Auteur Topic: Het Wie is de Mol Off-topic Topic  (gelezen 192691 keer)

Offline Micah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #240 Gepost op: 28-02-2019, 21:46:43 »
Word je soms beter in het spel van je afzetten naarmate je langer een fanatieke molloot bent?  ;D

Dat is voor ieder weer anders, maar als iemand die het spel nu 10 jaar volgt en sinds 2011 op verschillende fora meepraat over theorieën, moet ik zeggen dat het wel makkelijker is geworden. Ik ben er wat actiever mee bezig voor mezelf en wind me nergens over op tegenover anderen. Kan ook gewoon een karaktertrek zijn natuurlijk  ::jaja::

Moet wel zeggen dat het forum dit jaar een stuk minder uitnodigend voelt voor mij. Te veel ''wellus-nietus'' discussies en neerkijken op anderen, vooral de laatste weken. Dat kan ook meespelen in jouw frustratie als je dit ook zo ervaart natuurlijk!
Als je de vrijstelling pakt gooien wij je in de rivier!

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #241 Gepost op: 28-02-2019, 21:48:26 »
Ik zie mezelf zaterdag al wegzappen als we die lange stilte krijgen na Rik zijn 3 monologen over de kandidaten en gewoon missen dat ze de ontknoping al doen. ::rofl::
Dat zou pas een shock zijn  ::rofl::
Dat dan weer wel

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #242 Gepost op: 28-02-2019, 21:48:55 »
Ach, vorig jaar was nog altijd erger. De sfeer tussen Olcay- en Jan-verdenkers ging hier toen echt onder nul.

Alles valt nu al bij al nog mee. ::fluit::

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #243 Gepost op: 28-02-2019, 21:53:14 »
Dankzij de aangekondigde wending in de aanstaande Vlaamse Mol 7 ben ik WIDM 9 weer terug gaan kijken. Uitstekende serie, ik zit er weer helemaal in. Wat molacties betreft ook een hele goede Mol, beter dan ik me herinnerde. Enige grote minpunt is dat hij zo verdacht werd. Grappig dat de montage hier bijna niets in maskeert.

Bij de discussies over de huidige Mol ben ik inmiddels grotendeels afgehaakt, al lees ik nog wel veel. Maar ik vermaak me ondertussen prima met oude series. ::tandpastasmiley::

Ik herken het gevoel. Zelf ben ik een paar weken geleden al begonnen met oude series terug te kijken. Heb er al negen achter de rug.  ::tandpastasmiley::
Als molloot van het eerste uur merk ik de laatste jaren ook steeds meer dat ik steeds minder post. Ik volg het meeste wat hier gebeurt nog wel, maar hou me al een tijdje meer bezig met de randzaken zoals het Onderschriftenspel.
Qua theorieën, meeste is al gezegd en ik voel geen behoefte om dingen te gaan herhalen. Hooguit dat ik ergens nog iets aanvul of vanuit een heel ander hoek bekijk. Het hele fanatieke speuren tot in de kleinste details heb ik al jaren achter me gelaten.

Maar ik vermaak me nog prima met de Mol en dit forum hoor  ::bravo::

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

anoniem 30784

  • Gast
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #244 Gepost op: 28-02-2019, 21:55:33 »
Dat is voor ieder weer anders, maar als iemand die het spel nu 10 jaar volgt en sinds 2011 op verschillende fora meepraat over theorieën, moet ik zeggen dat het wel makkelijker is geworden. Ik ben er wat actiever mee bezig voor mezelf en wind me nergens over op tegenover anderen. Kan ook gewoon een karaktertrek zijn natuurlijk  ::jaja::

Moet wel zeggen dat het forum dit jaar een stuk minder uitnodigend voelt voor mij. Te veel ''wellus-nietus'' discussies en neerkijken op anderen, vooral de laatste weken. Dat kan ook meespelen in jouw frustratie als je dit ook zo ervaart natuurlijk!

Ja, kan me voorstellen dat mensen dat stom vinden, al doe ik zelf ook wel mee aan de wellus-nietus discussies.  ::schaam:: Maar ik ben ook nog nooit zo fanatiek bezig geweest met dit programma eigenlijk, dus het is sowieso erg wennen om te zien hoe mensen erin staan.  :P Fijn dat het makkelijker wordt om het van je af te zetten in ieder geval.  ;D

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #245 Gepost op: 28-02-2019, 22:04:09 »
Ik vind eigenlijk stiekem altijd de periode van mei tot en met november het leukste op het forum. Gezellig speculeren over wat er allemaal (niet) bekend is over het nieuwe seizoen zonder welles-nietes-discussies en het is allemaal lekker overzichtelijk.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #246 Gepost op: 2-03-2019, 12:40:36 »
Waar zou ik dit bericht nou eens kunnen plaatsen? Een apart topic erover openen, zie ik niet zitten, omdat ik hooguit enkele reacties erop verwacht (maar misschien vergis ik me daar ook in, we zullen zien).


Dit seizoen is voor een groot deel als alle andere (de basisregels: samenwerken, tegenwerken, verdacht maken als mol, bondjes, etc.).


Maar toch valt me iets op dat ik in eerdere seizoenen niet heb opgemerkt. Althans: ik meen het op te merken, terwijl een ander hier wellicht heel anders tegenaan kijkt.


Wat mij dus opgevallen is, is dat er afgerekend lijkt te worden met vooroordelen, vastgeroeste gedachtes zeg maar.


Zoiets als: een mol dou dat nooit doen.

Een voorbeeld daarvan is het stelen/omruilen van de joker. ''Een mol zou dat nooit doen'', is het eerste dat in me opkwam enkele weken geleden. En dus diskwalificeert die handeling Niels als mol. Zou je dus denken, maar Nield deed het toch..... Daarmee is dus (ik schrijf dit bewust kort voor de finale) niet gezegd dat Niels de mol is. Misschien is hij het wel, maar niet (puur) om deze reden.


Het kost tegenwoordig een half miljoen, als je als kandidaat iets loslaat dat de kijker rechtstreeks en voortijdig leidt naar de identiteit van de mol. Weer eentje van Niels: in de clip IJskoud valt hij (onder meer gekleed in een grijsgekleurde hoodie) voorover in het gras me zijn handen voor zich. de ''still'' die je dan krijgt, beeldt overduidelijk een mol uit. (kijk de clip maar eens op youtube, en zet hem stil op 3'28, en oordeel zelf).


Waarom zou hij dat doen? Het kan Niels immers op een boete van 500.000 euro komen te staan. Waarom zou je dat riskeren? En ook hier weer: het zou Niels diskwalificeren als mol.


Samengevat: In seizoen 19 wordt afgerekend met ''aannames door de jaren heen''.


Shoot me, if i'm wrong.......


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #247 Gepost op: 2-03-2019, 12:53:43 »
Je kan goodriddance de hand schudden, Jos. Zie haar topic over dit onderwerp hier: https://www.wieisdemol.com/forum/2019/?topic=67311.0 :)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #248 Gepost op: 2-03-2019, 12:55:26 »
Je kan goodriddance de hand schudden, Jos.

Wacht? goodriddance is Karel? ???

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #249 Gepost op: 2-03-2019, 12:55:56 »
Samengevat: In seizoen 19 wordt afgerekend met ''aannames door de jaren heen''.

Ik denk dat je als productie niet anders kan dan afstand doen van eerdere aannames, omdat je op vaste aannames statistieken kunt loslaten en dan zou je op den duur snel een mol kunnen spotten. Soms moet iets net even anders gaan dan je zou verwachten.

Mensen verwachten niet dat je twee seizoenen achter elkaar een zelfde soort mol zou hebben. Maar waarom niet? Als je dat als productie namelijk wel zou aanhouden, dan zou je als kijker direct meer informatie hebben en dus sommige kandidaten al weg kunnen strepen.

Of mensen verwachten dat het als het vaak 'een man' is geweest, of 'een actrice', of een sluwe of juist opzichtige mol, dat dat dan een volgende keer anders moet zijn. Maar waarom?

Zo denk ik ook dat ditmaal veel mensen op een dwaalspoor worden gebracht door Merel geld in de pot te laten brengen, waardoor 'follow the money' niet opgaat. Terwijl ze denk ik ondertussen op andere manieren zorgt dat andere kandidaten het geld niet verdienen en ze netto dus op hetzelfde uitkomt: een lage pot.

Zolang ze geen spelregels overtreden lijkt me dat heel verstandig van de productie. Zo blijft het voor iedereen leuk, want het kan alle kanten opgaan.

Het zou vreemd zijn als er nu ineens twee mollen zijn. Dat dan weer wel. Want dan zou ineens alles kunnen en dat is wat raar. Dus ik geloof niet dat ze dat ooit zullen doen zonder vooraankondiging. Dan zullen namelijk kijkers afhaken op den duur vrees ik.

anoniem 30784

  • Gast
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #250 Gepost op: 2-03-2019, 13:08:14 »
Ik denk dat je als productie niet anders kan dan afstand doen van eerdere aannames, omdat je op vaste aannames statistieken kunt loslaten en dan zou je op den duur snel een mol kunnen spotten. Soms moet iets net even anders gaan dan je zou verwachten.

Zo denk ik ook dat ditmaal veel mensen op een dwaalspoor worden gebracht door Merel geld in de pot te laten brengen, waardoor 'follow the money' niet opgaat. Terwijl ze denk ik ondertussen op andere manieren zorgt dat andere kandidaten het geld niet verdienen en ze netto dus op hetzelfde uitkomt: een lage pot.

Zo denk ik er ook over, ja. En ik vind dit alleen maar mooi! (Al helemaal omdat ik vind dat het wel meevalt hoe veel geld Merel heeft binnengehaald.. zeker als je kijkt naar hoe veel de andere hoofdverdachte, Sarah, heeft binnengehaald... en Niels heeft weliswaar wel duidelijk minder geld binnengehaald, maar ik kan dan weer weinig voorbeelden verzinnen van wanneer ik Niels nou heel actief geld uit de pot heb zien (proberen te) houden).

Als mensen er niet meer automatisch van uitgaan dat iemand de mol niet kan zijn omdat ze een FTM lijstje voorbij hebben zien komen op Facebook waarin de mol hoog of zelfs bovenaan staat (ik neem aan dat de meeste forummers nog wel hun eigen lijstjes maken, maar dat doen mijn vrienden niet  :P), dan zal dit alleen maar meer interessante discussies opleveren bij de volgende seizoenen! Dan moet namelijk ook meer gekeken worden naar hoe veel geld alle kandidaten nou werkelijk uit de pot hebben gehouden of naar in hoeverre de kandidaten dit geprobeerd hebben te doen. Ook wordt dan (hopelijk) ook veel meer gekeken naar de context waarbinnen de kandidaten geld hebben verdiend. Aangezien ik discussiëren en analyseren wel leuk vind, zou ik het alleen maar leuk vinden als meer mensen dit gaan doen. ::tandpastasmiley::

Ik vind 'persoon X staat hoog/bovenaan in FTM en is dus niet de mol' namelijk dit jaar best een dooddoener binnen de discussies. 

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #251 Gepost op: 2-03-2019, 13:14:01 »
Ik vind 'persoon X staat hoog/bovenaan in FTM en is dus niet de mol' namelijk dit jaar best een dooddoener binnen de discussies.

Je kan toch echt niet zeggen dat mensen hier die uitspraak nooit hebben toegelicht. Meermaals werden de opdrachten "Op treden", "Sleutelhanger" en "Links/rechts" aangehaald door mensen die deze uitspraak deden. Dus beetje oneerlijk om te doen alsof die uitspraak zonder toelichting naar je toe gegooid wordt.

anoniem 30784

  • Gast
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #252 Gepost op: 2-03-2019, 13:17:50 »
Je kan toch echt niet zeggen dat mensen hier die uitspraak nooit hebben toegelicht. Meermaals werden de opdrachten "Op treden", "Sleutelhanger" en "Links/rechts" aangehaald door mensen die deze uitspraak deden. Dus beetje oneerlijk om te doen alsof die uitspraak zonder toelichting naar je toe gegooid wordt.

Dat zeg ik ook niet?

Tuurlijk wordt die uitspraak wel vaak toegelicht, maar mijn punt was dat ik het persoonlijk fijn zou vinden als dit jaar dan blijkt dat die uitspraak niet waar is, zodat dat er hopelijk voor zorgt dat in de toekomst meer met een open blik naar alle kandidaten wordt gekeken. Zelf heb ik me er ook schuldig aan gemaakt om zo te denken, anders had ik misschien al wel veel eerder op Merel gezeten, en deze opmerking was zeker niet puur op jou gericht.  ;)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #253 Gepost op: 2-03-2019, 13:20:27 »
Dat zeg ik ook niet?

de dooddoener zelfst.naamw. (m.)
Uitspraak:     [ˈdodunər]
Verbuigingen:     dooddoener|s (meerv.)

uitspraak met weinig inhoud die toch het gesprek verstoort

Tuurlijk wordt die uitspraak wel vaak toegelicht, maar mijn punt was dat ik het persoonlijk fijn zou vinden als dit jaar dan blijkt dat die uitspraak niet waar is, zodat dat er hopelijk voor zorgt dat in de toekomst meer met een open blik naar alle kandidaten wordt gekeken. Zelf heb ik me er ook schuldig aan gemaakt om zo te denken, anders had ik misschien al wel veel eerder op Merel gezeten, en deze opmerking was zeker niet puur op jou gericht.  ;)

En ik nam de uitspraak ook niet persoonlijk hoor. ;)

anoniem 30784

  • Gast
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #254 Gepost op: 2-03-2019, 13:29:30 »
de dooddoener zelfst.naamw. (m.)
Uitspraak:     [ˈdodunər]
Verbuigingen:     dooddoener|s (meerv.)

uitspraak met weinig inhoud die toch het gesprek verstoort

Tja, ik zie het wel als een dooddoener ja als mensen vaak op basis daarvan al iemand afstrepen. Dit gebeurt dan ook niet per se alleen op dit forum, maar bv. mijn vrienden gaan twijfelen aan hun verdachten door FTM lijstjes op het internet zonder dat ze zelf deze überhaupt gemaakt hebben en zonder dat ze überhaupt kijken naar de context waarbinnen dat geld is binnengebracht/naar hoe veel geld alle kandidaten uit de pot hebben gehouden.. en ook in vlogs heb ik voorbij horen komen dat persoon X wel niet de mol zal zijn want geld. Aan FTM lijstjes wordt vaak nog wel veel waarde gehecht terwijl mensen lang niet altijd zelf nagaan hoe deze tot stand zijn gekomen. Dus een dooddoener valt de uitspraak dat iemand de mol niet kan zijn op basis van FTM over het algemeen nog wel te noemen vind ik.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #255 Gepost op: 2-03-2019, 13:40:16 »
Er zijn de afgelopen pakweg 10 jaar de nodige 'vaste waarden' overboord gegooid. Neem nou 'De Mol krijgt nooit een rood scherm'. Dat is volgens mij inderdaad nog nooit gebeurd, maar die kreet wordt nooit meer gebezigd. Nu is het 'De Mol hoeft nooit naar huis' (Nouja, nooit...). Het is al enkele keren voorgekomen dat kandidaten een rood scherm kregen maar om wat voor reden dan ook toch mochten blijven. Op die momenten barstten hier felle discussies los over de vraag of de betreffende kandidaat nog wel de Mol kan zijn.

Er zijn puristen die vinden dat dat niet kan omdat het tegen de oorspronkelijke molregels - een soort 'onderdegrondwet' dus  ;D- zou zijn. Rood=in principe naar huis, ook al hoeft dat op het nippertje niet. Er zijn ook mensen die vinden dat iemand pas de Mol niet meer kan zijn als diegene het spel definitief heeft verlaten, waarmee er een opening wordt gegeven naar de mogelijkheid dat de Mol een rood scherm kan krijgen, om na een of twee afleveringen terug te keren in het spel. Ook dat is nog nooit gebeurd, maar het zou me niet verbazen als we dat ooit nog eens gaan zien.

Het probleem met het stelen van jokers is volgens sommigen dat de Mol daarmee een onheuse invloed uitoefent op de kansen van individuele kandidaten (de Mol moet de groep als geheel tegenwerken). Toch is dit in omgekeerde zin - waarbij de Mol individuele spelers met een joker juist bevoordeelde - al gebeurd, met bijvoorbeeld Milouska (aan Roderick & Liz) en Patrick (aan Art). Het principe achter de gedachte dat een Mol geen jokers steelt, is dus al lang geslecht. (Overigens los van wat ik daar persoonlijk over denk).

Een van de weinige nog bestaande 'regels' is het doel van de Mol: zorgen dat er zo min mogelijk geld wordt verdiend voor de pot - al lijkt dit inmiddels een beetje te zijn verwaterd tot 'minder dan het maximale bedrag proberen te verdienen'. Hierdoor blijft het FTM-principe bruikbaar, maar omstandigheden, nepmollende of slecht samenwerkende kandidaten kunnen er voor zorgen dat de Mol niet de hoofdverantwoordelijke is voor het geld dat niet in de pot is gekomen. Daar lijkt dit jaar sprake van te zijn.

Pas als die laatste zekerheid - de functie van de Mol - eraan gegeven zou worden, kunnen we een requiem voor het programma componeren.



« Laatst bewerkt op: 2-03-2019, 13:43:33 door Michmol »
Woosie down?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #256 Gepost op: 2-03-2019, 13:49:35 »
Je kan goodriddance de hand schudden, Jos. Zie haar topic over dit onderwerp hier: https://www.wieisdemol.com/forum/2019/?topic=67311.0 :)
Ik kende het topic, heb er zelf ook in gepost, maar om de een of andere reden las ik er compleet overheen.

Het is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen.


Ik heb op zich geen moeite met het afscheid nemen van vastgeroeste waarden, zoalng een aantal basiswaarden maar in stand gehouden wordt. Ik ga niet herhalen welke vaste waarden ik bedoel, die weet elke rechtgeaarde molloot ook wel.

Waar ik dan wel vreemd tegenaan kijk, voor het geval Niels de mol is: de foto uit de clip.

Die geeft hoe dan ook iets vrij: OF Niels is de mol niet, en je kunt een kandidaat afstrepen, OF Niels is de mol, en er is afscheid genomen van het ''adagium''  dat de identiteit van de mol niet voortijdig (en zeker niet buiten het programma om), wordt prijsgegeven.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #257 Gepost op: 2-03-2019, 13:57:00 »
Er zijn de afgelopen pakweg 10 jaar de nodige 'vaste waarden' overboord gegooid. ...
Pas als die laatste zekerheid - de functie van de Mol - eraan gegeven zou worden, kunnen we een requiem voor het programma componeren.

Goed verwoord. Ik denk dat ook. In België gaan ze dit jaar zelfs een stap verder, want daar is er in de eerste aflevering nog niet eens een mol! En wordt tijdens de eerste aflevering pas bepaald wie de mol gaat spelen. Zonder voorkennis dus.

Ik vind dat persoonlijk heel verfrissend en superleuk en zou het leuk vinden als ze in Nederland ook wat meer creativiteit zouden inbrengen. Vorig jaar begonnen ze in België ook al zo superspannend. Naast de superstrak gemonteerde spannende promo's die al een tijdje de ronde doen en overal in het straatbeeld opduiken, begonnen de kandidaten vorig jaar letterlijk in een lijkkist onder de grond. Super spannend en goed bedacht vind ik. Echt vernieuwend.

Maar de vrijstellingen in jokers dit jaar was ook een gouden vondst. Iets minder spannend, maar wel een erg leuk vernieuwend spelelement vind ik.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #258 Gepost op: 2-03-2019, 13:58:38 »

Ik heb op zich geen moeite met het afscheid nemen van vastgeroeste waarden, zoalng een aantal basiswaarden maar in stand gehouden wordt. Ik ga niet herhalen welke vaste waarden ik bedoel, die weet elke rechtgeaarde molloot ook wel.


Nou, benoem ze toch maar. Ik ben oprecht benieuwd waar volgens de Molloten echt niet aan getornd mag worden  ::vergroot:: (Zie ook mijn vorige post voor een voorzetje).
Woosie down?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #259 Gepost op: 2-03-2019, 13:59:21 »
Goed verwoord. Ik denk dat ook. In België gaan ze dit jaar zelfs een stap verder, want daar is er in de eerste aflevering nog niet eens een mol! En wordt tijdens de eerste aflevering pas bepaald wie de mol gaat spelen. Zonder voorkennis dus.

Ik vind dat persoonlijk heel verfrissend

Het is natuurlijk dezelfde situatie als bij WIDM 2009. Ze gaan het op een andere manier omkaderen, maar het idee an sich is niet nieuw.