Poll

Jokers stelen is

oké
niet oké

Auteur Topic: Jokers stelen  (gelezen 29391 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Jokers stelen
« Reactie #140 Gepost op: 27-01-2019, 23:59:29 »
Ik vind dit een interessante discussie, temeer daar ik er voor mezelf nog niet helemaal uit ben.

Ik doe in deze panelen dikwijls een greep in den ouden doosch, niet alleen omdat ik inmiddels hoogbejaard ben, maar ook om te zien hoe het programma zich ontwikkelt. Dat wordt soms aangezien voor (inmiddels illegaal verklaarde) kritiek - 'Vroeger was alles beter' - maar als historicus zet ik de dingen graag in perspectief.

Zo is het een feit dat de productie al sinds de introductie van de jokers geen probleem heeft met diefstal. Het stelen dan wel inzien van andermans molboekje is zelfs bij herhaling gestimuleerd door de makers.

Zoals gezegd hangt veel van de groepsdynamiek af. Seizoen 2005 had in mijn ogen de leukste kandidatenkliek aller tijden, ook al omdat die zich soms nauwelijks bewust leek van de camera's. Zo waren we getuige van irritaties tussen Isabelle en Marc-Marie, Isabelle en Jim, Victoria en Yvonne (en eigenlijk iedereen), en de ontluikende romance tussen Jim en Lottie. Binnen die dynamiek waren de constante vermissingen van Isabelles molboekje, de gestolen polaroid van Jim en het feit dat Victoria het met één rugzak moest doen min of meer logisch. Hetzelfde gold voor de gestolen joker van de door iedereen bloedirritant gevonden Milouska in 2006.

Nu hebben we echter te maken met een groep waarbij met name de jongere deelnemers elkaar voortdurend aan het betasten zijn, en waarin een hele slinkse wisseltruc plaatsvindt. Dat is nieuw, en daarop mag je je bestaande mening best herijken.

« Laatst bewerkt op: 28-01-2019, 00:02:58 door Michmol »
Woosie down?

Offline Christie

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #141 Gepost op: 28-01-2019, 00:35:09 »
Je doet nu alsof hij er eigenhandig voor gezorgd heeft dat ze er uit is gegaan. In werkelijkheid gaat het om 1 vraagje die ze minder fout had mogen hebben. Bijna iedereen moet het elke test zonder jokers doen, als ze gewoon op de goede mol had gezeten had ze er niet uitgegaan. (ze zegt ook in de podcast dat ze de test slecht gemaakt had, niet goed had kunnen spreiden zoals ze wilde)

Snap je redenatie nu niet. Waarom zou Niels dan een joker willen stelen? Blijkbaar is hij toch iets waard.

Offline Christie

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #142 Gepost op: 28-01-2019, 00:46:11 »
Ik vind dit een interessante discussie, temeer daar ik er voor mezelf nog niet helemaal uit ben.

Ik doe in deze panelen dikwijls een greep in den ouden doosch, niet alleen omdat ik inmiddels hoogbejaard ben, maar ook om te zien hoe het programma zich ontwikkelt. Dat wordt soms aangezien voor (inmiddels illegaal verklaarde) kritiek - 'Vroeger was alles beter' - maar als historicus zet ik de dingen graag in perspectief.

Zo is het een feit dat de productie al sinds de introductie van de jokers geen probleem heeft met diefstal. Het stelen dan wel inzien van andermans molboekje is zelfs bij herhaling gestimuleerd door de makers.

Zoals gezegd hangt veel van de groepsdynamiek af. Seizoen 2005 had in mijn ogen de leukste kandidatenkliek aller tijden, ook al omdat die zich soms nauwelijks bewust leek van de camera's. Zo waren we getuige van irritaties tussen Isabelle en Marc-Marie, Isabelle en Jim, Victoria en Yvonne (en eigenlijk iedereen), en de ontluikende romance tussen Jim en Lottie. Binnen die dynamiek waren de constante vermissingen van Isabelles molboekje, de gestolen polaroid van Jim en het feit dat Victoria het met één rugzak moest doen min of meer logisch. Hetzelfde gold voor de gestolen joker van de door iedereen bloedirritant gevonden Milouska in 2006.

Nu hebben we echter te maken met een groep waarbij met name de jongere deelnemers elkaar voortdurend aan het betasten zijn, en waarin een hele slinkse wisseltruc plaatsvindt. Dat is nieuw, en daarop mag je je bestaande mening best herijken.
Mee eens. Als oude verworvenheden in een nieuwe tijd een belemmering gaan vormen dan kan een aanpassing juist weer kansen bieden of een teloorgang voorkomen.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #143 Gepost op: 28-01-2019, 01:13:51 »
Naar mijn idee heeft nog een andere partij – bewust of onbewust – een rol gespeeld in jokergate: de productie zelf. Waarom heeft de crew niet de opengemaakte joker van Niels ingenomen? Bij afvallers met een joker, zoals Bella vorig jaar, wordt de joker gevorderd, opdat deze niet alsnog in het spel kan komen. De joker van Niels werd echter in het spel gelaten, terwijl hij deze zelf nota bene niet meer bij de test kon gebruiken. Blijkbaar ziet de productie een ongeldige joker nog steeds als een valide spelelement. Misschien breng je daarmee kandidaten op bepaalde ideeën? Bij inname van deze joker had Niels ook niet die wisseltruc kunnen toepassen, wat zo te lezen het grootste pijnpunt is en niet het pikken van Eveliens joker.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #144 Gepost op: 28-01-2019, 01:18:11 »
Naar mijn idee heeft nog een andere partij – bewust of onbewust – een rol gespeeld in jokergate: de productie zelf.

Die hebben Niels zelfs de lijm gegeven die daar echt wel voor nodig was  ::rofl::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #145 Gepost op: 28-01-2019, 01:24:49 »
Naar mijn idee heeft nog een andere partij – bewust of onbewust – een rol gespeeld in jokergate: de productie zelf. Waarom heeft de crew niet de opengemaakte joker van Niels ingenomen? Bij afvallers met een joker, zoals Bella vorig jaar, wordt de joker gevorderd, opdat deze niet alsnog in het spel kan komen. De joker van Niels werd echter in het spel gelaten, terwijl hij deze zelf nota bene niet meer bij de test kon gebruiken. Blijkbaar ziet de productie een ongeldige joker nog steeds als een valide spelelement. Misschien breng je daarmee kandidaten op bepaalde ideeën? Bij inname van deze joker had Niels ook niet die wisseltruc kunnen toepassen, wat zo te lezen het grootste pijnpunt is en niet het pikken van Eveliens joker.

Zeker en vast. Het blijven televisiemakers en die weten ook wat verkoopt. Dat dit topic meer pagina's heeft dan de 3 opdrachtentopics en het afleveringentopic toont ook aan dat het werkt. De focus ligt net als vorige week met een cliffhanger weer minder op de opdrachten en de molacties en meer op zaken in de marge daarvan.
In zekere zin is WIDM ook gewoon reality tv en daar horen drama's en intriges bij om het programma over de tongen te laten gaan.

Dat hele gedoe in 2017 met een kandidaat (ik zal het wat spoilervrij houden) die een vragenlijst inkijkt van een andere kandidaat, maar dan de aflevering erna met tranen vertrekt omdat ze zich verraden voelt door een medekandidaat dat zijn die reality tv elementen die de sensatiezucht van mensen prikkelen waardoor het op social media en fora nog enkele dagen doorgaat over het programma.

De productie zal niet gezegd hebben aan Niels dat hij dit moest doen, maar ze hebben het ook niet verhinderd dat dit kon gebeuren.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Jokers stelen
« Reactie #146 Gepost op: 28-01-2019, 01:40:03 »
Eten of gegeten worden dat is t thema waar t hier om gaat.
Niels komt als fanatiek over en is teleurgesteld dat zijn joker geen inhoud blijkt te hebben en bedenkt dan zijn plan. Iets wat ik kan begrijpen , maar voor mij komt t wel een beetje sneu over.

Als medekandidaat gun je je medespelers hun gewonnen Prijs niet en kun je je eigen verlies ( de gok om je joker te openen) niet aan en dus kom je met dit plan. Verboden nee zeker niet. Beetje triest zeker wel.

Als mol is dit in mijn boek een no go omdat je als mol door deze actie direct invloed hebt op wie eruit vliegt en dat is in mijn boek iets wat de mol niet mag bepalen. Degene die de test t slechtste maakt, gaat naar huis en niet degene wiens jokers de mol het meeste kan jatten.

Nielson is voor 1 week de kjeld Nuis van tv nederland voor mij. Niet zo netjes de actie maar in the haar of the moment

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Jokers stelen
« Reactie #147 Gepost op: 28-01-2019, 10:44:54 »
De ene kandidaat schermt het zicht af van de rugtas, de ander verwisselt stiekem de joker. Er is hier maar een woord voor: bah!

Hoe weten we dat het zo is gegaan? Ik heb dat zicht afschermen niet op tv gezien.


Ik denk dat je hier de plank op zijn kop slaat!

Waren de spijkers op?   ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #148 Gepost op: 28-01-2019, 10:51:37 »
Trapte Evelien in de valkuil van de "leuke groep"? Nou, op Evi en de mol na zijn ze er allemaal om te winnen. Het zijn je vrienden niet, dus pas je op je spullen. Als groot fan van het programma had ze dat kunnen weten. Hoe simpel kan het zijn? Maar ja, misschien is het anders als je daadwerkelijk meedoet en verslapt je aandacht snel.

Mijn enige probleem is dat het twee kandidaten eigenlijk uitsluit van het molschap. Niet dat ik Niels en Sarah nog verdacht, maar ik geloof niet dat de mol actief zou meehelpen om een bepaalde andere kandidaat naar huis te sturen. Of als dat toch zo is, dat dat in ieder geval niet in beeld wordt gebracht, ook niet in het extra beeldmateriaal.

Dat met Jan en Jean-Marc (die toen naar huis had kunnen gaan), wat Hulpmol geloof ik aanhaalde, was iets heel anders. Die opdracht slaagde voor hen toen vooral niet door die vage taxichauffeur, de sloomheid van Jean-Marc en de opzet van het spel. Ik dacht dat dat duo ook nog eens verreweg de grootste afstand moest afleggen (dus dan was het misschien wel de bedoeling dat ze het eigenlijk niet konden halen...), maar dat weet ik niet meer zeker.

Hoe dan ook, het had eigenlijk weinig tot niks met de acties van de mol te maken. Die opdracht zat gewoon niet "eerlijk" in elkaar.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Jokers stelen
« Reactie #149 Gepost op: 28-01-2019, 10:55:50 »
Hoe weten we dat het zo is gegaan? Ik heb dat zicht afschermen niet op tv gezien.


https://youtu.be/LQC5cpFLJhE

Vanaf ongeveer 1:20.

Woosie down?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Jokers stelen
« Reactie #150 Gepost op: 28-01-2019, 11:15:37 »
Thanks!  ::ok::

Inderdaad kunnen we Niels en Sarah nu wel afschrijven als Mol.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #151 Gepost op: 28-01-2019, 11:36:31 »
Ik weet nog niet wat ik van deze actie moet vinden. Duidelijk is wel dat het spectaculair is, spectaculair dat het spel zó scherp wordt gespeeld en dat de presentator op deze manier een deelnemer moet confronteren met de waarheid. WIDM is een spel en binnen het spel is vrijwel alles mogelijk / acceptabel. WIDM wordt wel vaker vies gespeeld, of het nu gaat om jokers stelen, verkeerde informatie doorgeven, psychologische oorlogsvoering (of pogingen daartoe) etcetera. Het stelen van een joker is brutaal en hebben we al eerder gezien. Het omwisselen van een joker is nog een stapje brutaler, maar past wel degelijk binnen het spel dat WIDM is. Daarbovenop: als Evelien gewoon door was gegaan zonder de joker, had er bijna niemand naar gekraaid (en hadden veel kijkers het waarschijnlijk wel een toffe actie gevonden). Het is nu gewoon extra zuur dat Evelien juist nu ze deze joker inzette (bij de tweede executie na de verwisseling!) eruit vloog. Voor mij slaat de balans door naar 'het hoort bij het spel', hoe rot het ook is voor Evelien (en natuurlijk ook voor Niels die zich nu extra schuldig zal voelen voor zijn actie).

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Jokers stelen
« Reactie #152 Gepost op: 28-01-2019, 13:33:23 »
Het stelen van een joker  is niet OK, het gebeurt wel. Het is stout, ondeugend, een beetje strafbaar (je kunt repressailles verwachten), het geeft blijk aan slecht tegen je verlies kunnen, te fanatiek willen zijn, de gevolgen ervan even niet kunnen overzien, kinderachtig, weinig vertrouwen in jezelf, baldadig, etc.
Maar het gebeurt. Intriges, samenspannen, stelen, onwaarheden, liegen, misleiding, het zijn nou eenmaal de ingrediënten van WIDM, en niet alleen maar een privilege van de Mol.

Het is voor mij dus logisch om op de vraag met 'niet ok' te antwoorden. Maar dat is niet relevant.

Feit dat we met ons allen 8pp. losgaan in dit topic heeft daar niet zoveel mee te maken. Het is iemand een ongeldige joker teruggeven wat deze diefstal relevant maakt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #153 Gepost op: 28-01-2019, 14:49:51 »
Ah, weet je wat het is
Ik heb geen goed fatsoen
Maar zien ze niet dat ik
Niet goed weet wat ik doe
En ik kan het niet laten, yeah, yeah

Weet je wat het is
Zij komt naar me toe
Ze zegt ben je wel lekker
Wat ben je nou aan t doen
En ik kan het niet laten, nee
Ik kan het niet laten

Ik zeg: weet je wat het is, babe
Ik voel me een loser als ik jat
Oh, oh, oh, oh, oh

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Jokers stelen
« Reactie #154 Gepost op: 28-01-2019, 18:56:59 »
Mooi Michmol dat je de geschiedenis erbij haalt en daar van wilt leren en door nieuwe elementen je mening kan herzien. Zo had ik het nog niet bekeken.

Maar toch, het hoort van oudsher bij dit spel. Kandidaten kunnen het weten. De toevoeging is nu dat Evelien het niet door had. Dat maakt het voor haar erger, daar wil ik best in mee gaan.
Maar feit in mijn ogen blijft dat Evelien een beetje dom was door haar joker te laten stelen. Hij zou in mijn broekzak zitten.
Het is toegestaan, het mag van de productie, dus in mijn ogen is het oké
Maar is het eerlijk, maakt het je tot een toffe gozer? Nee dat niet.
Als je zo wilt winnen .....
(ik blijf bij oké)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Jokers stelen
« Reactie #155 Gepost op: 28-01-2019, 19:32:55 »
Ik vraag me al de hele tijd af hoe Niels wist van het feit dat Evelien nog een joker had. Ze heeft er bij mijn weten niets over gezegd tegen de anderen. Voor hetzelfde geld had ze alle jokers bij de vorige test ingezet.
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Harko

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #156 Gepost op: 28-01-2019, 19:43:02 »
Hij heeft een bondje met Rick Paul, die bij haar op de kamer sliep. Die zal het wel doorverteld hebben aan Niels

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #157 Gepost op: 28-01-2019, 19:44:13 »
Ik vraag me al de hele tijd af hoe Niels wist van het feit dat Evelien nog een joker had. Ze heeft er bij mijn weten niets over gezegd tegen de anderen. Voor hetzelfde geld had ze alle jokers bij de vorige test ingezet.
Evelien had een bondje met Sarah en Sarah ook met Niels!

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #158 Gepost op: 28-01-2019, 20:45:59 »
https://www.instagram.com/p/BtLgKuJBAEY/

de joker, en het spel, zijn opengebroken.


Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #159 Gepost op: 28-01-2019, 21:26:54 »
In eerste instantie dacht ik: 'Dit kan echt niet!'. Meer omdat ik het echt heel sneu vond voor Evelien en ik echt gegrepen werd door haar emotie.

Toch heb ik nu gestemd voor 'het is oké'. Wie is de Mol is een spel met heel weinig regels. De makers zetten niet zozeer het spel op, maar het wordt gespeeld door de kandidaten zelf. Hoe er wordt omgegaan met jokers, vrijstellingen e.d. bepalen de kandidaten zelf. Dat vind ik dan ook een sterke factor van het programma.