Auteur Topic: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen  (gelezen 174071 keer)

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #220 Gepost op: 16-01-2019, 23:05:37 »
Ik zie de 29 niet. Maar ik denk dat het gewoon een columbiaan is die toevallig op de markt staat daar met zijn weegschaal als ik heel eerlijk ben.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #221 Gepost op: 16-01-2019, 23:21:24 »
Ja precies daar doelde ik ook op met Robert en Merel wachten met hun joker openbreken.
Oh, dat had ik niet begrepen c.q. niet goed gelezen. Excuus, maar ... samen komen wij er wel!

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #222 Gepost op: 17-01-2019, 04:21:08 »


Destijds in november heb ik me dikwijls afgevraagd waarom deze puzzle zo makkelijk was.
Het was bij de meesten vrijwel meteen duidelijk dat het hier om COMUNA 13 ging. De getallen stonden immers al in de juiste volgorde. Iets TE gemakkelijk.

Het leek mij daarom dat er wellicht nog iets anders aan de hand was. Aangezien er al een M en een O in stond ben ik gaan kijken of ik een L kon vinden.
Door de 21 om te draaien kwam dit er uit:

13. 15. 12. 3. 1. 14
 M  O  L  C  A  N

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #223 Gepost op: 17-01-2019, 08:26:47 »


Destijds in november heb ik me dikwijls afgevraagd waarom deze puzzle zo makkelijk was.
Het was bij de meesten vrijwel meteen duidelijk dat het hier om COMUNA 13 ging. De getallen stonden immers al in de juiste volgorde. Iets TE gemakkelijk.

Het leek mij daarom dat er wellicht nog iets anders aan de hand was. Aangezien er al een M en een O in stond ben ik gaan kijken of ik een L kon vinden.
Door de 21 om te draaien kwam dit er uit:

13. 15. 12. 3. 1. 14
 M  O  L  C  A  N

Goeie! Ik had zelf zitten kijken naar de A die verandert in een L (dertien - A = 12 = L), maar dan had ik de letters MOL + CNU  en daar kwam ik niet direct mee verder
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #224 Gepost op: 17-01-2019, 10:12:43 »
Als ik de DERTIEN en de puntjes erbij neem, krijg ik: CAN NIET DE MOL.....R

Waarbij de R staat voor "rood scherm" en de 5 puntjes zeggen dat het in de 5e aflevering gebeurt.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #225 Gepost op: 17-01-2019, 11:16:18 »
Ik wist even niet in welk topic, dus dan maar hier.

Nogmaals, hout als thema en hint dit jaar...Zo lijkt er iets te zijn. Komt telkens weer terug en ben al de hele week op zoek naar mogelijke aanknopingspunten (symboliek hout, houtbewerking, bos, Colombia en hout, vakmanschap zoals banketbakken, kisten en verscheping naar Columbia, Columbus en schepen etc, ik draai door haha). Hout zien we terug in:
- Kisten
- Naambordjes (laser opdracht, in de kist)
- Om de iPad heen
- In de laseropdracht zelf, het parcours
- Het bord met nummers
- Jokers, in een houten kistje met beitels
- Rik heeft ook een iPad met foto's, in een houten kader

Zo kan ik nog wel meer vinden. Mocht iemand een idee hebben? De jokers en vrijstellingen lijken een reis te hebben afgelegd, in houten kisten, van maker tot eindgebruiker. Misschien zit hier een symboliek achter, en moeten we wellicht in combinatie met de afleveringstitels een verhaal construeren. Ik vind de afleveringstitels tot nu ook redelijk in lijn staan met vakmanschap van het hout bewerken: uit stralen (laseren), ver tellen (afmeten), over bruggen (ook hout nodig voor construct).. Nou ja, ik speur maar weer verder. Kijk vooral naar gedrag maar dit is soms wel weer leuk, lekker puzzelen.

Nog iets anders: meestal zat DE hint altijd in aflevering 1 of 2. Ik weet dat ze dit waarschijnlijk niet meer zo groots doen na de Klaas en Kees seizoenen, maar ik ben toch wel alert  ::vergroot::
Meer L

Offline Goovi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #226 Gepost op: 17-01-2019, 12:06:39 »
Ik zie nu al een aantal hints richting bepaalde kandidaten (zo uit mijn hoofd, zal er nog wel wat missen):
- spaties bij titels (Rick Paul)
- vogels in beeld (Merel)
- tekstuele hints naar Niels
- RB hints naar Robčrt (en ook Sucre, uitspraken van Rik)
- MOLCAN (Sinan)

Gisteravond bekroop mij een "zou het misschien"-momentje: Het doet me denken aan een hint, die we bespraken op dit forum in 2006:
https://www.wieisdemol.com/forum/2018/?topic=23772.0

Krijgen we nog meer too obvious hints naar kandidaten? En blijft de Mol dan weer alleen over?

Verder heb ik nog wat terug gelezen van dit seizoen en toen zag ik dat @molwd ook al refereerde aan seizoen 2006:
Citaat
In het fragment tussen 2.05 - 2.45 zien we prachtige beelden van Colombia + afleveringstitel + de GI berg + de vliegende vogels. Daarbij horen we muziek die ook in seizoen 2006 (Argentinie) werd gebruikt. De muziek zat toen steeds aan het begin van scčnes waarin Roderick en Liz aan het dansen waren. Ik heb het in ieder geval in 3 afleveringen teruggehoord.

De titel van de aflevering is 'op sleeptouw'. Worden we op sleeptouw genomen door verwijzingen naar seizoen 2006?
(terug te vinden op blz 4 van dit topic)


Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #227 Gepost op: 17-01-2019, 12:25:20 »
Waar komt dat plaatje met 13 en die cijfers vandaan? En waarom is Molcan Sinan?
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #228 Gepost op: 17-01-2019, 12:27:53 »
Waar komt dat plaatje met 13 en die cijfers vandaan? En waarom is Molcan Sinan?

Hier: https://www.instagram.com/p/Bp6lfY6lAoh/

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #229 Gepost op: 17-01-2019, 19:17:02 »
Aan het eind van de opdracht 'In Zicht' neemt Evelien 1000 euro van Rik in ontvangst. Merel (links) zit er met haar vingers heel even aan, precies op het oog van Rik. Zit haar vinger 'in zicht' van Rik?

~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #230 Gepost op: 17-01-2019, 19:18:42 »
Deze vind ik goed gevonden, Blip. ;)

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #231 Gepost op: 17-01-2019, 19:45:35 »
Hier: https://www.instagram.com/p/Bp6lfY6lAoh/

Ah ok. Moet je kunnen vinden staat er bij. Dus moet te ontcijferen zijn. Maar zou het ook naar de mol wijzen. Ik zou verwachten van niet.  Sloeg dit niet op columbia ofzo?

Over het geld
Art 25 zwarte rechthoek
Angela 50 oranje driehoek

Rik dus 100 geel vierkant??

Andere oud presentatoren gezien?

Verder staan er figuren op.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2019, 19:47:11 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #232 Gepost op: 17-01-2019, 21:53:46 »
Deze vind ik goed gevonden, Blip. ;)

En wat me nu pas te binnen schiet: ze veegt met haar vingers vanaf het gezicht van Rik naar links - het westen. Merel West-Rik? Vreemde beweging.





~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #233 Gepost op: 17-01-2019, 22:02:34 »
Ik vond het sowieso vreemd dat ze aan dat geld zat. Viel me meteen op.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #234 Gepost op: 17-01-2019, 22:03:12 »
En wat me nu pas te binnen schiet: ze veegt met haar vingers vanaf het gezicht van Rik naar links - het westen. Merel West-Rik? Vreemde beweging.


Die toevoeging gaat een beetje ver. Maar in aflevering 10 "In de opdracht 'In Zicht' houdt Merel haar vinger in het zicht van de presentator."

Een zinnetje en klaar. Kan dus zo uitgelegd worden.

Maar ik wacht nog af op de wat grotere molacties van haar om haar ook te verdenken.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #235 Gepost op: 17-01-2019, 23:00:41 »
Ik heb het fragment nog even terug gekeken (aflevering 1, rond 30:25).
Wat ik zie is dat Merel probeert om het biljet af te pakken van Evelien, om dit ook eens goed te bekijken. Maar Evelien heeft het dermate stevig tussen haar vingers geklemd dat dit niet lukt.
Dit is per slot van rekening ook het eerste geld dat er verdiend wordt en wie weet welke aanwijzingen er dit jaar op staan. Anders gewoon nieuwsgierigheid naar mijn bescheiden mening. Ik zie er geen hint in, hoewel ik moet zeggen dat ik het wel leuk gevonden vind.

Offline Derrudi

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #236 Gepost op: 18-01-2019, 00:21:19 »
Ze probeert er een 0 vanaf te vegen, zodat de 1000 euro nog maar 100 euro is....
Mzahk hr cd lnk !

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #237 Gepost op: 18-01-2019, 08:00:42 »
En wat me nu pas te binnen schiet: ze veegt met haar vingers vanaf het gezicht van Rik naar links - het westen. Merel West-Rik? Vreemde beweging.


Dat samen met de West(poort) Rik, aflevering 1, en links (west) Rik uit aflevering 2.
Ze probeert er een 0 vanaf te vegen, zodat de 1000 euro nog maar 100 euro is....
Die komische opmerking past goed in het grappige momenten topic. :)

Offline Nicv

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #238 Gepost op: 18-01-2019, 13:12:40 »


Destijds in november heb ik me dikwijls afgevraagd waarom deze puzzle zo makkelijk was.
Het was bij de meesten vrijwel meteen duidelijk dat het hier om COMUNA 13 ging. De getallen stonden immers al in de juiste volgorde. Iets TE gemakkelijk.

Het leek mij daarom dat er wellicht nog iets anders aan de hand was. Aangezien er al een M en een O in stond ben ik gaan kijken of ik een L kon vinden.
Door de 21 om te draaien kwam dit er uit:

13. 15. 12. 3. 1. 14
 M  O  L  C  A  N

Ik zou bij het woord dertien dan eerder denken aan de 13e letter: M van Merel of Mulligen.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2019, 13:33:18 door Nicv »

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #239 Gepost op: 18-01-2019, 13:50:02 »
13 - De M van Mol en Merel - goed uit te leggen..  ::zwaai::