Auteur Topic: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd  (gelezen 22982 keer)

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #80 Gepost op: 4-03-2019, 14:02:21 »
Waarom zou deze opdracht eigenlijk stamhoofd heten? Ik heb zelf nog geen goede verklaring kunnen bedenken. Ja, het gaat om stammen, maar waar komt dat hoofd eigenlijk vandaan?

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #81 Gepost op: 4-03-2019, 14:06:08 »
Waarom zou deze opdracht eigenlijk stamhoofd heten? Ik heb zelf nog geen goede verklaring kunnen bedenken. Ja, het gaat om stammen, maar waar komt dat hoofd eigenlijk vandaan?

- Merel draagt een hoedje op haar hoofd met een band eromheen die erg lijkt op de stamschijven waar een touw omheen zit.
- Ze is de eerste (en enige dacht ik?) die een volledige stam maakt in de opdracht? Ze zou dan stamhoofd zijn

Stamhoofd is ook een leider/opperhoofd. Heb even geen tijd om de aflevering terug te kijken, maar de mol zal hier de leiding hebben genomen. Ik geloof dat Merel de mol is dus dat zou zij dan moeten zijn voor mij, maar volgens mij nam Niels toch ook wel redelijk de leiding door de vrouwen het werk te laten doen alsof hij de baas is. Aan de andere kant is Merel weer de oudste en is neemt zij hier volgens mij toch goed de leiding, door haar stam-paal te voltooien (en later met de blauwe schijven van Niels te knoeien en andere schijven te laten verdwijnen?), terwijl Niels en Sarah voornamelijk zelf wat aanrommelen en bepaalt zij hoe het spel verloopt uiteindelijk.

Wikipedia:
Citaat
Een stamhoofd of opperhoofd is de - vaak informele - leider van een stam. Een stamhoofd wordt meestal op basis van zijn vaardigheden of afkomst aangesteld als hoofd van de stam.

« Laatst bewerkt op: 4-03-2019, 14:16:41 door chocomol »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #82 Gepost op: 4-03-2019, 14:33:30 »
Aan de andere kant is Merel weer de oudste en is neemt zij hier volgens mij toch goed de leiding, door haar stam-paal te voltooien.

Merel heeft de groene paal niet voltooid. Dat deed Niels.

Offline Lorey

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #83 Gepost op: 4-03-2019, 14:39:36 »
- Merel draagt een hoedje op haar hoofd met een band eromheen die erg lijkt op de stamschijven waar een touw omheen zit.
- Ze is de eerste (en enige dacht ik?) die een volledige stam maakt in de opdracht? Ze zou dan stamhoofd zijn

Stamhoofd is ook een leider/opperhoofd. Heb even geen tijd om de aflevering terug te kijken, maar de mol zal hier de leiding hebben genomen. Ik geloof dat Merel de mol is dus dat zou zij dan moeten zijn voor mij, maar volgens mij nam Niels toch ook wel redelijk de leiding door de vrouwen het werk te laten doen alsof hij de baas is. Aan de andere kant is Merel weer de oudste en is neemt zij hier volgens mij toch goed de leiding, door haar stam-paal te voltooien (en later met de blauwe schijven van Niels te knoeien en andere schijven te laten verdwijnen?), terwijl Niels en Sarah voornamelijk zelf wat aanrommelen en bepaalt zij hoe het spel verloopt uiteindelijk.

Ik zie niet hoe een strohoedje met een zwart lint moet lijken op een boomstam met een gekleurd touw erom heen. Bijna alle zomerhoedjes hebben zo’n band. Als dat echt een hint is, eet ik mn hoed op, zeg maar. :P

Volgens mij was Niels was degene die de laatste groene stam bovenop neerlegde.

Verder geloof niet echt in die stamhoofd hint, maar als iemand hier het initiatief/de leiding nam dan was het Sarah. Ze springt als eerste in de boot, wijst alle stranden aan, verzint de tactiek om stammen in de boot te gooien etc. Daarom is ze ook de “drijfveer” bij deze opdracht, en eigenlijk de hele aflevering. Ze leidde het gesprek over de terugblikken en was nadrukkelijk aanwezig bij de DJ opdracht met haar guilty pleasure.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2019, 14:41:40 door Lorey »

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #84 Gepost op: 4-03-2019, 14:43:58 »
Ik zie niet hoe een strohoedje met een zwart lint moet lijken op een boomstam met een gekleurd touw erom heen. Bijna alle zomerhoedjes hebben zo’n band. Als dat een hint is, eet ik mn hoed op, zeg maar. :P

Ben het met je eens dat het niet de meest sterke verklaring is en denk meer dat ze het hoedje meehad om tijd te rekken en schijfjes weg te werken als mol, maar ik geef maar een suggestie hier bij gebrek aan beter omdat er nog niet veel is genoemd ;)

Zou me ook niet verbazen als 'hoofd' slaat op het hoofd (einde) van de rivier of zoiets. Maar even geen tijd en zin om de uitzending terug te gaan kijken nu.

Offline rubes

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #85 Gepost op: 4-03-2019, 14:50:39 »
Ik zie niet hoe een strohoedje met een zwart lint moet lijken op een boomstam met een gekleurd touw erom heen. Bijna alle zomerhoedjes hebben zo’n band. Als dat echt een hint is, eet ik mn hoed op, zeg maar. :P

Volgens mij was Niels was degene die de laatste groene stam bovenop neerlegde.

Verder geloof niet echt in die stamhoofd hint, maar als iemand hier het initiatief/de leiding nam dan was het Sarah. Ze springt als eerste in de boot, wijst alle stranden aan, verzint de tactiek om stammen in de boot te gooien etc. Daarom is ze ook de “drijfveer” bij deze opdracht, en eigenlijk de hele aflevering. Ze leidde het gesprek over de terugblikken en was nadrukkelijk aanwezig bij de DJ opdracht met haar guilty pleasure.

de opdracht heet stamhoofd en heeft niks te maken met dj opdracht of terugblik.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #86 Gepost op: 4-03-2019, 16:21:03 »
Waarom zou deze opdracht eigenlijk stamhoofd heten? Ik heb zelf nog geen goede verklaring kunnen bedenken. Ja, het gaat om stammen, maar waar komt dat hoofd eigenlijk vandaan?
ik denk een referentie naar de totempaal van de indianen. Elke persoon had 1 totempaal, dus de kandidaten stellen de stamhoofden voor van drie tribes oranje, groen en blauw. Een totempaal eindigd meestal ook met een gezicht.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #87 Gepost op: 4-03-2019, 17:45:52 »
ik denk een referentie naar de totempaal van de indianen. Elke persoon had 1 totempaal, dus de kandidaten stellen de stamhoofden voor van drie tribes oranje, groen en blauw. Een totempaal eindigd meestal ook met een gezicht.

Dat kan, maar tot dusver lijken alle titels toch naar een persoon te leiden, dus dat zou dan een uitzondering zijn, of wij zoeken er teveel achter...

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #88 Gepost op: 4-03-2019, 17:49:12 »
Dat kan, maar tot dusver lijken alle titels toch naar een persoon te leiden, dus dat zou dan een uitzondering zijn, of wij zoeken er teveel achter...
Hoezo leiden ze naar een persoon dan? Naar mijn idee zijn de opdrachttitels gewoon logische titels.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #89 Gepost op: 4-03-2019, 18:32:05 »
Dat kan, maar tot dusver lijken alle titels toch naar een persoon te leiden, dus dat zou dan een uitzondering zijn, of wij zoeken er teveel achter...
In afleveringstitels stoppen ze meestal hints naar de mol, in opdrachttitels is dat nog nooit gebeurd. Ik denk ook dat de opdracht zo heette omdat ze totempalen moesten bouwen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #90 Gepost op: 5-03-2019, 09:15:48 »
Aan het begin van de opdracht spreken de finalisten af dat ze samen eerst voor de groene paal gaan.
Sarah en Merel gaan naar een paal in de rivier en Sarah haalt er twee groene schijven af, geeft er één aan Merel, pakt er zelf één, controleert nog even of er nog meer groene schijven zijn.
Ze zegt "nee, geen groene meer" en loopt vervolgens richting Niels,

Merel vertrouwt het niet en checkt, achter Sarah's rug, nog even of er onder water toch geen groene schijf zit ::rofl::

Leek mij meer iemand die inventariseert wat er nog aan de paal zit. Ik zie er geen controleren in.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #91 Gepost op: 5-03-2019, 10:45:05 »
Wat een montage gedrocht! Haha. Maar ik denk dat er, net als bij de chaotisch in beeld gebrachte bananen-opdracht, toch wel wat uit te halen is. Ik heb alvast een paar dingen die me bij beter kijken opvielen. Eerst nog even de verdeling zoals die grosso modo  gedurende de opdracht lijkt te zijn geweest:

- Sarah blauw (stroomopwaarts)
- Merel groen (midden)
- Niels oranje (stroomafwaarts)

Rond 14'40 in de aflevering gooit Merel oranje in de boot. Als Niels even later terugloopt van zijn strandje en binnen gehoorafstand komt, zegt zij: "Niels, er zit nog oranje in de boot". Niels doet een paar stappen, maar laat hem gaan. Hij zou daarin ook geen oranje hebben gevonden: het is namelijk een andere boot (duidelijk te zien aan de kleding van de mannen). Merel staat wel nog steeds bij dezelfde paal (dit is mijn inschatting), dus het is geen shot van veel later, en zij geeft hier dus onjuiste informatie aan Niels.
De boot waarin zij oranje gooide moest op dat moment nog aan het strandje van Niels liggen. Het lijkt me in gezichtsafstand, en dus een vreemde "vergissing". Tijdrekken? Of wilde ze zich bij Niels verdacht maken? Want ja, wat als Niels die boot wel gehaald had, en er gewoon geen oranje in had gelegen... Dat was dan van een Mol dan toch geen handige zet geweest.

Op 15'11 lijken ze allemaal opeens omgedraaid te staan. Er zijn aan de overkant geen strandjes te zien, dus het is niet van de andere kant gefilmd. Maar het lijkt me bij nader inzien gewoon dat dit beeld gespiegeld is: Sarah staat namelijk aan de stroming te zien nog steeds stroomopwaarts. Dus even wat extra verwarring door een beeld te spiegelen. Verder hier niets proberen uit te halen.

En dan: verdacht-makerij van de montage richting Sarah. Niels vist een groene schijf uit het water. Merel zegt: "Die moet dan van stroomopwaarts komen". En ja, daar staat Sarah. Maar het blijft niet bij die ene schijf. Rond 16'10 bukt Sarah zich met een sneaky lachje naar een groen stapeltje op het strand. Zou ze soms iets van plan zijn, moeten we schijnbaar denken. Vervolgens vraagt Niels aan Merel: "Pak jij die groene?". En in het volgende beeld zien we, hoe is het mogelijk, alweer een groene schijf in het water drijven! Dat die groene waar Niels op doelde helemaal niet dreef maar gewoon op een paal zat leid ik af uit zijn nuchtere constatering, en de al even nuchtere reactie van Merel: "Ja, ik pak die groene, jij blijft bij oranje.". Merel zet het allemaal nog even dikker aan in de biecht, als ze zegt dat ze af en toe niet 1 schijf voorbij zag drijven, maar wel 4. En tja, wie stond er ook alweer stroomopwaarts.

Het is zo chaotisch gemonteerd, dat er vast nog wel meer uit halen valt. Maar mijn voorlopige conclusie: Sarah wordt door de montage weer heel erg verdacht gemaakt. Dit kan toch echt niet als zij de mol is. Als Merel schijven voorbij heeft zien drijven, dan heeft ze die er hoogstwaarschijnlijk zelf ingelegd. Of Niels moet zich buiten de beelden ook eens aan haar andere kant hebben bevonden... Merel mols hier, Sarah verdacht gemaakt, en van Niels kan ik het weer niet inschatten. Hij leek, zoals we van hem gewend zijn, weer heel kandidaats. Ja, hij mag even Oost-Indisch doof lijken, maar verder vindt de montage het blijkbaar niet nodig hem nou eens echt een hak à la Sarah proberen te zetten. Als hij niet de Mol is, vind ik dat jammer. Pas als hij zelf de Mol is, zou ik het begrijpen.

EDIT: De meest molse positie is denk ik in het midden, waar Merel stond. Dan kun je dingen onderscheppen, verkeerde dingen doorsturen, en de andere zijkant nog eventueel de schuld geven als het opvalt (zoals ook gebeurde).
« Laatst bewerkt op: 5-03-2019, 11:06:28 door Newbie2 »

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #92 Gepost op: 5-03-2019, 16:36:07 »
Wat een montage gedrocht!
..
De meest molse positie is denk ik in het midden, waar Merel stond. Dan kun je dingen onderscheppen, verkeerde dingen doorsturen, en de andere zijkant nog eventueel de schuld geven als het opvalt (zoals ook gebeurde).

Wow, je hebt er goed werk van gemaakt! handig overzicht zo!  ::ok::

Offline Thingy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #93 Gepost op: 5-03-2019, 17:06:27 »
Regisseur Rick geeft nog een leuk inkijkje over deze opdracht

Ok, laatste poging.... blijkt niet uit de schets van Rick dat het bij het spel hoort dat er schijven in het water drijven?
Dat zou dan verklaren waarom er opeens zo veel dreven. En waarom niet gelijk voor de anderen dan duidelijk zou zijn wie de schijven laat drijven. En waarom Niels en Merel wat rustig constateren dat die van stroomopwaarts moesten komen?
durf niemand meer weg te strepen, dankzij Jan

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #94 Gepost op: 5-03-2019, 17:08:33 »
Sarah molt hier aantoonbaar, dus hoe kan de montage haar nog verdacht maken. Zij laat zelf die schijven liggen in de boot, dat maakt haar verdacht, 2 oranje en 1 blauwe. 50% van de schijven is dus sowieso door Sarah kwijtgespeeld.

Die andere 3 blauwe daarvan is niet met zekerheid aan te geven wie dat geweest is, Merel of Sarah. Merel zegt ze kwamen voorbij drijven, maar wij zien ook dat ze daarvoor een arm vol schijven heeft en daarna geen schijven meer vast houdt.
Ook de manier waarop Sarah hier molt door de boten te gebruiken, dat is een actieve manier. Merel molt hier hooguit passief door Niels weg te sturen (dat riep Sarah nota bene naar Merel) naar oranje en ondertussen de schijven in het water te dumpen. Helaas was Niels nogal eigenwijs en vond de meeste op tijd.

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #95 Gepost op: 5-03-2019, 17:11:47 »
Ok, laatste poging.... blijkt niet uit de schets van Rick dat het bij het spel hoort dat er schijven in het water drijven?
Dat zou dan verklaren waarom er opeens zo veel dreven. En waarom niet gelijk voor de anderen dan duidelijk zou zijn wie de schijven laat drijven. En waarom Niels en Merel wat rustig constateren dat die van stroomopwaarts moesten komen?

Zo zie ik het niet in zijn schets; alleen dat er stammen in het water zouden liggen. Maar blijkbaar was het logischer om die om een stok te doen voordat ze allemaal al waren weggedreven
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Thingy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #96 Gepost op: 5-03-2019, 17:13:42 »
De schets van Rick gaat over de optie met 4 kandidaten.
Dan zouden alle schijven in het water drijven.
Nu zijn er drie kandidaten dus zijn er vast wat schijven op een paal gezet en dan komen er nog aanvullende schijven aandrijven...
durf niemand meer weg te strepen, dankzij Jan

Offline rubes

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #97 Gepost op: 5-03-2019, 17:20:45 »
Als ik schijven in water zie liggen en niet de kleur die ik nodig heb zal ik schijf toch pakken en om de paal doen in water.

Offline Thingy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #98 Gepost op: 5-03-2019, 17:46:21 »
Ja, en in het geval van Sarah is het op de paal zetten van boomstukken dan geen molactie maar een kandidaatactie
durf niemand meer weg te strepen, dankzij Jan

Offline jokeJD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #99 Gepost op: 5-03-2019, 19:21:46 »
Opvallend ook tijdens deze opdracht het momentje aan het begin dat ze bedenken of ze met z'n allen 1 paal doen, of 'elkaar een beetje vertrouwen'. Nadat Merel zegt het 'interessant' te vinden om elkaar te vertouwen schieten ze gezamenlijk in de lach en beseffen dat vertrouwen niet meer kan. Iets in de communicatie op dit moment zegt me dat ze alle 3 op dit moment weten hoe het zit. Gezien de verdenking van Niels én Sarah op Merel zegt dit mij dat zij dus de mol is.

(Deed me denken aan een momentje tussen Kees, Paulien en Carolien, die later zelfs zeiden verbaasd te zijn het fragment in de aflevering terug te vinden, omdat het zo duidelijk was.)
« Laatst bewerkt op: 5-03-2019, 19:23:51 door jokeJD »