Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen  (gelezen 16077 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #40 Gepost op: 6-01-2019, 13:57:51 »
Het gewicht van een kist zou niet zonder meer bepalend hoeven te zijn om uit te maken of daar wel of niet een vrijstelling in zit.

En wat is (in dit verband) het verschil tussen bijvoorbeeld 2 of 5 kilo? 

Wat ik ermee wil zeggen, is dat er in een lichte kist iets met meer waarde  kan zitten dan in een zware kist, en dat het in dit stadium niet zoveel uitmaakt wat je precies boven water haalt.

Maar toch: (mensen die de afgelopen Vlaamse serie hebben gezien, weten waar ik op doel): in de eerste opdracht van die serie werden de kandidaten niet zomaar ''begraven'', de plekken hadden elk een andere waarde. Ik ''vertaal'' die kisten aan de brug voor het gemak even naar die kisten in Mexico.

In die opdracht moesten de kandidaten zich weliswaar zelf bevrijden door het oplossen van een raadsel, en dat was hier natuurlijk niet aan de orde. Desondanks denk ik dat er een logica achter het gewicht van de kisten zit (mogelijk in combinatie met de kleur van de touwen). Bijvoorbeeld: oranje en laag gewicht: waardeloos, etc.
« Laatst bewerkt op: 6-01-2019, 13:59:43 door Bodejos »

Offline de therMOLmeter

  • Forumlid
  • altijd zuiver op de graad.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #41 Gepost op: 6-01-2019, 14:05:16 »
Waarom, zo vroeg ik mij af, gaan ze met z'n allen aan een zware kist hangen en gaat er niet 1 op zoek naar de lichte kisten? Daar ben je vrij snel achter en dan haal je er meer uit het water.

Wat het losknopen door Merel betreft: ja, de mol wil zoveel mogelijk kisten omhoog hebben, maar de mol wil zich ook niet verdacht maken. Ze kan dus als tactiek hebben om een (toch lege) kist te laten gaan en zo "onmols" gedrag te tonen.

m0ll0m


Ik zie dit toch vooral als iets wat een Mol nooit zou doen, al is het maar om hoe het over komt op beeld. Bij ons op de bank waren de reacties van vrij ervaren WIDM-kijkers al 'nou dat is verdacht'. Kan je nagaan hoe het is bij het gros van de kijkers dat er niet zo diep in zit als wij. Deze actie kwam redelijk verdacht over (in ieder geval opvallend) en ik denk dat een Mol dat wil vermijden.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #42 Gepost op: 6-01-2019, 14:08:47 »
Voor wie de schema's nog wil updaten met meer details:

Op de facebook van WIDM hebben ze de foto's geplaatst van aflevering 1. Daarop wordt duidelijk dat de groep van Jamie, Rick Paul, Nikkie, Sarah en Evelien inderdaad aan de kant staan van 7 kisten en dat de oranje kist die ze boven halen de 5e (of 3e afhankelijk van waar je telt) is. Op het moment van de foto staan de 3 blauwe kisten al boven, wat overeenstemt met de volgorde uit de uitzending.



Het shot dat die cameramannen op de brug maken is trouwens te zien op 9:07 in het filmpje van de opdracht.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #43 Gepost op: 6-01-2019, 14:13:14 »
De mol weet in welke kist zijn of haar vrijstelling ligt; zou het aantrekkelijk zijn om die sowieso omhoog te trekken? Degenen met de vrijstelling tijdens de executie zijn per definitie meer verdacht als kandidaat, mocht de rest zonder vrijstelling een groen scherm krijgen (zoals het ook uitpakte), immers een van hen moet het rode scherm gekregen hebben.  Altijd interessant voor de mol om op een kandidaat te lijken.
Dat zou Merel, Evi, Nikkie en Evelien verdachter maken. 

Sarah oppert dat er steeds 2 personen per kist moeten gaan trekken. Als ze de mol is en wil dat er zoveel mogelijk kisten opgehaald worden, dan lijkt ze hier nog geen gebruik te maken van voorkennis; sommige kisten zijn te zwaar of liggen tezeer in de stroming om met maar 2 mensen opgetild te kunnen worden.
Dus tijdsverlies. Onmols in principe.

Niels en Sinan halen als eerste snel een (lichte) kist binnen, evenals Rick Paul en Jamie. Met name Jamie gaat als een speer deze opdracht. Verdacht.

Evi en Merel laten toch wel wat opzichtig een kist wegdrijven na het touw te hebben losgemaakt; is in principe onmols. Of kan een nepmolactie zijn. Merel is verder wel fanatiek bezig.

Offline Farai

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #44 Gepost op: 6-01-2019, 14:26:20 »
Als we deze opdracht an sich bekijken is het heel moeilijk om mollenstreken te ontdekken. Wel kunnen we bedenken wat voor de mol de meest ideale uitkomst is.

De mol wil zo veel mogelijk geld uit de pot houden (duhuh ;)). Om dat te doen moeten de kandidaten besluiten voor vrijstellingen te gaan en niet voor de 2500 euro. Het zou de mol niet moeten uitmaken of een kandidaat er uit vliegt.

Het lijk mij dus logisch dat de mol zich juist heel actief opstelt en probeert zo veel mogelijk kisten omhoog te trekken. Want hoe meer kisten omhoog, hoe sneller de kandidaten zullen kiezen voor de vrijstelling optie. Als er maar twee kisten omhoog waren gehaald dan waren de kandidaten waarschijnlijk een stuk minder happig om voor de vrijstellingen te kiezen.

Ik denk daarom dat de mol zo hard mogelijk heeft staan sjorren. Dit komt kandidaats over, er hard voor gaan met zijn allen, tegelijkertijd zorgt de mol er dan voor dat de keuze voor de vrijstellingen een stuk aantrekkelijker word.

In mijn ogen is het laten vallen van die kist ook echt geen mollenstreek. Ik zou het liever op onhandigheid of kandidaats mollen willen gooien.



Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #45 Gepost op: 6-01-2019, 14:58:55 »

In mijn ogen is het laten vallen van die kist ook echt geen mollenstreek. Ik zou het liever op onhandigheid of kandidaats mollen willen gooien.

Ga met je mee.Wel viel de close-up van Evi's handen mij op. Zij lijkt echt geen moeite te doen om het touw stevig te grijpen terwijl Merel het rond die andere leuning sjort...onmols, maar lijkt wel verdacht als je niet doordenkt over mols/onmols.

Denk dat Evi als de Sien van 2019 is uitverkozen door productie.  Iedereen verwacht een vrouw en een Vlaamse geeft het dan toch weer wat extra.
Zie ook het in beeld brengen rond Evi's fietsgedrag.

Offline Farai

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #46 Gepost op: 6-01-2019, 15:48:01 »
Ja ik denk dat er wederom veel door montage kan worden gesuggereerd. In de afgelopen seizoenen viel me ook al vaak op dat er mensen overdreven mols werden afgeschilderd. Het lijkt me dat Evi in deze aflevering daar het slachtoffer van was.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #47 Gepost op: 6-01-2019, 15:56:04 »
Tijdens de executie zie je in de flashbacks in welke kisten de vrijstellingen zaten.
Bij drie van de vier kisten zie je een shot van de rivier en welke kant die op stroomt (oftewel je kan zien welke groep de vrijstellingen heeft binnen gehaald).

De groep van Jaime, Evelien, Rick-Paul, Nikkie en Sarah hebben er zeker 3 van de 4 binnen gehaald. Bij het shot van de vrijstelling van Evi zie je het water niet, dus dit zou door beide groepen kunnen zijn gedaan. Het lijkt me hierdoor dus aannemelijker dat de Mol tussen Jaime, Evelien, Rick-Paul, Nikkie en Sarah zit, want de Mol weet waarschijnlijk in welke kisten een vrijstelling zit.





Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #48 Gepost op: 6-01-2019, 17:42:06 »
Ik denk juist niet dat de mol zijn/haar eigen vrijstelling perse omhoog wil hebben. De mol wil dat er niemand afvalt want dan is er nog geen duidelijke informatie over wie het wel/niet is, meer kandidaten in het spel is meer potentiële verdachten. Dus wil de mol juist andere vrijstellingen omhoog hebben zodat de kans zo groot mogelijk is dat er niemand afvalt.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #49 Gepost op: 6-01-2019, 21:09:15 »
De Mol wil zoveel mogelijk vrijstellingen, om het even welke. Denk ik. Tenminste, als het doel is om ervoor te zorgen dat die 2500 niet in de pot komt. Persoonlijk denk ik dat die vier echt op het randje was. In dat opzicht begreep ik wel dat vooral Niels voor het geld leek te willen gaan, maar er is helaas geen echte discussie op gang gekomen.

Maximaal 4 van de 9 kandidaten (Mol dus niet meegerekend) hadden een vrijstelling gekregen. Dat maakte voor iedereen de kans op een vrijstelling voor iedereen maximaal iets meer dan 44%. Had de Mol zijn/haar eigen vrijstelling gepakt of had men dat aangenomen dan was de kans 3 op 9 (33%). Hoe dan ook... Voor iedere kandidaat gold dat de kans op geen vrijstelling groter was dan de kans op wel een vrijstelling. Eigenlijk zouden ze moeten aannemen, dat ze hem zelf niet hadden.

Dat maakte deze executie voor iedereen tot een loterij, aangenomen dat iedereen ongeveer even weinig kennis heeft in dit stadium. De kans dat de slechtste score geen vrijstelling had was groter dan de kans dat dit wel zo was. Dit was meer op goed geluk dan het resultaat van logica voor mijn gevoel. Dat is uiteraard ingegeven door het feit dat niemand wist wie de vrijstellingen had.

De keuze voor 2500 en het weggooien van de vrijstellingen had iedereen dezelfde kans op afvallen gegeven (11%, de Mol gaat niet naar huis). Of andersom... De kans om te blijven is 8 keer zo groot. Het is een beetje het Postcode Loterij-idee. Bang dat de buren wel wat winnen en jij niet. Nogmaals... Ik ga er vanuit, dat de kandidaten in dit stadium spreiden en de factor geluk bij de test een rol speelt.

1. De kans dat ik een vrijstelling heb ik kleiner dan de kans dan dat ik hem wel heb
2. Ik moet dan maar hopen dat iemand van de minderheid (!) de slechtste is

De Mol heeft inderdaad baat bij meer vrijstellingen. Bij vijf of zes was het nog duidelijker geweest en makkelijker kiezen geweest.

Offline belg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #50 Gepost op: 6-01-2019, 21:29:04 »
Voor iedere kandidaat gold dat de kans op geen vrijstelling groter was dan de kans op wel een vrijstelling. Eigenlijk zouden ze moeten aannemen, dat ze hem zelf niet hadden.

En zelfs al heb je een vrijstelling, dan is die pas nuttig als je de test het slechts maakt.
De kans dat jij persoonlijk voordeel haalt uit het behouden van de vrijstellingen is dus 4/10 * 1/9 of amper 4,44%.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #51 Gepost op: 6-01-2019, 21:38:02 »
En juist daarom is het zo jammer dat we weinig discussie over de uiteindelijke keuze hebben gezien. Niels lijkt voor het geld te willen gaan, maar dat zegt ook weer niet alles omdat er toen niet gestemd werd. Bij de voorlopige stemming werd al min of meer duidelijk hoe het zou aflopen.

Zo'n voorlopige stemming vragen kan wel mols zijn. Even peilen of er nog actie nodig is, omdat het aantal vrijstellingen in mijn beleving net iets te laag was om die zeker te willen behouden. Ik weet alleen niet meer wie er kwam met het idee van een voorlopige peiling. Er was ook nog iemand die nog eens benadrukte, dat het niet definitief was. Zou moeten terugzien wie.

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #52 Gepost op: 6-01-2019, 21:48:53 »
Volgens mij is dat niet echt duidelijk. Niels vraagt wel of het niet definitief is, maar daar lijkt iedereen al mee akkoord te gaan. Het komt bij mij over dat dit al besproken was voordat Niels dit nogmaals even aankaartte.
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #53 Gepost op: 6-01-2019, 21:59:49 »
En zelfs al heb je een vrijstelling, dan is die pas nuttig als je de test het slechts maakt.
De kans dat jij persoonlijk voordeel haalt uit het behouden van de vrijstellingen is dus 4/10 * 1/9 of amper 4,44%.

Als je de afvaller was, had je als alsnog 40% kans om te blijven. Je moet dit dus als een conditionele kans bekijken, en dan is die toch een pak goter.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #54 Gepost op: 6-01-2019, 22:05:44 »
De kans dat je als kandidaat de test als slechtste maakt, is 'slechts' 11%. Met 40% ben ik het niet eens. Er zijn negen kandidaten, die hebben drie (33%) of vier (44%) vrijstellingen.

Ik begin me nu wel af te vragen... Zou de eventuele vrijstelling van de Mol geldig zijn geweest als deze (uiteraard opzettelijk) de test als slechtste maakte?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #55 Gepost op: 6-01-2019, 22:17:37 »
Heb de opdracht toch nog maar eens in detail terug gekeken om ook te kunnen bepalen wie welke inhoud naar boven gehaald heeft en dat levert de volgende situatie op


(klik op afbeelding om groter te maken)

1. Sinan en Niels halen 7 boven.
2. Rick Paul en Jamie halen 4 boven.
    Daarna trekken Rick Paul, Nikkie, Sarah en Evelien met veel moeite aan kist 6
3. Jamie haalt 8 boven en daarna gaat hij zonder resultaat mee aan 6 trekken.
4. Evi, Merel en Robčrt halen 5 boven.
    Daarna proberen Evi, Merel en Robčrt kist 9, maar dat blijkt te zwaar, dus helpen ze Sinan en Niels
5. Niels, Sinan, Evi, Merel en Robčrt halen dan samen kist 11 boven.
    Daarna zien we Evi en Merel aan kist 1 en die kist laat Merel dus weg drijven.
    Niels, Sinan en Robert gaan toch weer kist 9 proberen en later komen Evi en Merel helpen. Dit is de kist die op het einde van de opdracht terug in het water gelaten wordt.
6. Sarah, Jamie, Rick Paul, Nikkie en Evelien hebben in tussentijd kist 12 bovengehaald.
7. Daarna halen Sarah, Jamie, Rick Paul, Nikkie en Evelien nog kist 10 boven.

Tijdens de executie krijgen we dan een glimp van de kisten die worden open gemaakt.
Kist 4 bevatte Evi,
kist 5 bevatte Merel,
kist 10 bevatte Evelien,
kist 12 bevatte Nikkie.

Op Evi na hebben ze dus elk hun eigen kist boven gehaald.

Opmerking: Er werd weer wat gegoocheld in de montage, want de Colombiaanse kistenopeners lopen zowel bij de executie van Evelien als die van Merel naar kist 10, maar het is pas bij het openen zie je dat het water bij Merel toch de andere kant op stroomt. Maar in mijn ogen heeft het niets te betekenen.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 11:43:41 door Hulpmol »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #56 Gepost op: 6-01-2019, 23:22:52 »
Super interessant, juist omdat ik persoonlijk denk dat de mol niet perse zijn eigen kist wil hebben en drie van de vier hebben geholpen hun eigen kist omhoog te krijgen :P.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #57 Gepost op: 6-01-2019, 23:25:26 »
Super interessant, juist omdat ik persoonlijk denk dat de mol niet perse zijn eigen kist wil hebben en drie van de vier hebben geholpen hun eigen kist omhoog te krijgen :P.

Maar niemand heeft haar eigen kist alleen boven gehaald natuurlijk. Het is niet dat Merel kan weg lopen als Evi en Robčrt haar kist naar boven halen. ;)

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #58 Gepost op: 6-01-2019, 23:41:28 »
Heb de opdracht toch nog maar eens in detail terug gekeken om ook te kunnen bepalen wie welke inhoud naar boven gehaald heeft en dat levert de volgende situatie op


(klik op afbeelding om groter te maken)

1. Sinan en Niels halen 7 boven.
2. Rick Paul en Jamie halen 4 boven.
    Daarna trekken Rick Paul, Nikkie, Sarah en Evelien met veel moeite aan kist 7
3. Jamie haalt 8 boven en daarna gaat hij zonder resultaat mee aan 7 trekken.
4. Evi, Merel en Robčrt halen 5 boven.
    Daarna proberen Evi, Merel en Robčrt kist 9, maar dat blijkt te zwaar, dus helpen ze Sinan en Niels
5. Niels, Sinan, Evi, Merel en Robčrt halen dan samen kist 11 boven.
    Daarna zien we Evi en Merel aan kist 1 en die kist laat Merel dus weg drijven.
    Niels, Sinan en Robert gaan toch weer kist 9 proberen en later komen Evi en Merel helpen. Dit is de kist die op het einde van de opdracht terug in het water gelaten wordt.
6. Sarah, Jamie, Rick Paul, Nikkie en Evelien hebben in tussentijd kist 12 bovengehaald.
7. Daarna halen Sarah, Jamie, Rick Paul, Nikkie en Evelien nog kist 10 boven.

Tijdens de executie krijgen we dan een glimp van de kisten die worden open gemaakt.
Kist 4 bevatte Evi,
kist 5 bevatte Merel,
kist 10 bevatte Evelien,
kist 12 bevatte Nikkie.

Op Evi na hebben ze dus elk hun eigen kist boven gehaald.

Opmerking: Er werd weer wat gegoocheld in de montage, want de Colombiaanse kistenopeners lopen zowel bij de executie van Evelien als die van Merel naar kist 10, maar het is pas bij het openen zie je dat het water bij Merel toch de andere kant op stroomt. Maar in mijn ogen heeft het niets te betekenen.

Het argument "de mol wil zoveel mogelijk vrijstellingen naar boven halen zodat het verleidelijker is om de 2500 euro te laten schieten" maakt wel Jaime en Rick Paul verdachter aangezien zij drie van de vier vrijstellingen naar boven hebben getild.


Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #59 Gepost op: 7-01-2019, 03:23:33 »
Aan het einde vd brugopdracht, terwijl de camera langzaam uitzoomt, zien we dat er nog één kist aan de brug hangt.  ::vergroot::


Zal dit dan de kist vd mol zijn?


Oja, er kwam ook nog een groen bootje voorbij tijdens deze opdracht. Opvallend is dat de naam CAN er in zit verstopt.
« Laatst bewerkt op: 7-01-2019, 04:03:28 door hjpaalman »