Auteur Topic: [Kandidaat] Sinan Can is niet de Mol!  (gelezen 93658 keer)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #180 Gepost op: 1-02-2019, 13:20:48 »
Ik denk dat de kans dat beide zaken puur toeval zijn, uitzonderlijk klein is. Wat mij betreft is dit bewust zo gemonteerd.

Dat wil echter niet zeggen dat e.e.a. naar de mol wijst. De afgelopen jaren heb ik meerdere malen ogenschijnlijk sterke tijdstiphints voorbij zien komen (ja, ik weet dat 'sterk' volkomen subjectief is) die wezen op iemand die uiteindelijk afviel. Ik vind het leuk als mensen deze zaken vinden en speur er zelf ook graag naar, maar laat me er niet door leiden. Naar mijn mening gedraagt Sinan zich verdacht genoeg om ook zonder hints een potentiële mol te zijn.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline widm_kijker

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #181 Gepost op: 1-02-2019, 14:28:48 »
...  En dat blijkt echt minder dat 0,01 x 0,02 = 0,02 %. Dat is geen mening, maar een feit. En dan heb ik de tijd dat de kandidaat / mollogo in beeld is nog ruim genomen. Ik had hier ook de helft kunnen nemen (1 sec) dan wordt de kans nog eens 4 x zo klein: 0,005 %.

Helaas is het zo dat je op basis van dingen die al gebeurt zijn moeilijk kan zeggen of het toeval is of niet. Als jij 5 keer met een dobbelsteen gooit was de kans dat je precies gooit wat je hebt gegooid slechts 0.01%, maar het is wel precies wat er is gebeurd.

Offline Harko

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #182 Gepost op: 1-02-2019, 14:56:39 »
Ook al vind ik de hints vrij sterk, ben ik toch bang dat de hints er door de productie ingestopt worden om ook Sinan verdacht te maken, bij gebrek aan verdacht gedrag.

Als de hints inderdaad worden ingezet om de kijkers op het verkeerde been te zetten, wordt het steeds lastiger om de mol te vinden. Ook al omdat er door de montage grote stukken uit de opdrachten worden weggelaten en er in de testbiechten wordt geknipt.

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #183 Gepost op: 1-02-2019, 15:17:22 »
Ook al vind ik de hints vrij sterk, ben ik toch bang dat de hints er door de productie ingestopt worden om ook Sinan verdacht te maken, bij gebrek aan verdacht gedrag.

Als de hints inderdaad worden ingezet om de kijkers op het verkeerde been te zetten, wordt het steeds lastiger om de mol te vinden. Ook al omdat er door de montage grote stukken uit de opdrachten worden weggelaten en er in de testbiechten wordt geknipt.

Bij gebrek aan verdacht gedrag???

Wat bedoel je daarmee Harko?

Wat is dan wel het juiste gedrag van een Mol in jou ogen?


Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #184 Gepost op: 1-02-2019, 15:23:46 »
Bij gebrek aan verdacht gedrag???

Sinan is helemaal niet verdacht.

- Hij zorgt ervoor dat er geen 2000 euro uit de pot gaat (sommige vinden dit wel mols, maar hierover gaan we geen discussie meer voeren ;-))
- Hij gaat direct zitten op zijn juiste balkon, hierdoor heeft hij geen invloed meer later in het spel. Wat als iedereen toch ineens zou goed staan?
- Bij de waslijnen is hij passief, terwijl de mol weet dat er 9 lijnen moesten worden opgehangen.
- Bij ver tellen heeft hij ook enkele goede ingevingen.
- Bij de fietsopdracht oefent hij geen invloed door voorop te fietsen. Ook fiets hij vrij traag, wat het net makkelijker maakt om de schermen te lezen.
- De opdracht met de kooien kon voor mingeld worden gegaan.

Ik weet dat de hints er zijn, maar voor mij is het molgedrag er niet.

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #185 Gepost op: 1-02-2019, 15:39:56 »
Sinan is helemaal niet verdacht.

- Hij zorgt ervoor dat er geen 2000 euro uit de pot gaat (sommige vinden dit wel mols, maar hierover gaan we geen discussie meer voeren ;-))
- Hij gaat direct zitten op zijn juiste balkon, hierdoor heeft hij geen invloed meer later in het spel. Wat als iedereen toch ineens zou goed staan?
- Bij de waslijnen is hij passief, terwijl de mol weet dat er 9 lijnen moesten worden opgehangen.
- Bij ver tellen heeft hij ook enkele goede ingevingen.
- Bij de fietsopdracht oefent hij geen invloed door voorop te fietsen. Ook fiets hij vrij traag, wat het net makkelijker maakt om de schermen te lezen.
- De opdracht met de kooien kon voor mingeld worden gegaan.

Ik weet dat de hints er zijn, maar voor mij is het molgedrag er niet.

- Door op het juiste balkon te zitten kan hij rustig om zich kijken. Andere aanspreken, misleiden of onderdruk zetten.
Weet de Mol van te voren waar iedereen op welk balkon moet staan? Geloof er helemaal niets van. Dat is ook bijna niet te doen.
Sinan kan hier de gok nemen op het juiste balkon te staan. Vertrouwen winnen en hopen dat de rest fouten maakt.
 Maar was het wel het juiste balkon?

- Bij de waslijnen suggereer je dat Sinan weet dat Jamie en Evelien voor 9 lijnen kozen.
Dat weten we helemaal niet. Dit is een aanname die nergens is op is gebaseerd. De Mol moest wellicht gewoon een gok nemen.

- Bij Ver tellen heeft hij goede ingevingen? Ik weet niet welke je bedoeld? Hij liegt in ieder geval over z'n lengte. Neemt alle tijd. en haast zich niet.

- bij de fietsopdracht heeft Sinan de leiding wat de Mol heel graag wil. Hij rijdt voorop. Stuurt Sarah mee met Evi.
Sinan fietst een straat in waar ze tegen het verkeer in fietsen waardoor de groep uiteen valt en ook de communicatie.

- bij de kooien opdracht is er heel weinig geld binnen gebracht. Stuurde hij Merel en RP het water op om zo snel mogelijk terug te keren omdat de rest ook al was vertrokken? Dus Sinan waarom dan?


Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #186 Gepost op: 1-02-2019, 16:15:02 »
En in de wachtkamer motiveert hij anderen om mee te gaan naar buiten. De mol wil juist dat zoveel mogelijk mensen blijven zitten  ;)

Sinan is echt de mol niet

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #187 Gepost op: 1-02-2019, 16:35:32 »
En in de wachtkamer motiveert hij anderen om mee te gaan naar buiten. De mol wil juist dat zoveel mogelijk mensen blijven zitten  ;)

Sinan is echt de mol niet

Klopt. Maar Evelien bleef zitten dus was zij de Mol volgens velen...
Net zoals Nickie....

Wat is wijsheid?


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #188 Gepost op: 1-02-2019, 17:09:45 »
Sinan is helemaal niet verdacht.

- Hij zorgt ervoor dat er geen 2000 euro uit de pot gaat (sommige vinden dit wel mols, maar hierover gaan we geen discussie meer voeren ;-))

In zijn eentje? Dat is erg knap van hem.

Citaat
- Hij gaat direct zitten op zijn juiste balkon, hierdoor heeft hij geen invloed meer later in het spel. Wat als iedereen toch ineens zou goed staan?

Volgens mij heb ik hem toch echt doorlopend aanwijzingen zien geven aan de anderen. Aan Robèrt deed hij de bijzonder vage suggesties 'je moet naar boven' en 'één van de twaalf'. Twaalf wat? Kamers? Hoezo kun je geen invloed uitoefenen door anderen slechte aanwijzingen te geven? En hij had altijd zelf nog verkeerd kunnen gaan staan, als hij dat nodig achtte.

Citaat
- Bij de waslijnen is hij passief, terwijl de mol weet dat er 9 lijnen moesten worden opgehangen.

Is er aanleiding om aan te nemen dat de mol wist dat er meer of minder dan vijf lijnen volgehangen moesten worden? Ik heb dat niet terug kunnen zien in de aflevering. Maar misschien heb ik het gemist.

Citaat
- Bij ver tellen heeft hij ook enkele goede ingevingen.

Welke precies? Ik heb hem vooral passief zien zijn en traag achter de groep aan zien slenteren.

Citaat
- Bij de fietsopdracht oefent hij geen invloed door voorop te fietsen. Ook fiets hij vrij traag, wat het net makkelijker maakt om de schermen te lezen.

Waarom roepen ze dan tegen hem dat hij langzamer moet fietsen? Ook roept hij dat er iemand met Evi mee moet en fietst hij tegen het verkeer in. En laat hij anderen, die achter hem aan rijden, tegen het verkeer infietsen.

Citaat
- De opdracht met de kooien kon voor mingeld worden gegaan.

Had gekund. Of voor zo weinig mogelijk geld in de pot, door iedereen zo snel mogelijk te bevrijden en terug te laten varen naar de finish.

Citaat
Ik weet dat de hints er zijn, maar voor mij is het molgedrag er niet.

Dat kan. Maar ik vind dat je een aantal zaken wel heel eenzijdig bekijkt. Wat mij betreft is er nog een aantal kandidaten over die de mol kunnen zijn, en Sinan is er daar een van.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #189 Gepost op: 1-02-2019, 17:13:05 »
- Door op het juiste balkon te zitten kan hij rustig om zich kijken. Andere aanspreken, misleiden of onderdruk zetten.
Weet de Mol van te voren waar iedereen op welk balkon moet staan? Geloof er helemaal niets van. Dat is ook bijna niet te doen.
Sinan kan hier de gok nemen op het juiste balkon te staan. Vertrouwen winnen en hopen dat de rest fouten maakt.
 Maar was het wel het juiste balkon?

- Bij de waslijnen suggereer je dat Sinan weet dat Jamie en Evelien voor 9 lijnen kozen.
Dat weten we helemaal niet. Dit is een aanname die nergens is op is gebaseerd. De Mol moest wellicht gewoon een gok nemen.

- Bij Ver tellen heeft hij goede ingevingen? Ik weet niet welke je bedoeld? Hij liegt in ieder geval over z'n lengte. Neemt alle tijd. en haast zich niet.

- bij de fietsopdracht heeft Sinan de leiding wat de Mol heel graag wil. Hij rijdt voorop. Stuurt Sarah mee met Evi.
Sinan fietst een straat in waar ze tegen het verkeer in fietsen waardoor de groep uiteen valt en ook de communicatie.

- bij de kooien opdracht is er heel weinig geld binnen gebracht. Stuurde hij Merel en RP het water op om zo snel mogelijk terug te keren omdat de rest ook al was vertrokken? Dus Sinan waarom dan?


- Hij zat op het juiste balkom en ja, de mol weet wie op welk balkom moet staan.
- Bij de waslijnen wordt de mol op de hoogte gebracht tijdens de opdracht, anders valt er niet te mollen, wat net het programma is.
- Bij het fietsen wil je je niet op zo een manier verdacht maken. Schermen niet/fout lezen en subtiel verwarring slaan zijn betere manier om te mollen. Hier stond hij heel erg in de schijnwerpers.
- De lengtes bij ver tellen waren makkelijk te raden, ze moesten niet allemaal exact juist zijn. Het is ook niet bewezen dat hij liegt, informatie op het internet kan anders zijn dan wat hij invulde op zijn vragenlijst. Bij de talen had hij bijvoorbeeld een goede ingeving.
- In de kooien was er mingeld te verdienen. Dat maakt de opdracht interessanter en spannender en is naar mijn mening waar de mol voor wil gaan. Sinan denkt daar geen moment aan.

In zijn eentje? Dat is erg knap van hem.

Het scheelt niet veel, maar hier zijn wij het duidelijk niet over eens ;).

« Laatst bewerkt op: 1-02-2019, 17:16:33 door Belgian Mol »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #190 Gepost op: 1-02-2019, 17:36:00 »
Geen punt, iedereen interpreteert wat hij ziet op zijn eigen manier. ::ok::

Overigens eens dat het bij de waslijnopdracht nogal lastig is om te mollen als je als mol niet weet of je meer of minder dan vijf lijnen vol moet hangen. Maar in de aflevering valt nergens uit af te leiden dat de mol hiervan op de hoogte was. Is hier in de podcast iets over gezegd? Of was het in eerdere seizoenen ook zo dat de mol bij soortgelijke opdrachten geïnformeerd werd?

Zo niet, dan vind ik dat de aanname over voorkennis van de mol wel erg makkelijk gedaan wordt. Temeer daar de kandidaten die kennis niet hadden tijdens de opdracht. Naast het feit dat de mol voorkennis had over de opdracht, kreeg die dan tijdens de opdracht ook nog eens extra voorkennis over de keuze van Jamie en Evelien. Hoe aannemelijk is dat, gebaseerd op soortgelijke opdrachten uit het verleden?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #191 Gepost op: 1-02-2019, 17:48:05 »
Geen punt, iedereen interpreteert wat hij ziet op zijn eigen manier. ::ok::

Overigens eens dat het bij de waslijnopdracht nogal lastig is om te mollen als je als mol niet weet of je meer of minder dan vijf lijnen vol moet hangen. Maar in de aflevering valt nergens uit af te leiden dat de mol hiervan op de hoogte was. Is hier in de podcast iets over gezegd? Of was het in eerdere seizoenen ook zo dat de mol bij soortgelijke opdrachten geïnformeerd werd?

Zo niet, dan vind ik dat de aanname over voorkennis van de mol wel erg makkelijk gedaan wordt. Temeer daar de kandidaten die kennis niet hadden tijdens de opdracht. Naast het feit dat de mol voorkennis had over de opdracht, kreeg die dan tijdens de opdracht ook nog eens extra voorkennis over de keuze van Jamie en Evelien. Hoe aannemelijk is dat, gebaseerd op soortgelijke opdrachten uit het verleden?

Er schiet me helemaal geen soortgelijke opdracht te binnen (één waar vooraf wordt beslist of ze het gaan halen/niet halen door een aantal kandidaten, die de opdracht niet meespelen).

Een teken afspreken met een cameraman/productie is snel gemaakt. Aangezien er ook geen stevige molacties waren tijdens de opdracht, lijkt het me heel aannemelijk dat de mol op de hoogte was en goed heeft meegedaan.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #192 Gepost op: 1-02-2019, 17:51:37 »
Overigens eens dat het bij de waslijnopdracht nogal lastig is om te mollen als je als mol niet weet of je meer of minder dan vijf lijnen vol moet hangen. Maar in de aflevering valt nergens uit af te leiden dat de mol hiervan op de hoogte was.

Wat zou kunnen is dat de mol moest kunnen opmaken uit wat Evelien en Jamie deden wat zij hadden gewed. De mol was wel als enige op de hoogte van het feit dat er een weddenschap aan vooraf ging; de overige kandidaten niet. Nu staan die 2 daar de lijnenvullers enorm aan te moedigen. Wat denk je dan als mol? (aangenomen dat je dus geen ander signaal krijgt van een cameraman o.i.d.). Dan denk je dat ze gewed hebben op meer dan 5 lijnen toch?

En nog iets : wij krijgen niet zo heel veel activiteit van Sinan te zien. Maar betekent dat persé dat hij heel inactief was? Als hij de mol is, laten ze toch niet zien dat hij met stapels en stapels kleren aan komt draven, terwijl hij dat misschien wél deed. Nee dan krijgen we shots van een man die knijpertjes aangeeft.

Kortom : bij beide mogelijkheden (mol krijgt wel of mol krijgt niet een signaal) sluiten de beelden van Sinan in de waslijnopdracht hem niet uit van het molschap, m.i.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #193 Gepost op: 1-02-2019, 18:33:24 »
Ja dan begreep ik jouw idd verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat ze dat echt bewust zo gepland hadden vantevoren.
Dat iemand van de montage achteraf gaat lopen dollen met dit soort dingen omdat dat toevallig zo uitkomt dat je dat heel makkelijk op een hint kan laten lijken dat zie ik idd nog wel gebeuren. Zou ik zelf probably ook doen als ik het moest monteren. 😂😂😂 en dan vervolgens hier meelezen en kijken of mensen het ontdekken. Haha
Hier kan ik in meegaan. Natuurlijk (dat woord is voor mijn rekening) maakt de regie gebruik van plotselinge gebeurtenissen. Soms wordt het ze zomaar in de schoot geworpen. En reken maar dat er vaak om ons gelachen wordt!

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #194 Gepost op: 1-02-2019, 18:38:34 »
Er schiet me helemaal geen soortgelijke opdracht te binnen (één waar vooraf wordt beslist of ze het gaan halen/niet halen door een aantal kandidaten, die de opdracht niet meespelen).
/quote]

Openingsopdracht S16: Maar toen was de mol de voorspeller
S15: namen onthouden. De mol kende het goede antwoord en ging hier vol op in. Niemand geloofde haar echter
S12: jeeps. Maar toen verpestte de kandidaten het zo erg, dat de mol het geloofwaardig niet meer kon redden.
S7: Hotelkamers. De mol kreeg te horen dat er was voorspeld dat ze ging aan de spullen zitten. Hierdoor deed ze braaf niets

klaar voor de strijd

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #195 Gepost op: 1-02-2019, 19:22:38 »


S7: Hotelkamers. De mol kreeg te horen dat er was voorspeld dat ze ging aan de spullen zitten. Hierdoor deed ze braaf niets

Dit was anders, hier werden de kandidaten een voor een afgezonderd. Dan kan je vrij makkelijk de voorspellingen overbrengen. Maar uit jouw overzicht kan ik afleiden dat over het algemeen de mol dus wel op de hoogte is.

Offline Rose

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #196 Gepost op: 2-02-2019, 17:43:12 »
En in de wachtkamer motiveert hij anderen om mee te gaan naar buiten. De mol wil juist dat zoveel mogelijk mensen blijven zitten  ;)

Sinan is echt de mol niet

Het kan ook zijn dat Sinan gevraagd was door de regie om een joker te pakken en om hem en plein public open te maken zodat de kandidaten konden wennen aan het idee een joker kapot te maken en de kijkers ook iets interessants te zien hadden... anders had het misschien nog heel lang geduurd voor iemand een joker open zou breken.

Offline silhouette

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #197 Gepost op: 2-02-2019, 19:01:25 »
Maar Sinan brengt toch veel te veel geld in de pot? Zelfs al zouden deze theorieën in zijn uitspraken en de codes van de kooi mooi gevonden zijn dan maakt dat hem geen sterke mol. Behalve de laser opdracht heeft hij vrij weinig molacties op zijn naam toch?

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #198 Gepost op: 2-02-2019, 19:15:45 »
Ik zou hem toch echt een hele saaie mol vinden, mocht hij het zijn. Ik heb hem nog niet in een situatie gezien waarin hij een leuke molactie had kunnen doen. Ik vind hem eigenlijk ook niet het persoon om de mol te zijn.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #199 Gepost op: 2-02-2019, 19:22:38 »
Maar Sinan brengt toch veel te veel geld in de pot?

Que? Sinan heeft van alle kandidaten het minste geld in de pot gebracht. De opbrengst t/m aflevering 4:
   
1   Niels  696,67
2   Merel  671,67
3   Sarah  621,67
4   Jamie  546,67
5   Robèrt  496,67
6   Rick Paul  321,67
7   Sinan  296,67

Citaat
Zelfs al zouden deze theorieën in zijn uitspraken en de codes van de kooi mooi gevonden zijn dan maakt dat hem geen sterke mol. Behalve de laser opdracht heeft hij vrij weinig molacties op zijn naam toch?

Er zijn er volgens mij toch echt behoorlijk wat genoemd in dit topic.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison