krijgen we pijl naar boven, Ruben's hoofd en de (handgeschreven) e van het Georgische alfabet voor m(ol).
Ik weet niet hoe je een still maakt maar je ziet het op 13.26 in de aflevering. Toeval?


Dit zou idd perfect kunnen verklaren waarom Ruben als eerste naar die plaats toeliep!
Ben er nog niet echt uit wat,
maar met zen pose/schaduw in combinatie met de letters op de muur is mss idd ook iets !