Auteur Topic: [Kandidaat] Sinan Can is niet de Mol!  (gelezen 93728 keer)

Offline Koekert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #360 Gepost op: 11-02-2019, 16:34:24 »

Dit is een valide punt, waar m.i. teveel mensen overheen kijken. Als je écht niet durft, of fysiek niet kán, dan is het natuurlijk einde verhaal. Laten we niet vergeten dat er bij een dergelijke 'spectaculaire opdracht' al eens een zwaargewonde is gevallen tijdens WIDM. Er zijn bovendien vaker kandidaten geweest die een opdracht niet durfden uit te voeren. Renate Verbaan dorst niet van een wolkenkrabber af te dalen, Eva van der Gucht wilde geen wapen hanteren (ook niet als het speelgoedgeweer was), en Coen Swijnenberg weigerde mee te doen aan een drinkspelletje. Ongetwijfeld vergeet ik nog wat voorbeelden.

Niet helemaal vergelijkbaar, maar toch: in 2005 was de mol degene die een duikopdracht op het laatste moment niet wilde uitvoeren wegens ziekte. Dat werd in dat geval wel elegant opgelost (de mol vormde een extra schakel tussen de zeebodem en een bootje) zodat de mol , als we het commentaar achteraf mogen geloven, toch nog effectief heeft kunnen saboteren.

Ik geef onmiddellijk toe dat dergelijke terughoudendheid niet meteen de meest ideale Moleigenschap is, maar als Sinan werkelijk behept is met hoogtevrees o.i.d., dan heeft hij ook als eventuele Mol zijn doel wel bereikt (zij het op een wat flauwe manier): tweemaal geen geld in de pot. En dát is toch de enige functie van de mol?


Dat was ook niet mijn pleidooi. Als je angst het voor hoogte dan heb je dat inderdaad voor allebei de opdrachten.
Maar als de angst fake was en hij zou de mol zijn kan hij niet de ene opdracht niet gaan en de andere wel. Dat zou te veel opvallen en dan zou je ook meteen kunnen zien dat hij de angst gespeeld heeft.
Goed voorbeeld is Niels. Nou wil ik niet zeggen dat hij niet angstig was. Maar hij gaat wel naar beneden als er geld in het spel is en niet als er voor alleen een groepsvrijstelling gespeeld wordt.
Kan je me nog een beetje volgen......... ::zwaai::

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #361 Gepost op: 11-02-2019, 16:35:46 »
Wat mij betreft wel, omdat er zeker drie kandidaten eerder hun enveloppen pakken. Merel en RP lijken ook bewust bepaalde enveloppen te pakken.

ik heb het nog eens teruggekeken.
RP is er als eerste bij om iets te pakken....maar hij pakt een kaart.
Daarna jamie, maar die pakt ook een kaart.

Merel pakt dan als eerste een enveloppe, de onderste van stapel 2.  (dit betrof € 50 die ze niet binnenbracht)
maar voor haar pleit wel, dat die voor haar het dichtst bij lagen, en ze anders met haar arm voor anderen langs zou zitten.

Van graaigedrag geen sprake, integendeel!
« Laatst bewerkt op: 11-02-2019, 16:39:10 door Muldvarpen »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #362 Gepost op: 11-02-2019, 18:00:38 »

Dat was ook niet mijn pleidooi. Als je angst het voor hoogte dan heb je dat inderdaad voor allebei de opdrachten.
Maar als de angst fake was en hij zou de mol zijn kan hij niet de ene opdracht niet gaan en de andere wel. Dat zou te veel opvallen en dan zou je ook meteen kunnen zien dat hij de angst gespeeld heeft.
Goed voorbeeld is Niels. Nou wil ik niet zeggen dat hij niet angstig was. Maar hij gaat wel naar beneden als er geld in het spel is en niet als er voor alleen een groepsvrijstelling gespeeld wordt.
Kan je me nog een beetje volgen......... ::zwaai::

Jawel, maar we praten een beetje langs elkaar heen. Dat gebeurt hier vrij vaak (vooral omdat de opdrachten dit seizoen doorgaans zo eendimensionaal zijn dat zaterdagavond kwart voor tien hier alles al drie keer besproken is), maar dat geeft niet. ::tandpastasmiley::

We zijn het hierover eens, denk ik:

- Als Sinan echt bang is, dan had hij beide opdrachten niet uitgevoerd.
- Als Sinan de mol is en een fobie simuleert (en een beetje verstandig is) evenmin.

Woosie down?

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #363 Gepost op: 11-02-2019, 18:58:26 »
Maar als je daar goed over nadenkt, is dat juist voor een kandidaat ook wel een heel vreemde actie. Waarom zou je je eigen kans om eruit te vliegen vergroten door anderen aan te sporen óók voor een joker te gaan?
Er hebben al vaak kandidaten nog vreemdere acties begaan (teveel om op te noemen). Maar Sinan doet in de opdrachten alles om de pot intact te houden. Is het niet de bedoeling van de mol om geld uit de pot te halen wanneer de mogelijkheid zich aanbiedt?

Offline Dumont

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #364 Gepost op: 12-02-2019, 17:37:58 »
de foto op blz. 12 van cartitele van de waarschijnlijke mol die Rick gesproken heeft tijdens de uit stralen  opdracht

In welk topic staat de foto van cartitele waarnaar je verwijst? Bedoel je de Instagram-foto van regie-Rick? Daar staat vermoedelijk niet de Mol op, maar Rick zelf. Wel zou je, zoals anderen eerder al aangaven, in de plaatsing en volgorde van de tags een hint kunnen zien.

Offline Dumont

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #365 Gepost op: 12-02-2019, 17:44:05 »
Overigens is onderstaand prachtige overzichtje van Theovv uit een ander topic

Het grappige en lastige met de verborgen hints is dat er gewoon hele mooie, geloofwaardige hints wijzen naar mensen die niet de mol zijn. En dat er goede hints naar verschillende mensen wijzen.

Toch vind ik het opvallend hoeveel hints er op Sinan wijzen, sommige sterker dan de ander, maar toch:

- Hint albumcover Eddy and the Hot rods bij de muurschildering, writings on the wall is 6e nummer op album, Sinan staat 6e van links,
- Sinans naam trilt als enige niet in making-off video van de muurschildering
- Sinan omschrijft zichzelf als rebel in molboekje, liedje van dansopdracht is La rebellion.
- Elk jaar noemt de mol in de eerste aflevering wie hij verdenkt, meestal meerdere namen. Sinan noemt zijn verdenking (nog 2 andere kandidaten ook), 3 namen (noemt als enige meerdere namen)
- Comuna dertien, wat uit de puzzel komt als locatie van de eerste opdracht, is een anagram van "n documentaire".
- Steekt zn hand in het groene licht, mol gaat nooit naar huis.
- Executie op de daken lijkt qua beeld erg op film Batman vs Superman en heeft dezelfde muziek, gaat over strijd goed en kwaad, bij groene straal Sinan komt in het donker naast het gebouw een kunstwerk in beeld dat de strijd tussen goed en kwaad symboliseert.
- In jenga-opdracht “stapelgek” stapelt hij "222" met 3x "De Mol" onder de 2’en. Sinan is in beeld op 2:22 van de aflevering (leader).
- Blokken die door de buizen getild worden lijken op een S en C.
- Zin “dit is niemands balkon” is een gekke zin. "Niemands" is anagram voor "Sinan de M". Zijn balkon is 411. Op 4:11 komt het mollogo in beeld.
- De 3 codes op de kooien zijn tijden waarop Sinan in beeld komt.
- De eerste letters van de zinnen die Sinan zegt tijdens de test op de gebouwen zijn een anagram van zijn naam.
- 6 van zijn zinnen in de biecht beginnen met I, M, I, M, I, M
- Klopt 2x op de tafel, morse voor I.

Kan dit nog toeval zijn? Zoveel goede aanwijzingen zijn er voor andere kandidaten bij lange na niet, daarnaast doet hij best molachtige dingen natuurlijk. een passievere aflevering (waar juist ook weer veel geld wordt verdiend) is niet genoeg om hem af te schrijven.

de reden waarom ik vooralsnog Sinan de meest waarschijnlijke mol vind. Vooral de combinatie van de hints in de muurschildering, de tijdstippen en het anagram in 'niemands' is wat mij betreft doorslaggevend.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #366 Gepost op: 12-02-2019, 18:01:45 »
Citaat
Merel pakt dan als eerste een enveloppe, de onderste van stapel 2.  (dit betrof € 50 die ze niet binnenbracht)
maar voor haar pleit wel, dat die voor haar het dichtst bij lagen, en ze anders met haar arm voor anderen langs zou zitten.

Van graaigedrag geen sprake, integendeel!

Omdat het heel rustig gaat. Ze gaat met haar arm helemaal naar rechts en kiest dan toch voor de linker op de rechterkant. Graaien? Nee. Ze doet het wel bewust, net als RP. Maar omdat het hier om Sinan gaat... Hij is pas de vierde die iets pakt (op zijn vroegst). De helft is al weg. Zou de Mol het zo laten lopen? Ik geloof dat niet zo.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #367 Gepost op: 12-02-2019, 18:08:17 »
Omdat het heel rustig gaat. Ze gaat met haar arm helemaal naar rechts en kiest dan toch voor de linker op de rechterkant. Graaien? Nee. Ze doet het wel bewust, net als RP. Maar omdat het hier om Sinan gaat... Hij is pas de vierde die iets pakt (op zijn vroegst). De helft is al weg. Zou de Mol het zo laten lopen? Ik geloof dat niet zo.

Nee ook hier kan je dus concluderen dat Sinan de mol niet is.
Maar de mol pakt ook niet als eerste de stadskaart zoals RP.
En op zn boerefluitjes de walsopdracht laten slagen doet een mol ook niet. Die zou zich niet eens aangemeld hebben voor deze opdracht

Offline Koekert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #368 Gepost op: 12-02-2019, 18:56:45 »
Nee ook hier kan je dus concluderen dat Sinan de mol niet is.
Maar de mol pakt ook niet als eerste de stadskaart zoals RP.
En op zn boerefluitjes de walsopdracht laten slagen doet een mol ook niet. Die zou zich niet eens aangemeld hebben voor deze opdracht


Maakt toch niet uit of Sinan een van de laatste een envelop pakt. Hij heeft nog wat wisselgeld bij zich van de laseropdracht. Op die manier kun zelf de inhoud van je envelop bepalen. 2 x  € 50,- dus.  ::zwaai::

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #369 Gepost op: 12-02-2019, 20:31:45 »
Theovv heeft al een mooi overzicht gegegeven hierboven en nog een mooi beeld in bij de executie in afl. 3 te zien. Toe Sinan zijn knop indrukte zagen we de groene laserstraal vanaf de grond gefilmd terwijl bij iedereen het vanuit de lucht gefilmd werd. De mol richtte zijn straal natuurlijk vanaf de grond.

En bij de links/rechts opdracht vond ik het wel heel erg toevallig dat Sinan nu net de laagste bedragen had en beide keren ruim voor de tijd binnenkwam. Terwijl hij in de wals niet vooruit te branden was, waarschijnlijk omdat hij baalde dat Sarah bij hem bleef. Anders had hij zeker een paar steentjes omver gewalst.
Sinan is naast zijn kaart en porto ook vast ook wat geld verloren. Zou me in ieder geval niet verbazen.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #370 Gepost op: 12-02-2019, 20:42:00 »

Maakt toch niet uit of Sinan een van de laatste een envelop pakt. Hij heeft nog wat wisselgeld bij zich van de laseropdracht. Op die manier kun zelf de inhoud van je envelop bepalen. 2 x  € 50,- dus.  ::zwaai::

Maar hoe heeft hij dan 700 euro uit de pot weten te houden? 700 euro ontbreekt bij deze opdracht wanneer het geld wordt geteld.

In iedere envelop zat waarschijnlijk maar een geldbriefje. Er zijn slechts briefjes van 25, 50, 100, 250, 500 en 1000 euro in het spel.

Als hij een briefje van 500 en 250 had omgeruild voor 2 briefjes van 50 kom je op 650 euro verlies uit. Alle andere geldcombinaties leveren ook niet een verlies van 700 euro op. Dan zou hij dit toch eigenlijk niet gedaan kunnen hebben, ervan uitgaande dat er in iedere envelop maar een geldbriefje zat?

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #371 Gepost op: 12-02-2019, 20:57:36 »
Maar hoe heeft hij dan 700 euro uit de pot weten te houden? 700 euro ontbreekt bij deze opdracht wanneer het geld wordt geteld.

In iedere envelop zat waarschijnlijk maar een geldbriefje. Er zijn slechts briefjes van 25, 50, 100, 250, 500 en 1000 euro in het spel.

Als hij een briefje van 500 en 250 had omgeruild voor 2 briefjes van 50 kom je op 650 euro verlies uit. Alle andere geldcombinaties leveren ook niet een verlies van 700 euro op. Dan zou hij dit toch eigenlijk niet gedaan kunnen hebben, ervan uitgaande dat er in iedere envelop maar een geldbriefje zat?

Wij zien aan het eind maar één geldbriefje per envelop en het hoogste bedrag van 250,- euro. Maar dat wil niet meteen zeggen dat er niet meer in één envelop zat.
Als er 700,- euro is verdwenen hoe is dit dan mogelijk? Zaten en in enveloppen ook briefjes van 500,- en 250,- euro? En hoe toevallig is het dat juist de mol die twee enveloppen in zijn bezit heeft?
Het gaat om een groot bedrag dus niet onbelangrijk om hier op te puzzelen maar ik ben er nog niet uit.  ???

Offline Koekert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #372 Gepost op: 12-02-2019, 21:04:35 »
Wij zien aan het eind maar één geldbriefje per envelop en het hoogste bedrag van 250,- euro. Maar dat wil niet meteen zeggen dat er niet meer in één envelop zat.
Als er 700,- euro is verdwenen hoe is dit dan mogelijk? Zaten en in enveloppen ook briefjes van 500,- en 250,- euro? En hoe toevallig is het dat juist de mol die twee enveloppen in zijn bezit heeft?
Het gaat om een groot bedrag dus niet onbelangrijk om hier op te puzzelen maar ik ben er nog niet uit.  ???



Al sla je me dood  ::rofl::, maar hij heeft ook op slinkse wijze de plattegrond van Jamie overhandigd gekregen. Misschien heeft hij in de portofoonchaos die ontstond bij het aankomen rijden van Rick Paul wel enveloppen gewisseld.
Enfin, het is alleen maar speculeren wat er heeft kunnen gebeuren en waarom we € 700,- missen. We krijgen dit niet met feiten opgelost en ook niet met verzinsels.
Aflevering 10 brengt uitkomst, of niet . ;D

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #373 Gepost op: 12-02-2019, 21:33:51 »
Wij zien aan het eind maar één geldbriefje per envelop en het hoogste bedrag van 250,- euro. Maar dat wil niet meteen zeggen dat er niet meer in één envelop zat.
Als er 700,- euro is verdwenen hoe is dit dan mogelijk? Zaten en in enveloppen ook briefjes van 500,- en 250,- euro? En hoe toevallig is het dat juist de mol die twee enveloppen in zijn bezit heeft?
Het gaat om een groot bedrag dus niet onbelangrijk om hier op te puzzelen maar ik ben er nog niet uit.  ???

Ja, dat is inderdaad een mogelijkheid, vandaar ook dat ik 'ervan uitgaande dat er maar een geldbriefje in iedere envelop zat' in mijn vraag zette. Maar Sinan graaide niet als eerste naar de enveloppen, Merel en Rick Paul waren hem sowieso voor. Als er een envelop of twee enveloppen waren met meerdere briefjes erin, heeft hij dus wel het risico genomen om die aan hem voorbij te laten gaan...


Offline moldraad

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #374 Gepost op: 13-02-2019, 01:03:06 »
@Dumont. Het topic weet ik niet meer, maar ik bedoel inderdaad die foto van Rick op Instagram. Maar als het Rick zelf is, waarom is dan gezicht/hoofd onduidelijk gemaakt? Vlgs  mij is dit een duidelijke hint nar de mol. Wat betreft plaatsing en volgorde v.d. tags : ik ben nogal een digibeet helaas (73 jaar), want ik weet niet hoe dat moet. Sorry!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #375 Gepost op: 13-02-2019, 01:16:00 »
@Dumont. Het topic weet ik niet meer, maar ik bedoel inderdaad die foto van Rick op Instagram. Maar als het Rick zelf is, waarom is dan gezicht/hoofd onduidelijk gemaakt? Vlgs  mij is dit een duidelijke hint nar de mol.

Rick staat de praten met de mol op die foto. Wie was er heel stil tijdens de laseropdracht en had geen gelegenheid in de porto te praten? Was dat omdat hij het eventjes druk had met praten met Rick misschien?

Ik dacht... wat als de mol bij de laseropdracht een x-bedrag in totaal heeft weggenomen met de bedoeling geld in de tuktuk opdracht om te ruilen.  Of misschien had de mol wel lege enveloppen bij aanvang die hij naar eigen believen mocht vullen  met het verduisterde geld. Dan is het aan de mol zelf wat hij in de enveloppen gaat stoppen en zou dat in theorie dus dat hele x-bedrag zijn wat extra "te verdienen" is in deze opdracht.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #376 Gepost op: 13-02-2019, 01:23:57 »
Het is altijd 'gevaarlijk' om een kandidaat (veel) meer op basis van hints dan op gedrag/molpositie etc. te verdenken, maar in het hier geplaatste overzicht zitten toch wel een pak in potentie plausibele aanwijzingen. Maar goed, dat vind ik die vlaggetjes- en leaderhint evenzeer. En het 'dubbel checken' in iets mindere mate ook. Naar mijn mening allemaal niet té vergezocht.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #377 Gepost op: 13-02-2019, 02:14:28 »
Rijdt Sinan in de links/rechts opdracht nou in een red bull tuktuk met een rood dak met wit pijltje (Turkse vlag)?  Is hij de rode stier van dit seizoen?  >:D

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #378 Gepost op: 13-02-2019, 09:22:37 »
Het is altijd 'gevaarlijk' om een kandidaat (veel) meer op basis van hints dan op gedrag/molpositie etc. te verdenken, maar in het hier geplaatste overzicht zitten toch wel een pak in potentie plausibele aanwijzingen. Maar goed, dat vind ik die vlaggetjes- en leaderhint evenzeer. En het 'dubbel checken' in iets mindere mate ook. Naar mijn mening allemaal niet té vergezocht.
Het zegt toch al genoeg dat er meer 'hints' naar Sinan zouden zijn dan eventuele mol-acties? Dan Dan kan Sinan toch niet meer de mol zijn?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Sinan Can is (niet) de Mol!
« Reactie #379 Gepost op: 13-02-2019, 09:37:11 »
Het zegt toch al genoeg dat er meer 'hints' naar Sinan zouden zijn dan eventuele mol-acties? Dan Dan kan Sinan toch niet meer de mol zijn?
Er lijkt in sommige opdrachten geld te zijn verdwenen zoals bijv. bij de tuktuks, (als je van het max. bedrag wat Rik voor de opdrachten noemt uitgaat), dus misschien is het voor de kijker gewoon niet te zien geweest wie er eventueel echt heeft lopen mollen.