Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen  (gelezen 36100 keer)

Offline MissTinie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #200 Gepost op: 19-01-2019, 17:51:41 »
Dat op en af hebben is inderdaad een uitzonderingspositie, maar die heeft de productie niet in de hand.

nee niet helemaal inderdaad, behalve dan de vraag stellen.
lees dat hij antwoord diploma A te hebben, daar gaat de theorie  :-[

Toch maar even research gedaan naar de Nederlandse zwemdiploma's, en die zien er toch relatief advanced uit in vergelijking tot België. Hier krijg je er al één als 25 meter kan zwemmen.

 ::rofl:: haha! heerlijk die verschillen

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #201 Gepost op: 19-01-2019, 17:54:50 »
Nederland Waterland, Belgian Mol  :P wij moeten kunnen zwemmen  ::zweep:: ::gaap::

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #202 Gepost op: 19-01-2019, 18:02:33 »
Ik zie het als een vorm van zelfcorrectie door Robèrt. Ik schreef al eerder, dat het geen doorslaggevende fout was, in het geval twee het goede antwoord was. De uitkomst was dan inderdaad eentje geweest die niet op het bord stond. Door te corrigeren ontstond mogelijk (!) de goede oplossing. Of hij moet heel snel gerekend hebben, uit zijn hoofd hebben geweten welke opties er waren en gedacht hebben dat een onmogelijk antwoord teveel zou opvallen. Ik vind dat zelf te ver gezocht overigens.

De vergissing van Merel had, als die niet was gecorrigeerd door Sarah, wel geleid tot iets onmogelijks en was dus meer Mols.

Robert had misschien nadat hij de lijst had ingevuld een kat bijgekocht. Wie zal het zeggen.

En inderdaad, zonder correctie een onmogelijk getal. Maar misschien nu wel een mogelijk fout getal? Maar naar alle waarschijnlijkheid zal dit getal goed zijn.

Offline bloemetjes

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #203 Gepost op: 20-01-2019, 14:05:23 »
Tikje vergezocht misschien, maar het is wel op de plekken waar iets 'geks' gebeurt in de reeks:

Maar waarschijnlijk is het een klassiek gevalletje tunnelvisie van mijn kant, Merel is één van mijn hoofdverdachten.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #204 Gepost op: 20-01-2019, 17:17:53 »
De taalvraag was dus fout.

1) Nederlands
2) Frans (Evi)
3) Engels
4) Duits (RP)
5) Spaans (Jamie en Evelien)
6) Turks (Sinan)
7) Arabisch (Sinan)
8) Portugees (Sarah)

Sinan of Sarah heeft dus gelogen.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #205 Gepost op: 20-01-2019, 21:26:08 »
De taalvraag was dus fout.

1) Nederlands
2) Frans (Evi)
3) Engels
4) Duits (RP)
5) Spaans (Jamie en Evelien)
6) Turks (Sinan)
7) Arabisch (Sinan)
8) Portugees (Sarah)

Sinan of Sarah heeft dus gelogen.
Weten we zeker dat Sinan Turks spreekt eigenlijk? Hij is geboren in Nijmegen. Evi spreekt zeker Frans (afgelopen week bij 3 op Reis bijvoorbeeld) en als Rick Paul liegt lijkt het me nog sterk dat niemand ander Duits spreekt. Anders heeft Sarah dus gelogen. Scherp! ::vergroot::
...óf niet!

Online Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #206 Gepost op: 20-01-2019, 21:40:22 »
Het kan ook gewoon een interpretatie fout zijn. De vraag was hoeveel talen ze gezamenlijk spreken en niet hoeveel talen ze in totaal spreken.

De kandidaat die aandrong op het totaal aan talen vind ik in deze opdracht veel verdachter.  ;)

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #207 Gepost op: 20-01-2019, 21:50:42 »
Mij is niet duidelijk hoe goed Sarah haar Portugees nou is. Dat ze er even gezeten heeft en wat basis woorden kent, wil niet zeggen dat ze de taal spreekt (en dat zou opschrijven op haar lijst). Ter vergelijking, ik heb 3,5 jaar Frans gehad op school, maar gebruik de taal nooit meer; ken nog wel wat basis woorden, zou me kunnen redden in een hotel, in het ov of een restaurant, maar dan houdt het ook wel op. Dus zou ik Frans bij welke talen spreek je invullen? Nee.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #208 Gepost op: 20-01-2019, 21:51:05 »
Waar ligt de grens van hoe goed je een taal spreekt? Als ik de vragenlijst zou moeten invullen, zou ik alleen Nederlands, Engels en eventueel Duits invullen. Toch heb ik op school ook Frans en Spaans gehad. Echter ken ik deze twee talen te vaag om dat ook daadwerkelijk in te vullen in de vragenlijst. Maar mijn vage kennis over deze talen kunnen tijdens een opdracht wel weer goed van pas komen.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #209 Gepost op: 20-01-2019, 21:53:05 »
Great minds think alike. ::rofl::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #210 Gepost op: 20-01-2019, 21:56:40 »
Het kan ook gewoon een interpretatie fout zijn. De vraag was hoeveel talen ze gezamenlijk spreken en niet hoeveel talen ze in totaal spreken.

De kandidaat die aandrong op het totaal aan talen vind ik in deze opdracht veel verdachter.  ;)
Dat lijkt me wel de meest logische interpretatie. In het eerste geval zou je de vraag moeten formuleren als 'Hoeveel talen spreken jullie allemaal/hebben jullie gemeen'. Stel dat ze een Brit, Hollander, Fransman, Turk, Arabier, Duitser, Portugees en een Spanjaard (geen mop) tegenkomen die elk alleen hun moedertaal spreken, dan kunnen ze zich gezamenlijk toch aan al die mensen verstaanbaar maken.

Weten we zeker dat Sinan Turks spreekt eigenlijk? Hij is geboren in Nijmegen. Evi spreekt zeker Frans (afgelopen week bij 3 op Reis bijvoorbeeld) en als Rick Paul liegt lijkt het me nog sterk dat niemand ander Duits spreekt. Anders heeft Sarah dus gelogen. Scherp! ::vergroot::
Sinan of Evi kan natuurlijk ook nog gelogen hebben. We zien het het haar niet noemen, maar lijkt me minder waarschijnlijk.

Waar ligt de grens van hoe goed je een taal spreekt? Als ik de vragenlijst zou moeten invullen, zou ik alleen Nederlands, Engels en eventueel Duits invullen. Toch heb ik op school ook Frans en Spaans gehad. Echter ken ik deze twee talen te vaag om dat ook daadwerkelijk in te vullen in de vragenlijst. Maar mijn vage kennis over deze talen kunnen tijdens een opdracht wel weer goed van pas komen.
Sarah zegt in de aflevering letterlijk: 'Ik spreek Portugees.' Of ze dat heeft ingevuld bij e opdracht/verteld bij de opdracht, is inderdaad daarmee niet gezegd.
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #211 Gepost op: 20-01-2019, 23:33:37 »
@Nuino, @Pac
De vraag was letterlijk:
In hoeveel talen kunnen jullie je gezamenlijk verstaanbaar maken? (opmaak is van mij)
Ik heb ook op school eindexamen gedaan in Frans en zou niet willen zeggen dat ik Frans spreek. Maar op de vraag of ik me in het Frans verstaanbaar kan maken zou ik volmondig Ja zeggen. Als je wat woordjes kent in die taal dan maak je je al snel verstaanbaar, d.w.z. dat degene tegen wie je praat begrijpt wat je bedoelt. Ook al lijkt het grammaticaal nergens op.
Als ik tegen jou zou zeggen "jij ... graag ... melk?" zou je dan niet weten dat ik eigenlijk bedoel "hou jij van melk"?

Het woord "gezamenlijk" in de vraag kan volgens mij maar op een manier juist worden geïnterpreteerd: iedereen die tot de groep behoort (die gezamenlijk de groep vormen) moet zich verstaanbaar kunnen maken. Juiste antwoord was dus 2 ongeacht of Sarah zich al dan niet verstaanbaar kan maken in het Portugees.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #212 Gepost op: 20-01-2019, 23:46:15 »
Is 'jullie gezamenlijke lengte' dan ook 1 meter 64? De lengte die iedereen in ieder geval deelt? ::)  Nogmaals mijn interpretatie:
Dat lijkt me wel de meest logische interpretatie. In het eerste geval zou je de vraag eerder formuleren als 'Hoeveel talen spreken jullie allemaal/hebben jullie gemeen'. Stel dat ze een Brit, Hollander, Fransman, Turk, Arabier, Duitser, Portugees en een Spanjaard (geen mop) tegenkomen die elk alleen hun moedertaal spreken, dan kunnen ze zich gezamenlijk toch aan al die mensen verstaanbaar maken.

Maar goed, laten we het er op houden dat het gewoon heel flauw is dat we zulke basale dingen als welke vragen goed zijn niet eens te weten krijgen. De Mol wordt onnodig veel ingedekt.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2019, 23:48:04 door Pac »
...óf niet!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #213 Gepost op: 20-01-2019, 23:49:33 »
De Mol wordt onnodig veel ingedekt.

Als er een like-button was, dan ramde ik mijn vinger los door mijn muis. ;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #214 Gepost op: 21-01-2019, 08:25:21 »
En het vervelende is dat je de Mol er ook geen dienst mee bewijst want die krijgt straks het verwijt dat ie te weinig gemold heeft.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #215 Gepost op: 21-01-2019, 13:40:21 »
Ook wel niet wiskundig de sterkste groep, in het seizoen van Maarten was deze opdracht waarschijnlijk een stuk beter gegaan. De opdracht uiteindelijk was vrij oké, maar die dubbelzinnigheid had niet gemoeten.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #216 Gepost op: 21-01-2019, 14:04:08 »
Weten we zeker dat Sinan Turks spreekt eigenlijk? Hij is geboren in Nijmegen. Evi spreekt zeker Frans (afgelopen week bij 3 op Reis bijvoorbeeld) en als Rick Paul liegt lijkt het me nog sterk dat niemand ander Duits spreekt. Anders heeft Sarah dus gelogen. Scherp! ::vergroot::
Volgens mij kan het ook nog gewoon dat er in de chaos te snel geteld is. Er werd al heel snel geroepen "zeven, zeven" ipv het nog eens na te tellen. Ook dat kan natuurlijk een mollenstreek zijn geweest, weet uit m'n hoofd niet meer wie het riep.

Ik ben het verder in ieder geval eens met je interpretatie van de vraag, in hoeveel talen ze zich gezamenlijk verstaanbaar kunnen maken is het aantal talen in totaal, niet hoeveel talen ze gemeen hebben.

Ik heb ook op school eindexamen gedaan in Frans en zou niet willen zeggen dat ik Frans spreek. Maar op de vraag of ik me in het Frans verstaanbaar kan maken zou ik volmondig Ja zeggen. Als je wat woordjes kent in die taal dan maak je je al snel verstaanbaar, d.w.z. dat degene tegen wie je praat begrijpt wat je bedoelt. Ook al lijkt het grammaticaal nergens op.
Als ik tegen jou zou zeggen "jij ... graag ... melk?" zou je dan niet weten dat ik eigenlijk bedoel "hou jij van melk"?
Het maakt niet uit dat de vraag hier "verstaanbaar maken" is: op het formulier stond natuurlijk gewoon hoeveel talen ze spreken. Als je 10 woorden kent, geef je die taal daar niet op lijkt me, en moet je hem bij deze vraag niet ineens wel mee gaan tellen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #217 Gepost op: 21-01-2019, 16:12:18 »
@Nuino, @Pac
De vraag was letterlijk:
In hoeveel talen kunnen jullie je gezamenlijk verstaanbaar maken? (opmaak is van mij)
Ik heb ook op school eindexamen gedaan in Frans en zou niet willen zeggen dat ik Frans spreek. Maar op de vraag of ik me in het Frans verstaanbaar kan maken zou ik volmondig Ja zeggen. Als je wat woordjes kent in die taal dan maak je je al snel verstaanbaar, d.w.z. dat degene tegen wie je praat begrijpt wat je bedoelt. Ook al lijkt het grammaticaal nergens op.
Als ik tegen jou zou zeggen "jij ... graag ... melk?" zou je dan niet weten dat ik eigenlijk bedoel "hou jij van melk"?


In België heb je 8 jaar aan een stuk Frans, het begin al in de lagere school en gaat door tot en met laatste jaar middelbaar. Wij zijn ook nog ééns een tweetalig land, dus Evi gaat zeker gezegd hebben dat ze Frans spreekt.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #218 Gepost op: 21-01-2019, 19:52:33 »
Zou er ook iemand Fries hebben ingevuld?

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #219 Gepost op: 21-01-2019, 19:54:56 »
Zou er ook iemand Fries hebben ingevuld?

Ik zie Sanne Wallis de Vries daar wel voor aan, maar zij mag dit jaar niet meer meedoen.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!