Auteur Topic: Vertrouwenspersoon  (gelezen 2255 keer)

Offline jokeJD

  • Forumlid
Vertrouwenspersoon
« Gepost op: 27-01-2019, 15:49:46 »
Ik wist niet zo goed waar ik deze vraag kwijt kan, dus maar even een apart topic. In de voorstelfilmpjes dit jaar vond ik opvallend veel aandacht voor de vertrouwenspersonen. Ook in het (erg mooie) dagboek van Nikkie viel me dit op. Namelijk: dat mensen kennelijk dagelijks contact (mogen) hebben met hun vertrouwenspersoon. In de voorstelfilmpjes van een aantal kreeg ik het gevoel dat ze echt samen met hun vertrouwenspersoon naar de mol gespeurd hebben.
Is dat nieuw dit jaar? Waarom moeten mensen niet gewoon hun telefoon inleveren? Het lijkt mij veel intenser als je echt helemaal in de bubbel van het spel duikt!? Ook als je echt even je verhaal kwijt moet, is het juist heel tof als je dat in de groep moet zoeken.
Ook vind ik het gek als mensen hun telefoon gebruiken, aangezien je dan ook van alles kan googlen over je medekandidaten etc.
Nouja, ik vroeg me dus af: 1)wat zijn eigenlijk de regels tot het gebruik van telefoon? 2) Is dit nieuw dit jaar? en 3) Wat vinden we ervan?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Vertrouwenspersoon
« Reactie #1 Gepost op: 27-01-2019, 16:03:48 »
Vroeger moest iedereen altijd zijn telefoon, portemonee, paspoort en dergelijke inleveren. Zelfs de bagage moest in sommige seizoenen drastisch worden beperkt (soms als onderdeel van een opdracht). Dat had in mijn ogen wel iets, omdat de kandidaten ook gevoelsmatig zich helemaal aan de grillen van het spel moesten overleveren.

De laatste jaren lijkt dat niet meer het geval. Dat houdt gelijke tred met de toegenomen luxe waarmee de kandidaten worden omringd. Misschien dat hier de overweging 'het oog wil ook wat' meespeelt. Waar het uiterlijk van de kandidaten eerder duidelijke sporen droeg van dit type 'survival-light' ('Je hebt al vier dagen dezelfde broek aan!!') zien ze er nu steevast uit alsof ze op vakantie zijn, wat ook beter past bij de fraaie beelden (die ook steeds belangrijker zijn geworden).

Er zijn hier vast mensen die van de fandagen of andere gelegenheden weten hoe het zit met 'contact met het thuisfront'.
Woosie down?

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: Vertrouwenspersoon
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2019, 18:11:39 »
Dat je vantevoren en achteraf een vertrouwenspersoon hebt kan ik me nog voorstellen, je moet tenslotte je deelname heel lang geheimhouden. Maar contact tijdens het spel vind ik onzin, dan zit je namelijk in een lotgenotengroep en kun je overal vrij over praten. Ok, er zit iemand bij die de kluit belazert maar daarom sluiten mensen ook bondjes, dat is dan je vertrouwenspersoon in het spel. Laten ze maar weer telefoons e.d. afpakken, die voegen aan het spel toch niets toe.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Vertrouwenspersoon
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2019, 19:19:04 »
Het zou goed kunnen dat het ruimhartige telefoonbeleid iets te maken heeft met social media, die in 2005/2006 niet op nauwelijks bestonden (RIP Hyves). Hoewel uit Twitter e.d. het nodige kan worden afgeleid (zie Spoilertopic), sluit ik niet uit dat sommige BN'ers (die steeds vaker uit de nog-aan-het-begin-van-hun-carričre-categorie worden gerekruteerd) hun online aanwezigheid niet zomaar uit handen willen geven.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2019, 19:23:27 door Michmol »
Woosie down?