Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen  (gelezen 36107 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #120 Gepost op: 2-03-2019, 12:17:29 »
Lastig om op het moment zelf met drie anderen erbij de joker naar jezelf toe te trekken, omdat drie anderen het spel onvoorspelbaar maken. Daardoor lijkt het mij meer, dat het gaat om de vraag of iemand het degene na zich gunt of daar een voordeel in ziet.

1. Kandidaat bevoordeelt kandidaat
2. Mol bevoordeelt kandidaat
3. Kandidaat bevoordeelt Mol

1. Waarom zou je? Je moet wel heel strategisch denken om het voordeel daarvan te zien. Je weet niet exact hoe de verdenkingen liggen, je kent de testvragen niet, je weet niet of en in hoeverre een ander gaat spreiden, je weet simpelweg niet hoe iemand anders de test zal maken.

2. Zou ik flauw vinden, maar kan om de finale spannend te houden of zo? Degene die toch al verkeerd zit, laat je erin zodat de meningen in de finale verdeeld zijn. En wij ook nog een week.

3. Zou slim zijn als tactiek. Uitgaand van gelijke kansen bij de test tenminste. Stel... Merel vermoedt dat Sinan haar verdenkt terwijl ze zelf Niels verdenkt. Dan is dit bijna net zo safe als zelf een vrijstelling hebben. Ik kan dan overigens niet goed plaatsen waarom het zo lang heeft geduurd. Elke ronde had een ander de kans om hetzelfde te  doen.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #121 Gepost op: 2-03-2019, 12:29:01 »
1. Kandidaat bevoordeelt kandidaat
2. Mol bevoordeelt kandidaat
3. Kandidaat bevoordeelt Mol

Ik geloof dat ik het wel met je punten eens ben. Maar vergeet niet dat zij OOK weten dat wij er zo tegenaan kijken. En dat je dit als mol en/of productie wel degelijk goed kan voorbereiden met kijkcijfers en spanningsboog in je achterhoofd.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #122 Gepost op: 2-03-2019, 12:32:05 »
Citaat
En dat je dit als mol en/of productie wel degelijk goed kan voorbereiden met kijkcijfers en spanningsboog in je achterhoofd.

Voor mijn gevoel maar tot op zekere hoogte. Je bent volledig afhankelijk van drie kandidaten, die geen voorkennis hebben en (dus) onvoorspelbaar zijn.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #123 Gepost op: 2-03-2019, 13:32:29 »
Wat betreft 1. Kandidaat bevoordeelt kandidaat:
Door het bondje dat Merel heeft met Sarah kan het zijn dat ze heel goed weet hoe de verdenkingen in het bondje Niels en Rick Paul liggen.
Niels neemt structureel Sinan mee. ( voor zo ver we de waarheid zien)
Door Niels de vrijstelling te gunnen weet ze dat ze een kandidaat naast zich heeft waarvan ze denkt dat hij fout zit. Moet ze het bij de executie nog wel even van Sinan winnen natuurlijk...

Het zou wel erg slim gespeeld zijn.

Een mol die in deze fase een kandidaat een vrijstelling gunt  ::ohno::

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #124 Gepost op: 2-03-2019, 13:47:14 »
Voor mijn gevoel maar tot op zekere hoogte. Je bent volledig afhankelijk van drie kandidaten, die geen voorkennis hebben en (dus) onvoorspelbaar zijn.

Je hebt helemaal gelijk in dat je nooit kunt weten wat kandidaten doen en zij dus over het algemeen onvoorspelbaar zouden zijn. Maar bepaalde zaken kun je wel degelijk met redelijke zekerheid stellen:

Een kandidaat zal, zeker in deze fase van het spel, NOOIT per ongeluk een stokje onder de joker weghalen. Ook zeker is hoeveel stokjes er in het bord zitten en dat het enige beslissende moment is wie het laatste stokje eruit trekt.

Met deze gegevens en het feit dat een mol voorkennis heeft kun je als mol dus vooraf al weten waar in de rij je moet staan om te zorgen dat een bepaald iemand de vrijstelling krijgt (dat er in 1 van de twee jokers geen vrijstelling zat geloof ik niet in, ze zaten in allebei, want de productie heeft ook zekerheid nodig in deze fase vermoed ik, want ze kunnen niets meer corrigeren).

En als je deze kennis hebt en je staat op de juiste plek in de rij, hoef je alleen nog maar te zorgen dat de speelvolgorde ook echt in de volgorde van de rij gaat. Dat is ook niet moeilijk, want normaal werk je altijd van links naar rechts en anders overtuig je iemand daar zo van.

En als je deze kennis hebt kun je er ook voor kiezen dus op een eerder moment het staafje eruit te trekken met andere handige bij effecten. Zoals 'een mol zou zoiets nooit doen, want maakt zichzelf te verdacht'.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #125 Gepost op: 2-03-2019, 16:16:45 »
En als je deze kennis hebt en je staat op de juiste plek in de rij, hoef je alleen nog maar te zorgen dat de speelvolgorde ook echt in de volgorde van de rij gaat. Dat is ook niet moeilijk, want normaal werk je altijd van links naar rechts en anders overtuig je iemand daar zo van.
Ja precies. Maar ervan uitgaande dat Merel de Mol is: ze stonden bij de uitleg al precies in de gewenste volgorde, die keurig van links (Sarah) naar rechts (Sinan) kon. Waarom ging ze dan zo lang treuzelen en kijken, en ging ze niet mee in Niels' suggestie om zo te blijven staan? Daarmee liep ze toch het risico dat anderen ook gingen nadenken, en er een andere volgorde uit zou komen? Uiteindelijk kwamen ze na de wisseling uit op dezelfde volgorde, maar dan van rechts (Sarah) naar links (Sinan). Lood om oud ijzer dus.
Ik vraag me dus af of dit wel zo'n vooropgezet plan van Merel was. En daarmee ook of ze die voorkennis en dat vooropgezet plan wel had. Of dat ze niet toch een slimme kandidaat in het spel was, die Niels de vrijstelling gunde boven iemand anders.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #126 Gepost op: 2-03-2019, 16:28:13 »
Citaat
Een kandidaat zal, zeker in deze fase van het spel, NOOIT per ongeluk een stokje onder de joker weghalen.

Daar kan ik wel in meegaan. Maar dan is het nog lastig te bepalen of het een opzet van een kandidaat of de Mol (spelleiding) is om in de finale de verdenkingen (en dus ook ons) verdeeld te houden.

Over Mol bevoordeelt kandidaat lees ik, dat dat not done is. Of iets dergelijks. Maar dan zou Niels moeten afvallen met het openmaken van andermans joker. Hij benadeelde daar heel duidelijk effectief één kandidaat.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #127 Gepost op: 2-03-2019, 16:54:04 »
Daar kan ik wel in meegaan. Maar dan is het nog lastig te bepalen of het een opzet van een kandidaat of de Mol (spelleiding) is om in de finale de verdenkingen (en dus ook ons) verdeeld te houden.

Over Mol bevoordeelt kandidaat lees ik, dat dat not done is. Of iets dergelijks. Maar dan zou Niels moeten afvallen met het openmaken van andermans joker. Hij benadeelde daar heel duidelijk effectief één kandidaat.
Daar zal de regie van het programma het niet mee eens zijn denk ik. Wat is dan het nut nog van deze opdracht?
Kun je net zo goed een lootje laten trekken en wie de langste heeft die krijgt de vrijstelling.
De truc is dat je op een bepaald punt tot de ontdekking komt dat je de vrijstelling zelf niet meer kan krijgen. Wat doe je dan? Je kunt gewoon wachten totdat degene die zeg maar voorbestemd is om de vrijstelling te krijgen hem ook krijgt. Maar ook om tactische redenen hem aan een andere kandidaat gunnen.
Merel heeft dit moment - bewust of onbewust - niet afgewacht en het laten lijken of het een vergissing was. En misschien was het dit zelfs nog wel.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #128 Gepost op: 2-03-2019, 17:23:17 »
Ik denk toch echt dat de uitkomst niet van te voren te voorspellen is. Je weet immers niet wie wat gaat doen. Iedereen kan een "echte" fout maken. Geloof daarom ook niet dat de volgorde bepalend is.
Misschien was het van Merel wel een laatste poging om de verdenking van zichzelf af te wenden. Pakte helaas voor haar verkeerd uit.
Maar wat als ze echt een black out had? Kan in de heat of the moment het geval zijn geweest. (Ik geloof dat trouwens niet)
Kan ook zijn dat zij, als kandidaat, Sarah verdenkt en weet dat Niels dat niet doet en Sinan wel. Niels zou voor haar dan een betere tegenstander zijn in de finale. Dus Niels met haar door en Sinan er uit gewerkt.
Ik voel meer voor de 2e optie, we zullen zien.
















Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #129 Gepost op: 2-03-2019, 17:37:33 »
Maar wat als ze echt een black out had? Kan in de heat of the moment het geval zijn geweest. (Ik geloof dat trouwens niet)

Ik geloof dat ook niet. In deze fase van het spel zit iedereen vol met adrenaline. En adrenaline zorgt dat je tot de max geconcentreerd bent. Ik geloof geen moment dat dat als je al 5 rondes achter elkaar met z'n allen bezig bent om allerlei 'random' stokjes boven de joker te verwijderen je ineens plotseling per ongeluk een stukje NET ONDER de joker weghaalt? Die kans lijkt me nihil.

Merel is een slimme vrouw en super geconcentreerd. Ze heeft het sowieso bewust gedaan. Daarnaast voel je gewoon of iemand akteert of de waarheid spreekt. Ook al kun je er je vinger niet opleggen waarom, je weet het.

Dat anderen dus per ongeluk zo'n fout maken lijkt me om dezelfde reden onwaarschijnlijk tot een kans van 0. Die zijn opperst geconcentreerd en maken echt die fout niet. Hebben dus het hele spel maar 1 keuze: een stukje weghalen die niet direct onder de joker zit. En pas het allerlaatste stokje is op den duur doorslaggevend.

Maar misschien is het wel (bijv. door de volgorde van spelen) mis gegaan en heeft ze daarom eerder een stokje eruit getrokken om alsnog de gewenste uitkomst te hebben.

Nou ja, we gaan het zien inderdaad. Ben wel heel benieuwd! Dit stukje was wat mij betreft in ieder geval goede televisie waar veel over wordt gepraat! Dus wat mij betreft doel geslaagd!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #130 Gepost op: 2-03-2019, 17:56:30 »
Ik hoop dat wij in afl. 10 van Merel zelf te horen krijgen of ze het nu wel of niet expres heeft gedaan. Jij ook?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #131 Gepost op: 2-03-2019, 18:00:57 »
Ik hoop dat wij in afl. 10 van Merel zelf te horen krijgen of ze het nu wel of niet expres heeft gedaan. Jij ook?

We hopen allemaal dat we in aflevering 10 een vrij uitgebreid verslag krijgen van iedere opdracht en wat de Mol daar in gedachte had en gedaan heeft. Helaas, denk ik niet dat zoiets als dit aan bod zal komen in wat de voorbije jaren toch eerder een vrij beperkte aflevering gebleken is qua opheldering. :\'(

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #132 Gepost op: 2-03-2019, 18:12:17 »
Zolang ze dit jaar de overige molacties en aanwijzingen maar wel op de site zetten. Vorig jaar was er 'geen tijd' voor, maar er was wel tijd om een livefinale te organiseren.  ::)
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #133 Gepost op: 2-03-2019, 18:15:09 »
Zolang ze dit jaar de overige molacties en aanwijzingen maar wel op de site zetten. Vorig jaar was er 'geen tijd' voor, maar er was wel tijd om een livefinale te organiseren.  ::)

Het zou leuk zijn als ze er een twee-urige uitzending van zouden maken. Een uur voor de ontknoping en beetje bespreken en een uur met de molakties en die bespreken. Dan heb je als kijker ook echt een voldaan gevoel achteraf en is het een mooi afgerond seizoen.  ::jaja::

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #134 Gepost op: 2-03-2019, 18:16:25 »
Op z'n minst anderhalf uur, als er tijd is voor een live-uitzending is er ook tijd voor een extra lange uitzending, zodat er meer besproken kan worden. Er wordt al zoveel tijd verspild met vragen aan het publiek.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #135 Gepost op: 2-03-2019, 18:18:31 »
Zo jammer dat er zo weinig tijd voor wordt uitgetrokken!
Niet alleen de Molloten, maar ook de mensen thuis, hebben altijd veel vragen. Het zou goed voor het programma zijn als er meer uitleg gegeven zou worden over welke hints echt of nep waren. Zou ook geen kwaad kunnen als de regie zou vertellen welke hints door hen erin zijn gestopt en welke door de kandidaten zelf zijn verzonnen. Niet alles natuurlijk, dat kost weer 10 afleveringen, maar de hoofdzaken.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #136 Gepost op: 2-03-2019, 18:19:39 »
dit gaat niet echt meer over aflevering 8 opdracht 3 ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #137 Gepost op: 2-03-2019, 18:20:31 »
Mea culpa!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #138 Gepost op: 10-03-2019, 01:06:29 »
Hier hebben we nog geen verklaring van gehoord. Het lijkt er toch heel erg op dat Merel de vrijstelling expres aan Niels heeft gegeven.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Moltifunctional

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Ten val brengen
« Reactie #139 Gepost op: 10-03-2019, 11:49:07 »
Jammer, ik had hier graag een uitleg over gezien. Het expres geven van een joker/vrijstelling zodat Niels in de finale staat i.p.v. Sinan, meh...