Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen  (gelezen 16076 keer)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #20 Gepost op: 6-01-2019, 00:00:50 »
Gelooft er iemand dat die vrijstellingen daadwerkelijk in die kisten zaten? De inhoud was wel verbazingwekkend droog gebleven. Jammer dat we niet hebben kunnen zien dat het ‘echt’ is. Verder wel een leuke eerste opdracht!

Mogelijk hebben ze alle kisten met naam vooraf al gefilmd en alleen de beelden gebruikt die van toepassing waren.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #21 Gepost op: 6-01-2019, 01:12:09 »
Ik hoop in ieder geval dat de vrijstellingen zaten in alléén zware kisten of alléén lichte kisten, anders is het niet helemaal fair  :-\\
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #22 Gepost op: 6-01-2019, 01:20:26 »
Kisten:

1. Niels & Sinan
2. Rick-Paul & Jamie
3. Jamie
4. Jamie, Rick Paul, Nikkie, Evelien, Sarah
5. Jamie, Rick Paul, Nikkie, Evelien, Sarah
6. Robert, Sinan, Merel, Evi, Niels
7. Robert, Merel, Evi, Evelien

Evi & Merel laten een kist vallen.

Volgens mij is dit het. Correct me if I'm wrong.

Twee opvallende punten:

1. Jamie haalt er in zijn eentje één omhoog.
2. Evi en Merel laten een kist gaan.

Is het mols of onmols dat Jamie in zijn eentje een kist pakt? Ik vind dat mols, want de mol wil veel vrijstellingen, en je komt zo lekker kandidaats en enthousiast over. Hij zegt een keer of drie, zodat iedereen het weet. ;)

2. Het is vooral Merel die het touw los maakt. Evi zegt nog dat dat niet verstandig is, en Merel gaat toch door. Dit zou mols kunnen zijn, maar zoals net gezegd, de mol wil juist WEL dat er veel kisten gepakt worden. Dus een duidelijke nepmolactie. Hebben we hier wat aan? Tja, een mol kan natuurlijk ook een nepmolactie doen, maar het ligt niet voor de hand. Mij lijkt het Merel als mol uit te sluiten.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #23 Gepost op: 6-01-2019, 01:35:32 »
Ik hoop in ieder geval dat de vrijstellingen zaten in alléén zware kisten of alléén lichte kisten, anders is het niet helemaal fair  :-\\
Mwah, als het gewoon geloot is maakt het niet uit, gewoon bad luck voor sommige kandidaten.

Mij viel Jamie inderdaad ook op die in z'n eentje een kist omhoog trekt en dan ook heel duidelijk dit meerdere keren herhaald tegen de groep van "Kijk ik heb een kist in mijn eentje omhoog gekregen". Aka goodwill kweken.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #24 Gepost op: 6-01-2019, 01:35:57 »
Ik hoop in ieder geval dat de vrijstellingen zaten in alléén zware kisten of alléén lichte kisten, anders is het niet helemaal fair  :-\\

In ieder geval bij 1 kist te zien dat ie verzwaard is en bij de andere lijken de naam en vrijstelling op een stukje osb-plaatje (goedkoop underlayment hout) op de bodem van de kist te liggen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #25 Gepost op: 6-01-2019, 02:11:44 »
2. Het is vooral Merel die het touw los maakt. Evi zegt nog dat dat niet verstandig is, en Merel gaat toch door. Dit zou mols kunnen zijn, maar zoals net gezegd, de mol wil juist WEL dat er veel kisten gepakt worden. Dus een duidelijke nepmolactie. Hebben we hier wat aan? Tja, een mol kan natuurlijk ook een nepmolactie doen, maar het ligt niet voor de hand. Mij lijkt het Merel als mol uit te sluiten.

We mogen er ook van uit gaan dat de Mol weet wat in welke kisten zit. Het kan dus nog steeds zijn dat Merel de Mol is en een lege (maar toch loodzware kist) laat gaan. Al helpt dat natuurlijk inderdaad niet voor de verdenking die ze op haar haalt zo.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #26 Gepost op: 6-01-2019, 02:38:38 »
Precies, waarom verdacht over laten komen, als je juist kandidaats wilt overkomen (als mol).

Ik denk dus dat het een typische nepmol-actie is.

Offline TimvanW

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #27 Gepost op: 6-01-2019, 03:22:51 »
Ik heb een overzicht gemaakt van de kisten, wie ze om hoog haalt en in welke kisten vrijstellingen zitten.
« Laatst bewerkt op: 6-01-2019, 04:49:39 door TimvanW »

Offline martinbdv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #28 Gepost op: 6-01-2019, 04:05:53 »
Mij lijkt het logisch dat de mol zoveel mogelijk vrijstellingen naar boven wil halen, dus een hele goede startopdracht als mol, lekker je best doen.

Ik zou als mol ook snel je eigen kist omhoog willen hebben, zo is de kans groter voor de anderen om er alsnog uit te gaan? Ik acht de kans daarom groter dat de mol een vrijstelling had.

Goed overzicht, is het mogelijk om het gewicht bij te voegen in het overzicht, of hebben we daar te weinig informatie over?

Offline TimvanW

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #29 Gepost op: 6-01-2019, 04:51:51 »
Goed overzicht, is het mogelijk om het gewicht bij te voegen in het overzicht, of hebben we daar te weinig informatie over?

Bedankt. Ik heb de lichte kisten kleiner gemaakt.
De 2 vrijstellingen uit kisten met oranje touwen moeten zware kisten geweest zijn.
De 2 andere vrijstellingen kunnen ook in een zware kist gezeten hebben maar dat hoeft niet.

Offline de therMOLmeter

  • Forumlid
  • altijd zuiver op de graad.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #30 Gepost op: 6-01-2019, 12:29:20 »
Dit is wat ik eruit heb gehaald

Offline snugger

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #31 Gepost op: 6-01-2019, 12:30:45 »
Mooi overzicht TimvanW!
Wat me opvalt is dat de touwen om en om oranje en blauw zijn, behalve waar twee oranje touwen naast elkaar hangen. Een signaal voor de mol?


Verder is het zo dat in deze opdracht minstens 1 vrijstelling moet worden opgetakeld, want anders valt de keuze tussen geld en vrijstellingen in het water. Heeft de mol de opdracht gekregen daarvoor te zorgen bij die twee oranje touwen?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #32 Gepost op: 6-01-2019, 12:40:16 »
Ik zie nergens 2 oranje touwen naast elkaar.



De zeven kisten links komen van de kant waar Jamie, Rick Paul enz. staan en de 7 kisten rechts + het kistje op het eiland komen van de kant waar Sinan, Robèrt enz. staan.

De 7 kisten die aan iedere kant in het water hangen volgen het patroon oranje-blauw-oranje-blauw-oranje-blauw-oranje.

Offline snugger

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #33 Gepost op: 6-01-2019, 12:43:58 »
Je hebt gelijk Hulpmol. Ik was opgegaan op het schema van TimvanW.  ::schaam::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #34 Gepost op: 6-01-2019, 12:45:57 »
Je hebt gelijk Hulpmol. Ik was opgegaan op het schema van TimvanW.  ::schaam::

Dat had ik al door. ;D

Had gisteren vluchtig de opdracht bekeken en had toen de volgorde al opgemerkt, maar ik vond het leuker om van opdracht 3 een schema te maken.

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #35 Gepost op: 6-01-2019, 12:55:57 »
Mooi overzicht TimvanW!
Wat me opvalt is dat de touwen om en om oranje en blauw zijn, behalve waar twee oranje touwen naast elkaar hangen. Een signaal voor de mol?

Zeker een mooi overzicht! Alleen hangen er links 9 touwen ipv 8... er waren toch 15 touwen in totaal? Niet dat het veel uitmaakt maar toch  ::tandpastasmiley::

Verder vraag ik mij af wat De Mol hier überhaupt kon doen. De Mol zal gebaat zijn bij zoveel mogelijk vrijstellingen boven water. Omdat op die manier de kans op het kiezen voor de €2500,- kleiner zal zijn.

Als ik De Mol zou zijn zou ik zorgen dat mijn naam naar boven werd gehaald. Het maakt voor het spel niet uit, maar dan heb je het wel iets makkelijker bij de executie. Ik bedoel: als Mol zou ik voor de executie willen weten of mijn vrijstelling boven water was gekomen.. ik zou niet verrast willen worden.

Ergo: De Mol heeft haar eigen naam boven gehaald...

 ::oink:: ::oink:: ::oink::

« Laatst bewerkt op: 6-01-2019, 12:57:57 door KingLennart »

Offline RicoMolloot

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #36 Gepost op: 6-01-2019, 13:00:35 »
Kunnen we nog iets met het feit dat je (behalve de kist op het eilandje) Kun zien hoe zwaar de kisten zijn? De lichte kisten steken veel verder boven het water uit dan de zware kisten. Dat, in combinatie met de kleuren van het touw helpen de mol om te weten welke kist haar naam bevat.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #37 Gepost op: 6-01-2019, 13:02:16 »
Dan is het dus belangrijk om te kijken welke van de vier dames met vrijstelling zelf een kant van de brug kiezen en welke niet...
Wit is ook een kleur!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #38 Gepost op: 6-01-2019, 13:09:46 »
Maar waarom zou je als Mol niet verrast willen worden? Een spontane reactie lijkt me juist fijn voor de Mol.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #39 Gepost op: 6-01-2019, 13:17:15 »
Waarom, zo vroeg ik mij af, gaan ze met z'n allen aan een zware kist hangen en gaat er niet 1 op zoek naar de lichte kisten? Daar ben je vrij snel achter en dan haal je er meer uit het water.

Wat het losknopen door Merel betreft: ja, de mol wil zoveel mogelijk kisten omhoog hebben, maar de mol wil zich ook niet verdacht maken. Ze kan dus als tactiek hebben om een (toch lege) kist te laten gaan en zo "onmols" gedrag te tonen.

m0ll0m